Ja, natuurlijk,
M. NORT
Dit nummer Destaat uit 3 matten
5. P. £ankbeyzen Co'; Bonk Jt.V.
mijn BRIL is van
GORINCHEM, Zusterhuis 6.
Gediplomeerd Opticien.
Medicinale
Maagpepermunt
de allerbeste.
A. VERSGHUUR-BAERT
uidvruchten
A. BA AI JENS,
Und van alten a
Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN.
§rw>
HTS OVER ONS STOM
- VERKEERSWEZEN. -
Agentschap va» do Atasterdaaische Baalt fl.V-, Amsterdam
No. 5431 Vrijdag 4 Mei 1934
Buitenland.
Binnenland.
Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en
VRIJDAGMIDDAQ.
Abonnementsprijs. per 3 maanden f 1.10,
franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent
per week. Afzonderlijke nummers 5 cent.
Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525.
Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel
meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en
Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht.
Het vraagstuk betreffende de coör
dinatie van het verkeerswezen d.i. de
(gelijkstelling van de middelen van
vervoer, werd na de oorlogsiaren
spoedig actueel, toen de auto van
luxe-vervoermiddel, waarvan alleen
de zeer welgestelden gebruik konden
maken, steeds meer in het dage-
lijksch gebruik van de massa kwam.
Het werd toen duidelijk dat de auto
bezig was zich eene taak zoowel in
het vervoer van personen als van
goederen te veroveren, waarmede bii
de ontwikkeling van het verkeer, van
oeconomisch standpunt beschouwd,
ter dege rekening moest worden ge
houden.
Het is stellig onjuist geweest, dat
men zich pas zoo laat hiervan reken
schap heeft gegeven, want daardoor
zijn op het stuk van ons verkeerswe
zen vele fouten begaan.
In plaats zich aanstonds vertrouwd
te maken met de gedachte, dat het
bezig was met eene niet te stuiten
hervorming te ondergaan en zich er
bii neer te leggen, dat verschillende
oude vervoermiddelen hun tijd had
den uitgediend en onvermijdelijk door
moderner vervoermiddelen zouden
worden vervangen, bleef onze gansche
verkeerspolitiek er veel te veel op
gericht, aan het oude kunstmatig het
leven te rekken.
Het onafwendbare aanpassingspro
ces, dat uit den aard der zaak niet
zonder financieele verliezen en groo
te moeilijkheden kan worden voltrok
ken, werd daardoor vertraagd en te
ontkennen valt niet, dat daaruit groo
te nadeelen zijn voortgevloeid. Men
deinsde er voor terug de „verliezen
te nemen," die toch niet konden
worden ontgaan en het einde is, dat
aanwending van de noodige handgre
pen nu zal moeten volgen nadat er
nog heel wat goed geld naar kwaad
geld gesmeten is. Vooral de stoom
trams en de spoorwegen zijn onder
den invloed van de onjuiste poli
tiek gebleven.
Het ontwerp van wet tot instelling
van een verkeersfonds en de daarbii
behoorende memorie van toelichting
gaven in menig onderdeel duidelijk
blijk, dat de eigenlijke strekking er
van was niet den groei en de ont
wikkeling op verkeersgebied te bevor
deren en in de juiste richting te
leiden, doch integendeel de natuur
lijke ontwikkeling van ons verkeers
wezen in den weg te staan en het
bestaande met al zijn gebreken te
handhaven.
Gelukkig hebben we thans eene
aanwijzing, waaruit we eenigszins kun
nen afleiden, dat de oogen wijder
beginnen open te staan. Wii doelen
hierbij inzonderheid op de nieuwe zo
merdienstregeling, die voor de spoor
wegen zal gelden en aan de nieuwe
vervoermiddelen, die dan op de
spoorwegen in bedrijf zullen worden
gesteld.
De zomerdiënstregeling der spoor
wegen geeft inderdaad nieuwigheden,
die werkelijk verbeteringen kunnen
worden genoemd. De spoorwegen zul
len zich wat het reizigersvervoer be
treft op tweeërlei concentreerenvoor
den korten afstand op het massaver-
voer, de forensentreinen en het druk
ke vervoer tusschen de groote
plaatsen. En wat het vervoer op lan
gen afstand betreft op het snelver-
voer. De snelheid der treinen wordt
verhoogd, de stoptijden worden ver
kort en de boemeltreinen worden zoo
veel mogelijk opgeheven. M.a.w. het
aandeel, dat de spoorwegen in het
reizigersvervoer hebben, wordt in om
vang ingekrompen, een gedeelte van
het oude vervoer wordt principieel
in den vervolge aan andere vervoer
middelen overgelaten t.w. aan auto's
en autobussen, en daartegenover zal
ten opzichte van het gehandhaafde
vervoer meer rekening worden gehou
den met de behoeften van het pj-
bliek, dan onder de geldende orde
van zaken mogelijk is gebleken.
