Eerste Blad
C. DE KEMP
S. D. LANKRÜYZEN Go's BANK
A. Verschuur-Baert,
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
4609. Vrijdag 4 Juni 1926,
OVERZICHT.
Binnenland
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61535.
Engstraat HEESDEN.
T. BOONSTRA.
land van altena
Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden 1.25, en
franco per post beschikt ƒ1.40. Afzonderlijke
nummers 6 cent.
Advertentiën van 1—-6 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur «n
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
De weg van Vlijmen via Haarsteeg
en Herpt naar Heusden.
I.
Bij brief van 13 Februari 1925 hebben
Burgemeester en Wethouders der ge
meente Hedikhuizen zich gewend tot de
Staten der provincie Noordbrabant met
het verzoek den verkeersweg Vlijmen—
Haarsteeg—Herpt—Heusden voor zoover
die onder hunne gemeente valt, gratis te
willen overnemen. Naar aanleiding van
dat verzoek heeft een correspondentie
plaats gehad tusschen Burgemeester en
Wethouders van Hedikhuizen en Gede
puteerde Staten van Noordbrabant, 't Zou
inderdaad interressant zijn om de corres
pondentie in haar geheel op te nemen,
maar we zullen dit toch niet doen, omdat
ons artikel dan te. uitvoerig zou worden.
We willen slechts de voornaamste argu
menten, die van beide zijden zijn aan
gevoerd, naar voren brengen.
Burgemeester en Wethouders van Hedik
huizen beginnen met te zeggen dat hunne
gemeente tot voor enkele jaren den weg
behoorlijk heeft kunnen onderhouden, daar
hij toen hoofdzakelijk werd gebruikt door
karren, rijwielen en enkele particuliere
auto's, terwijl het hoofdverkeer tusschen
het Land van Heusden en Altena en de
Meijerij algemeen over den provincialen
weg Heusden—Oudheusden Elsho/ut
Drunen plaats vond. De laatste jaren ech
ter is daarin groote verandering gekomen.
Immers wordt de laatste jaren dagelijks
door een veertigtal en op sommige dagen
der week nog een veel grooter getal au
tobussen van de route via Haarsteeg ge
bruik gemaakt om nog te zwijgen van
de vele zware vrachtauto's, tractors en par
ticuliere auto's, die den weg als hun
domein beschouwen. Dit drukke en zware
verkeer "brengt uit den aard der zaak
groote schade toe aan den weg en het
is voor de gemeente Hedikhuizen abso
luut onmogelijk geworden den weg zoo
danig te onderhouden, laat staan te her
stellen, dat hij bestand is tegen het heden-
daagsch modern snelverkeer. Ook is ge
noemde weg de laatste jaren een drukke
verkeersweg geworden tusschen het Land
van Heusden en Altena en de Meijerij,
zoodat niet meer het belang van de ge
meente Hedikhuizen, maar het algemeen
belang eischt, dat de weg in behoorlijken
staat worde gebracht en gehouden.
De Hoofdingenieur van den Provincialen
Waterstaat, die Gedeputeerde Staten van
advies diende, kan zich niet vereenigen
met meerdere der beschouwingen van Bur
gemeester en Wethouders van Hedikhui
zen en dit blijkt uit zijn schrijven aan
Gedeputeerde Staten d.d. 8 Mei 1925,
waarin als volgt wordt geredeneerd:
De onderhavige weg maakt deel uit
van den weg van Heusden naar Vlijmen
en is alzoo een schakel in den kortsten
verbindingsweg tusschen de streek ten
Noorden van de Bergsche Maas en 's Her
togenbosch. Ook voor het inter-provinci-
ale verkeer is de weg van Heusden naar
Vlijmen niet zonder beteekenis. Sedert de
ontsluiting van den Hoogen Maasdijk voor
het motorrijtuigen verkeer (April 1923) be
staat toch via Gorinchem en Heusden eene
goede verbinding tusschen Zuidholland en
's Hertogenbosch met de Meijerij.
