voor het Land
van Heusden en Altena,
de Langstraat
en de Bommelerwaard.
18.4340. Wosnsdap 24,Hotter
BEHOORENDE BIJ HET
Als ge geen eetlust hebkfge 11 humeurig
en terneergeslagen voeltjjwient gij Foster's
Maagpillen te gebruikear Dit geneesmiddel
werkt rechtstreeks de lever, regelt de
gal, helpt de spijsvertering en voorkomt
verstopping. HefTgeheele gestel wordt ver
sterkt door hetrgebruik van Foster's Maag
pillen. Prijs/per flacon van vijftig versui-
kerde pilleryf 0.65 in apotheken en drogist
zaken.
Verandering van den Raad der gemeente
's-GRAVEMOER,
gehouden 15 October 1923.
Aanwezig alle leden.
Na de gebruikelijke opening en lezing
en vaststelling der notulen, deelt de Voor
zitter mede: dat bij den Gemeente-ont
vanger en het Burgerlijk Armbestuur
kasopneming is gedaan; dat eene aan
besteding heeft plaats gehad voor de
levering van brandstoffen ten behoeve
van de school en het raadhuis; dat de
rekening over 1922 van de Gezondheids
commissie kan worden goedgekeurd en
vastgesteld en dat met leedwezen is ken
nis genomen van de beslissing door den
Minister van Landbouw inzake de nood-
uitkeering aan de gemeenten, welke maat
regel niet als eene bezuiniging wordt
beschouwd, maar als eene verschuiving
van lasten door het Rijk op de gemeen
ten, welk beginsel ook reeds is gehuldigd
in de Onderwijswetgeving van 1920 en
in de Nijverheids- en Middelbaar onder
wijswetten.
Ingekomen is voorts: een besluit van
Ged. Staten tot goedkeuring van het
Raadsbesluit tot wijziging van de con
cessievoorwaarden der Waterleiding-
Maatschappij N. W. Brabant en eene
afwijzende beschikking van het Hoofd
bestuur der Posterijen en Telegraphie
op een door den Raad aan dat bestuur
gericht verzoek tot verbetering van post
bestelling en postverzending, waarvan
met teleurstelling wordt kennis genomen
en van welken bezuinigingsmaatregel de
plattelandsgemeenten de dupe worden.
Aan den heer Voorbeijtel te Oosterhout
wordt op zijn verzoek, wegens vertrek
uit de gemeente, eervol ontslag verleend
als lid der Commissie, belast met het
plaatselijk schooltoezicht op het Lager
Onderwijs.
Een schrijven van Ged. Staten, inzake
verordeningen, ingevolge art. 114bis der
Gemeentewet, wordt in handen gesteld
van het College van Burgemeester en
Wethouders tot het doen van nadere
voorstellen te dezer zake.
Op een verzoek van het bestuur van
het fanfarecorps „Euterpe" om eene sub
sidie over 1923 wordt met algemeene
stemmen, op ééne na, goedgunstig be
sloten.
De gemeentebegrooting over 1923 wordt
overeenkomstig de voorstellen van B. en
W. gewijzigd.
Ter sprake komt het gebruik door den
heer C. A. Nerrings alhier van een hoekje
gemeentegrond, gelegen aan zijn terrein
aan de Havenkom, waaromtrent maat
regelen ten behoeve van het eigendoms
recht zullen worden genomen.
Overeenkomstig het voorstel van B.
en W. wordt met algemeene stemmen,
op die van den heer De Jong na, be
sloten tot inkrimping der straatverlich
ting, zulks uit een oogpunt van bezui
niging.
Met algemeene stemmen wordt, be
houdens hoogere goedkeuring, besloten
om overeenkomstig de voorstellen van
B. en W. een contract te sluiten met
het Rijk inzake het verhoogen en ver
beteren der havenbeschoeiïng alhier, in
verband met de van Rijkswege aange
brachte verhoogingen en verzwaringen
der Dongekaden.
Overgegaan wordt nog tot wijziging
van het reglement op het beheer van
het Algemeen Burgerlijk Armfonds, welke
wijziging hoofdzakelijk beoogt het bren
gen der financieele administratie van het
Armfonds in handen van den secretaris
penningmeester van dat fonds.
Nadat B. en W. nog worden gemach
tigd tot den verkoop van eenige oude
materialen, sluit de Voorzitter deze ver
gadering.
—o
Vervolg Raadsverslag gemeente Eethen.
