Ja, natuurlijk, M. NORT Dit nummer Destaat uit 3 matten 5. P. £ankbeyzen Co'; Bonk Jt.V. mijn BRIL is van GORINCHEM, Zusterhuis 6. Gediplomeerd Opticien. Medicinale Maagpepermunt de allerbeste. A. VERSGHUUR-BAERT uidvruchten A. BA AI JENS, Und van alten a Uitgave FIRMA L. J. VEERMAN - HEUSDEN. §rw> HTS OVER ONS STOM - VERKEERSWEZEN. - Agentschap va» do Atasterdaaische Baalt fl.V-, Amsterdam No. 5431 Vrijdag 4 Mei 1934 Buitenland. Binnenland. Dit blad verschijnt WOENSDAGMORGEN en VRIJDAGMIDDAQ. Abonnementsprijs. per 3 maanden f 1.10, franco per post beschikt f 1.25. Bij onze Agenten lOcent per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Int. Telefoon no. 19. Postrekening no. 61525. Advertentiën van 16 regels 90 cent. Elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdagmiddag 1 uur en Vrijdagmorgen 9 uur ingewacht. Het vraagstuk betreffende de coör dinatie van het verkeerswezen d.i. de (gelijkstelling van de middelen van vervoer, werd na de oorlogsiaren spoedig actueel, toen de auto van luxe-vervoermiddel, waarvan alleen de zeer welgestelden gebruik konden maken, steeds meer in het dage- lijksch gebruik van de massa kwam. Het werd toen duidelijk dat de auto bezig was zich eene taak zoowel in het vervoer van personen als van goederen te veroveren, waarmede bii de ontwikkeling van het verkeer, van oeconomisch standpunt beschouwd, ter dege rekening moest worden ge houden. Het is stellig onjuist geweest, dat men zich pas zoo laat hiervan reken schap heeft gegeven, want daardoor zijn op het stuk van ons verkeerswe zen vele fouten begaan. In plaats zich aanstonds vertrouwd te maken met de gedachte, dat het bezig was met eene niet te stuiten hervorming te ondergaan en zich er bii neer te leggen, dat verschillende oude vervoermiddelen hun tijd had den uitgediend en onvermijdelijk door moderner vervoermiddelen zouden worden vervangen, bleef onze gansche verkeerspolitiek er veel te veel op gericht, aan het oude kunstmatig het leven te rekken. Het onafwendbare aanpassingspro ces, dat uit den aard der zaak niet zonder financieele verliezen en groo te moeilijkheden kan worden voltrok ken, werd daardoor vertraagd en te ontkennen valt niet, dat daaruit groo te nadeelen zijn voortgevloeid. Men deinsde er voor terug de „verliezen te nemen," die toch niet konden worden ontgaan en het einde is, dat aanwending van de noodige handgre pen nu zal moeten volgen nadat er nog heel wat goed geld naar kwaad geld gesmeten is. Vooral de stoom trams en de spoorwegen zijn onder den invloed van de onjuiste poli tiek gebleven. Het ontwerp van wet tot instelling van een verkeersfonds en de daarbii behoorende memorie van toelichting gaven in menig onderdeel duidelijk blijk, dat de eigenlijke strekking er van was niet den groei en de ont wikkeling op verkeersgebied te bevor deren en in de juiste richting te leiden, doch integendeel de natuur lijke ontwikkeling van ons verkeers wezen in den weg te staan en het bestaande met al zijn gebreken te handhaven. Gelukkig hebben we thans eene aanwijzing, waaruit we eenigszins kun nen afleiden, dat de oogen wijder beginnen open te staan. Wii doelen hierbij inzonderheid op de nieuwe zo merdienstregeling, die voor de spoor wegen zal gelden en aan de nieuwe vervoermiddelen, die dan op de spoorwegen in bedrijf zullen worden gesteld. De zomerdiënstregeling der spoor wegen geeft inderdaad nieuwigheden, die werkelijk verbeteringen kunnen worden genoemd. De spoorwegen zul len zich wat het reizigersvervoer be treft op tweeërlei concentreerenvoor den korten afstand op het massaver- voer, de forensentreinen en het druk ke vervoer tusschen de groote plaatsen. En wat het vervoer op lan gen afstand betreft op het snelver- voer. De snelheid der treinen wordt verhoogd, de stoptijden worden ver kort en de boemeltreinen worden zoo veel mogelijk opgeheven. M.a.w. het aandeel, dat de spoorwegen in het reizigersvervoer hebben, wordt in om vang ingekrompen, een gedeelte van het oude vervoer wordt principieel in den vervolge aan andere vervoer middelen