„MINERVA" heeft3 Mnubelwinkels
met 6 vaste Modelkamers.
Goedkoopste Meubelmagazijnen
„MINERVA"
Groote Seizoens-Uitverkoop
gedurende de maand September»
Moderne
Corsetmagazijn ARNOLD HOYER
's-HERTOGENBOSCH.
lage prijs,
en
in eenvoudige en
elegante modellen.
voor zware Dames in
ruime keuze,
uitsluitend prima
modellen en
kwaliteiten.
zijn bekend in het Land van Heusden
en Altena om hun kwaliteit en
(Onze levering is FRANCO tliuis niet
eigen Vrachtauto),
Bezoekt in uw eigen belang de
Minderbroederstraat, No. 8-10-12
De 3 eerste Meubelwinkels
vanaf de Markt.
Verkoop van uitsluitend EERSTE-KLAS fabrikaten
tegen buitengewoon verlaagde prijzen.
KERKSTRAAT 49 tegenover de Nederlandsche Bank
EEEE 's-HERTOGENBOSCH. E=
daar kan men den geheelen avond over
praten en dan weet je het nog niet, dat
hangt van den nieuwen raad af, staat deze
op het punt van bezuiniging, dan zal het
wel gaan, doch staat deze niet op bezui
niging, dan weet je niet wie er benoemd
wordt.
Smits. Ik denk dat de nieuwe raad
even weinig te zeggen heeft als een ander.
v. d. Pol. Wel, wat benoeming van
ambtenaren betreft.
Schreuders. Het--zijn zaken in het doister
en het is niet zoo gemakkelijk, hierover
te oordeelen. Als er op een andere manier
bezuinigd kon worden dan ben-ik niet voor
vereenigen.
v. Ballegooijen. Dan schermen Ged. St.
met de ebsgeiden, om die in de gemeen
tekas te storten, maar het is de vraag of
dat ook zoo gemakkelijk zal gaan.
v. d. Pol. De Ebbe behoort rechtens
aan de afdeeling Aalburg.
Schreuders. Al zouden Ged. St. beslissen
dat de ebsgeiden in de gemeentekas moeten
komen, moeten wij dan nog niet zeggen
is dit recht en eerlijk
v. Ballegooijen. Daar komt Veen niets
van toe evenmin als van de Wijksche
waard.
Smits. Als het kan zooals v. d. Pol
voorstelt, dan zou ik er ook voor zijn om
een eigen gemeente te houden.
v. Andel. Het is de eenige weg. Als
Veen een zelfstandig beheer krijgt, dan
geloof ik ook dat het zich wel zou redden.
't Lam. Dan zou het ook zelf de sala
rissen moeten vasteilen, doch dat doen
Ged. Staten.
v. d. Pol. Dit hoeft ook niet direct.
Ged. Staten kunnen ook wel met andere
voorstellen komen. Als ik mij niet vergis
zullen ze daarmede ook wel komen.
v. Andel. Heel het bezuinigingsmonopolie
is niets als werkverschaffing voor Ged.
Staten.
't Lam. Misschien dat er na verloop
van 10 jaar voordeel in schuilt.
Ballegooijen. Als ze te Wijk geen schuld
hadden af te lossen.
't Lam. Wijk kan zich beter bedruipen
als Veen.
Ballegooijen. Dit is allemaal kletsen, na
verloop van jaren, komt Veen er veel beter
voor als Wijk.
Schreuders. Veen heeft wel schuld, doch
is ook niet zonder eigendom. Ais wij een
gedeelte van onzen Heun veikoopen, dan
zijn wij vrij van schuld.
v. Ballegooijen. Dan is het ook onnoodig
te vereenigen. Het is niet uitgesloten, dat
wij er over 12 jaren goed voorstaan, ten
minste, als wij niet vereenigd worden, want
dan blijven we eeuwig zuchten onder de
schuld van Wijk. Er is altijd geschimpt
op de vroegere ingezetenen, die den griend
niet wilden hebben, misschien is dit terecht
geweest, doch we zullen dit hier niet her
halen.
v. Andel. Er is hier in vroeger jaren
genoeg verloren gegaan, wij plukken daar
nu de wrange vruchten van.
Schreuders. Na is het ook de vraag of wij
ons niet door kortzichtigheid laten leiden
bij de beslissing van voor- of tegen ver
eenigen.