Voorstel tot het aangaan eener geld-
leening ten behoeve van het Electriciteits-
bedrijf.
De Voorzitter zegt, dat den 28en Sept.
van de P.N.E.M. een brief is ontvangen,
met rekening-courant tusschen haar en
de gemeente. Uit deze rekening-courant
blijkt, dat de achterstand der gemeente
f4000 bedraagt. De P.N.E M. bericht,
dat zij niet kan overgaan tot betaling
der rekeningen, indien door de gemeente
niet een bedrag van f7000 wordt gestort.
Een massa zaken zijn niet duidelijk, zoo
dat het Dag. Bestuur heeft besloten, een
bézoek te brengen aan het hoofdkantoor
'van de P.N.E.M., doch tevens voorstelt,
in afwachting van dat bezoek te beslui
ten tot het aangaan eener geldleening
groot f7000, ten hoogste rentende 6 pCt.,
voor den tijd van 30 jaar en zoo mogelijk
bij de Boerenleenbank.
De heer v. d. Beek zou hier nog iets
over willen zeggen, het is een kwestie
die reeds meermalen is besproken, ook
inde vergaderingen van het Dag. Bestuur.
Het is een toestand die verre van goed
is te noemen. Er is een groote achter
stand, die, als de toestand zich niet wij
zigt, er niet beter op wordt, doch wel
slechter zal worden. Al meermalen is
reeds de vraag gedaan, of er geen weg
zou zijn te vinden, waardoor de achter
stand ingekort wordt en dat men zoo
gaat werken, dat men de rekening klop
pend krijgt. Steeds is echter het ant
woord geweest: er zijn nog geen midde
len beraamd, omdat het tot het onmo
gelijke behoort Is er niet een der heeren,
die een oplossing weet? ZouhetG.E.B.
niet kunnen failleeren? Hiertegen zou
misschien veel te zeggen zijn, doch de
vraag is: is er iets te vinden, om het
bedrijf rendabel te maken? De kwestie
is reeds meermalen ook in den ouden
Raad van Genderen besproken, toen is
voor het te kort ook reeds een geldlee
ning aangegaan. Wij zijn op ditoogen
blik met het bedrijf op een hellend vlak
en schuiven steeds meer naar beneden.
Als dit zoo door moet gaan op deze
manier, maak ik mij angstig voor de
toekomst. Ik wil hiermede alleen dit
zeggen, laat ons alle moeite doen om
middelen te beramen, het bedrijf ren
dabel te maken.
De Voorzitter antwoordt hierop, dat
geen der heeren andere gedachten zal
hebben, dan om middelen te beramen,
het bedrijf rendabel te maken doch
acht het beter, daar nu geen discussie
over te voeren. Het Dag. Bestuur heeft
besloten, zich naar de P. N. E. M.
te begeven om een en ander te bespreken
en zoolang het resultaat dezer bespre
kingen niet bekend is, kan men er niet
over praten. Zoo blijven kan het niet,
dan blijft het een altijd durenden strop
voor de gemeente. Spr. zou hier echter
voorloopig niet verder op in willen gaan,
alleen willen besluiten tot het aangaan
der geldleening. In een volgende ver
gadering kan dan verslag van de ge
voerde besprekingen worden uitgebracht.
Met algemeene stemmen wordt hierop
tot het aangaan der geldleening besloten.
De heer v. Buuren zou gaarne weten,
wat het administratief beheer kost bij de
P.N.EM. Men is over hun beheer wel
eens tevreden, doch ook ontevreden.
Voorzitter. Echter meest tevreden,
doch wij zullen dat alles wel onderzoeken.
Vaststelling verordening op de heffing
van leges.
De Voorzitter zegt, dat de heeren de
verordening hebben thuis gehad en dus
hebben gezien, dat het de bedoeling is
art. 4 der bestaande verordening te wijzi
gen, in dien zin, dat voor het voltrekken
van een huwelijk, op andere dagen dan
Woensdag, op welken dag dit gratis ge
schied, zal worden gerekend op Donderdag
f 5.en op de overige dagen f 20.
Terwijl voor het voltrekken van een
huwelijk bij de menschen aan huis f50.
in rekening zal worden gebracht. B. en
W. zijn echter bevoegd, onvermogenden
geheel en minvermogenden voor de helft
vrij te stellen van deze heffing, indien
zij gewichtige jreden hebben om hun
huwelijk te doen voltrekken op een
anderen dag dan Woensdag.
