voor het Land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard. ia. 4587 19 Maar I 1 I Mis Sodets in" gy I zetten- We Economisch Internationalisme Parijsche Modebrieven kinderrubriek neemt mes in stof van afstekende kleur bijv bij een japon van matblauwe of lila stof in lichtgrijs, bij een marineblauw costuum in sprekend groen of rood. Men kan ze ook in 't zwart nemen van zijde of satijn bijv. of van Schotsche stof. Een andere japon, even ouderwetsch als de vorige, maar met lange mouwen, is van zwarte zijde. Deze geven we een modern aanzien door er een geplisseerd schortje op te bevesti gen van heel soepele zijde of crepe georgette. Men maakt dan midden van voren op den rok, van mooi goudgalon of zijden tr> s, een zigzaglijn. Onder deze versieringen komen de plissees van de tablier uitspringen. Smalle plissee-strookjes worden langs den rugnaad van de mouwen genaaid, van den pols tot aan den elleboog De hals wordt afge- werkt met een smal kraagje en ifi een jabot van -v \yh dezelfde stof. I Nu zijn we v aan ons bal- toilet toe, ,jk i van pastel- rV kleurige crê- Hj I pe de chine. Ail I I Voor het I l| dansen ziet f:jf men graag 'TÏ j veel ruimte in den rok {El en daarom <1 I zullen we in J I deze japon kt- I maken de f 1 den open, tot I ongeveer 60 1 cM. Daarna t verdeelen we V*P-i het voorstuk T 7 in drie gelij- l I ke deelen, waarna we K j j twee insnij- I dingen ma- 77 in i ken, elk 60 f~/ mA cM. lang. De rug van de japon kan glad blijven, 't Staat ech ter aardiger, ook daar twee insnijdingen te maken evenals van voren. In elk van de zes splitten zetten we nu een godet van dezelfde stof, maar liefst van een fijnere, teerdere stof. We nemen deze banen in de kleur van de japon of in 't wit. Dat hangt er van af wat onze plannen zijn. Willen we de godets met witte kant beklee- den, zoo nemen we den ondergrond in de kleur van de japon. Valt echter onze keus op sma'le tulle plisseetjes in dezelfde tint van de baljapon, zoo bevestigen we deze op een witte godet. Deze laatste staan vooral snoezig op een meisjes-baljapon en ze zijn minder duur dan kant. Om de schouders leggen we dan een sjaal van dezelfde tulle. BEHOORENDE BIJ HET In een eenvoudigen stoffen japon kan men ook in den rok twee rechte paneelen inzetten die van boven rondloopen. Deze versieren we dan met gekleurde tres. Ditzelfde tres brengen we aan langs den hals en aan de mouwen. Hebben we stof genoeg over, zoo vervangen we hier de korte mouwen door een paar lange pagode-mouwen. Ten slotte nog een practische manier om Éeen japon te modernisee- ren, waar van het voorstuk lee- lijk is ge worden. Men neemt midden van voren uit de japon een baan uit, van ongeveer 20 cM. breedte. Deze baan vervangt men over de geheele leng te door een geplisseerde 72 KJ hü baan van af- ml H stekende 7tfc- kleur,bijeen iM. donkere ja- G® wvA m \S\ p°n bijy- Schotsche üjü Ld st°f biJ een lichte japon TjV'n van pastel- j kleurige cré- .'u j pe de chine V I I v' enz. //V7?/?/VATiaH Hoe we moderniseeren kunnen. Eerst hebben we de nieuwe, ruime mode eens rustig afgewacht. Zal ze stand houden? Er wordt immers zoo vaak geroepen dit zal mode zijn of dat en tenslotte bemerken we, dat er maar weinig of niets veranderd is in onze kleeding. Maar ditmaal is dit niet het geval. De nieuwe mode zet door! En of we willen of niet, we zullen de nauwe rechte japonnen moeten afdanken of ze veranderen en moderniseeren. Gelukkig gaat dit nogal ge makkelijk en zonder groote onkosten. Laten we eerst maar eens beginnen met het eenvoudige stoffen toiletje dat we voor alledag bedoeld hebben en dat nog zoo goed als nieuw is. De eenvoudigste manier om deze japon ruim te maken, is, drie holle plooien in den rok te zetten. De middelste is 10 centimeter langer dan de beide andere. Deze plooien Schijnbare eenvoud. De moderne japonnen - en juist die welke door de chique kleermakers geleverd worden geven, ondanks haar meerdere ruimte en veelvuldige garneering toch vaak den indruk van grooten eenvoud. Maar wanneer we ze eens een weinig nauw keuriger bekijken, zoo zien we, dat onze eerste indruk niet de juiste was. Deze eenvoud is dikwijls zeer gecompliceerd, door eigenaardige insnijdingen, door combinaties van stof in verschillende richtingen genomen, door stroo- ken en handige bedekking der naden. En dit is juist de typische kunst dezer groote Parijsche kleermakers, dat ze een toilet, ondanks het vele I j twee zijna-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1926 | | pagina 5