Pil immer beslaat uit 3 Diaden I voor den Yrucineimaab Agentschap van de Awsterdawsche Baak fl.V-, Amsterdam. A. Verschuur-Baert Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No5147. Vrijdag 7 Augustus 1931. Snelheidscontrele van motorrijtuigen. A. BAA1JENS| Binnenland. 5. p. £a#kh»yze» (o's Batik Jf.V. ^mrnmnmrmTTTTT Und VAN ALJEK^ Dit blad verschynt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.' De tijd, dat de snelheidsmeters op automobielen een hoogere snelheid aan wezen, dan werkelijk werd behaald, na dert stellig zijn einde. In vroeger tijd had deze foutieve aanwijzing zeer zeker haar nut voor den fabrikant, daar de concurrentie eene groote snelheid van den wagen vorderde. Tegenwoordig echter bereiken alle wagens voor ge woon gebruik zulk eene hooge rijsnel heid, dat een opzettelijk foutief ge stelde snelheidsmeter allerminst nood zakelijk is om als reclame voor den wagen te dienen. De foutief aanwijzende snelheidsme ter is gevaarlijk al lijkt zij oogen- schijnlijk slechts een onschuldig ver maak. Immers komt het daardoor voor, dat men snelheden afleest of schat als 60 of 70 K.M., terwijl deze inderdaad, wanneer ze niet fictief, maar rieël wa ren opgenomen, niet meer dan 40 of 50 zouden hebben beloopen. De fictieve opname geeft ook in ern stige rechtszaken groote verwarring en het wordt hoog tijd, dat allen die amb telijke verklaringen in rechte hebben af te leggen, zich van het groote ge vaar, hieraan verbonden, rekenschap gaan geven. Men kan zich in de prak tijk bij snelheidsbeoordeelingen met meer onttrekken aan het bedrog der snelheidsmeters, die stellig 10 a 20pCt. te hoog aanwijzen. Het gevaarlijke ilu in het deskundig beoordeelen en schatten van snelheden voor de justitie en politie is gelegen in het feit, dat hetgeen men beschouwt als w e rk e 1 ij k e snelheid der motor rijtuigen, eene absoluut fictieve is, n.I. eene snelheid die 10 tot 20 pCt. te hoog geschat wordt. Bij het beproeven van alle wagens is steeds de eerste controle gewijd aan den snelheidsmeter, aan de hand van de stopwatch, waarbij vaak heel wat eigen aardige afwijkingen worden geconsta teerd. Vroeger was er geen enkele snelheidsmeter die juist aanwees en allemaal gaven ze een te hoog aan tal Kilometers aan. Tegenwoordig is dat evenwel anders, want onder de snelheidsmeterfabrikanten is lang geen homogeniteit meer. De een maakt nog meters die werken met 10 a 20 pCt. toegift, terwijl de andere meters le vert, die het netto aantal kilometers aangeven. Twee eigenaren van wagens, van welke de een met een „bruto" en de andere met een „netto" snelheids meter is uitgerust, krijgen dus een ge heel andere beoordeeling van snelheid. Ongetwijfeld rijst bij de lezers de vraag of de bestaande snelheidsmeters zoodanig kunnen worden gesteld, dat zij de juiste snelheid aangeven. Die vraag kan onvoorwaardelijk toestemmend wor den beantwoord, daar er enkele spe ciale zaken bestaan, welke zich met reparatie van snelheidsmeters bezighou den en deze ook vrij nauwkeurig kun nen ijken. Een volkomen nauwkeurige snelheidsaanwijzing, die geheel zuiver correspondeert met eene opname met den chronometer, is alleen onder zeer gunstige omstandigheden te verkrijgen, want allerlei geringe afwijking gevende factoren komen daarbij in het spel. Zoo geeft b.v. eene iets gewijzigde span ning der banden reeds een verschil in aanwijzing van enkele