Oil nummer aesiaat uil 3 manen.
LIMONADESIROPEN
SHELL-TOX
doodt
5. p. £ankbttyzcn 4 Co's Bank Jf.V.
VAN ALTEN*
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No. 5040 Vrijdag 25 Juli 1930,
Het wegenplan in het Land
van Heusden en Altena.
II
Buitenland
Binnenland
ftjentjehap van de ftmslgrdatwhe Baak jY.V, Amsterdam
progisterij ft. Verjchunr-Baert
Botermarkt fteujdea.
Dit blad verscbyot WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprys: per 3 maanden f 1.25,
en franco per post bfscbikt f 1.40. Afzonderlijke
Dammers 6 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no 61536.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur et
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
't Verdient inderdaad lof, dat de be
sturen van de Tuinbouwvereenigingen
Land van Altena te Woudrichem en
Excelsior te Veen het initiatief heb
ben genomen, om te geraken tot deug-
deugdelijke, en aan het modern verkeer
voldoende wegen in het Land van Heus
den en Altena. Immers zijn wij er al
len wel van overtuigd, dat goede we
gen een noodzakelijk vereischte zijn om
eene geïsoleerde streek als tusschen
Merwede, Oude Maas en Bergsche
Maas is gelegen, economisch op te hef
fen. Het Land van Heusden en Altena
kan zijn een streek in wording, d.w.z.
een streek waar nog heel wat van te
maken is, indien wegen en verkeersmid
delen de mogelijkheid openen van ge
makkelijke en snelle verplaatsing van
menschen en producten.
In drie plaatsen, n.I. Veen, Woudri
chem en Meeuwen werden vergaderin
gen gehouden ter bespreking van het
aan het hoofd dezes vermeld punt, en
mede naar aanleiding van het gespro
ken? in die vergaderingen, willen wij
thans iets zeggen.
Als we de verslagen, van het in de
vergaderingen behandelde nagaan, dan
komt het ons voor, dat genoemde ver-
eenigingen met tweeërlei doel hare ac
tie zijn begonnen en wel le. om een
goeden modernen verkeersweg te krij
gen van Dordrecht naar 's-Bosch via
het veer bij den Kop van 't Land en
2e om de mogelijkheid te openen, om
in de streek geteelde tuinbouwproduc
ten zoo snel mogelijk naar de veilingen
te Utrecht en Rotterdam te kunnen
vervoeren, ten einde daardoor den tuin
bouw in het Land van Heusden en
Altena zooveel mogelijk te doen toe
nemen. Het bestuur der genoemde ver-
eenigingen, dat bedoelde vergaderingen
heeft belegd, is zelf niet met een plan
voor den dag gekomen, maar meende
het vormen van een plan aan de ver
gaderingen te moeten overlaten. Op de
vergadering te Woudrichem heeft de
Heer Reinsaardt, technisch ambten, van
den Rijkswaterstaat te Werkendam, een
plan ingediend, dat nu niet direct onze
algeheele instemming heeft. De Heer
Reinsaardt wil n.I. een weg vanaf den
Krommen Nol (d.i. aan het eind der
Polsestraat te Aalburg) via den Bies
heuvel en Uitwijk naar den rijksstraat
weg nabij het fort Altena. Daardoor
zou de afstand WerkendamHeusden
aanmerkelijk worden verkort. Dat de
ze weg eene belangrijke verkorting zou
geven, zien wij met de kaart in de
hand niet in, daargelaten nog, dat men
er zoo heel veel niet aan zou
hebben, omdat in de bestaande wegen
van Aalburg naar de Heusdensche brug
en van het fort Altena naar het pont-
veer van den Kop van 't Land, geen
wijziging zou worden gebracht. Gaat
men over een lang traject alleen een
middenstuk in orde maken en laat men
het resteerende zooals het is, dan is
men nog geenszins afdoende geholpen.
En dan nog de vraag of de kosten,
welke de door den Heer Reinsaardt
voorgestelde weg zal eischen, wel op
wegen tegen de voordeelen, die hij
eventueel zal brengen.