De belangrijke verkeerstoename welke
op bedoelden weg heeft plaats gevonden
is echter grootendeels veroorzaakt door
een vijftal autobusondernemingen (thans
een zevental. Red.), die den laatsten tijd
de gemeenschap onderhouden tusschen het
Patentolie Slaolie Provincie-
hout Houtzeep Creoline
Brandspiritus Muizentarwe
Zuiveringszout Fosters Rugpijn
Nieren Pillen Fosters Maagpillen.
DROGISTERIJ
HEUSDEN.
Land van Heusden en Altena en 's Herto
genbosch. Het kan dan ook niet worden
ontkend ,dat de weg meer een interlocaal
dan wel een locaal karakter draagt. Aan
den andejen kant mag weer de beteekenis
voor het interlocale verkeer niet worden
overschat. Immers bestaat er nog eene
goede verbind/ng tusschen Heusden en
's Hertogenbosch en wel langs den plm.
3 K.M. langeren provincialen weg over
Drunen.
De totale lengte van den weg Heusden-
Vlijmen bedraagt plm. 8 K.M., waarvan
plm. 5 K.M. in beheer is bij de gemeente
Hedikhuizen. Vanaf Haarsteeg tot den zij
weg naar Hedikhuizen is de weg met
subsidie uit de provinciale kas in 1863
aangelegd.
Het behoeft wel geen nader betoog, dat
het toegenomen snelverkeer niet heeft na
gelaten zijnen invloed op het wegvak te
doen gelden en dat in het bijzonder de
grintweg welke bovendien gedeeltelijk
op een slappen grondslag is aangelegd
een intensief onderhoud eischt. Aan den
weg is echter niet steeds de noodige zorg
besteed, waardoor hij min of meer in
verval is geraakt, ja zelfs in het voorjaar
van 1924 plaatselijk bijna niet meer be
rijdbaar was. Wel wordt den laatsten tijd
weer meer aan het onderhoud ten koste
gelegd, doch de grintweg heeft nog steeds
een oneffen oppervlak en verkeert over
het algemeen in zwakken toestand.
Nu is het onderhoud van dezen weg
voor een kleine gemeente als Hedikhuizen
ontegenzeggelijk vrij bezwaarlijk. Volgens
globale raming zal een behoorlijk onder
houd vorderen eene jaarlijksche uitgave
van plm. f 2500. Het is echter moeilijk
te beoordeelen in hoeverre de gemeente
financiëel bij machte is aan den weg het
noodige bedrag ten koste te leggen. Eene
vergelijking van begrootingscijfers van He
dikhuizen met die van andere kleine ge
meenten zal mogelijk in het licht kunnen
stellen in welke mate het wegenonderhoud
in Hedikhuizen abnormaal zwaar op het
gemeentelijk budget drukt. Eerst wanneer
de pvnmacht van de gemeente met zeker
heid vast staat zal er aanleiding kunnen
zijn om helpend op te treden. Het spreekt
toch van zelf dat zorgvuldig dient te
worden gewaakt voor het stellen van een
praecedent, Voor tal van gemeenten is het
onderhoud van de wegen een drukkende
last en wanneer de provincie zou aan
vangen hierin ontlastend op te treden, de
financiëele gevolgen niet te overzien zou
den zijn.
In. de enkele bijzondere gevallen, waarin
de provincie is overgegaan tot het over
nemen van wegen is bovendien nog eene
billijke vergoeding voor het onderhoud
geëischt, zoodat wel geen reden zal kun
nen worden gevonden om de gemeente
Hedikhuizen geheel te ontslaan van de
zorg voor den weg.
Ook op practische gronden bestaat be
zwaar tegen de overname van den weg.
