Pil mister tetatt i >3 manen.
i
S. D. LANKHÜYZEN Co's BANK
Hoofd-Eau-de-Cologne
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No. 4880. Vrijdag 1] Januari 1929.
De school en de radio
i lf
liiiiiieiilaud
tiet Jubileum der
Koningin-Moeder.
A. VERSCHUUR-BAERT
^ND VAN
Dit blad verschat WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en
franco per poet beschikt f 1.40. Afzonder ijjke
nummers 6 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 91526.
Advertectiën van 4 6 regels 90 ceot. Elke regel
meer 15 eent. Groote letters naar plaatsruimte,
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur eo
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
Ontvangen:
GROENTEN IN BLIK
Snpoonen, Spersieijonnen, Doperwten
Appelmoes y. Gondreinetten.
WIJNEN
Bisschop, Meiwp, Port a Port, Samos,
Vermouth, 8t. Jnlieu, Mistella.
DE NIEUWE TABAK
-KEERENBAAI
SEBR5 VAN DfN Bir,GFlAAR-BPE!Vk
telef. No. 15 Raamsdonksveer.
AGENTSCHAP VAN DE AMSTEBDAMSCHE BANK A'DAM
Verstrekt Handelscredieten tegen nader oyéireen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-LokeKen. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK.
Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
A V. is frisch geparfumeerd.
A. V is met kiitwortel bereid.
A. V. doodt alle levend hoofdonrein.
A. V. maakt het haar zacht en vol,
A V. doet hoofiroos verdwijnen.
A. V. is verkrijgbaar in flacons
met spuitknrk, dus
zéér voordeelig in 't gebruik.
Overal verkrijgbaar.
Voor Wederverkoopers
DROGISTERIJ HEUSDEN.
NIEUWSBLAD
voor het Land van Heusfien en Altsna, deLanostraat en lie Bommelerwaard
Er zijn weinig zaken, dis zich hier
te lande in eene grooter© belangstelling
mogen verheugen, dan het onderwijs en
look zijn er weinig zaken, die zich in de
laatste vijftig jaren zoodanig iiebben g©-
metamerpdic seerd als het onderwijs. Tel
kens en telkens worden nieuwe leérmét-
hoden bekend gemaakt, die :t zij, dooi
den onderwijzer 't zij deer leerboekjes
tot de leerlingen komen. Nu zijn er
vele paedagogen, die c ene bepaalde leer
methode voorstaan, blind voor het goe-
ide dat in andere leermethoden schuilt,
zocdat zij veel te veel enkii en alléén
volgens hunne methode te werk gaan.
Zeker eene zekere léérméthedé kan uit
stekend zijn voor bepaalde onderwijzers,
maar vc-cr andere kan zij funest blij
ken te» zijn. Hier liangt enorm veel af
Van den persoon des onderwijzers. De-
een zal bij zrjn leerlingen het mx-sté
succes hebben met het doe©eren vol
gens een© bepaald© methode, terwijl dé
and<=re het meeste succes hééft als hij
geen methode volgt, maar op de hem
eigene wijze de kinderen de noodigé kón-
nis tracht bij te brengen. Maar, hoe
jdit ook zij, zeker is wel dat de wijze
waarop het onderwijs wordt gegeven in
de latere jaren met reuzenschreién is
vooruitgegaan en dat thans in den zelf
den leertijd heel wat betere resultaten
word-cn geoogst dan vroeger het geval was.
Nu is het nog niet voorgekomen dat de
nijverheid of eenige armere vorm van
bedrijf poogde te draaien aan het rad
van het onderwijs. Dit geval doet zich
ihans voor- en hier en daar zelfs mat
succes. Maar of zij vele overwinningen zal
tclialen meenen wij met grond te moé
ten betwijfelen. Da school toch is steeds
gewoon geweest uit te ievan wat ér in
haar zelf opleefde. Ze wil daarbij we"
tens luisteren naar de werken van hoo^
gere autoriteiten en cok wil z© w;
eens kijken naar hetgeen er in hét bui
tenland op onderwijs gebied voorvalt,
maar over het geheel genomen laat zé
zich niet al te spoedig in nieuwe banen
leiden. Dat ze dus hare deuren plotse
ling zou open zetten voor eene nieu
wigheid, die hoogst ingrijpende gevol
gen kan hebben, daarvoor behoeft men
niet direct te vreezen.
