Tweede Blad
HAR
voor het Land
van Neusden en Altena,
de Langstraat
en de Bommelerwaard.
WO. 4759 ¥fij W NOOTjier
kinderrubriek.
Winterlezing te Woudrichem.
Waarschuwingen van nierzwakte,
Doffe pijn i'n den rug na irtfpanning,
of scherpe steken, als gij u na Üukken op
richt, is dikwijls het eerste Verschijnsel
van ernstige nierzwakte. Spoedig daarna
kunnen urinestoornissen, hoofdpijn, een af
gemat gevoel, duizeligheid/ zenuwachtig
heid, hartkloppingen, kortademigheid, ver
magering of krachteloosheid optreden.
De nieren behooren tor de teerste orga
nen van het lichaam, fzn dergelijke ver
schijnselen waarschuw/n u, dat uw nieren
verzwakt of aangedaan zijn. Verwaarloos
zulke waarschuwingam niet. Kom de meren
zonder uitstel te /ïulp met het middel
dat zij'noodig helden. Begin onmiddellijk
met het gebruik /an Foster's Rugpijn Nie
ren Pillen, hetr specifieke middel voor
zwakke nieren/ en blaas. Dit bevordert
de goede werlnng der nieren, en beschermt
u tegen rhe/matiek, lendepijn, ischias en
urinestovrnissen.
MannenAn vrouwen uit alle dei
Holland ^getuigden hoe terdege
Rugpijn /heren Pillen werken^
is gegarandeerd zuiver, en hi
nig s^riengesteld, dat de niere^a dj
hulp /ntvangen, waardoor zij wtedi
werken. Daarom behaalden Foster's' Pillen
ookr zulke goede en duurzame resultaten,
/erkrijgbaar (in glasverpakking met geel
iket let hier vooral op) bij apotheken
Én drogisten a f 1.75 per flacon. 33
Beste jongens en meisjes
Hier zijn de oplossingen van de vo
rige raadsels
1. Vanille-pudding.
2. Room moor.
Nieuwe raadsels
1. Vul onderstaande figuur zoo in,
dat op de kruisjeslijnen een jongens
naam komt te staan.
x een klinker,
oxo een plaatsje op de
Veluwe.
ooxoo een kostbaar juweel,
xxx xx xx —een jongensnaam.
ooxoo een lekkernij,
oxo een knaagdier,
x een medeklinker.
2. Neem een verscheurend dier,
een halve erwt en een halve flik. Dan
krijg je een vogel. Rara, hoe kan dat?
3. Wie kan van de volgende let
ters een vreemde vrucht mak£n?
a a a n n s
OOM KA REL.
DE MEER DAN WONDERLIJKE
HISTORIE VAN PETER TIJGER.
II.
„Wel haas, wat kom jij doen?"
vroeg koning Leeuw een beetje ver
stoord. Want hij haa weer erg slecht
geslapen, van de angst.
Ik heb het geheim ontdekt, ko
ning Leeuw, ik heb gehoord, dat
D zoo is geschrokken van dat ge
heimzinnige gegrom onder den grond
en nu kom ik U vertellen, wat dat
is!
Wat zeg je daar? riep koning
Leeuw uit, „Zou jij, een armzalige
haas dat geheim kunnen oplossen.'"
Jawel, koning Leeuw, dat kan ik,
zal ik het L vertellen.3
„Natuurlijk, en zoo gauw moge
lijk!", riep de Leeuw uit, die brandde
van nieuwsgierigheid.
„Ik heb dan gehoord, majesteit,
dat U in het bosch heeft gewan
deld, en aan een paar vergeet-mij-
nietjes rook en toen verschrikkelijk
moest niezen. Ook hoorde 1) toen
een geheimzinnig gegrom. later
ging l in de woestijn met Uw hoofd
op een heuveltje liggen, en toen
hoorde U weer dat zelfde gegrom
en weer moest 0 niezen. Is dat niet
zoo, Majesteit?"
„Ja ja", riep de koning uit. Maar
wat is nu het geheim?
„Ik zal het U dadelijk zeggen.
Maar eerst wilde ik nog iets vragen,
koning. Kent U Peter Tijger?"
„Ja, natuurlijk ken ik Peter Tijger,
het is nog een heele verre neef van
me, zei koning Leeuw." „Maar ik
heb hem in een heelen tijd niet
gezien. Doch wat heeft dat er nu mee
te maken?"
Een heefeboel, koning Leeuw, want
Peter Tijgeris het geheim!
Koning Leeuw keek of hij het
in Keulen hoorde onweeren en keek
den haas met open mond aan.