De heer v. Buuren zou het geheel vrij
willen stellen, hij vindt het goed dat
er bepaalde uren voor worden gesteld,
doch verder moest een huwelijksvoltrek
king vrij zijn. Als hij het goed begrepen
heeft zou iemand uit de gemeente, die
de kadastrale kaarten wil raadplegen,
daarvoor 10 of 15 cent moeten betalen,
terwijl een rijks- of provinciale ambte
naar daar niets voor zou behoeven te
betalen. Het wil spr. voorkomen, dat
het beter was dat de menschen eens een
keer meer het kadaster kwamen raad
plegen. Het is zielig als lid van een
Waterschapsbestuur te bemerken dat de
meeste menschen nog zoo weinig weten
waar hun eigendom ligt, en b.v. van Am-
8terdamsche peil niets afweten.
De Voorzitter zegt dat het kadaster is
rijkseigendom. De gemeente is verplicht
het aan te schaffen en te onderhouden,
alleen in het belang van het publiek.
Het kadaster is al een keer geheel ver
nieuwd moeten worden en dit kost veel
geld. Het rijk keurt nooit goed, dat een
ambtenaar, die het kadaster komt raad
plegen voor de personeele belasting,
daarvoor zou moeten betalen, bovendien
is dit ook in het belang der gemeente.
Als de menschen nu komen onderzoeken,
hoe groot is dit of dat perceel dan kan
het bedrag van een dubbeltje toch geen
bezwaar vormen. Al de dubbeltjes bij
elkaar zijn niet toereikend om de kosten
van het kadaster te bestrijden, doch
vormen een potje waaruit ze gedeeltelijk
bestreden kunnen worden. Daarbij is
het een bepaling, die in verschillende
gemeenten voorkomt, er kan toch geen
bezwaar tegen zijn een klein bedrag voor
onkosten te rekenen.
De heer v. Buuren meent dat de dingen
toch op de secretarie liggen, dus waarom
moeten de menschen dan betalen als zij
ze komen raadplegen.
De Voorzitter merkt op, dat ook men
schen uit een andere gemeenten het
kadaster komen raadplegen en daar be
rekent men er ook een kleinigheid voor.
De heer v. Buuren zegt, dat hij de
kaarten van andere gemeenten nog al
eens raadpleegt b.v. Dussen, en hij heeft
nog nooit iets behoeven te betalen.
De Voorzitter zegt dat dit komt omdat
men daar nog een oude verordening
heeft, moet men een nieuwe verordening
maken dan zal men er waarschijnlijk
ook daar wel iets voor gaan rekenen.
De heer v. Buuren zou willen voor
stellen, dat het raadplegen van het
kadaster vrij is
Dit voorstel wordt in rondvraag ge
bracht en verworpen met 5 tegen 2
stemmen.
Voor stemden de heeren Smits en
v. Buuren.
Hierop wordt de geheele verordening
in stemming gebracht en met algemeene
stemmen aangenomen.
Vaststelling verordening begrafenis
rechten.
B. en W. stellen voor art. 3 van de
verordening te wijzigen en de begrafenis
rechten voor een volwassene te brengen
van f180 op f4.Voor een kind be
neden een jaar te rekenen x/4 en voor
een kind beneden de 12 jaar de helft
van dit recht. Voor het gebruik van den
lijkwagen zonder paard te heffen f2.
Voor het onderhoud van een eigen graf
f10.Voor het stichten, aanleggen en
plaatsen van een graf f 15.per M*
met een minimum van f10.
De heer Straver vraagt of deze bepa
ling geldt voor alle kerkhoven.
De Voorzitter antwoordt hierop, dat
de verordening alleen geldt voor de
gemeentelijke begraafplaatsen, dus niet
voor de particuliere zooals B.-Broek,
Meeuwen en Eethen.
v. d. Heuvel. Dus alleen voor de
begraafplaats te Genderen.
Voorzitter. En Drongelen? De be
graafplaats te Doeveren en Heesbeen
behooren ook aan de kerk.
Met algemeene stemmen wordt hierop
de verordening vastgesteld.
Vaststelling verordening Hondenbelas
ting.
Tot heden bedroeg deze belasting f 1
voor honden die worden vastgehouden
en f2 voor losloopende honden. De wet
wil echter, dat er verschil wordt gemaakt
tusschen honden die voor pleizier en
honden die voor den landbouw of het
bedrijf worden gehouden. B. en W.
stellen voor, f 4 belasting te heffen voor
een losloopenden hond en f 1 voor hon
den die voor het bedrijf worden gehou
den, met uitzondering evenwel van jacht
honden, indien deze worden gehouden
door hen, die van de jacht geen bedrijf
maken.
