Zuur Agentschap van de Amsterdamsche Bank jf.V-, Amsterdam. Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No. 4988. Vrijdag 24 Januari 1930. Bil Hiiimntr nesiaai Hit 2 maden. Snorders in het Autobus bedrijf. Binnenland. 5. p. £a»kk«yzn Co's Bank Jt.V. Plaatselijk Nieuws ®-AND VAN ALTE^ lat. Telefoon no. 19. Postrekening no. 91525. A. VERSCHUUR BAfiRT Botermarkt 72 HEUSDEN Winterteenen KLOOSTERBALSEM T. BOONSTRA dRECLAME h Mantels - Japonnen - Hoeden Dit blad verschynt WOENSDAG en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlyke nnmmers 6 cent. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte, Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 nor en Vry dagmorgen 9 nar ingewacht. .1 A I jf h' f" ZOUT- ZWAVEL- SALPETER- AZIJN- DROGISTERIJ MET PEPER GEWORPEN. In de N.V. Frank Rysdyks Industrieële Ondernemingen te Rotterdam hebben zich sinds eenigen tyd moeilijkheden voorgedaan in verband met een geschil van de onder neming met de N.V. Simons Metaalhandel, tegen wie de directeur, S. Simons Jr., een klacht heeft ingediend terzake van de be zwaring van een sloopobject met 250.000 Mark bovon den pry's die by aankoop was besteed. Het was bekend, dat de ver gadering die Maandag 20 Jan. werd ge houden, rumoerige oogenblikken zou opleve ren, doch dat de gebeurtenissen een zoo ernstigen keer zouden nemen, als zjj hebben genomen, was niet te voorzien. Even voordat de vergadering n.l. werd geopend, werd een zak peper stukgeslagen op het hoofd van den heer Simons Jr., aftredend directeur van de N.V. Frank Rysdyks Ondernemingen, die de klacht tegen de N.V. Simons Metaalhandel heeft ingediend. Men beweert, dat een der jongere directeuren van dezen metaalhandel dit heeft gedaan. Er ontstond een geweldig tumult, waarvan ook de heer Bart Wilton, die waarnemend president-commissaris is van de N.V. Frank Rysdyks ondernemingen een slag kreeg. Toen het tumult echter wat bedaard was en de heer Simons, die luid jammerend op een stoel was neergevallen, naar het ziekenhuis was gebracht, is er door de politie een onderzoek ingesteld. De dader bleek zich echter reeds te hebben ver wijderd. Een later bericht meldt Maandagavond zyn in den Haag in hun woning aangehouden de 24-jarige Siegfried Simons en de 27-jarige Simon Simons. Zij zyn in verband met hetgeen op de aan deelhoudersvergadering van de N V. Frank Rysdyks Industriëele Ondernemingen is gebeurd, naar Rotterdam op transport ge steld, waar zjj voorloopig in bewaring zjjn gehouden. De 24-jarige heer Simons heeft op die vergadering den directeur van de N. V. met peper in het gelaat gegooid en de 27-jarige is aangehouden als verdacht van medeplichtigheid. In den loop van den middag hadden beiden zich gemeld op een politiebureau te Rotterdam, maar omdat men op dat bureau van de zaak niets af wist, heeft men de heeren weer laten gaan. Uit de verhooren is o.m. komen vast te staan, dat de getroffene voor en tjjdens de vergadering bedreigingen tegen den dader, diens vader en den medeplichtige heeft geuit. In den loop van den dag zjjn de aangehoudene weer op vrjje voeten gesteld. DIPHTHERITIS TE ARNHEM. Men meldt uit Arnhem De laatste dagen is de diphtheritis-epide- mie welke hier ter stede reeds geruimeD tjjd met hardnekkigheid heerschte, met ver schillende nieuwe of verdachte gevallen uit gebreid. Reeds is de Talmaschool gesloten en 't laat zich aanzien dat meerdere scholen zullen volgen Voorts zyn dezer dagen van overheids wege verdere maatregelen te verwachten ter bestrjjding van de epidemie. In het St. Elisabethga8thuis