piel
bel 4-jarig GRIENDflOÜT
in bet „Manland" te
M RECLAME
m Aardkar.
is 1. C. de Jongb
PAARDENMARKT HEDEL
m OQW
een net Dagmeisje,
Advertentie».
jKieit de Kaan
Dankbetuiging.
Eigenheimers
Bravo's
Gevraagd
bij inschrijvingverkoopen:
WINSTGEVEND
Notaris VAN GENDT
GEVRAAGD:
Spoedig in dienst treden gewenscht.
Het College van Regenten
der Godshuizen van Heusden,
TE KOOPs
A.L.A.D.:
VERLOOFD
en
Madioen,
t Ned.-Indië.
Blora,
18 October 1930.
Heden behaagde het den
Heere, na een kortstondige
ongesteldheid, tot onze diepe
droefheid, van ons weg te
nemen onze geliefde Vrouw
en Moeder
MAAIKE
ALETTA VAN DER BEEK,
geboren Van Wijk,
in den ouderdom van bijna
74 jaren.
Dat zij in haar leven op
Christus was hopende, is ons
tot troost.
A. L. van der Beek.
L. A. van der Beek.
A. P. van der Beek-
Thur.
M. A. van der Beek.
A. L. van der Beek.
A. M. van Vark-van
der Beek.
J. van Vark.
Genderen, 28 Oct. 1930
Voor de vele blijken van
belangstelling, ondervonden
bij ons 25-jarig huwelijks
feest, betuigen wij hiermede
onzen hartelijken dank.
D. HAGOORT.
A. J. HAGOORT-
Mouthaan.
Nieuwendijk, 31 October 1930.
boven 16 jaar. Wasch buitenshuis.
Zondags vrij.
Adres: J. C. DE GRAAG,
Ridderstraat HEUSDEN.
KLASSE A.
VAN GEZOND GEWAS.
Te bevragen Kasteel Nederhemert.
Notaris Van Willigen
te Andel,
is voornemens op ZAT. 8 en 15
NOV. 1930, 's avonds 6 uur, in
café „Het Zwart Paard" a. d.
Upp. dijk te Almkerk,
publiek te verkoopen,
voor den Heer W. ROUBOS e. a.,
onder Almkerk
1. Tuingrond a. h. Hulpgat,
groot 4.25 aren, geschikt
voor bouwterrein.
2. Het bnrgerwoonhuis C 77,
met «chnnrtje, erf en tuin,
groot 5.30 aren, ten Noorden
van koop 1.
3. Het huis C 79, met Bchnnr-
tje erf en tuin, groot 3.48
aren, ten Noorden van koop 2.
4. Tuingrond, groot 3.61 aren,
ten Noorden van koop 3.
Alles volgens afpaling.
Koop 3 is ged. met een ged.
van koop 4 verh. aan H. Kant
voor f2.p. en m. de week.
Aanv. in eigen gebruik en genot
bij de betaling, uiterlijk 20 Dec.
1930.
Lasten vanaf 1 Jan. 1931.
Na afz. afslag comb. 1 en 2
3 en 4 en 1 a 4.
Breeder bij biljet.
Adres: ELECTRO TECHNISCH BUREAU
J. A. VAN BERGEN—HENEGOUWEN
HEUSDEN.
zal op ZATERDAG 8 NOVEM
BER 1930, des namiddags ten
4 uur in „Het Wapen van
Amsterdam" te Heusden,
Perceel Noord-West, groot
1.89.90 H.A.le perceel rechts.
De in dit perceel gestoken
stekken zijn gereserveerd.
Met het hakken kan dadelijk
na de gunning begonnen worden.
Wat op 1 April 1931 nog
aanwezig is, vervalt zonder eenige
schadevergoeding aan den Ver-
kooper.
Betalings-conditiënDirect
na gunning moet 10% betaald
worden, de overige 90% voor
met het hakken begonnen wordt,
in elk geval voor 31 December
1930.
Nadere inlichtingen verstrekt
N. KUIPERS te Heusden.
IN DIT BLAD IS
te Heusden, zal ten verzoeke van
Gkbr. Dollekens
lo. Op Dinsdag 11 Nov.
1930, voorm. 10 u. precies, te
hunnen huize, op den Westakker
te Oudheusden,
PUBLIEK VERKOOPEN
om contant geld
1 melkkoe, 1 hokkeling, bascule,
kruiwagen, melkwagen, melkbus
sen, landbouwgereedschap, voor
raad hooi, hout, musterd, strooisel,
koemest, circa 600 boonenstaken,
enz. enz., benevens diverse meubi
laire goederen.
Te bezichtigen op den verkoop
dag vanaf v.m. 8 uur.
2o. op Dinsdagen 11 en 25
Nov. 1930, telkens n.m. 3 u.
precies, bij de kinderen Brok te
Oudheusden, bij inzet en toeslag
veilen
Verkoopers Woonhuis met
erf en bouwland te Oud
heusden, groot 90 A. 90 cA.
Zie biljetten.
Te bevragen bij
A. UIJTHOVEN,
Wagenmaker te Genderen.
te Ammerzoden, zal op DINSDAG
11 NOVEMBER 1930, vm. 10
uur bij J. Dekkers aan den
Wellschendam te Ammerzoden,
publiek verkoopen
kanadaboomen, als:
126 stuks aan den Wellschen
dam te Ammerzoden.
40 stuks aan het Visserswaardje
te Well.
50 stuks staande op verschillende
plaatsen onder Ammerzoden en
Well.
Verder 4 en 2-jarig hout onder
Delwijnen en Ammerzoden.
Een en ander breeder bij bil
jetten, kosteloos te verkrijgen ten
notariskantore Ammerzoden.
