Pil immer beslaat uit 3 Diaden
I voor den Yrucineimaab
Agentschap van de Awsterdawsche Baak fl.V-, Amsterdam.
A. Verschuur-Baert
Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden.
No5147. Vrijdag 7 Augustus 1931.
Snelheidscontrele van
motorrijtuigen.
A. BAA1JENS|
Binnenland.
5. p. £a#kh»yze» (o's Batik Jf.V.
^mrnmnmrmTTTTT
Und VAN ALJEK^
Dit blad verschynt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25,
en franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlijke
nummers 6 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.'
De tijd, dat de snelheidsmeters op
automobielen een hoogere snelheid aan
wezen, dan werkelijk werd behaald, na
dert stellig zijn einde. In vroeger tijd
had deze foutieve aanwijzing zeer zeker
haar nut voor den fabrikant, daar de
concurrentie eene groote snelheid van
den wagen vorderde. Tegenwoordig
echter bereiken alle wagens voor ge
woon gebruik zulk eene hooge rijsnel
heid, dat een opzettelijk foutief ge
stelde snelheidsmeter allerminst nood
zakelijk is om als reclame voor den
wagen te dienen.
De foutief aanwijzende snelheidsme
ter is gevaarlijk al lijkt zij oogen-
schijnlijk slechts een onschuldig ver
maak. Immers komt het daardoor voor,
dat men snelheden afleest of schat als
60 of 70 K.M., terwijl deze inderdaad,
wanneer ze niet fictief, maar rieël wa
ren opgenomen, niet meer dan 40 of
50 zouden hebben beloopen.
De fictieve opname geeft ook in ern
stige rechtszaken groote verwarring en
het wordt hoog tijd, dat allen die amb
telijke verklaringen in rechte hebben
af te leggen, zich van het groote ge
vaar, hieraan verbonden, rekenschap
gaan geven. Men kan zich in de prak
tijk bij snelheidsbeoordeelingen met
meer onttrekken aan het bedrog der
snelheidsmeters, die stellig 10 a 20pCt.
te hoog aanwijzen.
Het gevaarlijke ilu in het deskundig
beoordeelen en schatten van snelheden
voor de justitie en politie is gelegen
in het feit, dat hetgeen men beschouwt
als w e rk e 1 ij k e snelheid der motor
rijtuigen, eene absoluut fictieve is,
n.I. eene snelheid die 10 tot 20 pCt.
te hoog geschat wordt.
Bij het beproeven van alle wagens
is steeds de eerste controle gewijd aan
den snelheidsmeter, aan de hand van de
stopwatch, waarbij vaak heel wat eigen
aardige afwijkingen worden geconsta
teerd. Vroeger was er geen enkele
snelheidsmeter die juist aanwees en
allemaal gaven ze een te hoog aan
tal Kilometers aan. Tegenwoordig is
dat evenwel anders, want onder de
snelheidsmeterfabrikanten is lang geen
homogeniteit meer. De een maakt nog
meters die werken met 10 a 20 pCt.
toegift, terwijl de andere meters le
vert, die het netto aantal kilometers
aangeven. Twee eigenaren van wagens,
van welke de een met een „bruto" en
de andere met een „netto" snelheids
meter is uitgerust, krijgen dus een ge
heel andere beoordeeling van snelheid.
Ongetwijfeld rijst bij de lezers de
vraag of de bestaande snelheidsmeters
zoodanig kunnen worden gesteld, dat zij
de juiste snelheid aangeven. Die vraag
kan onvoorwaardelijk toestemmend wor
den beantwoord, daar er enkele spe
ciale zaken bestaan, welke zich met
reparatie van snelheidsmeters bezighou
den en deze ook vrij nauwkeurig kun
nen ijken. Een volkomen nauwkeurige
snelheidsaanwijzing, die geheel zuiver
correspondeert met eene opname met
den chronometer, is alleen onder zeer
gunstige omstandigheden te verkrijgen,
want allerlei geringe afwijking gevende
factoren komen daarbij in het spel. Zoo
geeft b.v. eene iets gewijzigde span
ning der banden reeds een verschil in
aanwijzing van enkele procenten.
