Tweede Blad voor het Land van Heusden en ftltena, de langstraat en de Bommelerwaard. KB. 4810 Mess Mei Cestuums naar maai van I F'. JGH4N DE MOL, Jan Geerfzes I f32 50 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 Parlementair Overzicht. Rechtzaken IliiifKeniand iturs;erlljke Stand. BEBOORENDE BIJ HET Stalen op aanvraag. Coupeur te ontbieden. Voor prima pasvorm en be werking wordt ingestaan. Verzuim© niet, zonder «enige ver plichting stalen aan te vragen. HEUSDEN. BOSSCHE RECHTBANK Uitspraken. C. M,, Dossen, overtr. Warenwet., appèl Kgt. Heusden, appèl niet ontvankelijk J. K„ Almkerk, Motor»Rywielwet,! apjè! Kgt. Heueden, vonnis vein., vry. Bezoek van oude bekend Hdtel Café Biliard Restaurant Uitspanning. St- Jansstraat 10-12 '8 BOSCH Tel. Interc. 436 Huisgezin Geachte Medeburgers t Ruime auto-1 garagre's Op een theevisite wordt er meestal over kleeding en», gesproken. De een zoekt het hier en de ander daar, doch ik wil U een goede raad geven Zoek niet meer naar een adres voor Uw kleeding naar maat, want W. B BRIK, hoek Vinschersdgk GORCUM, is mjjn en ooit Uw adres. Wil U tegen matigen prijs een costuum, dat in coupe, stof, voerings en afwerking in alle opzichten moet vol doen, dan kunt U nergens beter terecht Geen autobus- of andere reiskosten toorden vergoed, maar daarvoor ontvangt U degelijk werkt Nomiriatieve opgave van de gekeurde hengsten, benevens van de eigenaars met de woonplaats. (Indien vermeld is valleen voor dekking*, beteekent zulks, dat die hengsten door de betrokken stamboeko mmissie wel voor dekking zijn goedgekeurd, maar nog niet in aanmerking komen een nieuw stamboek nummer te ontvangen.) De hengsten type trekpaard mogen dekken in bet geheele Ryk de vermelde nummers zijn alle van het stamboek Nederlandsche trekpaard. Goedgekeurd in Noordbrabant. Hengsten type trekpaard. Jules de Brake), van L. van Rheen te Bruchem Nap. v. b. 38071, van M. Verschoor te Almkerk Brillant, B 357, van P. Bouman te Aalburg. Hengsten type tuigpaard. (Deze hengsten mogen dekken in het geheele Ryk de vermelde nummers z$n van de Nationale Vereeniging). Justico, 269, van Wed. R. v. d. Pluym te DussenCuetos, H. 38, van GebrS. Orlemat>8 v. d. Schans te Drongelen Kupido, 289, van G. J. W. Branderborst te Eetheo. De volgende hengst mag niet dekken in Groningen, Friesland en Friesland Matadorus, v. b. 119 (alleen voor dek king), van A. Z Snoek te Almkerk. Over de maand April. Geboren: Elisabeth A. J. d. van A. M Hooymaijers en J. G. van der Pul; Adriana d. van A. Waarts en J. Burghout j Mar ia J. d. van J. A Fyneman en P. H. van Suien Maria J. Th. d. van C. A. H. Langerwerf en C. M C. Strien Maria C. Tn. d van C. A. Verschuren en C. Fena; Josephus L. z. van P. Kamp en P. H. KuystersAdrianus C. z. van A. van Til- fcorgh en C. Taktor Cornelia A. d. van J D. Ruytenberg en A C. DankHen- drikus L. z. van H. J. vau den Wassen- berg en M. C van VughtGoverdtna Th. d., Theodorus en Petrus zonen van G. V,Zylmans en J. A. M. Vissers Agnes M„ d. van A. P. van 0«rs er> E Distelrath Marinus A. z. vau A. M Fijoeman en A. M SmitsCornells J. z. van M. J. de Roo'j en M. Schouten Lucia Th. d vao A. van Dongen en A. M de BoutWil lem z van J. P. Schouten en P. A. Ver* schuren. Gehuwd: M. W. de Man, 30 j. en C Schcnitz, 22 j. Overleden: C. Schoones, echtg. van A. Vegers, 