En die nieuwigheid is de schoolradio
Zeer verschillend wordt gedacht ov©r het
nut dat zij kan afwerpen. Ziehier hoe
weinig vertrouwen b.v. de Haagsche wet
houder van onderwijs heeft in het ge
ven van radio-lessen Hij zegt het vol
gende
„Men wil juist, uitgaande van de we
tenschap dat geen twee kinderen gé-
lijk zijn, trachten het goede, dat m ie
der kind zit, tof- ontwikkeling te bren
gen, dus persoonlijke ontwikkeling be
vorderen. Alleen door het contact tus-
schen onderwijzer en kind te vergroo.
ten, kan in deze richting iets gedaan
wordtn. Het radio-onderwijs vermin
dert het contact en heeft reeds daarom
ac-k zijn gevaarlijke kanten. De radio-on
derwijzer kan. niet uitgaan, van wat- reed 3
bij de kinderen aanwezig is, hij kan
niet controleeren of zijn leerling©n hém
kunnen volgen. Ook voor onderwijs in
hongeren zin is m.i. de radio dus abso.
luut onbruikbaar."
Aldus do meening van den Haagschea
wethouder van onderwijs. Maar boe staat
1111 de doorsnee onderwijzer er fcegén.
over Dezp zegt „de man in de verté
vertelt dingen die m.i. beter hadden kun
nen worden verzwegen en hij slaat an
dere over die zeer belangrijk zijn. Ik
ben gewoon in eene volgend© lés tc
herhalen wat ik in eene vorige lveb be
handeld, maar die babbelaar- in de ver
te praat maar door. Bij mijne lessen is
er gelegenheid tot vragen voor d© leer
lingen over* wat ze niet begrepen hébbén,
tot herhaling van mijn kant van dingen
die hen niet duidelijk waren, maar bij
deze lezing zonder- debat meet ieder zijn
mond houden en de jongens kunnen ook
straffeloos zitten soezen", Is liet won.
der, wanneer hij met .leze voorstelling
voor oogen, de radio niet in zijn school,
lokaal wenscht toe te laten?
Maar er zijn er die hierover anders
denken. Er worden hier en daar proeven
genomen met schooliuizending -jn 1:1
ekrisfoiijken kring is zelfs een comm.
gevormd, die via Huizen enderwijs distri-
bucert in Bïjbelsche geschied ©nis en zang-.
Wat men omtrent- dis proefnemingen
hoort, is evenwel niet zeer hoopvol voor
de toekomst yan de school-radio. Zogf
h zen we in eene d ;r jongste nummers van
etc Haagsche Post het volgende
„In Landsmeer zou een ges c tried kun.
dige lezing worden gegeveii/door den
ém
r
(HERO)
A. B A A IJ E N S,
Botermarkt 88 HEUSDEN.
SO
kinderschrijver Joh. Been. Dam- deze zidk-
was tiad een ander Briellenaar voor
hem op. Het verslag in een der blaten
zegt o.a. „De lezing was gced verstaan
baar, maar- het is twijfelachtig of het
gekozen onderwerp wel voor schoolkin
deren geschikt was." Natuurlijk, dat gaat
zoo' als Bridle uitzoekt wat Landsmeer
neodig zal hebben. In een ander ver
slag hoeren wij klagen over- het gebruik
van min pissende woerden door een spre
ker, die de Veluw© had behandeld. Een
opwekkend verslag- passeerde ons over
een lezing o.a. te Goes beluisterd, waar
in de lieer Hans Martin het Luchtv-.rke^r
met Ludië behandelde «n ook vertelde
over een luchtreis naar Lenden, door
hemzelf meegemaakt. Men voelt wel, hoé
een dergelijke voordracht, mits goed over
gebracht, de leerlingen der hoogst© klas
sen moest boeien!"
