1
3
materiaal is zoo zuiver ea geetad als
BSK SCHOOLJURK EN -SCHORT.
Een zeer gemakkelijk te maken school
jurk is wel Model No. 459. Het rokje, dat
onder de lange blouse zit, wordt gemaakt
op een voeringlyfje, zoodat het kind geen
knellende elastieken om het middel
krijgt, en toch de kans loopt dat het rok
je afzakt. Zet men echter het rokje op
een voeringlijfje, dan is het altijd op zijn
plaats en de snit blijft beter er in, want
door het elastiek krijgt men valsche
plooien in den rok. Het volgende voordeel
ids, dat u veel minder goed noodig hebt,
hebt, want het rokje, dat op een voering
lijfje vast zit, kan b.v. even boven de
heup beginnen, terwijl een rokje, dat met
een elastiek vastzit, op de taille begint.
Het rokje bestaat zoowel voor als achter
uit twee diepe stolpplooien, terwijl het
verder recht neerhangt. De blouse heeft
«een avsrhemdidee. De schouderstukjes
houden voor- en achterpand samen, ter
wijl de mouw en de hals er ook aan vast
zitten. Dit schouderstukje wordt dubbel
genomen en aan den binnenkant er pre
cies tegen aan gezet als bovenaan, daar
door zijn de rafels meteen geheel wegge
werkt. Het voorpand heeft een split, slui
tend met drie knoopjes en een puntig uit
loopend boordje, waarvan elk puntje
eveneens met een knoopje wordt vastge
maakt. Naar verkiezing kan er een das
of strik op worden gedragen of het kan,
zooals op de teekening, zonder verder ver
siering blijven. Een aardige borstzak
iwordt links aangebracht. De blouse is vrij
lang, tot even over de heup en wordt met
een breede band van onderen afgewerkt.
De mouw is flink wijd, de overtollige
ruimte wordt gerimpeld en in de man
chetten weggewerkt. De manchet kan hee-
lemaal gesloten worden gemaakt of met
een knoop en knoopsgat sluiten.
Het tweede plaatje No. 4C0 is een
schoolschort. Een vierkant geknipte pas,
welke tevens de armsgaten vormt, houdt
Hhet voorpand en de achterpanden van het
schort samen. Het voorpand heeft eenige
diepe plooien, terwijl de zoom goed breed
wordt genomen. Het schort sluit van ach
teren en is óf geheel open, óf half geslo
ten, zoodat het over het hoofd moet
:,worden aangetrokken. De achterpanden
hebben eveneen§ ieder een diepe plooi.
De sluiting geschiedt bij den pas met een
paar parelmoeren knoopjes. Een zakje
links-vóór staat vlug. Op de teekening
ziet u inplaats van een ceintuur van het
zelfde materiaal als het schort een lintje
met een knoop, waaraan lange slippen
zitten. U kunt evenwel heel goed een
smalle ceintuur maken met een knoop en
knoopsgat. De ceintuur dient feitelijk al
leen om de plooien op hun plaats te doen
houden, het schort gaat anders te wijd
aitstaan.
E'EN WARME WOLLEN BLOUSE.
No. 656 laat u een heerlijk warme wol
len blouse zien, die is gemaakt van En-
gelsche wollen stof, met een gebreid
board om het middel en gebreide man
chetten om den pols. Dit maakt de blouse
tot iets aparts. Het boord en de manchet
ten moeten natuurlijk van precies dezelf
de kleur wol worden gebreid als waarvan
de blouse is gemaakt, zoodat men niet het
idee krijgt, dat men geen goed genoeg
had en er maar een boord aan gebreid
heeft om toch tot de vereischte lengte te
komen! Neen, daarvoor is het model te
aardig en men moet goed laten uitkomen,
dat de blouse inderdaad volgens dit mo
del is bedoeld.
De blouse wordt gewoon over het hoofd
aangetrokken en heeft geen sluiting. De
hals is afgewerkt me een kleine schuine
bies, terwijl een klein strikje op den V-
vorm valt. Voor- en rugpand zijn geheel
recht, terwyl ook de mouw glad is ge
nomen. De blouse is evenwel goed ruim
en moet overblousen, zoodat het boord
wordt gezien.
