Waarom wacht U toch nog? M Oil minier Bestaai ail 2 Men Automobiel-verzekeringen. 5. P. laakhsyzcH Co'; Bank JtV. ZUSTERHUIS 6 Agentschap van de Amsterdatnsche Bank ff.V, Amsterdam. INGEVERF KOUDWATERVERF H Botermarkt 72 HEUSDEN. und van altena Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. Waarom wacht U toch nog? E Gediplomeerd Opticien. t. boonstra No. 5252 Vrijdag 12 Augustus 1932. 'C 3 c- IfÉ -.- - Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10 en franco per post beschikt f 1.25. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. U kunt nu toch Uw BRIL nauwkeurig aange meten krijgen met de nieuwe ,.R U K A VAR I A T OR" Niet alleen dat Uw glazen en montuur juist passend zijn, ook onze groote voorraad glazen en monturen garandeeren U, dat U Uw Bril kunt meenemen. De vele wegongelukken, welke te genwoordig veroorzaakt worden door automobielen, doen bij ons de vraag rijzen of het niet noodig ware, dat eene wet in het leven werd geroepen, die voorschrijft dat iedere automobiel bestuurder verplicht is eene verzeke ring te sluiten voor aansprakelijkheid wegens schade aan derden, die door zijn schuld is veroorzaakt. Deze vraag kwam vroeger ook reeds bij ons op, maar we zijn er toen niet verder op ingegaan. Thans doemt zij weer op en wel in verband met een zeer interessant artikel, dat wij een paar weken geleden in de Haagsche Post lazen. Gedeelte lijk nemen we dit artikel over om aldus te komen tot de zgn. Wettelijke aansprakelijkheid, waarovct" wij dan weetr onze eigen meening willen ge ven. „De diep ingewortelde zucht naar versnippering, welke het Nederlandsche volk kenmerkt en welke ook op ver keersgebied zoo sterk tot uiting komt, heeft het mogelijk gemaakt, dat er hier te lande op elke 2100 auto's één ver zekeringsmaatschappij voorkomt, terwijl uit onderstaand overzicht blijkt, dat elders de werkingssfeer voor den auto assuradeur ruim zes maal zoo groot is. o rr •- o> E t-< In het begin werd de premie naar het aantal paardekrachten (P.K.) van den motor berekend, later heeft men daar toe als basis aangenomen den catalo gusprijs. Dit houdt dus niet in, dat een auto, die nieuw f5000 kost, bij alge heel verlies den eigenaar ook 5 mille lin kas zal brengen. (Ware dit zoo, dan zouden er vermoedelijk zéér veel auto's op onverklaarbare wijze vernietigd wor den!) Men ontvangt bij algeheel verlies nooit meer, dan de waarde ten tijde Ivan het ongeval bedroeg. Deze waarde neemt gedurig af, de jaarpremie daalt echter niet, hetgeen menig automobilist onbil lijk toeschijnt. Toch is dit niet het ge val, want tegenover het inderdaad iets verminderde risico voor den assuradeur in gevallen van algeheel verlies staat een andere post. Het risico van wagen defecten e.d. neemt met den ouderdom der voertuigen toe; wanneer er een spat- sclierm in elkaar gereden wordt, moet de verzekeringsmaatschappij een fonkel nieuw spatbord verstrekken; de repa ratiekosten dalen geenszins, want voor het herstellen van een ouden wagen wordt aan de werklieden hetzelfde loon betaald als voor de reparatie van nieu we auto's. Een groot aantal maat schappijen heeft onderling de z. g. Knock for Knock-overeenkomst aange gaan. Wanneer nu een Nash-rijder, bij de firma X. verzekerd, in botsing komt 't zij aan personen, 't zij aan voorwer pen van anderen, niet in staat zijn een cent schadevergoeding te kunnen ge ven. Bij eene aanrijding door de schuld van een autobestuurder wordt dus in heel veel gevallen de aangeredene in dubbele mate de dupe en wel in de eerste plaats door het door hem beko men lichamelijk letsel en door de kos ten,, die op allerlei wijzen daardoor worden