DROGISTERIJ Fa. COOPS, gotr<Sem
Oil mor üesiaat oil 2 ttlaflen.
Drogisterij A. Yersctiuar-Baert
5. p. Eankbnyzcn Co'; Batik Jf.V,
LIMONADESIROPEN
Creolin - Lysol -
Bloem van Zwavel
- Engelsch Zout -
Veetraan enz.
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No. 5054 Vrijdag 12 September 1930.
Zijdie zich op dit Blad
wenschen te abonneeren,
ontvangen de tot 1 Oct
verschijnende nummers
GRATIS
11 ei* band watten
Agentschap van de Amsterdamschc Bank jt.V Amsterdam.
liuiteiilaifed
Plaatselijk Nieuws
Und VAN alten^
Dit blad verscbynt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25,
en franco per post beschikt f 4.40. Afzonderlyke
nummers 6 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 aar en
Vrijdagmorgen 9 nor ingewacht.
Wy leveren XJ
in elke hoeveelheid tegen den uitersten prijs.
Wegen voor snelverkeer in
het Land van Heusden
en Altena.
Eenige weken geleden bevatte ons
blad een hoofdartikel met betrekking
tot de tot standkoming van een of meer
wegen voor snelverkeer in het Land
van Heusden en Altena. Na dien werd
door belangstellende en belanghebbende
inwoners der streek een comité van
actie, bestaande uit 30 leden, benoemd,
hetwelk ten doel beeft, alle mogelijke
pogingen aan te wenden om bedoelde
wegen te verkrijgen. Door dit comité
wera op zijn beurt een werkcomité,
dat uit 9 leden bestaat, in het leven
geroepen. Dit werkcomité heeft tot taak,
meer nauwkeurig na te gaan, welk van
de aangegeven tracé's het meest aan
zijn doel 'beantwoordt, tevens het meest
dienstig is voor de belangen der streek
en daarbij de grootste kans heeft om
in het rijkswegenplan te worden op
genomen.
Zooals uit bovenbedoeld hoofdartikel
bekend is, bestonden er aanvankelijk
twee plannen, n.l. plan Rijnsaardt en
plan Mr. van Ommeren. Het plan
Rijnsaardt bedoelt den aanleg van een
geheel nieuwen snelverkeersweg vanaf
de brug over de Bergsche Maas bij
Heusden via den Krommen Nol te Aal
burg en verder over den Biesheuvel
en Uitwijk naar den straatweg Sleeu-
wijkBreda bij het fort Altena.
Het plan Mr. van Ommeren wenscht
zoo groot mogelijke vervolmaking van
de bestaande wegen, n.l. dien vanaf
de Heusdensche brug over de Berg
sche Maas via Andel en Woudrichem
naar Werkendam en dien vanaf de
Heusdensche brug over de Bergsche
Maas via Dussen en Almkerk naar
Werkendam.
De Heer Rijnsaardt heeft in de al
lereerste pllaats op het oog, het die
nen van het algemeen belang, d.i. het
verkeer in het algemeen en wil dan
in het algemeen belang tevens het
streekbelang gediend zien, m.a.w. het
algemeen belang sluit het streekbelang
geheel in zich.
Mr. van Ommeren wil oo"k, dat in
de allereerste plaats op het algemeen
belang gelet wordt, maar wenscht in
meerdere mate dan de Heer Rijnsaardt,
tevens de streekbelangen naar voren
gebracht te zien. Volgens hem sluit
het algemeen belang het streekbelang
voor een goed deel in, maar niet ge
heel en hierin nu ligt het meenings-
verschii tusschen den Heer Rijnsaardt
en den Heer van Ommeren, welke
laatste van meening is, dat het algemeen
belang wel 'wegen voor snelverkeer
vraagt, maar dat die wegen tevens zoo
dienstbaar mogelijk moeten zijn aan de
belangen der streek.