Gewenscht wordt, dat de nieuw aan
te leggen weg ten goede zal komen
aan een snellen afzet van tuinbouw
producten. Stellig zal hij ten dezen op
zichte, aan een deel van het Land van
Heusden en Altena ten goede komen,
maar Meeuwen, Dussen, Hank, Nieu-
wendijk en Almkerk, hebben er totaal
geen belang bij. En dan de groote
vraag of Rijk en provincie, die toch
voor het grootste deel de aanlegkosten
zouden moeten betalen, bereid zouden
worden bevonden, om tot de totstand
koming van een weg, als door den
Heer Reinsaardt voorgesteld, zouden
willen medewerken.
Met het Statenlid den heer Bogers,
zijn wij van gevoelen, dat de aanleg
van<e en weg-Reinsaardt de zaak waar
het om gaat niet slechts op de lange
baan zal schuiven, maar ook in niet
geringe mate in den weg zal staan.
De Heer Bogers zeide in de vergade-
rng tei Woudrichem, dat het hem veel
beter voorkwam, de bestaande wegen
te verbeteren, welk gevoelen door het
Statenlid Mr. C. W. van Ommeren,
blijkens het door deze in de vergadering
te Meeuwen gesprokene, geheel werd
gedeeld. Verbetert men de bestaande
wegen op flinke wijze en niet schriel,
aldus Mr. van Ommeren, dan zijn in
het Noordelijk- en het Zuidelijk deel van
het Land van Heusden en Altena gehol
pen en heeft men zeker in den toestand
van tientallen jaren voorzien. Door ver
breeding en goede verharding der be
staande wegen en door wegneming voor
zooveel mogelijk der bestaande krom
mingen en bochten, komt men de be
hoeften van het snelverkeer reeds een
groot eind tegemoet. En ongetwijfeld
zal het verbeteren der bestaande we
gen ook veel minder kosten met zich
brengen, dan de aanleg van den weg
Reinsaardt, welke voor een gedeelte in
een zeer slappen bodem moet worden
gelegd en veel kostbare onteigeningen
met zich zal brengen.
Mr. van Ommeren achtte den aanleg
van een weg, dwars door den Biesbosch
vanaf het pontveer van den Kop van
't Land tot Nieuwendijk, van groot nut
en wel vooral om deze reden, dat met
het oog op den bestaanden landhonger
in het Land van Heusden en Altena,
het klein landbouw- en tuinbouwbedrijf
dan ook in den Biesbosch wortel zou
kunnen schieten.
De Heer de Waard zeide van bevoeg
de zijde te weten, dat een weg dwars
door den Biesbosch veel te duur zou
worden door bruggenbouw enz., wat
Mr. van Ommeren de vraag ontlokte
of ingenieur Bongaerts, d.i. de man, die
den weg door den Biesbosch voor het
eerst ter sprake heeft gebracht, daar
dün geen rekening mede zou hebben
gehouden.
Ons komt het voor, dat het geheele
Land van Heusden en Altena en ook
de Biesbosch, zooveel mogelijk aan ver
keerswegen, welke voldoen aan de ei
schen van den modernen tijd, moe
ten worden geholpen, omdat niets on
beproefd mag worden gelaten om de
landstreek economisch te verheffen. En
het best naar onze meening is, dan
te ijveren met alle macht en kracht, wel
ke in ons zijn, voor zooveel mogelijk ra
dicale verbetering der bestaande wegen
d.z. dan de bestaande weg langs den
Maasdijk vanaf de draaibrug bij Heus
den tot het pontveer bij den Kop van
't Land en de weg vanaf de stoep bij
de Heusdensche brug over de Berg
sche Maas via Dussen, fort Altena naar
Werkendam en bovendien voor den
aanleg van een goeden verkeersweg
aansluitende aan den rijksstraatweg te
Nieuwendijk, door den Biesbosch naar
het pontveer bij den Kop van 't Land,
Hebben we dan het gewenschte, dan
kunnen we ongetwijfeld op een mooi
en degelijk wegen-complex prat gaan
en zijn andere hoofdverkeerswegen ab
soluut overbodig.
Sinaasappel, Citroen, Ananae,
Frambozen en Grenadine van de
N.V. Maatschappij „de Betuwe"
in heele en halve flacons.
HEEL WAT ANDERS,
HÉÉL WAT BETER.