De heer Branderhorst meent, dat hon
den die worden gehouden voor het be
waken van erven, niet mogen losloopen
buiten het erf.
De heer v. Buuren zou alleen willen
uitzonderen herdershonden. Hij begrijpt,
dat deze honden moeten losloopen, doch
alle andere losloopende honden zou hij
willen aanslaan voor f4. De een, die
zijn hond houdt voor bewaking en deze
op het erf laat loopen, betaalt fl, ter
wijl een ander, wiens woning aan de
openbare straat staat en wiens hond voor
bewaking dus misschien ook op de open
bare straat moet loopen, hiervoor f 4 zou
moeten betalen.
De Voorzitter meent, dat de heer v.
Buuren iets over het hoofd zietde hond
loopt dan los voor het doel, waarvoor
hij wordt gehouden.
De heer Branderhorst zou alleen on
derscheid willen maken tusschen vast
liggende en losloopende honden.
De heer v. Buuren stemt hiermede in.
De Voorzitter meent, dat dit tot on
billijkheden zal leiden. Als iemand met
zijn hond of kar op den weg is en de
hond breekt los, dan kan men toch niet
zeggen, dat zoo'n hond valt onder de
losloopende. De politie heeft voor de na
leving der verordening te zorgen er zijn
altijd wel mazen in het net waar men
door kan kruipen, doch hiervoor heeft
de politie te waken en de rechter te
beslissen. Zoo de heeren echter een
andere redactie weten, heeft spr. daar
tegen geen bezwaar.
De heer Branderhorst vraagt, of hij
er een voorstel van mag maken, om te
schrappen „met uitzondering van honden
die ter bewaking worden gehouden".
De Voorzitter zegt, dat zoo iets niet
kan, De Gemeentewet bepaalt dit in
art. 253; daar staat, dat voor waakhon
den een lagere belasting moet worden
geheven. Gaat men hieraan een bepa
ling verbinden, dan krijgt men de ver
ordening niet goedgekeurd. Men heeft
niet het recht een artikel van de Ge
meentewet uit te breiden. De drie oude
gemeenten hebben alle drie dezelfde ver
ordening gehad en er is nooit zooveel
over gesproken als thans. Hij stelt voor,
de verordening vast te stellen zooals ze
door B en W. wordt aangeboden.
De verordening wordt aangenomen met
op één na algemeene stemmen.
De heer v. Buuren stemt tegen en
noemt het een prulverordening.
Voorstel tot betaling van presentiegeld
aan de Raadsleden.
De Voorzitter zegt, dat de Raad zelf
heeft te beslissen, hoe hoog hij het pre
sentiegeld wenscht te stellen. B. en W.
stellen voor, het bedrag te stellen op
f 1.50 per vergadering.
De heer v. Buuren zou het liever gratis
doen dan voor fl.50, hiervoor acht hij
zich te hoog.
De Voorzitter zegt, dat in de verga
dering van B. en W. ook in dien zin
is gesprokenhet Dag. Bestuur durfde
waarlijk het lidmaatschap van den Raad
eerst niet zoo laag te schatten.
De heer v. Buuren gelooft, dat de
Voorzitter er maar een knol aandraait,
hij zou willen voorstellen het gratis te
doen, want hij schaamt zich om er f 1.50
voor aan te nemen.
De Voorzitter brengt hiertegen in,
dat dit bedrag altijd zoo geweest is, het
moet geen belooning zijn voor de ge
presteerde diensten. Het is alleen de
bedoeling, dat iemand, die er een daggeld
of een gedeelte daarvan voor zou moeten
verletten en hij wordt tot raadslid ver
kozen, in staat wordt gesteld, het lid
maatschap van den raad te aanvaarden.
De heer v. Buuren acht het bedrag
voor zoo iemand nog te weinig, hij zou
het bedrag hooger willen stellen of er
niets voor betalen.
De Voorzitter zegt, dat de heeren vrij
zijn, het presentiegeld weer in de gem.-
kas te storten.
