r Moge ik thans tot Uwe Excellentie liet verzoek richten dezen schakel in een der belangrijke verbindingen tus- -schen Noord en Zuid te willen in gebruik stellen. Daarna hield de minister van Wa terstaat, Mr. P. J. Reijmer de volgen de rede Nu wij hier te zamen »jn gekomen om deze nieuwe brug voor het ver keer open te stellen, is een terugblik op. de geschiedenis welke aan de tot standkoming van dit bouwwerk voor afging, zeker op. zijn plaats. Reeds de naam van het veer, dat door deze brug zal worden vervan gen, het Keizersveer, roept de herin nering op aan den tijd, dat voor de eerste maal in ons land door een krachtig centraal gezag de belangen van het wegverkeer over lange afstan den in het oog werden gevat. Het Keizernveer, aanvankelijk over het Oude Maasje, ontleent zijn naam immers aan Napoleon, die een door gaande verbinding van Amsterdam inet Parijs schiep, waarin dit veer een schakel vormde. Een belangrijke wijziging onder ging het veer toen bij de verlegging van den Maasmond het Oude Maasje te dezer plaatse werd verbreed tot de tegenwoordige afmetingen. In plaats van het toen bestaande handkabelpontveer werd een veer dienst ingesteld met vrij varende stoomponten, waartoe aan den zuid oever van het oude Maasje en aan den noordoever van de nieuwe Berg- sche Maas veerhavens werden aange legd. Dit nieuwe veer werd op 15 October 1890, dus 41 jaar geleden in dienst gesteld. Het heeft niet on afgebroken gedurende dezen tijd dienst gedaan. Tijdens de mobilisatie toch was het gedurende eenigen tijd ten behoeve van de landsverdediging vervangen door een houten schipbrug. Hoewel de inrichting aan het stoompontveer destijds zeer modern was en deze ook thans nog gunstig afsteekt bij vele andere veren in ons vaderland, deed de ontwikkeling van het verkeer doch reeds lang de wen- schelijkheid gevoelen over een brug te beschikken. Meerdere malen zijn dan ook plannen geopperd om een overbrugging tot stand te brengen. Zelfs heeft in 1917 een eerste ter- visielegging van een plan voor over brugging, met het oog op het indie nen van een wetsontwerp voor ont eigening plaats gehad. De ongunst der tijden heeft toen maals veroorzaakt, dat geen wets ontwerp op dezen eersten stap is gevolgd. De invoering van de wegenbelas tingwet heeft het de regeering moge lijk gemaakt, de overbruggingen over de groote rivieren met meer kracht ter hand te nemen. Na de brug over den IJsel bij Katerveer is deze nieu we brug, die over eenige oogenblik- ken aan haar bestemming zal worden overgegeven, de tweede rivierbrug voor gewoon verkeer welke dank zij de middelen, welke het wegenfonds ons verschaft, tot stand is gekomen. Ik moge thans nog een enkel woord spreken over den eigenlijken bouw van de brug en den aanleg van de daarbij behoorende toegangs wegen. Deze brug is het eerste groote werk, dat ontworpen werd door het Bruggenbouwbureau hetwelk een on derdeel vormt van de directie wegen- verbetering van den Rijkswaterstaat. Ik meen, dat hier een woord van waardeering voor het Bruggenbureau en voor zijn leider den hoofdingeni- nur Harmsen en zijne medewerkers volkomen op zijn plaats is. In Mei 1928 ingesteld kon het reeds het volgend jaar, nadat voor bereidende werkzaamheden niet ■slechts voor den bouw van de brug te Keizersveer maar voor het werk der overbruggingen in het algemeen waren getroffen tot aanbesteding van dezen rivierovergang overgegaan. In October 1929 is met de uitvoering 'begonnen. Thans, juist twee jaar later, of een half jaar eerder dan oorspronkelijk was berekend, is de brug te Keizers veer voltooid en ook het verdere pro gramma aan den bruggenbouw is in uitvoering. De brug te Zalt-Bommel is reeds een belangrijk eind gevorderd, met de brug te Nijmegen is een begin gemaakt, die te Arnhem zal naar