A. BAAI JENS,
Botermarkt 88, HEUSDEN.
TRAGISCH ONGELUK TE KOBLENZ.
Tegen het einde der bevrijingsfeesten
te Koblenz gebeurde Dinsdagavond een
ernstig ongeluk. Toen de menschen-
menigte van Neuendorfer Eek naar de
voorstad Koblenz Luetzel terugkeerde,
stortte een brug over den „Floss-Sicher-
heitshafen" de Winter schuilhaven
in. Ongeveer 100 menschen, die zich op
de brug bevonden vielen te water. On
middellijk snelden brandweer, politie en
burgers te hulp. Een groot aantal dren
kelingen slaagde er echter in om zonder
hulp den oever te bereiken. Enkele anderen
werden nog gered. Bij het reddingswerk
werden reeds 34 dooden geborgen. Het
reddingswerk wordt voortgezet.
Later wordt nog gemeld
De stad Koblenz is in rouw gedom
peld. Het bezoek van president Von Hin
denburg aan Trier is afgelast. Nog 5
personen worden vermist. Aan verdron
kenen heeft men 37 lijken geborgen.
Op de brug schijnen zich 420 a 150
menschen te hebben bevonden.
o—
IN EEN VLAAG VAN WAANZIN.
Te St. Etlenne is een arbeider plotseling
krankzinnig geworden. Met 2 revolvers
gewapend, begaf hij zich op straat, waar
hij eerst een koopman, die argeloos voor
de deur van zijn winkel stond, doodschoot
en vervolgens 4 voorbijgangers verwondde,
die zich niet tijdig wisten te bergen. Ten
slotte doodde hij een spoorwegambtenaar,
die juist uit huis kwam om dienst te gaan
doen door een schot in het hart. Toen
de politie hem wilde arresteeren, vloog
hem zelf een kogel door het hoofd, waar
door hij levensgevaarlijk werd jgewond.
TWEE BERG-ONGELUKKEN.
13 Dooden en 10 gewonden.
Op den Jean de Martin, in de Fransche
Alpen, zijn 4 personen van een uit 12
personen bestaand toeristengezelschap, ten
gevolge van het breken van een koord in
een afgrond gestort.
De 4 toeristen, een geestelijke uit Straats
burg en 3 scholieren, waren onmiddellijk
dood.
In het Andesgebergte in Zuid-Amerika
is een gezelschap toeristen door een lawine
bedolven. Negen hunner zijn om het leven
gekomen, terwijl er 10 ernstig gewond
werden.
AUTOBUS IN AFGROND GESTORT.
Op den terugkeer van een toer naar
den Tête Noire bij Chamonix is een auto
bus, waarschijnlijk tengevolge van het wei
geren der remmen, in een afgrond gestort.
Van de inzittenden allen jonge meisjes
werd een gedood en 5 gewond, terwijl
ook de chaufteur verschillende verwon
dingen opliep.
DE TYFOON.
Uit Tokio meldt men Blijkens een of-
ficieele mededeeling zijn de gevolgen van
den jongsten tyfoon aldus samen te vatten
In Korea werden 393 menschen gedood
en 205 gewond. Er worden echter nog
1493 personen vermist, van wie men aan
neemt dat ze zijn omgekomen. Er werden
8475 huizen verwoest.
Op Kioesjoe werden 82 personen ge
dood en 425 gewond, terwijl 75 nog wor
den vermits. Voorts werden er 16890
huizen verwoest en 20786 beschadigd
1803 schepen zijn gezonken.
SCHIP VERGAAN OP DE ZUI
DERZEE.
In den nacht van Maandag pp
Dinsdag is het zeilschip „Eben
Haëzer" van schipper Klaas Kroezen
uit Zwartsluis tijdens het hevige
stormweer op de Zuiderzee tusschen
Schokland en Harderwijk omgeslagen
en gezonken. Het schip was niet ge
laden en was van Kampen op weg
naar Amsterdam.
De schipper wist met levensgevaar
zijn vrouw en drie kinderen van resp.
