Voorjaar - Zomer
Antoon Remie
F— L. J. VEERMAN
CAHIERS
-41 1930 ■-
Belangrijk bericht.
HEUS DEN.
van 31!» 5 en 6 cent
RAPPORT van de commissie, benoemd door
den Heer Commissaris der Koningin in
de provincie Noordbrabant, ter adviseering
aan Gedeputeerde Staten inzake de op
lossing van het autobus-vraagstuk in het
Land van Heusden en Altena.
1 Uitzonderingen op bijzondere
dagen en ten deele des Zater
dagsavonds en des Zondags.
Volgens art. 4 vindt de bepaling van
art. 2, onder a, geen toepassing: a.
ten aanzien van winkels, waar uitslui
tend of in hoofdzaak brood, banket, sui
kerwerk en chocolade wordt verkocht,
op 1 Januari, 24, 26 en 31 Dec.; b.
ten aanzien van bloemenwinkels op 1
Januari, 14 en 15 Aug., 1 en 2 Nov.,
24, 26 en 31 Dec.; c. ten aanzien van
melk-, visch- en fruitwinkels tot 12 uur
des middags, uitsluitend voor den ver
koop van melk, room, visch en fruit;
d. ten aanzien van winkels, waar uit
sluitend of in hoofdzaak brood, ban
ket, suikerwerk en chocolade wordt ver
kocht, gedurende ten hoogste vier ach
tereenvolgende uren, liggende tusschen
negen uur des v.m. en acht uur des
nam.; doch uitsluitend voor den ver
koop van die waren en onder voor
waarde, dat van de uren, gedurende
welke de winkel op Zondag voor het
publiek is geopend, te allen tijde dui
delijk is kennis gegeven op een ge
schrift of drukwerk, dat aan de toe
gangsdeur tot den winkel is beves-
tingd, zoodanig, dat daarvan van bui
ten af gemakkelijk kan worden kennis
gegeven.
De bepaling van art. 2, onder b,
vindt geen toepassing: a. op Zater
dag; b. op den dag, voorafgaande aan
Goeden Vrijdag en Hemelvaartsdag, op
14 Aug. en 31 Oct., onder voorwaarde,
dat onderscheidenlijk op Goeden Vrij
dag, Hemelvaartsdag, 15 Aug. en 1
Nov. voor den winkel de regeling wordt
toegepast, welke voor den Zondag is
vastgesteld; c. in het tijdvak van 25
Nov. t. e. m. 5 Dec. en in het tijd
vak van 18 tot en met 24 Dec.; d. ten
aanzien van bloemenwinkels op 30 Dec.
en winkels, waar uitsluitend of in hoofd
zaak brood, banket, suikerwerk en cho
colade wordt verkocht, op 31 Dec.
Op de dagen, genoemd in de ge
vallen sub. a tot men met d, zal het
echter verboden zijn, een winkel voor
het publiek geopend te hebben na tien
uur des nam. en voor vijf uur des v.m.
Kappers- en barbierswinkels mogen
op de dagen, genoemd in de laatst
bedoelde gevallen sub a en b, benevens
op 24 Dec., zoo deze dagen werk
dagen zijn, tot elf uur des num. voor
het publiek geopend zijn, doch na dien
uur des nam. uitsluitend voor het ver
richten van kappers- en barbierswerk
zaamheden.
meerite en voor verschillende groepen
van winkels.
Verkoop „over de deur"; uit
zending van goederen.
Volgens art. 7 is het verboden, gedu
rende den tijd, dat een winkel voor
het publiek gesloten moet zijn, in, vóór,
in de onmiddellijke nabijheid van, of
van dien winkel of het daarbij behoo-
rende winkelhuis uit iemand te bedie
nen.
Echter mogen degenen, die in den
winkel aanwezig zijn, nog bediend wor
den tot ten hoogste een half uur na
het sluitingsuur.
Het is verboden gedurende den tijd,
dat een winkel voor het publiek ge
sloten moet zijn, van dien winkel of
van het daarbij behoorende winkenhuis
uit, voorwerpen of stoffen ter afleve
ring aan het publiek uit te zenden.
Dit is niet van toepassing op het
uitzenden van brood, gedurende den
tija. dat een winkel, waar brood wordt
verkocht voor het publiek gesloten moet
zijn.
Het venten; geringe eetwaren.
Artikel 8 verbiedt in het algemeen
het venten, het verkoopen en het te
koop aanbieden op of aan voor het
openbaar verkeer openstaande land- en
waterwegen op Zondag en op tijden,
dat de winkels gesloten moeten zijn.
