r
Moge ik thans tot Uwe Excellentie
liet verzoek richten dezen schakel in
een der belangrijke verbindingen tus-
-schen Noord en Zuid te willen in
gebruik stellen.
Daarna hield de minister van Wa
terstaat, Mr. P. J. Reijmer de volgen
de rede
Nu wij hier te zamen »jn gekomen
om deze nieuwe brug voor het ver
keer open te stellen, is een terugblik
op. de geschiedenis welke aan de tot
standkoming van dit bouwwerk voor
afging, zeker op. zijn plaats.
Reeds de naam van het veer, dat
door deze brug zal worden vervan
gen, het Keizersveer, roept de herin
nering op aan den tijd, dat voor
de eerste maal in ons land door een
krachtig centraal gezag de belangen
van het wegverkeer over lange afstan
den in het oog werden gevat.
Het Keizernveer, aanvankelijk over
het Oude Maasje, ontleent zijn naam
immers aan Napoleon, die een door
gaande verbinding van Amsterdam
inet Parijs schiep, waarin dit veer
een schakel vormde.
Een belangrijke wijziging onder
ging het veer toen bij de verlegging
van den Maasmond het Oude Maasje
te dezer plaatse werd verbreed tot
de tegenwoordige afmetingen.
In plaats van het toen bestaande
handkabelpontveer werd een veer
dienst ingesteld met vrij varende
stoomponten, waartoe aan den zuid
oever van het oude Maasje en aan
den noordoever van de nieuwe Berg-
sche Maas veerhavens werden aange
legd. Dit nieuwe veer werd op 15
October 1890, dus 41 jaar geleden
in dienst gesteld. Het heeft niet on
afgebroken gedurende dezen tijd
dienst gedaan.
Tijdens de mobilisatie toch was het
gedurende eenigen tijd ten behoeve
van de landsverdediging vervangen
door een houten schipbrug.
Hoewel de inrichting aan het
stoompontveer destijds zeer modern
was en deze ook thans nog gunstig
afsteekt bij vele andere veren in ons
vaderland, deed de ontwikkeling van
het verkeer doch reeds lang de wen-
schelijkheid gevoelen over een brug
te beschikken. Meerdere malen zijn
dan ook plannen geopperd om een
overbrugging tot stand te brengen.
Zelfs heeft in 1917 een eerste ter-
visielegging van een plan voor over
brugging, met het oog op het indie
nen van een wetsontwerp voor ont
eigening plaats gehad.
De ongunst der tijden heeft toen
maals veroorzaakt, dat geen wets
ontwerp op dezen eersten stap is
gevolgd.
De invoering van de wegenbelas
tingwet heeft het de regeering moge
lijk gemaakt, de overbruggingen over
de groote rivieren met meer kracht
ter hand te nemen. Na de brug over
den IJsel bij Katerveer is deze nieu
we brug, die over eenige oogenblik-
ken aan haar bestemming zal worden
overgegeven, de tweede rivierbrug
voor gewoon verkeer welke dank zij
de middelen, welke het wegenfonds
ons verschaft, tot stand is gekomen.
Ik moge thans nog een enkel
woord spreken over den eigenlijken
bouw van de brug en den aanleg
van de daarbij behoorende toegangs
wegen.
Deze brug is het eerste groote
werk, dat ontworpen werd door het
Bruggenbouwbureau hetwelk een on
derdeel vormt van de directie wegen-
verbetering van den Rijkswaterstaat.
Ik meen, dat hier een woord van
waardeering voor het Bruggenbureau
en voor zijn leider den hoofdingeni-
nur Harmsen en zijne medewerkers
volkomen op zijn plaats is.
In Mei 1928 ingesteld kon het
reeds het volgend jaar, nadat voor
bereidende werkzaamheden niet
■slechts voor den bouw van de brug
te Keizersveer maar voor het werk
der overbruggingen in het algemeen
waren getroffen tot aanbesteding van
dezen rivierovergang overgegaan. In
October 1929 is met de uitvoering
'begonnen.
Thans, juist twee jaar later, of een
half jaar eerder dan oorspronkelijk
was berekend, is de brug te Keizers
veer voltooid en ook het verdere pro
gramma aan den bruggenbouw is in
uitvoering.
De brug te Zalt-Bommel is reeds
een belangrijk eind gevorderd, met
de brug te Nijmegen is een begin
gemaakt, die te Arnhem zal naar ik
hoop, en vertrouw spoedig kunnen
volgen, de brug te Vianen en andere
rivierovergangen worden voorbereid.