procenten. Betreffende het controleeren van de snelheid met een stophorloge (stop watch) lazen we dezer dagen in de „Auto" o.m. het volgende: „Het controleeren van de snelheid met het stophorloge vereischt, indien men dat zonder hulp wil doen, eenige vaardigheid en men doet het beste, teneinde zoo nauwkeurig mogelijke af lezingen te krijgen, om dit te doen bij droog weer met den wind in den rug. Men kiest hiertoe een hoofdverkeers weg met goed zichtbare kilometer- en hectometerpaalaanduidingen en brengt den wagen op een uur, dat er zéér weinig verkeer is, op een te contro leeren snelheid van, Iaat ons zeggen 30 K.M. Bij het passeeren van een hectometerpaal drukt men het stophor loge af en let er op, dat men de naald, door nauwkeurig gas geven, steeds op 30 K.M. houdt. Schommelt deze, dan moet de proef herhaald, waarbij het volstrekt niet noodig is deze telkens over een vollen kilometer te doen. Men kan bij deze lage snelheden ook vol staan met een proef over 500 meter. Bij het passeeren van het vijfde hec- tometerpaaltje drukt men weer af, het stophorloge staat stil en men ziet, hoe veel seconden de wagen over deze 500 Meter gereden heeft. Wijst deze 60 seconden aan, dan is de aanwijzing van den meter juist en gaat men voort de 45, 60, 75, 90 en 100 K.M. te con troleeren. Boven tiie snelheid wordt het echter zonder groote routine te moeilijk en tevens gevaarlijk om zelf het stophorloge te controleeren en moet men daarvoor een vaardigen helper te hulp roepen." Men kan op genoemde manier van de juiste snelheid vrijwel benaderende opnamen maken, maar natuurlijk kun nen deze nooit tot op een enkelen kilometer zuiver gemeten worden. Bij eenige rontine leveren ze echter geen grootere verschillen dan 3 a 4 pCt., hetgeen ook voor den nauwkeurigst afgestelden snelheidsmeter een hoogst gunstig en meestal niet te bereiken percentage is. Een en ander toont ook duidelijk aan dat het juist opnemen van snelheden door politiebeambten eene allesbehal ve gemakkelijke taak is. Het is dan ook volkomen verkeerd als proces-ver baal wordt opgemaakt tegen een auto bestuurder, die volgens opname met den chronometer slechts een paar kilo meters per uur meer heeft gereden dan de bij plaatselijke verordening aange geven maximum snelheid. Immers blijft dan steeds de mogelijkheid bestaan, dat eene zeer correcte opname uitgewezen zou hebben, dat hij binnen de maximum uursnelheid was gebleven. Voor maxi mum Snelheden ten behoeve van de veiligheid van het verkeer op onze we gen voelen wij uiterst weinig. Veel meer voelen wij voor de toepassing van het verbod, neergelegd in artikel 22 der M. en R.-wet, hetwelk verbiedt het rijden op zoodanige wijze, dat daardoor de veiligheid en vrijheid van het ver keer in gevaar wordt gebracht. 'tKan toch voorkomen, dat men met een gan getje van b.v. 5 K.M. uursnelheid ge vaar veroorzaakt (b.v. bij een volksop loop, bij een kerkuitgang), terwijl het ook mogelijk is dat het rijden met een snelheid van b.v. 80 K.M. in geen enkel opzicht de veiligheid van den weg in gevaar brengt. Bij een maxi mum-snelheid is men bij overschrijding er van steeds strafbaar, ook al zou ec niet het allerminst gevaar bestaan voor de veiligheid1 van het wegverkeer en dit achten wij onjuist. Witte Bessenwijn 55 J per Roode Bessenwijn 55 S heele Meiwijn 60)flesch Vanillestokjes, Vanillesuiker Pijpkaneel, Candijgruis. Botermarkt 88 HEUSDEN. LEGERVLIEGTUIG