Van ALMKERK
DUSSEN Heessels
MEEUWEN
B.-BROEK
EETHEN
GENDEREN
Aankomst HEDEL
5.15
5.25
5.40
5.50
6.—
6.10
7.—
DE DIRECTIE.
ANDED.
Sleepboot in de lucht gevlogen.
Omtrent het ongeval met de Geert
Jan" uit Dordrecht, in de kolk van de
Wilhelminasluis alhier, kan worden
medegedeeld
Donderdagmiddag circa 2.10 uur lag
de sleepboot „Geert Jan" uit Dordrecht
welke met één sleepschip uit de richting
Gorinchem kwam, in de kolk van de
Wilhelminasluis alhier om geschut te
worden. Tevens lag in de kolk nog een
tweede sleepboot met enkele schepen.
Toen de deuren aan de Nooodzijde geslo
ten waren en de sluisknechts bezig waren
om de deuren aan de Oostzijde te ope
nen, teneide de schepen in de gelegen
heid te stellen hun reis in de richting
Heusden te vervolgen, had er onverwachts
een hevige ontploffing plaats. Groote,
zwarte rookwolken stegen op en onttrok
ken de kolk met de inliggende schepen
eenige oogenblikken aan het oog. Door
den geweldigen knal sprongen de ruiten
der omliggende woningen, deuren sloegen
dicht en de muren der huizen trilden.
De pannen van de daken verschoven of
vielen op den grond. Ver in den om
trek werd de knal gehoord en in de
naburige dorpen trilden de ramen.
De schippers der in de sluis liggende
schepen, de sluismeester enz. snelden
direct naar de plaats des onheils en zagen
nog dat groote stukken ijzer en steenko
len door de lucht vlogen en met groote
kracht in den grond terugvielen.
Van de sleepboot Geert Jan" was de
ketel met geweld uit elkaar gesprongen.
De boot zelf was als een lucifersdoosje
uit elkaar gerukt en verdween in de
diepte.
De ketel ligt geheel op den wal, ter
wijl honderden meters verder zware brok
stukken ijzer met enorme kracht in den
grond zijn terecht gekomen, tegen of
in boomen hangen.
De kapitein W. vAsperen uit Dordrecht
stond toen de explosie plaats had op het
bovendek, terwijl de machinist zich even
eens op het bovenbek bevond. De kapi
tein werd te water geslingerd en wis-
zich zwemmende naar den oever te be
geven. Hij had niet het minste letsel be
komen. Van den machinist J. H. Mol
uit Dordrecht ontbrak evenwel elk spoor.
Een ijzeren plaat van het bovendek waar
op hij stond, vond men 100 Meters verder
over een huis geworpen in een sloot. De
pijp is diep in den grond geboord. Een
stuk ijzer van honderden K.G. vloog over
een huis.
Direct werd door den sluismeester de
politie te Woudrichem, een geneeskundi
ge en de Technisch Ambtenaar v. d.
Rijks Waterstaat te Heusden gewaarschuwd
welke spoedig ter plaatse waren.
Inmiddels was men met dreggen aan
gevangen, en werd de omgeving afgezocht,
teneinde het lijk van den verongelukten
machinist te vinden. Noch het een noch
het ander leverde evenwel resultaten op.
Het is mogelijk bijna zeker, dat de
machinist omhoog is geworpen en meters
verder dood in het water terecht is
gekomen. Men tast hierover nog in
het duister, daar eigelijk niemand de
catastrope heeft gezien en eenige oogen
blikken na de ontploffing de omgeving
in een zwarte mist was gehuld. Mogelijk
zal, indien het wrak is verwijderd het
raadsel worden opgelost.
De plaats des onheils biedt een trooste-
loozen aanblik op. De weg licht met
steenkolen bezaaid.
In de kolk drijven als laatste resten
van de „Geert Jan" enkele stukken hout
en beddengoed rond.
Het remmingwerk, waaraan de sleep
boot vast lag is uit elkaar gerukt. Enkele
groote, zware eikenhouten palen zijn als
lucifers afgeknapt. 2 gordingen van 8
M. lang zijn 200 M. ver weggeslingerd.
De doorvaart door de sluis werd ge
stremd.
Het mag een wonder heeten, dat de
anderen in de siuis liggende schepen zoo
weinig zijn beschadigd en er niet meerdere
menschenlevens zijn te betreuren. Als
men bedenkt, dat de sluisknechts slechts
een tiental meters verder achter de brug
bezig waren de deuren open te draaien,
mag men zeggen, dat ze als door een
wonder zijn gespaard.
Omtrent de oorzaak van een en ander
is tot op heden nog niets bekend.
De sleepboot was eigendom van den
verongelukten machinist.
De machinist was gehuwd, 41 jaar oud,
doch had geen kinderen. Zijn echtge-
noote is onmiddellijk van het noodlottig
gebeuren op de hoogte gesteld.
Het ongeval was spoedig in de geheele
omgeving bekend en van heinde en ver
stroomden personen toe om het droevig
einde van de „Geert Jan" in oogenschouw
te nemen.
Heden, Vrijdag, is de sleepboot ge
licht. De sleepboot was niet verzekerd.
Donderdagavond is den geheelen tijd
gedregd, doch zonder resultaat.
Wanneer U bedenkt, dat in de
modelfabrieken van Blue Band
moeite noch kosten worden ge
spaard om het volmaakte te be-
reiken
Wanneer U nu eens de kwaliteit
met aandacht proefi
Wanneer U beseft, dat Blue Band
30 cent per half pond kost e
Dan koopt U natuurlijk
uitsluitend Blue Band - versch
gekarnd!
JAeevcv oaex\ x'\s\co -