Dit nummer üestaat uit 3 Bladen. KOOPT St. Nicoiaas-Gadeaux Waterpoort 133 Heusden. Haamsdon ksveer. S.D.U1E07ZEM Cos Baak. IrZIKK* Uitgave: Firma L, J. VEEKMAN, Heusden. No. 4246, Vrijdag 24 November 1922. IN GOUD EN ZILVER SPAARBANK. Bahlmaau's Kleeding BI BISTE voor eiken stand. l-AND VAN ALTENA Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. 3 De provincie Noordbrabant niet betrekking tot verkeersmiddelen. Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden 1.25, en franco per post beschikt 1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Advertentiën van 1 6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. uw BIJ Eigen Reparatie- en Nieuw-bouw-inrichting. In de in 1919 en 1920 gehouden zittingen van de Provinciale Staten van Noordbrabant, heeft een punt van ernstige beraadslaging uitge maakt, „de aanleg van een behoorlijk net van locaalspoorwegen door geheel de provincie." Uit een brief van Gedeputeerde Staten aan de Staten van 24 November 1920 bleek, dat zij het wenschelijk achtten om met het Rijk en belanghebbenden voorloopig de kosten te dragen van een net van pl.m. 200 K.M. lengte, hetwelk zich zou uitstrekken van het Oosten naar het Westen der Provincie, en niet direct den bouw van het geheele net, waarvan de lengte 395 K.M. zou bedragen, helpen tot stand brengen. Het offer, hetwelk de Provincie voor den aanleg van pl.m. 200 K.M. zou moeten brengen, werd op 8.000,000 gulden geraamd. De brief van Gedeputeerde Staten met de bijlagen werd in de verga dering der Staten van 22 Februari 1921 aan de orde gesteld en gaf aanleiding tot eene zeer breedvoerige beraad slaging, waarvan het resultaat was dat Gedeputeerden of .de Staten eene commissie van 9 Statenleden zouden benoemen die, met inacht neming van de in de Statenvergade ring gehouden besprekingen, een onderzoek zoude instellen, en als besluit van haar onderzoek aan de Staten bepaalde en behoorlijk gemo tiveerde voorstellen zou doen. Op 26 September 1921 kwam de commissie met haar rapport gereed, hetwelk eindigde met het voorstel om ten behoeve van den aanleg van locaalspoorwegen in de provincie Noordbrabant uit de provinciale kas een bedrag beschikbaar te stellen van ten hoogste acht millioen, onder beding dat deze beschikbaarstelling zou geschieden in den vorm van deelname door de Provincie in het kapitaal eener vennootschap, op te richten overeenkomstig de bepalin gen vervat in vergezellende ontwerp statuten, op een door Gedeputeerde Staten vast te stellen tijdstip. Bedoeld rapport heeft in de onder scheiden afdeelingen der Statenver gadering aanleiding gegeven tot uit voerige besprekingen en tot zeer uiteenloopende beschouwingen. Door vele leden werd de meening voor gestaan dat het van geen verstandig en voorzichtig financieel beleid zou getuigen de Provincie voor eene nabije toekomst eene betalingsver bintenis aan te leggen van 8 milli oen in een tijd, waarop eene alge- meene oeconomische malaise haar stempel heeft gedrukt en waarin een ongekend zware belastingdruk op de ingezetenen is gelegd. In verband met een en ander adviseerde de commissie van rapporteurs tot ver werping van het voorstel der bijzon dere commissie. De Statenvergade ring dacht er evenwel anders over dan de commissie van rapporteurs en besloot tot verwijzing der aan gelegenheid naar Gedeputeerde Sta ten. In de zomervergadering van dit jaar deelden Gedeputeerde Staten aan de Staten mede dat de Minister van Waterstaat hun college had doen kennen dat de financiëele toestand des Rijks het ongewenscht maakte om tot de uitvoering van kostbare werken over te gaan, zoodat van Regeeringswege bezwaar moest wor den gemaakt om het Rijk voor de helft te doen deelnemen in het aan deelenkapitaal eener Naamlooze Ven