VERONGELUKT. Leerling-vlieger gedood. De reserve-sergeant leerling-vlieger Van Poeteren was met een militair toestel type F 4, gemerkt 105, opgestegen voor het maken van een terreinvlucht boveu het vliegveld Soesterberg. Toen de vlieger, die op zeer geringe hoogte vloog, zich bevond in de buurt van den spoorweg bij Soeatduinen, botste het toestel tegen een paar boomen, waar door een gedeelte van den linkervleugel afknapte en de machine zich op de heide in den grond boorde. Even daarna vloog het toestel in brand. Spoedig was assistentie uit het vlieg kamp aanwezig, doch men trof den ser geant Van Poeteren geheel verkoold aan. Geneeskundigen hebben uitgemaakt, dat Van Poeteren reeds was overleden toen het vliegtuig in brand vloog. het meisje kwam met een arm tusschen de raderen. De hand werd zoo goed als geheel afgekneld. Nadat geneeskundige hulp was verleend, werd het meisje naar het ziekenhuis overbracht. o BEDRIJFSONGEVAL. Een arbeider, die werkzaamheden ver richtte in een garnalendrogerij te Zout kamp, werd door een losgewerkte riem- schijf getroffen. De man is overleden. ONBEWAAKTE~OVER WEGEN. Bij den onbewaakten spoorwegovergang Veenklooster onder Kollum heeft een trein een boerenwagen gegrepen. De bestuur der, de ongeveer 50 jarige H. Kempenaer, werd zwaar gewond en is in hopeloozen toestand naar Twijzel overgebracht. Het paard werd vermorzeld, terwijl de wagen geheel werd vernield. De machinist deed wanhopige pogingen den trein nog tot stilstand te brengen. EEN HAND AFGEKNELD. De 48 jarige dochter van den heer M. leunde in de drukkerij van haar vader, aan de Nobelstraat te Haarlem, tegen een bordpapieren bescherming van een machine. Het bordpapier bezweek en inbraak in goederenloods. Te Alphen a. d. Rijn hebben inbrekers zich door verbreking van een ruit toegang verschaft tot de goederenloods van het staatsspoorwegstation. Verschillende pak ken en balen hebben zij opengebroken en goederen daaruit ontvreemd. De juiste waarde van de gestolen goederen kan nog niet worden vastgesteld, doch het laat zich aanzien, dat deze niet onbelangrijk is. o door auto aangereden. Op den Rijksstraatweg bij het gevaar lijke kruispunt Crailloo is een ernstig ongeluk gebeurd. Op hetzelfde oogenblik, dat een wielrijdster den weg wilde over steken, kwam uit de richting Baarn een auto met groote snelheid aanrijden. Hoe wel de bestuurder, de heer K. uit Am sterdam, krachtig remde, kon hij een aanrijding niet voorkomen. De wielrijdster werd meegesleurd en met kracht tegen den grond geslingerd. Met een hersen schudding en een bloedende hoofdwonde is zij naar het St. Jans-Ziekenhuis te Laren vervoerd. Haar toestand is ernstig. o van vrachtwagen gevallen. Te Ridderkerk is een ernstig ongeluk gebeurd, waarvan het slachtoffer is ge worden de 8-jarige D. van Noppen. De met veilingkisten beladen vrachtauto van den heer S. B., uit genoemde ge meente, kwam terug van de veiling en zou bij de woning van den eigenaar de garage inrijden. Het jongetje zat boven op de lading en doordat de kisten gingen verschuiven, kwam hij van de hooge vracht te vallen en smakte op den beton nen vloer neer. Tot overmaat van ramp vielen nog enkele kisten op het slacht offer. Met een zware hersenschudding werd de kleine naar de ouderlijke woning vervoerd, vfoiar hij, na nog even tot be wustzijn te zijn gekomen, aan de gevolgen van den val is