voor let Lui in Heusden n Altcia.dcLanostraat nü Boiiolorwsarit ledereen f2. COOPS 1 U natuurlijk ook l r ~n 2 JtV. 5. £ankhnyzett (t'$ Bank 7 1929. De Biesbosch. HELSDEX/ Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, No. 4940 Vrijdag 9 Augustus Heusden. f A KOOPT IN DE DROGIST1ÈRIJ TE GO R IN-C HEM. Binnenland. Limonadesiropen 4 Vruchten op sap Buitenland ^ND VAN ALTENA Dit blad verschynt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 1,40. Afzonderlyke nummers 6 cent. lot. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61535 Advertentiën van 1 6 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Drogisterij A. VERSCHUIR !5\I U I Wittebroodstraat 52 CHEMICALIËN, DROGERIJEN VERFWAREN VEE-GENEESMIDDELEN. UITGEBRAND. Door onbekende oorzaak brak brand uit in de timmerfabriek van de firma Radde ring te Bussum. Het gebouw, dat geheel is uitgebraud, was laag verzekerd. VERDRONKEN."0 In een der baggergaten van de steen fabriek »Meinerswyk« te Elden, gemeente Eist, is de 8 jarige J. B. S. uit Arnhem verdronken. Het lijkje van den knaap werd naar de ouderlijke woning vervoerd. O— HET VERGAAN VAN DE »ADONIS.t Volgens telegrammen bij de directie der Kon. Nederl. Stoomboot-Maatschappij inge komen, schynt het verlies van de Adonisa te wyten te zjjn aan bet overslaan van de graanlading. o— MOTORONGELUK. Te Maasland is een motorrijder met duo- berijder in botsing gekomen met een stil staande auto. Beide motorrijders werden tegen den grond geslingerd. Een van hen heeft een hersenschudding bekomen, de ander een gebroken pols en eenige schram men, Beiden zijn per auto naar hun woning vervoerd. DE BEVOLKING^DER AARDE. Volgens de jongste statistiek zou onze aarde door ongeveer 2 milliard menschen bewoond worden. Van deze wonen er 900 mitljoen in Azië, 500 in Europa, 220 in Amerika, 150 in Afrika en 7 millioen in Australië. Van de Earopeesche landen staat Rusland aan het hoofd met 115 millioen inwoners, dan volgt Duitschland met 62.5Groot Brittannië met 42.7 Italië met 41Frank rijk met 39.5 Spanje met 22.7 Polen met 20 Roemenië met 17 Tsjecho-Slo wakije met 13 6; Joego Slavië met 13 Hongarije met 8 België met 7.8 Neder land met 7.6Oostenrijk met 6.5 en Zweden en Griekenland ieder met 6 millioen in woners. -o— KINDJE UIT DEN TREIN GEVALLEN. Toen de sneltrein no. 8063, die te 18.37 van Goes naar Middelburg vertrekt, het station 's-Heer Arendskerke was gepasseerd, ging het portier van een tweede klas coupé plotseling open. Het daarvoor staande twee jarig zoontje van den heer en mevrouw van 't H. uit Amsternam viel uit den trein en kwam tusschen de rails van het tweede spoor terecht. De heer van 't H., die zich eenige oogen- blikken uit de coupé had verwijderd, trok by zijn terugkeer onmiddellijk aan de nood rem de trein was intusschen reeds enkele honderden meters verder gereden. Daarna gingen de ontstelde vader en eenige andere passagiers het kind zoeken. Zy vonden het, huilend, op de baan, nog bytijds, daar van de andere richting een mailtrein naderde. In Middelburg werd de kleine direct by den doktor gebracht, die slechts enkele kneuzingen constateerde. Voorzichtigheids halve werd het kind echter voorloopig in het ziekenhuis opgenomen. Een in den trein aanwezige rijksveld wachter maakte proces-verbaal op. Het bleek, by onderzoek, dat het portier te gemakkelijk open ging. AUTO IN EEN SLOOT GEREDEN. Een auto, bestuurd door den heer J. Deelen, graanhandelaar te Lekkerkerk, die met zyn vrouw eu vijf kinderen van Ham burg op weg naar huis was, is achter Scheemda in een sloot gereden. Hjj reed met een snelheid van ongeveer 55 K M. en zag niet, dat achter een brug de weg naar rechts gaat. Hij reed doordoor rechtuit, een zandweg op. De auto slipte en ge raakte in een sloot, waar zij omsloeg. De echtgenoote van den heer Deelen en zyn dochtertjes moesten bevrijd worden door de kap open te snyden. Zy werden naar een naburige woning gebracht, daar mevr. Deelen en een dochtertje vrij ernstige hoofd wonden hadden, terwijl het andere meisje o.a. een rib gebroken bad. Dr. De Jager uit Scheemda legde voorloopig verband, Op zyn advies werden de drie patiëaten naar het ziekenhuis te Winschoten over gebracht. De heer Deelen en drie zoons zijn ongedeerd. De auto is ernstig be- telef. No. is RaamsdonksYeer. Agentschap van de jlV- Amsterdamsche Batik, Amsterdam. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden, Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buiienlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoogi vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. BÊT Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA KIND OVERREDEN. Te Venlo is een treurig ongeluk gebeurd. Het 7 jarig dochtertje van den heer Truyan, dat by haar oom in de Havenstraat op be zoek was, liep plotseling de straat op, struikelde over den troittoirband en werd overreden door een juist passeerenden vrachtauto. De kleine bleef op de plaats dood. De politie heeft den auto in beslag genomen, doch het bleek dat de chauffeur de aanrijding niet kon voorkomen en hem geen schuld treft. f m CITROEN, FRAMBOZEN en SINAASAPPEL in heele en halve flacons. 4 MEIKERSEN, ^EREN, PERZIKEN, 2 ABRIKOZEN en ANNANAS. i A* B A A IJ E S, Botermarkt 88 HEUSDEN. .^1 VERBRAND. Door onbekende oorzaak ontstond brand in de kippenren van de wed. v. Eekelen te Roosendaal. Tweehonderd kippen vonden den dood in de vlammen. PLOTSELINGE DOOD. Toen de stoomboot van de Mij. Eens gezindheid dezer dagen bij aankomst aan de kade te Purmerend meerde, kwam men tot de ontdekking, dat een der passagiers dood tusschen de anderen gezeten was. Doordat de menschen nogal dicht op elkaar gezeten hadden, had niemand iets van dit tragische voorval bemerkt. Men denkt, dat de man door een beroerte getroffen was. —O BRAND. In de Zandstraat te Herpen ontstond door tot nog toe onopgehelderde oorzaak brand in de woning van den arbeider H. Suppers. Het vuur greep snel om zich heen en aangewakkerd door een tamelijk sterken wind, deelden de vlammen zich spoedig aan de naastliggende huizen mede. Behalve het huis van Suppers, brandden nog de woningen van A. van Sommeren, H. Willems en H. van Zuilen af, terwijl teD nadeele van Z. ook nog een pas nieuw gebouwde schuur in vlammen opging. plichtigen behoorden. Een aantal per sonen is gearresteerd. O— EEN VOORDEELIG ZAAKJE. Men heeft berekend, dat met 18 passagiers, die ieder 9000 dollar be talen, benevens de gelden van de vrachtgoederen, de „Graf Zeppelin'* de helft van zijn kostprijs zal ont vangen als het luchtschip zijn we reldvlucht onderneemt. DUITSCHE VLIEGER VERON GELUKT. Den Duitschen vlieger Erich Of ferman is een ernstig ongeluk over komen. Bij het opstijgen en het vertrek van Orly bii Parijs werkte het vliegtuig goed, zoodat het spoedig uit het gezicht was verdwenen. Kort daarop, moest het vliegtuig echter wegens, een defect aan de benzineleiding een noodlanding maken. Daar het onmo gelijk bleek met de voorgeschreven- belasting en 2 inzittenden opnieuw te- starten gaf de eene vlieger Eggersch er de voorkeur aan per auto naar Orly terug te keeren. Het schoonma ken van de leiding had veel tijd in beslag genomen, zoodat Offermans eerst tegen zeven uur de vlucht kon voortzetten. Even later werd zijn vliegtuig o!p een hoogte van 300 M. van het vlieg terrein uit gezien. Hoffman voerde twee loopings uit, doch bij de der de looping kwam het vliegtuig niet meer omhoog, hoeveel moeite Of ferman ook deed. Op dat oogenblik brak de vleugel middendoor en kwam de romp met de motor naar beneden. Het vliegtuig boorde zich diep in den grond. Offerman had geen gelegen heid zich vrij te maken en te trach ten met behulp van zijn valscherm uit het vliegtuig te springen. Zijn ontzettend verminkt lijk werd enkele; minuten later weggedragen. BANDIETEN WEZEN IN ROE MENIE. In verband met de herhaalde over vallen door straatroovers op perso nenauto's en autobussen is de Roe- meensche gendarmerie op krachtige wijze tegen de leiders der bende op getreden. Bij een achtervolging in de nabijheid van Kronstadt zijn 2 roovers gedood en een gewond. Voordat de mannen op de vlucht sloegen, hadden zij nog gelegenheid zich te wreken op den herder, die hen had verraden. De man werd door verscheiden kogels en messteken ge