BEZOEKT Jan G^ertzen, 's-BQSCH, CORSETTEN ARNOLD HOYER yiTïEMQÖP Coöp.B. Leenbank L.B. Meneiiii m inlap 31 pet W. TIMMERMANS ZOUEIST, F. Schreuder Zonen, Nieuwe Peulvruchten Eerste Kwaliteit Heusdensche Stoomboot-Maatschappij DIENSTREGELING BEDDEN, MATRASSEN DEKENS, MEUBELEN. Kerkstraat 49 - 's-BOSCH Botermarkt 0 104 - HEUSDEN C. BOUM AN Hötel Café Billard bij Restaurant Uitspanning Ruime Autogarages. WIJK EN AALBURG. HET VOORMALIGE PONTVEER TE ZALTBOMMEL. J.I. Zaterdag 18 dezer is de eerste rij- en Voetbrug over de rivier de Waal opengesteld en wel t>ij Zaltbommel. In het stadje was het een drukte van be lang; alles was in feestdos; veel vlag gen, op meerdere plaatsen muziek, legio automobielen en motorrijwielen enz. enz. Maar aan het veer was het stifi, ja doodeltijk stil. De vlag hing er half stok en twee oude veerknechts zaten op die bank in de pont zwijgend te kij ken naar al het druk gewoel en ge wemel op den wal. Het is met hen als m|et een ouden aapjeskoetsier, die zijn paard, waarmede hij gedurende ja ren vrachtjes heeft vervoerd en dat hem aan een flinken boterham hielp, aan den vilder moet verkoopen, omdat het dier alleen nog maar geschikt js om lichte vrachtjes over korten afstand Ut vervoeren en zulke vrachtjes door veranderde omstandigheden tot de zeld zaamheden zijn gaan behooren. Hij staart zijn ouden makker met een traan in het oog na. Zoo ook met de pont. De pont, die zeker een 6-tal menschen den kost gaf en waarmede het thans Hoewel de inkomsten vvan het veer De pachtsom bedroeg 1500 gulden, hooge pagtpenningen te betalen- ver- gedaan. Aldus geschiedde en zoo kwam in de ruime zwakken van den hertog Voor 't veergeld werd een behoorlijk zoeken rij voor dit jaer remissie van de gierpont weer en nu voor goed v,an Oelre verdwenen, mocht de Stad tarief vastgesteld. We doen er een en- 400 guld. "wordt hun toegestaen eene tot stand, zooals men die ziet op de toch de toegangswegen onderhouden, kelen greep uit: „Van eenen yederen remissie van honderd ducatons." j teekening van den zestienjarigen An- ook die aan de overzijde, in Tuil. waagjen, die met hoy, koorn, brant of Hoewel op den 5en April 1599 voor thony Kist, zoon van Ds. Joost Ge- Dst blijkt uit een stadsrekening van andersins, geladen off ongeladen, ever- Bommel al een geslaagde proef geno- rard Kist, predikant te Zaltbommel, en 1541, w.aanin deze post voorkomt: .,La- vaert, toecomende den Burgeren van men was met een gierpont, uitgevon- oudsten broer van den bekenden kerk ten maken den Veerdam tot ,Tuyl, daer- Boemel, tot elcke reyse, bij die over- den door Pieter Gabrielsz Croon van toe gecoft v.an Aert van Haeften 27 willigen, ad één braspenning elcke willich". Toen Bommel in 1572 de zijde van den opstand koos, werd het Veer Do meingoed. In 1579 sloot de Prins van Oranje met de stad een contract, waar in o.a. bepaald werd, dat uit de op brengst van het Veer jaarlijks een som van 450 gul. aan de stad zou worden uitbetaald als subsidie voor het trac- tement van den predikant. Dit sub sidie werd door de Rekenkamer van Gelderland uitbetaald tot 1624, daarna niet meer. Om een proces te voorko men, werd in 1638 een nieuw contract gesloten tusschen de Geldersche Re kenkamer en de Stad, waarbij het Veer voor den tijd van twee en dertig jaar werd 'afgestaan aan Bommel, welke tijdelijke afstand in 1670 werd omge- voert, vijf oortstuyver. Zegwaard, schijnt men 'toch niet tot historicus N. C. Kist. Niet zonder trots schrijft hij er onder ,,ad vitam". Deze gierpont bleef in gebruik tot 1886, in welk jaar 'ze door de kabel aandacht van de zaak afgeleid door pont werd vervangen, terwijl al eerder Van uytheymse koets- ofte vrachtwa- het 'nvoeren van 'deze nieuwigheid te giëns, met twee off drie ruyn- off meeri- ^in overgegaan: misschien werd de peerden, sal den pachter ontfangen drie stuyvers; so het henschpeerden syn, sal hij gienieten ses stuyvers; van