Nu heeft de Heer de Gaay Fort
man, Burgemeester van Dordrecht en
Lid "van het Comité, eene op 16 Au
gustus 1930 gedateerde nota bij het
Comité ingediend waarin hij zijn ge
dachten uiteenzet betreffende een door
gaanden weg voor gewoon verkeer door
het Land van Heusden en Altena en den
Brabantschen Biesbosch. We willen de
nota in haar geheel opnemen. Zij luidt
a-dus:
Naar aanleiding van de op 13 Augus
tus in Heusden gehouden vergadering,
veroorloof ik mij enkele gedachten aan
het oordeel mijner medeleden van het
Comité van Actie te onderwerpen.
Vast is komen te staan, dat het de
bedoeling is, te bereiken, dat een door
gaande weg door het Land van Altena
en Heusden in het Rijkswegenplan wor
de gebracht.
Hiervoor komt m.i. het planVan
Ommeren niet in aanmerking. Verbete
ring van den Maasdijk langs Veen en
Andei en van den weg over Dussen
en Almkerk kan nimmer aan dien weg
het karakter van doorgaanden verkeers
weg geven. De verbetering dier wegen
is ongetwijfeld een streek- en waar
schijnlijk ook een provinciaal belang,
maar naar mijn oordeel zal een actie
om deze beide wegen op het Rijkswe
genplan te brengen, van tevoren tot
onvruchtbaarheid zijn gedoemd.
De doorgaande wegen moeten m.i.
het uitgesproken doel hebben, het in-
dustrieele Oost-Brabant in nauwere ver
binding te brengen met het hart van
de provincie Zuid-Holland en de ha
vensteden Rotterdam en Dordrecht en
daarnaast ook om voor de streken tus
schen Merwede en Maas goede verbin
dingen naar het Westen en het Oosten
te scheppen. Naar het Noorden en het
Zuiden zijn deze verbindingen er reeds,
als de bruggen bij Gorinchem en Kei-
zersveer gereed zijn.
Hieraan voldoen m.i. slechts 3 tracé's
n.i.:
1. 's-Hertogenbosch Heusden
Brug bij Gorinchem (Betuwe weg
RotterdamUtrechtAmsterdam.)
2. 's-Hertogenbosch Heusden
Werkendam Spieringshoeve Dor
drecht Rotterdam.
in zig-zag lagen verpakt.
Pakjes van 25—501C0 gram.
Zéér voordeelig.
Hydrophlle zwachtels. Bed-zeiltjes
Botermarkt HEUSDEN.
3. 's-Hertogenbosch Heusden
(kruispunt met den weg Keizersveer
Gorinchem ten zuiden van Nieuwen-
dijk) Spieringshoeve Dordrecht
Rotterdam.
Het eerstgenoemde tracé is uiter
aard het goedkoopste en geeft zeer
zeker een mooie tusschenverbinding tus
schen den Noordzuidweg en Breda
Vreeswijk en EindhovenVreeswijk.
in het tweede en derde tracé be
hoort een brug bij de Spieringhoeve
over de Nieuwe Merwede, al "behoeft
die, nu het veer bij de Kop van 't
Land komt, niet dadelijk te worden
uitgevoerd.
Tracé drie, dwars door den Bies
bosch, zal natuurlijk zeer kostbaar zijn,
doch heeft het aantrekkelijke, dat het
een groote, van wegen en bewoners
verstoken streek van 10.000 H.A. in
het verkeer opneemt, terwijl het te
vens een parallelweg vormt die ver
binding geeft tusschen de drie groote
Noord-zuidwegen.
Antwerpen Breda Rotterdam
's-Gravenhage, Antwerpen Bre
da Utrecht Amsterdam en Lim
burg Eindhoven Utrecht Am
sterdam.
Als zoodanig geef ik het derde tra
cé de meeste kans bij de regeering.
Het komt vrijwel overeen met het plan
van Ir. Bongaerts, op het wegencon
gres verdedigd.
