Derde Blad
voor het Land
van Heusden en Altena,
de Langstraat
en de Bommelerwaard.
li, 4625 Wag 30 Juli
BICKMGRIN,
Parlementair Overzicht.
Buitenland
liiitneiilaiid.
DAMRUBRIEK.
Plaatselijk Nieuws
wdm
BEHOORENDE BIJ HET
Eerste Kamerverkiezingen. De
critiek in de Eerste Kamer over het
verdrag met Duitschland. De mi
nister verdedigt zich. Rijk en ge-
meentefinanciën. Een vraag aan
oorlog.
's Gravenhage 29 Juli.
De verkiezing van de 25 nieuwe leden
van onzen senaat nadert snel. Na de goed
keuring en definitieve vaststelling der in
gediende candidatenlijsten, heeft thans door
het centraal stembureau de nummering
der lijsten plaats gevonden. Voor groep
2, Gelderland, Overijssel, Groningen en
Drente is deze als volgt: 1 Staatkundig;
Geref. Par tij; 2 Vrijzinnig Democraten;
3 Anti-Rev.; 4 Chr. Hist.; 5 de twee lijs
ten van de R. K!. (1 voor Gelderland en
1 voor de andere provincies.) 6 Vrijheids
bond; 7 Soc. democraten; En voor groep
4, Zuid-Holland, luidt deze: 1 Vrijheids
bond; 2 Vrijzinnig democraten; 3 Anti-
Rev.; 4 Staatk. ger.5 Chr. Hist.; 6
Soc. democraten; 7 R. Kath.
De regeering is het antwoord op de
ernstige critiek in de Eerste Kamer op
het ontwerp betreffende het Duitsch-Ne-
derlandsche handelsverdrag niet schuldig
gebleven. De minister is dan ook van
meening, dat men nu wel kan zeggen,
dat bij de onderhandelingen met Duitsch
land meer had bedongen kunnen worden,
maar die bewering is niet aannemJijk
gemaakt. En weer heeft de minister de
Kamer er op gewezen, dat met name voor
land- en tuinbouw zeer belangrijke resul
taten zijn bereikt, die voor onzen export
bevredigende mogelijkheden openen en die
zeiden, dat er voor de industrie niets ver
kregen is, hadden het ook mis, verklaarde
de minister, want voor verschillende on
zer nijverheidsartikelen, waaronder ook af
gewerkte fabrikaten, hebben de onder
handelaars een gunstig resultaat weten te
bereiken. Maar /a, de Kamer moest wel
goed begrijpen, zoo'n verdrag was immers
uiteraard altijd een compromis. Het is ge
ven en nemen. En de minister meende,
dat het onzerzijds verkregene ruimschoots
opweegt tegen onze prestatie. Was de ver
lenging van het crediet aan Duitschland
en de verlaging van de rente niet vol
doende uitgespeeld? Nu, de minister moest
dan met grooten nadruk verklaren, dat
er met taaie volharding het grootst moge
lijke profijt van getrokken is. Had dit cre
diet voor de Nederlandsche nijverheid be
schikbaar geweest, op dezelfde voorwaar
den als voor de Duitsche industrie gelden,
de minister geloofde dat het hier te lande
slechts in zeer geringe mate zou zijn opge
nomen. Het bezwaar van de z.g.n. „Stun-
dung" begreep Z.Exc. Daarom verklaarde
de regeering zich gaarne bereid te over
wegen, het denkbeeld om, wanneer iets
dergelijks weer mocht voorkomen, een
overeenkomst te treffen, volgens welke
van den datum van afsluiting af, onze
exporteurs de vermindering van invoer
rechten zullen genieten, die door de bui-
tenlandsche schatkist zal worden uitge
keerd, zoodra de bekrachtiging een vol
dongen feit is. Hetgeen o.i. op het oogen-
blik echter een vrij schrale troost is.