veroorzaakt. En nog erger de monstreert zich de niets-bezitting van den automobielbestuurder, wanneer hij b.v. door zijn schuld de veroorzaker is van den dood van een kostwinner. Eenige jaren geleden is de wettelijke bepaling opgenomen, dat in civiele pro cedures de autobestuurder bij een aan rijding moet bewijzen, dat hij geen schuld aan de aanrijding heeft, zoodat üe aangeredene niet meer behoeft aan te toonen, dat de schuld bij den auto bestuurder ligt. We noemen dit eene omkeering van den bewijslast. De va ders dezer wettelijke bepaling waren de Tweede Kamerleden Jhr. Air. A. van Sasse van Ysselt en Mr. S. G. A. Ridder van Rappard. Heel veel afkeu ringen hebben zij omtrent hun voorstel moeten hooren, maar gelet op de onver antwoordelijke wijze waarop door ve- telef. No. is Raamsdonksveer. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. BET Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie Mei wijn Witte Bessenwijn Roode Bessenwijn per heele fleseh Pijpkaneel per ons Vanillesuiker, Vanille stokjes, Candygruis. A. BAAIJENS M Botermarkt 88 - HEUSDEN zien er dit in: Laat de Staat op eeni- gerlei wijze een autobestuurder ver zekeren wanneer de maatschappijen hem weigeren, omdat hij te veel scha- I den heeft gemaakt, maar dan natuur lijk tegen betaling eener zeer hooge premie. Kan hij die premie niet beta lten, dan moet hij chauffeeren maar staken. Op één ding willen we hier nog de aandacht vestigen, 't Komt ons voor, dat de wetgever den rechter ruimer gelegenheid moet geven om rijbewijzen van onbehoorlijk rijdende autobestuur ders voor bepaalden tijd te kunnen in trekken en dat de rechters meer dan tot nu toe gebruik behooren te maken van hunne bevoegdheid om woeste en daardoor gevaarlijke rijders de gele genheid te ontnemen, gedurende kor- teren of langeren tijd de wegen onveilig te maken. Het gemis van een rijbewijs is voor velen een zeer groote straf en daarom zal een ruime mogelijkheid voor den rechter om rijbewijzen tijdelijk bui ten effect te kunnen stellen, ongetwij feld sterk preventief werken. Landen: r-< C/5 u. JS .03 3 ~3 3 O C3 3 0 u E3 3 S 3 -4-» CS C/5 C/3 C3 3 Nederland België Duitschland Engeland a 3 aj r— O 55 119.003 2.158 48 159.003 3.311 56 680.000 12.130 100 1.308.000 13.080 Deze nog betrekkelijk jonge assu- rantievorm heeft dus wél een enorme vlucht genomen. Men onderscheidt de Case o-verzekering, welke o.m. wagen- schaden, diefstal, brand e. d. insluit naast de "Wettelijke Aansprakelijkheids assurantie, hieronder kortweg W.A. te noemen. In 1900 werd in Nederland (door de Binnenl. Vaart Risico Soc.) de eerste W.A. afgesloten, Casco werd geweigerd, omdat 'de daaraan verbon den risico'ste groot waren. (Andere mijen weigerden aanvankelijk juist de W.A.!) Het automobielverkeer was in ons land tot 1914 van weinig belang, gedurende den oorlog, toen een liter benzine tot f2 kostte, lag het vrijwel geheel stil. 'Maar na 1919 is de auto invasie gekomen, en daarmede een e- norme toename van het aantal verze keringsmaatschappijen, die elkaar fel beconcurreerden, waardoor de premie na korten tijd op een zoo laag niveau kwam, dat verlies lijden regel werd. Nadien is er op dit gebied ietwat gera tionaliseerd, maar desondanks was Hol land tot voor kort nog het goedkoopste land. Verft zelf U kleeren met (Alle kleuren). DROGISTERIJ A. Verschuur-Baert BSBSBI l GLr- W 18 met een Chevrolet-bestuurder, die een assurantie bij de firma Y. heeft afge sloten, dan wordt de schade aan de Nash door X. en die aan de Chevrolet door Y. gedragen, wanneer X. en Y. tot de K. f. K.