Patroon verkrijgbaar a 58 ets. (plus
12 ct. verzendingskosten) L. v. Meerder -
voort 45a, Den Haag).
VIER MODERNE KAPSELS.
Ofschoon er een poosje geleden sprake
van was, dat de lange haren weer in de
mode zouden komen, is dit tot nu toe niet
gebeurd. De hedendaagsche moderne
vrouw, die veelal haar arbeid buitens
huis heeft, vindt de korte-haardracht
veel te praktisch en gemakkelijk, dan dat
zij er afstand van zou doen. Als wij al
leen maar denken aan al die haarspelden,
die onze grootmoeders en moeders en
misschien ook wijzelf vroeger in ons hoofd
moesten steken om toch vooral te zorgen,
dat het kapsel goed op haar plaats bleef,
neen, dan wenschen wij de lange haar
dracht niet meer terug! Er zijn menschen,
die beweren, dat het korte haar niet vrou
welijk staat, maar als wij de moderne
kapsels op dit plaatje bekijken, dan moe
ten wij het tegendeel beweren. Tegen
woordig, nu het permanenten van het
haar zoo weinig geld kost, vergt het van
ons 'n kleine moeite om er verzorgd uit
te zien. Onze teekening laat u een 4-tal
nieuwe kapsels zien. Het eerste heeft een
platte piek, die tegen den slaap wordt
aangedrukt. Dit kapsel heeft maar een
zoo'n piek, doch er zijn er, waar de ge-
heele zijlok op deze manier naar voren
wordt gekamd. Er zijn echter maar enkele
personen, die iets dergelijks staat en men
kan dit ook niet bij 'n daagsche japon
dragen, daarvoor moet men geheel iii
„stijl" gekleed zijn. Het tweede kapsel
heeft een eigenaardigheid te zien, die
doet denken aan de portretten van onze
moeders of grootmoeders omstreeks 1890.
Het geheele voorkapsei bestaat uit pon-
nie, dat sterk gekruld is. Op de oude por
tretten ziet men dit ook wel, soms waren
die ponnieharen zoo gekruld, dat het ge
leek, alsof onze voorouders een mutsje
op hadden. Alleen is in het moderne kap
sel het achterhaar ook kort en gekruld,
terwijl de achterharen van de dames der
oude portretten in een knoetje in den neK
was gedraaid. Trouwens als men het pro
fiel van het tweede kopje beziet, geeft het
een ouderwetschen indruk. Zoo ziet u,
dat er ook nu niets nieuws onder de zon
is. Het derde plaatje heeft heel weinig
gegolfde bovenharen, doch de kroonharen
zijn tamelijk kort gehouden en naar bo
ven gekruld, zoodat men toch een randje
krulletjes krijgt, wat onder den hoed fleu
rig staat. De nekharen zijn vrij lang en
hoog opgekruld. Het laatste kapsel heeft
geheel glad bovenhaar,, terwijl de punt
ten in tegenstelling met het derde kapsel
naar beneden zijn gekruld en als 't ware
eea gekeei varaiea met de zij lok, welke
weer krullend in het achterhaar door
loopt. Dit kapsel is tamelijk ingewikkeld
al ziet het er eenvoudig uit, omdat hier
de „coupe" alles doet.
EEN ANTIKE KAST.
In sommige huizen bestaan nog van die
prachtige kostbare antieke kasten, welke
half buffet, half kast, voor verschillen
de doeleinden te gebruiken zijn, maar aan
de kamer, waarin zij staan, altijd een ze
kere voornaamheid geven.