Zoodat het bij de behandeling in de
Eerste Kamer nog weer tot critiek
zij het ook van goedaardig karakter
kwam. De heer v. Lanschot (r.k.) betwij
felde namelijk, of wel voldoende overleg
met belanghebbende in den lande 'is ge
pleegd. Want de commissie voor de ver-
li dragen bijv. is onkundig gelaten van het
feit, dat het hier ook ging om een douane-
en credietverdrag. En waarom was het
advies van de Nederlandsche Spoorwegen
niet ingewonnen? Hij zou wel voör het
verdrag stemmen, doch vermaande den
minister in het vervolg wat meer aan het
overleg bij de voorbereiding te denken.
i i
De minister van Binnenlandsche zaken
was ook al actief. Deze richtte een zeker
niet misplaatst woord van waarschuwing
aan de gedeputeerde staten der verschil
lende provincies over den ernstigen toe
stand der gemeentefinanciën. De betref
fende circulaire is opgenomen in het num
mer van Woensdag j.l., waarin de ministei
daarom een geheele gedragslijn voor ged
Staten heeft aangegeven, o.m. strekkende
tot goedkeuring van leeningsbesluiten al
leen in de allernoodzakelijkste gevallen,
een scherp toezicht op het vaststellen van
salarissen en het streng stelling nemen
tegen het aangaan van verplichtingen door
gemeentebesturen die de financiëele las
ten verzwaren, zonder dat uiterste nood
zaak aanwezig is. En zoonoodig, zouden
Ged. Staten dit alles kracht bij kunnen
zetten, door de gemeentebegrooting niet
goed te keuren. Een ernstige vermaning,
die zeker niet overbodig te achten is.
Dan was er nog de kwestie van de
verplaatsing der matrozenopléiding van
Gorkum naar Vlissingen. Daar was niet
veel meer over te vertellen, zeide de mi
nister van Marine. De zaak' is door hem
van alle kanten bezien en gewikt en gewo
gen. Eerst nadat hem stellig was geble
ken dat overplaatsing niet nadeelig, zelfs
voordeelig zal zijn, heeft hij daartoe be
sloten. Hij kan dus niet inzien, welke na
dere gegevens hij nog verder aan de Ka
mer zou kunnen verschaffen. Ook de aan
vulling van het verslag van de Vlootcom-
missie adviseert tot overplaatsing, eenter
met eenige voorwaarden, o.a. dat perso
neel voor de opleiding van de jonge ma
trozen met de meeste zorg >vordt geko
zen en deze laatsten aparte ontspannings
gelegenheid zullen krijgen.
Toen de begrootingswijziging in de Ie
Kamer kwam, deelde de heer v. Wassenaar
van Catwijck (c.h.) mede, dat hij defi
minister gaarne zou steunen. Maar wat
nu die overplaatsing van de opleiding'
betreft, zou de minister niet eens na wil
len gaan, of huisvesting der jonge sche
pelingen op een opleidingsschip in vre
destijd niet beter zou zijn? In oorlogstijd
zou men een wachtschip kunnen nemen.
De heer Muralt (v.b.) toonde zich een
warm voorstander van de vereeniging' van
Oorlog en van Marine en van een split
sing der Marine. De verplaatsing der Ma
rineopleiding vond hij best. Maar was het
waar, dat daar te Hellevoetsluis een paar
honderd menschen, die aan de werf hun
broodje verdienen, in hun bestaan worden
getroffen. Nu ja, gaf mevrouw Pothuis-
Smit (s.d.) toe, overplaatsing was wel
bezuiniging. Maar aan de beweerde ver
betering daardoor van de moreele voor
waarden bij de vloot, daar hechtte ze
een schimmetje aan. De heer v. Embden
(v.d.) was pal tegen, omdat er in dit ont;
werp 2 millioen wordt aangevraagd voor
den bouw van twee torpedojagers. Dan
kwam nog minister Lambooy aan het
woord, die dankbaar was, dat er in deze
vergadering geen stem was opgegaan voor
vestiging van een Marine-station op de
Westerschelde. Nogmaals betoogde hij dat
de opleiding te Vlissingen beter op haar
plaats was. Hij wilde zooveel mogelijk be
zuinigen, maar met behoud van een be
hoorlijk peil van leger en vloot. Aan na
tionale ontwapening wilde hij niet mee
werken. Waarna het ontwerp met 22 te
gen 13 stemmen (v.d. en s.d.) werd aan
genomen.
