LET OP l Drogisterij FIRMA COOPS Oil siier Mat ail 3 lies Zuidvruchten. 5. 2). £ankbnyzcR Bank ff V. Und van alïena Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. T. BOONSTRA No. 5274 Vrijdag 28 October 1932. Gasthuisstraat 62 G O E IN C H E M. Ziekenverplegingsartikelen Verbandstoffen. Binnenland. TEM3F. No. 15 E.sia.rn.scicrilr$:s v^eer. Agentschap van de Aaslcrdaascht Bank Jf.Y, Amsterdam. Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur etï Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Drogerijen. Chemicaliën. Uw eigen belang zegt U koopt in de Telefoon 264. Het autobusverkeer ia gevaar Telken dagen lezen we in onze nieuwsbladen berichten over auto bussen. aan welke in binnen- of bui tenland een ongeluk is overkomen en niet zelden betreft het dan ee ne aanrijding, die ten gevolge had een in de knel löopen van het ver voermiddel. 't Betrof dan echter maar één exemplaar dat in letterlijken zin in de knel was gereden, maar nu komt het figuurlijke er nog bii en dat is nog heel wat erger. Op het terrein „openbare midde len van vervoer" heeft ons Neder land wel heel wat wonderlijke din gen meegemaakt. Zoo herinneren we ons nog heel goed hoe na der oor log b.v. de stQomtrammen in moei lijkheden geraakten, eensdeels ver oorzaakt door de concurrentie van het toen al oplevende autobusverkeer. anderdeels doordat de kolenprijzen toen zeer hoog waren en de ver- voertarieven zich niet aan de hoo- gere exploitatiekosten hadden aange past. Van overheidswege werd toen besloten om de noodlijdende tram men te steunen en aldus werd het instituut van kolensubsidie in het le ven geroepen. En niet alleen werd van staatswege financieel geholpen, maar ook de provincie's en niet het minst ons goede Noordbrabant, acht ten zich geroepen om te trach ten de trammetjes met subsidies op de been te houden. Na eenigen tijd werd de concurrentie der autobus grooter en de prijzen der steenkolen daalden tot beneden een vooroor- logsch peil. Meerdere tramwegmaat schappijen konden nu toch weer ren dabel exploiteeren niettegenstaande de concurreerende autobus. Men zou nu zoo zeggen dat de kolensubsidie gevoeglijk had kunnen verdwijnen, maar dat is niet geschied en lieden ten dage bestaat zii nog. al is zij ook, dank zij de noodige critiek. eenigs- zins van gedaante veranderd. We kunnen dus gerust zeggen, dat de in ons land nog bestaande stoomtram- metjes kunstmatig in liet leven wor den gehouden door de publieke kas sen, .zulks niettegenstaande het pu bliek de tram niet meer wil en de autobus verre boven haar prefereert. En voor vrachtvervoer is er ook wer kelijk geen tram meer noodig, daar de vrachtauto's van den tegenwoordi- gen tijd de zwaarste en grootste vrachten kunnen vervoeren. Het vereischte van concessie in het autobusverkeer heeft zijn ontstaan mede te danken aan een gewild beschermen van spoor en tram. We willen hier niet verder op in gaan, maar wel mogen we zeggen dat door de Gedeputeerde Staten der verschillende provincie's somtijds zeer bevreemdende beslissingen op. concessie-aanvragen zijn genomen, welke meermalen liet duidelijk ken merk droegen van een overdreven protectie van spoor of tram. Uit het vorenstaande blijkt wel, dat de regeering de autobussen niet steeds een al te warm Jiart heeft toegedragen en dit wordt er niet be ter op nu de bedrijfsresultaten op de spoorwegen zoo enorm zijn ver slechterd. In dit verband willen we er op wijzen dat onze spoorwegen wel iswaar geen staatsbedrijf zijn. doch gewone naamlooze vennootschappen, maar dat neemt niet weg dat cle ver liezen op den rug van den Staat, komen, omdat deze destijds, toen jhii het naastingsrecht verwierf, de plicht op zich heeft genomen om het te kort dusdanig aantevullen dat op de aandeelen een dividend zal kunnen worden uitgekeerd van aanvankelijk 