overgelaten t.w. aan auto's en autobussen, en daartegenover zal ten opzichte van het gehandhaafde vervoer meer rekening worden gehou den met de behoeften van het pj- bliek, dan onder de geldende orde van zaken mogelijk is gebleken. Aanvankelijk zal het reizend pu bliek van een en ander wel bezwaren ondervinden, want ineens is alles na tuurlijk niet aangepast. Overstappen b.v. zal meer voorkomen dan vroe ger en het publiek zal zich daarbij moeten haasten, zoodat den trein langs loopen om een goed plaatsje te krijgen achterwege zal moeten blij ven. De treinen zullen slechts kort aan de stations stilstaan en ieder moet maar zorgen er vlug bii te zijn. Het publiek moet zich spoedig leeren aan passen aan de nieuwigheden met be trekking tot het reizen per spoortrein en zijne medewerking tot de verkrij ging van het meest nuttig effect is na tuurlijk onmisbaar. Merk SN Z f O. 3 O per ons. DROGISTERIJ Botermarkt 72 HEUSDEN. Eene andere aanwijzing van opko mende roering in de gedachten om trent het verkeerswezen is het ont werp van wet, dat eenige dagen ge leden in de Tweede Kamer is aan genomen. Wii bedoelen de samen smelting van de Noordbrabantsche tramwagen. Jammer genoeg heeft de zoo juiste critiek van de Brabantsche Kamers van koophandel en fabrieken op het ontwerp tot nog toe haar effect gemist. Het ontwerp heeft ten doel aan een aantal trambedrijven, die trouwens voor een goed deel ook reeds autobus- en vrachtautobe- driiven zijn, eene grondige reorgani satie mogelijk te maken, om zoo doende tot het meest oeconomisch vervoer te kunnen geraken. De bedoe ling is dat voor het massaal vervoer de stoomtram nog dienst zal doen. De Kamers van Koophandel nu zijn van meening, dat voor de verwezenlij king van het plan tot samensmelting der Noordbrabantsche tramlijnen geen gelden uit de publieke kassen mogen worden gevoteerd, omdat naar haar oordeel te tramwegen in Noord brabant ook voor het massaal vervoer zeer goed kunnen worden gemist. De tramwegen zijn uit den tijd en de kamers van koophandel zien in langere handhaving van die wegen niet veel anders dan een sta in den weg in het ontwikkelingsproces van het Noordbrabantsche verkeerswezen. Wii voor ons scharen ons gaarne aan de zijde- der Kamers van Koop handel en de rede door het Statenlid Mr. A an Ommeren in de winterzitting der Staten van 1932 gehouden, heeft volkomen onze instemming. In deze zeer gedocumenteerde rede heeft hii zich toen scherp verzet tegen de plan nen tot fusie van tramwegonderne mingen in Noordbrabant. Zijne be zwaren waren deels gericht tegen den opzet der fusie, deels tegen hare fi nancieele gevolgen voor de Provinci ale kas. Wat dit laatste betreft zeide hii o.a. „De financieele gevolgen der fusie voor de provinciale kas zijn door Ge deputeerde Staten wel zeer sober be licht met het gevolg, dat tal van vra gen rijzen, die beantwoording behoe ven, voordat het voteeren van pro vinciaal subsidie verantwoord is. De Hoofdingenieur wekt in ziin rapport de verwachting, dat de Provincie er in 1933 met ruim f 14.000.zal af komen. Het Rijk zou dan een gelijk bedrag beschikbaar stellen boven en behalve 90 pCt. van het kolensubsi- die, of f 99.000. Aldus zou over 1933 in totaal slechts f 127.000.aan subsidie door het Rijk en de provincie ziin uit te betalen. Voorloopig aannemende, dat juist is de berekening van de Commissie voor het Tramwegvraag- stuk, welke de directe bezuiniging der fusie op f72.000 stelt, dan is er toch wel een zeer groot optimisme noodig om te gelooven, dat in 1933 slechts f 127.000 door Rijk en pro vincie aan subsidie zal ziin bii te pas sen, indien men let op de verklaring dier Commissie dat het Rijk in 1930 f147.000 f 110.600 f 257.600 aan subsidie en rentelooze voorschot ten heeft moeten uitkeeren, en dat in 1931niettegenstaande toen reeds belangrijk op de uitgaven is bezuinigd, f 302.000 door het Rijk is bijgepast en voorts in dat iaar nog f 26.400 en f 16.600 door de provincie en de gemeenten is bijgepast, n.l. 50 pCt. in het exploitatietekort der Zuid-Ne- derl. en der Zuider