overleden. verduisterIng" door een veldwachter. De Rechtbank te Assen heeft veroordeeld den gemeenteveldwachter te Smilde, thans gedetineerd, wegens verduistering en valschheid in geschrifte tot een jaar en twee maanden gevangenisstraf. ERNSTIGE VAL. Te Oudenbosch, waar zij aan de kerk restauratiewerkzaamheden verrichtten, zijn twee arbeiders van een aanzienlijke hoogte gevallen. In hoogst ernstige toestand zijn zij naar het ziekenhuis vervoerd. Op het terrein van de vlasfabriek te Steenbergen is de werkman A. Geylings van een hoogen vlasstapel gevallen. De man bekwam een ernstige hersenschud ding. SCHIPPER VERDRONKEN. De 57-jarige schipper C. Rog, uit Sche- veningen, is in den Hollandsche IJsel te Gouda verdronken. De man behoorde thuis op een achter de scheepswerf Krom hout der firma H. van Vlaardingen liggende schuit met zand, welke Zondag omgekanteld en juist was gelicht. Toen schipper Rog zich aan boord van zijn schip wilde begeven is hij in de rivier gevallen. Hij zonk onmiddellijk en kwam niet meer boven. Direct heeft men reddingspogingen in het werk gesteld, welke er toe leidden, dat de man na een kwartier later werd telbf. no. is Haamsdonksvesr. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden» Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingea, Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst» Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. BÊT Spaarboekjes gratis bjj eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie T. BOONSTRA opgehaald. Hij bleek reeds te zijn over leden. Het lijk is door de E.H.b.O. per brandcard naar de Algemeene Begraaf plaats te Gouda vervoerd en vandaar naar Scheveningen overgebracht. o AANGEREDEN. Op den Haagweg te Loosduinen is de 29-jarige verpleegster J. B., die daar op de fiets reed, aangereden door de West- landsche Stoomtram. Bij haar val bekwam zij een schedelbasisfractuur. Zij is naar het ziekenhuis aan de Zuidwal te 's Gra- venhage vervoerd. Haar toestand is zor gelijk. Urineflesschen Sputumbakjes Vingerlingen Koorts-Thermometers Glycerinespuiten Borstglazen Oogbadjes. Drogstery Botermarkt 72 - HEUSDEN. j DOOR ONTSPOORDEN TRAMWAGEN OVERREDEN. Een ledige goederentram kwam van de richting Oss door het dorp Uden gereden. Nabij het gasthuis stond een vrachtauto, welke oogenschijnlyk niet vrij stond. Toen de machinist, bij de bocht komende, zag dat de auto inderdaad niet vrij stond, remde hij zeer sterk teneinde een aan rijding te voorkomen. Door het sterke remmen ontspoorde een der ledige goe derenwagens, tengevolge waarvan de 49-jarige mej. de W. uit Amsterdam, die te Uden een retraite had meegemaakt, en voor de vitrune van een fotograaf stond te kijken met vier zusters, door den ontspoorden wagen werd gegrepen. Zij kwam onder den wagen en bekwam zulke ernstige verwondingen, dat zij aan de gevolgen daarvan is overleden. Het officieele onderzoek heeft uitge wezen dat den machinist van de tram geen schuld treft. SLACHTOFFER~VAN HET VERKEER. De 40-jarige J. Baayens te Heesch werd bij het oversteken van den rijweg aldaar door een auto gegrepen en deerlijk gewond naar het Gasthuis overgebracht. Daar is hij aan de gevolgen overleden. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter. BLOEDVERGIFTIGING. Een elf-jarig zoontje van den heer Quist te Oude Tonge trapte de vorige week in een roestigen spijker. Maandag is de jongen aan bloedvergiftiging overleden. OPGELEGDE SCHEPEN. Tot 4 Augustus waren in de Rotterdam sche havens opgelegd 64 schepen, waar van 50 Nederlandsche, 5 Engelsche, 2 Italiaansche 4 Noordsche 4 Fransch, 4 Grieksch en 4 Deensch. De bruto tonnen- maat bedraagt totaal 307.542. EEN GEVAARLIJKE STROOPER. De Rechtbank te Assen heeft veroordeeld een landbouwer te Wapserveen die te recht stond terzake, dat toen hij aan het stroopen was en betrapt werd, een schot hagel heeft gelost op een Rijkveld. wachter en een jachtopziener, tot een jaar en zes maanden gevangenisstraf. De eisch van het O.M. was vier jaar. o SLAG VAN EEN PAARD. De 7-jarige knaap K. te Budel kwam te dicht bij het paard van den heer K» De jongen kreeg een klap van het dier tegen het hoofd. Zijn toestand baart groote zorg. MET EEN MES~GESTOKEN. In een café aan de Vijzelstraat te Scheveningen was ruzie ontstaan tussofcen den 24-jarigen A. B. G. en den 23-jarigem C. K., die een paar flinke schoppen tegen, de beenen kreeg. Uit woede heeft b§ een aardappelmesje genomen en daarmee G. in den buik gestoken. Vrij ernstig gewond is hij naar het Roode Kruis- ziekenhuis gebracht, waar een operatie noodzakelijk bleek. De dader is gearre steerd. MALVERSATIES TE HOOFDPLAAT; Naar uit Breskens wordt gemeld, rijn malversaties gepleegd bij den Calamitenaer. Hoofdplaatpolder te Hoofdplaat. Reeds' sedert geruimen tijd worden de boeken van den secretaris-ontvanger E. P. van dezen polder onderzocht door een des kundige in polderzaken. De onregelma tigheden moeten loopen over verscheidene jaren en zich in hoofdzaak bepalen tot de door ingelanden betaalde, doch niet verantwoordde belastinggelden. Het tekort moet reeds f 24.000 beloopen. DE BRUG OVER HET HOLLANDSCH DIEP. Naar de N. R. Crt. verneemt, rijn gedeputeerde staten van Zeeland,, die aanvankelijk voorstanders waren van een brug bij Moerdijk, thans van meening,, dat aan een verbinding via Numansdorp Willemstad de voorkeur moet worden gegeven, aangezien deze een aanzienlijke bekorting beteekent, vergeleken bij die via Moerdijk. Volgens deze inlichtingen zou bet college zijn meening reeds hebben kenbaai gemaakt aan den minister van waterstaat. WAT AMSTERDAM VERTRAMT. De gemeentetram vervoerde, blijkens de laatste opgave der directie, gedurende de maand Juli. in totaal 44.550.500 passagiers; 3.427,288 van hen maakten gebruik van de overstapjes, terwijl ha Juni van dit jaar 44.423.500 personen een tramritje maakten. Van 4 Januari tot en met 31 Juli werden in totaal 82.866.500. passagier» door de trams en bussen vervoerd, tegen 84.237.497 in dezelfde periode van bet vorig jaar. LAGE WATERSTAND. Men schrijft uit Grave Over heel het jaar 4934 is de waterstand niet zoo laag geweest als in de afgeloopen Julimaand. Het gemiddelde was 4.97 M- N.A.P., opgenomen aan de peilschaal aan de Stuwbrug. Groote afwijkingen zijn er geweest in stand. Op 4 Juli j.l. toch noteerde de water waarnemer een peil van 4.44 M. en op 23 Juli 5.67 M. -f- N.A.P. wat toch ruim 4 M. verschil oplevert. Het vorige jaar in de overeenkomstige maand bedroeg het gemiddelde 6.26 M. Tengevolge van een zeer geregelde werking der stuw, die sedert half Mei al is gesloten, bleef het Maaspeil voor de stad vrijwel op één hoogte, met als laagste stand 7.42 M» voor kit Laid nn Heusden en Altei3.de Langstraat en ft Bommelerwaarii

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1931 | | pagina 1