Und van ai^A Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. FEUILLETON. No. 5283 Woensdag 30 November 1932. Dit air He» uit 2 Mb Fusie van de Noordbrabanlsche tramwegen Ztstesmerrf. ÜPsneishiHc!. drai3!ha-vanValkehburg's-- Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening jio. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke rege meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tót Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Door Gedeputeerde Staten van Noordbrabant wordt aan de Staten dier provincie voorgesteld de noo- dige medewerking te verleenen voor eene fusie van tramwegondernemin gen in Noordbrabant. De Minister van Waterstaat heeft verklaard bereid te zijn mede te werken aan de tot standkoming der beoogde fusie. Gedeputeerde Staten deelen de Staten mede, dat zij zich de vraag hebben gesteld of behoud van de tramdiensten in dezen tijd nog nut tig en noodig is en dat die vraag door hen in bevestigenden zin wordt beantwoord. Zii schrijven o.m. „Dank zij een groot net van tram wegen heeft Noordbrabant geduren de eene halve eeuw geprofiteerd van een gemakkelijk personen- en goede renvervoer. dat evenzeer aan de ste den als aan het platteland ten goe de gekomen is. Dit wordt wellicht te gemakkelijk vergeten of voorbij gezien, nu de behoefte aan snelheid ons allen aangegrepen heeft. Aan het bestaan der tramdiensten hebben de nijverheid en de landbouw te danken, dat een gepaste concurrentie in het vervoerwezen de prijzen regelde. Ook aan het geldelijk beheer der pro vincie is het bestaan der tramdiensten ten goede gekomen. Zware vrachten konden immers over de lijnen worden vervoerd, waardoor schade aan het •wegdek werd voorkomen. Wii herin neren aan het bieten-vervoer in het natte jaargetijde, aan het vervoer van houtvrachten, van bouw-materialen. enzoovoorts. Al heeft het automobielverkeer zich meester gemaakt van de wegen, toch behoudt het tramverkeer zijn beteeke- nis en zijn nut. te meer nu de onder nemingen haar diensten hebben aan gevuld met automobielvervoer. Behoud der tramdiensten vereischt dat de ondernemingen, in deze pro vincie werkzaam, worden vereenigd. Geschiedt dit niet dan zullen hooge subsidies van Rijk. Provincie en Ge meenten noodig worden om het voort bestaan der maatschappijen mogelijk te maken. Waarschijnlijk zullen deze subsidies niet worden verleend. Zeer spoedig zal dan de ineenstorting vol gen, die gelijk zal staan met een aanzienlijke kapitaalsvernietiging. In den loop der jaren is zoowel door ondernemers als door gemeenten, provincie en Rijk een groot kapitaal besteed aan den bouw der lijnen en de aanschaffing van materieel enz. Dit kapitaal is niet werkeloosin tegendeel. het levert nog baten voor de volkswelvaart. Naar het Fransch. Niet veel. Maar toch ben ik er geen nieuweling in. Ik ben op 'tland geboren en veldwachter geweest, voordat ik te Parijs kwam. Te Bourail heb ik een concessie gehad. En van beroep zijt ge Timmerman en kunstdraaier. Best. Ik zal je wel kunnen ge bruiken. En dan. ik heb er nu eens schik in. de politie te misleiden. Ik heb nog een jongeren broeder, die sedert lang buitenslands is. Hier kent niemand hem. Ik zal u voor mijn broeder doen doorgaan. Hii heet Jac ques. onthoudt dien naam. Gij zijt een goed mensch. mijn heer Morellet, zeide Haudecoeur ont roerd. Bega die domheid niet nog eens om mij mijnheer Morellet te noemen. Ik heet Isidore. Ik ben voor u Isidore en gii voor mij Jacques. Demarr drukte dankbaar de ljand van zijn pachter. ïk zal nooit vergeten. Morellet, wat gij daar voor mij doet! Ik vraag u niets, niets, volstrekt niets. Gij zijt ook altijd even goed voor mij geweest. Toen destijds