Uitgave: Firma L. J. VEERMAN, Heusden. No. 5172 Woensdag 4 November 1931. DU nummer hestaat oil 2 Wailei Opening van de nieuwe brug bij Keizersveer. VAN ALTEHA Dit blad verschynt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonn amantspr y s: per 3 maanden f 1.25, en franco per post beschikt f 1.40. Afzonderlijke nummers 6 cent. Int. Telefoon no. Postrekening no. 01525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. V DRAlSftl A vam VALKt MBURCS-* A GLÊVERTR; w vior tiet Land m Heu Lanostraat Bommeierwaard De officiëele opening van deze brug geschiedde Zaterdag 31 October door Z.Exc. den Minister van Water staat Mr. P. J. Reijmer, in tegenwoor digheid van tal van genoodigden, waarvan wij noemen: Oud-Minister v. d. Vegte, de Commissaris der Ko ningin in Noordbrabant Mr. Dr. A. Rijckevorsel, met verschillende leden der Ged. Staten van Noordbrabant, benevens den Griffier der Staten van Noordbrabant, de Directeur-Generaal v. d. Rijkswaterstaat, de heer Rin gers, de burgemeesters van de ge meenten Breda, Gorinchem, Geertrui- denberg, Raamsdonk en Dussen, ver schillende Hoofdingenieurs van den Rijks- en Provincialen Waterstaat, de Administrateur van het Departement van Waterstaat, Ir. Rosenwald en de Hoofd-Ingenieur van den Rijkswater staat, belast met bruggenbouw Ir. Harmsen, de Voorzitters en Secreta rissen van de Kamers van Koophan del voor Westelijk Noordbrabant en die voor de Langstraat, de Voorzitter van den Bond v. Bedrijfsauto-houders, de Luitenant-Kolonel der Kon. Mare- chaussée, enz. enz. Te half 12 werd Z.Exc. minister Reijmer verwelkomd door Burgemee ster A. J. W. M. Moons en de Wet houders J. C. Schoenmakers en Mr. Th. H. A. M. Heere. De burgemeester sprak hierbij als volgt: Excellentie, HoogEdelgestr. heer Commissaris der Konin gin en geachte genoodigden. Als burgemeester van een der oe-, vergemeenten van de op heden door Uwe Excellentie te openen brug aan het Keizersveer dank ik Uwe Excel lentie, namens het gemeentebestuur en namens al mijne gemeentenaren, voor het voorrecht, mij ondanks de daaraan verbonden moeilijkheden, in de gelegenheid te hebben gesteld, e n woord van welkom te mogen rich ten IfA Uwe Excellentie, tot den hoog- edelgestréngen heer Commissaris der Koningin van deze provincie en tot alle autoriteiten eri genoodigden, die hier zijn samengekomen, om bij deze plechtige opening tegenwoordig te zijn. Uwe komst in deze gemeente, Ex cellentie, wordt door ons niet alleen op hoogen prijs gesteld, maar stemt ons tot vreugde en dankbaarheid, op de eerste plaats wegens het voorrecht en de onderscheiding,. Uwe Excellen tie in ons midden te zien, maar ook omdat aan die komst is verbonden de openstelling van de zoo lang be geerde brug aan het Keizersveer, de brug, die een der schakels vormt van het verkeer tusschen Holland en het j Zuiden, de brug, die van veel belang j is voor deze provincie, en zeer zeker j ook voor de aangrenzende gemeenten j hare voordeelen heeft. Getuigt niet de aanwezigheid hier van den HoogEd.gestr. heer Commis saris der Koningin met de leden van het Dag. Bestuur der provincie, van het groote belang, dat deze brug voor het gansche gewest, waar het toch bekend is, dat deze bekleeder van het hoogste en waardigste provin ciaal gezag geen gelegenheid onge bruikt laat, om van zijn belangstelling en sympathie te getuigen daar, waar het betreft den vooruitgang en den bloei van zijn provincie. Deze brug, Excellentie, die voor ons land de eerste schakel vormt in den onmisbaren keten voor het interna tionaal verkeer met het zuiden, is als zoodanig een landsbelang van de eerste orde. Deze brug, Excellentie, die voor Brabant de mogelijkheid opent voor een ongestoord en ongelimiteerd ver keer met Holland, is daarom ook voor deze provincie van onberekenbare waarde en ten slotte is deze brug ook voor de bewoners der aangrenzende plaat sen van groote beteekenis, omdat zij hen in staat stelt, beter dan tot nu toe de belangen, die zij aan de over zijde der rivier hebben, te behartigen. Het baart dan ook geen verwon dering, dat de behoefte aan deze oe ververbinding het eerst is gevoeld door de bewoners der naburige plaat sen, en dat reeds lang voor de ge- i weldige ontwikkeling van het tegen- woordig snelverkeer, pogingen wer- i den gedaan om tot deze brug te komen. Reeds meer dan 25 jaar geleden, werden hiervoor de eerste stappen gedaan en 't waren toen ook de bur gemeesters der beide oevergemeen ten, die gesteund door hun collega's