Dit nummer beslaat uit 2 blaüen Houten Pii jTV. 5. p. Cattkhnyzcn Co'; Bank De Biesbosch. Agentschap van de ff.V- Amsterdamsche Bank, Amsterdam. Binnenland Uitgave: Firma L. J. YEEKMAN, Heusden. No. 4938 Vrijdag 2 Augustus 192§, Dit blad verschijnt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 4.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525 Advertentiën van 1 6 regels 90 cent. Elke regd meer 45 cent. Groote letters naar plaatsruimte, Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 4 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. ONTVANGEN een mooie sorteering *8 Nieuwste modellen in verschillende prijzen. A. BAAI J ENS, Botermarkt 88, HEUSDEN. telefno. is RaamsdonksYesr. Verstrekt Handelscredieten tegen ii&der overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-eojwant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Uoupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK W Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA Drogisterij A VERSCHUIR BAERT Wittebroodstraat 52 REISDEN CHEMICALIËN, DROGERIJEN VERFWAREN X VEE-GENEESMIDDELEN. k bedrijfsongeval. BAHLMANR GOR1NCHE I HET ADRES VOOR: Scherp concarreereode prijzen. HEUSDEN. NIEUWSBLAD UND VAN ALTEN^ voor let Lui m Heusden en AlteniJeLaiistraa! ende Bommelerwaard II. In de verschillende deeleu van den Biesbosch, is, in verband met het ont wikkelingsstadium, waarin ze verkeeren, het verkeersvraagstuk niet van gelijk gewicht. Met het oog hierop-, alsmede ten aanzien van het gebruik van den bodem en de afwatering, meenen we den Brabantsclien Biesbosch in drie duidelijk te onderscheiden deelen te kunnen ver deden A. Het noorden, -yaar de landbouw in het gemengde bedrijf overheerscht B. Het zuidoosten, waar het grasland overweegt C. Het zuidwesten, waar grienden riet en water nog de grootste oppervlakte beslaan. De wegenaanleg en daarmee de wijzi ging in verkeersvorm is het verst ge vorderd in het noorden, dank zij vooral den ijver van den grootsten grondbezit ter t.w. het kroondomein. Deze verande ring is niet steeds gemakkelijk voor den Loer. Een bewoner van den polder Vo gelzang zal thans per as zijn weg moe ten zoeken langs hoeve Willem III, Soph ia hoeve naar den bandijk, om langs de zen Werkendam te bereiken. Deze af stand bedraagt plm. 13 K.M., terwijl over varen bij Sophiahoeve, waar zich een pontveer van het kroondomein bevindt, noodzakelijk is. De afstand te water naar Werkendam bedraagt ruim de helft van dezen afstand, maar is alleen bij vloed te varen, wat met het oog op den terucleeht hinderlijk is. Bü voortgang van het proces zal hierin Wél weer verbetering komen. Het kroon domein gaat regelmatig vo.ort met uit breiding der verharde wagen. Twee fac toren zijner vooral, die meerderen we genaanleg in den weg staan n.l. de hoo- ge kosten van aanleg (afdammen van kleinere watergangen) in verhouding tot het gering aantal gebruikers en voorts de nog bestaande diepere killen. Deze kunnen thans voor den afvoer van land bouwproducten nog niet gemist worden. De nu bestaande wegen wijzen allen naar het N. en N.O. Ze zijn n.l. in de leng terichting der platen gelegd, waardoor het aantal veren gering kan blijven. Ze sluiten aan op den bandijk, die naar Werkendam leidt en voorts naar Gorin- chem, dat, beklemd als het is tusschen zijne cude wallen, weinig voer uitbrei ding vatbaar is en als marktplaats, even als bijna alle kleinere steden van Zuid holland de concurentie van Botterdam ondervindt. De meeste boeren voelen dan ock sterk voor eene oriënteering in de richting Dordrecht—Botterdam. Zij toonen dit duidelijk door de coöperatieve exploi tatie van een motorbootveer voor voet gangers biji de Spieringhoeve over de Nieuwe Merwede. Zoolang