Onze teekening toont u zoo'n kast van
mahoniehout, waarvan de opgelegde pla
ten ip verschillende richtingen van de
houtnerf gemaakt zijn. Daardoor krijgt
de kast als het ware iets levends, want,
waar het licht er op valt, veranderen de
effecten ieder oogenblik. Men zou deze
kast zeer goed voor buffet kunnen inrich
ten, doch zij leent zich ook uitstekend
voor boekenkast. Juist de opstaande plan
ken geven aan dit idee meer waarde. In
de middelste vakjes zijn hier eenige mooie
antieke stukken porcelein gezet, doch
men kan natuurlijk heel goed ook die
middelste vakken voor boeken gebrui
ken of er een mooie pul of schaal met fel
gekleurde vruchten in zetten. Tegen si
naasappelen en appelen b.v. staan don
kerblauwe druiven schitterend en is een
aanwinst voor het kleurenspel der ka
mer!
Men ziet verder, dat het onderste ge
deelte bestaat uit drie kastjes, waarboven
drie laden zijn aangebracht. Als buffet
zopden deze laden natuurlijk dienen voor
het opbergen van het zilver en het tafel
goed, terwijl als men er een boekenkast
van heeft gemaakt, deze laden zich bij
zonder eigenen voor het bewaren van
foto-albums, dagboeken, kasboeken en al
dergelijke, die meer voor privé gebruik
zijn en waarin niet iedereen behoeft te
kunnen lezen.
In de kastjes kan men dan allerlei op
bergen als brievenmappen, tijdschriften,
muziek en al datgene, wat nogal romme
lig is, doordat do afmetingen allemaal
verschillend zijn. Als buffet bergt men
daar het ontbijt- en zoo mogelijk het eet
servies in of alleen het kristal of de mo
derne glazen en karaffen, het olie- en
azijnstel en dergelijke tafelbenoodigd-
heden.
Doch ook in het boudoir eener vrouw
zou een dergelijke kast een zeer goed
figuur maken. Dan zouden de opstanden
kunnen worden gebruikt voor allerlei
kleine snuisterijen, de laden voor onze
kostbaarheden en zakdoekjes, handschoe
nen, kousen, enz., terwijl de kastjes een
kostelijke ruimte bieden voor onze onder-
kleeding. Zoo is er dus van alles met die
mooie ouderwetsche dingen te beginnen
en als u in het gelukkige bezit er van
bent, waardeer dit dan, want de kasten
zijn héél wat mooier dan die men tegen
woordig zooveel billijker op de markt
ziet gebracht. Men heeft natuurlijk tegen
woordig ook prachtige kasten, doch dan
moet men zeer diep in zijn beurs grijpen,
wat ook niet anders kan, daar de echte
mooie meubelen toch altijd nog handwerk
blijken te zijn. De machines mogen dan
misschien de paneelen en deuren op maat
hebben gezaagd, maar de afwerking, het
inlegwerk, enfin kortom alles, wat juist
„het" is, moet door vakmenschen geschie
den en dat kost altijd veel meer geld, dan
wanneer men eenvoudig fabrieksgoed
aanschaft, doch waarmede men dikwijls
een gezellige kamer kan bederven, dtar
a leeiyke alg*meonèiw4(.
DE MODERNE
SPORTBEOEFENAARSTERS.
Schoonhead overwint! Men zegt, dat al
les wat vrouwen doen, zij dit met een
zekere gratie en een natuurlijke charme
doen en er tevens op bedacht zijn hun
charmante gebaren en handelingen zoo
mogelyk te onderstrepen. Het is nog niet
eens zoo heel lang geleden, dat de ijve
rige sportbeoefenaarsters, zooals de
schaatsenrijdsters, de ski-sters, de tennis
speelsters, enz. zich enkel en alleen
„praktisch" kleedden. Op gratie werd
toentertijd weinig of niet gelet; wanneer
de kleedingstukken gemakkelijk zaten,
werden ze gebruikt. Dit is thans heel
iets anders! Men heeft het woordje prak
tisch met charmant willen vereenigen en
is vooral de laatste seizoens hierin bui
tengewoon goed geslaagd!
