Waarom wacht U toch nog?
M
Oil minier Bestaai ail 2 Men
Automobiel-verzekeringen.
5. P. laakhsyzcH Co'; Bank JtV.
ZUSTERHUIS 6
Agentschap van de Amsterdatnsche Bank ff.V, Amsterdam.
INGEVERF
KOUDWATERVERF
H Botermarkt 72 HEUSDEN.
und van altena
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN.
Waarom wacht U toch nog?
E Gediplomeerd Opticien.
t. boonstra
No. 5252 Vrijdag 12 Augustus 1932.
'C
3 c-
IfÉ
-.- -
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10
en franco per post beschikt f 1.25. Afzonderlijke
nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
U kunt nu toch Uw BRIL nauwkeurig aange
meten krijgen met de nieuwe
,.R U K A VAR I A T OR"
Niet alleen dat Uw glazen en montuur juist
passend zijn, ook onze groote voorraad glazen
en monturen garandeeren U, dat U Uw Bril
kunt meenemen.
De vele wegongelukken, welke te
genwoordig veroorzaakt worden door
automobielen, doen bij ons de vraag
rijzen of het niet noodig ware, dat
eene wet in het leven werd geroepen,
die voorschrijft dat iedere automobiel
bestuurder verplicht is eene verzeke
ring te sluiten voor aansprakelijkheid
wegens schade aan derden, die door
zijn schuld is veroorzaakt. Deze vraag
kwam vroeger ook reeds bij ons op,
maar we zijn er toen niet verder op
ingegaan. Thans doemt zij weer op en
wel in verband met een zeer interessant
artikel, dat wij een paar weken geleden
in de Haagsche Post lazen. Gedeelte
lijk nemen we dit artikel over om
aldus te komen tot de zgn. Wettelijke
aansprakelijkheid, waarovct" wij dan
weetr onze eigen meening willen ge
ven.
„De diep ingewortelde zucht naar
versnippering, welke het Nederlandsche
volk kenmerkt en welke ook op ver
keersgebied zoo sterk tot uiting komt,
heeft het mogelijk gemaakt, dat er hier
te lande op elke 2100 auto's één ver
zekeringsmaatschappij voorkomt, terwijl
uit onderstaand overzicht blijkt, dat
elders de werkingssfeer voor den auto
assuradeur ruim zes maal zoo groot is.
o rr
•- o>
E t-<
In het begin werd de premie naar het
aantal paardekrachten (P.K.) van den
motor berekend, later heeft men daar
toe als basis aangenomen den catalo
gusprijs. Dit houdt dus niet in, dat een
auto, die nieuw f5000 kost, bij alge
heel verlies den eigenaar ook 5 mille lin
kas zal brengen. (Ware dit zoo, dan
zouden er vermoedelijk zéér veel auto's
op onverklaarbare wijze vernietigd wor
den!) Men ontvangt bij algeheel verlies
nooit meer, dan de waarde ten tijde Ivan
het ongeval bedroeg. Deze waarde neemt
gedurig af, de jaarpremie daalt echter
niet, hetgeen menig automobilist onbil
lijk toeschijnt. Toch is dit niet het ge
val, want tegenover het inderdaad iets
verminderde risico voor den assuradeur
in gevallen van algeheel verlies staat
een andere post. Het risico van wagen
defecten e.d. neemt met den ouderdom
der voertuigen toe; wanneer er een spat-
sclierm in elkaar gereden wordt, moet
de verzekeringsmaatschappij een fonkel
nieuw spatbord verstrekken; de repa
ratiekosten dalen geenszins, want voor
het herstellen van een ouden wagen
wordt aan de werklieden hetzelfde loon
betaald als voor de reparatie van nieu
we auto's. Een groot aantal maat
schappijen heeft onderling de z. g.
Knock for Knock-overeenkomst aange
gaan. Wanneer nu een Nash-rijder, bij
de firma X. verzekerd, in botsing komt
't zij aan personen, 't zij aan voorwer
pen van anderen, niet in staat zijn een
cent schadevergoeding te kunnen ge
ven. Bij eene aanrijding door de schuld
van een autobestuurder wordt dus in
heel veel gevallen de aangeredene in
dubbele mate de dupe en wel in de
eerste plaats door het door hem beko
men lichamelijk letsel en door de kos
ten,, die op allerlei wijzen daardoor
worden veroorzaakt. En nog erger de
monstreert zich de niets-bezitting van
den automobielbestuurder, wanneer hij
b.v. door zijn schuld de veroorzaker is
van den dood van een kostwinner.