Het wil mij 'voorkomen, dat in de
eerste plaats >:ien beslissing genomen
zal moeten worden voor welk tracé
actie gevoerd moet worden. Dit is m.i.
de principieele vraag, die onze Com
missie aan het groote Comité met een
advies harerzijds, heeft voor te leg
gen. De keuze tusschen deze tracé's
is m.i. niet in de eerste plaats er een
van meer of minder kosten. Tot nu
toe heeft bij de vaststelling van het
Rijkswegenplan de kostenkwestie te
recht op den achtergrond gestaan. Men
vraagt voor die groote verzamelwegen
in de eerste plaats naar de economi
sche noodzakelijkheid en de perspec
tieven, die zij voor het groote verkeer
openen. Tracé drie zal misschien 3 maal
zooveei geld kosten als Tracé één, en
toch acht ik het waarschijnlijk, dat
tracé drie bij de regeering een gun
stiger onthaal vindt dan tracé één, met
het oog op de veel grootere econo
mische beteekenis, die plan drie (ont
sluiting Biesbosch) wordt geoordeeld
te bezitten.
Is de keuze tusschen de drie tracé's
bepaald, dan komt men tot de vraag
van het crediet, dat het Comité van
Actie noodig heeft.
Valt de keuze op een der tracé's, één
of twee, dan zal zeef zeker een glo
bale raming van kosten gewenschtzijn.
Het opmaken daarvan behoeft niet zoo
kostbaar te zijn. Groote kunstwerken
(behalve de latere brug over de Nieu
we Merwede bij plan twee) komen er
niet voor in. Een technicus, wien de
breedte van de geprojecteerde wegen
wordt opgegeven en de gemiddelde
waarde van den grond in de verschil
lende deelen van het doorsneden ge
bied, kan zeker een gemiddeld bedrag
per kilometer weg berekenen, (aan het
Departement van Waterstaat heeft men
daar zeker gegevens voor) en zoo ko
men tot een zeer globale kostenra
ming van het tracé, die voor het be
oogde doel voldoende is. Ik meen, dat
het opmaken van een dergelijk plan
niet meer dan f1000.kan kosten.
Rekent men nu nog op algemeene kos-
J ten aan de actie verbonden (reiskosten
leden) ook f 1000.dan kom ik tot
de slotsom, dat althans voorloopig met
f 2000.kan worden volstaan.
Komt men tot plan drie, dan is dit
bedrag van f 2000.ook zeker vol
doende. Het opmaken van een globaal
plan en kosten raming voor tracé drie
acht ik niet mogelijk zonder dat een
diepgaande studie van den waterstaat
kundigen toestand van den Biesbosch
wordt gemaakt. Daaruit moet dan ook
bepaald worden, waar het tracé zal
loopen, meer of minder Zuidelijk. Wij
kunnen dan ook ten opzichte van tracé
drie alleen bereiken, dat de Minister
zich bereid verklaart een spoedig on
derzoek in te stellen naar het meest
gewenschte tracé door den Biesbosch
en verder naar Heusden en daarvoor
een ingenieur aanwijst. Deze zal voor
dit onderzoek zeker één jaar noodig
hebben, waarna dan de Minister be
slissen kan of deze weg op het Rijks
wegenplan wordt gebracht.
Wat het bedrag van f2000.betreft,
zou ik willen voorstellen dit zoodanig
over de vier hieronder vermelde groe
pen te verdeelen, dat *>lke groep in
totaal f500.betaalt.
1. De landerijen in het Land van
Heusden en Altena en den Brabant
schen Biesbosch.
2. De steden en dorpen in het Land
van Altena en Heusden.
3. De steden Dordrecht, Den Bosch
en Gorinchem.
4. De Kamers van Koophandel in de
districten Den Bosch, Langstraat en
Dordrecht.
