„MINERVA" heeft3 Mnubelwinkels met 6 vaste Modelkamers. Goedkoopste Meubelmagazijnen „MINERVA" Groote Seizoens-Uitverkoop gedurende de maand September» Moderne Corsetmagazijn ARNOLD HOYER 's-HERTOGENBOSCH. lage prijs, en in eenvoudige en elegante modellen. voor zware Dames in ruime keuze, uitsluitend prima modellen en kwaliteiten. zijn bekend in het Land van Heusden en Altena om hun kwaliteit en (Onze levering is FRANCO tliuis niet eigen Vrachtauto), Bezoekt in uw eigen belang de Minderbroederstraat, No. 8-10-12 De 3 eerste Meubelwinkels vanaf de Markt. Verkoop van uitsluitend EERSTE-KLAS fabrikaten tegen buitengewoon verlaagde prijzen. KERKSTRAAT 49 tegenover de Nederlandsche Bank EEEE 's-HERTOGENBOSCH. E= daar kan men den geheelen avond over praten en dan weet je het nog niet, dat hangt van den nieuwen raad af, staat deze op het punt van bezuiniging, dan zal het wel gaan, doch staat deze niet op bezui niging, dan weet je niet wie er benoemd wordt. Smits. Ik denk dat de nieuwe raad even weinig te zeggen heeft als een ander. v. d. Pol. Wel, wat benoeming van ambtenaren betreft. Schreuders. Het--zijn zaken in het doister en het is niet zoo gemakkelijk, hierover te oordeelen. Als er op een andere manier bezuinigd kon worden dan ben-ik niet voor vereenigen. v. Ballegooijen. Dan schermen Ged. St. met de ebsgeiden, om die in de gemeen tekas te storten, maar het is de vraag of dat ook zoo gemakkelijk zal gaan. v. d. Pol. De Ebbe behoort rechtens aan de afdeeling Aalburg. Schreuders. Al zouden Ged. St. beslissen dat de ebsgeiden in de gemeentekas moeten komen, moeten wij dan nog niet zeggen is dit recht en eerlijk v. Ballegooijen. Daar komt Veen niets van toe evenmin als van de Wijksche waard. Smits. Als het kan zooals v. d. Pol voorstelt, dan zou ik er ook voor zijn om een eigen gemeente te houden. v. Andel. Het is de eenige weg. Als Veen een zelfstandig beheer krijgt, dan geloof ik ook dat het zich wel zou redden. 't Lam. Dan zou het ook zelf de sala rissen moeten vasteilen, doch dat doen Ged. Staten. v. d. Pol. Dit hoeft ook niet direct. Ged. Staten kunnen ook wel met andere voorstellen komen. Als ik mij niet vergis zullen ze daarmede ook wel komen. v. Andel. Heel het bezuinigingsmonopolie is niets als werkverschaffing voor Ged. Staten. 't Lam. Misschien dat er na verloop van 10 jaar voordeel in schuilt. Ballegooijen. Als ze te Wijk geen schuld hadden af te lossen. 't Lam. Wijk kan zich beter bedruipen als Veen. Ballegooijen. Dit is allemaal kletsen, na verloop van jaren, komt Veen er veel beter voor als Wijk. Schreuders. Veen heeft wel schuld, doch is ook niet zonder eigendom. Ais wij een gedeelte van onzen Heun veikoopen, dan zijn wij vrij van schuld. v. Ballegooijen. Dan is het ook onnoodig te vereenigen. Het is niet uitgesloten, dat wij er over 12 jaren goed voorstaan, ten minste, als wij niet vereenigd worden, want dan blijven we eeuwig zuchten onder de schuld van Wijk. Er is altijd geschimpt op de vroegere ingezetenen, die den griend niet wilden hebben, misschien is dit terecht geweest, doch we zullen dit hier niet her halen. v. Andel. Er is hier in vroeger jaren genoeg verloren gegaan, wij plukken daar nu de wrange vruchten van. Schreuders. Na is het ook de vraag of wij ons niet door kortzichtigheid laten leiden bij de beslissing van voor- of tegen ver eenigen. Voorzitter. Vroeger, toen het over de beslissing van den griend ging, hadden de menschen geen geld noodig, als ze hem nu konden krijgen, zouden ze hem wel nemen. v. Andel. Ze trokken zich vroeger van de