beerscht de diphtheritis onder de patiënten en het ver plegend personeel in nog hevige mate. On middellijk zjjn echter de diphtheritispatiën- len en bacillendragers geïsoleerd en alle mogeljjke andere maatregelen genomen om verdere uitbreiding te voorkomen. Een 15-tal leden van het personeel en een achttal verpleegden zjjn aldus geisoleerd. In de meeste gevallen betreft het bacil lendragers. De gruwelijke jeuk ver dwijnt onmiddellijk met A Kif PB'. zuivert verzacht "geneest AUTOBUS IN BRAND. Op den Kethenschendjjk te Cappelle a d. IJsel is een autobus van de firma Wilton te Rotterdam in brand gevlogen en vernield. In de bus waarmee arbeiders naar Cape)Ie a.d. IJsel waren vervoerd, zat alleen de chauffeur, die zich kon redden. oi BOERDERIJEN AFGEBRAND. Te Herveld bjj Eist is de nieuwe kapi tale heerenboerderjj »De Moordak kers c af gebrand. Het hoornvee werd gered door de technische beveiliging der stallingen. De geheele boerderij ligt tegen den grond. De motorbrandweer van Eist is ter assis tentie geroepen, maar kwam door den mist te laat op de plaats van 't onheil. Een stuk van het heerenhuis is behoudeD. De boerderjj behoort aan dr. Van der Hoeven te Njjmegen. Alles was verzekerd. De oorzaak onbekend. Te Pleegste is de kapitale boerderjj van den landbouwer Reimerts in vlammen op gegaan. Tien stuks vee kwamen hierbjj orr>, twee moesten worden afgemaakt. De motor- brandspuiten uit Raalte konden weinig uit richten. Alles was laag verzekerd. EEN NOODLOTTIGE MAALTIJD. Zekere C. van O., uit de Noord Besterd- straat te Tilborg, had, toen hij zich in het café Frick, aan de Lange Schrjjfstraat, be vond, trek in een stukje eten. Hjj liet zich een biefstukje voorzetten en verorberde dit met groote haast. Deze haast werd den man noodlottig. Een stukje vleesch bleef hem in de keel zitten, dat door den ijlings ontboden geneesheer van den Geneeskun digen Dienst, Dr. Grimbrère, met moeite werd verwjjderd. Aanvankelijk dacht men dat Van O. bewusteloos was en werd ge poogd door kunstmatige ademhaling de le vensgeesten weer op te wekken, evenwei zonder resultaat. Dr. Gimbrère kon nog slechts den dood constateeren. o—i 1 AUTO IN EEN SLOOT. Een vrachtauto uit Halfweg, waarin zeven arbeiders van het Provinciaal Electrisch Net gezeten waren, geraakte in hetWoudmeer te Oudkarspel te water, doordat de chauffeur de macht over zjjn stuur kwjjtraakte. De auto kwam op den kop in een sloot terecht. Vjjf arbeiders werden gewond. Na ver bonden te zjjn door dr. Vogelenzang werden zjj met een auto naar Halfweg teruggebracht, -b- ONGELUK DOOR DEN MIST. De 75-jarige vrouw van schipper J. Ten- hoeve, woonachtig te Leeuwarden, schip de 4 Gebroeders, dat aan de Nieuwe Kade aldaar lag, wilde zich over de loopplank naar den wal begeven. De vrouw raakte tengevolge van den mist en de gladheid te water. Niemand merkte het ongeluk. telbf. No. is Raamsdonksveer. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingea. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden A Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. WtT Spaarboekjes gratis bjj eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie Toen de vrouw later werd opgehaald waren de levensgeesten reeds geweken. 