Derde Blad voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard. li, 4625 Wag 30 Juli BICKMGRIN, Parlementair Overzicht. Buitenland liiitneiilaiid. DAMRUBRIEK. Plaatselijk Nieuws wdm BEHOORENDE BIJ HET Eerste Kamerverkiezingen. De critiek in de Eerste Kamer over het verdrag met Duitschland. De mi nister verdedigt zich. Rijk en ge- meentefinanciën. Een vraag aan oorlog. 's Gravenhage 29 Juli. De verkiezing van de 25 nieuwe leden van onzen senaat nadert snel. Na de goed keuring en definitieve vaststelling der in gediende candidatenlijsten, heeft thans door het centraal stembureau de nummering der lijsten plaats gevonden. Voor groep 2, Gelderland, Overijssel, Groningen en Drente is deze als volgt: 1 Staatkundig; Geref. Par tij; 2 Vrijzinnig Democraten; 3 Anti-Rev.; 4 Chr. Hist.; 5 de twee lijs ten van de R. K!. (1 voor Gelderland en 1 voor de andere provincies.) 6 Vrijheids bond; 7 Soc. democraten; En voor groep 4, Zuid-Holland, luidt deze: 1 Vrijheids bond; 2 Vrijzinnig democraten; 3 Anti- Rev.; 4 Staatk. ger.5 Chr. Hist.; 6 Soc. democraten; 7 R. Kath. De regeering is het antwoord op de ernstige critiek in de Eerste Kamer op het ontwerp betreffende het Duitsch-Ne- derlandsche handelsverdrag niet schuldig gebleven. De minister is dan ook van meening, dat men nu wel kan zeggen, dat bij de onderhandelingen met Duitsch land meer had bedongen kunnen worden, maar die bewering is niet aannemJijk gemaakt. En weer heeft de minister de Kamer er op gewezen, dat met name voor land- en tuinbouw zeer belangrijke resul taten zijn bereikt, die voor onzen export bevredigende mogelijkheden openen en die zeiden, dat er voor de industrie niets ver kregen is, hadden het ook mis, verklaarde de minister, want voor verschillende on zer nijverheidsartikelen, waaronder ook af gewerkte fabrikaten, hebben de onder handelaars een gunstig resultaat weten te bereiken. Maar /a, de Kamer moest wel goed begrijpen, zoo'n verdrag was immers uiteraard altijd een compromis. Het is ge ven en nemen. En de minister meende, dat het onzerzijds verkregene ruimschoots opweegt tegen onze prestatie. Was de ver lenging van het crediet aan Duitschland en de verlaging van de rente niet vol doende uitgespeeld? Nu, de minister moest dan met grooten nadruk verklaren, dat er met taaie volharding het grootst moge lijke profijt van getrokken is. Had dit cre diet voor de Nederlandsche nijverheid be schikbaar geweest, op dezelfde voorwaar den als voor de Duitsche industrie gelden, de minister geloofde dat het hier te lande slechts in zeer geringe mate zou zijn opge nomen. Het bezwaar van de z.g.n. „Stun- dung" begreep Z.Exc. Daarom verklaarde de regeering zich gaarne bereid te over wegen, het denkbeeld om, wanneer iets dergelijks weer mocht voorkomen, een overeenkomst te treffen, volgens welke van den datum van afsluiting af, onze exporteurs de vermindering van invoer rechten zullen genieten, die door de bui- tenlandsche schatkist zal worden uitge keerd, zoodra de bekrachtiging een vol dongen feit is. Hetgeen o.i. op het oogen- blik echter een vrij schrale troost is. Zoodat het bij de behandeling in de Eerste Kamer nog weer tot critiek zij het ook van goedaardig karakter kwam. De heer v. Lanschot (r.k.) betwij felde namelijk, of wel voldoende overleg met belanghebbende in den lande 'is ge pleegd. Want de commissie voor de ver- li dragen bijv. is onkundig gelaten van het feit, dat het hier ook ging om een douane- en credietverdrag. En waarom was het advies van de Nederlandsche Spoorwegen niet ingewonnen? Hij zou wel voör het verdrag stemmen, doch vermaande den minister in het vervolg wat meer aan het overleg bij de voorbereiding te denken. i i De minister van Binnenlandsche zaken was ook al actief. Deze richtte een zeker niet misplaatst woord van waarschuwing