gemeenschap niets aan. v. d. Pol. Men moet ook niet vergeten dat toen niets van den griend te zien was, deze is eerst later aangegroeid. v. Andel. Dat was teen al wel te zien. Voorzitter. We wijken af. Schreuders. Door v. d. Pol is reeds gestipuleerd, op welke wijze is te bezuinigen. Ik ben ook voor een op zich zelf blijvende gemeente, maar er staat tegenover dat Gedep. Staten niet aecoord zullen gaan met ons voorstel. Kan nu niet van ons een voorstel uitgaan, op welke manier de gemeente wel kan blijven bestaan Smits. Dat heb ik ook reeds gezegd. Schreuders. Zooals Smits het zich voor stelt lijkt het me onuitvoerbaar. Misschien kan het op een andere manier, al is het niet door vereeniging van betrekkingen. Voorzitter. Als dit voorstel komt, zal ik het in omvraag brengen. Schreuders. Het is eerst de vraag of het volgens de wet wel kan. Voorzitter. Het blyven slechts voorstellen. Smits. Als wij kunnen bezuinigen, dan lijkt het mij ook beter dat wy blijven bestaan, kan dit niet, dan is er volgens mij weinig kijk op. v. Andel. Als Ged. St. toestaan het ambt van burgemeester en secretaris in een hand te vereenigen, was er misschien kans op. v. Ballegooijen. Dus op dezen grond tegen vereeniging stemmen en omdat wy er geen voordeel in zién. Voorzitter. Goed, ik zal dan het voorstel in omvraag brengen. Met aigemeene stemmen wordt hierop tegen vereeniging gestemd. Aangezien volgens den Voorzitter nog een paar belastinggeschiedenissen zijn te behandelen, wordt de openbare vergadering gesloten en gaat de raad over in geheime zitting. Eischen bij kenring van autobussen, In verband met het autobuaongeluk te Heino in Overijssel en de daardoor ontstane ongerustheid komt het wensehe- lijk voor, bekend te maken, welke eischen bij de thans in vollen gang zijnde keu ringen aan autobussen, welke als open baar middel van vervoer worden gebruikt, in de provincie Noordbrabant worden gesteld. Menschelijkerwijs gesproken worden daardoor dergelijke ongevallen geheel voorkomen, doch niettemin blijft de constructie der portieren een onderwerp van voortdurende studie uitmaken, en het is niet onmogelijk, dat binnenkort, zoodra de uitvoerbaarheid van de ont worpen constructie zal zijn gebleken, een constructie zal worden voorgeschre ven, waardoor ook het vastklemmen der portieren door vervorming van de caros- serie na aanrijdingen e.d. voortaan on mogelijk zal zijn. De reeds geldende eischen, welke op het onderwerp brandgevaar en uitgangen betrekking hebben, zijn op enkele pun ten aangevuld en luiden thans als volgt Er mag op geenerlei wijze brandgevaar door verwarmingsleidingen lekkende benzineleidingen, uitlaatpijpen, electri- sche installatie enz. kunnen ontstaan. Plaatsen, waar zich in het pantser of elders olie of benzine zou kunnen ver zamelen, mogen niet aanwezig zijnzij moeten van afvoergaten worden voorzien. De vulopeningen, luchttoevoeropeningen e.d. van de benzinereservoirs mogen niet binnen de carosserie uitmonden. Voor zoover reservoirs naar dezen regel wer den veranderd, moeten de oorspronkelijke openingen dichtgesoldeerd, of op een an dere wijze zoodanig onbruikbaar worden gemaakt, dat ook bet ontsnappen van dampen is uitgesloten. De nieuwe vul- leidingen moeten zoo kort mogelijk wor den gehouden en moeten voldoende sterk zijn om afbreken door trillingen te voor komen. De vulopeningen mogen zich niet boven of in de nabijheid van uit- laatleidingen of andere dan electrische lampen zonder schakelaar bevinden. Zij mogen, evenals carburator en vacuum- apparaten in ieder geval niet aan die