voir iiet Laid vai Heusdei ei AlteiaJeLaiistraat eide Bosiiglerwaarii VEEHOUDERS De goede gezondtisid van Uw vee is uw eigen DROGISTERIJ F'. COOPS Pil nummer totaal uit 3 maden. 6nze ïa$lzjllende rivieren. rr y S. D. LANKHDYZEN Go's BANK I Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No. 4896 Vrijdag 8 Maart 1929, tm m ■I iz-y .5% - - A" is UND VAN alten* Dit blad verscbgnt WOENSDAG eo VRIJDAGMIDDAG Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.35, en franco per post beschikt f 4.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Adverteotiën tan 1 6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Ad »er ten tién worden tot Dinsdagmiddag 1 nor en Vrijdagmorgen 9 uor ingeweekt. Gebruikt daarom steeds onze Droespoeder per pak O 75 Zogpoeder per pak 0 75 Kippen poeder per pak O 75 Navuilpoeder p. dubbel p. O 75 Kwalsterpoeder per pak O 75 Spenenzalf per groote bus 1 00 GORiNCHENina 3 A. BAAIJENS, Botermarkt 88, HBUSDZH" Voorradig Koffie HAG" By A. Verschuur-Baert, Wittebroodstraat W 52, te Heusdeu, is aangekomen een groote party restanten behangselpapieren, weike tegeu uiterst lage pryzen worden Uitverkocht. Staalboeken ook van de fynere en moderne papieren worden gaarne ter inzage gezonden. Naar buiten wordt, zonder prijsverhooging, franco-huis geleverd. telef. no. is Raamsdonksveer. AGENTSCHAP VAN DE AMSTEBDAM8CHE BANK A DAM Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen* en Buitenlandsche Wissels- Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK.] B0~ Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA liiiiteikland. ■Watertank gesprongen. De tank van het waterresservoir in Aukland (Nieuw-Zeeland), die een capaciteit bezit van 1 millioen gal lons, is gebarsten. Door de met groo te kracht naar buiten dringende wa termassa's worden ernstige overstroo mingen veroorzaakt. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. Overstroomingen in China. 'Het water van de Gele Rivier in China is zeer gestegen19 dorpen den reeds zijn overstroomdnaar de Japansche consul-generaal uit S jan toen g meldt, zouden Zondag j.l. 300 personen den dood in de golven ge vonden hebben. Inbraak. Bij een poging tot inbraak in een juwelierswinkel te Parijs, verwondde de inbreker den juwelier en zijn vrouw ernstig en doodde een kind. De dader is aangehouden. Slachtoffers van een lawine. In de nabijheid van Grenoble zijn twee jongemannen onder een sneeuw- lawine bedolven en gedood. Haastige spoed is zelden goed. Op een der stations van den tunnel spoorweg te Berlijn wilde een man uit een rijdenden trein springen. Hij raakte beklemd tusschen den trein en den tunnelmuur en overleed enkele oogenblikken later. Een goede vangst. Gedurende geruimen tijd heeft een man allerlei families aan het schrik ken gebracht door 's nachts in t5 bre ken en indien de bewoners ontwaak- ten, hun een electr. lantaren voor het gezicht te houden en met een revol-1 ver te bedreigen. De geheimzinnige j zwarte gestalte was weer bezig, toen een vrouw ontwaakte en gilde van schrikhaar 20-jarige zoon werd wak ker en ging in z'n nachthemd den inbreker te lijf. Deze vluchtte, en er ontstond een achtervolging, straat-in straat-uit, tot de jongeling in nacht hemd den inbreker goed te pakken I had en aan de politie uitleverde. De gepakte bekende 120 inbraken op z'n geweten te hebben. doode postduif gdevonden. Door den ring aan den poot van het dier, kon' worden vastgesteld, dat het v^rn het station