Eerste Blad DIEREHQENCESUIDDELEN, A. VERSCHUUR-BAERT S. D. LANKHUYZEN Go's BAN; GROOTE KEUZE Prentenboeken - Teekenboeken Kleurboeken - enz.. St.Nicolaas-cadeaux. Firma L. J. VEERMAN HEUSDEN. UND VAN ALTEN^ Uitgave: Firma L. J. VEESMAN, Heusden. W&* 4661. Vrijdag 8 December 1926, Jets uit de geschiedenis der Kederlandsche Spoorwegen. Binnenland T. BOONSTRA Verkrijgbaar in den Boekhandel van de De meest gevraagde Wittebroodstraat W 52 HEUSDEN. van verschillende Auteurs, ZEER GESCHIKT VOOR Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden ƒ1.25, en franco per post beschikt ƒ1.40. Afzonderlijk» aummers 6 cent. Int. Telefoon no, 19. Postrekening no. 6153$. Advertentiën van 1—6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur ea Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. in. 1S45—1860 De geschiedenis van de ontwikkeling van het Ned. Spoorwegnet in dit tijdvak geeft ons geen hooger dunk' van de ener gie van onze vaderen in die dagen. België exploiteerde einde 1859: 1713 K.M., wij brachten het nauwelijks tot 337 K.M. Een Engelsch aandeelhouder der Ne- derl. Spoorwegen spotte in 1847 niet ten onrechte toen hij zeide dat zaken door. onze Hollandsche naburen behandeld worden met zulk een tijdverspilling, dat men wanen zoude, dat zij hun leven niet bij jaren maar bij eeuwen telden. Wat men deed was plannen maken, correspondeeren, debatteeren, critiseeren, tot stand kwam er bijna niets. Toch heeft dit tijdvak een grootere be- teekenis, dan men bij een blik op de kaart geneigd zou zijn daar aan toe te kennen en wel door de grondvesting van twee maat schappijen, die langen tijd het verkeer zoqden beheerschen. De Ned. Rijn Spoorweg was 'n N.V. opge richt in 1845. Van de 100,000 aandeelen waren er 67000 in handen van Engelschen. Zij nam de taak op zich den spoorweg te voleinden en dat haar dit tenslotte is ge lukt valt niet het minst toe te schrijven aan de taaie energie der bestuurders. Het duurde echter nog tot 1856 voor de lijn Amsterdam-Arnhem doorgetrokken werd tot Emmerik. Het breedspoor van 2 M. zou terug gebracht worden tot de breedte der Prui sische sporen n.ï. 1,435 M. De N. R. S. kreeg hiervoor een regeeringssubsidie van f 360,000. De lijn Utrecht-R'dam was in 1855 gereed gekomen, zoodat onze beide groote handelssteden hun verbinding met het achterland hadden gekregen. De Holl. Sp. Mij. was in 1847, na veel wederwaardigheden er in geslaagd, haar lijn door te trekken tot Rotterdam. Deze kwamen vooral voort uit de gebrekkige onteigeningswet van 1841. Zoo 'moest langs het terrein van een melkhandelaar een schutting worden geplaatst, daar de rook der voorbijsnellende treinen, de melk zou doen bederven, t erwijl wegens brandgevaar de opslagplaatsen van een houtzaagmolen bij Delft, door de treinen moesten worden gepasseerd door een 80 M. langen koker. Berucht is het laantje van v'. d. Gaag, die voor een stukje grond ter waarde van f 100, de som van f20,000 vroeg en bo vendien de Mij. wou dwingen, tot het maken van een vaste halte aan de Zand- voortsche laan. Pas toen ingenieur Conrad een lijn om het laantje bouwde, werd de man voor rede vatbaar. Alles bijeen had de Mij. bij den aanleg den Haag-R'dam den buitengewonen prijs van f 12000 per H.A. moeten betalen. De onteigeningswet van 1851 bracht voor de Spoorweg Mijen oeen groote verbetering. Verdere uitbrei ding kreeg het net der H.S;M. in deze pe riode niet. Zij legde er zich op toe weg! en materiaal te perfectioneeren, en al bleef ze in een enkel opzicht (spoorbreedte) bij de N. R. S. achter het succes der exploi-i tatie was beduidend gunstiger. In het Zui den werd in 1853 de lijn Maastricht- Aken geopend, die in volgende jaren, door getrokken over Hasselt naar Antwerpen, beteekenis kreeg voor het transitoverkeer. In Mei 1855 werd de lijn Antwerpen— Moerdijk in gebruik genomen. De verbin ding Moerdijk—R'dam werd onderhouden door 4 stoombooten en opmerkelijk is de bepaling in deze concessie, dat de staat het recht had den spoorweg.