Voorzitter. Vroeger, toen het over de
beslissing van den griend ging, hadden de
menschen geen geld noodig, als ze hem nu
konden krijgen, zouden ze hem wel nemen.
v. Andel. Ze trokken zich vroeger van
de gemeenschap niets aan.
v. d. Pol. Men moet ook niet vergeten
dat toen niets van den griend te zien was,
deze is eerst later aangegroeid.
v. Andel. Dat was teen al wel te zien.
Voorzitter. We wijken af.
Schreuders. Door v. d. Pol is reeds
gestipuleerd, op welke wijze is te bezuinigen.
Ik ben ook voor een op zich zelf blijvende
gemeente, maar er staat tegenover dat
Gedep. Staten niet aecoord zullen gaan
met ons voorstel. Kan nu niet van ons
een voorstel uitgaan, op welke manier de
gemeente wel kan blijven bestaan
Smits. Dat heb ik ook reeds gezegd.
Schreuders. Zooals Smits het zich voor
stelt lijkt het me onuitvoerbaar. Misschien
kan het op een andere manier, al is het
niet door vereeniging van betrekkingen.
Voorzitter. Als dit voorstel komt, zal
ik het in omvraag brengen.
Schreuders. Het is eerst de vraag of
het volgens de wet wel kan.
Voorzitter. Het blyven slechts voorstellen.
Smits. Als wij kunnen bezuinigen, dan
lijkt het mij ook beter dat wy blijven
bestaan, kan dit niet, dan is er volgens
mij weinig kijk op.
v. Andel. Als Ged. St. toestaan het
ambt van burgemeester en secretaris in
een hand te vereenigen, was er misschien
kans op.
v. Ballegooijen. Dus op dezen grond
tegen vereeniging stemmen en omdat wy
er geen voordeel in zién.
Voorzitter. Goed, ik zal dan het voorstel
in omvraag brengen.
Met aigemeene stemmen wordt hierop
tegen vereeniging gestemd.
Aangezien volgens den Voorzitter nog
een paar belastinggeschiedenissen zijn te
behandelen, wordt de openbare vergadering
gesloten en gaat de raad over in geheime
zitting.
Eischen bij kenring van
autobussen,
In verband met het autobuaongeluk
te Heino in Overijssel en de daardoor
ontstane ongerustheid komt het wensehe-
lijk voor, bekend te maken, welke eischen
bij de thans in vollen gang zijnde keu
ringen aan autobussen, welke als open
baar middel van vervoer worden gebruikt,
in de provincie Noordbrabant worden
gesteld.
Menschelijkerwijs gesproken worden
daardoor dergelijke ongevallen geheel
voorkomen, doch niettemin blijft de
constructie der portieren een onderwerp
van voortdurende studie uitmaken, en
het is niet onmogelijk, dat binnenkort,
zoodra de uitvoerbaarheid van de ont
worpen constructie zal zijn gebleken,
een constructie zal worden voorgeschre
ven, waardoor ook het vastklemmen der
portieren door vervorming van de caros-
serie na aanrijdingen e.d. voortaan on
mogelijk zal zijn.
De reeds geldende eischen, welke op
het onderwerp brandgevaar en uitgangen
betrekking hebben, zijn op enkele pun
ten aangevuld en luiden thans als volgt
Er mag op geenerlei wijze brandgevaar
door verwarmingsleidingen lekkende
benzineleidingen, uitlaatpijpen, electri-
sche installatie enz. kunnen ontstaan.
Plaatsen, waar zich in het pantser of
elders olie of benzine zou kunnen ver
zamelen, mogen niet aanwezig zijnzij
moeten van afvoergaten worden voorzien.
De vulopeningen, luchttoevoeropeningen
e.d. van de benzinereservoirs mogen niet
binnen de carosserie uitmonden. Voor
zoover reservoirs naar dezen regel wer
den veranderd, moeten de oorspronkelijke
openingen dichtgesoldeerd, of op een an
dere wijze zoodanig onbruikbaar worden
gemaakt, dat ook bet ontsnappen van
dampen is uitgesloten. De nieuwe vul-
leidingen moeten zoo kort mogelijk wor
den gehouden en moeten voldoende sterk
zijn om afbreken door trillingen te voor
komen. De vulopeningen mogen zich
niet boven of in de nabijheid van uit-
laatleidingen of andere dan electrische
lampen zonder schakelaar bevinden. Zij
mogen, evenals carburator en vacuum-
apparaten in ieder geval niet aan die
zijde van den motor zijn geplaatst, waar
zich de uitlaat bevindt. Hoogstens wordt
voor den carburator een afwijkende
plaats toegestaan onder bijzondere voor
zorgsmaatregelen, waaronder.de waarborg,
dat lekbenzine zich nergens verzamelen
kan en de uitlaat hoog genoeg boven
den carburator is geplaatst.