Maar men gevcelt tevens dat hier het
terrein van het gewone onderwijs werd
veria,ten. Immers was hier ni©t een on
derwijzer aan het woord ter vervanging
van den gewonen eenvoudigen onder
wijzer, maar hier was aan het woord ri©n
verteller, die reizen had gedaan en dus
veel kon vertellen, dat hij met eigen
e-cgen had aanschouwd. Eu het is juist
dit laatste, wat de leerlingen steeds boeit.
Iloe zcu hun aandacht gespannen zijn
indien onze Waalwij kar ïSjef van Den
gen eens uit zijn© Spitsbergsche -ervi-
ïingen kwam vertellen! Als Johan Bean
of Jch. Kievit, die zcovoel voor de jeugd
hebben geschreven eens met dé jéu» l
kwamen lieuvelen, deukt ge niet dat "er
dan met buitengewone belangstelling zou
worden geluisterd?
En beschouwen we nu de school-ra
dio als leermethode dan kan zij hare
goede zijde hebben, maar hare selia-,
duwzijden zijn vele. De radio kan, voor
een ocgenblik het contact tusschen den
leerling en zijn onderwijzer verbreken, hét
kind op eenvoudige wijze bekenl maken
met voor hem interessante gebeurtenis
sen en voorvallen van den dag en daar
door wat aangename afwisseling brengen
in liet wel eens wat saaie en een lenige
schoolleven- En zóó kan vie school-ra
dio wel dergelijk in opvoedend werken
Wij voer ons meenen dat de school-ra
dio wel degelijk en opvoedend werken
op den stoel van den onderwijzer om de
zen het werk uit handen te nemen. Mil
dc school-radio zoo nu en dan bij wij
ze van aanvulling van het gewone school
onderwijs e«ns wat komen vertellen aan
mag men haar uit de schoei niet werén,
maar integendeel moet men dan d© deu
ren wijd voor haar openzetten.
Maandagmiddag had ten Paleiz© T? oor.
.hout te Den Haag de aanbieding p'aats
van het reeds vroeger vermeld© nationale
geschenk vsan de Nederlandse he vrouwen
VENDEI
en van de geschenken uit Indië, H. 3D
de Koningin-Moeder ter gelegenheid van
Haar jubileum aangeboden.
Om kwart over vier kwam H. 51- met
groot gtVolg vergezeld van H. M. de
Koningin, den Prins en Prinses Juliana
de zaal binnen en liegroette de eéré-prési
denhc, echtgenootei van Jen voorzitter der
Eerste Kamer, dc president© mevrouw Van
Leeuwen en mevrouw Koningsberger, ocht.
genoote van den Minister van Koloniën,
met freule de Graeff, dochter van den
Gcuvemeur.Generaa], alsmede alle aanwe
zige diames, waarna onmiddellijk door me
vrouw Van Leeuwen geb. Waller, ecbtgc.
noote v den oud—vice—president v. den
Baad van State, het geschenk werd aange
boden met een hartelijke toespraak. U
zult:, zoo sprak mevrouw Van Leeuwen
o.a., in liet kastje, dat ons huldeblijk be
geleidt, de handteekeningen en namén vin.
den van alle deelneemsters en hét zal
u blijken, dat, het niet alleen namen zijn
van de vrouwen, die wonen in Nederland.
Ook namen deel de vrouwen in Ned.
Oost-Indié, ongeacht nog hare deelname
aan d© geschenken, dia Uwe Majesteit
zoo aanstonds zullen worden aangebo
den. U zult er verder in vinden de namen
vjan de vrouwen uit Suriname, uit Cu
racao en van haar, die van Nederland-
schen stam zijnde, verblijf houden in het
buiten land zoowel in Europa als in Noord,
en Zuid-AmerikUj in Azië en Afrika.