„Ja," ging de haas voort, „Peter
Tijger is het geheim. U heeft ver
geten, dat Peter Tijger net zoo'n
kleur heeft, als het zand. Hij was
het, die vlak bij die vergeet-mij-niet-
jes te slapen lag, toen U aan de
bloempjes wilde ruiken. Dat gekrie
bel in Uw neus, dat kwam door de
snorharen van Peter Tijger! Dat ge
grom, dat uit den grond scheen te
komen, dat was het gesnok van...
Peter Tijger! Dat heuveltje, waarop
U ging liggen slapen in den woestijn,
dat was niemand anders dan... Peter
Tijger, die daar een dutje lag te doen
Ik heb het allemaal met eigen oogen
gezien."
„Wel pap-met-basterdsuikerbul
derde koning Leeuw woedend. Dat
is me wat moois! Maar dat zal niet
meer gebeuren! Dus om dien leelij-
ken Peter Tijger heb ik al die nach
ten van angst niet kunnen siapen?
Dat zal me niet nog eens overkomen!
Roep Peter Tijger en laat ook den
schilder hier komen, dadelijk.
De haas rende weg, en een oogen-
blik later kwam hij terug met Peter
Tijger en met den schilder, die een
paar groote potten met verf droeg.
„Hier!", beval koning Leeuw, „schil
der, neem een kwast met zwarte verf
en schilder den tijger voi met zwarte
streepen, over zijn heele lichaam, en
goed hoor, dat het er nooit meer aft
gaat!"
De schilder deed het en Peter Tij
ger moest het wel goedvinden, want
de koning had het bevolen. En zoo
gebeurde het, dat Peter Tijger voor
taan allemaal zwarte streepen over
zijn heele lichaam droeg. En sedert
dien tijd is dat altijd zoo sebfeven.
legen
^oos 60 et. Bij Apoth. en Drogist}
Vervolg en slot.
Nietw zaaizaad en pootgoed.
II.
In ons eerste artikeltje onder dit op
schrift, vestigden wij de aandacht er op,
dat in de practijk van het daaglijksch
leven onder „NIEUW ZAAIZAAD EN
POOTGOED" verstaan wordt ander
materiaal van dezelfde plantkundige
Boort, zonder dat men vaak met eenige
redelijke grond vermoeden kan, dat het
beter is, dan betzelf geteelde wat betreft:
de raszuiverheid en echtheid der soort,
de afwezigheid van plantenziekten over
gaande met het zaaigoed en pootmate-
riaal en dergelijke belangrijke eigen
schappen.
We eindigden met de mededeeling,
dat men daar toch eigenlijk niet meer
mee voort mag blijven gaan, daar men,
dank zij de keuringediensten, thans in
de gelegenheid ie, werkelijk gewaarborgd
materiaal voor den zaai en het pooten
aan te schaffen.
Voor we iets naders daaromtrent gaan
zeggen, willen we eerst trachten, u een
idee te geven wat men in de tegenwoor
dige moderne landbouw begrijpt onder
„nieuw" zaaizaad en pootgoed, wat men
dus onder „nieuw" verstaat.
Met dat woordje doelt men daar op
een soortgelijk „iets" als wat men er
mee bedoelt ineen „nieuwe" ploeg,
n.l. gemaakt uit de desbetreffende grond
stoffen en nog niet gemaakt. Hoogstens
ter beproeving t
Als zoodanig behoort men het woordje
„nieuw" ook op te vatten in de uit
drukking nieuw zaaizaad en pootgoed i
Ook daar moet men dan denken, aan
„ontstaan uit de grondstoffen, zonder
nog gebruikt te zijn, in de groote land-
bouwpraktijk 1 Zonder dus nog uitge
zaaid of uitgepoot te zijn in het groot,"
onder gewone praktijk-omstandigheden
Sommigen zullen er misschien zoo op
het eerste oog niet geheel bij kunnen,
dat we hun daar meedeelen, dat „zaden
ook gemaakt worden 1" Doch bij eenige
nadere beschouwing daaromtrent, valt
het toch niet moeilijk om de zin van
dat gezegde te begrijpen. Als voorbeeld
willen we het „ontstaan" van één onzer
eerste nieuwe tarwesoorten kort beschrij
ven; n.l. van
De bekende Wilhelmina- tarwe
De toenmalige directeur der Land-,
Tuin- en Boschbouwschool te Wage-
ningen, de heer Broekema was (in 1886
naar ik meeri) begonnen met te trachten
voor ons land een tarwe-ras te verkrijgen,
dat meer-opbrengend was, als de toen
sterk verbreide Zeeuwsche tarwe
Zijn doel was, een tarwesoort te
kweeken, die nog niet bestond 1 Hij
poogde dat op de volgende manier
Zooals iedere landbouwer natuurlijk
weet, ontstaan nieuwe zaden pas, nadat
op de stempel van het vruchtbeginsel