Turnevik-Burg in I^abrador was opgestegen. De duif had den af stand van 15.100 KM. binnen de vier maanden afgelegd. Ernstig1 spoorwegongeval. Op het station Taucha in rPuisen botste een rangeerenden trein tegen een alleen op de rails staanden wagen. Daarbij werden de machinist en een' hulprangeerder gewond. De machi nist is in het ziekenhuis te Eikenburg, waarheen men hem had gebracht, aan' zijn verwondingen overleden. Klifiiieiilaiid Door een klant vergiftigd. Te Berlijn werd een bar-dame in bewusteloozen toestand aangetroffen. Zij bleek ernstige vergiftigingsver schijnselen te hebben. Toen zii even bijkwam, vertelde zij, dat een bezoe ker van de bar haar pillen had gege ven. Korten tijd nadat zij ze had in geslikt, had zij zich ziek gevoeld. Haar toestand is gevaarlijk en naar den boosaardigen bar-gast wordt ge zocht. Gevaarlijke drank. Te Pretoria in den Amerikaan - schen staat Illinois zijn 13 personen na het gebruik van ondeugdelijken alcohol overleden. De politie arres teerde een dranksmokkelaar, die be kende, zelf den alcohol volgens een nieuwe methode te hebben vervaar digd. Bij zijn verhoor gaf hij toe, dat deze nieuwe methode blijkbaar niet goed was geweest. Een dapper diertje. Een dezer dagen is teNatai een Een krentenbrood van 2 meter. Een ingezetene van Den Ham (O.,)! was vader geworden en ontving bij die gelegenheid van enkele vrienden een krentenbrood van 2 meter lengte. De bakker droeg met zijn knecht het brood op een plank door het dorp. —o Ernstige val. Op de Loosdrechtsche Plas is een' schaatsenrijder achterover gievallen. De man was op slag dood. Inbraak. Bij den heer H. Keijzer te Nigte- vecht bij Weesp is ingebroken. Al het tafelzilver wordt vermist. Van de daders geen spoor. Een Regeeringsverklaring van. Mi nister de Geer over het Fransch- Belgisch Verdrag. iMinister-President De Geer heeft in de vergadering der Tweede Kamer een verklaring afgelegd, naar aanlei ding van het dieptreurig incident, dat zich in de laatste dagen heeft voor gedaan. Voordat de Min. v. Buitenl. Zaken naar Lo'nden vertrok, had deze aan' spreker medegedeeld, dat publicatie stond te wachten van een opzienba rend stuk, waarvan de heer v. Beu- ningen een afschrift had achtergela ten bij den secretaris-generaal. Het origineel had de heer v. Beu- ningen getoond. Beide Ministers betreurden in hoo ge mate de voorgenomen publicatie, welke echter niet was te voorkomen. De eenige weg was den buitenl. re geer in gen gelegenheid te geven zich' te verklaren. De Regeering is over tuigd, dat van geen enkele natie ee- nig gevaar dreigt. Minister de Geef sprak den innigen wensch uit, dat deze rampzalige dagen spoedig zul len zijn vergeten. Geen uitputting van de Limburg- sche mijnen. Op desbetreffende vragen van het Heerlensche gemeenteraadslid Ploeg antwoordde de Burgemeester, dat er voor Heerlen geen enkele reden be staat zich voor de toekomst ongerust te maken. Gezien den grooten kolen- rijkdom is er allerminst reden zich druk te maken over de uitputting der mijnen. Integendeel. De ontginning van dien rijkdom beteekent een waar borg voor vooruitgang en bloei. Onbetrouwbaar Zuiderzee-ijs. Een steenkolenhandelaar te Lem mer heeft op dringend verzoek van' den burgemeester van Urk 1000 KG. zuigaskolen per vrachtauto van Lem mer naar Urk vervoerd. De tocht was zeer gevaarlijk. Het ijs bij Urk ver toonde ernstige scheuren. Het ijs tus schen Lemmer en Urk is niet meer betrouwbaar. fe - -• - vi - f L '..i* rS'A,,..' V,. •y'.