De desbetreffende verbodsbepaling zal
op Zondag, den Nieuwjaarsdag, den
tweeden Paaschdag, den Hemelvaarts
dag, den tweeden Pinksterdag en de
beide Kerstdagen na vijf uur des v.m.
Sabbath; Zevendedag.
Art. 5 luidt:
Aan het hoofd of den bestuurder
van een winkel, die tot een kerkge
nootschap behoort, dat den wekelijk-
schen rustdag op den Sabbath of op
den Zevendedag viert, zal op zijn ver
zoek door B. en W. vergunning wor
den verleend om zijn winkel op Zon
dag tusschen vijf uur des v.m. en twee
uur des n.m. voor het publiek geopend
te houden, of, indien het betreft een
winkel, waar uitsluitend of in hoofd
zaak brood, banket, suikerwerk en cho
colade wordt verkocht, tusschen vijf
uur des v.m. en acht uur des n.m.,
met dien verstande, dat daarin na twee
uur des n.m. uitsluitend brood, banket,
suikerwerk en chocolade mag worden
verkocht.
Aan hem, wien een vergunning als
in het vorige lid bedoeld, is verleend,
zal het evenwel verboden zijn, een win
kel voor het publiek geopend te heb
ben gedurende den Sabbath of den
Zevendedag.
Voorts geldt de bepaling van art. 2,
onder b, niet voor een winkel, waar
van het hoofd of de bestuurder behoort
tot een Israëlietisch kerkgenootschap,
indien hem eene vergunning, als in
het eerste lid bedoeld, is verleend: a.
op de twee dagen onmiddellijk vooraf
gaande aan den dag, waarop het Israë
lietisch Paaschfeest aanvangt; b. op den
.Woensdag en Donderdag, voorafgaande
aan het Israëlietisch Paaschfeest, zoo
dit feest op Zaterdag aanvangt; c. op
den dag, onmiddellijk voorafgaande aan
dien, waarop de zevende dag van het
Israëlietisch Paaschfeest aanvangt; d.
on den dag, waarop het Israëlietisch
Paaschfeest eindigt; e. op den dag on
middellijk voorafgaande aan den dag,
waarop onderscheidenlijk het Israëlie
tisch Wekenfeest, het Nieuwjaarsfeest,
het Loofhuttenfeest en het Slotfeest
aanvangt; f. op den Donderdag, voor
afgaande aan het Israëlietisch Weken
feest, zoo dit feest op Zaterdag aan
vangt, een en ander onder voorwaarde,
dat de winkel tijdens den duur van
genoemde feesten voor het publiek ge
sloten is.
Het bepaalde in de laatste beide ali
nea's van art. 4 vindt daarbij overeen
komstige toepassing.
De vrije ochtend of middag
voor het personeel.
Volgens art. 6 kan, bij plaatselijke
verordening, de Gemeenteraad onder
goedkeuring van de Kroon bepalen, dat
op een werkdag per week gedurende
een gedeelte van dien dag en wel vóór
of na één uur des n.m., alle of be
paalde groepen van winkels binnen de
gemeente groepen van winkels binnen
de gemeente voor het publiek geslo-
sloten moeten zijn. De dag en het
daggedeelte, in den vorigen volzin be
doeld, worden in de verordening aan
gewezen; zij kunnen verschillend zijn
voor verschillende gedeelten der ge
niet gelden ten aanzien van geringe eet
waren.
Afwijkende bevoegdheid der
gemeentebesturen.
Indien bijzondere omstandigheden af
wijkingen van bepalingen dezer wet in
eene gemeente gewenscht maken, kun
nen deze afwijkingen door den Gemeen
teraad onfler goedkeuring van de Kroo.n
worden vastgesteld (art. 9).
Vragen op rechtskundig gebied
(Abonné's kunnen in deze rubriek
GRATIS vragen stellen.)
Ik ben getrouwd en zonder kinderen,
wanneer er nu een sterfgeval van nay plaats
heeft, kan dan m ij n of haar familie
mjjn vrouw verplichten tot uitkeering
A. M, A.
VERDWIJNENDE MOLENS.
De watermolen, welke nog achteraf in
den Eendrachtpolder bij Zevenhuizen staat,
is by openbare inschrijving verkocht. Kooper
werd de heer Mudders te Oouderak voor
f418. Van de zes molens, welke in dezen
polder hebben gestaar, resten er thans nog
slechts twee.
