voor het Land
van Heusden en Altena
de Langstraat
en de Bommelerwaard.
ia. 4587 19 Maar
I 1 I Mis Sodets in"
gy I zetten- We
Economisch
Internationalisme
Parijsche Modebrieven
kinderrubriek
neemt mes in stof van afstekende kleur bijv
bij een japon van matblauwe of lila stof in
lichtgrijs, bij een marineblauw costuum in
sprekend groen of rood. Men kan ze ook in
't zwart nemen van zijde of satijn bijv. of van
Schotsche stof.
Een andere japon, even ouderwetsch als de
vorige, maar met lange mouwen, is van zwarte
zijde. Deze geven we een modern aanzien
door er een geplisseerd schortje op te bevesti
gen van heel soepele zijde of crepe georgette.
Men maakt dan midden van voren op den
rok, van mooi goudgalon of zijden tr> s, een
zigzaglijn. Onder deze versieringen komen de
plissees van de tablier uitspringen. Smalle
plissee-strookjes worden langs den rugnaad
van de mouwen genaaid, van den pols tot aan
den elleboog
De hals
wordt afge-
werkt met
een smal
kraagje en
ifi een jabot van
-v \yh dezelfde stof.
I Nu zijn we
v aan ons bal-
toilet toe,
,jk i van pastel-
rV kleurige crê-
Hj I pe de chine.
Ail I I Voor het
I l| dansen ziet
f:jf men graag
'TÏ j veel ruimte
in den rok
{El en daarom
<1 I zullen we in
J I deze japon
kt- I maken de
f 1 den open, tot
I ongeveer 60
1 cM. Daarna
t verdeelen we
V*P-i het voorstuk
T 7 in drie gelij-
l I ke deelen,
waarna we
K j j twee insnij-
I dingen ma-
77 in i ken, elk 60
f~/ mA cM. lang. De
rug van de
japon kan
glad blijven,
't Staat ech
ter aardiger,
ook daar twee insnijdingen te maken evenals
van voren. In elk van de zes splitten zetten
we nu een godet van dezelfde stof, maar liefst
van een fijnere, teerdere stof. We nemen deze
banen in de kleur van de japon of in 't wit.
Dat hangt er van af wat onze plannen zijn.
Willen we de godets met witte kant beklee-
den, zoo nemen we den ondergrond in de
kleur van de japon. Valt echter onze keus op
sma'le tulle plisseetjes in dezelfde tint van de
baljapon, zoo bevestigen we deze op een witte
godet. Deze laatste staan vooral snoezig op
een meisjes-baljapon en ze zijn minder duur
dan kant. Om de schouders leggen we dan
een sjaal van dezelfde tulle.
BEHOORENDE BIJ HET
In een eenvoudigen stoffen japon kan men
ook in den rok twee rechte paneelen inzetten
die van boven rondloopen. Deze versieren we
dan met gekleurde tres. Ditzelfde tres brengen
we aan langs den hals en aan de mouwen.
Hebben we stof genoeg over, zoo vervangen
we hier de korte mouwen door een paar lange
pagode-mouwen.
Ten slotte
nog een
practische
manier om
Éeen japon te
modernisee-
ren, waar
van het
voorstuk lee-
lijk is ge
worden.
Men neemt
midden van
voren uit de
japon een
baan uit, van
ongeveer 20
cM. breedte.
Deze baan
vervangt
men over de
geheele leng
te door een
geplisseerde
72 KJ hü baan van af-
ml H stekende
7tfc- kleur,bijeen
iM. donkere ja-
G® wvA m \S\ p°n bijy-
Schotsche
üjü Ld st°f biJ een
lichte japon
TjV'n van pastel-
j kleurige cré-
.'u j pe de chine
V I I v' enz.
//V7?/?/VATiaH
Hoe we moderniseeren kunnen.
Eerst hebben we de nieuwe, ruime mode
eens rustig afgewacht. Zal ze stand houden?
Er wordt immers zoo vaak geroepen dit zal
mode zijn of dat en tenslotte bemerken we,
dat er maar weinig of niets veranderd is in
onze kleeding. Maar ditmaal is dit niet het
geval. De nieuwe mode zet door! En of we
willen of niet, we zullen de nauwe rechte
japonnen moeten afdanken of ze veranderen
en moderniseeren. Gelukkig gaat dit nogal ge
makkelijk en zonder groote onkosten.
Laten we eerst maar eens beginnen met het
eenvoudige stoffen toiletje dat we voor alledag
bedoeld hebben en dat nog zoo goed als nieuw
is. De eenvoudigste manier om deze japon
ruim te maken, is, drie holle plooien in den
rok te zetten. De middelste is 10 centimeter
langer dan de beide andere. Deze plooien
Schijnbare eenvoud.
De moderne japonnen - en juist die welke
door de chique kleermakers geleverd worden
geven, ondanks haar meerdere ruimte en
veelvuldige garneering toch vaak den indruk
van grooten eenvoud.
Maar wanneer we ze eens een weinig nauw
keuriger bekijken, zoo zien we, dat onze eerste
indruk niet de juiste was. Deze eenvoud is
dikwijls zeer gecompliceerd, door eigenaardige
insnijdingen, door combinaties van stof in
verschillende richtingen genomen, door stroo-
ken en handige bedekking der naden. En dit
is juist de typische kunst dezer groote Parijsche
kleermakers, dat ze een toilet, ondanks het vele
I j twee zijna-