DROGISTERIJ Fa. COOPS, gotr<Sem Oil mor üesiaat oil 2 ttlaflen. Drogisterij A. Yersctiuar-Baert 5. p. Eankbnyzcn Co'; Batik Jf.V, LIMONADESIROPEN Creolin - Lysol - Bloem van Zwavel - Engelsch Zout - Veetraan enz. Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No. 5054 Vrijdag 12 September 1930. Zijdie zich op dit Blad wenschen te abonneeren, ontvangen de tot 1 Oct verschijnende nummers GRATIS 11 ei* band watten Agentschap van de Amsterdamschc Bank jt.V Amsterdam. liuiteiilaifed Plaatselijk Nieuws Und VAN alten^ Dit blad verscbynt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 4.40. Afzonderlyke nummers 6 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 aar en Vrijdagmorgen 9 nor ingewacht. Wy leveren XJ in elke hoeveelheid tegen den uitersten prijs. Wegen voor snelverkeer in het Land van Heusden en Altena. Eenige weken geleden bevatte ons blad een hoofdartikel met betrekking tot de tot standkoming van een of meer wegen voor snelverkeer in het Land van Heusden en Altena. Na dien werd door belangstellende en belanghebbende inwoners der streek een comité van actie, bestaande uit 30 leden, benoemd, hetwelk ten doel beeft, alle mogelijke pogingen aan te wenden om bedoelde wegen te verkrijgen. Door dit comité wera op zijn beurt een werkcomité, dat uit 9 leden bestaat, in het leven geroepen. Dit werkcomité heeft tot taak, meer nauwkeurig na te gaan, welk van de aangegeven tracé's het meest aan zijn doel 'beantwoordt, tevens het meest dienstig is voor de belangen der streek en daarbij de grootste kans heeft om in het rijkswegenplan te worden op genomen. Zooals uit bovenbedoeld hoofdartikel bekend is, bestonden er aanvankelijk twee plannen, n.l. plan Rijnsaardt en plan Mr. van Ommeren. Het plan Rijnsaardt bedoelt den aanleg van een geheel nieuwen snelverkeersweg vanaf de brug over de Bergsche Maas bij Heusden via den Krommen Nol te Aal burg en verder over den Biesheuvel en Uitwijk naar den straatweg Sleeu- wijkBreda bij het fort Altena. Het plan Mr. van Ommeren wenscht zoo groot mogelijke vervolmaking van de bestaande wegen, n.l. dien vanaf de Heusdensche brug over de Berg sche Maas via Andel en Woudrichem naar Werkendam en dien vanaf de Heusdensche brug over de Bergsche Maas via Dussen en Almkerk naar Werkendam. De Heer Rijnsaardt heeft in de al lereerste pllaats op het oog, het die nen van het algemeen belang, d.i. het verkeer in het algemeen en wil dan in het algemeen belang tevens het streekbelang gediend zien, m.a.w. het algemeen belang sluit het streekbelang geheel in zich. Mr. van Ommeren wil oo"k, dat in de allereerste plaats op het algemeen belang gelet wordt, maar wenscht in meerdere mate dan de Heer Rijnsaardt, tevens de streekbelangen naar voren gebracht te zien. Volgens hem sluit het algemeen belang het streekbelang voor een goed deel in, maar niet ge heel en hierin nu ligt het meenings- verschii tusschen den Heer Rijnsaardt en den Heer van Ommeren, welke laatste van meening is, dat het algemeen belang wel 'wegen voor snelverkeer vraagt, maar dat die wegen tevens zoo dienstbaar mogelijk moeten zijn aan de belangen der streek. Nu heeft de Heer de Gaay Fort man, Burgemeester van Dordrecht en Lid "van het Comité, eene op 16 Au gustus 1930 gedateerde nota bij het Comité ingediend waarin hij zijn ge dachten uiteenzet betreffende een door gaanden weg voor gewoon verkeer door het Land van Heusden en Altena en den Brabantschen Biesbosch. We willen de nota in haar geheel opnemen. Zij luidt a-dus: Naar aanleiding van de op 13 Augus tus in Heusden gehouden vergadering, veroorloof ik mij enkele gedachten aan het oordeel mijner medeleden van het Comité van Actie te onderwerpen. Vast is komen te staan, dat het de bedoeling is, te bereiken, dat een door gaande weg door het Land van Altena en Heusden in het Rijkswegenplan wor de gebracht. Hiervoor komt m.i. het planVan Ommeren niet in aanmerking. Verbete ring van den Maasdijk langs Veen en Andei en van den weg over Dussen en Almkerk kan nimmer aan dien weg het karakter van doorgaanden verkeers weg geven. De verbetering