Eenige jaren geleden is de wettelijke
bepaling opgenomen, dat in civiele pro
cedures de autobestuurder bij een aan
rijding moet bewijzen, dat hij geen
schuld aan de aanrijding heeft, zoodat
üe aangeredene niet meer behoeft aan
te toonen, dat de schuld bij den auto
bestuurder ligt. We noemen dit eene
omkeering van den bewijslast. De va
ders dezer wettelijke bepaling waren
de Tweede Kamerleden Jhr. Air. A.
van Sasse van Ysselt en Mr. S. G. A.
Ridder van Rappard. Heel veel afkeu
ringen hebben zij omtrent hun voorstel
moeten hooren, maar gelet op de onver
antwoordelijke wijze waarop door ve-
telef. No. is Raamsdonksveer.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen.
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. BET Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie
Mei wijn
Witte Bessenwijn
Roode Bessenwijn
per heele fleseh
Pijpkaneel per ons
Vanillesuiker, Vanille
stokjes, Candygruis.
A. BAAIJENS
M Botermarkt 88 - HEUSDEN
zien er dit in: Laat de Staat op eeni-
gerlei wijze een autobestuurder ver
zekeren wanneer de maatschappijen
hem weigeren, omdat hij te veel scha-
I den heeft gemaakt, maar dan natuur
lijk tegen betaling eener zeer hooge
premie. Kan hij die premie niet beta
lten, dan moet hij chauffeeren maar
staken.
Op één ding willen we hier nog
de aandacht vestigen, 't Komt ons voor,
dat de wetgever den rechter ruimer
gelegenheid moet geven om rijbewijzen
van onbehoorlijk rijdende autobestuur
ders voor bepaalden tijd te kunnen in
trekken en dat de rechters meer dan
tot nu toe gebruik behooren te maken
van hunne bevoegdheid om woeste en
daardoor gevaarlijke rijders de gele
genheid te ontnemen, gedurende kor-
teren of langeren tijd de wegen onveilig
te maken. Het gemis van een rijbewijs
is voor velen een zeer groote straf en
daarom zal een ruime mogelijkheid voor
den rechter om rijbewijzen tijdelijk bui
ten effect te kunnen stellen, ongetwij
feld sterk preventief werken.
Landen:
r-<
C/5
u.
JS
.03
3
~3
3
O
C3
3
0
u
E3
3
S
3
-4-»
CS
C/5
C/3
C3
3
Nederland
België
Duitschland
Engeland
a
3
aj
r—
O
55 119.003 2.158
48 159.003 3.311
56 680.000 12.130
100 1.308.000 13.080
Deze nog betrekkelijk jonge assu-
rantievorm heeft dus wél een enorme
vlucht genomen. Men onderscheidt de
Case o-verzekering, welke o.m. wagen-
schaden, diefstal, brand e. d. insluit
naast de "Wettelijke Aansprakelijkheids
assurantie, hieronder kortweg W.A. te
noemen. In 1900 werd in Nederland
(door de Binnenl. Vaart Risico Soc.)
de eerste W.A. afgesloten, Casco werd
geweigerd, omdat 'de daaraan verbon
den risico'ste groot waren. (Andere
mijen weigerden aanvankelijk juist de
W.A.!) Het automobielverkeer was in
ons land tot 1914 van weinig belang,
gedurende den oorlog, toen een liter
benzine tot f2 kostte, lag het vrijwel
geheel stil. 'Maar na 1919 is de auto
invasie gekomen, en daarmede een e-
norme toename van het aantal verze
keringsmaatschappijen, die elkaar fel
beconcurreerden, waardoor de premie
na korten tijd op een zoo laag niveau
kwam, dat verlies lijden regel werd.
Nadien is er op dit gebied ietwat gera
tionaliseerd, maar desondanks was Hol
land tot voor kort nog het goedkoopste
land.
Verft zelf U kleeren met
(Alle kleuren).
DROGISTERIJ
A. Verschuur-Baert
BSBSBI l GLr- W 18
met een Chevrolet-bestuurder, die een
assurantie bij de firma Y. heeft afge
sloten, dan wordt de schade aan de Nash
door X. en die aan de Chevrolet door
Y. gedragen, wanneer X. en Y. tot de
K. f. K.-overeenkomst toegetreden zijn.
De bestuurders hebben dus geen over
last van politioneel of ander onderzoek,
er komt geen rechtszaak van de aan
rijding, en de assuradeurs besparen ad
vocaten-honoraria, enz. Mogelijk droeg
de verzekerde van X. ditmaal de schuld,
maar in een ander geval wordt Y.'s
cliënt oorzaak van de aanrijding".