Is er grond voor de in de pers ver
melde geruchten over een aanstaande ver
zwakking van de vredessamenstelling der
cavalerie met ruim 200 paarden? Dat was
de vraag die dr. de Visser, lid van de
Tweede Kamer tot den Minister van Oor
log richtte. Deze afgevaardigde vond dit
een belangrijke vermindering van de pa
raatheid van onze ruiterij'. Waren de le-
gerautoriteiten het er wel mee eens.? En
hij wilde den minister dan meteen eens
herinneren aan zijn toezegging in de Ka
mer gedaan, om geen uitvoering te geven
aan een zoo belangrijke wijziging, voordat
de Volksvertegenwoordiging daarvan ken
nis heeft kunnen nemen en er haar oor
deel over heeft kunnen uitspreken. Niet
waar, men loopt de Tweede Kamer toch
zoo maar niet voorbij.
POLITICUS.
DE RELLETJES TEGEN VREEMDE
LINGEN.
De Parysche correspondent van de »N.
R. C.« meldt
Verscheidene bladen waarschuwen tegen
de kwade gevolgen, die het voortduren
van de relletjes ten nadeele van de toe
risten in auto's voor den naam van Parys
kan hebben. Zij zijn het erover eens, dat
men deze dingen niet moet onderschatten
en stellen bepaalde buitenlanders wegens
hun gedrag gedeeltelijk ervoor aansprakelijk
maar dringen er toch op aan, dat de politie
verdere relletjes voorkome, omdat Parys
prijs erop stelt zijn reputatie van hoofsche
gastvryheid te behouden. De aanstichters
zyn bengels, wien het om sensatie te doen is.
het geneesmiddel voor paarden en runderen by druk-
of schrijnwonden,
Proefdoozen gratis verkrijgbaar bij de
Firma JOBAN SMULDERS, Vughterstraat 33, 'sHertogenbosch, Tel. 659.
tuig, na door den bliksem te zijn getroffen,
in brand geraakt en naar beneden gestort is.
o—
AFGEDEINSDE TOERISTEN.
Te Granville in Frankryk zijn 300 En-
gelsche toeristen door een woedende me
nigte aangevallen. Een dame werd door
een steen gewond. Men vertrok aanstonds
terug naar Engeland.
VLIEGONGELUK.
Met betrekking tot een nabij Juist plaats
gehad hebbend vliegongeval, dat aan 4
personen het leven gokost heeft, meldt de
»Berl. Lokalanzeigert het volgende
De 4 lijken zijn in den nacht op Zondag
te 4 uur geborgen de namen nog niet
bekend. De zwaar gewonde fabrikant
Streing bevindt zich in het ziekenhuis, men
vreest voor zijn leven. Het onderzoek
heeft aan het licht gebracht, dat het vlieg.
JAPAN BREIDT ZIJN MARINE UIT.
Uit Tokio wordt aan de Daily Mail ge
meld, dat in de Japansche marinebegroo-
ting voor het volgend jaar een bedrag van
f 290.070.000 is opgenomen voor den
bouw 4 lichte kruisers, 16 torpedojagers,
5 duikbooten, 3 kanonneerbooten en 5 spe
ciale schepen. Deze schepen zullen binnen
4 jaar gereed moeten zijn.
o
WERKLOOZEN.
Op 19 Juli bedroeg het aantal werk-
loozen in Engeland 1.631.300 of 12.894
minder dan de vorige week, maar 409.388
meer dan in dezelfde week van 1925.
o
HONGERSNOOD.