daar echter nog geen pontveer voor voertuigen is blijft de afvoer van producten nog bijna uitsluitend per schip plaats vinden. Elke polder tracht zooveel mogelijk los- en laadplaatsen te maken. Bij een rationeelen wegenaanleg kan een west—oost verbinding, die dwars dooi den Biesbosch loopt, niet uitblijven. De bestaande wegen zullen dan slechts se cundaire wegen kunnen vormen op> een hoofdverkeersweg b.v. richting Spiering hoeve— Nieuwendijk of Spieringhoeve— Keizersveer, die daar met een goed veer aansluiting geeft naar het Eiland van Dordrecht. Een dergelijke weg zou den Biesbosch, thans nog zoo afgezonderd, opnemen in het moderne verkeer en wat vooral van belang is, betrekken in de invloedssfeer van Botterdam. Voor vee teelt en tuinbouw" zouden groote moge lijkheden worden geopend. Het nieuwe stoemp ontveer, dat de gemeente Dor drecht wil oprichten tusschen de Oostha ven en de Spieringsluis zal ongetwijfeld zijn invloed reeds op de bedrijven doen gelden. De oost—west verbinding laat ech ter nog op zich wachten. Van hoe groot belang goede wegen voor een kolonisatiegebied, zooals dit noorden van den Brabantschen Biesbosch is, zijn, moge ook nog uit het volgende blijken. Van dit gebied behoort het groot ste deei tot de gemeente Werkendam n.l. plm. 3600 H.A. Hiervan is ongeveer 1325 H.A. bouwland, 20 H.A. tuingrond, 510 H.A. grasland, 250 H.A. griend en 220 H.A. riet en biezen. De landbouw over heerscht dus zeer sterk. Er wonen echter slechts plm.300 menschen, zoodat de bevolkingsdichtheid in dit landbouwge bied slechts 9 a 10 per vierkanten kilo meter 'bedraagt. Deze bewoners zijn na genoeg uitsluitend de pachters of be- de eenige malen als een tol in 't rond en drijfsleicfèrs met hunne gezinnen. Voor een boer in den Biesbosch is het 'meestal onmogelijk vaste werkkrachten te krijgen, die in de nabijheid van de hoeve wonen. Hij is aangewezen op werk krachten uit de omliggende dorpen Geen boerenarbeider is er voor te vinden om zich met zijn gezin in dit afgelegen oord te vestigen. Zij werken van Maan dagmorgen plm. 9 uur tot Zaterdagmor gen plm. 9 uur, op welk uur zij zich zoo spoedig doenlijk naar hun huis spoe den. D^ meesten gaan per rijwiel langs den bandijk naar Werkendam en verder het Land van Altenx in. Slechts met grocte moeite kan een boer zijne arbei ders bewegen den Zondag over te blij ven. 't Schijnen vooral de vrouwen te zijn, wier gezelligheidsdrang zich tegen emigratie naar de polders verzet. Voorts spreken ook mee de groote afstanden, die voor het bereiken van school en kerk moeten worden afgelegd; de afhan kelijkheid van één enkelen leverancier, die de hoeven bezoekt en vooral het mogelijke waterbezwaar in den win er. Dit alles maakt, dat zij liever in hun dorpen blijven dan verspreid op 't land in den Biesbosch gaan wonen, hoe wel daardoor de mannen bijna de ge- heele week uit hun gezinnen zijn weg gerukt. Deze wonen dan gezamenlijk in keten of in een gedeelte van de schuur. De plaatsen, die de arbeiders aan den Biesbosch leveren zijn vooral Almkerk, Nieuwendijk, Werkendam, Woudrichem (dit ievert ook de visschers van de zalm- visscherij in de Nieuwe Merwede bij den Kop van het Land), Sieeuwijk, de Wer ken, Rijswijk en Dussen. Het feit, dat Zondags bijna of in 't geheel geen werkvolk beschikbaar is1, oe fent op' zijn beurt weer invloed uit op den vorm van het bedrijf. Een pachter móet hier van Zaterdagmorgen tot Maan dagmorgen zelf met zijn gezin het vee verzorgen. Bij de vele ongemakken, die een kolonist in den Biesbosch te ver duren heeft, is dit een niet gering be zwaar, vooral daar de meeste kolonis ten uit de andere klei—landbouwgebieden (vooral uit Zeeland) afkomstig zijn, waar dergelijke toestanden