een koetswagen, di>> met ses peerden ge- meletwaard, waarbij Bommel ten twee- uur de personen naar iden overkant reden wordt, twclff stuyvers". Voor de male een bele2 had te doorstaan, bracht, een gezadeld paard moest men betalen In 1657 atthans is 'er Seen gierpont: Hoe enorm het verkeer de laatste anderhave stuiver, voor een ongcvade'd 'mmers in October van ;dat jaar wor- jaren is toegenomen, blijkt het best den de bur ge meesters Verbolt »en Hol uit enkele cijfers: in 1932 werden er een nieuwe invasie, in de volgende de roeibooten moesten wijk.n Voor het maand, van de Spanjaarden in de Bom- kittige stoombootje, dat om het half onverbiddelijk is gedaan, omdat veran-zet in een pacht, waarbij de Stad de derde omstandigheden ook haar dien- j verplichting op zich nam jaarlijks een sten niet meer verlangden. Mismoe- bedTag van 25 pond aan de Rekenka- dig zijn haar schippers. mer te betalen. Deze pacht werd weer Het is uit met de Bommelsche pont, aangegaan voor 32 jaren en werd in die ons heel vaak heeft overgezet maar 1702, 1733 en 1766 telkens voor een die ons ook dikwijls in woede heeft zelfden termijn verlengd, terwijl in 1733 doen ontsteken, omdat zij van het ge- D66 werd bepaald, dat leden van duld al te veel vergde. Of ze ons lang die Rekenkamer en haar personeel vrij liet wachteti om ons naar de overzijde 'en overtocht zouden genieten. te brengen, daarover bekommerde ze zich weinig. Ze ging haar gewonen gang en haast had ze nimmer. In de Nieuwe Rotterdamsche Cou- Tijdiens de Fransche overheersching wtercf verzuimd het contract, dat in 1798 afgleloopen was, te vernieuwen, zoodat toet stilzwijgend bleef doorloo- rant van Zaterdagavond j.l. lezen we plen tot uit Februari 1893, op weiken eene zeer belangrijke bijdrage over Hetdatum toet veer aan het Domein te- Bommelsche Veer 'van den Heer H. ruggiebracht werd, zoodat het bij de Beckering Vinckers, oud-leeraar aan de herkrijging onzer onafhankelijkheid Hoogere Burgerschool te Zaltbommel. Rijksvieer werd, wat het bleef tot op We achten haar voor een deel onzer heden. lezers hoogst interessant en daarom j Van ouds gfebruikte men voor het willen we 'haar hier afdrukken. overzetten van personen en klein vee, paard, teen os, een koe, één stuiver. Voor een schaap vier penningen, voor een varken acht. „Item die burgeren zuilen voor haer lyff te veerloon geeven vier pen ningen (dus evenveel als voor een schaap of een half varken!) ten ware bij groot water, dat men tot Tuyi aen den dijck moste aenvaeren, dan sullen sy versculden dubbele geit." „Eij tijden van ijsganck sal yeder- een gehouden syn te betaelen na de gelegenheyt van den tyt ende 't weder". Natuurlijk werd in den loop der rij den dit tarief nog ai eens gewijzigd en aangevuld, maar de pachtsom on derging in de 17e, 18e en 19e eeuw betrekkelijk weinig verandering, wel een bewijs, dat het verkeer vrij sta tionair was: de groote toeneming dag- teekent pas uit de 20e. Wel kwamen er voor de pachters soms slechte jaren, maajr bijna altijd werd de Magistraat bereid gevonden hun in de pachtsom tegemoet te komen. Zoo lezen we in een van de Resolutieboeken op 24 Juli gecommitteerd om tezamen met 'den Ambtman te confereeren met '„zeker persoen", die aangeboden had „voor de stad Boemel een gierbrug (gierpont) op de rivier te leggen", zooals er se dert 1657 al voor Nijmegen met suc ces gebruikt werd. 