aan de gedeputeerde staten der verschil lende provincies over den ernstigen toe stand der gemeentefinanciën. De betref fende circulaire is opgenomen in het num mer van Woensdag j.l., waarin de ministei daarom een geheele gedragslijn voor ged Staten heeft aangegeven, o.m. strekkende tot goedkeuring van leeningsbesluiten al leen in de allernoodzakelijkste gevallen, een scherp toezicht op het vaststellen van salarissen en het streng stelling nemen tegen het aangaan van verplichtingen door gemeentebesturen die de financiëele las ten verzwaren, zonder dat uiterste nood zaak aanwezig is. En zoonoodig, zouden Ged. Staten dit alles kracht bij kunnen zetten, door de gemeentebegrooting niet goed te keuren. Een ernstige vermaning, die zeker niet overbodig te achten is. Dan was er nog de kwestie van de verplaatsing der matrozenopléiding van Gorkum naar Vlissingen. Daar was niet veel meer over te vertellen, zeide de mi nister van Marine. De zaak' is door hem van alle kanten bezien en gewikt en gewo gen. Eerst nadat hem stellig was geble ken dat overplaatsing niet nadeelig, zelfs voordeelig zal zijn, heeft hij daartoe be sloten. Hij kan dus niet inzien, welke na dere gegevens hij nog verder aan de Ka mer zou kunnen verschaffen. Ook de aan vulling van het verslag van de Vlootcom- missie adviseert tot overplaatsing, eenter met eenige voorwaarden, o.a. dat perso neel voor de opleiding van de jonge ma trozen met de meeste zorg >vordt geko zen en deze laatsten aparte ontspannings gelegenheid zullen krijgen. Toen de begrootingswijziging in de Ie Kamer kwam, deelde de heer v. Wassenaar van Catwijck (c.h.) mede, dat hij defi minister gaarne zou steunen. Maar wat nu die overplaatsing van de opleiding' betreft, zou de minister niet eens na wil len gaan, of huisvesting der jonge sche pelingen op een opleidingsschip in vre destijd niet beter zou zijn? In oorlogstijd zou men een wachtschip kunnen nemen. De heer Muralt (v.b.) toonde zich een warm voorstander van de vereeniging' van Oorlog en van Marine en van een split sing der Marine. De verplaatsing der Ma rineopleiding vond hij best. Maar was het waar, dat daar te Hellevoetsluis een paar honderd menschen, die aan de werf hun broodje verdienen, in hun bestaan worden getroffen. Nu ja, gaf mevrouw Pothuis- Smit (s.d.) toe, overplaatsing was wel bezuiniging. Maar aan de beweerde ver betering daardoor van de moreele voor waarden bij de vloot, daar hechtte ze een schimmetje aan. De heer v. Embden (v.d.) was pal tegen, omdat er in dit ont; werp 2 millioen wordt aangevraagd voor den bouw van twee torpedojagers. Dan kwam nog minister Lambooy aan het woord, die dankbaar was, dat er in deze vergadering geen stem was opgegaan voor vestiging van een Marine-station op de Westerschelde. Nogmaals betoogde hij dat de opleiding te Vlissingen beter op haar plaats was. Hij wilde zooveel mogelijk be zuinigen, maar met behoud van een be hoorlijk peil van leger en vloot. Aan na tionale ontwapening wilde hij niet mee werken. Waarna het ontwerp met 22 te gen 13 stemmen (v.d. en s.d.) werd aan genomen. Is er grond voor de in de pers ver melde geruchten over een aanstaande ver zwakking van de vredessamenstelling der cavalerie met ruim 200 paarden? Dat was de vraag die dr. de Visser, lid van de Tweede Kamer tot den Minister van Oor log richtte. Deze afgevaardigde vond dit een belangrijke vermindering van de pa raatheid van onze ruiterij'. Waren de le- gerautoriteiten het er wel mee eens.? En hij wilde den minister dan meteen eens herinneren aan zijn toezegging in de Ka mer gedaan, om geen uitvoering te geven aan een zoo belangrijke wijziging, voordat de Volksvertegenwoordiging daarvan ken nis heeft kunnen nemen en er haar oor deel over heeft kunnen uitspreken. Niet waar, men loopt de Tweede Kamer toch zoo maar niet voorbij. POLITICUS. DE RELLETJES TEGEN VREEMDE LINGEN. De Parysche correspondent van de »N. R. C.