ing van Drukwerk Firma Interman, INTER '29-30. Antoon Remie Leesboeken Studieboeken lomans Ischriften Vakbladen Firma L.J.Veehnan Belastingen ELËKAN, VEERMAN A n IE 25 gebruikte Orgels en Piano's •- PHILIPS RADIO -• VAN WIJK cheurkalenders lmanakken. Kantoor- Agenda*^ Kalenders. ZAK-AGENsDA'S KUNSTHUI OUZO Consultatie-Bureau voor ZuigeJirrtjen t© almker: Pracht "Winter Stalencoliectie P. BASELAAR "te^Ammerzoden. Cadeau X<nr van werk Billijke prijzen. Firmar TH. VAN WIJCK, X Laat, bloemen Uw tolk zijn. „HET BLOEMÈNHUIS" H. C. VERHOEVEN ZOON, ORGELS RIAN RADIO van 3'|» 5 en 6 cel f 185. LIJSTEN- EN SPIEQELFAÈtRl^K. ETSEN - PLATEN - SCHILDERSTUKKEN Uitsluitend Kleeding naarvJVtaat. Ingezonden. Wenscht theen degelijke A warme Övems, Mantel f of costuum aan tY schaffen HEUSDENi HAKPORGEL^/vanaf f225.— Huurkoop vanaf pé per maand. In rufone keuze voorradig Christelijke eik Humoristische Kalenders. W a a I w ij k. Geeft Uw vrienden en kehnissen een W aardehoudend/Cadeau voor het geljjefele leven. De uitgebreidste sdrteering voorradig. Meubelfabriek en Stoffeerderij K.E.M.I, Grootstraat 183 Tel. 131 Wij leveren C smaakvol werk tegen BILLIJK. E. PR IJ ZE V (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Geachte Redactie. OBieleefd verzoek ik u, hoewel door U de (discussie in deze gesloten zijnde1, ;mij tenminste te vergunnen den heer An- dries Vos te Aalburg, éénmaal van ant- [wiciord te dienen en daarvoor ©enig© plaatsruimte beschikbaar te stellen. De heer Vos trekt hetl ten zeerste in twijfel of het van mij wel ernstig gemeend is, dat mijl de kerkelijke ver deeldheid |s!mart. Hij' geeft echter niet den minsten bewijsgrond .cm dien twij- kelijk instrument waardoor wij Christus leeren aangrijpen, om wiens t wille alléén wij! gerechtvaardigd en' geheiligd zijn,' met terzijde stelling van alle vernieuwing des levens en geloofswerkzaamheden. „Dé ge durige werkzaamheid van het zaligma kend geloof is Christus in geloof aanne men en telkens weder hij' nieuwe verle genheid opnieuw aannemen.11' De heexi Vos onderzceke eens de geloofswerkzaamheden van een Thamar en een Rachab. Hij, cnderzoeke of er ooik in ónzen tijd geen aanleiding is, te vreezen van ©enigszins cp reis te zijn, van Wittenberg, Ge neve en Dordt naar Trente. In een der besluiten van het concilie van Trente heet het: „Als iemand zegt', dat' de fel te motiveeren. Hiji zou zulks oo'k (menschen gerechtvaardigd worden enkel niet kunnen. Wijzen wij1 hem opi het Svpord van den Heiland. „Als gij' vast zoo toont! geen droevig gelaat om van de menschen gezien te wordeo, maar wasch uw hoofd en zalf uw aangezicht". Dat de prediking der gelccfsgerechtig- behl in den na-Reformatorisohen tijd zeer is verdonkerd en soms- bijina. geheel uitge- Muscht scheen te worden, en al meer en meer den nadruk werd gelegd op het nieuwe leven en den levenswandel, liet- Welk ten slotte beschouwd werd ale een stuk dat er van den kant der geloovigen "bijgevoegd meest worden, kan de heer Vos, indien hij. de kerkgeschiedenissen! uit dien tijd bestudeert, niet ontken nen. En ook in onzen tijd zijn dergelijke stroicmingén niet vreemd. Veel gaat door .yocr hij uitstek gereformeerd in eigen oog, dat toch iets anders is dan het ge reformeerde