-te naas ten na 20 jaar gebruik.. In volgende con cessies komt deze voorwaarde steeds terug. Andere lijnen werden w deze periode niet geopend en tochyfaas dit dringend noodig om te beletten; dat het buitenland ons de voordeden aan het spoorwegver voer verbonden wegkaapte. Antwerpen— Hamburg—Bremen lieten de Hollandsche zeehavens ver achter zich. De industrie in Twente en Brabant werd door gemis aan spoorwegen teruggedrongen van de we reldmarkt, terwijl de landbouwende bevol king van het Noorden behoefte had aan een verbinding met de handelscentra in het midden van ons land. Algemeen zag men in, dat er verandering moest komen en pogingen daartoe werden genoeg ge daan doch deze bleven wegens gemis aan kapitaal zonder gevolg. Wat was daarvan de oorzaak? 5 Het kapitaal bleef achterwege, omdat de regeering in tegenstelling met bijna alle andere landen, weigerde door deelneming in het aandeelenkapitaal of verleening van een rente garantie aan den geldschieter de zekerheid te geven op een behoorlijke rente gedurende de eerste jaren. Een protectiestelsel zooals toen in het buitenland werd toegepast, moge thans uit den booze schijnen, men vergete niet dat men in die jaren vol wantrouwen was omtrent het welslagen der spoorwegon dernemingen. Het ministerie v. Hal-Heemstra, stelde voor aanleg van staatswege van een tiental lijnen. In 1860 werd dit voorstel wet, waarna met veel élan aan de uitvoering ervan werd begonnen. ONBEWAAKTE OVERWEG. Bij den on bewaakten overweg by de halte Heiligeriee en het station Scheemda is de trein uit Winschoten op een auto gereden. De inzittende 3 personen, na melijk het echtpaar J. Koster uit Wagen borgen en de chauffeur Stand uit Veen- dam, zijn verwond, mej. K. zeer ernstig. Allen zijn in het ziekenhuis te Winschoten opgenomen. De auto is verbrjjzeld. EEN HULDEBLIJK. Een dezer dagen werd aan burgemeester Jhr. Van de Pol te Didam een zilveren blad met inscriptie aangeboden door een comité, gevormd uit de slachtoffers van den watersnood uit die ^gemeente, als blijk van erkentelijkheid voor de vele zorgen en moeiten, welke de burgemeester zich in de dagen van nood heeft getroost en voor zyn krachtige medewerking ter ver krijging en uitbetaling van schadevergoeding. o van G. T. CAMPAGNE Jr. te Culem- borg* zijn verkrijgbaar in de DKOGISTJ3RIJ van EEN BERUCHT TWEETAL. De Rechtbank heeft behandeld de zaak tegen den 27 jarigen slager A. v. D. en den 34 jarigen koopman L. A. K., beiden uit Den Haag, recidivisten en thans ge detineerd, verdacht van 4 feiten van diefstal onder verzwarende omstandigheden. Nadat eenige getuigen waren gehoord, eischte het O. M. tegen ieder der ver- dacjzfen 4 jaren gevangenisstraf. PROVINCIALE STATEN. Najaarszitting 1926. Naamborden van gemeenten. Naar aanleiding van een adres van de besturen van den A!g. Ned. Wielrijders- bond, Toeristenbond voor Nederland en van de Kon. Ned. Automohielclub, houdende verzoek om toekenning van eene bijdrage uit de provinciale kas van 4/3 der kosten van aanschaffing en plaatsing van ijzeren palen met naamborden bij den ingang van steden en dorpen in deze provincie, stellen Ged. Staten voor tot voorschreven einde eene bjjdrage uit de provinciale kas te verleenen van f7,70 per te plaatsen naambord, uit te betalen over de jaren 1927 tot en met 4930 naar rato van het in die jaren geplaatst aantal borden, zulks onder enkele nader omschreven voorwaarden. MXH. van Waveren, heeft aan den bur gemeester van Leiden een bedrag van f 20.000 ter hand gesteld, om dit te storten in het fonds voor den aanleg van den Leidschen Hout. BRAND AAN BOORD VAN HET 8.8. MAASDAM. Te Gibraltar is een herhaald draadloos sein om hulp