-overeenkomst toegetreden zijn. De bestuurders hebben dus geen over last van politioneel of ander onderzoek, er komt geen rechtszaak van de aan rijding, en de assuradeurs besparen ad vocaten-honoraria, enz. Mogelijk droeg de verzekerde van X. ditmaal de schuld, maar in een ander geval wordt Y.'s cliënt oorzaak van de aanrijding". En nu de Wettelijke Aansprakelijk heid, die we kortweg W.A. noemen. De W.A. dan heeft meer en meer de be langstelling naar mate de verkeersonge vallen toenemen. Velen wenschen ook in ons land de verplichting tot het sluiten eener W.A.-verzekering in te voeren, zooals deze reeds geruimen tijd in Engeland, Zweden en Noorwegen bestaat. Voor die verplichting voelen ook wij zeer veel en zulks te meer waar het meerendeel der autobestuur ders bestaat uit menschen, die totaal niets bezitten en dus bij door hun schuld toegebrachte schade aan derden le autobestuurders wordt gereden en die dus met recht „gevaren van den weg" genoemd worden, kunnen wij ons met bedoelde bepaling volkomen vereenigen. De tegenstanders van W.A. zeggen, dat men bij verplichte W.A. óók wel eene onbeperkte staatsschadeverzeke- ring kan instellen, opdat ieder mensch steeds gevrijwaard zal zijn tegen alle denkbare ongevallen. Dit argument vin den wij, wat men noemt, eenigszins nonsenserig. Waar de automobielen zoo enorm veel verkeersongelukken veroor zaken en het gebruik van vele wegen voor niet-automobilisten in hooge mate bepaald gevaarlijk doen zijn, daar ach ten wij eene verplichte W.A. volko men rationeel en 't is nonsens om uit eene dergelijke verplichte W.A. af te leiden eene verplichte onbeperkte staatsschadeverzekering voor alle denk bare ongevallen. Een tweede argument der tegenstan ders is, dat het besef dat een ;ander n.l. de assurantie-maatschappij, de scha de betaalt, gemakkelijk zal leiden tot meerdere roekeloosheid. Ook dit ar gument achten wij van zeer geringe waarde, daar de strafrechter ook nog bestaat en men geen plaatsvervanger kan bekomen om de eventueel op te leggen gevangenisstraf te gaan uitzit ten. Tegen de verplichte W.A. voert de „Haagsche Post" één argument aan, maar het bezwaar daartegen zien wij veel minder ernstig in dan zij. Zij zegt dan: „Wanneer de W.A. wèl verplicht wordt, zal elke auto b.v. van een ver zekeringscertificaat voorzien meoten zijn, zooals thans van nummerbewijs, enz. Maar wanneer een bepaald auto mobilist nu eens tal van schaden heeft, en alle assuradeurs weigeren zijn ver zekering te continueeren, wat dan? Mag deze man dan niet meer rijden? Wordt dientengevolge de intrekking van de rijbevoegdheid gecedeerd aan een groep particulieren? Of moet de Staat in zoo'n geval het (slechte) risico nemen, en een misschien gevaarlijk- automobilist de gelegenheid geven om nog meer ongelukken te maken". Ons dunkt dat eene oplossing niet zoo heel moeilijk is te geven. Wij Plaatselijk Nieuws HEUSDEN. Op de Maandagavond gehouden algemeene ledenvergadering der „Heus- densche Hengelsportvereeniging", werd mededeeling gedaan en nadere bespre king gehouden voor het a.s. Hengel- sportconcours op Zondag 14 Augustus a.s., waaraan reeds 17 vereenigingen 1 met meer dan 200 hengelaars zullen deelnemen. Moge het weder in deze medewerken en een zeer belangrijk con- cours zal worden gehouden ter gelegen heid van het 5-jarig bestaan der ver- eeniging. Wegens vertrek van den penning meester, den heer v. d. Mey, werd tot penningmeester benoemd, de heer F. van Diem, die deze benoeming aan vaardde. Na nog eenige bespreking van huis- houdelijken aard, sloot de Voorzitter de vergadering. De heer J. van Mersbergen, oud stadgenoot en commies der dir. belas tingen, is overgeplaatst van Achtmaal (Zundert) naar Rijsbergen. De