8', 4 en 3 jaar, van boord te halen en
in (de sloep te brengen. Deze sloep
werd later door schipper Bouwmees
ter uit Zwolle, die met zijn motor
schip passeerde pp sleeptouw geno
men en naar Schokland gebracht,
waar de schipper Kroezen en zijn ge
zin thans nog vertoeven.
Men zal trachten de „Eben Haë
zer", een licht scheepje van 134 ton,
te lichten. Het vaartuig was verze
kerd, de inboedel echter niet.
KAS-TEKORT BIJ HET REGI
MENT JAGERS?
Naar de „Avondpost" van welinge
richte zijde verneemt, moet aan het
licht zijn gekomen, dat bij de admi
nistratie van het regiment jagers een
niet onaanzienlijk kas-tekort bestaat.
Nadat dit tekort is geconstateerd,
is de verantwoordelijke functionnaris
van zijn functie ontheven en een offi
cier van het departement van defensie
aangewezen om een onderzoek in te
stellen en de administratie, die danig
in de war schijnt te zijn, op orde te
brengen. Zooals bekend mag worden
geacht, bekleedt bij een regiment in
fanterie (Jagers), een kapitein van de
militaire administratie de functie van
administrateur van hét regiment.
Ofschoon het tekort reeds eenigen
tijd geleden werd geconstateerd,
schijnen tot nog toe tegen den ver
antwoordelijken functionnaris geen
bijzondere maatregelen te zijn geno
men.
telef. wo. 15 Raamsdcnksveer.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden,
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingeau
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. Spaarboekjes gratis b(j eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
GOEDKOOP LINNEN OF
KATOEN
Vele dames werden reeds gedu
peerd door het koopen aan de deur
van z.g. linnen voor lakens, dat af
komstig zou zijn uit den nog aanwe
zigen voorraad van de op j.l. 20
Juni door brand verwoeste linnenfa-
briek der N.V. Weverijen G. Kersse-
makers Zonen te Eindhoven en in
wier opdracht de verkooper zou han
delen.
De verkooper toont dan voorna
melijk rollen goed, die met opzet
min of meer met slik' zijn besmeurd',
terwijl hij zegt dit z.g. prima linnen
te mogen verkoopen voor f 1.25 (la
ger biedenden slagen goedkooper),
daar de voornoemde firma met de
fabricage niet zou doorgaan en al
het nog voorradige k tout prix op
ruimt, terwijl hij binnen enkele da
gen terug zou komen met handdoe
ken en tafelgoed.
Naar andere inlichtingen uitwijzen
is het z.g. prima linnen een heel ge
wone qualiteit katoen, in elke manu
facturenzaak onder den naam van
congolinnen verkrijgbaar a ca. f 0.30
per el. De N.V. Weverijen G. Kersse-
makers heeft niemand opdracht ge
geven voor haar goederen te verkoo
pen, rechtstreeks aan den verbruiker,
terwijl zij al het mogelijke doet pm
ten spoedigste wederom de fabricage
ter hand te kunnen nemen.
Men zij dus gewaarschuwd.
VLIEGEN MUGGEN MOTTEN
MIEREN WANDLUIZEN
KAKKERLAKKEN WESPEN, enz.
Verkrijgbaar bij
ERNSTIG AUTO-ONGEVAL.
Op den Waalbandijk bij Doode-
waard is een ernstig auto-ongeval ge
beurd, dat een persoon het leven heeft
gekost. Een met bessen geladen
vrachtauto van de vruchtenconserven-
fabriek „De Betuwe" te Tiel moest
uitwijken voor een passeerenden wa
gen. Daar de auto te veel aan den
kant van den dijk reed, zakte ze weg,
sloeg om en bleef zwaar gehavend
liggen aan den voet van den dijk. De
chauffeur, zekere Slech uit Tiel, werd
ernstig gewond en had snijwonden
in het gelaat, terwijl de naast hem
zittende G., eveneens uit Tiel afkom
stig, die vermoedelijk tijdens den val
pogingen heeft gedaan uit de auto te
springen, dit met den dood heeft
moeten bekoopen.
LEGESGELDEN VOOR RIJBE
WIJZEN.