We willen thans onze meening niet
zeggen over de ideeën van den Heer
de Gaay Fortman met betrekking tot
de door hem gedachte tracé's. Een paar
opmerkingen mogen we slechts maken
in zake zijne raming van kosten
voor het voorloopig onderzoek en zijn
voorstel in zake de betaling dier kos
ten. En dan zijn het deze. Het door
den Heer de Gaay Fortman geraamd
bedrag komt ons te laag voor, welk
tracé de commissie ook tot het hare
zou maken. Behalve vergaderkosten
toch zijn gelden noodig voor kadastrale
extracten, terreinwerk, arbeidsloonen,
hulpmiddelen, enz., uitwerken plan, enz.,
drukwerk, teekeningen, porto's, reis- en
verblijfkosten voor de technische uit
werkers van het plan enz. enz. en voor
dat alles te zamen is stellig ten minste
f2500.noodig, zooals een hoogst be
kwaam deskundige ons verzekerde.
Om de gemeente Gorinchem in de
kosten te willen laten bijdragen, lijkt
telef. No. is RaamsdonksYeer.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen,
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. SBF" Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
ons onjuist. Immers heeft de gemeente
Gorinchem niet alleen geen belang bij
een snelverkeersweg Dordrecht's-Her
togenbosch, maar zij heeft er zelfs scha
de van en ongetwijfeld ziet zij veel
liever dat de weg er niet komt. 't
Zou dus verkeerd zijn gezien om de
gemeente Gorinchem om een bijdrage
te vragen.
En waarom wil de Heer de Gaay
Fortman geen bijdrage in de voorloo-
pige kosten vragen aan de K.N.A.C.,
den A:N.W.B., de Noordbrab. Mij.
van Landbouw en den Noordbrabant-
schen Christelijken Boerenbond? Ons
Sinaasappel, Citroen, Ananas,
Frambozen en Grenadine van de
N.V. Maatschappij „de Betuwe"
in heele en halve flacons.
HFEL WAT ANDERS,
HÉÉL WAT BETER.
A. BAA! J ENS,
□E
dunkt, dat al die organisatie's een steen
tje behooren bij te dragen, al zou het
alleen maar zijn om hun belangstelling
te toonen in het werk van het Comité,
dat toch in de eerste plaats de alge
meene verkeersbelangen raakt.
Het Comité heeft zijn werkzaamhe
den met bekwamen spoed aangevangen
en nu zou het toch zeker diep te be
treuren zijn als het door gebrek aan
geld genoodzaakt zou worden, zijn met
zooveel moed begonnen werk te staken.
Van harte hopen wij, dat alle organi
satie's en belanghebbende particulieren
zullen beseffen, dat groote belangen
voor het Land van Heusden en Altena
op het spel staan ern dat er de noodige
middelen moeten zijn om resultaten
te kunnen bereiken. Laat af het ver-
keerci conservatisme om alles te laten
zooals het is. Neen, we moeten met
den tijd mee, ook in het Land van
Heusden en Altena, want doen we dat
niet, dan is onze streek ten doode ge
doemd. Helpt dus mee om het Land
van Heusden en Altena te doen dee
len in den vooruitgang op velerlei ge
bied en laat het niet langer zijn een
stuk van ons dierbaar Nederland, dat
men steeds hoort noemen onder de
streken die nog in veel achterlijk zijn
en daardoor de welvaart missen, die
zij zouden kunnen hebben indien zij
zich wilden aanpassen aan den moder
nen tijd.
18 SCHEPEN VERBRAND.
10 Dooden.
In de haven van Piraeus, de havenstad
van Athene, is een geweldige brand uit
gebroken, tengevolge waarvan een aantal
schepen zijn vernield. Het gevaar voor
uitbreiding van den brand tot in de na
bijheid gelegen opslagplaatsen van de groote
petroleummaatschappijen was -zeer groot.
De materieele schade loopt in de mil-
lioenen.
Tengevolge van het defect raken van
een benzineleiding van het Engelsche
vrachtschip „Donax" verspreidde de uit-
loopende benzine zich op het water. Aan
den oever van de zee zat een arbeider,
die boven een open vuurzijn eten kookte.