heer C. Dieltjes, onderwijzer aan de R.K. Jongensschool, slaagdej Maandag te Breda voor de hoofdacte. De processie naar Ulicoten (St. Bernardus) geschiedt dit jaar op Zon dag 21 Augustus. De voetbalvereen. „Juliana" gaat wederom seriewedstrijden spelen en wel te Drunen, waair het le elftal zal uit komen tegen T.O.P. I. Deze wedstrijd is tevens een afmattingswedstrijd, daar Juliana I is vrijgeloot. We wenschen haar inmiddels veel succes. Juliana II speelde Woensdag een vriendschappelijken wedstrijd tegen ha re zustervereen. P.S.V. II en speelde dezen zeer gezeiligen wedstrijd gelijk 4—4. De uitslagen van de Zaterdag ge- speelde seriewedstrijden van de voetbalver. L.O.N.G.A, alhier, luiden D.H C. Haarsteeg verliest van L.O.N.G.A. Heusden met 31. P.S V. Heusden wint van N.O.A.D. Wijk met 4 1. Juliana Heusden en Roodbroeken Wijk spelen gelijk met 1 1. De Roodbroeken wonnen met straf- cChoten. B S.V. Besoijen en Wilhelmina Wijk speelden eveneens gelijk met 00. B.S.V. won met strafschoten. De eindwedstrijden vinden plaats op 20 Augustus. Volgens loting spelen dan tegen elkaar D.H.C. Haarsteeg tegen P.S.V. Heusden. B.S.V. Besoijen tegen Roodbroeken Wijk. Er was zeer veel belangstelling voor de wedstrijden. Zaterdag speelt L.O.N.G.A. een wed strijd te Andel tegen Neerlandia uit Kaats heuvel. j AALBURG. Dinsdag 16 Aug. des avonds om 6 uur (O.T.) hoopt ds. Fraanje uit Bar- neveld voor de Ger. Gemeente alhier op te treden, terwijl Woensdag 17 Aug.-des avonds om kwart voor zeven (O.T.) ds Van Dijke uit Nieuw-Beierland eveneens voor de Ger. Gemeente alhier hoopt op te treden. DRUNEN. Veiling van 11 Aug. 1932. Oomskinderen 1016, id. 2 7—10, N. H. Suikerpeeren 710, id. 2 3 6, Jan bazen 25, id. 2 12, Dirkjesperen 3 6, id. 2 2—3, Safïraanperen 26, Kruideniersp. 815, Langhalzen 3 7, Boterp. 25, Suikerp. 3 4, Yellow 48 29, Keswick 814, id. 2 x/s9, The Queen 1016, Oogstappelen 615, Perzikappelen 1623, Gravesteiners 8 13, Roode bessen 7 17, Zwarte bessen 1720, Morellen 1630, Snijboonen 6 9, id. 2 35, id. stek 12, Stok- prinses 10 15, id. zonder draad 914, Dubbele boonen 56, Duitsche boonen 5Y2 6, Wagenaars 1—2, Boterboonen 13, Tuinboonen [3—5, Erwten 10 20, Augurken 2—26, Pruimen 1530, Spinasie 23, Frambozen 1640, alles per K.G. Bloemkool 36, id. 2 V2--3, Savoye kool 15, Roodekool 25, Komkomm. wit 12Y2, id. 2 Ys—2- 'd- groen Ya 1, Augurken 1/103/10, Meloenen 10 33, alles per sluk Kroten 12 Selderij 1D/2 J'1"1 12, Peen 23, alles per bos. SPRANG. Terwijl J. de R. per fiets de Molensteeg kwam uitgereden, kwam hij in aanrijding met een fietser, komende uit de richting van de Kerkbuurt De gevolgen waren dat de fiets van de R. geheel werd ingedrukt. J.l. Donderdag maakte de vereen, van Steenkolenhandelaars per gezelschap bus van den heer Slaats uit Waalwijk een pleizierreisje naar Nijmegen en Arnhem Naar men ons mededeeld zal op Zondag 9 October e. k. als bevestiger van üs. J. Fokkema te Amstelveen op treden Ds. J. H. F. Remme, Ned. Herv. predikant te Amsterdam. VEEN. De in deze gemeente gehouden speltjes-verkoop, ten bate van het mili tairen tehuis te Gorinchem heeft opge bracht f 9.25. Verloren een Rij wiel plaatje Terug te bezorgen bij den gemeen te-veld wachter. Dinsdag 16 Aug. a.s., des nam. 2 uur hoopt Ds. Franje van Barneveld voor de Geref. Gem. alhier op te treden. WIJK EN AALBURG. Woensdag j. 1. speelde het jeugd- elftal „S.D.O. I" uit Aalburg een vriend schappelijke wedstrijd tegen „N.O A.D. voor het Land van Beusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard NORT 60RINCHEM a a u G« a

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1932 | | pagina 1