5 pCt. en sedert het vorige iaar 4 pCt. In de crisis van 1921 heeft die overeenkomst den Staat al geld ge kost en nu moet de Schatkist ook weer met een flink bedrag bijsprin gen. Het behoeft geen verwondering te wekken, dat, waar toch al de staats begrooting zorg genoeg baart, de nieuwe tegenvaller heel weinig wel kom is. doordat men op middelen zint om het gat in het spoorwegbe- heer op andere manier dan uit de schatkist te stoppen. Dat het personen- en goederenver voer per spoor onder de depressie te lijden heeft ligt in den aard der zaak, maar evenzeer ligt het in den aard der zaak dat cle autobussen, vrachtauto's, particuliere auto's en vrachtwagens het spoorwegvervoer in hooge mate afbreuk doen. Waren er geen autobussen en vrachtwagens dan zouden de spoorwegen er zeker heel wat beter voorstaan dan nu. En nu wil men niet dat de rijksschatkist het spoorwegtekort zal dekken maar men wil dat dit gedekt zal worden door hen, die van den spoortrein gebruik zouden maken, indien zii geen auto bussen of auto's bezigden om zich te kunnen verplaatsen. Eene eenvou dige aangelegenheid is dit evenwel niet. Niet elke belasting op het motorrij- tuigtransport sluit in zich eene be nadeeling van dat transport ten gun ste van het spoorwegvervoer. De we genbelasting echter is voortgekomen uit den wensch om te voorkomen OOGST 1932. PRUIMEN 24 ct. per pond. PEREN 28 JJ APPELEN 34 A. BAA1JENS g! BOTERMARKT 88 |j* - HEUSDEN. - S dat het motorrijtuigverkeer eene oe- conomische uitbreiding zou onder gaan en tevens dat de spoor door dit middel van transport zou wor den benadeeld. Men moet niet voorbij zien dat de spoorwegmaatschappij heeft te zorgen voor aanleg en onderhoud van wegen en werken b.v. bruggen, welke door den Staat worden aangelegd len daargestekl, ?oodat 't onoeconomisch zou zijn gezien om het autoverkeer niet te laten betalen in de kosten van aanleg en onderhoud van we gen en bruggen, welke voor dat ver keer ten dienste staan. Het autover keer moet zich zelf bekostigen, het geen niet meer dan billijk is ook met het oog op de spoorwegen. De wegenbelasting dankt haar ont staan aan die gedachte. Of zii nu de juiste belasting is, is eene vraag waarop we hier niet dieper wenschen in te gaan. Mogelijk zou eene ben- zinebelas'ting boven haar de voor keur verdienen, omdat die rekening houdt met de mate van het gebruik van den weg door den automobilist. Immers hoe meer van den weg ge bruik wordt gemaakt des te meer aan belasting onderworpen benzine men noodig heeft. Zou het wegenfonds te gering zijn om eene vergoeding te bevatten voor alle kosten, welke de gemeenschap, ten behoeve van het autoverkeer betaalt, dan zou er eene ongelijke verdeeling van lasten met den spoorweg bestaan. De trein toch moet al zijne kosten betalen en waarom zou de auto dat niet moe ten doen Nu bestaat het plan bii de regee ring om een verkeersfonds in te stellen. Dit plan berust hélaas niet zoozeer op oeconomische overwegin gen d.w.z. op eene lastenverdeeling evenredig met den spoorweg, als wel op den wensch om de auto het gat te laten dichten in het spoorwegbudget. Wil men de ontwikkeling van het transportwezen op zuiver oeconomi sche basis houden dan moet er voor gezorgd worden, dat elk der takken van vervoer nauwkeurig voor zijn ei gen kosten opkomt, maar verkeerd is om door den eenen tak het gat te laten stoppen dat door een anderen tak is gemaakt. De voorstanders van het regee- ringsplan beweren dat het verkeers- vraagstuk meer als één geheel moet worden beschouwd dan tot nu toe. maar alle vervoermiddelen te laten bijdragen in één potje moet er nood zakelijk toe leiden dat het inzicht in de relatieve kostprijsberekeningen wordt vertroebeld. Natuurlijk is 't niet aangenaam wanneer het oude door 't nieuwe wordt verdrongen en daar door voor het