De heer v. d. Beek heeft met verwon
dering gehoord, wat de heer v. Buuren
heeft gezegd. Deze heeft toch waar
schijnlijk vroeger het presentiegeld ook
steeds genoten. Spr. meent, waar de
vergaderingen van den gem.raad niet
zoo lang duren, 3 uren is toch al een
uitzondering, en geen der arbeiders tegen
woordig meer dan f3 per dag verdienen,
fl 50 per vergadering een tamelijke ver
goeding is, waar men dan toch nooit
meer dan een halven dag zal hebben
te verletten. Wordt een arbeider dus
tot raadslid gekozen, dan behoeft zijn
verlet geen bezwaar te vormen.
De heer v. Buuren stelt het voorstel
van B. en W., met het oog op den fi-
nantieelen toestand zeer op prijs, doch
spr. voelt wel, dat de heer v. d. Beek
nooit geen doodgraver in zijn dienst
heeft gehad. Zijn knecht verdient nog
wel f3 per dag. Hij heelt jaren lang
een doodgraver in dienst gehad en nu
heeft hij iemand in dienst, die voorzanger
is in Dussen en deze vragen het meest
verlet als 't slechtst uitkomt en dan
laten zij zich dit verlet goed betalen.
De heer v. d. Beek meent, dat het
toch wel een uitzondering zal zijn, dat
juist een doodgraver of voorzanger tot
lid van den raad wordt gekozen.
Het voorstel van B. en W., om het
presentiegeld op f 1.50 te stellen, wordt
hierop met algemeene stemmen aange
nomen.
Voorstel te bepalen, dat het onder
wijzend personeel in de gemeente moet
wonen.
De Voorzitter gelooft niet, dat dit
voorstel toelichting behoeft, de bedoeling
is te bepalen, dat vanaf 1 Januari a.s.
het onderwijzend personeel in de ge
meente moet wonen.
De heer v. d. Schans vraagt, of deze
bepaling ook van toepassing is op het
personeel dat op 't oogenblik in dienst is.
De Voorzitter antwoordt hierop, dat
de bepaling geldt voor hen die reeds
in functie zijn en ook voor hen die in
functie komen.
De heer v. d. Schans heeft tegen deze
bepaling geen bezwaar, voor hen die
nog in iunctie moeten komen, doch
vindt ze wel kras voor hen die reeds
in functie zijn.
De Voorzitter brengt hiertegen in, dat
de gem.raad in bijzondere gevallen altijd
het recht heeft ontheffing van deze be
paling te verleenen. Alleen zal dan voor
iedere uitzondering telkens eene beslis
sing moeten worden genomen.
De heer Smits vraagt, hoe het moet
met de onderwijzeres in de nuttige
handwerken, die pas benoemd is.
De Voorzitter antwoordt hierop, dat deze
een hoofdbetrekking heeft in Heusden,
nu kan toch niet gevergd worden dat
deze onderwijzeres Heusden verlaat en
voor de paar honderd gulden, die zij in
deze gemeente voor een nevenbetrekking
verdient, hier komt wonen.
Met algemeene stemmen wordt hierop
het voorstel van B. en VV. aangenomen.
Voorstel tot verkoop, aan meestbie
dende, van Staatsbladen, Prov. bladen
en oude klok te Babiloniënbroek en oude
brandspuitslangen.
De Voorzitter zegt, dat alle drie de oude
secretariën in bezit zijn van Staats- en
Prov. bladen. Het bezit in 3 voud, voor
het nazien hiervan is niet noodig, daar
bij komt dat zij ook belangrijke ruimte
voor bergplaats vorderen. B. en W.
stellen daarom voor de overtolligen zoo
mogelijk te verkoopen, aan hen die er
het meeste voor willen geven. Hetzelfde
zou het dag. bestuur willen doen met
een oude klok te B -Broek en eenige
oude brandspuitslangen, aangezien deze
niet meer geschikt zijn om dienst te
doen.
De heer Straver maakt de opmerking,
dat het aanbeveling verdient, de koperen
schroeven van de slangen af te halen,
want deze zijn nogal kostbaar.
De Voorzitter zal met deze opmerking
rekening houden.
Met algemeene stemmen wordt hierop
ook dit voorstel goedgekeurd.
Voorstel tot intrekking van de ver
ordening op het Levensmiddelenbedrijf
in de voormalige gemeenten. Hierover
is bij schrijven van 26 Sept. door Ged.
Staten het verzoek gedaan.
De Voorzitter weet niet of deze ver
ordeningen nog bestaan en of zij reeds
zijn ingetrokken, namens B. en W. stelt
hij echter voor, als nog tot intrekking
dezer verordeningen te besluiten.