ik hoop, en vertrouw spoedig kunnen volgen, de brug te Vianen en andere rivierovergangen worden voorbereid. Ook de aannemers worde hier de eer gegeven, die hun ongetwijfeld voor de bekwaamheid, waarmede het werk is uitgevoerd, toekomt. Ik moge mij er van ontslagen reke nen allen te danken, die met voort varendheid en nauwgezetheid zich van hun taak hebben gekweten en wier ijver mede oorzaak is, dat wij heden het kunstwerk voltooid voor ons zien. Een uitzondering meen ik echter te mogen maken voor de firma Penn en Eauduin te Dordrecht, die aandeel had in de constructie van den boven bouw en die een zeer vernuftige me thode vond voor 't vervoer der in Dordrecht gereed gemaakte overspan ningen naar de bouwplaatsde N. V. de Wit's Berging en Transportbedrijf te Rotterdam heeft het vervoer vol gens deze methode uitgevoerd, onder soms moeilijke weersomstandigheden. Terecht mag blijkens het hier ge zegde het werk een nationaal werk worden genoemd, waarbij de Neder- landsche ingenieurs, aannemers en industrie getoond hebben, waartoe zij in staat zijn en waarop geheel Neder land trotsch kan zijn. de buitengewone krachtsinspanning der landsregeering tot verbetering van de verkeersmiddelen. Wij leven inderdaad in een tijdperk van wegen- en bruggenbouw. Streek na streek krijgt haar beurt. Dat de provinciën ten Zuiden der groote rivieren zich verheugen over de nieuwe brugverbindingen met het noordelijk deel van Nederland, is Uwe Excellentie wel bekend; ik meen te mogen verzekeren, dat ook buiten de landsgrenzen vreugde over deze ver bindingen heerscht. De naam Keizersveer heeft een in ternationalen klank: de nieuwe brug zal het internationaal verkeer verge makkelijken; haar aanwezigheid zal duizenden bevrijden van de water- I vrees, die hen weerhield de noor- I delijke streken en steden van Neder- i land te bezoeken. Napoleon, aan wien het veer zijn naam te danken heeft, omgeven door be reden gardisten. Hierop volgde een reeks praalwagens, afgewisseld met sierlijk opgetooide fietsen; op de wagens werden tooneelen uit het land bouwersleven en de verschillende dorpsbedrijven weergegeven, waarbij jacht- en visscherij niet waren verge ten. Het geheel genoot veel bekijks van de honderden, die zich op beide landhoofden hadden opgesteld en wachtten tot hun beurt gekomen was om de brug in gebruik te nemen. De minister had er grooten schik in. Hij lachte breed uit, om de aar- dige vondsten, en groette gemoede lijk terug als de deelnemers hem toe- juichten. Duizenden trokken na den optocht de brug over, auto's niet te tellen, zoodat de talrijke politiemannen han- Ter gelegenheid van de opening van de nieuwe brug te Keizersveer werd een optocht gehouden met versierde wagens, Thans is dan het oogenblik aange broken, waarop het verkeer over de brug kan worden toegelaten. Voor de laatste maal is de veerboot over de rivier gevaren. Dit verkeers middel dat niet meer kan voldoen aan de huidige verkeerseischen, heeft plaats gemaakt voor de vaste ver binding tusschen beide oevers. Een vernieuwde schakel is gelegd tusschen noord en zuid. Wij mogen hopen en verwachten, dat deze nieuwe brug niet alleen het moderne verkeer zoowel in het plaat selijk als in het algemeen belang, zal dienen doch dat zij ook bijdraagt tot een nauwer aaneenhalen van de banden welke de verschillende deelen van ons vaderland te zamen snoeren. Hiermede moge ik besluiten om thans deze brug, een van de reeks rivieroverbruggingen die ter voltooi ing van ons wegennet tot stand moet worden gebracht, voor het verkeer te openen. Nadat de Minister zijn rede had uitgesproken werd hem door een dochtertje van den Directeur van de Papierfabriek „De Maasmond" met een toepasselijk vers een schaar aan geboden, waarmede deze het oranjelint waardoor de brug was