onbekend zijn. Vandaar dat er hier een streven is, me de door andere oorzaken, het bedrijf één zijdig naar den landbouw in te richten. De oppervlakte bouwland nam in Wer kendam van 1900 tot 1928 toe van 607 H.A. tot 1324 H.A., terwijl het grasland terugliepi van 1382 H.A. tot 733 H.A. Bij eene hoeve van plm. 70 H.A. is slechts plm. 20 H.A. grasland, terwijl het aantal stuks rundvee dan plm. 25 bedraagt. De grondeigenaars gaan deze eenzijdige in richting van het bedrijf echter tegen door in de pachtcontracten te doen opnemen, dat een gedeelte weiland moet blijven. Ze zijn dan zeker, dat er ook nog koe mest op het land komt, terwijl ze tevens zekerder zijn van hun pachtsom bij een gemengd bedrijf dan bij een éénzijdig bedrijf. (Slot in het volgend nummer.) smakte vervolgens op den grond neer. Met een ernstige hersenschudding, benevens eenige andere verwondingen, werd het meisje per auto van den G.G.D. naar haar ouderlijke woning gebracht. IN HET ZAND GESTIKT. Een li/2-jarig dochtertje van den heer W. Z., wonende aan de Wittelaan te Was senaar is in een pasgegraven kuil geval len. Toen het kind uit den kuil werd gehaald, waren de levensgeesten reeds geweken. TEGEN EEN AUTO GELOOPEN. De twee dochters van den broodbakker Santegoets te Tilburg bevonden zich met de bestelauto opi den Broekhovenscheweg te Tilburg. De auto stond stil en een der meisjes had brood uit den wagen gehaald, teneinde dit naar een cliënt, die aan de overzijde der straat woont, te brengen. Zij wachtte echter even met oversteken, daar juist op' dat oogenblik een paard en wa gen passeerde. Toen de kar voorbij was, wilde het meisje den straatweg overste ken, doch toen kwam zij in botsing met een luxe auto, die uit tegenovergesteld© richting kwarn en die zij door de kar niet had zien aankomen. Het meisje draai- EBNSTIGE BBANDWONDEN BEKO MEN. Een steker van de wegenbouwmaat- schappij Utrecht, zekere J. v. d. D., af komstig uit Bergen op Zoom, op de los plaats van het Wilhelm inakanaal op het Lijnsheike te Tilburg, heeft teen hij het vuur in den oven opporde, een gedeelte van dc gloeiende massa over het lichaam gekregen. De man bekwam deerlijke brandwonden aan gelaat, arm en voeten. In ernstigen toestand is hij naar het Ziekenhuis overgebracht. O KIND UIT EEN KAAM GEVALLEN, Op rlen Haarlemmerdijk te Amsterdam is een 4-jarig jongetje door een raam van de eerste verdieping op straat gevallen ejx kwam juist voor een vrachtauto terecht. Het kind werd door dat voertuig overre den en was onmiddellijk dood. Het kind was ziek en lag in een bedje dat vcor het raam was neergezet. De moe der was even voor een boodschap uitge gaan en in dien tusschentijd was het kind ap den rand van het bedje voor het raam gaan staan. Het verloor het even wicht en viel door het dichte raam, met het gemelde noodlottige gevolg. Het lijkje werd per ziekenauto naar een der zie kenhuizen vervoerd. DOODSLAG. Het Gerechtshof te Den Bosch heeft veroordeeld, met bevestiging van het von nis der Beeldbank, H. M. B., 25 jaar, arbeider te Osst, die met een schop J. wan Leest te Oss doodsloeg, tot vijf jaar gevangenisstraf. 1 111 M X r sKmd werd gehoord, uit elkaar sprong. KDo'Cr de kracht der explosie werden ver scheidene ruitèn van de werkplaats ver brijzeld. De persoom, die het apparaat be diende, werd slechts licht gewond. o VELDBONKEN. De 28-jarige landbouwersknecht W. Huisman is in den Klaverpolder nabij1 Moerdijk, bij het schoonmaken van een sloot verdronken. Daar hij lijdende was aan vallende ziekte, gelooft men dat hij, door een toeval getroffen, te water is geraakt. De heer a. Bos, werkzaam op de hout zagerij te Leerdam had het ougeluk een plank, welke van een bank schoot, tegen het lichaam te krijgen. Het geval liet zich in het begin niet ernstig aanzien's mid dags echter werd de pijn zoo erg, dat dr. Heilweg overbrenging naar het ziekenhuis noodig achtte. Voor B. daar aankwam was hij reeds overleden. UIT HET RAAM GEVALLEN. In het R.