Aanvankelijk zal het reizend pu
bliek van een en ander wel bezwaren
ondervinden, want ineens is alles na
tuurlijk niet aangepast. Overstappen
b.v. zal meer voorkomen dan vroe
ger en het publiek zal zich daarbij
moeten haasten, zoodat den trein
langs loopen om een goed plaatsje
te krijgen achterwege zal moeten blij
ven. De treinen zullen slechts kort
aan de stations stilstaan en ieder moet
maar zorgen er vlug bii te zijn. Het
publiek moet zich spoedig leeren aan
passen aan de nieuwigheden met be
trekking tot het reizen per spoortrein
en zijne medewerking tot de verkrij
ging van het meest nuttig effect is na
tuurlijk onmisbaar.
Merk
SN
Z
f O. 3 O per ons.
DROGISTERIJ
Botermarkt 72
HEUSDEN.
Eene andere aanwijzing van opko
mende roering in de gedachten om
trent het verkeerswezen is het ont
werp van wet, dat eenige dagen ge
leden in de Tweede Kamer is aan
genomen. Wii bedoelen de samen
smelting van de Noordbrabantsche
tramwagen. Jammer genoeg heeft de
zoo juiste critiek van de Brabantsche
Kamers van koophandel en fabrieken
op het ontwerp tot nog toe haar
effect gemist. Het ontwerp heeft ten
doel aan een aantal trambedrijven,
die trouwens voor een goed deel
ook reeds autobus- en vrachtautobe-
driiven zijn, eene grondige reorgani
satie mogelijk te maken, om zoo
doende tot het meest oeconomisch
vervoer te kunnen geraken. De bedoe
ling is dat voor het massaal vervoer
de stoomtram nog dienst zal doen.
De Kamers van Koophandel nu zijn
van meening, dat voor de verwezenlij
king van het plan tot samensmelting
der Noordbrabantsche tramlijnen
geen gelden uit de publieke kassen
mogen worden gevoteerd, omdat naar
haar oordeel te tramwegen in Noord
brabant ook voor het massaal vervoer
zeer goed kunnen worden gemist.
De tramwegen zijn uit den tijd en
de kamers van koophandel zien in
langere handhaving van die wegen
niet veel anders dan een sta in den
weg in het ontwikkelingsproces van
het Noordbrabantsche verkeerswezen.
Wii voor ons scharen ons gaarne
aan de zijde- der Kamers van Koop
handel en de rede door het Statenlid
Mr. A an Ommeren in de winterzitting
der Staten van 1932 gehouden, heeft
volkomen onze instemming. In deze
zeer gedocumenteerde rede heeft hii
zich toen scherp verzet tegen de plan
nen tot fusie van tramwegonderne
mingen in Noordbrabant. Zijne be
zwaren waren deels gericht tegen den
opzet der fusie, deels tegen hare fi
nancieele gevolgen voor de Provinci
ale kas. Wat dit laatste betreft zeide
hii o.a.
„De financieele gevolgen der fusie
voor de provinciale kas zijn door Ge
deputeerde Staten wel zeer sober be
licht met het gevolg, dat tal van vra
gen rijzen, die beantwoording behoe
ven, voordat het voteeren van pro
vinciaal subsidie verantwoord is. De
Hoofdingenieur wekt in ziin rapport
de verwachting, dat de Provincie er
in 1933 met ruim f 14.000.zal af
komen. Het Rijk zou dan een gelijk
bedrag beschikbaar stellen boven en
behalve 90 pCt. van het kolensubsi-
die, of f 99.000.
Aldus zou over 1933 in totaal
slechts f 127.000.aan subsidie door
het Rijk en de provincie ziin uit
te betalen. Voorloopig aannemende,
dat juist is de berekening van de
Commissie voor het Tramwegvraag-
stuk, welke de directe bezuiniging
der fusie op f72.000 stelt, dan is er
toch wel een zeer groot optimisme
noodig om te gelooven, dat in 1933
slechts f 127.000 door Rijk en pro
vincie aan subsidie zal ziin bii te pas
sen, indien men let op de verklaring
dier Commissie dat het Rijk in 1930
f147.000 f 110.600 f 257.600
aan subsidie en rentelooze voorschot
ten heeft moeten uitkeeren, en dat
in 1931niettegenstaande toen reeds
belangrijk op de uitgaven is bezuinigd,
f 302.000 door het Rijk is bijgepast
en voorts in dat iaar nog f 26.400
en f 16.600 door de provincie en de
gemeenten is bijgepast, n.l. 50 pCt.
in het exploitatietekort der Zuid-Ne-
derl. en der Zuider Stoomtramweg
Maatschappij te Breda of tezamen
over 1931 rond f 345.000.