En nu de Wettelijke Aansprakelijk
heid, die we kortweg W.A. noemen.
De W.A. dan heeft meer en meer de be
langstelling naar mate de verkeersonge
vallen toenemen. Velen wenschen ook
in ons land de verplichting tot het
sluiten eener W.A.-verzekering in te
voeren, zooals deze reeds geruimen tijd
in Engeland, Zweden en Noorwegen
bestaat. Voor die verplichting voelen
ook wij zeer veel en zulks te meer
waar het meerendeel der autobestuur
ders bestaat uit menschen, die totaal
niets bezitten en dus bij door hun
schuld toegebrachte schade aan derden
le autobestuurders wordt gereden en
die dus met recht „gevaren van den
weg" genoemd worden, kunnen wij
ons met bedoelde bepaling volkomen
vereenigen.
De tegenstanders van W.A. zeggen,
dat men bij verplichte W.A. óók wel
eene onbeperkte staatsschadeverzeke-
ring kan instellen, opdat ieder mensch
steeds gevrijwaard zal zijn tegen alle
denkbare ongevallen. Dit argument vin
den wij, wat men noemt, eenigszins
nonsenserig. Waar de automobielen zoo
enorm veel verkeersongelukken veroor
zaken en het gebruik van vele wegen
voor niet-automobilisten in hooge mate
bepaald gevaarlijk doen zijn, daar ach
ten wij eene verplichte W.A. volko
men rationeel en 't is nonsens om uit
eene dergelijke verplichte W.A. af te
leiden eene verplichte onbeperkte
staatsschadeverzekering voor alle denk
bare ongevallen.
Een tweede argument der tegenstan
ders is, dat het besef dat een ;ander
n.l. de assurantie-maatschappij, de scha
de betaalt, gemakkelijk zal leiden tot
meerdere roekeloosheid. Ook dit ar
gument achten wij van zeer geringe
waarde, daar de strafrechter ook nog
bestaat en men geen plaatsvervanger
kan bekomen om de eventueel op te
leggen gevangenisstraf te gaan uitzit
ten.
Tegen de verplichte W.A. voert de
„Haagsche Post" één argument aan,
maar het bezwaar daartegen zien wij
veel minder ernstig in dan zij. Zij zegt
dan:
„Wanneer de W.A. wèl verplicht
wordt, zal elke auto b.v. van een ver
zekeringscertificaat voorzien meoten
zijn, zooals thans van nummerbewijs,
enz. Maar wanneer een bepaald auto
mobilist nu eens tal van schaden heeft,
en alle assuradeurs weigeren zijn ver
zekering te continueeren, wat dan?
Mag deze man dan niet meer rijden?
Wordt dientengevolge de intrekking
van de rijbevoegdheid gecedeerd aan
een groep particulieren? Of moet de
Staat in zoo'n geval het (slechte) risico
nemen, en een misschien gevaarlijk-
automobilist de gelegenheid geven om
nog meer ongelukken te maken".
Ons dunkt dat eene oplossing niet
zoo heel moeilijk is te geven. Wij
Plaatselijk Nieuws
HEUSDEN.
Op de Maandagavond gehouden
algemeene ledenvergadering der „Heus-
densche Hengelsportvereeniging", werd
mededeeling gedaan en nadere bespre
king gehouden voor het a.s. Hengel-
sportconcours op Zondag 14 Augustus
a.s., waaraan reeds 17 vereenigingen
1 met meer dan 200 hengelaars zullen
deelnemen. Moge het weder in deze
medewerken en een zeer belangrijk con-
cours zal worden gehouden ter gelegen
heid van het 5-jarig bestaan der ver-
eeniging.
Wegens vertrek van den penning
meester, den heer v. d. Mey, werd tot
penningmeester benoemd, de heer F.
van Diem, die deze benoeming aan
vaardde.
Na nog eenige bespreking van huis-
houdelijken aard, sloot de Voorzitter
de vergadering.
De heer J. van Mersbergen, oud
stadgenoot en commies der dir. belas
tingen, is overgeplaatst van Achtmaal
(Zundert) naar Rijsbergen.
De heer C. Dieltjes, onderwijzer
aan de R.K. Jongensschool, slaagdej
Maandag te Breda voor de hoofdacte.
De processie naar Ulicoten (St.
Bernardus) geschiedt dit jaar op Zon
dag 21 Augustus.
De voetbalvereen. „Juliana" gaat
wederom seriewedstrijden spelen en wel
te Drunen, waair het le elftal zal uit
komen tegen T.O.P. I. Deze wedstrijd
is tevens een afmattingswedstrijd, daar
Juliana I is vrijgeloot. We wenschen
haar inmiddels veel succes.