't Is mogelijk, dat men toen op dit aanbod is ingegaan, -hoewel thet niet b.ijkt, maar in ieder geval schijnt men overgevoerd 99.009 auto's en was het veer verpacht voor f 19.890. Behoudens een tusschenpooze van twee jaar (192426)) was het veer se dert 1880 in handen van de familie Van Hattem. En nu gaat dit veer verdwijnen. Duizenden in den lande zullen er her inneringen aan behouden: sommigen aangename, anderen onaangename, al naardat ze oog hadden voor natuur- Bruine Boonen. Witte Boonen. Erwten. Split-erwten. Verkrijgbaar bij TEL. 9 HEUSDEN. maag- en spoelwormeD, zoo wel bij volwassenen als bij kinderen verdrijft men zeker en snel met de beroemde, lekkere Wormpoeders Fermitan" bodig ter zijde gezet. Na meer dan overgingen. Uit het contract, dat de duizend jaar de verbinding te hebben stad in 1639 met den eersten pachter onderhouden tusschen den Noorder- en van h'et veer, Geurt Engelen, sloof, Zuider-wal van de Waal, wordt ze wieten we, dat de stad de groote en uitgeschakeld als niet meer beantwoor- d'e kleine pont leverde, maar dat de dend aan de eischen van het moderne pachter verplicht was „te houden trij- verkeer. Meer dan duizend jaar! Want nen last en cast ses veerscuyten ende zonder twijfel bestond het veer ai in dleselve nae behoorens te bemannen 850, het jaar, waarin we Bommel voor om eenen yederen goet gerieff te doen", het eerst genoemd vinden. Aan dat veer heeft de stad, zoo niet haar ont staan dan toch zeker haar opkomst te danken, daar het lag in den land weg, dié Brabant verbond met het Sticht en 'den belangrijken waterweg, de Waal, kruiste. Oorspronkelijk be hoorde het veer aan den Keizer va* het Duitsche Rijk, als eigenaar dier .groote stroomen, maar toen deze zij* rechten op de groote wegen en de bevaarbare rivieren, op het heffen van tollen enz. in Gelderland, afstond aan den Graaf (Hertog) van Geire, kwam ook het 'veer van Bommel in diens erfelijk bezit. Aangezien de inkomsten van het veer derhalve niet de Stad ten goede kwamen, vinden we het in het Oud-Archief der stad zelden vermeld, althans niet vóór 1572, het jaar waarin Bommel zich losmaakte v,an Spanje. Alleen toevallig vinden we het zoo nu en d,an genoemd. Zoo bijv. in een rekening vvan de ,S. Martenskerk, d.a. 1467, bevattende de uitgaven ge daan ter verkrijging van de Pause lijke bul vooir de stichting van een altaar ter eere van Sunte Olof. Een kanunnik en de vicaris Wiihem Schoen reizen in 't belang van die zaak naar Utrecht, maken gebruik van het veer en betalen daarvoor samen „enen stu- ver". Ook wordt er v,an gesproken in d,at merkwaardige stuk van 'tjaar 1501 opgesteld door den Schout bin nen Boemel, J,an Roelofs, waarin hij zijn hertog, Karei van Geire, tracht te bewegen zijn Tolhuis, d,at buiten de waterpoort lag, op de plaats waar j nu het gebouw van de Sociëteit „De j Verdraagzaamheid" staat, te versterken en in te richten tot een gerieflijke en veilige woning om hem te herbergen, ais hij in de stad vertoeft. Hij schildert hem hoe genoeglijk hij daar zou wo nen: „het is dat hoichste huys, dat in der Stat is ind leet soe lustich opten sconen stroem (de Waal) rnd biedt een suverlike wanderingé op dat Sant langs dat water, oick Uwer Genaden peer den te weteren int te beriden (te dren ken en af te rijden), die seeep op iad tfeder sien vaeren, die aldair vertol len, dair menich scyp verbiveert, dat Uwer Genaden ghift (geeft oplevert) te tol meer dan 399 enckele gulden. Oick besiet men aldair dat veer stat, wie d.air over ind weder; overvaeren ind als men boven gheet. soe siet men twe of drie milen rond omheer in Holtant, "in 't Sticht (de Dom), in Br.abant". Hieruit blijkt, dat toen het veer op dezelfde plaats lag ak nu. er niet iang plezier van gehad te heb ben, daar men in 1729 alweer tot de schoon, of slechts business-men waren, zeilpont is teruggekeerd daartoe waar- die zich groen ergerden, wanneer ze schijnlijk gedwongen mits verande- soms wat lang moesten wachten we- ringe in de rivier en een opcomend gens het drukke scheepvaartverkeer, middeisant." of omdat er een storm woedde, of hee- Ook in 1779 maakt men nog gebruik r'emaal niet over konden' ,daar de ri" van de zeilpont blijkens een resolutie v'er me* zwaar drijfijs bedekt was. in dat jaar genomen: .;,Haer Weled. ^ooi deze ongeduldigen is de nieuwe en Agtb. hebben na .deliberatie goet- verkeersbrug een uitkomst; nu kun- gevonden en verstaan, dat voor deze nen ze