Hij wierp de resten van het vuur in het
water, waarop onmiddellijk de benzine
op water in brand vloog. Ongeveer 20
zeilschepen en eenige stoomschepen be
vonden zich plotseling in een vuurzee.
Een groote paniek brak uit. De beman
ning verliet de schepen. Op het water
onstond een ware hel. Het s.s. „Donax"
en 8 zeischepen geleken drijvende flam
bouwen. Alle schepen waren met benzine
geladen en ontploften met donderend ge
weld.
Ovelal werd hulpgeroep van in nood ver-
keerende menschen gehoord. Op de na
bijgelegen opslagplaatsen van de Standard
Oil, de Shell, Speise Oei en andere maat
schappijen, waarvoor groot gevaar bestond,
dat zij door vuur werden aangetast, ont
stond een geweldige opwinding. Alleea
het Engelsche vrachtschip „Donax" had
reeds 1500 ton benzine aanboord. Acht
zeilschepen en een stoomschip zijn vernield.
De schade wordt op zes millioen gulden
geraamd. De brandende zee bood een
angstwekkend schouwspel.
Volgens de laatste berichten werden 18
schepen door het vuur aangetast en ver
nield. De autoriteiten konden weinig te
gen de vlammenzee uitrichten. Schepen,
die buiten de vlammenzee, doch in de
nabijheid daarvan lagen, werden zoo snel
mogelijk verwijderd. Van de schepen die
in brand geraakten, sprongen vele op
varenden in zee. Eenige van hen verdron
ken, terwijl andere brandwonden opliepen.
Meer dan 20 gewonden zijn naar de zieken
huizen vervoerd. Er zijn minstens 10 dooden.
DAGELIJKS ONTVANGST
VAN
NOUVEAUTÉS
BAHLMANN GORINCHEM
HEUSDEN.
Dinsdagavond gaf de zangvereen.
„Con Amore" uit 's-Bosch, onder leiding
van den heer R. Gevers, een welgeslaagd
concert in de Herv. Kerk, ten bate der
Kerkvoogdij der Herv. Gemeente alhier.
Het ruime kerkgebouw was met een
zeer talrijk publiek, waaronder verschillende
zangvereenigingen, bezet, en allen waren
zeer voldaan over de keurige wijze waarop
een en ander ten gehoore werd gebracht.
De solisten, zoowel als het koor, kweten
zich bijzonder van hun taak en met ge
noegen mag „Con Amore" op deze genot
volle kunstavond terug zien.
Medewerkers aan dit concert waren
mevr. Volle wens (sopraan), de heeren D.
Vollewens (orgel), D. Keven (cello) en Rob
Gevers.
Na afloop bracht de heer Zonneveld
namens het Kerkbestuur hartelijk dank
aan allen die aan het welslagen van dezen
avond hadden medegewerkt.
Onze vroegere stadgenoot de heer
C. P. de Reus, destijds onderwijzer aan
de Openb. Lagere School alhier, thans
hoofdonderwijzer in Indië, is van Tjibadak
overgeplaatst naar Makassar.
AALBURG.
Mej. v. d. Werken, onderwij
zeres alhier, had het ongeluk' met
haar motorrijwiel te vallen, waar
door zij zich zoodanig bezeerde, dat
opname in het ziekenhuis te Zaltbom-
mel noodzakelijk bleek.
y Dezer dagen vierde de oudste
ingezetene van ons dorp, Mej. de
Wed. W. Lakerveld, haar 90-sten ver
jaardag. Ondanks haar hoogen leef
tijd, geniet zij een zeer uitstekende
gezondheidhet eenigste gebrék dat
zij heeft is, dat zij wat hardhoorend
is, zij verricht nog dagelijksch met
zooveel opgewektheid verschillende
huiselijke werkzaamheden, alsof het
een krasse zeventig-jarige is.
MEinSBLAl
«oor tint Land ui neusden en Alteiaje Laiiystraat n U goBislerwaard
s.
Botermarkt 88, HEUSDEN.