dier wegen is ongetwijfeld een streek- en waar schijnlijk ook een provinciaal belang, maar naar mijn oordeel zal een actie om deze beide wegen op het Rijkswe genplan te brengen, van tevoren tot onvruchtbaarheid zijn gedoemd. De doorgaande wegen moeten m.i. het uitgesproken doel hebben, het in- dustrieele Oost-Brabant in nauwere ver binding te brengen met het hart van de provincie Zuid-Holland en de ha vensteden Rotterdam en Dordrecht en daarnaast ook om voor de streken tus schen Merwede en Maas goede verbin dingen naar het Westen en het Oosten te scheppen. Naar het Noorden en het Zuiden zijn deze verbindingen er reeds, als de bruggen bij Gorinchem en Kei- zersveer gereed zijn. Hieraan voldoen m.i. slechts 3 tracé's n.i.: 1. 's-Hertogenbosch Heusden Brug bij Gorinchem (Betuwe weg RotterdamUtrechtAmsterdam.) 2. 's-Hertogenbosch Heusden Werkendam Spieringshoeve Dor drecht Rotterdam. in zig-zag lagen verpakt. Pakjes van 25—501C0 gram. Zéér voordeelig. Hydrophlle zwachtels. Bed-zeiltjes Botermarkt HEUSDEN. 3. 's-Hertogenbosch Heusden (kruispunt met den weg Keizersveer Gorinchem ten zuiden van Nieuwen- dijk) Spieringshoeve Dordrecht Rotterdam. Het eerstgenoemde tracé is uiter aard het goedkoopste en geeft zeer zeker een mooie tusschenverbinding tus schen den Noordzuidweg en Breda Vreeswijk en EindhovenVreeswijk. in het tweede en derde tracé be hoort een brug bij de Spieringhoeve over de Nieuwe Merwede, al "behoeft die, nu het veer bij de Kop van 't Land komt, niet dadelijk te worden uitgevoerd. Tracé drie, dwars door den Bies bosch, zal natuurlijk zeer kostbaar zijn, doch heeft het aantrekkelijke, dat het een groote, van wegen en bewoners verstoken streek van 10.000 H.A. in het verkeer opneemt, terwijl het te vens een parallelweg vormt die ver binding geeft tusschen de drie groote Noord-zuidwegen. Antwerpen Breda Rotterdam 's-Gravenhage, Antwerpen Bre da Utrecht Amsterdam en Lim burg Eindhoven Utrecht Am sterdam. Als zoodanig geef ik het derde tra cé de meeste kans bij de regeering. Het komt vrijwel overeen met het plan van Ir. Bongaerts, op het wegencon gres verdedigd. Het wil mij 'voorkomen, dat in de eerste plaats >:ien beslissing genomen zal moeten worden voor welk tracé actie gevoerd moet worden. Dit is m.i. de principieele vraag, die onze Com missie aan het groote Comité met een advies harerzijds, heeft voor te leg gen. De keuze tusschen deze tracé's is m.i. niet in de eerste plaats er een van meer of minder kosten. Tot nu toe heeft bij de vaststelling van het Rijkswegenplan de kostenkwestie te recht op den achtergrond gestaan. Men vraagt voor die groote verzamelwegen in de eerste plaats naar de economi sche noodzakelijkheid en de perspec tieven, die zij voor het groote verkeer openen. Tracé drie zal misschien 3 maal zooveei geld kosten als Tracé één, en toch acht ik het waarschijnlijk, dat tracé drie bij de regeering een gun stiger onthaal vindt dan tracé één, met het oog op de veel grootere econo mische beteekenis, die plan drie (ont sluiting Biesbosch) wordt geoordeeld te bezitten. Is de keuze tusschen de drie tracé's bepaald, dan komt men tot de vraag van het crediet, dat het Comité van Actie noodig heeft. Valt de keuze op een der tracé's, één of twee, dan zal zeef zeker een glo bale raming van kosten gewenschtzijn. Het opmaken daarvan behoeft niet zoo kostbaar te zijn. Groote kunstwerken (behalve de latere brug over de Nieu we Merwede bij plan twee) komen er niet voor in. Een technicus, wien de breedte van de geprojecteerde wegen wordt opgegeven en de gemiddelde waarde van den grond in de verschil lende deelen van het doorsneden ge bied, kan zeker een gemiddeld bedrag per kilometer weg berekenen, (aan het Departement van Waterstaat heeft men daar zeker gegevens voor) en zoo ko men tot een zeer globale kostenra ming van het tracé, die voor het be oogde doel voldoende is. Ik meen, dat het opmaken van een dergelijk plan niet meer dan f1000.kan kosten. Rekent men nu nog op algemeene kos- J ten aan de actie verbonden (reiskosten leden) ook f 1000.dan kom ik tot