74 j.H. L. v. d. Wassen- berg, 3 dagen. BRAKEL, over de msand April, Geboren: Johanna Cornelia, d. v. D. J. de Vries en H. v. Willigen Peterko d. v. A. v. d. Zalm en H. Sleeuwenboek Jenneke, d. v. J. D. van Giessen en C* van Zanten Hendrifaa d. van B. Sleeuwen boek en W. VervoornLyntje d. van G. van Hees. Getrouwd: H. van Dalen 27 j. en P. van Hemert 27 j.H. Bouman 25 j. en A. van Balen 26 j. Geboren: Willem, z. v. A. van Briei en W. BoumanJan, z. v. W. A. van Giessen en J. de Kloe. Overleden: M. Yerheij, 2 ro.C. Kolbag, 84 j., wed. van L. Groenenbetrg G. Baks, 69 j., wed. van L. van Os, ANDEL over April. Geboren: Aagje Barbara d. v. A', Verwys en B. ProbetHuibertje d. v. H, A. Verzyl en 6. v. Tiiborg Elisabeth Bina d. v. G. J. Beuckhnysea en C. C. van de WaterJacoba d. v. A. Duister en A. Foe Catbartna Johanna d. v. G. de Feyter en en H. de Feyter; Leendert z. v. A. van Noord en J. UylLeendert Willem 3. v. N. Schouten en J. van Masbergen Pan! v. A. G. Cool en J. C. H. Stoel. Overleden: H, Crielaard 52 j, wedn. van J. Schouten. Geboren: Elisabeth d. v. C. v. tl» Tak en C. Baks; Maaike d. v. T„ v. Straten en M. KraayMachielia d. V. P. Lubrun en H. Hartman. Getrouwd: J. C. Berm 33 j. met A. Krielaart 29 j. WERKENDAM, over April. Geboren: Arie z. v. A. Paans en J. IppelEngeltje d. v. T. Ippel en deB Dekker. Getrouwd: G. Damen 23 j, en J. G. v. d. Stelt 23 j.T. Klop 24 j. en J. A. H. Ippel 21 j. Overleden: J. v. Driel 51 j.A. Rogge 79 j. eehtg. van W. v. d. Oven- JtieuwsMad Purol bij doorzitten, stukloopen en smetten der Huid. W Kliekjesdag Begrootingspraat jea De Eerste Kamer is lang van stof Een bescheiden minister Motivs 's Gravenhage, 3 Mei. Het is dan werkelijk gelukt. Dj Staats- begrooting werd door de Eerste Kamer dan toch afgewerkt, al moest men er Zaterdag j.l. ook des middags voor „over werken", iets, dat volgens enk de leden sedert menschenheugenis niet was voorge komen. Maar bij de laatste hoofdstuk ken is zooveel afgepraat, dat mm zich in de Tweede Kamer gewaand zon heb ben, in stede van in het corrigerende en remmende lichaam: den senaat Zooiat we dus kliekjesdag houden en alleen de smakelijkste stukjes uit den begrootings- potpourri opwarmen en opdienen Bij Waterstaat bijvoorbeeld Daar dien de warempel de heer Muralt (v b.) een motie in, om een onderzoek naar de vei ligheid op de spoorweg overgangen en stopzetting der opheffingen van vwakin- gen van overgangen te vragen Het liefst had hij bewaking van alle overwegen van internationale lijnen gevraagd, maai daarin zou de Kamer toch niet meegaan Bovendien, zelfs deze motie ondervond niet zoobar veel steun. De minister vond, dat de kwestie van de onbewaakte o- verwegen sterk overdreven werd Over al gebeurden auto- en andere verkeerson gelukken en die werden niet met dik ke letters in de kranten gezet De straat was veel gevaarlijker dan de spoor. Daar kwam nog bij, dat de chauffeurs zelf liever geen bewaakte overwegen laadden Bij onbewaakte overwegen hadden ze niet meer voorzichtigheid te betrachten, dan zij gewoonlijk op straat betrachten. In de doodelijke ongevallen had Nederland een heel goede plaats. En nadat hij nog verklaard had, dat hij een onderzo k niet noodig achtte, doch er toe beslot -n had, nadat de Tweede Kamer met algemeen© stemmen een motie daartoe aannam, trok de heer