de oogst Onder de baten begrijpen wij niet enkel die voor het vervoer van per sonen en goederen, doch ook de broodwinning voor het personeel der ondernemingen. Wat de wegen der provincie be treft, blijft gelden wat wij reeds schre ven over het nut der tramdiensten: zware vrachten schaden haar dek het vervoer van die vrachten over de tramlijnen staat gelijk met aanmerke lijke kostenbesparing voor het pro vinciaal bestuur. Wie erkent dat behoud der tram diensten in onze provincie nuttig en noodig is. zal de voo' genomen fusie be groeten als een zeer geëigend hulp middel ter verkrijging van een betere ordening van het verkeer en aldus van belangrijke verbeteringen en be sparingen in het personen- en goede renvervoer. (Wanneer de bestaande netten door één onderneming worden beheerd, zal overlading van vrachten tot de uitzon deringen gaan behooren). Nu de Regeering zich bereid toont de helpende hand te bieden, mag het provinciaal bestuur niet achterbliiven. Een verbintenis zonder beperking behoeven wij niet aan te gaan wii kunnen aan de vernieuwde onderne ming een redelijke kans geven om zelfstandigheid te verwerven. Een ter mijn van vijf jaar schijnt ons 'vol doende om dit doel te bereiken. Ook mag de te verleenen geldelijke steun de krachten der provincie niet te boven gaan. In de opgezette be rekening van de lasten en baten der exploitatie is aan dezen eisch voldaan. Voor de belangen van het tegen woordige personeel wordt gewaakt de ontwerp overeenkomst regelt op juiste wijze wat de nieuwe onderne ming zai hebben te doen voor de afvloeiende ambtenaren en beambten. Wat het personeel betreft, zouden wij nog een stap verder willen gaan en wel door toekenning van recht van vertegenwoordiging in het bestuur. In de ontworpen statuten wordt aan ons College het recht toegedacht, een commissaris te benoemen die tevens voorzitter van den Raad van Commis sarissen wezen zal. Uiteraard zal hier voor in aanmerking komen iemand met ruime ervaring op technisch en economisch gebied, die tevens de noodige hoedanigheden als leider be zit. Wii achten het zeer gewenscht dat ons óók de bevoegdheid wordt toegekend een commissaris te benoe men, die geacht kan worden het per soneel der onderneming te vertegen woordigen". Wij voor ons gevoelen voor de voorgenomen fusie niets. Immers zijn tramwegen uit den tijd en behooren zii tot de geschiedenis en om hen nu mogelijk nog eenige jaren kunstma tig in het leven te houden lijkt ons een onjuiste gang van zaken. Dat zii vroeger het personen- en goederen vervoer in verschillende streken van Noordbrabant op uitnemende wijze hebben gediend is waar. maar dat ze thans gerust kunnen verdwijnen is even waar. In de praktijk ziet men dat het hedendaagsche tramvervoer al zeer weinig heeft te beteekenen en dat auto's, autobussen en vrachtauto's de tram geheel en al op zijde hebben geduwd. Nu zijn Gedeputeerde Sta- ten bevreesd voor schade aan het wegdek wanneer de trams zouden verdwijnen en dus geen zware vrach ten meer langs hunne lijnen zouden kunnen vervoerd worden en deze per vrachtauto zouden moeten worden verplaatst. Dit bezwaar lijkt ons al zeer overdreven, want verreweg de meeste zware vrachten worden thans j reeds vervoerd met reusachtige zes- wielers en wat er eventueel van de trams bii hun verdwijnen bii mocht komen zou al heel weinig zijn in vergelijking met het tegenwoordige vervoer per auto over onze provin ciale wegen. Gedeputeerde Staten noemen als voorbeelden van zware tramvrachten het bieten-vervoer, het vervoer van houtvrachten, van bouwmaterialen enz. Maar Gedeputeerde Staten weten j toch ook wel dat het bieten-tramver- j voer de laatste jaren enorm is