Deze toch ligt opgesloten tusschen weg-
vakken welke niet bij de provincie in
beheer zijn, zoodat het karakter van den
verbindingsweg Heusden—Vlijmen niet
door de provincie zou kunnen worden
beheerscht.
(Wordt vervolgd.)
De Fransche Kamer heeft direct in zyn
eerste bijeenkomst gestemd over de inge
diende interpellatie over de financieele
politiek der regeering. Voordat de Kamer
vergadering zou aanvangen, is de minister
raad byeen geweest, die nadrukkelijk het
beleid van Briand heeft goedgekeurd en
tevens voorop stelde dat de regeering geen
debat over de financieele kwestie's zou
toelaten.
De natie heeft al haar tjjd noodig voor
de maatregelen tot het herstel van den
frank zelve. Een discussie daarover zou
de openbare meening slechts zenuwachtig
maken en op het buitenland evenmin een
gunstige uitwerking hebben. Hierop en op
de noodzakelyke eendracht in het land om
aan de moeilijkheden van het oogenblik
het hoofd te bieden heeft Briand gewezen
in een rede die, naar het oordeel van
degenen die haar hebben aangehoord, tot
de meest indrukwekkende en welsprekende
behoorde, die hy ooit gehouden heeft.
De regeering, aldus de premier, heeft
voor het leiden van het herstel van den
franc haar geheele autoriteit noodig en
niets wekt zooveel ongerustheid als de in
druk van broosheid der regeering. Een
regeering, welker bestaan aan een z|jden
draad hangt is onmachtig de ernstige pro
blemen van het oogenblik op te lossen.
Bijvalsbetuigingen, zoowel van links als
rechts, volgden op deze woorden. Briand
heeft vervolgens opgemerkt, dat er nog
andere dingen te doen waren dan Financieele
leerstellingen tegenover elkaar te plaatsen
en hy heeft tenslotte een beroep gedaan
op een stelselmatige samenwerking van
parlement en regeering, teneinde de crisis
te overwinnen.
Het resultaat van deze welsprekende rede
is geweest, dat de Fransche Kamer met
313 tegen 147 stemmen, de verdediging
der interpellatie over de financieele politiek
de regeering goedkeurde en daarmede aan
Briand dus een overwinning bezorgde.
Niettegenstaande dit feit valt er toch
over de stemming nog wei iets te zeggen,
want daaruit is gebleken, dat de parlemen
taire meerderheid voor Briand van links
naar rechts is verplaatst, waarvan trouwens
de stemming, die de vorige week in den
Kamer is gehouden, in verband met dezelfde
kwestie, al een voorproefje heeft geleverd.
Voor het voorstel tot verdraging van de
financieele debatten hebben het centrum
en de geheele rechterzijde gestemd, terw|jl
tsgen hebben gestemd 147 afge vaardigden,
bestaande uit 98 socialisten, 29 commu
nisten en 20 radicalen, en van de 140
leden tellende radicale partij er zich 115
van stemming onthielden.
Daar tot voor kort het ministerie Briand
steeds steunde op de radicale partij, is er
voor den premier aan den uitslag der
stemming dus wel een minder aangenaam
bijsmaakje verbonden. Terecht wordt ge
constateerd, dat hier geen sprake is van
een stabiele meerderheid voor het kabinet.
De meerderheid is voor een groot gedeelte
te danken aan den steun van rechts, zoodat
de positie der radicaal-socialistische leden
van het kabinet er daardoor niet makke
lijker op wordt.