de Muralt zijn motie in. Een andere spreker, die ook met een motie zijn verlangens kwanu ,ondfnstree- pen, was de heer Moltmaker (s.d.) die van meening was, dat geen bedrijf in ons land meer „persklaar" was voor mede zeggenschap in de leiding als hst spoor wegbedrijf. De kwestie van da classifica tie noemde hij een groot onrecht, wes halve hij op gelijkmaking van de regeling van het Rij kspersoneel en do regeling voor het spoorwegpersoneel aandrong, wat hoogstens f 600.000 per jaar zou kosten En hij diende een (later nog gewijzigde) motie in, die uit moest sprek m, dat da kamer van oordeel was, dat het w nscha- lijk is, een zelfde systeem voor de clas sificatie der standplaatsen te handhaver en waarin de minister uitgenooli^d werd spoedig en dringend in overleg te tre den met de directie der Nederlandsche spoorwegen, waardoor aan de achterstel ling van het personeel een einde zou wor- den gemaakt. De heer Jansen (r.k.) was jnist een tegengestelde meening toege daan, vond de classificatie kwelemaal geen. grof onrecht en vond dat de Ka mer niet op de stoel van de dir> tie dei spoorwegen mocht gaan zitten en van den minister iets vragen, wat zij toch niet van hem verlangen mocht En me neer Smeenge (v.b.) vestigde onder moei de aandacht op de hinderlijke reclame op de stations, die in den Haag zelfs zoo sterk was, dat men 's avonds niet op de klok kon zien, hoe laat het wa-s. Do minister van Waterstaat, de heer van der Vegte, toonde zich zeer nederig. Hij zeide zich bewust te zijn van hit onvol- komene en onvolmaakte van zijn oeleid, maar hij zou als minister het grootste bezwaar hebben om veel bi beloven en niets te doen. Daarom kwam hij tegen de beweringen van den heer Moltmaker op, dat zijn beleid gekenmerkt wer l als van een belover, die niets doet Over het Twente-Rijnkanaal. dat ook ter sprake kwam, zeide hij, dat dit maar riet hol derdebolder gegra,ven kon worden., al zou hei aan een practische en vluggï behaa- handeling bij de uitvoering van dat werk niet ontbreken. Het eirste onteigenings- mtworp had zijn departement al v j-labm En nu die kwestie van de medezoggea- ichap. Meneer Moltmaker zei: trek de nedezeggenschapskwestie nu eventjes door. Maar de warmste voorstanders van de medezeggenschap waren daarover nog aan het studeeren. Men had immers me dezeggenschap in den psrsonoelraalMe dezeggenschap was geen ding om door te trekken, doch om met teederheid te be handelen. En moest niet kunstmatig ge maakt worden. Groeien moest ze. Daar- cm gaf hij den heer M. den raadDenk aan wat je hebt, en zorg dat dit in goede verpleging blijft. Inzakj de clas sificatie meende de minister, lat men er met de motie-Moltmaker niet kwam Weer r aadde hij den heer M.Tracht met den personeelraad van de zaak te ma ken, wat ervan te maken is. M- n moest terug naar het overleg met de directie door den personeelraad. Waarop de mo tie met 16 tegen 15 stemmen (s d., v.d en v.b.) verworpen werd. Op een ander oogenblik was d>. Kamei weer verdiept in de begrooting van Ar beid, Handel en Nijverheid en hooren wc den heer Muralt (v.b.) de staatpsnsi'.m- neering bepleiten. De vrijwillire ouder - domsverzekering was tot ondergang ge doemd. Van de 400.000 mannen en vrou wen boven de 65 jaar in ons land zouden binnen niet al te langen tijd 100.000 armlastig zijn, 31.000 krijgen staatspen sioen, 65.000 uitkeering volgens de invali diteitswet, 119.000 staatspensioen volgens de ouderdomswet-Aalberse, 117.000 semi- staatspensioen en slechts 818 r,nte vol gens de vrijwillige ouderdomsv ^"zekering Thans bleven 30.000 ouden van dagen on verzorgd, en over enkele jaren aai dat leger 100.000 bedragen. Daarom bepleitte hijElke 65-jarige man en vrouw in ons land, die niet meer in eigen onder houd kan voorzien, moet van staatswege een uitkeering krijgen van f 3.