-'. Terwijl we dit artikel schrijven is ge lukkig de lang verwachte dooi ingetreden en binnen enkele dagen zullen onze ri- ivieren, die nog vast zitten, wederom blank water vertoonen, waarop booten en schepen zich voortbewegen. Thans nog ligt tusschen de rivierdijken een ein- deljoze strook poolgebied ingeklemd met puntige schotsen en ruige ijsmassa's. We staan op den dijk vóór het veerhuis te Sleeuwijk, waar we een schitterend gezicht over de met ijs bedekte rivier de 'Meiwede hebben. De passage over twee vastpaden kunnen we gadeslaan n.l. over dat hetwelk v. Sleeuwijk naar Gorinchem leidt en over dat hetwelk voert v. den Ou dendijk naar Gorinchem. Zwarte men- schenrcppetjes bewegen zich over het ijs va.n oever tot oever, een pad is gebaand en boomtakken zijn in lange rij uitgezet .cm den veiligen weg aan te duiden. Au tomobielen, die gedurende eenige dagen iden Zuidhollandschen wal over het ijs kenden bereiken, mogen er nu reeds dagen 'lang niet meer over rijden. t Gelukkig is thans de dooi ingevallen en de na tuurlijke overbrugging zal weldra weer tot het verledene behooren. Nog enkele dagen en de ijsschotser! raken los om een uitweg te zoeken in zee, maar zij zullen dit niet zoo spoedig kunnen doen als de drang van het door de rivier afgevoerde water vordert. Gevclg is dat de ijsschotsen zich over en op elkaar pakken, met hun punten in jden rivierbodem blijven steken en dan groote ijsdammen kunnen vormen. Uit den aard der zaak zijn die ijs dammen niet geheel dicht, zoodat zij wel water doorlaten, maar niet in die mate «lat al bet van de bovenrivier komende water kan worden doorgelaten. De rivier rijst dan zienderoogen en wanneer de ijsdam niet los komt, kunnen de dijken de te gen hen staande massa ijs en water niet taeer houden en de rampen zijn niet te overzien. Gewoonlijk ontstaan ijsopstoppingen op plaatsen, waar de rivier ondiepten of sterke bochten vertoont. Bij strenge vorst bet zetten der rivier en bij het losgaan van het ijs den ijsgang te voorkomen ligt buiten het bereik van de krachten waar over men beschikken kan, doch de kans dat het bij ijsgang in beweging zijude ijs zich ergens vastzet is door de rivier- verbeteringen der laatste zeventig jaren aanzienlijk verminderd. In hooge mate beeft ook de verlegging van den Maas mond in bet laatst der vorige eeuw er bet hare toe bijdragen om vorming van ijsdammen op de Beneden-Waal, de Bo- ven-Merwede en de Beneden-Maas te kee- ren. Nu lazen we een paar weken geleden een zeer interessant artikel over ;het vastzitten onzer groote rivieren in de Haagsche Post, waar we bet volgende uit willen overnemen. „Tot juist begrip van de gesteldheid jder ijsbezetting van de Nederlaadsche rivieren, van de ontzettende ijsmassa's en van de te verrichten taak om het opbreken van die bezetting te verhaas ten, zij met een enkel "Woord mede gedeeld, hoe die bezetting geschiedt op de hoofdwegen voor ijsafvoer, de Nieuwe- en Boven-Merwede, Waal, Bcven-Rijn, Lek en Neder-Rijn. Men mag verwachten dat zoolang het ijs op den Nieuwen en den Boven-Rijn drijvende blijft, het zich op de Beneden-aal evenmin zal vastzetten. In den regel echter entstaat de ijsbezetting van liet Haringvliet en Hollandsch Diep, door dien de bij laag water op de ondiepe gedeelten van het Haringvliet gevormde ijsvelden, met. den vloed stroomopwaarts gestuurd, zich bij stroomkentering ver binden met- het van de Nieuwe Merwede afdrijvend