zijde van den motor zijn geplaatst, waar zich de uitlaat bevindt. Hoogstens wordt voor den carburator een afwijkende plaats toegestaan onder bijzondere voor zorgsmaatregelen, waaronder.de waarborg, dat lekbenzine zich nergens verzamelen kan en de uitlaat hoog genoeg boven den carburator is geplaatst. Benzineleidingen mogen niet van rub ber of een dergelijk materiaal worden vervaardigd, en evenmin van verbin dingsstukken van deze stoffen worden voorzien. Zij behooren met behulp van een naadlooze metalen buis van vol doende sterkte en nauwkeurig sluitende koppelingen en kranen zoodanig te wor- slechts gegeven wordt, indien aan deze voorwaarden wordt voldaan en tevens een rookverbod in dén wagen aanwezig is. Mocht blijken, dat aan dit laatste niet de hand wordt gehouden, dan zal aan de gemeentebesturen geadviseerd den aangelegd en bevestigd, dat er geen kans op lekken en breuk door trillingen ontstaat. De hoofdafsluiter moet zoo dicht mogelijk bij het reservoir gemon teerd worden, als naaldafsluiter uitge voerd en gemakkelijk bereikbaar zijn In ieder geval moet öf deze óf een ande- worden, bet goedkeuringsbewijs in te re kraan in de hoofdleiding onder direct trekken, tot tijd en wijle de gebeele bereik van den bestuurder zijn. wagen brandvrij zal zijn gemaakt. Petroleumolieof benzinelampen worden in het inwendige van de caros- 1 zlJ eroTr 8ew^ze.n» ^at serie niet toegelaten Acetyleengenerators van j ^on. '>ésl. van 31 Juli moeten buiten de motorkap worden net medevoeren van licht ontplof- aangebraebt. "are 8toöen 18 verboden. Hieronder is Bij gesloten carosseriën mogen geen tot boedelscheiding over te gaan A. v. E. Wat is het juitte verschil tnsschen di recte en indirecte belastingen W. K. Burgerlijke Stand. worden bare ook te rekenen benzine, anders dan in benzinedampen, acetvleenof uitlaat- daarvoor bestemde en goedgekeurde gassen in het inwendige van de caros- res®rvoirs '|pt medevoeren van zooveel serie kunnen doordringen. Verwarmings- volle a^| ledige benzinebussen is straf- apparaten, die gassen ontwikkelen, mo- baar, aangezien in de laatste gemeenlijk I gen niet zonder afvoer gebruikt worden een ulferst gevaarlijk explosie! mengsel de carosserie moet behoorlijk geventi- aanwez,g 1S- leerd Zijn m i n i i - wr*- -y i i— t.m Het voertuig moet van minstens twee I ragüll Op rechtskundig g6bi6(i uitgangen in verschillende wanden van bet voertuig zijn voorzien. De normale Kan eer. toeziende voogd de moeder- inen uitgangen voor passagiers mo- voogdes van minderjarige kinderen dwingeu gen zich slechts in de rechterzij wand of (en) in den achterwand bevinden. Slechts nooduitgangen of een speciaal bestuur dersportier bij voertuigen met linksbe sturing kunnen in den linkerzijwand worden toegelaten. De speciale bestuur dersuitgang echter alleen, wanneer deze zöö gelegen is, dat de passagiers er nor maal geen gebruik van kunnen maken, en aan de binnenzijde een duidelijk op schrift „VERBODEN UITGANG" is aangebracht. De noodzakelijkheid van bijzondere nooduitgangen wordt voor elk geval afzonderlijk in vebrand met het voertuig en in verband met het te be rijden traject vastgesteld. Zitplaatsen mogen zich niet voor of tegen de por tieren bevinden. Deze moeten naar buiten openen en minstens twee, welke in verschillende wanden, moeten zoowel van binnen als van buiten te bedienen zijn. De twee minimaal geëischte uit gangen moet zoo ver mogelijk van el kaar verwijderd worden aangebracht, en mogen dus b.v. niet aan dezelfde hoek van de carosserie aansluiten. De portieren mogen niet van