1 3 materiaal is zoo zuiver ea geetad als BSK SCHOOLJURK EN -SCHORT. Een zeer gemakkelijk te maken school jurk is wel Model No. 459. Het rokje, dat onder de lange blouse zit, wordt gemaakt op een voeringlyfje, zoodat het kind geen knellende elastieken om het middel krijgt, en toch de kans loopt dat het rok je afzakt. Zet men echter het rokje op een voeringlijfje, dan is het altijd op zijn plaats en de snit blijft beter er in, want door het elastiek krijgt men valsche plooien in den rok. Het volgende voordeel ids, dat u veel minder goed noodig hebt, hebt, want het rokje, dat op een voering lijfje vast zit, kan b.v. even boven de heup beginnen, terwijl een rokje, dat met een elastiek vastzit, op de taille begint. Het rokje bestaat zoowel voor als achter uit twee diepe stolpplooien, terwijl het verder recht neerhangt. De blouse heeft «een avsrhemdidee. De schouderstukjes houden voor- en achterpand samen, ter wijl de mouw en de hals er ook aan vast zitten. Dit schouderstukje wordt dubbel genomen en aan den binnenkant er pre cies tegen aan gezet als bovenaan, daar door zijn de rafels meteen geheel wegge werkt. Het voorpand heeft een split, slui tend met drie knoopjes en een puntig uit loopend boordje, waarvan elk puntje eveneens met een knoopje wordt vastge maakt. Naar verkiezing kan er een das of strik op worden gedragen of het kan, zooals op de teekening, zonder verder ver siering blijven. Een aardige borstzak iwordt links aangebracht. De blouse is vrij lang, tot even over de heup en wordt met een breede band van onderen afgewerkt. De mouw is flink wijd, de overtollige ruimte wordt gerimpeld en in de man chetten weggewerkt. De manchet kan hee- lemaal gesloten worden gemaakt of met een knoop en knoopsgat sluiten. Het tweede plaatje No. 4C0 is een schoolschort. Een vierkant geknipte pas, welke tevens de armsgaten vormt, houdt Hhet voorpand en de achterpanden van het schort samen. Het voorpand heeft eenige diepe plooien, terwijl de zoom goed breed wordt genomen. Het schort sluit van ach teren en is óf geheel open, óf half geslo ten, zoodat het over het hoofd moet :,worden aangetrokken. De achterpanden hebben eveneen§ ieder een diepe plooi. De sluiting geschiedt bij den pas met een paar parelmoeren knoopjes. Een zakje links-vóór staat vlug. Op de teekening ziet u inplaats van een ceintuur van het zelfde materiaal als het schort een lintje met een knoop, waaraan lange slippen zitten. U kunt evenwel heel goed een smalle ceintuur maken met een knoop en knoopsgat. De ceintuur dient feitelijk al leen om de plooien op hun plaats te doen houden, het schort gaat anders te wijd aitstaan. E'EN WARME WOLLEN BLOUSE. No. 656 laat u een heerlijk warme wol len blouse zien, die is gemaakt van En- gelsche wollen stof, met een gebreid board om het middel en gebreide man chetten om den pols. Dit maakt de blouse tot iets aparts. Het boord en de manchet ten moeten natuurlijk van precies dezelf de kleur wol worden gebreid als waarvan de blouse is gemaakt, zoodat men niet het idee krijgt, dat men geen goed genoeg had en er maar een boord aan gebreid heeft om toch tot de vereischte lengte te komen! Neen, daarvoor is het model te aardig en men moet goed laten uitkomen, dat de blouse inderdaad volgens dit mo del is bedoeld. De blouse wordt gewoon over het hoofd aangetrokken en heeft geen sluiting. De hals is afgewerkt me een kleine schuine bies, terwijl een klein strikje op den V- vorm valt. Voor- en rugpand zijn geheel recht, terwyl ook de mouw glad is ge nomen. De blouse is evenwel goed ruim en moet overblousen, zoodat het boord wordt gezien. Patroon verkrijgbaar a 58 ets. (plus 12 ct. verzendingskosten) L. v. Meerder - voort 45a, Den Haag). VIER MODERNE KAPSELS. Ofschoon er een poosje geleden sprake van was, dat de lange haren weer in de mode zouden komen, is dit tot nu toe niet gebeurd. De hedendaagsche moderne vrouw, die veelal haar arbeid buitens huis heeft, vindt de korte-haardracht veel te praktisch en gemakkelijk, dan dat zij er afstand van zou doen. Als wij al leen maar denken aan al die haarspelden, die onze grootmoeders en moeders en misschien ook wijzelf vroeger in ons hoofd moesten steken om toch vooral te zorgen, dat het kapsel goed op haar plaats bleef, neen, dan wenschen wij de lange haar dracht niet meer terug! Er zijn menschen, die beweren, dat het korte haar niet vrou welijk staat, maar als wij de moderne kapsels op dit plaatje bekijken, dan moe ten wij het tegendeel beweren. Tegen woordig, nu het permanenten van het haar zoo weinig geld kost, vergt het van ons 'n kleine moeite om er verzorgd