troffen. Ook bij Poetyla gelukte het den gendarmes een rooverbende op het spoor te komen. Gedurende het gevecht werden drie roovers gedood, terwijl velen werden gewond, doch de overlevenden wisten met medene ming der dooden en gewonden te ontsnappen. Bij een onderzoek naar de handelingen van een bende uit MOTORBOOT IN BRAND. Op de Donau heeft zich een ver schrikkelijk tafereel afgespeeld. Een motorboot, die uit Greifen- stein naar Weenen voer, raakte iïi brand. De opvarenden werden door een panischen schrik bezeten. Velen van hen kregen zenuwaanvallen en' verscheiden vielen in onmacht. Alle passagiers konden echter worden ge red. De motorboot werd aan land gezet en de passagiers werden door toegesnelde motorbooten aan land ge bracht. O— DE ZEPPELIN-REIS. Blijkens de telegrammen uit Lake- hurst komen de passagiers van de „Graf Zeppelin" niet uitgesproken over hun onvergetelijke oceaanvlucht en de heerlijke, onvergetelijke indruk ken, op deze reis gedaan. Van vele passagiers hoorde men, dat een reis als deze een waar genot is, verre te verkiezen boven een zee reis. Alles aan boord is even gemak kelijk ingericht, een ieder voelt zich gerust, men is niet zeeziek. Rustig glijdt het luchtschip naar zijn doel. terwijl diep beneden de schepen dan sen op de golven. De heer en mevrouw Gregory Bu- rowitsj, die hun eerste Zeppelin-reis maakten, waren vol geestdrift over de genotvolle reis. Kolonel Nelson Morris had nog nooit zoo'n welgeslaagde en vlugge zeereis gemaakt als nu per Zeppelin. Mevrouw Crouse verklaarde, dat zij een reis aan boord van een Zeppelin voortaan verre zal verkiezen boven een tocht per vliegtuig. Dr. Walter Hief van het rijksde- MEIWSBLA» - Op ééne plaat^/is het in 1925. tot brug genbouw gekomen n.l. over de Bevert, een zijkreek van het Steurgat. Hierdoor is de polder Steenen Muur verbonden met den bandijk over de polders 't Kooi- ke en de Keizers Guldenwaard. Daar door is een geregelde a.utobusverbinding met Werkendam mogelijk, vooral voor het vervoer van melk en van schoolkinderen. DeSteenen Muur is de eenige hoeve, die een 10-tal vaste arbeiders, die bij bet bedrijf wonen, in dienst beeft. Zoowel de ophaalbrug als de autobusdienst zijn bet werk van den eigenaar van Steenen Muur. Dit modern ingerichte gemengde lbedrijf kan als een voorbeeld voor nagenoeg den gebeelen Biesbosch gelden. Nergens treft men zulke modern ingerichte stallen als bier aan. De Steenen Muur is een voorbeeld van eigen bedrijf, geleid door een bedrijfslei der. Vaker komt het pachtstelsel voor. In 't Noorden van dept Brabantschen, Bies bosch is de grootste grondbezitter bet kjroc ndcmein, dat onder de jarenlange leiding van den eminenten rentmeester Baron Mulert, door inpoldering en we genaanleg zeer veel voor de ontwikkeling van bet gebied heeft verricht. Dit bezit in het Rentambt Werkendam hier 1399 !H. A., d.i. ongeveer een derde van lietge- fieele gebied. De grienden, rietlanden en bet water Iworden door bet kroondomein veel in ei gen beheer gehouden. Immers zijn griend en rietlanden met betrekkelijk geringe kosten te onderhouden. De netto op brengst dezer gronden bedraagt meestal van f75.00 tot f 100.00 per H.A. per jaar. 't Bouwland in eigen beheer wordt soms voer eene bepaalde onderneming of boer door bet kroondomein met een bepaald gewas b.v. vlas bezaaid. Het kroondomein zorgt dan voor bemesting en bewerking yjan den bodem, terwijl de boer zorgt voor bet wieden en den cogst. Het do mein is dan niet aansprakelijk voor den oogst en in zijn inkomsten onafhanke lijk van de schommelingen van de markt. Het overige kroondomein is verpacht inet cf zonder hoeve. Op' bet terrein staan een 12-tal boeven. De grootte der bedrijven wisselt van 40—90 H.A., ter- jwijl de pachtprijzen schommelen tus schen f 100.00 en f 125.00 per H.A. voor bet omkade land, zulks met inbegrip van bedrijfsgebouwen. Vergelijken we dit bedrag met dat van de netto-opbrengst der goede griend- en rietgorzen, dan valt dadelijk in het oog, dat het bezit van de ze laatsten den groot grondbezitter veel vooadeeliger is dan bet verburen van ingepolderd land. Is bet bedijken van deze