afgesloten, doorknipte en daarmede de brug voor het verkeer openstelde. Terwijl de Minister de plechtige opening verrichtte, speelde het mu ziekcorps het „Wilhelmus". Toen dit was geschied, nam de Commissaris der Koningin in Noord brabant Mr. Dr. A. Rijckevorsel het woord en sprak als volgt: Wie later de kenmerkende gebeur tenissen van dit tijdperk bestudeert, zal wellicht getroffen worden door Zoo is deze brug een belangrijke' aanwinst voor den weg van Parijs over Antwerpen naar Amsterdam, die bij Keizerlijk decreet van 16 Decem ber 1811 als 2e van de 14 eersteklas wegen van het Fransche Keizerrijk omschreven werd. De Geschiedenis verhaalt dat in 1812 een battaillon krijgsgevangen Spanjaarden naar Raamsdonk en Geertruidenberg ge zonden werd, om dezen weg te helpen voltooien. De brug is onder gelukki ger auspiciën gebouwd! Al valt haar ingebruikstelling sa men met groote moeilijkheden in het economisch leven, toch is het feest betoon in de gemeenten Raamsdonk en Dussen gerechtvaardigd. De be volking der beide oevers van de Bergsche Maas weet immers het best welk een aanwinst voor het verkeer de brug beteekent. Voor de landsre geering moet het aangenaam zijn te vernemen, hoe dankbaar en erkente lijk de bevolking die aanwinst be groet. Wat Noord-Brabant betreft, kan ik de verzekering geven, dat deze pro vincie, die jaarlijks zooveel aan de verbetering van haar wegen ten kos te legt, en vooral het Westen van Brabant de regeering danken voor haar voortvarendheid bij den bouw dezer brug. Wij hopen, dat de brug spoedig" de uiterlijke teekenen van herstelde welvaart van ons vaderland en van de buurlanden dragen zal. Na deze toespraak begaven de au toriteiten zich naar het Zuidelijk land - hoofd en stelden zich daar op, om den samengestelden optocht te zien voorbij trekken. Voor in den stoet reed Keizer Na den vol werk hadden, om het ver keer dat telkens vast liep te rege len. Het was een ongekende drukte. Minister Reijmer ging met de au toriteiten en genoodigden op de Lek- boot en vertrok in de richting 's Hertogenbosch, waarmede de plech tigheid tot het verleden behoorde. Onderwijl trok de optocht weer de brug over in de richting Hank, onder de lustige tonen van de mu- 1 ziekgezelschappen van Dussen en Hank, welke beide vereenigingen des avonds nabij de papierfabriek, om beurten een concert gaven. In de pauze werden lichtbeelden vertoond, terwijl de brug met zijn drie spanningen elk van 90 meter, des avonds feesteÜjk was verlicht. De feestelijkheden werden met vuur werk besloten. Het is begrijpelijk, dat de bevolking van Dussen en Raams donk de opening der brug niet on opgemerkt wilde doen voorbijgaan en daaraan eenige feestelijkheden heeft verbondenimmers deze plaatsen pro- fiteeren in de allereerste plaats van deze verkeersverbetering, die echter ook voor het geheele Land van Heus- den en Altena van zeer groot belang is, omdat het eiland door deze brug een vaste verbinding met het Zuiden er bij heeft gekregen. Behalve voor het belang onzer streek, mag de brug ook voor het verkeer tusschen Noord en Zuid als een groote verbetering worden beschouwd. Zooals bekend werden de spannin gen der brug bij de Constructiewerk plaats van de firma Penn en Bauduin te Dordrecht gebouwd en over het water naar de plaats van bestemming vervoerd, een werkje dat bijzondere belangstelling trok. ÖÏVONDEN: EEN PORTEMONNAIE MET INHOUD. Terug te bekomen bij den Opperwacht meester der Kon. Marechaussee te Heusden. Vergadering van den raad der ge meente WOUDRICHEM, op, 27 October 1931, des nam. 4 uur. Voorzitter: Ed.Achtb. Heer Jac. v. der Lely. Secretaris: WelEd. Heer Chr. v. Rijswijk. Tegenwoordig alle leden. De Voorzitter opent de vergadering met het uitspreken van het formilier- gebed, waarna de notulen der