Betreffende het controleeren van de
snelheid met een stophorloge (stop
watch) lazen we dezer dagen in de
„Auto" o.m. het volgende:
„Het controleeren van de snelheid
met het stophorloge vereischt, indien
men dat zonder hulp wil doen, eenige
vaardigheid en men doet het beste,
teneinde zoo nauwkeurig mogelijke af
lezingen te krijgen, om dit te doen
bij droog weer met den wind in den
rug.
Men kiest hiertoe een hoofdverkeers
weg met goed zichtbare kilometer- en
hectometerpaalaanduidingen en brengt
den wagen op een uur, dat er zéér
weinig verkeer is, op een te contro
leeren snelheid van, Iaat ons zeggen
30 K.M. Bij het passeeren van een
hectometerpaal drukt men het stophor
loge af en let er op, dat men de naald,
door nauwkeurig gas geven, steeds op
30 K.M. houdt. Schommelt deze, dan
moet de proef herhaald, waarbij het
volstrekt niet noodig is deze telkens
over een vollen kilometer te doen. Men
kan bij deze lage snelheden ook vol
staan met een proef over 500 meter.
Bij het passeeren van het vijfde hec-
tometerpaaltje drukt men weer af, het
stophorloge staat stil en men ziet, hoe
veel seconden de wagen over deze 500
Meter gereden heeft. Wijst deze 60
seconden aan, dan is de aanwijzing van
den meter juist en gaat men voort
de 45, 60, 75, 90 en 100 K.M. te con
troleeren. Boven tiie snelheid wordt
het echter zonder groote routine te
moeilijk en tevens gevaarlijk om zelf
het stophorloge te controleeren en moet
men daarvoor een vaardigen helper te
hulp roepen."
Men kan op genoemde manier van
de juiste snelheid vrijwel benaderende
opnamen maken, maar natuurlijk kun
nen deze nooit tot op een enkelen
kilometer zuiver gemeten worden. Bij
eenige rontine leveren ze echter geen
grootere verschillen dan 3 a 4 pCt.,
hetgeen ook voor den nauwkeurigst
afgestelden snelheidsmeter een hoogst
gunstig en meestal niet te bereiken
percentage is.
Een en ander toont ook duidelijk aan
dat het juist opnemen van snelheden
door politiebeambten eene allesbehal
ve gemakkelijke taak is. Het is dan
ook volkomen verkeerd als proces-ver
baal wordt opgemaakt tegen een auto
bestuurder, die volgens opname met
den chronometer slechts een paar kilo
meters per uur meer heeft gereden dan
de bij plaatselijke verordening aange
geven maximum snelheid. Immers blijft
dan steeds de mogelijkheid bestaan, dat
eene zeer correcte opname uitgewezen
zou hebben, dat hij binnen de maximum
uursnelheid was gebleven. Voor maxi
mum Snelheden ten behoeve van de
veiligheid van het verkeer op onze we
gen voelen wij uiterst weinig. Veel
meer voelen wij voor de toepassing van
het verbod, neergelegd in artikel 22
der M. en R.-wet, hetwelk verbiedt het
rijden op zoodanige wijze, dat daardoor
de veiligheid en vrijheid van het ver
keer in gevaar wordt gebracht. 'tKan
toch voorkomen, dat men met een gan
getje van b.v. 5 K.M. uursnelheid ge
vaar veroorzaakt (b.v. bij een volksop
loop, bij een kerkuitgang), terwijl het
ook mogelijk is dat het rijden met een
snelheid van b.v. 80 K.M. in geen
enkel opzicht de veiligheid van den
weg in gevaar brengt. Bij een maxi
mum-snelheid is men bij overschrijding
er van steeds strafbaar, ook al zou ec
niet het allerminst gevaar bestaan voor
de veiligheid1 van het wegverkeer en
dit achten wij onjuist.
Witte Bessenwijn 55 J per
Roode Bessenwijn 55 S heele
Meiwijn 60)flesch
Vanillestokjes, Vanillesuiker
Pijpkaneel, Candijgruis.
Botermarkt 88
HEUSDEN.