Christendom van de dagen, yian Luther en Calvijn. Verleden jaar nog lazen wij: in een "blad (de heer Vojs Welbekend) ©ene re de Waarin gesproken werd van een Puri- t'einsch en een Gereformeerd beginsel, in dien zin alsof dat zoowat hetzelfde is. De Puriteinen (een Engelsche sekte) [waren wel aan de Gereformeerden ver plant, maar er toch grootel'ijks van onder scheiden. Het Püriteinsch beginsel met al zijn gestrengheid op den ui terlij ken" levenswandel, met al zijn werkzaamhe den, het ontaardde in een God te die nen in een wettischen geest. Het was een terugkeer onder het juk der wet', ter wijl men meende het Evangelie te heb ben. De eerste man, (—de wet) was hun niet gestorven, terwijl zij eens anderen (Christus) geworden waren. Nauw daaraan verwant waren de In- dependenten (onafhankelijkeu) die leer den dat iedere gemeente een zelfstan dige kerk uitmaakte, die het regt had Om overeenkomstig haar geweten God te vereeren, en alleen hare geestéllijkén van haar afhankelijk waren. Alle we- reldpche vreugde, gelijk ook bij de Puri teinen, was hun zonde, en hunne in vallen hielden zij voor goddelijke inge vingen. De Methodischen, die eene smartelijke Wedergeboorte voorstonden, en een liefst met lichamelijk geweld gepaard gaande tijd van het doorbreken der genade vor derden, waren bezield met een vurige Welsprekendheid, vooral ook in het af schilderen van beelden der hel. Neg willen wij: noemen de Duitsch© Piëtisten, eene sekt© waarin iedere waar achtige wedergeboorte moest vooraf ge gaan zijn door een zelf uitgedacht© soort yan boetekramp; alleen een Wéderg'eboren godgeleerd© kon het heiligdom' besturen. Een sentimenteel© godsdienst, met, af schil k voor iedere wereldsche vreugde. De vroomheid van zeden in het leven des huisgezins, ontaardde in een soort jammerende werkdienst van God. Er wer den a.h.w. registers gehouden van de zielen, leegloopers kwamen gemakkelijk! aan den kost, door de nieuwe taal van bekeering en bezegeling, terwijl ernstige gemoederen, voor den piligt hunner roe ping, door twijfeling te gronde gingen. In al deze sekten, om er maar niet meer te noemen, waren toch leden van Gods levendgemaakte kerk, en toch kwam tij dezulken, de prediking van de recht vaardiging door het geloof alléén, niet tot zijn volle recht, en werd de recht© troost er van gemistj. Velen is die pre diking te eenvoudig en te eenzijdig, bin het gewenscht© doel te bereiken. Er moet iets aan toegevoegd worden, werk en wil men het niet noemen,, maar toch, hoe men het ook draaien of keeren wil, wer ken zijn het, en werken blijven het, die men aa,n de hand wil houden, om naast de verkondiging der gerechtigheid Gods, eene plaats te geven. „De Werken", zegt Calvijn, „komen in geen rekening met het geloof. De werken zijn noodig tof de^ gerechtigheid der wet. Tot! de gerechtig heid des geloofs worden geen werken ver- eischt." „De goed© werken" zegt Lu ther „zijn onnoodig voor de zaligheid." Melanchton deed de noodzakelijkheid der goede werken uitkomen, zonder er ech ter verdienste gan tioe te kénnen, terwijl Ainsderf leerde „de goede wérken zijn schadelijk voor de zaligheid" uit vrees van weder in de lijn der werkheiligheid te vervallen. Van verwarring gesproken, komt het miji