grendels of g. nachtsloten in de sloten voor zien zijn. Zij moeten sluitingen bezit ten, die door vast en solide daaraan be vestigde handgrepen worden bediend, zoodat het openen door middel van losse sleutels niet wordt toegelaten. De portieren mogen geen neiging vertoonen, te klemmen en de bouw van de caros» serie moet voldoende sterk zijn, óm te waarborgen, dat deze toestand behouden blijft. Het is wel geoorloofd, de por tieren, welke in verband met een orde lijke exploitatie slechts voor een bepaald doel werden aangebracht, te voorzien van desbetreffende opschriften, zooals „Geen uitgang", „Nooduitgang", Uitsluitend uitgang" e.d. In den wagen moet onder direct be reik van den bestuurder een goed wer kend brandbluschapparaat aanwezig zijn, geschikt voor het blusschen van benzine- branden. Bij gesloten bussen worde dit bij voorkeur tegen een der stijlen naast de chauffeursplaats bevestigd, zoo dat het in geval van nood ook voor passagiers bereikbaar is. Overigens wordt erop opmerkzaam gemaakt, dat advies tot goedkeuring SPRANG-CAPELLE, over Augustus. Geboren: Hermin» d. van G. W. Treffers en H. v. Schans; Marin us Adriaan z. v. J. C. v. Os en M. Werther Dirk z. v. M, Wijriands en W. v, Breernen Leen- dert Johannes z. v. M. Mesch en G. Ver- duijn Adriana d- v. M Koenen en C. v. OosterhoutBertus z. v. W. v. Baardwijk en P. E. Spierings Marinus Maurits z. v. M. Mandemakers en C. Groeneveld Chris tina d. v. J. Haverhals en A. v. Beek Maria Bernardina d. v. J. A. de Bie en G. J. Vos; Catharina Hendrika d. v,]C. J. de Rooij en H. F. Kwarten Jacobus z. v. J. W. Nieuwenhuizen en C. Baars. Gehuwd: C. Snijders 23 j. en M. M. Stam 21 j.J. Rijkseri 29 j. en A. H. W. Sneep 28 j. Overleden; G. Hearter 62 j., echtg. v. H. KoenenJ. van Dommelen 86 j. C. Verschuren 82 j., echtg. v. J. de Roon A. van der Hoeven 12 j. J. C. Gouda 33 j. WASPIK, over Augustus. Geboren: Antonius Wilhelmus z. v. M. J. de Wit. en A. A. Schellekens Adriana Josephina en Catharina Maria doch ters v. A. Boons en M. D. J. Heijkant Da kje Wilheimir.a d. v. D. in 't Veld en A. Rosenbrand Petronella Johanna d. v. A. Dauoen en J. M. de WitFranciscus Hubertus z. v. A. van Gorp en C. Hui- bers Johanna Maria d. v. G. A. Ruijten- berg en S. A. NalemansHendrika en Thesdina dochters v. J. de Hond en M. W. J. Ruijter. Ondertrouwd: W. P. van Beers 30 j. en A. Bruinenborst 26 j.P. Hen driks 27 j. en W. van der Wiel 25 j. H. J. d Bol 33 j. en A, C. Heijrnans 26 j. Gehuwd: W. A. Roovers, wedn. v. B. J. Kanten 38 j. en L. J. Gijsmans 36 j.J. A. J. van den Heuvel 25 j. en M. H. Verschuren 23 j. 0 v e r I e d e n S. N. van Etten 3 j. A. M. Hooymaijers, echtg. v. P. J. Derks 61 j. A. W. Klerks 8 j.; G. A. van der Leij 8 j.D. J. C. Savelhouls 23 m. Levenloos aangegeven 1. De WERKEN EN SLEEUWIJK. Geboren: Hugo z. v. B. voor den Dag en J. W. IppelMaatje Elizabeth d. v. G. A. de Regt en C. Marcusse Hen drik z. v. J. J. de Peuter en D. van der Stelt. Ondertrouwd: J. van der Dussen 25 j. met J. Groeneveld 23 j. NEDERHEMERT, over Augustus. Geboren: Maaike d. v. G. Keyne- mans en A. Vos. Overleden: J. van Son 10 j. VEEN, over Augustus. Gehuwd: J. W. Nieuwhuizen 29 j. en C. Verbeek 21 j. Overleden: T. van Vuren 81 wedn. van A. Timmermans. BRAREL, over Augustus. Geboren: Teuntje, d. van M. v. d. Zalm en E. de Vries. POEDEROIJEN, over Augustus. Geboren: Avie, z. van E. v. Neen en A. Westerlaken. Overleden: Teuntje van Andel, 80 j., wed. zan G. Hasselrnan. „MINER VA" MEUBELEN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1924 | | pagina 6