Stoomtramweg Maatschappij te Breda of tezamen over 1931 rond f 345.000. Het schijnt voorzichtig het tekort over 1932 en 1933 op hetzelfde be drag' te ramen, verminderd met de directe bezuiniging van f 72.000, blijft dan over 1933 f273.000. Hiervan be taalt het Rijk aan kolensubsidie f 99.000.zoodat resteert voor de provincie en het Rijk ieder de helft van f174.000 of f87.000.en niet f 14.000.zooals de Hoofdingenieur voorstelt. Óm tot het geflatteerd re sultaat van f 14.000 te komen, heeft de Hoofdingenieur de afschrijving voor weg en werken en rollend ma terieel door de Commissie gesteld op f59.100 en f21.260 of rond f80.000, teruggebracht tot slechts f 10.000. De vraag rijst, of dit gering be drag in het belang van de instand houding en van de veilige exploita tie van het nieuwe bedrijf is te recht vaardigen. Zal de fustie aan haar doel beantwoorden, indien het luttele be drag van f 10.000.op een 400 K.M. lang tramnet voor vernieuwing van weg, werken" en materieel beschik baar wordt gesteld? Is dit niet het doodvonnis voor het nieuwe bedrijf, dat zoo sterk mogelijk moet worden gemaakt, wil het zich kunnen handha ven en ontplooien? Alleen de bussen van het nieuwe bedrijf vertegenwoor digen ruw geschat een waarde van f 200.000.voor afschrijving alleen voor (bussen in 5 jaar is reeds "f 40.000 benoodigd; of zal men niet tot aan schaffing van nieuwe bussen overgaan en het bedrijf ook uit dien hoofde vleugellam maken?" Mr. Van Ommeren zeide verder, dat hii vreesde, dat bovenstaand be drag van f 87,000 gerust op f 100,000 kan worden gesteld en dat hii het on verantwoordelijk achtte dit bedrag jaarlijks voor den tijd van vijf jaren uit de Provinciale fondsen beschik baar te stellen voor een doodgeboren kind met twee lamme handjes. Plii stelde voor ten einde aan de wen- schen der voorstanders der fusie te gemoet te komen jaarlijks geduren de 5 jaren 'maximaal f 50,000 uit de Provinciale kas ten behoeve van het gefusioneerde tramwet beschikbaar te stellen. Hélaas werd dit voorstel na bestrijding van den Voorzitter ver worpen en uit die verwerping jnogen we zeker wel concludeeren, datde prov. er niet met ruim f 14.000, ook niet met f 50.000,maar zeker slechts met een veel grooter bedrag kan af komen. Dat hier een hoogst verkeerde financieele politiek werd gevolgd kan tblef. No. 15 RaamsdonksYeer. Verstrekt Handelscredieten tegen nader overeen te komen voorwaarden. Opent rekening-courant met rentevergoeding. Incasseert Binnen- en Buitenlandsche Wissels. Belast zich met den aan- en verkoop van Effecten en nazien van Uitlotingenl Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier. Verzilvert Coupons en bezorgt alle Assurantiën. Neemt gelden a Depositorentevergoeding volgens overeenkomst. Verhuurt Safe-Loketten. (Prijzen naar grootte der kastjes). SPAARBANK. Spaarboekjes gratis bij eerste storting. Nadere inlichtingen verstrekt gaarne de Directi» T. BOONSTRA bii eenig nadenken ieder inzien. Had den eenige leden door den appel heengebeten, hoe zuur die voor som migen, die direct of indirect bn de tramwegen geinteresseerd zijn. ook was, dan zou zeker het voorstel van Gedeputeerde Staten zijn verworpen en daardoor de provinciale kas niet belast zijn geworden met eene uitgaaf, die heel wat nuttiger had kunnen wor den besteed. Van harte hopen we, dat onze Se naat het wetsontwerp met hetzelfde oog zal mogen bekijken als de Bra bantsche Kamers van Koophandel en Fabrieken en de Statenleden, die te gen het voorstel van Gedeputeerde Staten stemden. Abrikozen per pond 50 cent Appelen 34 Peren d 30 J Rozijnen 28 Pruimen 25 a Botermarkt 88 HEUSDEN. werp, vermoedelijk een bijl, was haan de schedel ingeslagen. De echtgenoot, de 35-jarige WL van den B., werd in de keuken (ge vonden. De gaskraan stond open. De man was reeds overleden. Het zes-jarig zoontje van het echt paar bleek den avond tevoren Bii kennissen te zijn ondergebracht, zoo dat dit kind het leven is gered. Uit gevonden papieren werd de in^ druk bevestigd, dat de verhouding tusschen de echtgenooten veel te wen-1 