-K. Ziekenhuis te Enschedé is de 63-jarige patiënt B. uit een raam gévallen. Het ernstig verminkte lijk is 's morgens gevonden. Het ledikant van B. was van het raam door middel van een tocht scherm gescheiden. Daar de man zeer zwak was, verwondert men er zich ten zeerste over, dat hij heeft kunnen opstaan o— BRAND IN EEN CAFE. Door nog onopgehelderde oorzaak ont stond brand in de keuken van het ca fé van P. J. Geene te Eindhoven aan de Zeelsterstraat. De bewoners, die reeds te bed lagen, werden door het leven-maken van vogels uit hun slaap gewekt. Slechts met veel moeite slaagde de heer Geenè er in, vrouw en kinderen te redden. De gehee- le woning met het café ging in vlammen op; ook de geheele inboedel en de café-in- v^|aris gingen verloren. Verzekering dekt de s^i^de. WATER EN MELK. De Kantonrechter te Breda heeft ver oordeeld, den landbouwer v. B. te Tete- ringen, wegens het vervalschen van melk (ér was 23 pCt. water aan de melk toege voegd) tot f 80 boete of' 80 dagen hechte nis. <i Oed *8 VROUW DOOR DEN TRAM OVERRE DEN. Op de Weteringschans te Amsterdam is een ernstig ongeluk gebeurd. Een 60- jarige vrouw verliet plotseling deh vlucht heuvel bij de brug naar het Rijksmuseum zonder acht te slaan op een met vrij snsl- le vaart naderenden tramwagen van lijn 19. De bestuurder kon niet meer bijtijds stoppen, met het noodlottig gevolg, dat de vrouw gegrepen werd en onder den baansohuiver kwam. De wagen moest wor den opgevijzeld en toen bleek, dat van het slachtoffer, dat bewusteloos was, een voet was verbrijzeld, terwijl zij ook ver schillende kneuzingen had opgeloopen. In zeer ernstigen toestand is de gewonde per ziekenauto naar het Tesselschadezie- kenhuis vervoerd, LASCHAPPARAAT GESPRONGEN. In de machineherstelplaats van den hr. N. J. Mokveld aan de Groenendaal te Gouda is een laschapparaat uit elkaar gesprongen. Een knecht van den heer M. wilde juist beginnen met het lasschen van een ijzeren voorwerp, toen de ketel, welke het lasch apparaat van carbidgas voorziet, met eeu entzettenden knal, die tot op grooten af- ERNSTIGE AANRIJDING. De landbouwer M. Derkinderen, uit St. .Oedenrode, is door een auto van de firma ;inkels uit Lieshout aangereden. De man' bekwam een zware schedelfractuur, terwijl hij bovendien beide beenen brak. In hoogst bedenkelijken toestand werd hij in het St. Odagesticht opgenomen. De po litie 'heeft de a^ito in beslag genomen. o HET GRAF VAN DEN BELGISCHEN ONBEKENDEN SOLDAAT VERONTREI NIGD. De Brusselsche politie heeft proces-ver- baal opgemaakt tegen een 25-jarigen Ne derlander, afkomstig uit Wassenaar, die het graf van den onbekenden soldaat heeft verontreinigd. o— DE ROOFOVERVAL TE LIEROP. Hex Gerechtshof te Den Bosch veroor deelde in hooger beroep J. K., A. W. M. 1 en Th. H., allen uit Helmond, gedeti- 1 neerd, ieder tot 4 jaar gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest en J. de S. uit. Helmond, gedetineerd, tot 2 jaar en 6 maanden gevangenisstraf wegens dief stal met geweld en bedreiging op het echtpaar H. Wijlaaxs te Lierop in den nacht gepleegd. o AUTO MET VEE TE WATER. De bestuurder in de modder gestikt. Onder Zoetermeer is 'n met koeien be laden vrachtauto, op- weg naar de markt te Rotterdam, van den Blies wij kscheweg te water gereden. De wagen kwam op zijn kop in de vaart te staan. De bestuurder, de 27-jarige J. van Luy- ken uit Zoetermeer, heeft nog kans gezien het portier te openen, doch op het oogen blik dat hij de auto zou verlaten, sloeg deze