LEGERVLIEGTUIG VERONGELUKT.
Leerling-vlieger gedood.
De reserve-sergeant leerling-vlieger
Van Poeteren was met een militair toestel
type F 4, gemerkt 105, opgestegen voor
het maken van een terreinvlucht boveu
het vliegveld Soesterberg.
Toen de vlieger, die op zeer geringe
hoogte vloog, zich bevond in de buurt
van den spoorweg bij Soeatduinen, botste
het toestel tegen een paar boomen, waar
door een gedeelte van den linkervleugel
afknapte en de machine zich op de heide
in den grond boorde. Even daarna vloog
het toestel in brand.
Spoedig was assistentie uit het vlieg
kamp aanwezig, doch men trof den ser
geant Van Poeteren geheel verkoold aan.
Geneeskundigen hebben uitgemaakt, dat
Van Poeteren reeds was overleden toen
het vliegtuig in brand vloog.
het meisje kwam met een arm tusschen
de raderen. De hand werd zoo goed als
geheel afgekneld. Nadat geneeskundige
hulp was verleend, werd het meisje naar
het ziekenhuis overbracht.
o
BEDRIJFSONGEVAL.
Een arbeider, die werkzaamheden ver
richtte in een garnalendrogerij te Zout
kamp, werd door een losgewerkte riem-
schijf getroffen. De man is overleden.
ONBEWAAKTE~OVER WEGEN.
Bij den onbewaakten spoorwegovergang
Veenklooster onder Kollum heeft een trein
een boerenwagen gegrepen. De bestuur
der, de ongeveer 50 jarige H. Kempenaer,
werd zwaar gewond en is in hopeloozen
toestand naar Twijzel overgebracht. Het
paard werd vermorzeld, terwijl de wagen
geheel werd vernield.
De machinist deed wanhopige pogingen
den trein nog tot stilstand te brengen.
EEN HAND AFGEKNELD.
De 48 jarige dochter van den heer M.
leunde in de drukkerij van haar vader,
aan de Nobelstraat te Haarlem, tegen
een bordpapieren bescherming van een
machine. Het bordpapier bezweek en
inbraak in goederenloods.
Te Alphen a. d. Rijn hebben inbrekers
zich door verbreking van een ruit toegang
verschaft tot de goederenloods van het
staatsspoorwegstation. Verschillende pak
ken en balen hebben zij opengebroken
en goederen daaruit ontvreemd. De juiste
waarde van de gestolen goederen kan nog
niet worden vastgesteld, doch het laat
zich aanzien, dat deze niet onbelangrijk is.
o
door auto aangereden.
Op den Rijksstraatweg bij het gevaar
lijke kruispunt Crailloo is een ernstig
ongeluk gebeurd. Op hetzelfde oogenblik,
dat een wielrijdster den weg wilde over
steken, kwam uit de richting Baarn een
auto met groote snelheid aanrijden. Hoe
wel de bestuurder, de heer K. uit Am
sterdam, krachtig remde, kon hij een
aanrijding niet voorkomen. De wielrijdster
werd meegesleurd en met kracht tegen
den grond geslingerd. Met een hersen
schudding en een bloedende hoofdwonde
is zij naar het St. Jans-Ziekenhuis te Laren
vervoerd. Haar toestand is ernstig.
o
van vrachtwagen gevallen.
Te Ridderkerk is een ernstig ongeluk
gebeurd, waarvan het slachtoffer is ge
worden de 8-jarige D. van Noppen.
De met veilingkisten beladen vrachtauto
van den heer S. B., uit genoemde ge
meente, kwam terug van de veiling en
zou bij de woning van den eigenaar de
garage inrijden. Het jongetje zat boven
op de lading en doordat de kisten gingen
verschuiven, kwam hij van de hooge
vracht te vallen en smakte op den beton
nen vloer neer. Tot overmaat van ramp
vielen nog enkele kisten op het slacht
offer. Met een zware hersenschudding
werd de kleine naar de ouderlijke woning
vervoerd, vfoiar hij, na nog even tot be
wustzijn te zijn gekomen, aan de gevolgen
van den val is overleden.
verduisterIng" door een
veldwachter.