Ook de aannemers worde hier de
eer gegeven, die hun ongetwijfeld
voor de bekwaamheid, waarmede het
werk is uitgevoerd, toekomt.
Ik moge mij er van ontslagen reke
nen allen te danken, die met voort
varendheid en nauwgezetheid zich
van hun taak hebben gekweten en
wier ijver mede oorzaak is, dat wij
heden het kunstwerk voltooid voor
ons zien.
Een uitzondering meen ik echter
te mogen maken voor de firma Penn
en Eauduin te Dordrecht, die aandeel
had in de constructie van den boven
bouw en die een zeer vernuftige me
thode vond voor 't vervoer der in
Dordrecht gereed gemaakte overspan
ningen naar de bouwplaatsde N. V.
de Wit's Berging en Transportbedrijf
te Rotterdam heeft het vervoer vol
gens deze methode uitgevoerd, onder
soms moeilijke weersomstandigheden.
Terecht mag blijkens het hier ge
zegde het werk een nationaal werk
worden genoemd, waarbij de Neder-
landsche ingenieurs, aannemers en
industrie getoond hebben, waartoe zij
in staat zijn en waarop geheel Neder
land trotsch kan zijn.
de buitengewone krachtsinspanning
der landsregeering tot verbetering
van de verkeersmiddelen.
Wij leven inderdaad in een tijdperk
van wegen- en bruggenbouw.
Streek na streek krijgt haar beurt.
Dat de provinciën ten Zuiden der
groote rivieren zich verheugen over
de nieuwe brugverbindingen met het
noordelijk deel van Nederland, is Uwe
Excellentie wel bekend; ik meen te
mogen verzekeren, dat ook buiten de
landsgrenzen vreugde over deze ver
bindingen heerscht.
De naam Keizersveer heeft een in
ternationalen klank: de nieuwe brug
zal het internationaal verkeer verge
makkelijken; haar aanwezigheid zal
duizenden bevrijden van de water-
I vrees, die hen weerhield de noor-
I delijke streken en steden van Neder-
i land te bezoeken.
Napoleon, aan wien het veer zijn naam
te danken heeft, omgeven door be
reden gardisten. Hierop volgde een
reeks praalwagens, afgewisseld met
sierlijk opgetooide fietsen; op de
wagens werden tooneelen uit het land
bouwersleven en de verschillende
dorpsbedrijven weergegeven, waarbij
jacht- en visscherij niet waren verge
ten. Het geheel genoot veel bekijks
van de honderden, die zich op beide
landhoofden hadden opgesteld en
wachtten tot hun beurt gekomen was
om de brug in gebruik te nemen.
De minister had er grooten schik
in. Hij lachte breed uit, om de aar-
dige vondsten, en groette gemoede
lijk terug als de deelnemers hem toe-
juichten.
Duizenden trokken na den optocht
de brug over, auto's niet te tellen,
zoodat de talrijke politiemannen han-
Ter gelegenheid van de opening van de nieuwe brug te Keizersveer werd een optocht gehouden met versierde wagens,
Thans is dan het oogenblik aange
broken, waarop het verkeer over de
brug kan worden toegelaten.
Voor de laatste maal is de veerboot
over de rivier gevaren. Dit verkeers
middel dat niet meer kan voldoen
aan de huidige verkeerseischen, heeft
plaats gemaakt voor de vaste ver
binding tusschen beide oevers.
Een vernieuwde schakel is gelegd
tusschen noord en zuid.
Wij mogen hopen en verwachten,
dat deze nieuwe brug niet alleen het
moderne verkeer zoowel in het plaat
selijk als in het algemeen belang,
zal dienen doch dat zij ook bijdraagt
tot een nauwer aaneenhalen van de
banden welke de verschillende deelen
van ons vaderland te zamen snoeren.
Hiermede moge ik besluiten om
thans deze brug, een van de reeks
rivieroverbruggingen die ter voltooi
ing van ons wegennet tot stand moet
worden gebracht, voor het verkeer
te openen.
Nadat de Minister zijn rede had
uitgesproken werd hem door een
dochtertje van den Directeur van de
Papierfabriek „De Maasmond" met
een toepasselijk vers een schaar aan
geboden, waarmede deze het oranjelint
waardoor de brug was afgesloten,
doorknipte en daarmede de brug voor
het verkeer openstelde.