nootschap tot aanleg van lijnen voor de exploitatie van lokaalspoorwegen in Noordbrabant. Met dit ministe- riëele bescheid was de zaak in den doofpot en Gedeputeerde Staten konden nu moeilijk anders doen dan aan de Staten adviseeren om voor alsnog geene gelden uit de provin ciale kas beschikbaar te stellen voor den aanleg van lokaalspoorwegen en het verleenen van financiëelen steun eerst dan in nadere overweging te nemen. wanneer weder op geldelijke hulp van Rijkswege kan worden ge rekend. En de Staten besloten con form het advies van Gedeputeerden. De lokaalspoorwegaangelegenheid voor Noordbrabant zit dus in de put en m. i. zóó diep, dat zij er in geen jaren uit kan komen. En dit is buitengewoon jammer voor het Land van Heusden en Altena. Immers was men zoozeer overtuigd van de groote behoefte aan verkeersmiddelen spe ciaal in West-Noordbrabant en het Land van Heusden en Altena, dat men deze gedeelten der Provincie vóór andere uit hun isolement had willen verlossen. Waar bij ons provinciaal bestuur dè goede bedoeling heeft voorgezeten om eindelijk eens wat meer aandacht te gaan schenken aan de belangen van het Land van Heusden en Altena, daar is het inderdaad te betreuren dat die goede bedoeling thans geen resultaten kan afwezen wegens den hoogst ongunstigen finantieelen toe stand, waarin Rijk en Provincie ver- keeren. Maar al heeft men van den voor genomen aanleg van nieuwe ver keersmiddelen in Noordbrabant af moeten zien, gedwongen door de om standigheden, toch mag men zeggen dat ons provinciaal bestuur niet nalaat in anderen vorm de verkeersbelangen in het algemeen te behartigen. Het heeft in de eerste plaats getoond, prijs te stellen op het behoud van bestaande vervoermiddelen en hier van mogen getuigen de subsidie's, die den laatsten tijd door de provincie worden verleend aan tramwegmaat schappijen, die lijnen exploiteeren, welke zich zelf niet kunnen bedrui pen en toch in eene bepaalde behoefte voorzien. Denken we maar eens aan het lijntje HeusdenDrunen, dat voor Heusden en omgeving van het groot ste belang is en toch niet genoeg passa giers- en goederenvervoer heeft om de exploitatiekosten te kunnen dekken. Naast het Rijk en de gemeente Heus den neemt de Provincie een gedeelte van het tekort voor hare rekening, omdat zij ervan overtuigd is dat het lijntje van zóóveel belang is, dat verdwijning ervan een ware ramp zou beteekenen voor Heusden en om liggende gemeenten. En dat de Staten ook meer moderne vervoermiddelen willen steunen blijkt wel uit een verleden jaar toegekend subsidie aan den autodienst Klundert Zevenbergen, terwijl het zeer waar schijnlijk is dat binnenkort meerdere autodiensten door de provincie zullen worden geholpen. In de najaarsver gadering van 1921 toch werd door de Staten aan Gedeputeerden het verzoek gericht om eene algemeene regeling te ontwerpen, krachtens welke met provinciaal subsidie het openbaar verkeer door middel van auto's zou kunnen worden bevorderd, met name auto's, welke een geregeld personen- en vrachtvervoer ten behoeve van het publiek onderhouden tusschen bepaal de gemeenten, die van spoor- of tram weg verkeer geheel of gedeeltelijk zijn verstoken. Aan dit verzoek gevolg gevende komen Gedeputeerde Staten thans met een schrijven, houdende advies ter zake, tot de Staten. In dat schrijven wordt medegedeeld dat uit een inge steld nauwgezet onderzoek is geble ken dat op dit oogenblik in de pro vincie Noordbrabant slechts een 5-tal autodiensten worden onderhouden, welke door doelmatigheid van opzet en exploitatie levensvatbaar beloven te worden en voor de betrokken streek waarde en beteekenis kunnen krijgen. Daarvoor is dan naar de meening van Gedeputeerde Staten noodig dat zij voldoen aan den eisch, dat zij dage lijks