De Rechtbank te Assen heeft veroordeeld
den gemeenteveldwachter te Smilde, thans
gedetineerd, wegens verduistering en
valschheid in geschrifte tot een jaar en
twee maanden gevangenisstraf.
ERNSTIGE VAL.
Te Oudenbosch, waar zij aan de kerk
restauratiewerkzaamheden verrichtten, zijn
twee arbeiders van een aanzienlijke hoogte
gevallen. In hoogst ernstige toestand zijn
zij naar het ziekenhuis vervoerd.
Op het terrein van de vlasfabriek te
Steenbergen is de werkman A. Geylings
van een hoogen vlasstapel gevallen. De
man bekwam een ernstige hersenschud
ding.
SCHIPPER VERDRONKEN.
De 57-jarige schipper C. Rog, uit Sche-
veningen, is in den Hollandsche IJsel te
Gouda verdronken. De man behoorde
thuis op een achter de scheepswerf Krom
hout der firma H. van Vlaardingen liggende
schuit met zand, welke Zondag omgekanteld
en juist was gelicht. Toen schipper Rog
zich aan boord van zijn schip wilde begeven
is hij in de rivier gevallen. Hij zonk
onmiddellijk en kwam niet meer boven.
Direct heeft men reddingspogingen in
het werk gesteld, welke er toe leidden,
dat de man na een kwartier later werd
telbf. no. is Haamsdonksvesr.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden»
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingea,
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst»
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. BÊT Spaarboekjes gratis bjj eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
T. BOONSTRA
opgehaald. Hij bleek reeds te zijn over
leden. Het lijk is door de E.H.b.O. per
brandcard naar de Algemeene Begraaf
plaats te Gouda vervoerd en vandaar naar
Scheveningen overgebracht.
o
AANGEREDEN.
Op den Haagweg te Loosduinen is de
29-jarige verpleegster J. B., die daar op
de fiets reed, aangereden door de West-
landsche Stoomtram. Bij haar val bekwam
zij een schedelbasisfractuur. Zij is naar
het ziekenhuis aan de Zuidwal te 's Gra-
venhage vervoerd. Haar toestand is zor
gelijk.
Urineflesschen
Sputumbakjes
Vingerlingen
Koorts-Thermometers
Glycerinespuiten
Borstglazen
Oogbadjes.
Drogstery
Botermarkt 72 - HEUSDEN. j
DOOR ONTSPOORDEN TRAMWAGEN
OVERREDEN.
Een ledige goederentram kwam van de
richting Oss door het dorp Uden gereden.
Nabij het gasthuis stond een vrachtauto,
welke oogenschijnlyk niet vrij stond. Toen
de machinist, bij de bocht komende, zag
dat de auto inderdaad niet vrij stond,
remde hij zeer sterk teneinde een aan
rijding te voorkomen. Door het sterke
remmen ontspoorde een der ledige goe
derenwagens, tengevolge waarvan de
49-jarige mej. de W. uit Amsterdam, die
te Uden een retraite had meegemaakt,
en voor de vitrune van een fotograaf
stond te kijken met vier zusters, door den
ontspoorden wagen werd gegrepen. Zij
kwam onder den wagen en bekwam zulke
ernstige verwondingen, dat zij aan de
gevolgen daarvan is overleden.
Het officieele onderzoek heeft uitge
wezen dat den machinist van de tram
geen schuld treft.
SLACHTOFFER~VAN HET VERKEER.
De 40-jarige J. Baayens te Heesch
werd bij het oversteken van den rijweg
aldaar door een auto gegrepen en deerlijk
gewond naar het Gasthuis overgebracht.
Daar is hij aan de gevolgen overleden.
Hij laat een vrouw en twee kinderen
achter.
BLOEDVERGIFTIGING.
Een elf-jarig zoontje van den heer
Quist te Oude Tonge trapte de vorige
week in een roestigen spijker. Maandag
is de jongen aan bloedvergiftiging overleden.
OPGELEGDE SCHEPEN.