Juliana II speelde Woensdag een
vriendschappelijken wedstrijd tegen ha
re zustervereen. P.S.V. II en speelde
dezen zeer gezeiligen wedstrijd gelijk
4—4.
De uitslagen van de Zaterdag ge-
speelde seriewedstrijden van de voetbalver.
L.O.N.G.A, alhier, luiden
D.H C. Haarsteeg verliest van L.O.N.G.A.
Heusden met 31.
P.S V. Heusden wint van N.O.A.D.
Wijk met 4 1.
Juliana Heusden en Roodbroeken Wijk
spelen gelijk met 1 1.
De Roodbroeken wonnen met straf-
cChoten.
B S.V. Besoijen en Wilhelmina Wijk
speelden eveneens gelijk met 00.
B.S.V. won met strafschoten.
De eindwedstrijden vinden plaats op 20
Augustus. Volgens loting spelen dan tegen
elkaar
D.H.C. Haarsteeg tegen P.S.V. Heusden.
B.S.V. Besoijen tegen Roodbroeken
Wijk.
Er was zeer veel belangstelling voor
de wedstrijden.
Zaterdag speelt L.O.N.G.A. een wed
strijd te Andel tegen Neerlandia uit Kaats
heuvel. j
AALBURG.
Dinsdag 16 Aug. des avonds om
6 uur (O.T.) hoopt ds. Fraanje uit Bar-
neveld voor de Ger. Gemeente alhier op
te treden, terwijl Woensdag 17 Aug.-des
avonds om kwart voor zeven (O.T.) ds
Van Dijke uit Nieuw-Beierland eveneens
voor de Ger. Gemeente alhier hoopt op
te treden.
DRUNEN.
Veiling van 11 Aug. 1932.
Oomskinderen 1016, id. 2 7—10, N.
H. Suikerpeeren 710, id. 2 3 6, Jan
bazen 25, id. 2 12, Dirkjesperen 3
6, id. 2 2—3, Safïraanperen 26,
Kruideniersp. 815, Langhalzen 3 7,
Boterp. 25, Suikerp. 3 4, Yellow 48
29, Keswick 814, id. 2 x/s9, The
Queen 1016, Oogstappelen 615,
Perzikappelen 1623, Gravesteiners 8
13, Roode bessen 7 17, Zwarte bessen
1720, Morellen 1630, Snijboonen 6
9, id. 2 35, id. stek 12, Stok-
prinses 10 15, id. zonder draad 914,
Dubbele boonen 56, Duitsche boonen
5Y2 6, Wagenaars 1—2, Boterboonen
13, Tuinboonen [3—5, Erwten 10
20, Augurken 2—26, Pruimen 1530,
Spinasie 23, Frambozen 1640, alles
per K.G.
Bloemkool 36, id. 2 V2--3, Savoye
kool 15, Roodekool 25, Komkomm.
wit 12Y2, id. 2 Ys—2- 'd- groen Ya
1, Augurken 1/103/10, Meloenen 10
33, alles per sluk
Kroten 12 Selderij 1D/2 J'1"1
12, Peen 23, alles per bos.
SPRANG.
Terwijl J. de R. per fiets de
Molensteeg kwam uitgereden, kwam hij
in aanrijding met een fietser, komende
uit de richting van de Kerkbuurt De
gevolgen waren dat de fiets van de R.
geheel werd ingedrukt.
J.l. Donderdag maakte de vereen,
van Steenkolenhandelaars per gezelschap
bus van den heer Slaats uit Waalwijk
een pleizierreisje naar Nijmegen en Arnhem
Naar men ons mededeeld zal op
Zondag 9 October e. k. als bevestiger
van üs. J. Fokkema te Amstelveen op
treden Ds. J. H. F. Remme, Ned. Herv.
predikant te Amsterdam.
VEEN.
De in deze gemeente gehouden
speltjes-verkoop, ten bate van het mili
tairen tehuis te Gorinchem heeft opge
bracht f 9.25.
Verloren een Rij wiel plaatje Terug
te bezorgen bij den gemeen te-veld wachter.
Dinsdag 16 Aug. a.s., des nam.
2 uur hoopt Ds. Franje van Barneveld
voor de Geref. Gem. alhier op te treden.
WIJK EN AALBURG.
Woensdag j. 1. speelde het jeugd-
elftal „S.D.O. I" uit Aalburg een vriend
schappelijke wedstrijd tegen „N.O A.D.
voor het Land van Beusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard
NORT 60RINCHEM
a
a
u
G«
a