Ieder weet dat voor Uw© Majesteit het
geven grooter vreugde is dan het ontvan
gen en wij hielden rekening mat Uwen
wenscli om slechts een gedeelte van hét
huldeblijk te gebruiken voor een persoon.
lijk geschenk en wij veroorloven ons Uwe
(Majesteit het overgroot© de©l aan te bie
den om daarmede volgens Uw verlangen
wel ti doen aan anderen. Ons persoonlijk
gtschenk zultj U vinden in Uw paleis t©
boes ld jk, waar wij mochten aanbrengen 'n
aanleg voor electrisch licht, verwarming
en kracht en voor de Witte Zaal, waar
Uwe Majesteit dagelijks Har© maaltijden
gebruikt, moohten wij een tapijt doen
vervaardigen en de meubelb©kleéding én
de gordijnen daarmede in harmonie bren.
gen.
Heb is onze vurige wensch, dat het Uwe
Majesteit gegeven moge zijn nog i©en, rééks
van jaren in ons midden te blijven en wan.
neer U dan des zomers Uw buitenverblijf
bewoon 1, zultj U aldaar vinden de blijven
de herinnering aan de dankbaarheid vooi
;Uw liefde en toewijding, aan het Neder
landse he volk betoond (en voor Uw ko
ninklijk voorbeeld onder alle levensom
standigheden aani de Nederiandsche vrou
wen gegeven.
De Koningin-Moeder dankte in hartelij
ke bewoordingen.
Hierop werden de gesclienk©n uit Indië
welke achten in de zaal stonden opgesteld,
op dezelfde wijze als zij, voor verzending
naar Heiland werden bezichtigd, door me
vrouw Koningsberger aan II. M. aangebo
den, eveneens met van groote waardeering
getuigende woorden.
Onder de Indische geschenken moet in
de eerste plaats genoemd worden eén
groot kamerschut. Daaraan wordt reeds
gedurende vele maanden door 18 bekwam©
houtbewerkers gewerkt. Het wordt ver.
viaardigd uit twee houtsoorten, het lich
tere djatihout en het donkere sono-kling
•hout. Deze laatste, niet zeer alg©m©éné
•hoi tsoort, is van bijzondere fraaiheid en'
duurzaamheid.
Voorts moeten genoemd worden een
groote, zeer oude Chinsesch vaas (aange-
troffen diep in het binnenland van Bor
neo) met fijnbewerkt houten voetstuk, ©en
antieke kist met fraai koperbeslag, e©n
groot zilveren blad (Palemhangsch) op
Voetstuk, een zilveren „gendi" of water,
kan op zilveren blad en afgedekt door eon
k t nier zilveren blad, dat een zilveren kom
diaagt. Gok dit geheel is zuiver inheemsch
drijfwerk en hetzelfde kan gezegd worden
van een ovale zilveren bondon-doos
(Atjesch).
Verder waren er nog afzonderlijke g©-
si honken.
De sorn ter beschikking van II. M. ge
steld voor philantropisch© doeleinden, na
mens de Nederiandsche vrouwen b©draagt
na aftrek van alle andere geschenken
fl 175.009. Het bedrag- uit Ned.-Indië ver
kregen bedraagt f 110.000.
'heeft zich in die lange reeks van jan
renl meer dan eens gewijzigd, doch ho© zij
ook veranderd©,! u heeft haar steeds brc'dJ
gezien, omvattend alle belangen van onsl
volk. En toen u aan het hoofd van ons
staats bestel werd geplaatst, heeft u, ook
in staatkundig opzicht het vertrouw©»
REDE VAN II. M. DE KONINGIN TOT
HAAR MOEDER.
1 Ter gelegenheid van het jubileum van
de Koningin-lMoeder werd tsn Paledz© in
het Noordeinde te 's Hage ©en galadiner
gegeven, voorafgegaan door «en cour van
gcinkwensehing.
De Koningin sprak tijdens den diseh
de Koningin-Moeder als volgt toe:
Lieve Moeder.