voor de Vos in plaats van wetti sche- en geloofswerkzaamheden te ver- W'arren, deze laatst© niet! recht onder scheidt van de vruchten des Geestes waar van Jacohus spreekt. Vruchten des Gees tes zijn vruchten van den Heiligen Geest! en dus piet van ons. Het zijn die vruch ten waarvan de Schrift zegt.: „Uwe vrucht is uit mij' gevonden," maar zij groeien nooit of te nimmer op den akker van den geloicivigen. Het is' toch niét zoo dat wij door den Heiligen Geest be kwaam gemaakt worden om de wet to gaan Vervullen. Ook zijn wij door de waardigheid van ons geloof Gode niet aangenaam, maar het geloof, door den Heiligen Geest gewerkt, is een noodza- door toerekening der gerechtigheid van Christus, of enkel door de vergeving van zonden, met uitsluiting van die genade en liefde, die door den Heiligen Geest in de harten gegoten wordt en daarin klevende blijft die zij vervloekt." Geloof zonder werken is door mij niet genoemd, maar het is toch zoo gelijk Luther zegt: „een Christenmensch heeft aan het geloof genoeg' en "behoeft geen werk om vroom te zijn." „Dat is het eenige geloof, dat geenszins maakt, dat wij ledig zonden gaan, geen goede werken voorstaan of kwaad doen, maar dat wel maakt, 'dat wij' geen werk noo dig hebben om vroomheid en zaligheid te verkrijgen." „Het geloof alléén is, en moet zijn de voor God geldende vroom heid, zonder geloof zijn alle werken enkel dwaze en verdoemelijke zonden." „De wer ken maken iemand Wel boos of vroom, voor het oog! der menschen, maar dit alles is naar den schijn en uitwendig, waardoor vele menschen op! een dwaal spoor gebracht worden." „Om des gewetens wil." Het geweten is toch nog' maar een onbetrouwbare gids. De apostel Paulus had met een goed geweten de discipelen des Heeren vér- volgd en meende zelfs Gode een dienst te bewijzen. Wanneer een gOed-Room- sche zijn kerk voorbijgaat zonder zijn hoofd te ontblootten, dan heeft hij daar door een beschuldigend geweten, een pro testant toch zeker niet. Een kannibaal der Zuid-zee eilanden heeft geen kwaad geweten 'als hij' zijn. meclemensch slacht en eet. Ook ons geweten is een zondig gewéten. „Te moeten klagen geen schuldenaar vcor God te kunnen worden."'Als men ge leerd heeft dat zijn voeten verkeerd en zijn armen verdraaid staan toitl eenig goed werk, wat dan? Kan een miensch van zijn onwil en onmacht leven? Is hij' daardoor Gode aangenaam Men kan er zich wel achter verschuilen, of afgoderij' mede be drijven. Een prediker der gerechtigheid i n Christus sprak eens„Als dan aan den disch des Konigis uw stoel staat in diepten van ellende en op uw naamkaartje den naam: „de voornaam ste der zondaren" ziet da,n staan op de leuning van dien stoel twee namen: Even wel, en: Nochthans." Als het er niet is nochthans te g'elooven datj het. er is. i n Christus voor God rechtvaardig. De profeet uit het oude verbond, die door genade schuldenaar voor God was geworden, (uit zichzelf komt een mensch daar nooit, toe) die dus de schuld zoo maar niet verstandelijk beredeneerde, sluit zich bij' het zondige volk in, geleerd als hij had niet beter te zijn 'dan de ergste misdadiger. Hij doet belijdenis ook van de zonden des volks, bidt yoor het volk als hij' zegt: „Waarom verstokt, gij onze harten, dat