Met dé onderwerping van Aid el Krim,
schynen de moeilijkheden in het Rifgebied
van Frankrijk en Spanje nog niet te zijn
opgelost. Deze moeilijkheden vloeien niet
zoo zeer voort uit FranschSpaansch
meeningsverschillen dan wel uit de toe
stand in Rifgebied zelve. Het Rif, waarin
tydelijk door Abd el Krim eenheid gebracht
was, dreigt n.l. na diens capitulatie weer
uiteen te vallen en zulk een anarchie zou
een voortdurend gevaar voor den vrede
beteekenen. Reeds thans beginner, de
onder Abd el Krim werkzaam geweest
zijnde hoofdlieden der stammen zich te
roeren. Ze hebben zich naar de stammen
begeven, welke zich nog niet overgegeven
hebben, teneinde de leiding van het verzet
tegen de Franschen en Spanjaarden op
zich te nemen. Speciaal aan het Spaansche
front bjj Tetuan is de gevechtsactie al
weer begonnen. De vraag rijst nu, op
welke wijze de eenheid van het Rif, even
tueel onder een nieuw hoofd, tot stand te
brengen is, zonder dat deze zich tegen
Frankryk of Spanje keert, of dat zulk een
eenheid van het Rif te bereiken is door
de bezetting van het Rif door de Span
jaarden. In Parijs is men er levendig
voor geïnteresseerd, dat men een besluit
over deze kwestie spoedig zal genomen
GOUD, ZILVER, UURWERKEN.
Ruime keuze in
FANTASIE- enTROUWRINGEN.
Eigen Reparatie-inrichting.
telep. No. is Raamsdonksveer.
AGENTSCHAP TAN DE AMSTERDAMSCHE BANK A'DAM
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. &ÊF Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
's Zaterdags in Juni, Juli en Augustus wegens benrsvacantie gesloten.
worden en wel door directe besprekingen.
Intusschen wijzen de jongste berichten uit
Marokko erop, dat de toestand in het gebied
van Tetuan critieker wordt. Niet minder
dan de broeder van Abd el Krim moet
zich aan het hoofd der Riffijnen hebben
gesteld en de voorsteden van Tetutan
moeten al zijn ingenomen. Hun tegen
standers mogen dus wel bedenken dat de
huid van een beer niet kan worden ver
deeld, alvorens ze geschoten is.
VERDRONKEN.
Zondagmiddag is de schipper De Best
oud 39 jaar van zijn schip „Antje" dat
een melkdienst onderhoudt tusschen Am
sterdam en Broek in Waterland onder
de gemeente Landsmeer overboord gesla
gen en verdronken.
Het twee en een half-jarig dochtertje
van den landbouwer W. B., te Wehl, is in
een tobbe met water gevallen en verdron
ken. i i
Uit de rivier de Maas te Venlo is op
gehaald het lijk van den sedert eenige da
gen vermisten arbeider B. aan den Stal-
bergerweg. De ongelukkige verdronkene
was 46 jaar en ongehuwd.
De oorzaak van het ongeval is onbekend.
HET NEDERL. BELGISCH VERDRAG.
De correspondent van de N. R. Ct. te
Brussel meldt:
Bij het debat over de regeeringsverkla-
ring in den Senaat heeft Segers, katho
liek Senator van Antwerpen, den wensch
uitgesproken het Nederlandsch-Belgische-
verdrag nog in den loop van dezen zit
tijd te zien goedkeuren. Minister Vander-
velde wenschte daarop Segers geluk met
zijn werkzaam aandeel in het totstandbren-
gen van het verdrag.
o
KIND UIT DEN TREIN GEVALLEN.
Nabij den spooroverweg bij „De Vink"
onder Woerden is Maandagavond een plm.
7-jarig knaapje uit den trein, welke uit
Rotterdam kwam, gevallen. Onmiddellijk
werd aan de noodrem getrokken en de
trein tot stilstaan gebracht. Toen men
het kind opnam, bleek het ernstig aan
het gelaat gewond. Een in den trein aan
wezig geneesheer hielp het kind en met
denzelfden trein werd het medegenomen
naar Utrecht naar de Rijkskliniek. Het
knaapje reisde met zijn grootmoeder en
was op weg naar Utrecht.