Berichten zijn te Moskou ontvangen uit
Ferghana over een groote voedsel schaarschte
in Russisch Centraal-Azië, welke het ka
rakter aanneemt van een hongersnood.
Het hoofd van de Sowjet-katoen-industrie
meldt, dat de pryzen van de tarwe in An-
dijan en Khokand 500 pCt. boven de nor
male zijn gestegen. Hij dringt er bij de
Sowjet-autoriteiten op aan, dat zij nog in
Juli of in ieder geval in Augustus min
stens 60.000 ton graan zenden, ten einde
den katoenaanplant te redden, daar de be
volking uit vrees voor hongersnood, den
onrijpen katoenoogst vernietigt en tarwe
gaat zaaien. Het handelscommissariaat
heeft geantwoord, dat het mogelijk is
40.000 ton te zenden.
DOODELIJK ONGEZ.UK.
Te Kethel is een droevig ongeluk ge
beurd. De veehouder M. Rodenburg, wo
nende le Veenweg aldaar, was op zijn land
in de nabijheid van zijn woning behulp
zaam bij het inladen van varkens in een
met een paard bespannen wagen van den
veehouder v. Vliet. Vermoedelijk door het
schrikken sloeg het paard op hol. Juist
kwam het vierjarig zoontje Nicolaas van
den veehouder aangeloopen. Hij kwam on
der het paard, met het noodlottig gevolg
dat de kleine op slag werd gedood.
o
GEDETINEERDE ONTVLUCHT.
Een 22-jarige uit Enschedé afkomstig,
in het huis van Bewaring te Almelo ge
detineerd, hoorde voor de rechtbank al
daar één jaar gevangenisstraf tegen zicli
eischen, wegens -diefstal te Zenderen ge
pleegd. Toen hij met twee andere gede
tineerden door een marechaussée naar de
cel zou worden gebracht, zag hij kans,
uit het raam te springen. Ofschoon de po
litieman hem nasprong en nog een schot
op hem loste, wist hij over een schutting
te verdwijnen.
VERKEERS-ONGEVALLEN.
De heer Wiersma motorhersteller te
Irnsum (Fr.) reed met zijn knecht als
chauffeur in een Chevrolet, welke ingere
den moest worden, met een snelheid van
75 K.M. tegen een boom. De auto werd
totaal vernield. De chauffeur bleef nage
noeg ongedeerd, doch zijn patroon be
kwam zwaar lichamelijk letsel en is in
levensgevaarlijken toestand in het zieken
huis te Leeuwarden opgenomen. De oor
zaak van het ongeval is onbekend.
Te Terheijden heeft een atuo, rijdende
in de richting Wagenberg, den ongeveer
30-jarigen fietser v. Loon aangereden, met
het gevolg, dat hij terstond gedood werd.
VERDRONKEN.
De «19-jarige F. R. uit de Kloosterlaan
te Breda is in de rivier „de Ma;rk" nabij
het Kasteel van Bouvigne te Ginniken bij
het zwemmen verdronken.
Te Groningen is de 5-jarige knaap van
de familie Kroon, thuis behoorende op
een woonschip, te water geraakt en ver
dronken.
Uit het IJ te Amsterdam is opgehaald
het lijk van 'een 43-jarigen schippers
knecht, die door onbekende oorzaak te
water was geraakt.
Te Balk is een dame, die met een harer
dochters een brief zou posten, door d*e
duisternis te water geloopen en verdron
ken.
VERMINKT LIJK OPGEVISCHT.
Sedert 20 dezer werd van boord van
het in de Binnenhaven te Rotterdam lig
gende s.s. „Iris'* de Noorsche matroos
C. Nilsen uit Bergen, vermist. De laatste
dagen zijn uit de Leuvehaven, de Maas
haven en uit de rivier verschillende stuk
ken van een lijk opgevischt, dat herkend
is als dat van den verdwenen matroos.