wiji U niet vreezen?" Hijl maakt zich dus niet los van het kerk verband, om onder het oordeel uit te komen. Dat hebben diegenen gedaan, die, toen het oordeel der EabijIonische bal lingschap kwam, in een weg van men- s'chelijke overdenkingen naar Egypte vluchtten. Een houten juk verbrekende, verkregen zij! ©en ijzeren. De toorn des Heeren die tegen de inwoners van Juda en Jeruzalem was ontstoken, heeft ooik de naar Egypte vluchtende, die in hun ei genwillige vroomheid den koning van Ba- bel niet wilden dienen; achterhaald. Omtrent de zelfbeproeving (II Cor. 13 5a.) beveel ik ten zeerste aan eens te. le zen het geschrift van Dr. Kohlbrugge „de Ware zelfbeproeving", alsmede diens getuigenis over Ram. 1714. Wanneer gij van uwe zelfkennis en zelfbeproeving „een Werk" maakt, zoo. zult ge het. er niet ver in brengen. De ware zelfkennis leert met David zeggen: „Doorgrondt Gij! mij o God en ken mijn hart, begroef Gij mij." „Zitplaats van het! geloof in het hoofd of in het hart." Het hoofd is een zondig hoofd, enkel melaatschheid, en het ge- dichtsel van het hart is ten eenemale boosarglistig is het hart; ja. doodelijk, van waaruit niet anders voortkomen dan bcoze bedenkingen. De zitplaatsen deu gen dus geen van twee. Maar alleen dit is het oprechte geloof, dat' de Heilige Geest door de verkondiging van het Evangelie in het hart van een verbroken en verslagen zondaar werkt en hetwelk Gods woord tot eenigen grondslag heeft! al het andere is dweeperij'. Altijd de man te willen zijn die het' weet1, kan ik niet anders kwalificeeren, dan als een valsch getuigenis. „Sterke geloovigen." De ware geloo- vige is dan sterk als hij1 zwak is. „Uit zwakheid krachten verkregen, in den krijg' sterk geworden. Op gevaar af van door den heer Vos weder beschuldigd te worden van misbruik va.n Gods Woord wil ik hier nog op wijzen: toen Mozes voor de Roode zee tot de kinderen Isra- ëls sprak: „De Egyptenaren die gij' nn ziet,, zult gij; niet: meer zien in Ger| eeuwigheid." scheen hij' wel een sterke gélcovige, maar onmiddelijk volgt daar op dat de Heere tot Mozes spreekt: „Wat roept gij' tot, mij?" waaruit wel voldoende blijkt dat zelfs Mozes niet zoio'n sterke geloovig© was, als het zich wel liet aanzien. Wij' verlangen zeer zeker niet naar vervolgingen en brandstapels. Nochthans wordt de Kerk varfChristus door lijden geheiligd; en dan wordt het wel ©ens openbaar zooals Luther het eens gezegd|i heeft, dat diegenen die van zich zei ven nieenen de ware Christenen te zijn, het juist niet zijn, maar dat die het zijn, die niet durven m.eenen het te zijn. Denk aan den farizeër en den tollenaar. Hierin ben ik het met den heer Vos eens, dat allen die met kinderlijke een voudigheid, door genade in Christus loe ren gelooven, en God als hun Vader leeren betrouwen en liefhebben, vervol gingen en aanvechtingen zullen te door staan hebben. De goddolooze wereld zal hen bespotten, 'én de vrome wereld zal hen tegenkomen metneen, datj moogb gij, zoo niet gelooven, gij! moet eers,t| dit of giji moet eerst dat, of gij moest' zoo zijn. En er zal bij henzelven een voort durende aanklacht van zichzelvein bijl God zijn, maar dan pok bij God en niet bij menschen, (wij! willen hier Jacobus niet tegenspreken). „Wie