Een MOLEN, die NIET ver-
dwijnt is het Handelsmerk
van de
SPOOR'S Mosterdfabrieken,
sinds 1888 gevestigd te CULEMBORG.
PLAN VOOR REGIONALE GAS-
VOORZIENING.
Van Walcheren, Zuid-Beveland en
Westelijk Noord-Brabant.
De Imperial Continental Gas Associ
ation, die gas levert uit de hoogovens
bij Brussel en daarmee o.a. Antwerpen
en omgeving voorziet, heeft een plan
ontworpen voor gasvoorziening van
Walcheren, Zuid-Beveland en Westelijk
Noord-Brabant.
De ondernemingen, welke op het oo-
genblik concessie hebben voor levering
van gas in het genoemde district, zoo
mede de plaatsen, welke een eigen gas
fabriek exploiteeden, zouden tot elkaar
moeten komen voor de oprichting van
een distributiemaatschappij, aan welke
de gemeenten concessie zouden verlee-
nen voor de distributie van gas in het
g'eheele district, volgens het principe
van belangengemeenschap, waarbij het
gas in het groot wordt verkocht. De
Imperial Continental Gas Association
zou het gas tegen zulk een prijs aan
de distributiemaatschappij moeten leve
ren, dat dezee in staat zou zijn, het
gas in het district te brengen tegen een
ïageren prijs dan de tegenwoordige pro
ductiekosten. Inbrengers in de distribu
tiemaatschappen zouden zijn de ge
meenten met een eigen gasfabriek, deze
zijn Middelburg, Goes, Wemeldinge, ler-
seke,, combinatie Krabbendijke-Kruinin-
gen en Bergen op Zoom, zoomede de
I. C. G. A. voor haar concessie met
Vhssingen en dorpen op Walcheren.
(N. R. Ct.)
De nieuwe Voorjaar- en
Zomercollectie's ontvangen.
Ruime keuze voor Dames-
en Heeren Costuums, Man
tels, enzenz
PRACHTIGE STOFFEN
en als steeds
BILLIJKE PRIJZEN
Prompte bediening 1 Nette afwerking
Tijdige bestelling gewenscht.
Dames- en Heerenkleermakerjj,
BREESTRAAT 78,
In den Boekhandel van de
te HEUSDEN,
zyn verkrygbaar
In de commissie zijn met betrekking tot de instelling van auto-
buslijnen twee stremmingen te onderkennen.
De eene wenscht slechts lijnen waarvan te voren met grond kan
worden verwacht dat zij aan de ondernemers geen schadepost
zullen opleveren. De andere daarentegen wenscht lijnen, die ge
acht kunnen worden in het oeconomisch belang der streek te zijn,
ook |al is te voorzien dat de exploitatie aan de ondernemeirfs
verlies zal gevenvolgens hen moeten nuttige, maar toch niet
rendabele lijnen geldelijk gesteund worden door de provincie en
de belanghebbende gemeenten.
;Met fdeze laatste meening kon zich de eerste strooming niet
vereenigen, daar zij niets verwacht van ook maar eenigszins vol
doende subsidiën van provincie en gemeenten.
De commissie is in haar geheel van oordeel dat de twee be
staande lijnen n.l. de lijn Sleeuwijk-Dussen-Heusden-'s Hertogen
bosch en de lijn Woudrichem-Heusden-'s Hertogenbosch moeten
worden gehandhaafd, echter zoodanig aangevuld dat de lijn over den
Miaasdijk niet haar eindpunt te Woudrichem maar te Sleeuwijk
moet hebben waar de veerdienst naar Gorinchem om het half
uur plaats heeft, terwijl aldaar des winters ook vroeger in
de morgenuren en gedurende het geheele jaar, later in de avoiid-
uren wordt overgezet. De doorverbinding van Woudrichem naar
Sleeuwijk is ook wenschelijk met het oog op de bewoners van
den Oudendijk, Zandsteeg en Merwedijk, gelegen onder de ge
meente Woudrichem, terwijl er als het ware een ringlijn voor
het Land van Heusden en Altena door in het leven wordt ge
roepen. 1
Deze door-verbinding is vooral van belang voor personen, uit
de gemeenten Wijk, Veen, Andel, Giessen, Rijswijk en Woudri
chem, die Sleeuwijk, Werkendam en Almkerk willen bezoeken, en
voor hen uit laatstgenoemde gemeenten, die zich naar een der
gemeenten aan den Hoogen Maasdijk moeten begeven.
Het verlengstuk Woudrichem-Sleeuwijk ter lengte van 31/2 KM.
zal ook aan den eventueelen autobusdienst stellig geen schade
opleveren.