ontvangen van het stoom schip »Maasdam«, dejï HollandAmerika- "ïtjii (uat op reis isSïflPRew Orleans naar hier via Vigo met passagiers en stukgoed) omdat aan boord brand was uitgebroken. Het schip bevond zich toen op 42 gr. 4 min. Noorderbreedte en 14 gr. 36 min. Westerlengte, dus op ongeveer een dagreis van de Portugeesche Kust Het Amerikaansche stoomschip »West Ivis« was op weg om hulp te verleenen. Ook het stoomschip »Beemsterdok« van de Holland—Amerika-iijn, op reis van Rotterdam naar Galveston, seinde, dat het zich naar de «Maasdam spoedde. Volgens een later opgevangen draadloos telegram van de «Maasdam® zelf, had het schip voldoende assistentie gekregen. VOOR HET LEIDSCHE HOUT. Een oud-ingezetene van Leiden, de heer temt. No. is RaamsdonksYej AGENTSCHAP VAN DE AMSTERDAMSCHE BANK A'DAM Verstrekt Handelscredieten tegen nader o vereend komen voorwaarden. Opent rekening-courant met reptóvergoeding. Incasseert Binnen- en Buiteirtóndsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop vtprEffecten en nazien van Uitlotingen Koopt en verkoopi-^freemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en'bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden A Depositp, rente vergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie HET NEDERLANDSCH BELGISCH VERDRAG. Het Tweede Kamerlid Staalman heeft aan den minister van Buitenlandsche Zaken de volgende vraag gesteld Kan de minister iets mededeelen omtrent de al of niet juistheid van persberichten, dat België na het sluiten van het korte lings door de Tweede Kamer goedgekeurde tractaat met Nederland zich maritiem gaat toerusten en dat de plannen hiertoe voor den bouw van breede monitors met zeer zware kanonnen reeds in 4924 gemaakt zouden zyn o—- HERCLASSIFICATIE HULPPOST- EN TELEFOONKANTOREN. De Directeur-Generaal der Posterijen en Telegrafie heeft een regeling ontworpen, waarnaar de hulppoet- en telefoonkantoren op het platteland, ingaande 1 Jan. 1927, opnieuw zullen worden gerangschikt naar den omvang van het verkeer. Naar aanleiding hiervan, heeft den Ne- derlandschen Bond van Kantoorhouders bij den Post- en Telegraafdienst een uitvoerig gedocumenteerd adr6s aan den Directeur- Generaal en de Commissie van Overleg voor het P. T. T. bedryf gezonden. In dit adres wordt met erkenning van de voorgestelde ondergeschikte ver beteringen in het huidige classificatiestelsel er op gewezen, dat de ontworpen re geling een indirecte verkapte salarisverla ging is van gemiddeld minstens 42| pCt. dat hierdoor de totale salarislast van de ruim 1000 kantoorhouders in Nederland met meer dan f 150000 per jaar in de toekomst verminderd zal worden. Zelfs hulpkantoren le klas zouden hier door tot de 3e en 4e klas teruggebracht worden. Daar het de bedoeling van de Regeering niet kan zijn na de algemeene salaris verlaging van 1925 op deze groep van plattelandsambtenaren nu weer een inci denteel© salarisverlaging toe te passen, dringt deze organisatie er met kiem op aan dit ontwerp niet ongewijzigd in te voeren. PROVIANDBOOT OVERVAREN. Op de rivier, ter hoogte van de werf der firma Wilton te Rotterdam, voer een proviandboot, waarin de proviandvaardèr A. K., van den Sumatraweg en K. J., uit de Atjehstraat, waren gezeten. De boot werd gesleept door een motorboot «Tele- graaf 16«. Ds uitkijk, dis op de hooge voorplecht stond, kreeg de roeiboot te laat in het zicht, zoodat een aanvaring onver mijdelijk was. De beide inzittende in de proviandboot wisten nog tijdig op de motor boot over te springeneen hoeveelheid proviand ging verloren. —o als:' Suze Andriessen, Tine v. Berken, Fannie Eden, Stamperius, Louwerse, Gust. Aimard, Wörishöffer, Karl May, Jules Verne, enz., enz. inr let Lui tai UbisIei ei AltEiileLiigstrait cHe erwaard Slot volgt.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1926 | | pagina 1