maal doorjakkeren, reyze en zonder eenige .consequentie Maar voor de Bommelaars is het ver- aan den pachter van het veer voor fijnen van het veer een onherstelbaar deze stad zal worden 'toegestaan een verlies. De neringdoenden vreezen voof nieuwe spriet in d'e veerpont voor sdlade in.hun zaken en veIe eerbare 1709: .,op requeste van Gerrit en G.:js- Stadsrekening te doen maken en dat, burgers' die gewoon waren s avonds, bert van den Steen, veer.uyden over de om alle speculatie hieromtrent weg te voor ze slapen gingen, nog even een rivier de Wael alhier, remonstrerende nemen, in de conditie van de verpach- dichtje te scheppen aan het Veer waar dat sy voor ses jaeren dat veer ge- 1 ting van het voorzegde veer specificq a^'9d wa* te zien is", zijn bang, dat pacht hebben voor 1409 gulden jacr- sal worden bepaald, dat ;mast, spriet. /c n'e* z0° gauw 'meer zullen inslapen, rijks en het God behaagt heeft door zeyïen enz., schoon dezelve vernieuwd a's ze da^ wandelingetje missen. Maar vehemente winters, stormwinden en moeten worden, onder de 'reperatie (die we hebben goeden moed, dat dat mee vallen zal, want hoe "stil, hoe rustig zal het worden in fde stad nlu het ver meer dóór, maar er langs „Na meer dan tien eeuwen trouw roieibooten, voor het overbrengen van lang aanhoudende vorst, byzonder in tot der pachterslasten blijft) behoren." haar plicht te hebben gedaan, wordt wagiens, paarden en groot vee ponten, j desen ja,re 1709 voors. rivier voorden Wanneer in Maart 1793 generaa' De- zal net wPr( ze van den kabel genomen en als over- j die, van mast en tuic voorzien, zeilend rijt va,n twe a drie maenden innavi- jean van de Fransche arinée verlangt, keer er n'et gabel te maken, mitsgaders door de dat er een gierbrug .over de waal ge- doorbraken van de dijken, so in Tie're- slagen zal worden, „daar er een ster als in Boemelre-weert, s-ij supplianten I k,e passage van cavallerie 'is aange- niet of weynig «ntfangen ende ge- kondigd", wordt h,em geantwoord, dat profiteert hebben, dugtende dat door zulks onmogelijk is, maar dat het 't bes- de opgemeide doorbraken geen passa- t,e zal wezen een gierpont aan te bren- gie of gerey van wagens en peerden g.en, zoo als men gehad heeft den geheelen somer •sal rijn, zijnde en daartoe te gebruiken de aak, die rij supplianten 'derhalve onmagtig so [voorheen als zoodanig heeft dienst gaat. Meer gevaar bestaat er, ons in ziens, dat Bommel heelemaal inslapen zal, tenzij de grootsche plannen tot op richting van een Bommel-lido (hoe welluidend 'klinkt dat!) tot uitvoering komen." O— JS. V, Aangevangen 19 September. HEUSDEN—ROTTERDAM. Van HEUSDEN: Maandag en Dinsdag v.m. 1.30 u.Don derdag v.m. 5 en 7 u.Vrijdag v.m. 5 u. Van ROTTERDAM: Maandagmid. 2 u.Dinsdagmid. 12.45 u. Donderdag, Vrijdag en Zaterdagmid. 12 u. HEUSDEN—QORINCHEM. Van HEUSDEN Maandag v.m. 1.30 en 6 u.Dinsdag v.m. 1.30 u.Donderdag v.m. 5 en 7 u.Vrijdag v.m. 5 u. Van GORINCHEM Maandag, 's middags 12 u. en n.m. 3 u. Dinsdag n.m. 3.45 u.Donderdag, Vrijdag en Zaterdag n.m. 3 uur. VEED1ENST 's-HERTOQENBOSCH. Van ANDEL naar 's BOSCHWoensdag v.m. 4.u. HEUSDEN 5.30 u. Van 's BOSCH naar ANDEL: Woensdagmid. 12.30 u. n.m. Hoofdkantoor Gorinchem, Tel. No. 9 J. H. Tupker, Kantoor Heusden, Tel. No. 7 van Jacoba Maria Wortelboer, ri 85 eent per doos bij Apothekers en Drogisten. van ouds bekend ST. JANSSTRAAT 10—12 TELEF. INTERC. 436 Reclamewagens speciaal tarief. zeer voordeelige prijzen, zoowel in Courante als betere soorten houden wij HEUPGORDELS. BUIKBANDEN. BUSTEHOUDERS. JARRETELLE-GORDELS. Kassier: A. MICHAËL. KASSIERS EN COMMISSIONAIRS IN EFFECTEN. W AALWIJK, TELEFOON 55. ALLE BAHIICZAKEÜ. ALLE ASSURANTIËN. Wegens uitbreiding onzer Safe-inrichting zijn wederom loketten verkrijgbaar. Uitsluitend a Contant. mw&E 4 t o. de Nederl. Bank SOL1ED, SIERLIJK EN GOEDKOOP

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1933 | | pagina 4