schen overliet. De beide lijken zijn voor sectie-on derzoek naar het Ziekenhuis Zuidwal overgebracht. SLUWE OPLICHTERS. De politie te Boedapest heeft de hand gelegd op een bende van 5 valsche munters. Zij hadden Roemeensche belastingbons nagemaakt en door tusschenpersonen over de grens naar Roemenië doen brengen, waar medeplichtige belastingambtenaren ze in omloop brachten. Officieel wordt medegedeeld dat de Roemeensche staat voor een bedrag van 40 A 50 millioen lei is benadeeld. REVOLVERSCHOTEN BIJ EEN MEI-OPTOCHT. De 1 Mei-viering door de S.D.A.P. en de revolutionaire groepen bepaalde zich te Rotterdam hoofdzakelijk tot den Linker Maasoever. Over dit stadsge deelte werd door de S.D.A.P. een op tocht gehouden, waarbij eenige onre gelmatigheden zijn voorgevallen. Toen de stoet zich in de Oleanderstraat be vond, welke buurt nogal bevolkt is met O.S.P.-ers en Communisten, hebben de ze elementen hun misnoegen over de S.D.A.P. niet onder stoelen of banken gestoken. Men wilde zelfs pogingen in het werk stellen om een spreekkoor te vormen. De politie heeft dit verhin derd en eenige personen, die bëzig wa ren een optocht te formeeren, uit elkaar gejaagd. Terwijl zij daarmee bezig was, werd er plotseling van af een dak een schot op de politie gelost, gelukkig zon der iemand te raken. De politie heeft daarop de revolver getrokken en on geveer dertig schoten gelost. Ook door die schoten schijnt niemand gewond te zijn geworden. Naar dengeen, die het schot van het dak af gelost heeft wordt een onderzoek ingesteld. o FAMILIEDRAMA TE 'S-GRAVENHAGE. Twee dooden. In 'een benedenwoning aan de Bun- schotenschestraat no. 36 te 's-Graven- hage moet zich Dinsdagnacht een hu welijksdrama hebben afgespeeld. Buren vonden vanochtend het huis gesloten; leveranciers hadden tever geefs gebeld. Men waarschuwde de politie, die zich daarop door ver breking van een ruit aan de achter zijde toegang tot de woning verschaf te en die in een slaapkamer het lijk van dè 36-jarige vrouw, badende in het bloed, aantrof. Met een hard voor- ZWARr. BRAND TE STAATSBURGr. Te Straatsburg woede Dinsdag een felle brand in een opslagplaats. Het was een gebouw van 6 verdiepingen en 25 meter hoog. Een groote hoeveelheid chemische en geneeskundige stoffen ging in de vlam men verloren. De schade wordt geraamd op 5 millioen francs. STOOMSCHIP RAMT "VEERPONT. Zaterdag heeft het Engelsche s.s. „Chevychase" uit New York, de Deen- sche veerpont Kroonprinses Louise, tus schen Helsingör en Helsingborg geramt. Het leek een oogenblik alsof de veerboot 1 met 50 passagiers zou zinken. Er ontstond een paniek en 10 der passagiers van de veerboot sprongen over op de Eogelsehe stoomboot om zich te redden. Echter bleek de beschadiging van de veerboot boven de waterlijn te liggen en de Kroonprinses Louise kon naar Helsingör verder stoomen om daar te worden ge repareerd. Persoonlijke ongelukken zgn verder niet voorgekomen. PANIEK IN EEN CIRCUS. f Een zenuwachtige krokodil. Een reizend circus gaf voorstellin gen in het plaatsje Marito op het Deenschp eiland Laaland. Het hoofd nummer bestond daarin, dat een En gelsche duiker in een groot bassin rond zwom waarin zich c.a. 120 groo te en kleine krokodillen bevonden. Een zeer groote krokodil moest no0 in het bassin worden geheschen. Eeö dierentemmer vorderde mannen uit het publiek op het monster in het bassin te gooien. Met angst en beven verklaarden zich na herhaalde op vordering eindelijk vijf man bereid den krokodil in het bassin te gooien en pakten het dier aan. Maar door de zenuwachtigheid van deze mannen was blijkbaar het amphibie ook ze nuwachtig geworden en begon woe dend met zijn staart om zich heen te slaan. Alle vijf mannen liepen kwetsuren op. Eén ervan werd doop een slag van den staart tegen een paal geslingerd, jcreeg een schedelbreuk en een hersenschudding en er ont stond een paniek onder het publiek, voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bonunelerwaard V- V,,.-.V ':-V !z —O— i

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1934 | | pagina 1