« meldt Verscheidene bladen waarschuwen tegen de kwade gevolgen, die het voortduren van de relletjes ten nadeele van de toe risten in auto's voor den naam van Parys kan hebben. Zij zijn het erover eens, dat men deze dingen niet moet onderschatten en stellen bepaalde buitenlanders wegens hun gedrag gedeeltelijk ervoor aansprakelijk maar dringen er toch op aan, dat de politie verdere relletjes voorkome, omdat Parys prijs erop stelt zijn reputatie van hoofsche gastvryheid te behouden. De aanstichters zyn bengels, wien het om sensatie te doen is. het geneesmiddel voor paarden en runderen by druk- of schrijnwonden, Proefdoozen gratis verkrijgbaar bij de Firma JOBAN SMULDERS, Vughterstraat 33, 'sHertogenbosch, Tel. 659. tuig, na door den bliksem te zijn getroffen, in brand geraakt en naar beneden gestort is. o— AFGEDEINSDE TOERISTEN. Te Granville in Frankryk zijn 300 En- gelsche toeristen door een woedende me nigte aangevallen. Een dame werd door een steen gewond. Men vertrok aanstonds terug naar Engeland. VLIEGONGELUK. Met betrekking tot een nabij Juist plaats gehad hebbend vliegongeval, dat aan 4 personen het leven gokost heeft, meldt de »Berl. Lokalanzeigert het volgende De 4 lijken zijn in den nacht op Zondag te 4 uur geborgen de namen nog niet bekend. De zwaar gewonde fabrikant Streing bevindt zich in het ziekenhuis, men vreest voor zijn leven. Het onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat het vlieg. JAPAN BREIDT ZIJN MARINE UIT. Uit Tokio wordt aan de Daily Mail ge meld, dat in de Japansche marinebegroo- ting voor het volgend jaar een bedrag van f 290.070.000 is opgenomen voor den bouw 4 lichte kruisers, 16 torpedojagers, 5 duikbooten, 3 kanonneerbooten en 5 spe ciale schepen. Deze schepen zullen binnen 4 jaar gereed moeten zijn. o WERKLOOZEN. Op 19 Juli bedroeg het aantal werk- loozen in Engeland 1.631.300 of 12.894 minder dan de vorige week, maar 409.388 meer dan in dezelfde week van 1925. o HONGERSNOOD. Berichten zijn te Moskou ontvangen uit Ferghana over een groote voedsel schaarschte in Russisch Centraal-Azië, welke het ka rakter aanneemt van een hongersnood. Het hoofd van de Sowjet-katoen-industrie meldt, dat de pryzen van de tarwe in An- dijan en Khokand 500 pCt. boven de nor male zijn gestegen. Hij dringt er bij de Sowjet-autoriteiten op aan, dat zij nog in Juli of in ieder geval in Augustus min stens 60.000 ton graan zenden, ten einde den katoenaanplant te redden, daar de be volking uit vrees voor hongersnood, den onrijpen katoenoogst vernietigt en tarwe gaat zaaien. Het handelscommissariaat heeft geantwoord, dat het mogelijk is 40.000 ton te zenden. DOODELIJK ONGEZ.UK. Te Kethel is een droevig ongeluk ge beurd. De veehouder M. Rodenburg, wo nende le Veenweg aldaar, was op zijn land in de nabijheid van zijn woning behulp zaam bij het inladen van varkens in een met een paard bespannen wagen van den veehouder v. Vliet. Vermoedelijk door het schrikken sloeg het paard op hol. Juist kwam het vierjarig zoontje Nicolaas van den veehouder aangeloopen. Hij kwam on der het paard, met het noodlottig gevolg dat de kleine op slag werd gedood. o GEDETINEERDE ONTVLUCHT. Een 22-jarige uit Enschedé afkomstig, in het huis van Bewaring te Almelo ge detineerd, hoorde voor de rechtbank al daar één jaar gevangenisstraf tegen zicli eischen, wegens -diefstal te Zenderen ge pleegd. Toen hij met twee andere gede tineerden door een marechaussée naar de cel zou worden gebracht, zag hij kans, uit het raam te springen. Ofschoon de po litieman hem nasprong en nog een schot op hem loste, wist hij over een schutting te verdwijnen. VERKEERS-ONGEVALLEN. De heer Wiersma motorhersteller te Irnsum (Fr.) reed