afge- nomen door de vrachtauto's, die groo- i te hoeveelheden suikerbieten naar de fabrieken transporteeren. En dit is ook zeer begrijpelijk, daar de vracht- j auto op de plaats der inlading komt en haar vracht dus niet overgeladen behoeft te worden. Wat houtvrach ten en het vervoer van bouwmateri alen betreft ziet men tal van vracht auto's, die onder hun grooten last gebukt gaan. langs de wegen snel len, terwijl tramwagens, beladen met hout of bouwmaterialen, "weinig gezien worden. En ook dit is begrij pelijk daar de vrachtauto haar vracht opneemt bii de opslagplaats van den verzender en haar aflevert bii den ontvanger aan huis of aan diens werk plaats, terwijl bovendien de vracht auto den kortsten weg kan rijden en dus veel vlugger dan de tram het vervoer kan bewerkstelligen. Gedeputeerde Staten hebben als ar gument vóór de fusie ook de ontne ming van eene broodwinning aan het personeel der ondernemingen. Dit is wel merkwaardig waar het Rijk zelf voorgaat met zooveel mogelijk per soneel aan den dijk te zetten en nu zou men zoo zeggen dat het juist geheel in de lijn zou liggen onzer overheidsorganen dat personeel zon der bezwaar zou kunnen worden af geschaft. Nogmaals de tram heeft afgedaan en nu gaat het naar onze meening niet aan haar met financieelen steun uit openbare kassen nog korten tijd op de been te houden. De uiterst moeilijke omstandighe den, waarin het bedrijfsleven verkeert als een gevolg van de algemeene cri- sis. stellen ook voor het bedrijfsau- tomobilisme vraagstukken aan de or de, waarvan gerust kan worden ge zegd, dat zii de levensbelangen ra ken van allen, die voor het uitoefenen van bedrijf of beroep op het gebruik van de automobiel zijn aangewezen. Van den eenling mag niet worden verwacht, dat hij voor die vragen de oplossing zal vinden, en werd zii ook gevonden dat hii er alleen in zou kunnen slagen, uitvoering te erlangen van de noodige maatregelen. Fe oplossing der bestaande moei lijkheden wordt nog bemoeilijkt, als de Overheden van land en gewest in het vrije bedrijfsleven ingrijpen en dit aan nog toenemende verzwaring en benadeeling blootstellen. Financieele steun aan de eventu eel gefusioneerde Maatschappij betee- kent dat het z.g.n. particuliere be drijf zal worden beconcurreerd en in desolaten toestand zal geraken met behulp van de gelden, die mede de particuliere bedrijven hebben opge bracht. De tram, die weinigen zullen wen- schen te behouden omdat zii overal naast zich vindt de auto voor ver voer van personen of goederen, mag niet kunstmatig door steun uit de openbare kassen een lijdend bestaan voortslepen. Zij moet haren eigen dood sterven. Nu kan men wel zeg gen dat het vervoer nh de fusie zal toenemen en dat de bedrijfsonkosten bii eene gefusioneerde Maatschappii aanzienlijk lager zijn dan bii eenige op zich zelf staande Maatschappijen, dit al moge waar zijn, maar dat de eventueel meerdere opbrengst en de mindere uitgaven de exploitatiekosten zullen kunnen dekken, gelooven wii niet. Wii gelooven dat alle trams binnen afzienbaren tijd zullen verdwij nen en hun vervoer zal worden over genomen door het moderne vervoer middel „de automobiel". Faten we het automobielwezen in zijn ontwik keling vrij laten, maar daarbii mo gen we niet blind zijn voor zijne gebreken. Het is tot op zekere hoog te nog een chaos, het is een al te vrij bedrijf en daarom eene wettelijke re geling die het bedrijf in de juiste banen leidt. mislukte, hebt gij mij nooit om de pachtgelden gevraagd en toen ik al mijn vee door ziekte verloor heeft uw beurs mij gered. Ik heb er u. ge loof ik nooit voor bedankt. Een boer bedankt niet gauw, maar hij heeft een goed geheugen. Een goede