Terwijl de Minister de plechtige
opening verrichtte, speelde het mu
ziekcorps het „Wilhelmus".
Toen dit was geschied, nam de
Commissaris der Koningin in Noord
brabant Mr. Dr. A. Rijckevorsel het
woord en sprak als volgt:
Wie later de kenmerkende gebeur
tenissen van dit tijdperk bestudeert,
zal wellicht getroffen worden door
Zoo is deze brug een belangrijke'
aanwinst voor den weg van Parijs
over Antwerpen naar Amsterdam, die
bij Keizerlijk decreet van 16 Decem
ber 1811 als 2e van de 14 eersteklas
wegen van het Fransche Keizerrijk
omschreven werd. De Geschiedenis
verhaalt dat in 1812 een battaillon
krijgsgevangen Spanjaarden naar
Raamsdonk en Geertruidenberg ge
zonden werd, om dezen weg te helpen
voltooien. De brug is onder gelukki
ger auspiciën gebouwd!
Al valt haar ingebruikstelling sa
men met groote moeilijkheden in het
economisch leven, toch is het feest
betoon in de gemeenten Raamsdonk
en Dussen gerechtvaardigd. De be
volking der beide oevers van de
Bergsche Maas weet immers het best
welk een aanwinst voor het verkeer
de brug beteekent. Voor de landsre
geering moet het aangenaam zijn te
vernemen, hoe dankbaar en erkente
lijk de bevolking die aanwinst be
groet.
Wat Noord-Brabant betreft, kan ik
de verzekering geven, dat deze pro
vincie, die jaarlijks zooveel aan de
verbetering van haar wegen ten kos
te legt, en vooral het Westen van
Brabant de regeering danken voor
haar voortvarendheid bij den bouw
dezer brug.
Wij hopen, dat de brug spoedig"
de uiterlijke teekenen van herstelde
welvaart van ons vaderland en van
de buurlanden dragen zal.
Na deze toespraak begaven de au
toriteiten zich naar het Zuidelijk land -
hoofd en stelden zich daar op, om
den samengestelden optocht te zien
voorbij trekken.
Voor in den stoet reed Keizer Na
den vol werk hadden, om het ver
keer dat telkens vast liep te rege
len. Het was een ongekende drukte.
Minister Reijmer ging met de au
toriteiten en genoodigden op de Lek-
boot en vertrok in de richting
's Hertogenbosch, waarmede de plech
tigheid tot het verleden behoorde.
Onderwijl trok de optocht weer
de brug over in de richting Hank,
onder de lustige tonen van de mu-
1 ziekgezelschappen van Dussen en
Hank, welke beide vereenigingen des
avonds nabij de papierfabriek, om
beurten een concert gaven.
In de pauze werden lichtbeelden
vertoond, terwijl de brug met zijn
drie spanningen elk van 90 meter,
des avonds feesteÜjk was verlicht.
De feestelijkheden werden met vuur
werk besloten. Het is begrijpelijk, dat
de bevolking van Dussen en Raams
donk de opening der brug niet on
opgemerkt wilde doen voorbijgaan en
daaraan eenige feestelijkheden heeft
verbondenimmers deze plaatsen pro-
fiteeren in de allereerste plaats van
deze verkeersverbetering, die echter
ook voor het geheele Land van Heus-
den en Altena van zeer groot belang
is, omdat het eiland door deze brug
een vaste verbinding met het Zuiden
er bij heeft gekregen. Behalve voor
het belang onzer streek, mag de brug
ook voor het verkeer tusschen Noord
en Zuid als een groote verbetering
worden beschouwd.
Zooals bekend werden de spannin
gen der brug bij de Constructiewerk
plaats van de firma Penn en Bauduin
te Dordrecht gebouwd en over het
water naar de plaats van bestemming
vervoerd, een werkje dat bijzondere
belangstelling trok.
ÖÏVONDEN:
EEN PORTEMONNAIE MET INHOUD.
Terug te bekomen bij den Opperwacht
meester der Kon. Marechaussee te Heusden.
Vergadering van den raad der ge
meente WOUDRICHEM, op, 27
October 1931, des nam. 4 uur.
Voorzitter: Ed.Achtb. Heer Jac. v.
der Lely.
Secretaris: WelEd. Heer Chr. v.
Rijswijk.
Tegenwoordig alle leden.
De Voorzitter opent de vergadering
met het uitspreken van het formilier-
gebed, waarna de notulen der vorige
vergadering door den Secretaris wor
den gelezen, welke onveranderd wor
den. vastgesteld.