Het schijnt voorzichtig het tekort
over 1932 en 1933 op hetzelfde be
drag' te ramen, verminderd met de
directe bezuiniging van f 72.000, blijft
dan over 1933 f273.000. Hiervan be
taalt het Rijk aan kolensubsidie
f 99.000.zoodat resteert voor de
provincie en het Rijk ieder de helft
van f174.000 of f87.000.en niet
f 14.000.zooals de Hoofdingenieur
voorstelt. Óm tot het geflatteerd re
sultaat van f 14.000 te komen, heeft
de Hoofdingenieur de afschrijving
voor weg en werken en rollend ma
terieel door de Commissie gesteld op
f59.100 en f21.260 of rond f80.000,
teruggebracht tot slechts f 10.000.
De vraag rijst, of dit gering be
drag in het belang van de instand
houding en van de veilige exploita
tie van het nieuwe bedrijf is te recht
vaardigen. Zal de fustie aan haar doel
beantwoorden, indien het luttele be
drag van f 10.000.op een 400 K.M.
lang tramnet voor vernieuwing van
weg, werken" en materieel beschik
baar wordt gesteld? Is dit niet het
doodvonnis voor het nieuwe bedrijf,
dat zoo sterk mogelijk moet worden
gemaakt, wil het zich kunnen handha
ven en ontplooien? Alleen de bussen
van het nieuwe bedrijf vertegenwoor
digen ruw geschat een waarde van
f 200.000.voor afschrijving alleen
voor (bussen in 5 jaar is reeds "f 40.000
benoodigd; of zal men niet tot aan
schaffing van nieuwe bussen overgaan
en het bedrijf ook uit dien hoofde
vleugellam maken?"
Mr. Van Ommeren zeide verder,
dat hii vreesde, dat bovenstaand be
drag van f 87,000 gerust op f 100,000
kan worden gesteld en dat hii het on
verantwoordelijk achtte dit bedrag
jaarlijks voor den tijd van vijf jaren
uit de Provinciale fondsen beschik
baar te stellen voor een doodgeboren
kind met twee lamme handjes. Plii
stelde voor ten einde aan de wen-
schen der voorstanders der fusie te
gemoet te komen jaarlijks geduren
de 5 jaren 'maximaal f 50,000 uit de
Provinciale kas ten behoeve van het
gefusioneerde tramwet beschikbaar te
stellen. Hélaas werd dit voorstel na
bestrijding van den Voorzitter ver
worpen en uit die verwerping jnogen
we zeker wel concludeeren, datde
prov. er niet met ruim f 14.000, ook
niet met f 50.000,maar zeker slechts
met een veel grooter bedrag kan af
komen. Dat hier een hoogst verkeerde
financieele politiek werd gevolgd kan
tblef. No. 15 RaamsdonksYeer.
Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden.
Opent rekening-courant met rentevergoeding.
Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels.
Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingenl
Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier.
Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën.
Neemt gelden a Depositorentevergoeding volgens overeenkomst.
Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes).
SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting.
Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directi»
T. BOONSTRA
bii eenig nadenken ieder inzien. Had
den eenige leden door den appel
heengebeten, hoe zuur die voor som
migen, die direct of indirect bn de
tramwegen geinteresseerd zijn. ook
was, dan zou zeker het voorstel van
Gedeputeerde Staten zijn verworpen
en daardoor de provinciale kas niet
belast zijn geworden met eene uitgaaf,
die heel wat nuttiger had kunnen wor
den besteed.
Van harte hopen we, dat onze Se
naat het wetsontwerp met hetzelfde
oog zal mogen bekijken als de Bra
bantsche Kamers van Koophandel en
Fabrieken en de Statenleden, die te
gen het voorstel van Gedeputeerde
Staten stemden.
Abrikozen per pond 50 cent
Appelen 34
Peren d 30
J Rozijnen 28
Pruimen 25
a Botermarkt 88 HEUSDEN.
werp, vermoedelijk een bijl, was haan
de schedel ingeslagen.
De echtgenoot, de 35-jarige WL
van den B., werd in de keuken (ge
vonden. De gaskraan stond open. De
man was reeds overleden.
Het zes-jarig zoontje van het echt
paar bleek den avond tevoren Bii
kennissen te zijn ondergebracht, zoo
dat dit kind het leven is gered.
Uit gevonden papieren werd de in^
druk bevestigd, dat de verhouding
tusschen de echtgenooten veel te wen-1
schen overliet.
De beide lijken zijn voor sectie-on
derzoek naar het Ziekenhuis Zuidwal
overgebracht.