en minstens twee maal de ge meenten aandoen, tusschen of langs welke de dienst is georganiseerd, dat zij bij voorkeur èn voor personen én voor goederenvervoer zijn ingericht, dat zij een of meer gemeenten, welke tot heden van elk snel verkeersmiddel verstoken zijn geweest, aan eene hoofdverkeersader aansluiten, dat zij niet in directe concurrentie treden met een reeds bestaand middel van snelvervoer, en dat de gemeenten, welke met de inrichting en instand houding van den autodienst kennelijk zijn gebaat, bereid zijn de exploitatie daarvan mogelijk te maken door hetzij in de installatiekosten, hetzij in de exploitatié en andere tekorten finan cieel bij te dragen. Gestort Kapitaal f 55.000.000,- Reservefonds - 41.500.000,- f96.500.000,- AGENTSCHAP Telefoon No. 15, Kantooruren van 9-4. Zaterdags van 9 12. Handels- en Landbouwcredieten. Rekeningen-Courant. Deposito's. Effecten (uitsluitend soliede belegging). Coupons. Vreemd geld. Inschrijvingen Grootboek. Assurantiën. Reiscredietbrievenop 3600 betaalkantoren Administratie van vermogens. SAFE DEPOSIT INRICHTING (Brand- en inbraakvrye Lipskluis.) ZEER SCHERPE CONDITIE's. Indien gewenscht bediening aan huis. Spaarboekjes worden bij eerste storting gratis verstrekt. Nadere inlichtingen verschaft gaarne DE DIRECTIE. Binnen het raam van deze eischen, aldus Gedeputeerden, vallen 5 auto diensten. De overige in de provincie bestaande zijn ondernemingen van vrachtlied en, die hun kar met paard hebben van de hand gedaan en door eene vrachtauto hebben vervangen, welke slechts een of tweemaal per week den dienst on derhouden of met tram of spoor con- curreeren. Het is duidelijk dat de aangegeven factoren, die de levens vatbaarheid en de beteekenis van eenigen autodienst voor de streek zullen hebben te bepalen, mede in aanmerking moeten komen bij de beantwoording van de vraag, of dus danige dienst door de provincie gel delijk zal worden gesteund. De ver scheidenheid dier factoren alleen wijst er reeds op, dat de gevallen waarin subsidie van de provincie zal worden gevraagd, sterk zullen uiteenloopen en bezwaarlijk onder de toepassing van een algemeen gel dend en werkend subsidiereglement zullen zijn te brengen. Daarbij komt nog dat tal van andere factoren zoo als de verkeersfrequentie van het ver voermiddel (2 of meermalige dag dienst), de inrichting van den dienst naar personen- en goederenvervoer afzonderlijk of gecombineerd, het verschil in belang van de bij den autodienst betrokken gemeenten, de finantieele draagkracht der gemeente, bijzondere plaatselijke omstandighe den en de al of niet belastbaarheid der auto voor het weggeld zich zullen opdoen, welke tot eene verschillende beoordeeling van en beslissing over de subsidieaanvrage zullen moeten leiden en in een uniform werkend subsidiereglement niet vooraf zullen zijn te voorzien en te regelen. Ziedaar den voornaamsten inhoud van gemeld schrijven van Gedepu teerde Staten, die op grond van een en ander de Staten raden zich wat het verleenen van geldelijken steun aan autodiensten betreft, te bepalen tot eene bereidverklaring in beginsel om dien steun te verleenen, wanneer de dienst aan de aangegeven eischen voldoet. Het lijdt geen twijfel of de Staten zullen zich met het advies van Ge deputeerde Staten vereenigen en daar door toonen dat zij gaarne willen meehelpen om het openbaar verkeer door middel van auto's in de provin cie te bevorderen. En terecht. Im mers is de auto in den modernen tijd stellig het aangewezen vervoer middel voor personen en goederen om geïsoleerde gemeenten uit haar isolement te verlossen. Zeker, een net van lokaalspoorwegen zou meer af doende verbetering brengen, maar daar dit van wege de huidige hoogst ongunstige financieele omstandigheden