uit de omgeving, de aandacht van 1 den Minister van Waterstaat op deze aangelegenheid vesdgden. voerd en ontworpen door het onder Uw Departement ressorteerend bu reau Bruggenbouw; de brug, vor mend een der schakels in het ver keer tusschen Holland en het Zuiden moge, Exc., deze eerste schakel nog onder Uwe ministerieele leiding met de tweede en derde schakel wor den aangevuld, dan zal, als straks deze brug door Uwe Excellentie zal zijn geopend, ons verkeer met Hol land niet alleen zijn vergemakkelijkt, doch dan zal Uwe Excellentie ons nader hebben gebracht bij en ons Brabanders meer een doen voelen met Holland, waarmede wij onder alle omstandigheden een zijn en wil len blijven. Excellentie, HoogEd.gestr. Heer Commissaris der Koningin, geachte genoodigden, allen heet ik U hartelijk welkom in de gemeente Raamsdonk. keersgelegenheden Deze overtuiging gaf het aanzien aan een vereeniging van heeren Bur gemeesters van bij de overbrugging van de Bergsche Maas bij Keizersveer belanghebbende gemeenten, welke vereeniging met het daaruit gevorm de comité van actie, gesteund di de betrokken gemeenten, sedert/fc) 11 j onafgebroken voor deze overj^fugging geijverd heeft. LEEUWARDEN* [917 moch het gemeentebestuur Dussen te ter visielegging ont vangen, de stukken voor de onteige- De groote nieuwe ve>keersbrug te K officieel geopend. V. 1. n. r. ir. Ringers, Mr. it' G. J. eizersveer is Zaterdag door den Minister van Waterstaat, den heer P. Reymer Na de opening betieden de autoriteiten de nieuwe brug. A. B. v. Rijckevorsel Commissaris der Koningin, Minister Reymer, v d Broek, Burgemeester Snijders van Dussen. En toen gedurende de mobilisatie- dagen er een tijdelijke brug lag over de Bergsche Maas en men reeds op beperkte wijze de voordeelen zag van een vaste oeververbinding, bleef men, na afbraak van die brug, in nog grootere mate het gemis van een oververbinding voelen, en werd de drang voor het verkrijgen van deze brug intensiever, blijkende ook uit een krachtige actie, gevoerd door ande re officiëele lichamen en instellin gen. En al moge de totstandkoming van de brug niet zijn gebaseerd op locale belangen,* doch te danken zijn aan de uitvoering der wegenwet, als ge volg van het tegenwoordige snelver keer, en aan andere groote landsbe langen, dit neemt niet weg, Excel lentie, dat de bewoners van deze stre ken met de totstandkoming zeer zijn gebaat. Wij verheugen ons daarenboven niet alleen over het verkrijgen van deze verbinding, maar wij verheugen ons ook, omdat dit landschap is ver rijkt met een monumentaal kunststuk, getuigend van de stoere werkkracht en energie van de bij uitstek kundige Hollandsche ingenieurs en industrie en het bewijs leverend, dat ook een klein land technisch groot kan zijn. Excellentie, moge, nu dit belang rijke technische werk is tot stand ge komen, niet de eerste, dan toch een der eerste groote bruggen ingevolge de wegenwet; de eerste brug, uitge Nadat het dochtertje en zoontje van den Burgem. Z.Exc. met een aardig versje hadden toegesproken, dankte de Minister voor de vriende lijke ontvangst en toog het gezel schap naar den Thorsteiger te Raams- donksveer waar een boot van de Ree- derij de Lek, gereed lag om het ge zelschap naar Dussen te vervoeren, waar men te ruim één uur arriveerde, aan den steiger van de papierfabriek ,,De Maasmond". Het gemeentebe stuur van Dussen was hier ter be groeting aanwezig. Burgemeester Snijders sprak hierbij als volgt: Het is voor mij als burgemeester een bijzonder voorrecht Uwe Excel lentie op het grondgebied der ge meente Dussen te mogen ontvangen en te verwelkomen als de brenger van de hier lang verwachte blijde tij ding, dat de overbrugging van de Bergsche Maas bij Keizersveer is tot stand gebracht. Spoedig na de uitvoering van de wet van 26 Jan. 1883, Stbl. no. 4, houdende verlegging van den Maas mond, vestigde zich in deze streek algemeen de overtuiging, dat dedaar- gestelde werken tot behoud van de gemeenschap over de nieuwe rivier, onvoldoende moesten worden geacht in verband met de toen reeds stij gende verkeersontwikkeling en de daarmede overal elders gepaard gaan de verbetering en uitbreiding van ver- ning ten behoeve van den bouw ee- ner vaste overbrugging over de Berg sche Maas te Keizersveer. Door het opvolgend Ministerie werden de be trokken ontwerpen echter teruggeno men en de berooide toestand van 's Rijks financiën in de na-oorlogsja ren gaf weinig hoop, dat deze aan gelegenheid spoedig weer aan