cm, doordat de koeien naar één kant opdrongen. Luvken kwam onder den wagen te lig gen en werd in de modder gedrukt. Ge- ruimen tijd is men bezig geweest de au to weer overeind te trekken, hetgeen na lang werken gelukte. De bestuurder was toen spoedig op het droge gebracht, doch de levensgeesten wa ren geweken. De man was eenige weken geleden in het huwelijk getreden. —O ERNSTIG ONGELUK BIJ DE BRUG OVER DE DELFTSCHEVAART. Bij de werkzaamheden voor de nieuwe brug e ver de Delftschevaart, welke daar door de firma F. Kloos uit Kinderdijk wordt gebouwd is in verband met den nieuwen verkeersweg Coclsingel—Jonker Fransstraat een zeer ernstig ongeluk ge beurd. Met wagentjes zou men den hoofdlig ger over de rails op den wal brengen. Toen de hoofdligger op de gewenschte hoogte was gebracht en op z.g. stapbou ten rustte, gebeurde het ongeluk. Waarschijnlijk is de hoogte boven dek van het zware stalen gevaarte oorzaak ge weest, dat de bak haar stabiliteit verloor; in elk geval kreeg het vaartuig eeu slinge rende beweging met het gevolg, dat de hcofdligger op de stophouten ging schui ven. Hierdoor kwam de bak nog meer over te hellen. De 24-jarige onderbaas J. Stout uit Oud-Alblas, die opzij van den hoofdligger stond greep zicih in zijn angst aan het sta len gevaarte vast dat met zwaar geraas van de stophouten te water gleed, den on- derbaas in zijn val meesleepend. Onmid- dellijk na dit ongeval vingen personeel van de afdeeling Brandblusehmiddelen en eenige agenten en rechercheurs van po litic met dreggen aan, daar het slachtof fer niet meer boven was gekomen. j De vrees dat hij onder de a hoofdligger beklemd zat, bleek maar al te spoedig waarheid. Omstreeks halftwee kon men met be hulp van een Westontakel den hoofdlig ger eenigszins lichten en gelukte het met een dreg het lijk va.n het slachtoffer aan de oppervlakte te brengen en te bergen. Plaatselijk Mieuws Prima Veeren- en Kapokken Bedden Tot Eerw. Moeder-O vers te van het R. K. Liefdegesticht en het St. Antonius- gasthuis alhier, is door het bestuur der Congregatie te Tilburg en reeds in functie aangesteld de Overste van het ziekenhuis te Venlo, de Eerw. Zm.yter Arnolda. Zaterdag 3 Augustus zal de wed strijd van het persoonlijk Damkampioen schap van Heusden en Alteno, in „Het j Wapen van Amsterdam' een aanvang ne- men. Deze wedstrijd zal moeten uitmaken j wie, naast bovengenoemde titel, de fraa- 1 ie zilveren wisselbeker welke bij de fir ma' v. Eeuwéijk is geëtaleeru, een jaar zal mogen behouden. Het is een verblijdend teeken dat de deelnemers ongetwijfeld de sterkste spa- Iers van deze omgeving zijn, n.l. H. Vö- gelaai te Andel, M. J. L. Béneker te Weiudrichem, C. S. de Jcode en G. van Kolk te Genderen, Cath. de Juode te Meeuwen, C. Bax te Heesbeen en A <te Graag alhier. v Zaterdag te vijf uur zullen de vol gende partijen worden gespeeld: Vogelaar —Bax, Béneker—Cath. de Joode, Van der Kolk—de Graag, C. de Joode rust. De wedstrijden zijn voor ieder toegan kelijk. Aan het postkantoor alhier en de daaronder ressorteerende hulppostkanto ren werd gedurende de maand Juli 1929., Ingelegd f 20959.57. Terugbetaald f 15471.09. Het laatste door dat kantoor uitgege ven boekje draagt het nummer 10410. Van de werf van de firma de Haan k Oerlemans werd heden met goed gevolg te water gelaten het stalen sleepischip, ge naamd Hema, gebouwd voor rekening van Mej. Wed. B. Klarenaar, te Vlijmen. De hoofdafmetingen van het schip zijn lengte 50 M., breedte 6.60 M. en holte 2.44 M., terwijl het laadvermogen circja 550 ton bedraagt. Het schip is ingericht met twee laadruimen, voorkajuit, salpjn- roef etc. Op de vrijgekomen helling werd ter-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1929 | | pagina 1