zich zeiven weinig aanklaagt 'bij God, zal veel klagen bij' de menschen^ maar wie zich zeiven dagelijks aan klaagt b'ij God, zal bij de menschen Gods genade roemen, en in d© genade wassen." (Kohlbrugge). Ter wille van de plaatsruimte, waar voor aan de Redactie vriendelijken dank, willen wijl hiermede eindigen. JAC, v. d. POL. Veen, 3 Dec. 1929. O Hoewel wiji de discussie over dit on derwerp gesloten hebben meenden wij) bil lijkheidshalve den heer v. d. Rol d© ge legenheid te moeten geven tot ©en anti- woord aan den heer Vos te Aalburg. Deze toch is de gelegenheid gegeven jden heer v. d. Pol te bestrijden, de rechtvaardigheid eischt, da,t wij. den hr. v. d. Pol éénmaal de gelegenheid ge ven zich te verdedigen. Hiermede is dan onherroepelijk het laatste woord ge zegd. DE REDACTIE. spoedig, net en billijk, door Vraagt U dan eens de stalen, aan het onderstaande adres. PRACHTIGE KEUZE. BILLIJKE PRIJZEN. Met en zonderbgleverlngyanstoffen. Dames- en Heeren Kleermakerij, BREESTRAAT 78, ïnz. baar adel enz. Steeds veria in den Boeh HEUSUEN. Rechtskundig Adviseur te 's-Bb^rtogenbosch. Havenstraat 5\(naby het Station.) ADVIES in\^,lle belasting- aangelegenbedenylNVULLEN beschrijvingsbiljetten, opma ken van BEZWAARSCHRIF TEN wegens te hoogen inslag enz. Bi 11 ij ke Conditiën. den Boekhandel van te HEU3DEN, zyn verkrijgbaar Wy leveren U als reclame-aanbieding/ een FONKEL NIEUW ORGEL in prachtige eikenkast, met koppelingen en Vox-Humana voor slechts hebben wy altijd in voorraad in pryzen vanaf f85. Huurkoop vanaf f 2.50 per maand. Vraagt gratis catalogus en betalingsconditiën. Verkoophui/ van alle PHILIPS RADIO producten. PHILIPS yWisselstroomtoestel thans f195. RADIO IN HUURKOOP f10 PER MAAND. fet oude vertrouwde adres Opgericht 1880. LANGENDIJK 167-168 GOR1NCHEM. 'Laat ons Uw orgel schoonmaken en stemmen. Billijk tarief. Utrechtschfex, Rotterdamsche- en Noord-Brabahteche Almanakken. ook in luxe uitvoeril VERWERSTRAAT 21 TELEFT^ 's-BOSCH. Steeds voorradig prachtsorteering Vakkundig werk. r Billijke prijzen. Het Bureau wordt gehouden e 1 k,én Woensdag v m. 10 uur door Dr. YAN LOKEREN—CAMPAGNE, speciale kinderarts te Breda, op bet Raadhuis te Almkerk, Dr. Van Lokeren Campagp>éf Kinderarts te Breda, is medisch leider en geeft zijn/adviezen. Deze adviezen zijn kosteloos, zoodat de M9eraers gratis van het Bureau kunnen gebruik makei Eiken Woensdag^rijdt een AUTO over Sleeuwijk, Woudrichem, Rijswijk, Giessen en Andel. .oaten heen en weer f 1. VertrekJ^Sleeuwijk stoep straatweg 8 45; Oudendijk stoep 8,50; Woudrichem 9 uur; Rijswijk stoep 9.10; Giessj» stoep 9 15; Andel Landbouwschool 9.25. Niémand verzuime voor hij een WINTERJAS, REGENJAS, COSTUUM of DEMISAISON koopt, e^rst de aan te vragen bij Voor solide stoffen, Pasvfom en Prachtige Afwerking wordt zorg gedragei By geboorte, bij verjaardag, by verloving, by huwelyk, bij jubileum, doch ook by rouw vertolken zy Uwe gevoelens van genegenheid. Verzendingen naar alle plaatoen. A a n b e v e 1 ehd Krnlsbroederstraat 3, Vachterstraat 80a, 's^BOSCH.1 TEL. 564. OPGERICHT 1857. Diploma Bloembindery van de Kon. van Tuinbouw en Plantkunde. Firma L. J. VEERMAN.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1929 | | pagina 4