de or de zou wordèn gesteld. Inmiddels was ook door de Noord- Brabantsche Kamers van Koophandel en Fabrieken, meer speciaal door die gevestigd in de gemeenten Waalwijk en Breda eene actie voor het ver krijgen van deze overbrugging inge steld, welke op energieke wijze werd doorgevoerd en bij de vaststelling van het Rijkswegenplan in 1927 werd met meer anderen ook den bouw eener brug over de Bergsche Maas te Keizersveer andermaal in uitzicht gesteld. Excellentie, vanaf den aanvang hebben wij gestaan in de beweging voor het verkrijgen van dezen brug genbouw en bewaren de meest aan gename herinnering aan de prettige samenwerking, welke wij daarbij van onze collega's burgemeesters hebben mogen ontvangen. Wij zeggen harte lijk dank aan allen die ons streven gesteund en bevorderd hebben en brengen een eerbiedige en dankbare hulde aan de nagedachtenis van wij len Z.Exc. minister Ir. dr. C. Lely, die als hoofd van het Departement van Waterstaat in 1917 den bouw eener brug over de Bergsche Maas bij Keizersveer aan de orde stelde. En thans, nu Uwe Excellentie op dezen gedenkwaardigen 3ien Octo ber 1931 tot ons hebt willen komen, vergezeld van vele autoriteiten en ge nodigden om hier te Dussen aan het Keizersveer het verkeer te ope nen over de eerste brug, welke vol gens het Rijkswegenplan is tot stand gebracht, zijn wij Uwe Excellentie en de Nederlandsche regeering daar voor erkentelijk en oprecht dankbaar. De arbeidzame en welgezinde be woners dezer gemeente hebben rond deze plechtigheid eenige feestelijkhe den georganiseerd, om uiting te ge ven aan hunne gevoelens van waar deering, erkentelijkheid en dank voor, het verheven, indrukwekkende bouw werk, waarmede hun streek is ver sierd geworden. Moge dan de brug aan het Keizers veer aan de gestelde verwachtingen beantwoorden en dienstbaar zijn aan het internationaal en interlocaal ver keer, maar moge zij vooral ook be vorderlijk zijn aan de ontwikkeling en welvaart van deze door de natuur gezegende streek. Excellentie, mijne heeren, wij wen- schen u veel voldoening van dit be zoek aan Dussen en dat gij nog dik- wijls met toegenegenheid zult willen terugdenken aan de menschen, en de streek die gij hier aantreft. De schoolkinderen van Dussen zon gen de hooge gasten hierna het Wil- helmus toe. Nabij den steiger en de papierfa briek waren een drietal eerebogen opgericht. Na de begroeting begaf men zich! naar het noordelijk landhoofd, waar de opening zou plaats hebben. De Hoofd-Ingenieur-Directeur inde directie Wegenverbetering Ir. G. J. v. d. Broek, hield de volgende rede: Excellentie, U is thans op de plaats gekomen waar zich het laatste beletsel in dew nieuwen vasten rivierovergang be vindt. Het Js voor de Rijkswaterstaat en in het bijzonder voor het Bruggen- bureau een groote eer, dat U heeft goedgevonden op dezen dag dit be letsel weg te nemen en daarmede de brug voor gewoon verkeer over de Bergsche Maas te Keizersveer open te stellen. Van den aanvang van Uw optreden als minister, heeft U de verbetering, van het Rijkswegennet van Nederland en vooral den bouw van de over bruggingen der groote rivieren krach tig bevorderd. Aan Uw wensch, het werk te bespoedigen, dat door Uwen ambtsvoorganger is begonnen, is! door den Rijkswaterstaat, ik mag wel zeggen met dankbaarheid, gevolg ge geven. Met dankbaarheid, want het is in deze dagen een niet genoeg te waardeeren voorrecht, om zich te kunnen wijden aan werken van op bouw, terwijl op zoovele plaatsen de ongunst der tijden tot economische afbraak dwingt. Een werk van op bouw is de aanleg der bruggen in hooge mate. Ik wil er daarbij aan herinneren, dat deze brug de eerste is, waarvan de kosten geheel uit het Wegenfonds! zijn gekweten, en dat, indien zich1 geen onoverwinnelijke hindernissen1 op den weg stellen, die U heeft aan gewezen, deze eerste brug in een tijdsverloop van ten hoogste 10 ja ren door elf of twaalf andere bruggen zal gevolgd worden. Het meerendeel dezer bruggen zal de verbinding van het centrum en het Noorden van ons land met het Zuidelijk deel, die thans nog zooveel te wenschen overlaat, verbeteren. Dus zal het werk van den bruggen bouw, waarvan thans het eerste deel is voltooid, de beide in vele punten verschillende, maar juist daarom el kander zoo aanvullende en voor el kander zoo noodige deelen van ons land tezamen, tot een krachtiger een heid samensmeden en een groot na tionaal belang dienen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1931 | | pagina 1