SLUWE OPLICHTERS.
De politie te Boedapest heeft de hand
gelegd op een bende van 5 valsche munters.
Zij hadden Roemeensche belastingbons
nagemaakt en door tusschenpersonen over
de grens naar Roemenië doen brengen,
waar medeplichtige belastingambtenaren
ze in omloop brachten. Officieel wordt
medegedeeld dat de Roemeensche staat
voor een bedrag van 40 A 50 millioen
lei is benadeeld.
REVOLVERSCHOTEN BIJ EEN
MEI-OPTOCHT.
De 1 Mei-viering door de S.D.A.P. en
de revolutionaire groepen bepaalde
zich te Rotterdam hoofdzakelijk tot den
Linker Maasoever. Over dit stadsge
deelte werd door de S.D.A.P. een op
tocht gehouden, waarbij eenige onre
gelmatigheden zijn voorgevallen. Toen
de stoet zich in de Oleanderstraat be
vond, welke buurt nogal bevolkt is met
O.S.P.-ers en Communisten, hebben de
ze elementen hun misnoegen over de
S.D.A.P. niet onder stoelen of banken
gestoken. Men wilde zelfs pogingen in
het werk stellen om een spreekkoor
te vormen. De politie heeft dit verhin
derd en eenige personen, die bëzig wa
ren een optocht te formeeren, uit elkaar
gejaagd. Terwijl zij daarmee bezig was,
werd er plotseling van af een dak een
schot op de politie gelost, gelukkig zon
der iemand te raken. De politie heeft
daarop de revolver getrokken en on
geveer dertig schoten gelost. Ook door
die schoten schijnt niemand gewond te
zijn geworden. Naar dengeen, die het
schot van het dak af gelost heeft wordt
een onderzoek ingesteld.
o
FAMILIEDRAMA
TE 'S-GRAVENHAGE.
Twee dooden.
In 'een benedenwoning aan de Bun-
schotenschestraat no. 36 te 's-Graven-
hage moet zich Dinsdagnacht een hu
welijksdrama hebben afgespeeld.
Buren vonden vanochtend het huis
gesloten; leveranciers hadden tever
geefs gebeld. Men waarschuwde de
politie, die zich daarop door ver
breking van een ruit aan de achter
zijde toegang tot de woning verschaf
te en die in een slaapkamer het lijk
van dè 36-jarige vrouw, badende in
het bloed, aantrof. Met een hard voor-
ZWARr. BRAND TE STAATSBURGr.
Te Straatsburg woede Dinsdag een felle
brand in een opslagplaats. Het was een
gebouw van 6 verdiepingen en 25 meter
hoog. Een groote hoeveelheid chemische
en geneeskundige stoffen ging in de vlam
men verloren. De schade wordt geraamd
op 5 millioen francs.
STOOMSCHIP RAMT "VEERPONT.
Zaterdag heeft het Engelsche s.s.
„Chevychase" uit New York, de Deen-
sche veerpont Kroonprinses Louise, tus
schen Helsingör en Helsingborg geramt.
Het leek een oogenblik alsof de veerboot
1 met 50 passagiers zou zinken. Er ontstond
een paniek en 10 der passagiers van de
veerboot sprongen over op de Eogelsehe
stoomboot om zich te redden. Echter
bleek de beschadiging van de veerboot
boven de waterlijn te liggen en de
Kroonprinses Louise kon naar Helsingör
verder stoomen om daar te worden ge
repareerd. Persoonlijke ongelukken zgn
verder niet voorgekomen.
PANIEK IN EEN CIRCUS. f
Een zenuwachtige krokodil.
Een reizend circus gaf voorstellin
gen in het plaatsje Marito op het
Deenschp eiland Laaland. Het hoofd
nummer bestond daarin, dat een En
gelsche duiker in een groot bassin
rond zwom waarin zich c.a. 120 groo
te en kleine krokodillen bevonden.
Een zeer groote krokodil moest no0
in het bassin worden geheschen. Eeö
dierentemmer vorderde mannen uit
het publiek op het monster in het
bassin te gooien. Met angst en beven
verklaarden zich na herhaalde op
vordering eindelijk vijf man bereid
den krokodil in het bassin te gooien
en pakten het dier aan. Maar door de
zenuwachtigheid van deze mannen
was blijkbaar het amphibie ook ze
nuwachtig geworden en begon woe
dend met zijn staart om zich heen
te slaan. Alle vijf mannen liepen
kwetsuren op. Eén ervan werd doop
een slag van den staart tegen een paal
geslingerd, jcreeg een schedelbreuk
en een hersenschudding en er ont
stond een paniek onder het publiek,
voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bonunelerwaard
V- V,,.-.V ':-V
!z
—O— i