— per week of f 5.— per gehuwd paar. Deze oplossing zou rond f 30 millioen per jaar kost-en. En de staat had nu, tot 1963, f31,600.000 per jaar te storten in het Invaliditeits- fonds. In elk geval zou de minister bij de staatspensionneering terecht moten ko men. De heer Wibaut (s.d.) vonl, dat op dezen minster het negatieve ompliment van toepassing kon zijn: Gedurende zijn ministerieel leven heeft hij de opruiming van krotten niet tegengahoud n, maar overigens heeft hij zich aan g n enkele verbetering van de woningto standen schuldig gemaakt. Minister Slotcmaker de Bruin.; zatte uiteen, dat men wat de ouderdomsvoor ziening aangaat heeft kunnen ki'.z*an tus- zen tusschen verzekering en verzorging en dat men het eerste gekozen heeft. Verzorging was een gunst, verzekering een recht. Op grond daarvan was hij ook voor verzekering. Hetgeen meneer Her mans (s.d.) de ontboezeming ontlokte, dat hij staatspensioen ook een recht von 1 Maar de minister bleef bij zijn oordeel, wees er nog op, dat meneer Muralt niet had verteld, hoe men aan de f30 millioen moest komen en zag ten slotte ook zijn begrooting z.h.s. aannemen. Waarna we de koloniale begrootingen bewaarden tot een volgende week. Politi. us. AUTO-ONGELUK. Dood door schuld Terecht stond J. W. v. d. G.. handels reiziger te St. Laurens in Zeeland, ver dacht ter zake dat hij op 12 Febr. 1928 to Almkerk als bestuurder van <jen auto daarmee hoogst roekeloos en onvoorzich tig over den openbaren weg heeft ge reden tengevolge waarvan D. v. d. Wat-er werd aangereden die spoedig aan de be komen verwondingen is overleden Verdacht© reed via Dussen naar Alm kerk, had de pont aan Sleeuwrjk gemist mist en wilde langs een omweg de laat- en wilde langs een omweg de laat ste pont iialen die om half tien ver trok. Hard reed hij langs een bocht, kwam terecht tegen een telefoonpaal, voorts met het gevolg dat hij Dirk van de Water aanreed. Verdachte schrok ge weldig en was geheel van streek over j wat in een minimum van tijd was ge beurd. Hij rijdt reeds vier jaren- maar heeft nimmer een ongeluk gehad. De wagen was terzijde gevlogen en het mocht verdachte niet moer geluk ken op den weg te komen. Hij ontkent schuld; 't was een ongeluk. Getuige dr. Hartog te Gorinchein had Inet een collega de sectie op het lijk verricht. Een been was geamputeerd en er had ook een operatie plaats gehad. -Toen Van de Water na het ongeluk werd opgenomen, had hij een telefoon draad in de hand, doch de electrische stroom had volgens getuige geen invloed gehad op de doodsoorzaak. Bloedverlies en zenuwschok waren oorzaak van den dood. Getuige dr. De Vries te Almkerk was bij den patiënt geroepen onmiddellijk na het ongeluk. De patiënt, die aan hevig bloedverlies geleden had was in hoogst ernstigen toestand. Zijn been was gebro ken en de beensplinters en stukken st;i~ ken