uit te zien. Onze teekening laat u een 4-tal nieuwe kapsels zien. Het eerste heeft een platte piek, die tegen den slaap wordt aangedrukt. Dit kapsel heeft maar een zoo'n piek, doch er zijn er, waar de ge- heele zijlok op deze manier naar voren wordt gekamd. Er zijn echter maar enkele personen, die iets dergelijks staat en men kan dit ook niet bij 'n daagsche japon dragen, daarvoor moet men geheel iii „stijl" gekleed zijn. Het tweede kapsel heeft een eigenaardigheid te zien, die doet denken aan de portretten van onze moeders of grootmoeders omstreeks 1890. Het geheele voorkapsei bestaat uit pon- nie, dat sterk gekruld is. Op de oude por tretten ziet men dit ook wel, soms waren die ponnieharen zoo gekruld, dat het ge leek, alsof onze voorouders een mutsje op hadden. Alleen is in het moderne kap sel het achterhaar ook kort en gekruld, terwijl de achterharen van de dames der oude portretten in een knoetje in den neK was gedraaid. Trouwens als men het pro fiel van het tweede kopje beziet, geeft het een ouderwetschen indruk. Zoo ziet u, dat er ook nu niets nieuws onder de zon is. Het derde plaatje heeft heel weinig gegolfde bovenharen, doch de kroonharen zijn tamelijk kort gehouden en naar bo ven gekruld, zoodat men toch een randje krulletjes krijgt, wat onder den hoed fleu rig staat. De nekharen zijn vrij lang en hoog opgekruld. Het laatste kapsel heeft geheel glad bovenhaar,, terwijl de punt ten in tegenstelling met het derde kapsel naar beneden zijn gekruld en als 't ware eea gekeei varaiea met de zij lok, welke weer krullend in het achterhaar door loopt. Dit kapsel is tamelijk ingewikkeld al ziet het er eenvoudig uit, omdat hier de „coupe" alles doet. EEN ANTIKE KAST. In sommige huizen bestaan nog van die prachtige kostbare antieke kasten, welke half buffet, half kast, voor verschillen de doeleinden te gebruiken zijn, maar aan de kamer, waarin zij staan, altijd een ze kere voornaamheid geven. Onze teekening toont u zoo'n kast van mahoniehout, waarvan de opgelegde pla ten ip verschillende richtingen van de houtnerf gemaakt zijn. Daardoor krijgt de kast als het ware iets levends, want, waar het licht er op valt, veranderen de effecten ieder oogenblik. Men zou deze kast zeer goed voor buffet kunnen inrich ten, doch zij leent zich ook uitstekend voor boekenkast. Juist de opstaande plan ken geven aan dit idee meer waarde. In de middelste vakjes zijn hier eenige mooie antieke stukken porcelein gezet, doch men kan natuurlijk heel goed ook die middelste vakken voor boeken gebrui ken of er een mooie pul of schaal met fel gekleurde vruchten in zetten. Tegen si naasappelen en appelen b.v. staan don kerblauwe druiven schitterend en is een aanwinst voor het kleurenspel der ka mer! Men ziet verder, dat het onderste ge deelte bestaat uit drie kastjes, waarboven drie laden zijn aangebracht. Als buffet zopden deze laden natuurlijk dienen voor het opbergen van het zilver en het tafel goed, terwijl als men er een boekenkast van heeft gemaakt, deze laden zich bij zonder eigenen voor het bewaren van foto-albums, dagboeken, kasboeken en al dergelijke, die meer voor privé gebruik zijn en waarin niet iedereen behoeft te kunnen lezen. In de kastjes kan men dan allerlei op bergen als brievenmappen, tijdschriften, muziek en al datgene, wat nogal romme lig is, doordat do afmetingen allemaal verschillend zijn. Als buffet bergt men daar het ontbijt- en zoo mogelijk het eet servies in of alleen het kristal of de mo derne glazen en karaffen, het olie- en azijnstel en dergelijke tafelbenoodigd- heden. Doch ook in het boudoir eener vrouw zou een dergelijke kast een zeer goed figuur maken. Dan zouden de opstanden kunnen worden gebruikt voor allerlei kleine snuisterijen, de laden voor onze kostbaarheden en zakdoekjes, handschoe nen, kousen, enz., terwijl de kastjes een kostelijke ruimte bieden voor onze onder- kleeding. Zoo is er dus van alles met die mooie ouderwetsche dingen te beginnen en als u in het gelukkige bezit er van bent, waardeer dit dan, want de kasten zijn héél wat mooier dan die men tegen woordig zooveel billijker op de markt ziet gebracht. Men heeft natuurlijk tegen woordig ook prachtige kasten, doch dan moet men zeer diep in zijn beurs grijpen, wat ook niet anders kan, daar de echte mooie meubelen toch altijd nog handwerk blijken te zijn. De machines mogen dan misschien de paneelen en deuren op maat hebben gezaagd, maar de afwerking, het inlegwerk, enfin kortom alles, wat juist „het" is, moet door vakmenschen geschie den en dat kost altijd veel meer geld, dan wanneer men eenvoudig fabrieksgoed aanschaft, doch