Alles is naar de Algemeene Begraafplaats
in Crooswijk vervoerd. Vermoed wordt,
dat Nilsen in de omgeving van de Leuve
haven is verdronken en dat daarna zijn
lijk daar met de kleeding in de schroef
van de vrachtboot „Oud-Controleur Teng-
bergen III is verward geraakt. Vervolgens
zou 'tdan met den stoomboot onderwater
medegenomen zijn naar de Maashaven, ter
wijl gedurende de reis door de schroef
het lijk in stukken is geslagen, want toen
de stoomboot in de Maashaven achteruit
sloeg, kwamen stukken van het lijk bo
vendrijven.
o—
H. M. DE KONINGIN IN HET VADER-
LAND.
Om circa 11 uur Dinsdagmorgen arri
veerde H. M. de Koningin per extratrein
aan het station Soestdijk. en heeft die
vermoeienissen van de reis uit Zwitserland
goed doorstaan. H. M. heeft geleden aan
bronchitis, die in den beginne gepaard
ging met temperatuursverhooging en af
mattende hevige hoestbuien.
De temperatuur- is nu normaal en het
hoesten neemt af. H. M. zal nog eenigen
tijd rust moeten houden alvorens volledig
herstel is ingetreden.
De koningin-moeder verwelkomde haar
cibchter aan den trein.
'De ontvangst was allerhartelijkst.
In auto's werd naar het paleis gereden.
Een groote menigte juichte het vorstelijk
gezelschap toe.
Het verblijf van de koningin ie Soest
dijk zal in verband met den verjaardag
van de koningin-moeder tot het midden
der volgende week duren.
o
SPRAAK TERUGGEKREGEN.
Een meisje te Staveniss,e, dat 5 maanden
geleden bij het vernemen van een ongelwk,
dat haar broer trof, de spraak verloor,
heeft deze toen zij een ongeluk zag' ge
beuren, dezer dagen weer plotseling te
rug gekregen.
INLEVERING DER LOONLIJSTEN ON
GEVALLENWET 1921.
Voor zooveel noodig wordt de aandacht
van de werkgevers er op gfevestigd, dat
de loonlijsten over het eerste halfjaar
1926, van de bij de Rijksverzekerings
bank aangesloten werkgevers, tusschën 1
en 31 Juli 1926 ten postkantore of ten
kantore van den Raad van Arbeid moe
ten zijn ingeleverd.
Het niet of tijdig inleveren der loon
lijsten is strafbaar volgens de wet.
o
ERNSTIG ONGELUK.
In de remise der N.-Z. Holl. Tramweg
Mij. te Oegstgeest is een treurig ongeluk
gebeurd. De volontair-monteur H. v. N.
uit Leiden had den bestuurder van een
motorwagen het sein gegeven dat hij de
remise kon binnenrijden. Van N. stond toen
in den motorwagen. Op tot dusver niet
opgehelderde wijze is v. N. tusschën den
motorwagen en een muur bekneld geraakt,
waarbij hij zeer ernstig werd verminkt.
Zijn liekerborstkas was geheel ingedrukt,
daar hij nog teekenen van leven gaf, is
hij op advies van een inmiddels ontbo
den geneesheer naar het ziekenhuis te
Leiden overgebracht, waar hij bij aankomst
bleek te zijn overleden. De ongelukkige
was 21 jaar oud.
JEUGDIGE DIEVEGGE.
Te Venlo is een 15-jarig dienstmeisje
uit Blerick aangehouden onder verden
king bij een winkelier de lade gelicht en
daar f 40 uit ontvreemd te hebben. Zij
bekende. Het geld werd ten huize van
haar patroon gevonden. Voorts bekende
zij haar patroon voor een aanzienlijk be
drag bestolen te hebben. Deze was het
meermalen opgevallen dat geld verdwenen
was, doch daar men een onbeperkt ver
trouwen in het meisje had, dacht men
aan een vergissing. Zij had de gewoonte
bij vele gelegenheden bloemen en geschen
ken aan te bieden.