of een slechte daad vergeet hij niet en zoo heb ik 't ook niet vergeten. Maar dat is nog niet alles! Wat dan nog meer Gij zijt niet alleen op de hoeve. O, gij bedoelt moeder Morrellet, mijn vrouw. En uw moeder die is immers ook op de Rivaudière. De pachter haalde geruststellend zijn schouders op. Dat zijn twee beste menschen. Ik behoef 'tu eigenlijk niet te zeg gen, .want gii weet het. Bekommer u niet om hem. Daar zal ik wel voor zorgen. Demarr gaf den pachter tot af scheid de hand en zeide tot Haude coeur. Houdt moed: Haudecoeur. Gij zijt hier 300 goed als thuis. Ik zal u voor eenigen tijd niet terug zien. Maak u echter niet ongerust. Waar gaat gii dan heen. mijn heer Demarr De advokaat fluisterde den vluch teling toe. Naar Parijs! Collivet zoeken! De nevel was opgetrokken. Terwijl Jean Demarr de hoeve ver liet. .hoorde hij hoe Morrellet met een schaterlach tot Haudecoeur zeide: Kom Jacques, beste jongen, nog één glas en dan aan 't werk, hoor VI. Dienzelfden dag nam Jean Demarr nog de trein, die naar Parijs ging. Bii zijn afscheid had hii tot Gerard en Margaretha gezegd: 't Is Collivet, die de oplossing van 't geheim kentCollivet moet ik vinden en met hem moeten wij spre ken. In den namiddag bereikte hii Pa rijs en zonder zich den tijd te gun nen naar de boulevard Males herbes te gaan, begaf hii zich onmiddellijk naar de prefectuur van politie. Zijn naam was te zeer bekend, dan dat hij niet dadelijk toegang ver kreeg. Eenige minuten na zijn aankomst werd hii in 't kabinet van den chef van den veiligheidsdienst gelaten. Jean Demarr was zeer ontroerd en verlegen, toen hii zich tegenover den man bevond, die zulk een ge duchte macht bezat, en wien hii nu de geheele waarheid ging meedeelen. De chef was een te goed opmer ker. om niet onmiddellijk de ver legenheid van zijn bezoeker te be merken. Wat is er Mr. Demarr Kan ik u van dienst wezen Ja. antwoordde de advokaat. Gii "kunt mijn eer redden, mijn leven. {Ie eer en 't leven van hetgeen mij op aarde 't dierbaarst is. van mijn vrouw. Is mevrouw Demarr niet de we duwe van dien Beaupreault. die door een kantoorlooper vermoord werd Zoo is het. De chef begon belang in 't geval ONTROUW AMBTENAAR. Dezer dagen is aan het licht gekomen, dat door een ambtenaar der gasfabriek te Dordrecht fraude gepleegd is met munt- LEEUWARDEN^ u te stellen. Voor de tweede keer bin nen enkele dagen werd hem dien naam genoemd. Opnieuw zou men hem over dien moord spreken. Hij maakte een inleiding aan 't ge sprek en zeide: Gii weet. dat Haudecoeur uit Bourail ontvlucht en nu te Parijs is Ja, ik weet zelfs waar hii nu is. Ik heb u ernstige mededeelingen te doen. mijnheer. Ik wend mij tot u, want gij alleen kunt ons redden. Wendt gij u tot den magistraat, mijnheer Demarr Gii weet, een ma gistraat kan niet tot raadsman geko zen worden, want 't belang der justitie gaat boven alles. De magistraat zal. als hij alles vernomen heeft, kunnen zeggen, wat mii te doen staat. Ik vraag hem om geen belofte. Hij zal later moeten beslissen of hii 't smartelijke geheim, dat ik hem ga bekennen, openbaar moet maken. Jean Demarr had op zachten. droe vig waardigen toon gesproken. De chef was er door getroffen. Ik luister mijnheer Demarr, maar welke ernstige bekentenis gii mii ook te doen hebt en wat mijn handelwijze ook moet wezen, in mii zult gij steeds een vriend hebben. Demarr boog tot dank met zijn hoofd! Daarna begon hij de gebeurtenissen vanaf 't begin te verhalen, deelde den chef veel mede. wat dezen nog on bekend was, stapte vluchtig over den moord heen en verhaalde daarna de vlucht van Haudecoeur, en de be kentenis. die Margaretha den vorigen dag op. 