hem door de kleeren. Bij het verbin den bleef de patiënt- zeer goed bij ken nis. Volgens getuige was de 'jlee.rische stroom niet van invloed geweest op den toestand. Getuige J. Lathouwers, auto-handelaar to Den Bosch, als deskundige gehoord, concludeerde in zijn eerste rapport dat het ongeluk niet veroorzaakt was door fouten aan de banden van Jen wagen Nadere gegevens hebben getuige vain o- pinie veranderd, .ban den achterband was een spijkergaatje gekomen tengevolge waarvan de band gedeeltelijk leeg liep en den wagen ongelijk deed loopen Het is mogelijk dat verdachte zijd best gedaan heeft van richting te w raeidoren Getuige acht het niet onwaarschijnlijk dat verdachte niets van het z.,er kleine lekje heeft bemerkt en zoolang hij inoax recht toe reed, kan het zijn dat do gang van den wagen niet merkbaar ver anderde. Bij het langzaam leegloopen van den band kan de wagen van richting zijn veranderd. Verdachte reed links maar weet niet waarom. Mogelijk is door den leegloopenden band juist voor d n bocht de wagen niet- behoorlijk te besturen ge weest en geschiedde het ongeluk I i Hierna pauzeerde dc rechtbank Na de pauze werd het getuig overhoor langdurig voortgezet. Het bleek, dat d buren die spoedig ter plaatso warm on middellijk alles hebben gedaan om den- ongelukkige te hulp te komen Een der getuigen had den indruk ge kregen, dat verdachte er vandoor wilde gaan, hield hem op en liet op hem letttan. Verdachte ontkent voornem ms te zijn geweest maar voort te rijden. Toen Van de Water bij de buren was binnengedragen vroeg een der omstan ders hemhoe liet ongeluk had plaats gevonden. De patiënt antwoordde: „Ik weet het niet, ik kon niet zien door de verblindende lichten van de auto. Ik sprong nog achter een telefoonpaal, maar nog geraakte ik er onder". Een andere getuige had hem, terwijl hij op den weg lag, hooren ro pen: Er staat stroom op mijn been Een der getuigen voelde ook den stroom door zich heen, toen hij in donker rondgreep. OBrj onderzoek is gebleken, dat drie banden van den wagen vol en hard wa ren, de vierde was langzaam 1 "^ggeloo- pen. De auto was een Chevrolet. Na. het verhoor van alle getuigen werd nogmaals door den president naar het. oordeel van getuige-deskundig-j Lathou wers gevraagd. Deze bleef van meening, dat in aanmerking genomen de slingeren de beweging van den wagen, dat er onderweg iets met de banden moet ge beurd zijn. Er was dranklucht bij verdachte waar genomen, maar hij was niet onder in vloed van drank. Verdachte weet van niets. Hij zag geen man en geen paajhet ongeluk gebeurde plotseling. Het O.M. gaf een relaas van het ge heel en kwam tot de overtuiging, dat ver dachte maar raak gereden hesft en maar voortreed om de pont te knnn n halen. In verband met de mogelijkheid, dat de electrische draden hun gevaarlijk werk hebben gedaan, wil het O.M. dood door schuld niet aannemen. Blijft dan nog fchuld aan zwaar lichamelijk letsel en zeker overtreding der Motor- en Rij wiel - wet. Spa", oordeelt, dat verdachte gr nzeloos dom is te werk gegaan. De ',ls h luidde een maand hechtenis. De verdediger mr. E. van Zianicq-B ,rg- maan pleitte mede vooral op juridische grond-en, vrijspraak subs, voorwaardelijke veroordeel ing of geldboeten l>e behandeling dezer strafzaak had vier uren geduurd. Uitspraak 15 Mei a,ö. Fjjj Reclamewagens jii speetaal ijl. Te lezen door radio-bezitters De directe van het gemeente-electri- oitieits bedrijf te Rotterdam d-adt mede: De-iec- dagen weus een werkman van den *«k>foopdi«ast, ütafl&dc in ejo dakgoot, bezig een bovengrondsche telefoonaan sluiting te sloopcn, De telefoondraad kwam in aanraking met een antenn.