Benzineleidingen mogen niet van rub
ber of een dergelijk materiaal worden
vervaardigd, en evenmin van verbin
dingsstukken van deze stoffen worden
voorzien. Zij behooren met behulp van
een naadlooze metalen buis van vol
doende sterkte en nauwkeurig sluitende
koppelingen en kranen zoodanig te wor-
slechts gegeven wordt, indien aan deze
voorwaarden wordt voldaan en tevens
een rookverbod in dén wagen aanwezig
is. Mocht blijken, dat aan dit laatste
niet de hand wordt gehouden, dan zal
aan de gemeentebesturen geadviseerd
den aangelegd en bevestigd, dat er geen
kans op lekken en breuk door trillingen
ontstaat. De hoofdafsluiter moet zoo
dicht mogelijk bij het reservoir gemon
teerd worden, als naaldafsluiter uitge
voerd en gemakkelijk bereikbaar zijn
In ieder geval moet öf deze óf een ande- worden, bet goedkeuringsbewijs in te
re kraan in de hoofdleiding onder direct trekken, tot tijd en wijle de gebeele
bereik van den bestuurder zijn. wagen brandvrij zal zijn gemaakt.
Petroleumolieof benzinelampen
worden in het inwendige van de caros- 1 zlJ eroTr 8ew^ze.n» ^at
serie niet toegelaten Acetyleengenerators van j ^on. '>ésl. van 31 Juli
moeten buiten de motorkap worden net medevoeren van licht ontplof-
aangebraebt. "are 8toöen 18 verboden. Hieronder is
Bij gesloten carosseriën mogen geen
tot boedelscheiding over te gaan
A.
v. E.
Wat is het juitte verschil tnsschen di
recte en indirecte belastingen
W. K.
Burgerlijke Stand.
worden
bare
ook te rekenen benzine, anders dan in
benzinedampen, acetvleenof uitlaat- daarvoor bestemde en goedgekeurde
gassen in het inwendige van de caros- res®rvoirs '|pt medevoeren van zooveel
serie kunnen doordringen. Verwarmings- volle a^| ledige benzinebussen is straf-
apparaten, die gassen ontwikkelen, mo- baar, aangezien in de laatste gemeenlijk I
gen niet zonder afvoer gebruikt worden een ulferst gevaarlijk explosie! mengsel
de carosserie moet behoorlijk geventi- aanwez,g 1S-
leerd Zijn m i n i i - wr*- -y i i— t.m
Het voertuig moet van minstens twee I ragüll Op rechtskundig g6bi6(i
uitgangen in verschillende wanden van
bet voertuig zijn voorzien. De normale Kan eer. toeziende voogd de moeder-
inen uitgangen voor passagiers mo- voogdes van minderjarige kinderen dwingeu
gen zich slechts in de rechterzij wand of
(en) in den achterwand bevinden. Slechts
nooduitgangen of een speciaal bestuur
dersportier bij voertuigen met linksbe
sturing kunnen in den linkerzijwand
worden toegelaten. De speciale bestuur
dersuitgang echter alleen, wanneer deze
zöö gelegen is, dat de passagiers er nor
maal geen gebruik van kunnen maken,
en aan de binnenzijde een duidelijk op
schrift „VERBODEN UITGANG" is
aangebracht. De noodzakelijkheid van
bijzondere nooduitgangen wordt voor elk
geval afzonderlijk in vebrand met het
voertuig en in verband met het te be
rijden traject vastgesteld. Zitplaatsen
mogen zich niet voor of tegen de por
tieren bevinden. Deze moeten naar
buiten openen en minstens twee, welke
in verschillende wanden, moeten zoowel
van binnen als van buiten te bedienen
zijn. De twee minimaal geëischte uit
gangen moet zoo ver mogelijk van el
kaar verwijderd worden aangebracht, en
mogen dus b.v. niet aan dezelfde hoek
van de carosserie aansluiten.
De portieren mogen niet van grendels
of g. nachtsloten in de sloten voor
zien zijn. Zij moeten sluitingen bezit
ten, die door vast en solide daaraan be
vestigde handgrepen worden bediend,
zoodat het openen door middel van
losse sleutels niet wordt toegelaten. De
portieren mogen geen neiging vertoonen,
te klemmen en de bouw van de caros»
serie moet voldoende sterk zijn, óm te
waarborgen, dat deze toestand behouden
blijft. Het is wel geoorloofd, de por
tieren, welke in verband met een orde
lijke exploitatie slechts voor een bepaald
doel werden aangebracht, te voorzien van
desbetreffende opschriften, zooals „Geen
uitgang", „Nooduitgang", Uitsluitend
uitgang" e.d.