Wol zal dit jaar bijzonder in het teeken
der praktische winterkleeding staan, en
terecht, want welk materiaal is zoo ge
makkelijk en duurzaam te verwerken als
de heerlijke sportwol, welke thans in alle
moderne kleuren verkrijgbaar is? Vraagt
men aan een ras-echte sportliefhebster
wat de nuttigste kleoding ter beoefening
van alle takken van sport is, zij zal u ten
antwoord geven: „Natuurlijk wol! U weet
toch immers: poreus, licht draagbaar, soe
pel en elastisch...." Zij weet, dat prak
tisch, hygiënisch en charmant met elkaar
gepaard kunnen gaan zonder veel kos
ten. En ook de geneesheer en zullen deze
bewering onderskepen, want gééa kleed-
echte schapenwol.
Wil de moderne vrouw en het meisje
van heden iets praktisch ondernemen,'
dan moet zulks met een zekere elegaace
gepaard gaan en wanneer zij zulks zich
niet èn met smaak én met charme kan ver
eenigen, zal zij haar „praktisch" plan niet
ten uitvoer brengenWellicht zullen
er enkelen zijn, dde bij deze boute bewe-j
ring de schouders ophalen en glimlachen,1
doch zij berust op waarheid. Maar geluk-'
kig is de moderne sportieve vrouw in
staat zich zonder een te groote uitgave
èn doelmatig èn elegant te kleeden. Men]
beweert wel eens, dat de vrouwelijke
ernst in vroeger jaren naar de keuken;
rook en naar de stof uit wetenschappelijk
ke boeken; thans geurt deze ernst naar
parfum, naar huidcrême en straalt in
nieuwe modekleuren, waarbij men niet
vergeet, zich in moderne vormen te bewe
gen En in deze gestalte is de vrouw;
ook overwinnend gebleven en kun met
het volste recht de twee woordjes
„Schoonheid overwint!" worden toege
past. De „blauwkous" van vroeger is
thans van zijde en zijn „blauw" is „bleu
a la Mode".... Maar om op onze tegen-
woordige sportkleeding terug te komen: i
wol beheerscht de sportmode; welk een'
beeldige en geraffineerde modellen vindt'
men niet in de nieuwe sporbtoiletjes en
de lieftallige Weener sportcostuums! Bij
het eene model vindt men vernuftig aan
gebrachte garneering aan armen en hals,
zooals de thans zoo gewilde rolnaden,
de applique's en de nikkelen-knoopgar
neering; bij het ander sportcostuum zijn
het de breede epaulets, welke de bijzon-'
derheid aan het kleedingstuk brengen en
dan de astrakan- en breitschwanz-garnee-
ring. Welk een verscheidenheid op het
gebied der sportkleeding! In vroeger ja
ren overwonnen de vrouwen en meisjes
de mannenharten op de balzaal; tegen-;
woordig doen zij het in moderne sport
kleeding.... En is het dan eigenlijk ook
niet de signatuur, waaronder de moderne
vrouw door het leven gaat en glim-J
lachend overwint
MODERNE TAFELVERSIERING.
Ik hoor u al zegge»„Waterglazen zijn
coch geen tafelversiering", maar daar
hebt u niet geheel gelijk in. Want tegen
woordig, nu de glasfabrieken zulke bui
tengewoon mooie vormen van glazen en
karaffen in den handel brengen, is het
glas niet alleen gebruiksvoorwerp, maar
wel degelijk ook tafelversiering geworden
Op de teekening ziet u een sierlijke kan
van groen glas met zes bijbehoorende gla
zen, die werkelijk een lust voor de oogen
zijn.
Ook de compotstellen, of de slabak met
hors d'oeuvres-schaaltjes, zooals de an
dere helft van de teekening te zien geeft,
verheugen zich steeds meer in de aan
dacht der kunstenaars en men ziet wer
stellen in zachta
kelijk wondermooie
kleuren uitgevoerd.
Het hier afgebeelde glazen stel heeft ia
den bodem nog speciale motieven gegra-J
veerd. Dit is aan den buitenkant van het:
glas gedaan, zoodat de binnenkant ge^
heel gaaf is gebleven en dus gemakkelij
schoon te houden is. Een tafel, gedek'
met aardig bestek en voorzien van glas-'
werk in goeden vorm geeft iets feeste-j
lijks, wat in dezen tijd geen kwaad kan,]
zelfs al gebruiken wij het eiken dag.