Het traject Sleeuwijk-Werkendam eventueel te rijden door een
geconcessioneerden dienst 's Hertogenbosch-Heusden-Dussen-Sleeu-
wijk, werd door de commissie wenschelijk geacht.
De opmerking van een paar leden, dat de dienst op dit traject
bewezen had niet rendabel te zijn voor een autobusonderneming,
werd weerlegd met de opmerking dat een richtige exploitatie
daarvan geen verliezen zal geven, hetgeen echter door meerdere
leden ten sterkste werd betwijfeld. De ter vergadering als lid
der commissie aanwezige inspecteur der posterijen en telegrafie
te Dordrecht zegde voor dit traject het postvervoer per autobus
toe, hetgeen den concessionarissen jaarlijks f 800.geeft.
Ook wordt wenschelijk geacht een autobusdienst Sleeuwijk-Dor-
drecht en wel zoodra het veer bij den Kop van het Land in exploi
tatie zal zijn gebracht.
Evenzeer werd de wenschelijkheid door de commissie uitgespro
ken van een autobusverbinding van de Langstraat met het Land
van Heusden en Altena
Algemeen was men van oordeel dat een vroegdienst op (Maan
dag voor de markt te Gorinchem van Genderen-Babyloniënbroek-
Dussen-Hank-Nieuwendijk-Sleeuwijk zeer gewenscht is en eveneens
pp Woensdag voor de markt te 's Hertogenbosch een vroegdienst
van Nieuwendijk-Dussen-Babyloniënbroek-Heusden-'s Bosch.
Wat de exploitatie van buslijnen betreft, is de commissie van
meening, dat zulks zooveel mogelijk in één hand behoort te zijn
en Wenscht daarom dat alle lijnen in het Land van Heusden en'
Altena, behoudens de lijn Gorinchem- Geertruidenberg en Bom-
melerwaard-Woudrichem, voortaan worden geëxploiteerd óf door
een naamlopze vennootschap óf door een soort van fusie van de
bestaande pndernemingen.
Wanneer tot fusie van de bestaande exploitanten zou worden ge-
kómen, hetgeen de commissie zeer wel mogelijk acht, met het oog
op der commissie bekende bij Gedeputeerde Staten ingediende
consessie-aanvragen, wenscht dë commissie vooral dat abonne
menten op beide ondernemingen geldig zullen zijn, zoodat het
niet meer zal voorkomen, dat abonné's, inzonderheid scholieren,
een paar uur te 's Hertogenbosch moeten wachten, wanneer jde
bussen van de onderneming, waarvoor de abonnementen gelden,
vol zijn.
Wanneer abonnementen op beide ondernemingen geldig zijn,
zullen de leerlingen wier lessen later dan 4 uur 's namiddags
eindigen en die dus niet met de bus yan 4.15 kunnen vertrekken,
vpor welke bus hun abonnementen geldig zijn van de eerstvolgende
uit 's Hertogenbosch vertrekkende bus kunnen gebruik maken, waar
voor hun abonnementen thans niet gelden.
De oommissie is van oordeel, dat in de concessievoorwaarden
hét aantal bussen waarmede op beide lijnen moet worden gereden,
behoort te worden vastgelegd. Zij oordeelt bussen die plm. 20
zitplaatsen bevatten het meest doelmatig voor de streek. Om de
bussen over het traject Sleeuwijk-Dussen-Heusden en Sleeuwijk'-
Woudrichem-Heusden te Heusden te vervangen door een groote bus
van plm. 40 zitplaatsen naar 's Bosch, acht de commissie niet doel
matig en evenmin noodzakelijk en zij vindt het beter dat alle uit
Sleeuwijk vertrekkende bussen rechtstreeks naar 's Hertogenbosch
doorrijden, hetgeen geen bezwaar biedt als bussen van plm. 20
zitplaatsen worden gebezigd en op tijdstippen waarop druk ver
voer voorzien kan worden, meerdere bussen worden ingelegd.
Tegen het overstappen van passagiers in een groote bus te
Heusden bestaan de volgende bezwaren
1°. het ongeveer gelijktijdig vertrekken uit Sleeuwijk in twee
richtingen naar Heusden
2°. het defect geraken van een der bussen zal een langdurig
Wachten te Heusden tengevolge hebben
3°. mindere reisgelegenheid van Heusden naar 's HertogenboschJ;
4o. aanschaffing en exploitatie van bussen van plm. 40 perso
nen zijn veel te hoog in prijs
5°. als regel veel te weinig passagiersvervoer voor een bus met
40 zitplaatsen. Immers moet worden uitgegaan van het stand
punt, dat de thans bestaande lijnen 's Bosch-Woudrichem
en 's Bosch-Sleeuwijk, wat de eerste betreft slechts zeer
matig rendabel is en wat de tweede betreft, zij steeds met
verlies geëxploiteerd heeft en nog exploiteert.