oude bedrijfskapitaal verloren gaat, maar, vragen wii ons af, komt zoo iets niet dagelijks voor Van harte hopen wii dat het au- tomobielverkeer, hetwelk zeker zijn eigen kosten behoort te dragen, niet gebruikt zal worden om een anderen noodlijdenden tak van verkeer finan cieel te steunen of op de been te helpen houden. Zou dit gebeuren dan achten wij dat oeconomisch geheel onjuist en overigens hoogst onbil lijk. En bovendien mag men het auto verkeer. hetwelk de laatste jaren zulk eene enorme vlucht heeft geno men en bii de Nederlandsche bevol king zeer gewild is, niet benadeelen of in de knel brengen en tegengaan in zijne ontwikkeling, door het las ten op te leggen ten behoeve van een ander noodlijdend middel van vervoer, dat voor den korten afstand met den dag meer en meer uit den tijd geraakt. DE „HOOGTIJ-DAG" DER S.D.A.P. De Minister van Waterstaat heeft thans een beslissing genomen inzake het ver" leenen van zijn medewerking aan een uit" zending door de omroepvereeniging V A,R. A. van de op 8 November a s. ter gelegen heid der voorgenomen betoogingen te 's Gra- venhage te houden redevoeringen en van het verloop dier betoogingen. In dat ge val zou aan de A.V.R.O. de plicht wor den opgelegd voor dat doeleinde eenige zenduren aan de socialistische omroepver eeniging af te staan. Minister Rymer deelt mede dat er bij hem overwegend bezwaar bestaat om zijn medewerking te verleenen ten behoeve van het bovenbedoeld» ruilen van zend uren. De door de V.A.R.A* aangevraagde uit zending zal dus niet plaats hebben. O— HONDERDJARIGE. Maandag werd de weduweS ten Have- Mulder te Zuidbroek (Gron.) 100 jaar. De krasse vrouw leest nog dagelijks zonder bril de courant. —O MOTORONGELUK. Dinsdagavond heeft de politie op den kanaaldijk langs het Voornsche kanaal onder de gemeente Heenvliet een motor rijder op den weg gevonden, die onder zijn machine lag. Hevig bloedend en met een zware hersenschudding werd het slachtoffer, zekere Silvester uit Nieuw- Helvoet, naar zijn woning vervoerd. De gemeentelijke geneesheer achtte zijn over brenging naar het Diaconessen-ziekenhuis te Rotterdam noodzakelijk. Zijn toestand is zeer ernstig, men vreest voor zijn leven. Vermoed wordt dat de motorfiets een aan rijding heeft gehad. O— DE STRIJD OVER DE TARIEFSVER LAGING. Regeeringscrisis vermeden. Naar het Hbl. uit gewoonlijk goed-in- gelichte bron verneemt, is een parlemen taire meerderheid, bestaande uit alle Katho. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingen. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden Deposito, rentevergoeding volgens overeenkomst Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. W" Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directie lieke en Christelijk-historische Kamerleden, versterkt met het overgroote deel der anti-revolutionnairen zonder dr. Colijn bereid gevonden het Regeersplan tot het heffen van 30 opcenten op de in voerrechten, te steunen. De aanneming van het wetsontwerp zou hiermede ver zekerd zijn en een Regeeringscrisis ver meden. O PAN SOEP OMGETROKKEN. Het driejarig dochtertje van den heer v. d. P. te Tilburg, trok een pan kokende soep van het vuur, met het gevolg, dat de kleine deerlijke brandwonden opliep. In zorgwekkenden toestand werd de kleine naar het ziekehhuis overgebracht. Koop bij A Verschuur-Baart Versterkt het gestel Verhoogt het weer standsvermogen. INBRAAK TE EDAM. Ingebroken is in Edam's museum. Men heeft zich toegang weten te verschaffen door het forceeren van een deur aan de achterzijde van het gebouw. Gouden en zilveren voorwerpen worden vermist tot een geschatte waarde van f800 af 1000. Van de dader(s) tot dusver geen spoor. O— DE ZESDAAGSCHE TE AMSTERDAM. Thans zijn alle renners voor de a.s. Zesdaagsche definitief geëngageerd. Als laatste twee koppels