gronden dan oeconomisch wel te verdedigen? Het ant woord op deze vraag zal zeer verschil lend zijn. De Werkerdammer, geboren grienbfwerker als bij is, zal deze vraag ontkennend beantwoorden, daar de loonen in het najaar in de grienden meestal booger zijn dan in den landbouw;. Nog sterker zal dit geschieden door den griendl aas, Toch zal voor ben, wier blik op bet algemeen belang is gericht, een tweetal factoren den doorslag moeten ge ven t.w. Ie de verhoogde productiviteit vian den bodem, van belang voor de voedselvoorziening van ons land en 2e de ruimere werkgelegenheid. Grienden vragen betrekkelijk weinig arbeid. Daarom is bet (onder 2 genoemde van zeer groot be lang voor het Land van Altena, waar te .veel grond- en landarbeiders wonen. Een gevolg biervan zijn de lage loonen, die hier betaald worden, meestal beneden f 15.00 per week, terwijl in den Biesbosch f 15.00 tot f 22.00 wordt gemaakt. Ve len trekken daarom naar de Zuiderzee- te Keizersveer en de ijzerfabriek van de Vries Robbé te Gorincbem steeds meer arbeiders trekken. Ruimere werkgelegen heid in den Biesbosch zal dus direct den landarbeiders van 't land van Altena ten goede komen. Maar ook de grootgrond bezitter zal de vraag bevestigend "be antwoorden al doet hij slechts noode afstand van de op zoo gemakkelijke wij ze verkregen hooge opbrengst van zijn riet- en griendlanden. Zoo is het kroon domein in 1927 nog overgegaan tot om- kading van de Leentjes en Jantjesplaat, groot plm. 83 H.A. Voer elk rietland komt onverbiddelijk de tijd, dat bet door zijn hoogte ligging omgezet worden in griend of gras land. En elke griend raakt na zekeren tijd versleten, de opbrengst vermindert snel en de tijd van omzetting in bouw- of grasland is daar. Deze moet gepaard gaan met omkading en behoorlijken wa ter afvoer. Door den ongunstigen toestand ten op zichte van de afwatering in bet Oosten van den Brabantschen Biesbosch is er ten Oosten van Spijkerboor-Bakkerskil na genoeg geen bouwland en overlieerscht het grasland in sterke mate. Welke is daarvan de reden Na. 1421 bleef het Land- van Altena tot 1461 onbeschermd. Toen werd de dijk Woiudxicbem—Werkendam—Almkerk-Dus- sen—Drongelen aangelegd. In 1640 zijn de terreinen ten Westen er van omsloten door den dijk, die thans nog de hoofd- waterkeering van het Land van Altena naar de zijde van bet Bergsche Veld vormt, n.l. van Werkendam—Nieuwendijk —Vierbannen—Hank Dussen. De polders gelegen in den driehoek., thans gevormd door het Zuidelijk deel van dezen dijk, j Bakkerskil—Spijkerboor en Bergsche Maas, - zijn voor bet grootste deel van kaden 1 voorzien op bet eind der 18e en 't be- 1 gin d ;r 19e eeuw en bebooren tot de oudste en laagste Biesboschpolders. De eerste kaden waren maar laag daar de polders uitsluitend als graspoldertjes wa ren bedoeld. De talrijke overstroomingen (naam Boerenverdriet) dwongen de ei genaren langzamerhand tot verboo ging over te gaan. Toch kwam bet niet tot omzetting van gras- in bouwland, bet geen aan de volgende oorzaken moet weerden toegeschreven 1. de grootgrondbezitter zag op te gen -Liet uitgeven van eene aanzienlijke som in eens 2. de opbrengsten van goed grasland waren hier zeer bevredigend 3. de lagere ligging dezer polders ver oorzaakte nogal waterbezwaar in ver band met bet dichtslibben der kreken. Het Z. W. is bet jongste deel van den Biesbosch. De grenzen trekken we in bet Ncoiden langs het Gat van de Noorder klip, in 't Oosten langs Steur en Spijker- boor. De polders dateeren bier van na 1870. Zij vormen echter slechts een klein gedeelte in verhouding tot de nog niet fcekade gedeelten met grienden, rietgors of water. In de bekade polders wordt hier greotendeels landbouw uitgeoefend. De afsluiting van „de wereld" is bier al bijzonder groet. De post. wordt bij gunstig weer eenmaal per dag per mo- torbcK t bezorgd, de kruidenier bezoekt zoo eveneens zijn klanten. Gedurende deb winter kan de communicatie dagen ach tereen verbroken zijn, zoadat bet geen Wonder is dat bet als kolenisatieóord nog minder gezocht is. De natuurlijke i n _n jjV

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1929 | | pagina 1