103-JARIGE OVERLEDEN. De ondste inwoonster van Ede, mej. K. Braafhart, is op 103 jarigen leeftijd overleden BISSCHOPWIJN A. BAAI JENS, Botermarkt 88, HEUSDEN". EEN VERGETEN SCHOOLKIND. Dinsdagavond om ongeveer 7 uur bleek dat in een school te Katwyk aan Zee een 7-jarig dochtertje van K. Klein was achter gebleven. De kleine maakte door geschreeuw en door een ruit stuk te slaan de voor bjj. gangers hierop opmerkzaam, die haar uit de opsluiting verlosten. VOOR li uw adres BAELMANN GORJNCHEM HEUSDEN. I Onze bekende dammer A. de Graag wist beslag te leggen op den meester titel van den Ned. Dambond, waardoor hjj recht heeft verkregen, mede te dingen naar den meestertitel voor Nederland. Wjj wenschen den heer de Graag van harte geluk met dit mooie succes. De Telegraaf schrijft onder dagteekening van 19 Jan. Heden werd de slotronde gespeeld van den wedstryd om den meester titel van den Ned. Dambond. De resultaten waren A. de Graag wint van Ph. de Schaap, P. Beers remise met J. B. Sluiter. C. Kortlever remise met J. Kleer. Door een overwinning op zyn gevaarljjksten concurrent, die met een punt voorsprong de slotronde was ingegaaD, verzekerde De Graag zich van den eersten pry's, waar aan verbonden is de meestertitel, welke recht geeft op deelneming aan de belang rijkste tournooien. Dit is de eerste maal dat de meestertitel valt buiten de groote damcentra. De eindstand luidt A. de Graag (Heusden) 7 punten. Ph. de Schaap (Amsterdam) 6 punten." J. B. Sluiter (Haarlem) 6 punten, P. Beers (Amsterdam) 5 ponten. C. Kortlever (Eindhoven) 3 punten. J. Kleer (Leiden) 3 punten. Woensdag 1.1 vergaderde de dam club »V. D.« in het Wapen van Amster dam, alwaar dhr. de Graag gehuldigd werd voor zyn meesterschap. Dhr. Schmiehausen reikte hem een prachtige bloemenmand over namens de leden, na vooraf eenige woorden gesproken te hebben. Dhr. de Graag dankt spreker voor zijn welwillende woorden, waarna nog een en ander gezegd werd over den wedstryd. Openbare vergadering van den Raad dezer gemeente op heden Vrijdagavond om 8 uur. Aan de orde: 1. Notulen der vorige vergadering. 2. Mededeeling der ingekomen stukken. 3. Rekeningen over 1928 en begrootingen voor 1930 van de Godshuizen. 4. Vaststelling van de vergoeding bedoeld in art. 101 der Lager-Onderwjjswet ten behoeve der byzondere scholen over 1928. 5. Vaststelling van het voorschot op de sub 3 bedoelde vergoeding over 1930. 6. Verzoek van het Bestuur der R. K.' Byzondere Jongensschool om beschik baarstelling van gelden voor de ver bouwing der school. 7. Verzoekschriften om ontheffing riool belasting 1929. 8. Wijziging gemeentebegroting 1929. In de Dinsdagavond gehouden Al- gem. Ledenvergadering der Heusdensch^ NIEUWSBLAD voor bet Land «au Heusden en Altenaje Langstraat en de Bontmelerwaard r li I In het autobusbedrijf in bet algemeen, dreigt een toestand te ontstaan, die, zoo er geen verandering komt, ongetwijfeld tot eene ontwrichting van het bedrijf zal leiden. En hiermede doelen we op dé z.g.n. snorders, waaronder we verstaan houders van luxe-auto's met ten hoogste acht zitplaatsen, die tamelijk geregeld personen, die zich daartoe aanmelden ever een bepaald traject vervoeren en w©l tegen een prijs, die niet hooger is dan die, welke betaald wordt in de geconcessio- neerde autobusdiensiten, die hetzelfde of ongeveer hetzelfde traejet berijden. Die snorders zijn. buiten kijf ge vaarlijke concurrenten voor de autobus- exploitanten. Ze vallen niet onder de be palingen der Wet op de openbare Mid delen van Vervoer, zoodat linn exploitatie oneindig minder kosten met zich brengt. Him wagens behoeven niet gekeurd te worden, waardoor ze geen keurloonen be hoeven te betalen en met alle mogelijke oude en versleten vehikels straffeloos op den weg kunnen rijden. Terwijl een autobuschauffeur ten minste 21 jaren oud moet zijn, mag een snorder reeds1 op 18 jarigen leeftijd