waarmede men dikwijls een gezellige kamer kan bederven, dtar a leeiyke alg*meonèiw4(. DE MODERNE SPORTBEOEFENAARSTERS. Schoonhead overwint! Men zegt, dat al les wat vrouwen doen, zij dit met een zekere gratie en een natuurlijke charme doen en er tevens op bedacht zijn hun charmante gebaren en handelingen zoo mogelyk te onderstrepen. Het is nog niet eens zoo heel lang geleden, dat de ijve rige sportbeoefenaarsters, zooals de schaatsenrijdsters, de ski-sters, de tennis speelsters, enz. zich enkel en alleen „praktisch" kleedden. Op gratie werd toentertijd weinig of niet gelet; wanneer de kleedingstukken gemakkelijk zaten, werden ze gebruikt. Dit is thans heel iets anders! Men heeft het woordje prak tisch met charmant willen vereenigen en is vooral de laatste seizoens hierin bui tengewoon goed geslaagd! Wol zal dit jaar bijzonder in het teeken der praktische winterkleeding staan, en terecht, want welk materiaal is zoo ge makkelijk en duurzaam te verwerken als de heerlijke sportwol, welke thans in alle moderne kleuren verkrijgbaar is? Vraagt men aan een ras-echte sportliefhebster wat de nuttigste kleoding ter beoefening van alle takken van sport is, zij zal u ten antwoord geven: „Natuurlijk wol! U weet toch immers: poreus, licht draagbaar, soe pel en elastisch...." Zij weet, dat prak tisch, hygiënisch en charmant met elkaar gepaard kunnen gaan zonder veel kos ten. En ook de geneesheer en zullen deze bewering onderskepen, want gééa kleed- echte schapenwol. Wil de moderne vrouw en het meisje van heden iets praktisch ondernemen,' dan moet zulks met een zekere elegaace gepaard gaan en wanneer zij zulks zich niet èn met smaak én met charme kan ver eenigen, zal zij haar „praktisch" plan niet ten uitvoer brengenWellicht zullen er enkelen zijn, dde bij deze boute bewe-j ring de schouders ophalen en glimlachen,1 doch zij berust op waarheid. Maar geluk-' kig is de moderne sportieve vrouw in staat zich zonder een te groote uitgave èn doelmatig èn elegant te kleeden. Men] beweert wel eens, dat de vrouwelijke ernst in vroeger jaren naar de keuken; rook en naar de stof uit wetenschappelijk ke boeken; thans geurt deze ernst naar parfum, naar huidcrême en straalt in nieuwe modekleuren, waarbij men niet vergeet, zich in moderne vormen te bewe gen En in deze gestalte is de vrouw; ook overwinnend gebleven en kun met het volste recht de twee woordjes „Schoonheid overwint!" worden toege past. De „blauwkous" van vroeger is thans van zijde en zijn „blauw" is „bleu a la Mode".... Maar om op onze tegen- woordige sportkleeding terug te komen: i wol beheerscht de sportmode; welk een' beeldige en geraffineerde modellen vindt' men niet in de nieuwe sporbtoiletjes en de lieftallige Weener sportcostuums! Bij het eene model vindt men vernuftig aan gebrachte garneering aan armen en hals, zooals de thans zoo gewilde rolnaden, de applique's en de nikkelen-knoopgar neering; bij het ander sportcostuum zijn het de breede epaulets, welke de bijzon-' derheid aan het kleedingstuk brengen en dan de astrakan- en breitschwanz-garnee- ring. Welk een verscheidenheid op het gebied der sportkleeding! In vroeger ja ren overwonnen de vrouwen en meisjes de mannenharten op de balzaal; tegen-; woordig doen zij het in moderne sport kleeding.... En is het dan eigenlijk ook niet de signatuur, waaronder de moderne vrouw door het leven gaat en glim-J lachend overwint MODERNE TAFELVERSIERING. Ik hoor u al zegge»„Waterglazen zijn coch geen tafelversiering", maar daar hebt u niet geheel gelijk in. Want tegen woordig, nu de glasfabrieken zulke bui tengewoon mooie vormen van glazen en karaffen in den handel brengen, is het glas niet alleen gebruiksvoorwerp, maar wel degelijk ook tafelversiering geworden Op de teekening ziet u een sierlijke kan van groen glas met zes bijbehoorende gla zen, die werkelijk een lust voor de oogen zijn. Ook de compotstellen, of de slabak met hors d'oeuvres-schaaltjes, zooals de an dere helft van de teekening te zien geeft, verheugen zich steeds meer in de aan dacht der kunstenaars en men ziet wer stellen in zachta kelijk wondermooie kleuren uitgevoerd. Het hier afgebeelde glazen stel heeft ia den bodem nog speciale motieven gegra-J veerd. Dit is aan den buitenkant van het: glas gedaan, zoodat de binnenkant ge^ heel gaaf is gebleven en dus gemakkelij schoon te houden is. Een tafel, gedek' met aardig bestek en voorzien van glas-' werk in goeden vorm geeft iets feeste-j lijks, wat in dezen tijd geen kwaad kan,] zelfs al gebruiken wij het eiken dag.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1934 | | pagina 7