Volgens de Motor- en Rijwielwet
moeten de rijbewijzen om de twee
jaar worden vernieuwd. De reeds be
staande ontevredenheid over deze tel
kens terugkeerende heffingen wordt
nog vergroot door de omstandigheid,
dat er groot verschil in de bedragen
dier heffingen bestaat. 'In de provin
cies Groningen, Overijssel en Noord-
Holland is slechts één gulden ver
schuldigd, in de andere provincies
zijn de bedragen hooger, in enkele
zelfs f2.50. Naar aanleiding van deze
verschillen heeft de Bond van Be
drijfsautohouders in Nederland zich'
tot de provinciale besturen, die meer
dan één gulden heffen, gewend, purê
het bedrag ook voor deze provincies
op één gulden te stellen.
o
VAN EEN BRAND EN EEN JU
BILEUM-
Door het warmloopen van een as
brak brand uit in den kdrenmoleis;
van den heer P. Sprnmerdijk te L«-
bith. De brandweer verscheen met
een kleine handbrandspuit, die moest
gevoed worden door middel van em
mers water, die over een afstand vare:
300 ,M- aangedragen werden. Het re
sultaat van de bran dblu schpogmgeis
was echter van dien aard, dat men
spoedig het werk staakte. Een brand
weerman ontdekte plotseling, dat de
spuit juist honderd jaar oud was- De
brandweerlieden vonden hierin aan
leiding, p!m de spuit te gaan versie
ren. Een soortelijk brandbluschappa-
raat, dat uit Lobith-Tolkamer ter as
sistentie was aangekomen, bleek
evenmin de vuurzee te kunnen be
strijden. Besloten werd daarom1, de
aangrenzende perceelen te beveiliger^
hetgeen boven wonder gelukte.
Juist toen men met de versierinigj
van de spuit gereed was, stortte de
molen in. De molen is tot den growl
toe afgebrand. 4
o
FELLE BRAND TE BEVERWIJK'.
Een zeer felle brand heeft Dins
dagavond te Beverwijk gewoed in eetó
pakhuis aan de Koningstraat, daüt
door de N.V. Sigaren fabriek v. hl
Gebroeders Majoor werd gebruikt als
opslagplaats van emballage. 0.a. be
vonden zich vele tienduizenden
bruikte sigarenkistje in dat gebouw.
Toen de brand werd ontdekt ha
hij reeds een grooten omvang aange
nomen. Tengevolge van de groote
brandbaarheid van het materiaal
breidde het vuur zich zeer snel uit
en weldra stond het gebouw in lich
ter laaie. Groot gevaar bestond voor
de aangrenzende perceelen, de titnr
merfabriek van Heidoorn en voor
twee huisjes die inderhaast werdetï
ontruimd.
De brandweer bést reed het vuur
met 6 stralen en wist te voorkomeig
dat de timmerfabriek en de woningen
in brand geraakten. Het pakhuis
brandde totaal uit. De belendende
perceelen kregen belangrijke water
schade.
EEN CYCLOON"BOVEN DEN 4
ACHTERHOEK.
Maandagavond is over de gemeen1-
te Aalten en omgeving een cycloon'
getrokken van het zuidwesten naar,
het noordoosten. De cycloon had een'
breedte van 20 tot 25 meter. Geluk
kig was de kracht van den wind nidï
zoo hevig als eenige jaren geleden'.
In de baan van den cycloon wer
den van vele huizen de pannen en?
schoorsteenen afgërukt. Kippenhok
ken werden vernield en ontelbare
hoornen werden ontworteld. Op en
kele plaatsen werden de aardappeleBf
en bieten uit den grond getrokken en
op verren afstand weer neergeworpen.
Veel schade werd aangericht bij den!
landbouwer te Hennepe op het Fort.
Hij bevond zich in zijn schuur ee
toen hij zich naar buiten wilde bege
ven, kon hij de deur door de krachï
van den wind niet openen. Even fet
ter vlogen alle pannen van de schuur
evenals van het nabij gelegen woon
huis. Stukken van den schoorsteen'
werden op grooten afstand terugge
vonden.
Bij het station Breedevoort werii
de houten landbouwschuur van den
landbouwer Navis eeheel opgenomen
en daarna gedraaid weer neergezet
NIEUWSBLAD
voor het Land van H6usH6n ei) Altenaje Langstraat en de BommGlerwaarii