De sehoone dagen, die heel ons volk
als een hoogtij1 viert, waarin het u ge
geven is, het oogenblik te herdenken,
Waarin u, aan de hand van mijn on-
vergetelijken vader, voor vijftig jaar het
eerst onzen! vaderlandschen bodem betrad,
bieden mij een w>elkome gelegénliéid, aan
idezen feestdisch, omringd door de hoog.
■sten in den lande, het woord tot u te
Richten. Overtuigd, dat ik spreek namens
bllen hier aanwezig, voeg ik niet zon-
jdei' entroering hieraan toe, dat ik me
tevens de tolk west van heel de natié,
van moederland en overzeese he gewéstén,
als ik u dank zeg voor hetgeen u in
jal die jaren voor ons is geweest, voor
4e wijze, waarop u de roeping, die God
h fee vertrouwde, vervuld heeft. Uw taak
vp.11 de natie gewonnen door uw wijsheid
en dooi- uw Nederlandscli denken en vo©h
len en Jiandelen.
ie het Gedenkboek doorbladert^
geschreven door hoogbegaafde mannen <©u
vrouwen van uiteenioopende richting en
overtuiging, doclf allen op een punt ovary
eeustemmend111 waardeering i©u verééring
voor u, komt zoowel onder den indruk;
yan het beeld, dat daar gegeven wordt;
van uw werken en streven, van uw toen'
wijding, voor al hetgeen kun bijdragen
tot vermeerdering van het welzijn van h©t
polk, dat voor een halve eeuw uw volk
Werd, als van de erkenning welke uw,
vfeerzijdigen arbeid in brsede ki-ing©n té
beurt mocht vallen.
Ons volk heeft u begrepen en ziet u
©zooals u daar geteekend is, zoo staat u,
Riep gegrift, in hun liart. Het is dei
omstandigheid, welke deze herdenking tol
een hoogtij voor u maakt.
Dat dit ook voor mij ware feestdagen
zijn, behoef) ik u wiel niet te verz1 ©kereni
tik stem van hart© in met de diep en
f hi-.gevoelde huldej)j u bij gelegenheid van
uw zeventigsten verjaardag en tlians
gebracht, daarbij dankbaar gedenkend uw
pjuderlijk huis, waarin u zooveel mochtt
Leeren, dat latei- van nut is gewe©st bij
de vervulling van uw roeping in uw nieud
we va L rland.
Het is hier niet de geleginheid tot q
te spreken namens uwe kinderen en kléixw
kind, en het vele te zegg©n, waao
vtin ops liart vol is, u zult liet voelen
en begrijpen, ook zonder dat ik dit hiel
uit. Uwe gedachten zullen als de mijne
teruggaan naai- het verleden en naar d<©
tallooze herinneringen,, die wij samen heb
ben, ook aan die tijden, toen hij
11 o§ bij ons was, van wien u liet gas
luk en de zonneschijn was, tijden,
die ik mij met kinderlijke dankbaarheid
herinner.
Als een gulden draad loopen voor mij
plichtsbetrachting, zelfopoffering eD
liefde door al die jaren, en door al diq
herinneringen heen. Gaven des harten,
die ook in wijden kring uitstraalden eo
waarvan de ongelukkigen en misdeeldaq
zoowel hier te lande als in het Nedari
land aan de overzijde der wereldzeeën
en zij, die trachten hun lot te verzachk
ter,, in de eerste plaats de zjgeningéd
ondervonden. 1
Begon ik hulde te brengen voor uwj
beleid en breed inzicht in de national©
L'elangen, ik zoude in de oogen van heli
Nederiandsche volk te kort schieten, 13a
in de mijne, indien ik niet tevens uiting
gc«f aan onze dankbaarheid voor uw toea
wijding en zorg voor de lijdenden, vooij
uw medeleven en medevoelén mét géi
'heel ons volk in liefde >©n le©d, in eéb
woord, dat u ons allen uw moederlijf
hart hebt gegeven.
Moge God, die u, steeds zoo rijkeU
zegen gcjio.nk, u. nog lang sgaren vooj