ijs. Is nu het Hollandsch Diep lot beneden de spoorbrug dicht- gedreven, dan is het ook weldra gedaan met den ijsafvoer op de hooger gelegen rivieren. Onder de ijskorst heeft dan, terwijl de waterafvoer als gevolg van de ijsbezetting bovenwaarts afneemt, bij elk vloedgetij aanvoer van ijs uit het Hollandsch Diep plaats, die bij aan houdende vorst den benedenmond der Nieuwe Merwede tot den bodem vult. Doorgaans zet zich ook de Rijn dan vast van Keulen tot Dusseldorp, terwijl het benedengedeelte van den Duitschen Rijn van Lobith af bovenwaarts dicht drijft als voortzetting van de ijsbezetting op de Nederlandsche rivieren. In den winter van 1890 op 1891 was de geheele rivier van Willemsdorp tot Lobith over 125 K.M. lengte dichtgedreven." De eerste poging ter bevordering van kunst-matige ijsopruiming dateert van Ja- puari 1845 toen op de Waal bij Op- hemert d.i. even beneden Tiel bnskruit- mipien in eene ijsbezetting werden oht- stokun. Men had succes en tot nog toe neemt men bij ijsophoopingeii neg steeds zijn toevlucht tot springstoffen. Buskruit wordt wel niet meer gebruikt, naar zijn plaatsvervanger het trotyl, oat heden ten dage wordt gebezigd, geeft nog veel betere resultaten. Kort gele den hebben eenige trotyl ontploffingen met succes een vaargeul gemaakt voor de stad Gorinchem om aan esn sleep boot en twee groote kasten, die in de rivier zaten vastgevroren, een doortocht te geven naar een veilige ligplaats in de haven. Het trotyl was hier het eenige middel om te voorkomen dat de vaar tuigen bdj eventueele kruiïng der rivier geheel verloren zouden zijn gegaan. Hcewel met ijs brekers zwaar ijs kan worden gebroken, kunnen toch ijsdam men alleen maar door springstoffen wor den verwijderd. Die ijsbrekers zijn zeer sverke stoomschepen, voorzien van bal lustre imten tot regeling van den diep gang. De achterballasttank wordt geheel gevuld, de vóórtank geledigd en de ijs- breker reikt dan met de kiel bij den voorsteven over ongeveer een meter leng te boven de waterlijn. Met aanloopen veile kracht over 150, a 200 Meter vaart cle ijsbreker op de ijsvlakte, deze steeds deer drukking verbrijzelende totdat de boot niet meer vordertdan wordt achter uit gestoomd en de volgende stoot wordt gegeven op ongeveer ,25 a 30 Meier naast den eersten. In het uitgestrekte ijsveld, dat de Mer wede bedekt, heeft- zich beneden Gorin chem en boven Hardinxveld een ijsdam gevormd, welke meer dan twee derde van de breedte van den stroom in beslag neemt en zich uitstrekt over een leng te v. ongeveer li/2 K.M. Opmetingen van Ztim, Sardines, LuVsrpastei. Pin dakaas, Onibiittfeumer, Eaomen- thabikaaAppelstroop. Bkj«s A nanas, P-izken en Abrikozen, Gedroogde Pruimedanten, Appelen, Abrikozen, Tutti-Fi ntti. ao den rijkswaterstaat hebben uitgewezen dat deze dam( 4 a 5 meter dik is. Nu het in de bedoeling ligt met de ijsbre kers, welke de vorige week de Nieuwe Merwede van het Hollandsch Diep tot bij Werkendam hebben opengebroken de Merwede open te maken, moest deze ijs- dam worden opgeruimd, opdat de ijsbre kers verder naar boven zullen kunnen komen, j.l. Zaterdagmiddag is eene af- deeling van de compagnie torpeiisten uit Gorinchem naar Hardinxveld gakomen om met dit omvangrijke werk te begin nen. j Toen wij bij het benedeneind van den ijsdam kwamen ter hoogte van den DoiP- was juist even te voren eene explosie teweeggebracht, waarbij een groot gat. was geslagen in een uitlooper van den dam. Daarbij