als chauffeur fun- geeren. Aan dienstregelingen en bepaalde tarieven heeft hij' zich niet te storen. Op standplaatsen, welke in sommige ge meenten vbor autobussen zijn aangewe zen, behoeft hij1 niet te letten. Zijn wageA mag ruimte bieden voor ten hoogste acht personen met inbegrip van den bestuur der, maar wat valt er aan te doen als hiji in dien voor acht personen ruimte biedenden wagen er nog eenige bij laadt Concessie heeft een snorder niet noodig, zoodat hiji ook geen verplichte verze keringen, die veel geld kosten, heeft te sluiten. En zoo zouden we nog lieel wat meer kunnen noemen waaruit ten duidelijkste blijkt dat een snorder onder heel veel gunstiger1 voorwaarden rijdt dan.' een officieel geconcessioneerde auto-bus onderneming. Wat doet nu een snorder? Hiji zoekt zijn kracht in het rijden van ritten eenige minuten vóór een rit van een autobus. Hij: weet precies welke rit ten de beste zijn en voor die beste rit ten uit laa.t hij zijn wagen ioopen, waar door hij heel wat passagiers aan de autobus ontfutselt. De weinig opleveren de ritten, welke een autobus zoo vaak heeft te rijden, kan hij negeeren en voor al daarin ook zit voor den snorder een groot voordeel. Dat het- snorders bedrijf eene oneerlijke concurrentie voert: met het geconcessio- neerde autobusbedrijf is moeilijk voor te genspraak vatbaar, maar dat er steeds meerdereen komen, die zich als snorder .opwerpen is toch alleszins begrij.peiijk Im mers is het een voordeelig haantje, daar bij niet te druk en erg vrij, dus in vele óp-zichten begeerlijk. Blijft het snordersbedrijf zich in de zelfde mate uitbreiden als in den laat- sten tijd het geval is geweest dan zul len heel wat autobusondernemingen in den lande genoodzaakt binnen afzienbaren tijd worden hunne bedrijven stil te leg gen en dan zijn niet slechts die onder nemingen daarmede gedupeerd, maar bo venal het publiek. Hoe nu aan den wantoestand een eind. te maken Hef' eenig'e middel is wijziging te brengen in anti. 15, lid 2, der Wet op de Openbare Middelen van vervoer. Dit artikel luidt:„Voor de toepassing van deze wet worden onder de woorden „openbare middelen tot vervoer van per sonen" verstaan de rijtuigen met uitzon dering van die der spoorwegdiensten en en de vaartuigen, bestemd om „geregeld" langs een „bepaalden" weg personen, die zich daartoe aanmelden te vervoeren, onverschillig of het vervoer al dan niet van eenige voorwaarde of van de inacht neming van eenigen vorm afhankelijk is gesteld. Motorrijtuigen met andere bestemming, Ivvelke voor vervoer van personen wor den gebezigd, w;orden voor de toepassing van den bij: artikel 10 bedoelden al- geineenen maatregejj van bestuur mede als openbare middelen tot: vervoer van personen beschouwd, indien zij ruimte bieden voor ten minste acht personen bui ten den bestuurder. „Het vervoer van personen binnen eene gemeente, alsmede de overzetveren, wor den door deze wet niet geregeld." Uit dit artikel blijkt dus dat de criteria bij de beoordeeling- of een motorrijtuig al of niet een openbaar middel van ver voer is, voornamelijk zijn het „geregeld" vervoeren van personen en bet vervoer doen plaats hebben langs- een „bepaalden" weg. Het motorrijtuig moet dus bestemd zijn om op- „vaste terugkeerende tijdstip pen" en steeds langs „denzelfden" weg ten heboeve van bet publiek de com municatie tusschen twee plaatsen te on derhouden. Wanneer nu een snorder maar zorgt dat hij: niet steeds al te precies op het zelfde uur rijdt en zoo nu en dan eens een anderen dan zijn gewonen weg neemt, dan is er voor hem