Maar hoe ook, de Gommissie is van oordeel dat op geen enkele
lijn aan meer dan één onderneming concessie behoort te worden
gegeven en pok1 dat van bestaande hoofdlijnen geen gedeelten:
door andere concessionarissen worden bereden omdat dan de oude
toestand blijft 'bestaan, n.l. zich nauwelijks kunnende bedruipen
of met verlies rijdende ondernemingen, hetgeen hoogst ongewenscht
is, zoowel voor het reizend publiek als voor de exploitanten.
De commissie is van oordeel dat vervoerverboden als zijnde on
gewenscht, behooren te verdwijnen en in het bijzonder geldt dit
voor het verbod Vlijmen-'s Hertogenbosch, hetwelk van toepassing
is op de bussen uit het Land van Heusden en Altena.
Het aantal wagens dat door een naamlooze vennootschap pf
door gefusionneerde exploitanten op de lijnen 's Hertogenbosch-
Heusden-Woudrichem-Sleeuwijk en 's Bosch-Heusden-Dussen-Sleeu-
wijk behoort te worden voorgeschreven, bedraagt acht met inbegrip
van reservebussen.
Tegen verlenging der concessie aan de A.T.O. welke concessie is ver
leend voor het traject Gorinchem-Sleeuwijk-Geertruidenberg, bestaat
geen enkel bezwaar en integendeel acht de comm. deze concessie zeer
wenschelijk. Van groot nut zouden de diensten op dit traject zijn,
wanneer deze voor scholieren van den Nieuwendijk en De Kil zóó
geregeld werden, dat zij in verband met den aanvang en het ein
digen der lessen van de scholen te Gorinchem, daarvan gebruik!
konden maken.
De (aan A. Elshout verleende concessie voor het rijden met
marktbussen pp Maandag vanaf Almkerk via Waardhuizen-Uitwijk-
Giessen naar Woudrichem en op Woensdag vanaf Almkerk via
Waardhuizen, Uitwijk, Giessen naar 's Hertogenbosch dient naar
het oordeel der oommissie niet te worden verlengd. Immers zijn
dit zeer goede diensten die geen onbelangrijke schade toebrengen aan
de thans bestaande grootere ondernemingen. De exploitant die de lijn
over den (Maasdijk met 1 Mei a.s. zal krijgen te exploiteeren, moet
ook concessie verkrijgen voor het rijden op marktdagen van de
trajecten Waar dhuizen-Giessen-Woudrichem en Waardhuizen-Gies-
sen-Den Bosch, opdat van de hoofdlijnen niet afgetapt wordt
door kleine marktautobusondernemingen. Het berijden op markt
dagen van het traject Almkerk-Waardhuizen is niet gewenscht,
omdat daardoor heel wat Almkerksche passagiers ontnomen wor
den aan de onderneming, welke voor het z.g.n. benedenland d. i.
van Sleeuwijk-Dussen-Heusden-'s Bosch concessie zal krijgen.
Tegen het verleenen van de verlenging der concessie van den'
marktautobusdienst pp Maandag van uit den Bommelerwaard via
Giessen naar Woudrichem bestaat bij de commissie geen bezwaar.
Wat het materiaal betreft, is de oomtnissie de meening toege
daan dat met solide, maar toch niet al te dure autobussen (zij be
doelt bussen als Opel, G.M.C. enz., in den kostprijs van f 4000.
a f 4500.met hetzelfde aantal diensten als thans de trajecten
worden bereden.
De commissie is hier vóór, omdat met te dure bussen de lijnen
in het Land van Heusden en Altena niet rendabel kunnen
zijn en zij een te groote opzet niet mogelijk acht in verband met
het betrekkelijk geringe reizigersvervoer.
Waar de commissie het aantal benoodigde bussen met inbegrip
van reservebussen ten getale van acht noodzakelijk acht, daar
kan dit getal door Gedeputeerde Staten slechts worden voorge
schreven, wanneer met bussen welke plm. 20 zitplaat
sen bieden, gereden wordt en welke niet meer kosten dan f 4000
f4500.