Ter tafel komen de volgende inge
komen stukken
a. schrijven van den Gewestelij
ken Raad uit S.D.A.P. en N.V.V. in
Noordbrabant, houdende toezending
van een in de vergadering van 27
Sept. j.l. uitgesproken resolutie be
treffende de heerschende werkloos
heid.
Op voorstel van B. en W. wordt dit
stuk voor kennisgeving aangenomen.
b. Schrijven van Ged. St. dd. 7
October j.l., houdende mededeeling
dat naar hunne meening een vergoe
ding van f 2,50 voor het bijwonen
van commissievergad. hoog genoemd
moet worden, weshalve zij daarvoor
een lager bedrag zouden willen vast
stellen.
De Voorzitter deelt mede, dat B.
en W. voorstellen dit bedrag te hand
haven onder bepaling, dat dit enkel
zal worden gegeven voor vergaderin
gen der commissie van onderzoek der
gem.-begrooting en -rekening. Zoo
noodig zou in de toekomst voor mo
gelijke andere commissies dienaan
gaande nader een besluit worden ge
nomen.
Het lid v. Wendel de Joode zegt
bij zijn meening te blijven dat derge
lijke werkzaamheden niet gehono
reerd behoeven te worden en is ook
tegen het verleenen van vergoeding
voor het bijwonen der vergaderingen
van rekening- en begrootingscomm.
Na nog eenige bespreking wordt
overeenkomstig het voorstel van B.
en W. besloten.
Daarna komt ter tafel een schrij
ven van Ged. St. dd. 14 Oct. j.l.
houdende mededeeling dat uit het
raadsbesluit tot belegging van kas
gelden bij de Coop. Boerenleenbank
alhier van de gevorderde verplichting
tot het geven van zakelijk onderpand
moet blijken.
De Voorzitter deelt mede dat door
de betrokken bank een nader schrij
ven zal worden overgelegd waarin een
en ander is uiteengezet en dat B. en
W. voorstellen dit schrijven met het
betrokken besluit weder in te zen
den. Overeenkomstig het voorstel van
B. en VV. wordt met algemeene stem
men besloten.
Vervolgens komt aan de orde een
schrijven van de Afd. Woudrichem
van den Ned. Bond van arbeiders in
het Landbouw-, Tuinbouw- en Zui-
velbedrijf dd. 9 Oct. j.l. houdend^'
verzoek na de sedert 1 Mei J.l. irn het
reglement der werkloozchkas gebrach
te wijziging den doo/ de gemeente
gegeven wordenden toeslag op, de
werkloozenuitkeering der leden te wil
len bestendigen.
De Voorzitter deelt mede, dat de
wijziging van het reglement hierop
neerkomt dat ten tijde van het ge
ven van den toeslag de werkloozen-
uitkeering voor een gehuwde bedroeg
f 1,20 en voor een ongehuwde f 1.
per dag, welke bedragen thans zijn
verhoogd tot onderscheidenlijk f 1,40
en f 1,20 per dag. Aangezien aan de
leden van andere werkloozenkassen
den toeslag zal worden verstrekt tot
20 April 1932, stellen B. en VV. voor
den momenteel geldenden toeslag
voor de landarbeiders eveneens tot
20 April 1932 te handhaven en dan
met een nader voorstel dienaangaan
de te komen. Na eenige bespreking,
waarbij wordt mededgedeeld dat het,
aantal leden van de betrokken af-
deeling is verhoogd van 8 tot 29,.
wordt met algemeene stemmen over
eenkomstig het voorstel van B. en
W. besloten.
Naar aanleiding van een ingeko
men schrijven van Burgemeester en
Wethouders van Aarle-Rixtel dd. 19
October jl. wordt op voorstel van B.
W. met algemeene stemmen besloten
instemming te betuigen met een door,
den Raad dier gemeente aan de 2e
Kamer der St.-Gen. gericht adres,
de strekking hebbende, het daarheen
te willen leiden, dat het houden van
snelheidswedstrijden op de openbare
wegen onvoorwaardelijk wordt ver
boden.
Daarna komt ter tafel een schrij
ven van M. Hartman, namens het
bestuur van de afd. Woudrichem v.
d. Ned. Bond v. Fabrieksarb. dd. 12
October j.l. met verzoek om op 26
welke door de omwonenden georgr.niseerd was. I e wagens op de brug.