van provincie en gemeente, voorloo pig althans wel tot de vrome wen- schen zal behooren, zijn autodiensten ongetwijfeld het beste surrogaat. Ook in het Land van Heusden en Altena zouden geregelde autodiensten heel wat kunnen bijdragen tot den groei en bloei der streek en daarom hopen we dat velen in het Land van Heus den en Altena dit artikel mogen lezen en dat het aan gemeentebesturen en autodienstondernemers aanleiding moge geven om te overwegen of meerdere autodiensten in dat gedeelte van Noordbrabant, hetwelk ten Noor den der Maas is gelegen, niet alle reden van bestaan hebben. £9 BUITENLANDSCH OVERZICHT. ISANAPERlflTABLETTEH® 4S.RK RUG BAAR BUAPOJK £M ORQGlSTEIt Onze veronderstelling, dat Dr. Wilhelm Cuno zou slagen in de samenstelling van een zaken-ministerie, is bewaarheid. Duitschland is daarmede wederom een kanselier rijk, die op economisch gebied zijn sporen verdiend. Of hij ook staats manskwaliteiten heeft, zal spoedig blijken. Over de samenstelling van het babinet valt nog niet veel te zeggen. De zetels voor binnen- en buitenlandsche zaken zijn nog niet bezet. Als hoofd van het laatste departement zal vermoedelijk een der buitenlandsche gezanten benoemd worden. De gezant te Londen, Sthamer, heeft echter reeds geweigerd. Zal dr. Mayer nu uit Parijs ontboden worden Wij vinden in het kabinet Cono ver scheidene mannen terug die ook onder Wirth werkzaam zijn geweest. Zoo de ministers Braun, Hermes, Gessier en Giöner. Men mag aannemen, dat het karakter van het kabinet in wezen niet van het vorige verschilt. Maar het blijft aan de genade der socialisten overgeleverd en het is de vraag of Cuno er beter in slagen zal om, zonder rechtsche partijen invloed in jde regeering te geven, de gelden te vinden, die noodig zijn voor de betalingen aan de geallieerden. Men zal in het vervolg aangewezen zijn op officieele communique's van een com missie van redactie, welke in de conferentie te Lausanne gevormd is. Op deze wijze zal de publiciteit der werkzaamheden ver zekerd worden. Hetgeen zeggen wil, dat de onderhandelingen over den Levant voorloopig in duister gehuld blijven en dat wij niets zullen hooren, dan wat de dele gaties voor openbaarheid geschikt achten. Daar bij diplomatieke onderhandelingen niets zoo gevaarlyk wordt geacht als open baarheid, zullen wjj zeer weinijg hooren. Voorloopig zal het belangrijkste werk in commissies geschieden. In de voltallige vergadering heeft men zich bepaald tot algemeenheden en tot het uitdrukken van den wensch, dat deze onderhandelingen tot 'n definitieven vrede zullen leiden. Er zijn echter drie commissies gevormd. Lord Curzon presideert de eerste, waarin de territoriale en militaire kwesties besprokan zullen worden, met inbegrip van de kwestie der zeesrraten. De Italiaansche gedele geerde, markies Garoni, zit voor in de tweede commissie, die de rechten der vreemdelingen en christelijke minderheden in het toekomstige Turksche rijk zal vast stellen. De Fransche gedelegeerde Barrère presideert de commissie, welke de finan cieele en economische vraagstukken onder zoeken zal. Maar het is duidelijk, dat de eerste commissie verreweg de belangrijkste is en Lord Curzon zich de meest invloed rijke voorzittersplaats heeft verzekerd. Lord Curzon heeft ook, buiten de con ferentie om, afzonderlijke besprekingen met lsmed Pasja gevoerd. Hij is op bezoek geweest bij den Turkschen generaal en het onderhoud heeft zeer lang geduurd. Ver moedelijk wil hij trachten den Turk van den goede bedoelingen der Britten te over- NIEUWSBLAD voor ket Laid tn Hbusóoi en AitgiaJgLanistrait en n Bonelerwaard C. DE KEMP door gevalle kou-de of pijn en MK koude inde ledematen. Gebruik dB

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1922 | | pagina 1