't kasteel gedaan had. gaspenningen. De bedoelde ambtenaar is B. en W. onmiddellijk in de uitoefening van zijn functie geschorst. De verduiste ring bedraagt ongeveer f3000. ALS SOCIAAL-DEMOCRATEN BESTUREN. Het volgende is overgenomen uit het dagblad „Ons Noorden" „Ook in de gemeente Leeuwarderadeel hebben de sociaal-democratische bestuur ders den moed gehad om het gemeente belang hoven het belang van het perso neel te stellen. Zooals men weet is de burgemeester van Leewarderadeel een sociaal-democraat en een der wethouders ook. Dit college van B. en W. is bij den raad gekomen met een voorstel om de loonen van het gemeente-pensoneel met 5pCt. te verlagen. Niettegenstaande eerst ditzelfde voorstel in het georganiseerd overleg door het personeel was afgewezen. De motiveering van het college is be langrijk genoeg om hier even te memo- reeren. Zij luidt als volgt „Het feit, dat de inkomens der gemeentenaren gemiddeld 25 procent A 30 procent zijn gedaald, wat zon der overdrijving gezegd kan worden, is voor hen voldoende reden om op de loonen een korting toe te passen. Zij kunnen niet inzien, dat het per soneel in overheidsdienst in dezen tijd verschoond zou moeten blijven van het brengen van een offer". Dat is een geheel ander geluid, dan de sociaal-democraten in de Tweede Kamer deden hooren. Daar wees men elk offer, dooo het personeel te brengen, af Het tekrrt moest maar gehaald worden bij de bezitters. En de heer Ter Laan diende een motie in, waarin elke salaris-verlaging werd afgewezen". O ZWARE VARKENSAANKOOP DOOR DE CENTRALE. Van 28 November af niet meer op de markt, Ten einde alle misverstand te voor komen, vestigt de Ned. Varkens Centrale er nog eens de aandacht op, dat met ingang van 28 November 1932 door haar geen enkele aankoop van varkens meer op de markt zal geschieden. De vorige week heeft de N. V. C. ruim 2500 zware varkens voor den export kunnen koopen. Getracht zal worden, dezen export zoo danig uit te breiden, dat zoo spoedig mogelijk alle aangeboden zware varkens van een bepaald gewicht, voor zoover ze geschikt zijn voor den export, worden afgenomen. Ten aanzien van varkens van een gewicht boven 180 K.G., zal dit wellicht reeds dadelijk mogelijk zijn. O— De chef zag: onophoudelijk uit 't venster en scheen in 't geheel niet te luisteren, terwijl hij met zijn rech terhand op zijn schrijftafel trommel de. Maar dat was zoo zijn manier om te luisteren. Jean Demarr wist het. 't Was algemeen bekend op 't bu reau en de agenten zeiden dan: De patroon luistert niet! Neem je in acht!! Eindelijk zweeg Jean Demarr. Ik heb alles medegedeeld, zei de hij. Nu weet gii alles. Wat denkt gii er van Wat moet ik doen Wat kan ik hopen Arme vrouw! mompelde de chef. Dit was het eenige teeken van zijn ontroering, dat hij gaf. Ik kende de geschiedenis dez! ontsnapping van Haudecoeur. zeide hij, eenige dagen geleden heb ik 't be zoek van uw stiefzoon ontvangen. IK heb aanvankelijk gedacht, dat de val strikken, waarin Haudecoeur had moeten vallen, door mijnheer de Be aupreault en Collivet gespannen wa ren. Wat gii mij daar zegt, .wijzigt mijne meening. Nu wordt 't belang wekkend. Die Collivet speelt in dat alles een zonderlinge rol. die wij moeten door den. Zal 'tons gelukken? Ik kan er! geen antwoord op geven, want 't schijnt een schrander en sluw man' te wezen. Dat prikkelt mijn nieuws gierigheid juist. Zoolang ik de be weegredenen van dien Collivet niet doorgrond heb, blijf ik mevrouw de Beaupreault als een onschuldige be schouwen. (Wordt vervolgd). NIEIJWSBIi voor bet Land van lieosden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard 122. -O-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1932 | | pagina 1