een stuifmeelkorrel is terecht gekomen
en daarop door de stijl gegroeid is, om
haar inhoud te vereenigen met de in
houd van het vruchtbeginsel 1 Dat
„bevruchtingeproces" bracht Broekema
nu kunstmatig tot stand en wel tusschen
2 verschillende tarwerassea de Roode
Dikkop-tarwe en Zeeuwsche tarwe. De
korrels die op die manier in aanleg
gemaakt werden" groeiden uit tot kiem-
£are zaden. Elke korrel werd op flinke
onderlinge afstand uitgepootEén dier
„nieuw geformeerde" planten hield
Broekema afzonderlijk 1 Al het zaad
daarvan werd weer korrel voor korrel
afzonderlijk uitgepoot. Toen bleek, dat
de er uit opgegroeide planten zoo goed
als geheel gelijkvormig aan elkaar waren,
werd deze „nieuwe tarwesoort" voor be
proeving aangehouden I Elk jaar zaaide
de Heer Broekema ze weer uit, inspec
teerde tijdens den groei plant voor plant
om goed Da te gaan, of de eigenschappen,
waarom het in de groote 'andbouwprak
tijk gaat, goed overerfden. f
Toen hij daar na eenige jaren, een
groote mate van zekerheid van had,
heeft hij zaaitarwe van die „nog nergens
anders ooit verbouwde soort" gegeven
aan enkele eerste-klaese landbouwers,
om ze te probeeren onder de gewone
landbouwkundige omstandighedenZelf
inspecteerde hy ook deze velden nauw
keurig Vanaf die „vermeerderingsbe-
drijven" werd nu iedere landbouwer, die
zulks wenschte, bediend I Daar kon
men dus werkelijk „nieuwe" tarwe koo-
pen, waaronder men dus verstaat tarwe,
afkomstig van een gewas, dat vanaf de
zaaimachine tot het afleveren onder scherpe
controle staat van daarvoor deskundige
personen. Alle afwijkingen, die even
tueel nog mochten voorkomen worden,
voor zoover ze zichtbaar zijn, verwijderd.
Zaad dat men op zoo'n bedrijf aan
koopt, noemt men
ORIGINEEL-ZAAD. Tijdens de
proeven van Broekema was dat dus nog
voor geen enkele boer verkrijgbaar
alleen pas, toen hij de soort geschikt
achtte voor de uitzaai, gaf hij het zaad
over van die gewassen, welke hij, na
scherpe controle, als raszuiver had be
schouwd 1
Sinds 1 October 1912 is die contro-
leerende taak, omtrent de zuiverheid
van door binnenlandsche kweekers „ge
maakte" nieuwe cultuurrassen opgedra
gen aan het
Instituut voor Plantenveredeling te Wa-
geningen
Van binnenlandsche nieuwe rassen
kan men alleen dus daar maar terecht
als men van die gewassen „Origineel
Zaad" wenscht uit te zaaienDaar het
Instituut niet over voldoende oppervlakte
land beschikt, om op een eigen bedrijf
voldoende Origineel zaad te telen, heeft
het met verschillende prima-landbouwers
overeenkomsten gesloten omtrent het
onder toezicht van het Instituut telen
en afleveren van Origineel zaad der di
verse rassen der cultuurgewassen. Van
die „vermeerderiDgsvelden" kan de land
bouwer dus zijn zaaizaad betrekken, met
de absolute zekerheid, dat er, voorzoover
menschelijk kennen het mogelijk maakt,
zekerheid bestaat, dat men beslist zuiver,
soortecht zaad van het gewenschte^ras
ontvangt
Bekeken van uit het oogpunt der te
genwoordige landbouwkundige kennis,
heeft men dus pas werkelijk „nieuw"
zaaizaad en pootgoed. als men Origineel
zaaizaad en pootgoed aankoopt@£9
Inlichtingen wadr, van een bepaald
ras van een bepaald cultuurgewas, „Ori-
ginetV„zaadkoorn" te verkrijgen is, zijn,
zooals uit het bovenstaade reeds over-
duidelijk kan blijken, te verkrijgen bij
het„Instituut voor Plantenveredeling"
te Wageningen. Als men u daar niet
in kan lichten, bestaat er van de soort
door u verlangt, geen Origineel zaad,
wat dan zooveel zeggen wil, alsde ver
langde soort wordt niet onder controle
gesteld «n afgeleverd!
BEHOORENDE BIJ HET
Kieuwsblad
EINDE.
;fcable"Hen
versfegping
In het verdere van het gebed van den
onwetende lijkt het of in het zielsleven van
Multatuli een wending is gekomen. Hy
begint de mogelijkheid groot te achten dat
er een tijd komt dat by wijzer zal zijn.
Hij heeft een afgestompt geweten, die
verhardt in den weg der geestelijke on
wetendheid. Multatuli heeft niet bewezen
dat er een onwetendheid is in dien zin.