met zijn knecht als chauffeur in een Chevrolet, welke ingere den moest worden, met een snelheid van 75 K.M. tegen een boom. De auto werd totaal vernield. De chauffeur bleef nage noeg ongedeerd, doch zijn patroon be kwam zwaar lichamelijk letsel en is in levensgevaarlijken toestand in het zieken huis te Leeuwarden opgenomen. De oor zaak van het ongeval is onbekend. Te Terheijden heeft een atuo, rijdende in de richting Wagenberg, den ongeveer 30-jarigen fietser v. Loon aangereden, met het gevolg, dat hij terstond gedood werd. VERDRONKEN. De «19-jarige F. R. uit de Kloosterlaan te Breda is in de rivier „de Ma;rk" nabij het Kasteel van Bouvigne te Ginniken bij het zwemmen verdronken. Te Groningen is de 5-jarige knaap van de familie Kroon, thuis behoorende op een woonschip, te water geraakt en ver dronken. Uit het IJ te Amsterdam is opgehaald het lijk van 'een 43-jarigen schippers knecht, die door onbekende oorzaak te water was geraakt. Te Balk is een dame, die met een harer dochters een brief zou posten, door d*e duisternis te water geloopen en verdron ken. VERMINKT LIJK OPGEVISCHT. Sedert 20 dezer werd van boord van het in de Binnenhaven te Rotterdam lig gende s.s. „Iris'* de Noorsche matroos C. Nilsen uit Bergen, vermist. De laatste dagen zijn uit de Leuvehaven, de Maas haven en uit de rivier verschillende stuk ken van een lijk opgevischt, dat herkend is als dat van den verdwenen matroos. Alles is naar de Algemeene Begraafplaats in Crooswijk vervoerd. Vermoed wordt, dat Nilsen in de omgeving van de Leuve haven is verdronken en dat daarna zijn lijk daar met de kleeding in de schroef van de vrachtboot „Oud-Controleur Teng- bergen III is verward geraakt. Vervolgens zou 'tdan met den stoomboot onderwater medegenomen zijn naar de Maashaven, ter wijl gedurende de reis door de schroef het lijk in stukken is geslagen, want toen de stoomboot in de Maashaven achteruit sloeg, kwamen stukken van het lijk bo vendrijven. o— H. M. DE KONINGIN IN HET VADER- LAND. Om circa 11 uur Dinsdagmorgen arri veerde H. M. de Koningin per extratrein aan het station Soestdijk. en heeft die vermoeienissen van de reis uit Zwitserland goed doorstaan. H. M. heeft geleden aan bronchitis, die in den beginne gepaard ging met temperatuursverhooging en af mattende hevige hoestbuien. De temperatuur- is nu normaal en het hoesten neemt af. H. M. zal nog eenigen tijd rust moeten houden alvorens volledig herstel is ingetreden. De koningin-moeder verwelkomde haar cibchter aan den trein. 'De ontvangst was allerhartelijkst. In auto's werd naar het paleis gereden. Een groote menigte juichte het vorstelijk gezelschap toe. Het verblijf van de koningin ie Soest dijk zal in verband met den verjaardag van de koningin-moeder tot het midden der volgende week duren. o SPRAAK TERUGGEKREGEN. Een meisje te Staveniss,e, dat 5 maanden geleden bij het vernemen van een ongelwk, dat haar broer trof, de spraak verloor, heeft deze toen zij een ongeluk zag' ge beuren, dezer dagen weer plotseling te rug gekregen. INLEVERING DER LOONLIJSTEN ON GEVALLENWET 1921. Voor zooveel noodig wordt de aandacht van de werkgevers er op gfevestigd, dat de loonlijsten over het eerste halfjaar 1926, van de bij de Rijksverzekerings bank aangesloten werkgevers, tusschën 1 en 31 Juli 1926 ten postkantore of ten kantore van den Raad van Arbeid moe ten zijn ingeleverd. Het niet of tijdig inleveren der loon lijsten is strafbaar volgens de wet. o ERNSTIG ONGELUK. In de remise der N.