vorige vergadering door den Secretaris wor den gelezen, welke onveranderd wor den. vastgesteld. Ter tafel komen de volgende inge komen stukken a. schrijven van den Gewestelij ken Raad uit S.D.A.P. en N.V.V. in Noordbrabant, houdende toezending van een in de vergadering van 27 Sept. j.l. uitgesproken resolutie be treffende de heerschende werkloos heid. Op voorstel van B. en W. wordt dit stuk voor kennisgeving aangenomen. b. Schrijven van Ged. St. dd. 7 October j.l., houdende mededeeling dat naar hunne meening een vergoe ding van f 2,50 voor het bijwonen van commissievergad. hoog genoemd moet worden, weshalve zij daarvoor een lager bedrag zouden willen vast stellen. De Voorzitter deelt mede, dat B. en W. voorstellen dit bedrag te hand haven onder bepaling, dat dit enkel zal worden gegeven voor vergaderin gen der commissie van onderzoek der gem.-begrooting en -rekening. Zoo noodig zou in de toekomst voor mo gelijke andere commissies dienaan gaande nader een besluit worden ge nomen. Het lid v. Wendel de Joode zegt bij zijn meening te blijven dat derge lijke werkzaamheden niet gehono reerd behoeven te worden en is ook tegen het verleenen van vergoeding voor het bijwonen der vergaderingen van rekening- en begrootingscomm. Na nog eenige bespreking wordt overeenkomstig het voorstel van B. en W. besloten. Daarna komt ter tafel een schrij ven van Ged. St. dd. 14 Oct. j.l. houdende mededeeling dat uit het raadsbesluit tot belegging van kas gelden bij de Coop. Boerenleenbank alhier van de gevorderde verplichting tot het geven van zakelijk onderpand moet blijken. De Voorzitter deelt mede dat door de betrokken bank een nader schrij ven zal worden overgelegd waarin een en ander is uiteengezet en dat B. en W. voorstellen dit schrijven met het betrokken besluit weder in te zen den. Overeenkomstig het voorstel van B. en VV. wordt met algemeene stem men besloten. Vervolgens komt aan de orde een schrijven van de Afd. Woudrichem van den Ned. Bond van arbeiders in het Landbouw-, Tuinbouw- en Zui- velbedrijf dd. 9 Oct. j.l. houdend^' verzoek na de sedert 1 Mei J.l. irn het reglement der werkloozchkas gebrach te wijziging den doo/ de gemeente gegeven wordenden toeslag op, de werkloozenuitkeering der leden te wil len bestendigen. De Voorzitter deelt mede, dat de wijziging van het reglement hierop neerkomt dat ten tijde van het ge ven van den toeslag de werkloozen- uitkeering voor een gehuwde bedroeg f 1,20 en voor een ongehuwde f 1. per dag, welke bedragen thans zijn verhoogd tot onderscheidenlijk f 1,40 en f 1,20 per dag. Aangezien aan de leden van andere werkloozenkassen den toeslag zal worden verstrekt tot 20 April 1932, stellen B. en VV. voor den momenteel geldenden toeslag voor de landarbeiders eveneens tot 20 April 1932 te handhaven en dan met een nader voorstel dienaangaan de te komen. Na eenige bespreking, waarbij wordt mededgedeeld dat het, aantal leden van de betrokken af- deeling is verhoogd van 8 tot 29,. wordt met algemeene stemmen over eenkomstig het voorstel van B. en W. besloten. Naar aanleiding van een ingeko men schrijven van Burgemeester en Wethouders van Aarle-Rixtel dd. 19 October jl. wordt op voorstel van B. W. met algemeene stemmen besloten instemming te betuigen met een door, den Raad dier gemeente aan de 2e Kamer der St.-Gen. gericht adres, de strekking hebbende, het daarheen te willen leiden, dat het houden van snelheidswedstrijden op de openbare wegen onvoorwaardelijk wordt ver boden. Daarna komt ter tafel een schrij ven van M. Hartman, namens het bestuur van de afd. Woudrichem v. d. Ned. Bond v. Fabrieksarb. dd. 12 October j.l. met verzoek om op 26 welke door de omwonenden georgr.niseerd was. I e wagens op de brug.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1931 | | pagina 2