Met algemeene stemmen wordt hiertoe
besloten.
Voorstel Ged. Staten, tot opheffing van
de openbare lagere school te Genderen.
De Voorzitter zegt, per 2 October hier
over van Ged. Staten nog een schrijven
te hebben ontvangen, waarin dit college
meldt, dat het reeds 2 maal verzocht
heeft op afdoening van haar verzoek,
gedaan bij haar schrijven van 20 Juli,
om n.l. een besluit te nemen tot op
heffing van genoemde school. Tot heden
is geen besluit genomen, mocht binnen
3 weken een dergelijk besluit nog niet
zijn ingekomen, dan zullen Ged. Staten
van hunne bevoegdheid gebruik maken
en zelf tot opheffing van genoemde school
besluiten. Reeds eerder is deze kwestie
besproken, ook nog in de laatste ver
gadering toen is echter ook geen besluit
genomen, misschien, omdat spr. toen
zelf niet op de vergadering aanwezig
was. Hij acht het niet noodig zijn stand
punt in deze nader uiteen te zetten.
Het geldt hier niet alleen een kwestie
van bezuiniging. Men heeft in Genderen
een openbare school met 20 leerlingen
en te Eethen een met 30. Vermoedelijk
wordt de school te Genderen met 1 Januari
een school met 1 leerkracht, omdat dan
geen 25 leerlingen meer deze school
bezoeken. Nu weet men niet hoe lang
het kan duren eer er verbetering in dezen
toestand kan intreden, doch spr. heeft
de geboorteregisters nagezien en heeft
daaruit gezien, dat in 1922 vijf kinderen
zijn geboren die in aanmerking zouden
kunnen komen voor de openbare school,
voor 1921 bedraagt dit 3, voor 1920 en
1919 voor ieder jaar 4, voor 1918 geen
enkel en voor 1917 ook 4 Nu gaan er
22 school, zoodat men met 1 Januari
krijgt een eenmansschool. Te Eethen
zijn 30 leerlingen, met 1 Mei a s zullen
er ook nog geen 33 leerlingen zijn, zoodat
dan ook aan deze school met één leer
kracht kan worden volstaan.
Er zijn nu 2 onderwijzeressen in de
nuttige handwerken noodig, die elk
f 200.verdienen, wordt dus f 400.
konden de scholen worden vereenigd,
dan kon met een onderwijzeres worden
volstaan. Het onderwijs kost in de ge
meente een heele boel geld. De school
te Genderen heeft in 1920 gekost f 590.975,
in 1921 f426.15, en Eethen in 1920 f990.
in 1921 f874 30, dit zijn alleen de on
kosten behalve de jaarwedden. Deze
bedragen voor Genderen in 1920 f 6650.
in 1921 f6970.voor Eethen in 1920
f6173.—, in 1921 f5337.-.
Bovendien erkent ieder onderwijzer die
geen belang heeft bij de instandhouding
eener school, dat een eenmansschool
minderwaardig is, men kan net zooveel
tobben als men wil, het blijft toch suk
kelen. Er is geen uitzicht dat de school
te Genderen zal worden een tweemans-
school, terwijl bovendien de kans groot
is, dat ook de school te Eethen zal wor
den een eenmansschool. Door samen
voeging zou men echter krijgen een
tweemansschool, dat nog wel geen ideaal
is, want dan zou men moeten hebben
een school met 3 leerkrachten, doch
in ieder geval veel beter is dan een
eenmansschool. Door te besluiten tot
opheffing zou men een belangrijke be
sparing krijgen niet alleen voor de ge
meente toch ook voor het rijk. Men
moet niet vergeten, dat, kost het onder
wijs aan de openbare scholen in de ge
meente f10.per leerling, dan is de
gemeente verplicht ook aan de bijzondere
school f 10. per leerling te geven. Er
zijn 3 Openbare Scholen in Genderen,
die, laat ons zeggen f 1000.kosten, en
wanneer er 100 leerlingen zouden school
gaan dan bedraagt dit f10.per leer
ling. Een bijzondere school met 60 leer
lingen kost dan de gemeente dus 1600.
Dit bedrag wordt echter belangrijk hooger.
Het onderwijs in de nuttige handwerken
kost te Eethen f 200.te Genderen
f200.met laat ons zeggen 50 leer
lingen, dus f8.per leerling per jaar,
wat ook aan de bijzondere school moet
BIJVOEGSEL
tfenwsblad