heeft de directie ten einde ook de aankomende Hollandsche renners gelegenheid tot starten te geven de Hollanders Klaas van Nek Jr., Van der Heyden en Van der HorstVan Hout gecontracteerd. o EEN 80-JARIGE VERMOORD. Te Putten is de 80-jarige gepension- neerde oud-Indisch militair J. Sneeman vermoord. De man zat in zijn kosthuis te eten, toen hij werd aangevallen door zijn ongeveer 40-jarige mede-kostganger J. v. R., met wien hij des morgens ruzie had gehad. De aanvaller trof den ouden man met een mes in het hart. Het slacht offer was onmiddellijk dood. De kostbaas die kwam toesnellen, heeft den aanvaller vastgegrepen en hem zoo'n hevigen slag toegebracht, dat hij bewuste loos ineen zakte. Toen de man weer bijkwam, is hij door de inmiddels gearri veerde politie naar het gemeentehuis over gebracht. Het lijk van den vermoorde is naar het lijkenhuisje vervoerd. o— OVERCOMPLEET MACHINISTEN BIJ DE SPOORWEGEN. Thans zijn er bij de Ned. Spoorwegen 1884 machinisten, 901 ondermachinisten 1785 leerlingen-machinist en 13 leerlin gen voor lichten dienst in functie. Ingaande 1 November a.s. zullen naar de Utr. Crt. meldt, 30 machinisten en 1 leerling machinist ontslagen worden, waar na er, als gevolg van de malaise nog 249 locomotief-beambten overcompleet zul len zijn. Met den winterdienst zullen ditmaal geen ondermachinisten tot machinist be vorderd worden, terwijl niet doorgegaan zal worden met het afnemen van examen voor hen, die nog niet aan een examen hebben deelgenomen. -o- i VLIEGVELD IN NIJMEGEN. Naar men verneemt zijn bij B. en W, van Nymegen plannen, bij wijze van werkverschaffing, in voorbereiding tot aanleg van een vliegveld. De regeering zegde eventueel steun toe. O— EEN WOEDENDE STIER. In den stal van den veehouder J. B. te Haarlemmermeer is de 54 jarige losse arbeider M. v. P. door een stier tegen een der zijwanden gesmakt, waardoor de man bewusteloos bleef liggen, Bij een medisch onderzoek werd beschadiging van de wervelkolom geconstateerd, alsmede een lichte hersenschudding. Vijf man waren noodig om den stier, welke zich had weten los te werken, wederom vast te binden. -o- INBRAAK IN EEN MUSEUM. Naar het „Hbd." meldt, is ingebroken in Edams museum. Men heeft zich toegang weten te ver schaffen door het forceeren van een deur aan de achterzijde van het gebouw. Gouden en zilveren voorwerpen worden vermist tot een geschatte waarde van f800 a f1000. Van de(n) dader(s) tot dusver nog geen spoor. o ROEKELOOZE MOTORRIJDER. De Krijgsraad te 's Hertogenbosch deed uitspraak in de zaak tegen cadet-sergeant bij de K.M.A. te Breda P. F. D. M die op 44 Juli op den Leidsche Vaartweg te Haarlem een Duitsche dienstbode heeft aangereden, tengevoige waarvan zij is overleden en veroordeelde den cadet sergeant tot 3 maanden hechtenis met ontzegging van de bevoegdheid geduren de 1 jaar een motorrijwiel te besturen.' De eisch was 5 maanden. TRAGISCH JACHTONGELUK. Te Einighausen bij Sittard is een zeer tragisch ongeluk met doodelijken afloop gebeurd. De 24 jarige v. d. B. ging naar het veld teneinde wild te schieten met een oud jachtgeweer. Bij het door een heg kruipen is het geweer per on geluk afgegaan en kreeg v. d. B. de volle lading in de borst. Toen de man Zondagmorgen niet thuis was en men op onderzoek uitgegaan was vond men na lang zoeken zijn lyk. O VEE VERBRAND. Tijdens de afwezigheid van de bewo ners ontstond door nog onopgehelderde oorzaak brand in de boerderij van de weduwe VeldHendriks te Schaijk (N.-Br.) De heele inboedel en landhouwinven- taris gingen verloren. Een paard en twee koeien kwamen in de vlammen om. NIEUWSBLAD voor het Land van Hensden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard \p» 1 ABRIKOZEN 40 Drogisterij Botermarkt Hensden

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1932 | | pagina 1