had men een mijn geplaatst, van circa 50 kilogram trotyl, De entsteking geschiedde niet met be hulp- van een slagkoord, maar met oen electrische geleiding, welke van den wal was uitgelegd naar de mijn. De benoodig- de stroom werd opgewekt door een dyna mo, welke aan het draaien werd gebracht met behulp vair een veer. Nadat de veer is opgewonden, kan men op een knopje drukken, waardoor een pal wegvalt en i de veer wordt ontspannen, j Op het oogenblik, dat wij bij den ijs dam kwamen, was men al druk in de weer, om de volgende explosie voor te be- reiden. Twee roode vlaggen op den zo- i merdijk de uiterwaarden staan nog ge heel droog duidden de plaats aan, waar de dynamo in zijn kastje stond opgesteld; cp circa 200 meter, uit den wal wezen eveneens twee roode vlaggen de plek aan, waar de torpedisten bezig waren een mijn te leggen. Men dient eerst een goed overzicht te hebben van de juiste dikte en breedte van. elk stuk van den dam, opdat men pre cies weet, welk volume ijs men heeft op te ruimen, voordat men aan den eigenlij ken giooten schoonmaak kan beginnen. Daar cm waren voor deze laatste explosie, voor welke drie mijnen werden gelegd, de patronen niet diep onder het ijs gepiaatst, maar vrijwel aan de oppervlakte. De tor pedisten hadden met bijlen 3 gaten in het ijs gehakt, op een onderlingen af stand van circa 20 meter. Deze gaten wa ren, zoo groot, dat de blikken bussen, elk bevattende 10 kilogram trotyl, erin pasten. In elk gat werd één bus geplaatst, welke werd afgedekt met een zak zand, nadat zij waren aangesloten op de elec- trische geleiding naar den wal. Het lag in de bedoeling, dat bij deze ont- ploffing groote hiaten in den dam wer den geslagen, welke later beter indruk zouden kunnen geven van de dikte vah het ijs aan deze zijde van den dam. Nadat alles nog eens grondig was geïn specteerd, werden de roode vlaggen weg genomen en werd order gegeven het ijs te verlaten. Allen krabbelden en bui telden terug naar den wal, waarna de electrische draden werden aangesloten op den dynamo, en de veer werd opgewon den. i Een druk op den knop werd gegeven om de 30 kilogram trotyl tot explosie te brengen. De dynama begon dof te brommen en op hetzelfde oogenblik kwam er over een afstand van ongeveer 100 me ter beweging in het ijsdek; .op drie plaatsen tegelijk verhieven zich likke koppen, welke open barstten in zwarte rookpluimen, waart-usschen brokken ijs tientallen meters hoog opspatten. Dof dreunden de drie zware slagen, naromme lend als een hevig onweer, drie bonkende km llen waren het, welke elkaar blik semsnel opvolgden;, de knallen rolden over elkaar heen, verdrongen elkaar en keerden op de echo's weer. Toen trad plet" een doodsche stilte in Het trotyl had zijn werk gedaan. Het terugvallende ijs had de trechter vormige gaten weer opgevuld en zoo vormden deze kraters gevaarlijke plek ken in het ijs, omdat men niet goed kon onderscheiden, waar zij precies la gen. Wel vormde de zwarte kleur van het ijs eenigszins een aanwijzing, waar het zoowat moest wezen. Een peilstok ward in zulk een krater neergelaten en men stak tot op den bodem van de Merwede. Het leggen van trotylmijnen is een werk dat met groote omzichtigheid most geschieden. Te groote hoeveelheden zou den groote onheilen in den omtrek kun nen veroorzaken terwijl te kleine hoeveel heden te weinig nuttig effect zouden serteeren. ■—O— o ——O o— o

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1929 | | pagina 1