In den wagen moet onder direct be
reik van den bestuurder een goed wer
kend brandbluschapparaat aanwezig zijn,
geschikt voor het blusschen van benzine-
branden. Bij gesloten bussen worde
dit bij voorkeur tegen een der stijlen
naast de chauffeursplaats bevestigd, zoo
dat het in geval van nood ook voor
passagiers bereikbaar is.
Overigens wordt erop opmerkzaam
gemaakt, dat advies tot goedkeuring
SPRANG-CAPELLE, over Augustus.
Geboren: Hermin» d. van G. W.
Treffers en H. v. Schans; Marin us Adriaan
z. v. J. C. v. Os en M. Werther Dirk z.
v. M, Wijriands en W. v, Breernen Leen-
dert Johannes z. v. M. Mesch en G. Ver-
duijn Adriana d- v. M Koenen en C. v.
OosterhoutBertus z. v. W. v. Baardwijk
en P. E. Spierings Marinus Maurits z. v.
M. Mandemakers en C. Groeneveld Chris
tina d. v. J. Haverhals en A. v. Beek
Maria Bernardina d. v. J. A. de Bie en
G. J. Vos; Catharina Hendrika d. v,]C. J.
de Rooij en H. F. Kwarten Jacobus z. v.
J. W. Nieuwenhuizen en C. Baars.
Gehuwd: C. Snijders 23 j. en M.
M. Stam 21 j.J. Rijkseri 29 j. en A.
H. W. Sneep 28 j.
Overleden; G. Hearter 62 j., echtg.
v. H. KoenenJ. van Dommelen 86 j.
C. Verschuren 82 j., echtg. v. J. de Roon
A. van der Hoeven 12 j. J. C. Gouda
33 j.
WASPIK, over Augustus.
Geboren: Antonius Wilhelmus z. v.
M. J. de Wit. en A. A. Schellekens
Adriana Josephina en Catharina Maria doch
ters v. A. Boons en M. D. J. Heijkant
Da kje Wilheimir.a d. v. D. in 't Veld en
A. Rosenbrand Petronella Johanna d. v.
A. Dauoen en J. M. de WitFranciscus
Hubertus z. v. A. van Gorp en C. Hui-
bers Johanna Maria d. v. G. A. Ruijten-
berg en S. A. NalemansHendrika en
Thesdina dochters v. J. de Hond en M. W.
J. Ruijter.
Ondertrouwd: W. P. van Beers
30 j. en A. Bruinenborst 26 j.P. Hen
driks 27 j. en W. van der Wiel 25 j.
H. J. d Bol 33 j. en A, C. Heijrnans 26 j.
Gehuwd: W. A. Roovers, wedn. v.
B. J. Kanten 38 j. en L. J. Gijsmans 36
j.J. A. J. van den Heuvel 25 j. en M.
H. Verschuren 23 j.
0 v e r I e d e n S. N. van Etten 3 j.
A. M. Hooymaijers, echtg. v. P. J. Derks
61 j. A. W. Klerks 8 j.; G. A. van der
Leij 8 j.D. J. C. Savelhouls 23 m.
Levenloos aangegeven 1.
De WERKEN EN SLEEUWIJK.
Geboren: Hugo z. v. B. voor den
Dag en J. W. IppelMaatje Elizabeth d.
v. G. A. de Regt en C. Marcusse Hen
drik z. v. J. J. de Peuter en D. van der
Stelt.
Ondertrouwd: J. van der Dussen
25 j. met J. Groeneveld 23 j.
NEDERHEMERT, over Augustus.
Geboren: Maaike d. v. G. Keyne-
mans en A. Vos.
Overleden: J. van Son 10 j.
VEEN, over Augustus.
Gehuwd: J. W. Nieuwhuizen 29 j.
en C. Verbeek 21 j.
Overleden: T. van Vuren 81
wedn. van A. Timmermans.
BRAREL, over Augustus.
Geboren: Teuntje, d. van M. v. d.
Zalm en E. de Vries.
POEDEROIJEN, over Augustus.
Geboren: Avie, z. van E. v. Neen
en A. Westerlaken.
Overleden: Teuntje van Andel,
80 j., wed. zan G. Hasselrnan.
„MINER VA"
MEUBELEN