-Z. Holl. Tramweg Mij. te Oegstgeest is een treurig ongeluk gebeurd. De volontair-monteur H. v. N. uit Leiden had den bestuurder van een motorwagen het sein gegeven dat hij de remise kon binnenrijden. Van N. stond toen in den motorwagen. Op tot dusver niet opgehelderde wijze is v. N. tusschën den motorwagen en een muur bekneld geraakt, waarbij hij zeer ernstig werd verminkt. Zijn liekerborstkas was geheel ingedrukt, daar hij nog teekenen van leven gaf, is hij op advies van een inmiddels ontbo den geneesheer naar het ziekenhuis te Leiden overgebracht, waar hij bij aankomst bleek te zijn overleden. De ongelukkige was 21 jaar oud. JEUGDIGE DIEVEGGE. Te Venlo is een 15-jarig dienstmeisje uit Blerick aangehouden onder verden king bij een winkelier de lade gelicht en daar f 40 uit ontvreemd te hebben. Zij bekende. Het geld werd ten huize van haar patroon gevonden. Voorts bekende zij haar patroon voor een aanzienlijk be drag bestolen te hebben. Deze was het meermalen opgevallen dat geld verdwenen was, doch daar men een onbeperkt ver trouwen in het meisje had, dacht men aan een vergissing. Zij had de gewoonte bij vele gelegenheden bloemen en geschen ken aan te bieden. Redacteur: M. J. L. BÉNEKER, Kerkstraat 105 WOUDRICHEM. Men wordt verzocht alle correspondentie, deze rubriek betreffende, aan bovenstaand adres te richten. Party van Bourquin. 1. 34—29 20—25 2. 40—34 14—20 3. 45—40 18-23 4. 29X18 12X23 5. 35—30 20—24 6. 40—35 15—20 7. 33—28 16—21 8. 31—26 10-15 9. 36—31 9—14 10. 38—33 5—10 (1) 11. 50—45?? Stand na 5045 van Wit. 11. 23—29 12. 34X23 25X34 13. 39X30 17-22 14. 26X17 (de beste) 8—12 15. 17X8 3X12 16. 28X8 49X50 17. 30X19 44X23 18. 8X28 50X36 19. 37—31 36X38 20. 42X33 gelijk. (1) Op 24—29 volgt 33X24 20X40 30—24 19X30 28X10 5X14 35X24 14—20 (A) 44X35 20X29 31—27 11—16 2722 enz. 1 (A) 40-45 24—19 14X23 32—27 21X32 37X19 43X24 44—40 45X34 39X19 Nu vraagt »Bourquin«, op welk moment de win^t van de partij aan wit is ont snapt. De ontsnapte combinatie is briliant en gecompliceerd. Zie hier 1 Na den lOen zet van zwart 510, had wit zich van de winststelling kunnen verzekeren op de volgende fraaie wyze 28—22 1 26X17 33-29 30-24 35—30 44X35 49X20 32X5 1 17X28 11X22 24X33 20X40 25X34 33X44 15X24 NIEUWENDIJK. De heer C. P. Koek- koek, tydelijk onderwijzer aan de Christ. School, alhier, is opnieuw benoemd tot 1 Junuari 1927. Deze week werden aangevoerd 7989 eieren. Men besteedde voor Groote kipeieren f 6. Kleine f5. Eendeneieren f 4,75 Kalkoenrieren f 8. Alles per 100 stuks. Da echtgenoote van A. Vermeulen sloeg een naainaald in haar hand, met gevolg dat de hulp van Dr. de Vries moest worden ingeroepen. De naald had zich nog al diep in de hand gedrongen, zoodat bij het er uithalen de pijn zeer hevig was. Naar men verneemt, heeft de aard appelziekte zijn intree gedaan. De eigen heimers zijn het meest aangetast. Indien de weersgesteldheid mede werkt, hoopt men dat de ziekte niet zoo'n omvang zal nemen. RIJSWIJK, Vanwege het Dijkbestuur werden vorige week en ook nog deze week, aan de wiel in deze gem. opmetingen en peilingen verricht. Naar verluid, zou het voornemen bestaan deze wiel, die bij den buitengewonen hoogen waterstand van dezen winter, veel welwater opleverde, geheel of gedeeltelijk te dempen. Vorige week heelt een ingenieur van den Rijkswaterstaat eveneens van deze wiel opname gedaan. De vrouw van den schoenmaker K. had het ongeluk, by het waterscheppen in de z.g. »Kii« te geraken. Op het ge roep van haar dochtertje snelde hulp toe, die haar spoedig weder op het droge wisten te brengen. RAAMSDONKSVEER. Met goed gevolg liep van stapel van de werf der N. V. Scheepsbouwwerven, het s'eepschip »Spe- culanU, groot 1225 ton, gebouwd voor den heer Havers. De kiel werd gelegd voor een sleepschip groot 400 ton, voor den heer Baijens van Raamsdonk. Terwyl R. zijn fiets eenige oogen- blikken onbeheerd liet staan, wisten al te gedienstige handen het rijwielplaatje te ontvreemden. De heer v. Iersel slaagde voor het le gedeelte Notarieel examen, Jlfienw^blad j W/,^flf

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1926 | | pagina 9