Tot 4 Augustus waren in de Rotterdam
sche havens opgelegd 64 schepen, waar
van 50 Nederlandsche, 5 Engelsche, 2
Italiaansche 4 Noordsche 4 Fransch, 4
Grieksch en 4 Deensch. De bruto tonnen-
maat bedraagt totaal 307.542.
EEN GEVAARLIJKE STROOPER.
De Rechtbank te Assen heeft veroordeeld
een landbouwer te Wapserveen die te
recht stond terzake, dat toen hij aan
het stroopen was en betrapt werd, een
schot hagel heeft gelost op een Rijkveld.
wachter en een jachtopziener, tot een
jaar en zes maanden gevangenisstraf.
De eisch van het O.M. was vier jaar.
o
SLAG VAN EEN PAARD.
De 7-jarige knaap K. te Budel kwam
te dicht bij het paard van den heer K»
De jongen kreeg een klap van het dier
tegen het hoofd. Zijn toestand baart
groote zorg.
MET EEN MES~GESTOKEN.
In een café aan de Vijzelstraat te
Scheveningen was ruzie ontstaan tussofcen
den 24-jarigen A. B. G. en den 23-jarigem
C. K., die een paar flinke schoppen tegen,
de beenen kreeg. Uit woede heeft b§
een aardappelmesje genomen en daarmee
G. in den buik gestoken. Vrij ernstig
gewond is hij naar het Roode Kruis-
ziekenhuis gebracht, waar een operatie
noodzakelijk bleek. De dader is gearre
steerd.
MALVERSATIES TE HOOFDPLAAT;
Naar uit Breskens wordt gemeld, rijn
malversaties gepleegd bij den Calamitenaer.
Hoofdplaatpolder te Hoofdplaat. Reeds'
sedert geruimen tijd worden de boeken
van den secretaris-ontvanger E. P. van
dezen polder onderzocht door een des
kundige in polderzaken. De onregelma
tigheden moeten loopen over verscheidene
jaren en zich in hoofdzaak bepalen tot
de door ingelanden betaalde, doch niet
verantwoordde belastinggelden.
Het tekort moet reeds f 24.000 beloopen.
DE BRUG OVER HET HOLLANDSCH
DIEP.
Naar de N. R. Crt. verneemt, rijn
gedeputeerde staten van Zeeland,, die
aanvankelijk voorstanders waren van een
brug bij Moerdijk, thans van meening,,
dat aan een verbinding via Numansdorp
Willemstad de voorkeur moet worden
gegeven, aangezien deze een aanzienlijke
bekorting beteekent, vergeleken bij die
via Moerdijk.
Volgens deze inlichtingen zou bet
college zijn meening reeds hebben kenbaai
gemaakt aan den minister van waterstaat.
WAT AMSTERDAM VERTRAMT.
De gemeentetram vervoerde, blijkens
de laatste opgave der directie, gedurende
de maand Juli. in totaal 44.550.500
passagiers; 3.427,288 van hen maakten
gebruik van de overstapjes, terwijl ha
Juni van dit jaar 44.423.500 personen
een tramritje maakten.
Van 4 Januari tot en met 31 Juli
werden in totaal 82.866.500. passagier»
door de trams en bussen vervoerd, tegen
84.237.497 in dezelfde periode van bet
vorig jaar.
LAGE WATERSTAND.
Men schrijft uit Grave
Over heel het jaar 4934 is de waterstand
niet zoo laag geweest als in de afgeloopen
Julimaand. Het gemiddelde was 4.97 M-
N.A.P., opgenomen aan de peilschaal
aan de Stuwbrug. Groote afwijkingen
zijn er geweest in stand.
Op 4 Juli j.l. toch noteerde de water
waarnemer een peil van 4.44 M. en op
23 Juli 5.67 M. -f- N.A.P. wat toch ruim
4 M. verschil oplevert. Het vorige jaar
in de overeenkomstige maand bedroeg
het gemiddelde 6.26 M. Tengevolge
van een zeer geregelde werking der stuw,
die sedert half Mei al is gesloten, bleef
het Maaspeil voor de stad vrijwel op
één hoogte, met als laagste stand 7.42 M»
voor kit Laid nn Heusden en Altei3.de Langstraat en ft Bommelerwaarii