Redacteur: M. J. L. BÉNEKER,
Kerkstraat 105 WOUDRICHEM.
Men wordt verzocht alle correspondentie,
deze rubriek betreffende, aan bovenstaand
adres te richten.
Party van Bourquin.
1.
34—29
20—25
2.
40—34
14—20
3.
45—40
18-23
4.
29X18
12X23
5.
35—30
20—24
6.
40—35
15—20
7.
33—28
16—21
8.
31—26
10-15
9.
36—31
9—14
10. 38—33 5—10 (1)
11. 50—45??
Stand na 5045 van Wit.
11.
23—29
12.
34X23
25X34
13.
39X30
17-22
14.
26X17 (de beste)
8—12
15.
17X8
3X12
16.
28X8
49X50
17.
30X19
44X23
18.
8X28
50X36
19.
37—31
36X38
20.
42X33
gelijk.
(1) Op
24—29 volgt
33X24
20X40
30—24
19X30
28X10
5X14
35X24
14—20 (A)
44X35
20X29
31—27
11—16
2722 enz. 1
(A)
40-45
24—19
14X23
32—27
21X32
37X19
43X24
44—40
45X34
39X19
Nu vraagt »Bourquin«, op welk moment
de win^t van de partij aan wit is ont
snapt. De ontsnapte combinatie is briliant
en gecompliceerd.
Zie hier 1 Na den lOen zet van zwart
510, had wit zich van de winststelling
kunnen verzekeren op de volgende fraaie
wyze
28—22 1
26X17
33-29
30-24
35—30
44X35
49X20
32X5 1
17X28
11X22
24X33
20X40
25X34
33X44
15X24
NIEUWENDIJK. De heer C. P. Koek-
koek, tydelijk onderwijzer aan de Christ.
School, alhier, is opnieuw benoemd tot 1
Junuari 1927.
Deze week werden aangevoerd
7989 eieren. Men besteedde voor
Groote kipeieren f 6.
Kleine f5.
Eendeneieren f 4,75
Kalkoenrieren f 8.
Alles per 100 stuks.
Da echtgenoote van A. Vermeulen
sloeg een naainaald in haar hand, met
gevolg dat de hulp van Dr. de Vries moest
worden ingeroepen. De naald had zich
nog al diep in de hand gedrongen, zoodat
bij het er uithalen de pijn zeer hevig
was.
Naar men verneemt, heeft de aard
appelziekte zijn intree gedaan. De eigen
heimers zijn het meest aangetast. Indien
de weersgesteldheid mede werkt, hoopt
men dat de ziekte niet zoo'n omvang zal
nemen.
RIJSWIJK, Vanwege het Dijkbestuur
werden vorige week en ook nog deze week,
aan de wiel in deze gem. opmetingen en
peilingen verricht. Naar verluid, zou het
voornemen bestaan deze wiel, die bij den
buitengewonen hoogen waterstand van dezen
winter, veel welwater opleverde, geheel of
gedeeltelijk te dempen. Vorige week heelt
een ingenieur van den Rijkswaterstaat
eveneens van deze wiel opname gedaan.
De vrouw van den schoenmaker
K. had het ongeluk, by het waterscheppen
in de z.g. »Kii« te geraken. Op het ge
roep van haar dochtertje snelde hulp toe,
die haar spoedig weder op het droge
wisten te brengen.
RAAMSDONKSVEER. Met goed gevolg
liep van stapel van de werf der N. V.
Scheepsbouwwerven, het s'eepschip »Spe-
culanU, groot 1225 ton, gebouwd voor
den heer Havers. De kiel werd gelegd
voor een sleepschip groot 400 ton, voor
den heer Baijens van Raamsdonk.
Terwyl R. zijn fiets eenige oogen-
blikken onbeheerd liet staan, wisten al te
gedienstige handen het rijwielplaatje te
ontvreemden.
De heer v. Iersel slaagde voor het
le gedeelte Notarieel examen,
Jlfienw^blad
j
W/,^flf