-^ wel ke onder spanning stond, waardoor de werkman een schok voelde. Gelukkig woe1 deze niet doodelijk, noch is de man uit de dakgoot gevallen. Hij nam direct de voorzorg, den draad te aarden, waardoor voor hem alle gevaar gewekm was. Bij onderzoek bleek, dat het op deze antenne aangesloten radiotoestel gevoed werd door een plantstroomappaxaat. aan gesloten op het gelijkstroomnet De schar keling was zoodanig, dat de anIenne 220 volt spanning had. Door he( aarden van de antenne is het toestel natuurlijk gedeeltelijk verbrand Wij wijzen er met nadruk op, dat bij een plaatstroomapparaat voor het gelijk- stroomnet een condensator behoort be hoort voor de antenneketen Dize be schermt personen tegen aanraking van spanningvoerende doelen cn uw toestel tegen verbranden, indien de antenne ge aard wordt. f%~ Intrekking van bankbiljetten van f 25.—. Gelijk indertijd gemeld, zullen de bank biljetten van f25, model 1862 en 1914, worden ingetrokken. Hierbij zij er nog eens aan herinnerd, dat de termijn, binnen welken genoemde biljetten bij de Hoofd bank, Bijbank, A- gentschappen en de Correspond sntschap- pen van De Nederlandse he Bank moeten, worden aangeboden, 26 Juli as. af-j loopt. iDe bovenbedoelde biljetten zijn: lo. de door De Nederlandsche Bank van 1 Januari 1890 af uitgegeven bank biljetten van f25.—, welk© zijn gedo teerd van 1 Jan. 1890 tot *9 Maart 1921. Deze biljetten zijn alleen op de voorzijde bedrukt. De druk bestaat uit e n oranje- kleurigcn ondergrond met een in zwarte gedrukten tekst en gegraveerden rand; in dien rand komt boven den tekst een leeuwenmotief voor; 2a de door De Nederlandscbo Bank uitgegeven zoogenaamde hulpbiljetten v. f 25, gedateerd 1 Augustus 1914. Van de coupure van f 25 zullen dus alleen gang baar blijven de ook op de achterzijde be drukte biljetten, Welke gedateerd zijn van 11 Mei 1921 af. Dit zijn. de biljetten, op welke zich boven den tekst' oen me- daillonportret van Prins Willam I van Oranje (Willem de Zwijger) bevindt. —O Rijkshengetenkeoringen voorjaar 1928 o Incident in Jen Ha&gschen RaVL 1 De Haagse he Raad behandeld i >.cn in terpellatie van den heer W. Vliegen o- ver het niet-toestaan door den burge meester van eenige optochten op 1 Mei. Aaa bat einde der zitting deed zich ee» heftig incident voor. Het soc.-dem }i.cf Van Langen begon den burgemeester Mr, Patijn te sarren en te belsedigen. Tocnf de burgemeester verklaarde er niet op to zullen antwoorden, schreeuwd2 de hr.. v. Langen: „Daar bent u onbeschoft gen noeg voor, onbeschofte kerel" Van alle kanten, zelfs van de -rijmaer-j^ kwamen krachtige protesten teg n deze nieuwe beleediging. De vroeden, die al' ©enigszins verhit geworden warm door de gedachtenwisseling, waren nu op ens hee-» ïemaal van streek. De burgemeesbj was doodsbl ek, maar beheerschte zich en sloot kort daarna dot vergadering. Do verontwaardiging der 1 n den was algemeen. "waspikT" I P0EDER01JEN. WOUDRICHEM.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1928 | | pagina 5