de slotsom, dat althans voorloopig met f 2000.kan worden volstaan. Komt men tot plan drie, dan is dit bedrag van f 2000.ook zeker vol doende. Het opmaken van een globaal plan en kosten raming voor tracé drie acht ik niet mogelijk zonder dat een diepgaande studie van den waterstaat kundigen toestand van den Biesbosch wordt gemaakt. Daaruit moet dan ook bepaald worden, waar het tracé zal loopen, meer of minder Zuidelijk. Wij kunnen dan ook ten opzichte van tracé drie alleen bereiken, dat de Minister zich bereid verklaart een spoedig on derzoek in te stellen naar het meest gewenschte tracé door den Biesbosch en verder naar Heusden en daarvoor een ingenieur aanwijst. Deze zal voor dit onderzoek zeker één jaar noodig hebben, waarna dan de Minister be slissen kan of deze weg op het Rijks wegenplan wordt gebracht. Wat het bedrag van f2000.betreft, zou ik willen voorstellen dit zoodanig over de vier hieronder vermelde groe pen te verdeelen, dat *>lke groep in totaal f500.betaalt. 1. De landerijen in het Land van Heusden en Altena en den Brabant schen Biesbosch. 2. De steden en dorpen in het Land van Altena en Heusden. 3. De steden Dordrecht, Den Bosch en Gorinchem. 4. De Kamers van Koophandel in de districten Den Bosch, Langstraat en Dordrecht. We willen thans onze meening niet zeggen over de ideeën van den Heer de Gaay Fortman met betrekking tot de door hem gedachte tracé's. Een paar opmerkingen mogen we slechts maken in zake zijne raming van kosten voor het voorloopig onderzoek en zijn voorstel in zake de betaling dier kos ten. En dan zijn het deze. Het door den Heer de Gaay Fortman geraamd bedrag komt ons te laag voor, welk tracé de commissie ook tot het hare zou maken. Behalve vergaderkosten toch zijn gelden noodig voor kadastrale extracten, terreinwerk, arbeidsloonen, hulpmiddelen, enz., uitwerken plan, enz., drukwerk, teekeningen, porto's, reis- en verblijfkosten voor de technische uit werkers van het plan enz. enz. en voor dat alles te zamen is stellig ten minste f2500.noodig, zooals een hoogst be kwaam deskundige ons verzekerde. Om de gemeente Gorinchem in de kosten te willen laten bijdragen, lijkt telef. No. is RaamsdonksYeer. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen, Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. SBF" Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA ons onjuist. Immers heeft de gemeente Gorinchem niet alleen geen belang bij een snelverkeersweg Dordrecht's-Her togenbosch, maar zij heeft er zelfs scha de van en ongetwijfeld ziet zij veel liever dat de weg er niet komt. 't Zou dus verkeerd zijn gezien om de gemeente Gorinchem om een bijdrage te vragen. En waarom wil de Heer de Gaay Fortman geen bijdrage in de voorloo- pige kosten vragen aan de K.N.A.C., den A:N.W.B., de Noordbrab. Mij. van Landbouw en den Noordbrabant- schen Christelijken Boerenbond? Ons Sinaasappel, Citroen, Ananas, Frambozen en Grenadine van de N.V. Maatschappij „de Betuwe" in heele en halve flacons. HFEL WAT ANDERS, HÉÉL WAT BETER. A. BAA! J ENS, □E dunkt, dat al die organisatie's een steen tje behooren bij te dragen, al zou het alleen maar zijn om hun belangstelling te toonen in het werk van het Comité, dat toch in de eerste plaats de alge meene verkeersbelangen raakt. Het Comité heeft zijn werkzaamhe den met bekwamen spoed aangevangen en nu zou het toch zeker diep te be treuren zijn als het door gebrek aan geld genoodzaakt zou worden, zijn met zooveel moed begonnen werk te staken. Van harte hopen wij, dat alle organi satie's en belanghebbende particulieren zullen beseffen, dat groote belangen voor het Land van Heusden en Altena op het spel staan ern dat er de noodige middelen moeten zijn om resultaten te kunnen bereiken. Laat af het ver- keerci conservatisme om alles te laten zooals het is. Neen, we moeten met den tijd mee, ook in het Land van Heusden en Altena, want doen we dat niet, dan is onze streek ten doode ge doemd. Helpt dus mee om het Land van Heusden en Altena te doen dee len in den vooruitgang op velerlei ge bied en laat het niet langer zijn een stuk van ons dierbaar Nederland, dat men steeds hoort noemen onder de streken die nog in veel achterlijk zijn en daardoor de welvaart missen, die zij zouden kunnen hebben indien zij zich wilden aanpassen aan den moder nen tijd. 18 SCHEPEN VERBRAND. 