De concurrentiestrijd tusschen trein en
o—
TREIN EN AUTOBUS,
autobus op het traject IJmuiden—Haar
lem wordt met den dag-verscherpt. Aan
de onlangs opgerichte halte IJmuiden—
Oost stoppen thans dagelijks reeds onge
veer 70 treinen. Met ingang van 1 Juli
a.s. worden door de Ned. Spoorwegen
dagretours op dit traject uitgegeven, die
belangrijk onder het tarief der autobussen
zijn. De verschillende autobusondernemers
zullen hun thans reeds zoo kostbaar ma
teriaal wederom met een vijftal nieuwe
wagens uitbreiden. Voor deze verschil
lende diensten izijn dan, behalve de reserve
wagens, een 14-tal moderne autobussen,
die elk 7 maal het traject afleggen. Als
deze wagens in dienst zijn, kan men on
geveer 140 maal in heide richtingen ver
trekken.
—O—
WATERTOEVOERBUIS GESPRONGEN.
Zaterdagmiddag is in het ketelhuis op
de staatsmijn „Wilhelmina" te ter Winse-
len een watertoevoerbuis gesprongen. Het
water stroomde den ketel binnen en spat
te naar alle richtingen. Drie stokers lie
pen brandwonden op. J. B. en W. H., bei
den uit ter Winselen moesten naar het
Ziekenhuis te Heerlen vervoerd worden.
De derde stoker kon, na op de fabriek
verbonden te zijn, naar huis gaan.
o
MIJNONGELUK.
In de Domaniale mijn te Kerkrade is
Maandag een gehuwde Duitsche mijnwer
ker onder vallend gesteente geraakt en
gedood.
o—
BAROMETERDIEF.
Uit de vestibules van twee woningen
te Delft, werden de barometers ont
vreemd, hetgeen den laatsten tijd op ver
scheidene plaatsen gebeurde. Een colpor
teur in tijdschriften wordt hiervan verdacht
Hij ziet den bewoner waar hij zijn slag
denkt te slaan, te bewegen, zich naar
de woonkamer of naar achteren te bege
ven, door b.v. te zeggen, dat hij ant
woord komt halen op een op zicht gegeven
of toegezonden tijdschrift. Gelukt dit, dan
verdwijnt intusschen de in de gang han
gende barometer in de tasch van den
colporteur, die bij de deur op antwoord
wacht.
o—
UIT DEN TREIN GESPRONGEN.
Maandagavond sprong een man uit den
laatsten trein, welke te Woerden stopte
en naar Den Haag moest. De man, een ze
nuwpatiënt, reisde met zijn vader. On
middellijk draafde de man de spoorbaan
langs, achtervolgd door zijn vader en
spoorwegmannen, doch hij verdween in
de duisternis. Eerst laat in den nacht werd
de man gevonden, toen door politie en
spoorwegpersoneel de spoorlijn werd af
gezocht, nabij een blokpost bij Oudewater.
Gelukkig had de man geen letsel bekomen.
o—
DOODELIJK ONGELUK.
In de Maaslandstraat te Den Bosch is
een glazenwasscher van een ladder geval
len. Hij kwam op het hoofd terneer, ten
gevolge waarvan de dood onmiddellijk
intrad.
o—
NOODLOTTIGE VERGISSING,
De 67-jarige koetsier J. J. C. te Leiden
die ziek te bed lag1, heeft denkende cas-
cara in te nemen, uit een fleschje cre
oline gedronken. Hij is bewusteloos gewor
den en zonder tot bewustzijn te zijn te
ruggekeerd, overleden.
SMOKKELEN.
De lage koers van het Belgische geld
wakkert den grenssmokkelhandel begrijpe
lijkerwijs weer terdege aan. De grenscom-
miezen te Budel zijn er in geslaagd een
zekeren v. D. aan te houden, die trachtte
een groote hoeveelheid kleedingstoffen uit
België ons land binnen te smokkelen. In
beslagname en proces-verbaal volgden.
voor let Land van Heusden en Altm,fieLangstraat i
oinmelerwaaril