Het is niet een twijfelaar. Het staat onder
den invloed »Ik wil niet dat er een God
is«. Spr. gebruikt hier een prachtig beeld.
Een moeder heeft een klein kind, de
vader is op het oorlogsveld. De moeder
leert h-t kind, dat het zoo'n beste vader
heeft. Het kind wordt grooter, de vader
komt met terug, en de moeder houdt vol
dat het kind zoo'n beste vader heeft.
Maar als het meisje groot wordt zegt het
aan ieder, «geen vader gehad te hebben.
En men zegt «dat kind is gek, want
wie kan er zonder vader zijo« Mutatuli
zegt dat bet dwaasheid is God te dienen,
zonder dat deze geopenbaard heeft op
welke wijs.
Wat verwacht God voor dierst Liefde
dienst 1 Mutaluli vraagt een gebruiksaan
wijzing. De liefde werkt spontaan, uit
het hart, heeft geen gebruiksaanwijzing
Mutatult's dienst is in de diepte van het
wezen, geen liefde dienst. Judas gaf
Jezns een kus, uiterlyk was het in orde,
maar naar het wezen deugde het niet.
Geen jongen vraagt aan z'n vader, «Hoe
moet ik doen als ik by acyn meisje ben
De hemel zend ons zooals Mutatuli be
geerd, geen programma. Het Goddelyke
moet onder ons woning maken. Wie de
liefde heeft, heeft de vervulling. Christus
is gekomen om de wet en de profeten te
vervullen.
Het is niet zooals Mutatoli zegt om het
loon dat wij God dienen, maar wij dienen
God om God zelf Gestorven om met God
vervuld te worden. Hot goddelijke genade
loon wordt uitgekeerd door de dood heen.
Uit vrees voor straf, zegt Mutatuli. Ten
deele is dat waar. Vrees is een tucht
middel. De vreeze des Heere is het be
ginsel der wijsheid.
«Antwoord vadert zoo roept Mutatnli.
Hoe komt Multatuli er nu aan om te we
ten, hoe je God moet dienen, als hij zich
niet geopenbaard heeft.
En het zwijgen Gods is nog geen reden
om athëist te worden. Zegt niet den 13a
psalm. «Hoe lang Haar* znlt Gy my
steeds vergeten, hoe lang zult Gij Uw
aangezicht vet bergen. Hat vergéten kan
het rechte kénnen wezan. De graankor
rel die schittert in zoanestralen, zichtbaar
voor ieders oog haaft minder waarde, als
de graankorrel die winters in den grond,
en straks heerlijk ta voorschijn komt.
Het zwijgen Gods kan groot zyn. God
zwijgt als Multatuli raaskalt.
De weg van Gods liefdeleven eindigt
niet in verlatenheid, maar in hetVadar
in Uwe banden beveel ik mijn geestc.
De wijze Multatuli bedoelt de vrome, dia
het wél weet, vél God kent, bespot den
dwaas en zingt; «Welzalig hij die inden
boozen raadt enz., en scbachert in staats
papieren.
Maar waar blijf^ Multatuli met de vele
martelaren die goelf en bloed ifïerde voor
hun geloof «Derf vrouw en kinderen 't
graf.
Neemt goed en bloed ons af enz.
Het gaat toch niet, om te zeggen dat
ieder die ter beurze gaat, een Christen is.
Het geheele gebed van den onwetende,
is geen gedicht dat geboren is in het hart
van den dichter, maar is een onlogisch
betoog dat zijn bedoeling vindt in den
laatsten regel, »0 God er is geen God
De duidelyke weerlegging van Multatuh's
gebed vond een aandachtig gehoor.
Er volgde nog een lange, aangename,
leerzame bespreking mat de heeren Kentie,
Versterg, Verbeek, Verbeek van Veen,
kWynbelt en Vogelaar.
In de beantwoording van de vragen was
de Heer Smink wear de oude filosoof wat
voor velen (allen moeilijk was hem te
volgen.
Zoowel de reden als de bespreking war
den door den Spr. verduidelykt door tal
van uit het leven gegrepen beelden.
De vergadering die onder leiding stond
van den Heer Kentie is schitterend ge
slaagd, wanneer het comité voor winter-
lezingen te Woudrichem dergelijke avonden
organiseert, belooft het bestaansrecht.
MINISTER VAN DER VEGTE HEEFT EEN BEZOEK GEBRACHT AAN IJMUIDEN,
ten einde in nieuw te bouwen zeeweg in oogenschouw te nemen. Hierboven v.l.p.r. de
de secretaris van den minister, Min. v. d. Vegte en wethouder Tusenius.
MISS RUTH ELDER HEEFT MET DEN PILOOT HALDERMAN Parijs
weer verlaten. Wij kiekten de beide Oceaanvliegers nog even voor hun
vertrek.
Laiirihouwmhriek.