10 Dooden. In de haven van Piraeus, de havenstad van Athene, is een geweldige brand uit gebroken, tengevolge waarvan een aantal schepen zijn vernield. Het gevaar voor uitbreiding van den brand tot in de na bijheid gelegen opslagplaatsen van de groote petroleummaatschappijen was -zeer groot. De materieele schade loopt in de mil- lioenen. Tengevolge van het defect raken van een benzineleiding van het Engelsche vrachtschip „Donax" verspreidde de uit- loopende benzine zich op het water. Aan den oever van de zee zat een arbeider, die boven een open vuurzijn eten kookte. Hij wierp de resten van het vuur in het water, waarop onmiddellijk de benzine op water in brand vloog. Ongeveer 20 zeilschepen en eenige stoomschepen be vonden zich plotseling in een vuurzee. Een groote paniek brak uit. De beman ning verliet de schepen. Op het water onstond een ware hel. Het s.s. „Donax" en 8 zeischepen geleken drijvende flam bouwen. Alle schepen waren met benzine geladen en ontploften met donderend ge weld. Ovelal werd hulpgeroep van in nood ver- keerende menschen gehoord. Op de na bijgelegen opslagplaatsen van de Standard Oil, de Shell, Speise Oei en andere maat schappijen, waarvoor groot gevaar bestond, dat zij door vuur werden aangetast, ont stond een geweldige opwinding. Alleea het Engelsche vrachtschip „Donax" had reeds 1500 ton benzine aanboord. Acht zeilschepen en een stoomschip zijn vernield. De schade wordt op zes millioen gulden geraamd. De brandende zee bood een angstwekkend schouwspel. Volgens de laatste berichten werden 18 schepen door het vuur aangetast en ver nield. De autoriteiten konden weinig te gen de vlammenzee uitrichten. Schepen, die buiten de vlammenzee, doch in de nabijheid daarvan lagen, werden zoo snel mogelijk verwijderd. Van de schepen die in brand geraakten, sprongen vele op varenden in zee. Eenige van hen verdron ken, terwijl andere brandwonden opliepen. Meer dan 20 gewonden zijn naar de zieken huizen vervoerd. Er zijn minstens 10 dooden. DAGELIJKS ONTVANGST VAN NOUVEAUTÉS BAHLMANN GORINCHEM HEUSDEN. Dinsdagavond gaf de zangvereen. „Con Amore" uit 's-Bosch, onder leiding van den heer R. Gevers, een welgeslaagd concert in de Herv. Kerk, ten bate der Kerkvoogdij der Herv. Gemeente alhier. Het ruime kerkgebouw was met een zeer talrijk publiek, waaronder verschillende zangvereenigingen, bezet, en allen waren zeer voldaan over de keurige wijze waarop een en ander ten gehoore werd gebracht. De solisten, zoowel als het koor, kweten zich bijzonder van hun taak en met ge noegen mag „Con Amore" op deze genot volle kunstavond terug zien. Medewerkers aan dit concert waren mevr. Volle wens (sopraan), de heeren D. Vollewens (orgel), D. Keven (cello) en Rob Gevers. Na afloop bracht de heer Zonneveld namens het Kerkbestuur hartelijk dank aan allen die aan het welslagen van dezen avond hadden medegewerkt. Onze vroegere stadgenoot de heer C. P. de Reus, destijds onderwijzer aan de Openb. Lagere School alhier, thans hoofdonderwijzer in Indië, is van Tjibadak overgeplaatst naar Makassar. AALBURG. Mej. v. d. Werken, onderwij zeres alhier, had het ongeluk' met haar motorrijwiel te vallen, waar door zij zich zoodanig bezeerde, dat opname in het ziekenhuis te Zaltbom- mel noodzakelijk bleek. y Dezer dagen vierde de oudste ingezetene van ons dorp, Mej. de Wed. W. Lakerveld, haar 90-sten ver jaardag. Ondanks haar hoogen leef tijd, geniet zij een zeer uitstekende gezondheidhet eenigste gebrék dat zij heeft is, dat zij wat hardhoorend is, zij verricht nog dagelijksch met zooveel opgewektheid verschillende huiselijke werkzaamheden, alsof het een krasse zeventig-jarige is. MEinSBLAl «oor tint Land ui neusden en Alteiaje Laiiystraat n U goBislerwaard s. Botermarkt 88, HEUSDEN.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1930 | | pagina 1