geen koude aan de lucht. Wil het autobusverkeereen gezonde ontwikkeling hebben, dan „moeten" de snorders er uit. Kunnen deze rustig hun gang blijven gaan zooals thans het geval is, dan richten ze op den duur de wet tig1 bestaande autobusbedrijven te gron de hetgeen toch in lijnrechten strijd is met de moderne verkeersbelangen. Zooa-ls we reeeds zeiden kan alleen wetswijziging het euvel doen verdwijnen, maar hoe die wijziging moet luiden is niet ge- makkelijk te zeggen. Om daarvoor een goede redactie te vinden is uiterst moei lijk omdat men met heel veel factoren re kening moet houden; en daarbij, vooral moet zorgen dat het automobielwezen niet meer dan noodig in zijne vrijheid w'ordt verkorf. „Geen goud zoo goed." EEN SERIE MOTOR-ONGELUKKEN TE ROTTERDAM Gevolg van proef-rijden door een. on deskundige. Een 21-jarige etaleur wilde voor het eeerst met. een motor met zij: span gaan pfroegrijden, en wel in de Bloemstraat te Rotterdam. Vrijwel onmiddellijk na dat hij1 den motor op gang had gekregen, reed hij het trottoir oip en daar moest een fiets, welke tegen een huis sjfoftd, het ontgelden. Na dit evenement, schoot de motor rijder weer de rijweg op waar hij een e-en 73-ajrige dame tegen den grond reed, ten gevolge waarvan zij een schaafwon de aan de knie opdiep en over pijn in de heup klaagde. De ontboden G. G. D. heeft haar behandeld, waarop zij naar huis kon gaan. Inmiddels was: ook de politie versche nen, die proces verbaal opmaakte tegen de motorrijder, waarna: zij hem aanaad- den met de motor aan de hand zijn weg te vervolgen. De jongeman meende nu dat de motor ewl ken Wijven Ioopen, zodat hij het gevaarte niet. zou behoeven te duwen. Hij had er echter geen rekening mee ge houden dat de graskraan was blijven openstaan, zo-oda.tzocdra hij den mo tor aanzette het rijwiel met groote vaart 'vooruit schooit, en, den etaleur meetrok. De motor reed toen een kleermaker uit de El c ernst raat, die met zijn moeder liep,' tegen den grond. De jongeman bleef bewusteloos liggen en het, 'personeel van den G. G. D., dalti nogla anwezig was van de vorige aan rijding, constateerde bij hem een hersen schudding, een hoofdwonde en een gebro ken rechterbeen, zoodat zij dezen patiënt' onmiddellijk naar het ziekenhuis aan den Goolsingel brachten. De etaleur had hij deze aanrijding de motorfiets losgelaten en het voertuig was voertgerend naar een stapel dakpannen van een in aanbouw zijnd huis. Vrij wel de geheele stapel werd in puin ge reden en van de motor bleef evenmin veel over. Het publiek dat) van al deze weder waardigheden getuige was geweest, wilde zijn ergernis op den motorrijder koelen, zoodat deze een huis in vluchtte, waar hij ten slotte door de politie weer werd uitgehaald. Onder politiebescherming is hij: naar de politiepost aan het Kruisplein ge bracht, waar hlj| werd gehoord en waar zijn handen, waaraan hij schaafwonden had gekregen, werden verbonden. Het motorrijwiel is in beslag genomen. 65 cent per flesch. Heerlijk en Goedkoop! Verder ROODE PORT, SAMOS» MISTELLA, VERMOUTH, ST- JULIËN, MEIWIJN in verschil lende prjjzen Onze oud-stadgenoot de heer H^ Kramer, die voor enkele weken weer tiej-' rugging naar Ned. Oost-Indië, is aldaakj aangesteld tot hoofd der sehqal te Tand jong Pinang. De tweede wintierxiitvoering van dé R.-K. Fanfare w'ordt gegeven den 2enj Febr. De verschillende nummers zullein) worden afgewisseld door komische voóï- dirachten van den heer H. v. Engelen!,; humorist te Waalwijk- u i

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1930 | | pagina 1