BEZOEKT
Jan Geertzen,
's-BOSCÏÏ,
ALS U KUNT ZEGGEN
DRUKWERKEN
F. Schreuder Zonen,
STUDIEBOEKEN
„H. JANSSEN"
fastaurant Uitspanning
P. J. SGHETSELAAR
Spreetra 10-12 eil-3
Uw Keukenuitzet is niet compleet,
Wanneer een JUNO-fornuis ontbreekt.
3uii o - Fornuizen 9
vl. Pgr.
ii
Meubelmagazijnen ,,'T WOONHUI S",
mm
gEB«EggaE
BEDDEN, MATRASSEN l
DEKENS, MEUBELEN.
Botermarkt 0 104 - HEUSDEN
Binnenland.
,.Het raadsel
van den Knotwilg".
25 cent.
Electrische Waschmachines,
Wringmachines, Karnmachines, enz.
's-Hertogenbosch.
OMDAT
WANT
OMDAT
BOVENDIEN
Firma L J. VEERMAN - HEUSDEN.
bij
VOOR ALLE
ONDERWIJSINRICHTINGEN
Firma L. J. Veerman - Boekhandel - Heusden.
N.V. STOOMBOOT-ONDERNEMING
O A GE LIJK SC HE SNEL DIENST
IJZERHANDEL
&m======msz==* «=j=rm
iomwonden toegeeft, dat de klachten
Over slechte bedrijfsuitkomsten nooit
groofer zijn geweest dan op het oogen-
btik.
Wij hebben hier dus een drietal spre
kende voorbeelden uit de praktijk van
de contingenteering. Voor Twente heeft
men wellicht een grooter deet dan
vroeger het geval was van de bin
nenlandsche vraag naar katoen uit de
handen van de buitenlandsche concur
rentie gehouden, doch daar staat tegen
over een zoodanig toegenomen bin
nenlandsche concurrentie, dat alle ver
wachte voordeelen der bescherming
denkbeeldig zijn gebleken. Fabrieken die
anders voor den export werkten, heb
ben zich nu uit alle macht op de
binnenlandsche markt geworpen, met
als gevolg een moordende concurrentie,
welke het maken van winst onmoge
lijk maakt. Daaruit kan derhalve blijken,
dat men een industrie, welke, zooals de
fTwentsche textielnijverheid, voor een
een overwegend deel op den export
is aangewezen, niet uit den nood kan
helpen met bescherming van de bin
nenlandsche markt.
Nu is de Brabantsche schoenindu
strie wel geen speciale exportindustrie,
maar hier heeft de contingenteeri|ng
dit groote nadeel gebracht, dat bui
tenlandsche fabrieken, met name Bata,
de Nederlandsche markt zijn gaan be
dienen met hier te lande gevestigde
bedrijven en men zou dus met recht
kunnen zeggen, dat met de contingen
teering het paard van Troje werd bin
nengehaald. Letterlijk zegt het verslag
van de Kamer van Koophandel te Til
burg, dat de contingenteering niet heeft
nagelaten, een stimuleerenden invloed
op de werkgelegenheid in de Neder
landsche schoenindustrie uit te oefe
nen. Niet alleen, dat in de bestaande be
drijven een toenemende bedrijvigheid
viel waar tie nemen, ook jonger ge
stichte bedrijven namen snel in be-
teekenis toe, terwijl een betrekkelijk
groot aantal nieuwe onder
nemingen zich vestigde.
Deze laatste nu waaronder dan
uiteraard ook van buitenlandsche ori
gine con'curreeren op zeer scherpe
wijzei, wellicht veel scherper dan ze
deden vóór de contingenteering, toen
hun producten uit het buitenland moes
ten komen. „De in 1932 begonnen prijs
daling" aldus het verslag zette
zich in het begin van 1933 voort, zoo
dat in Maart de laagste prijzen geno
teerd werden, welke bij menschenheu-
genis zijn voorgekomen".
Ziedaar het resultaat van binnenland
sche bescherming: aanvankelijk ople
ving in de bestaande bedrijven, spoedig
gevolgd door een moordende concur
rentie, doordat nieuwe bedrijven van
de geboden voordeelen willen profi-
feieren, met als gevolg een veel te
kleine markt y'oor de snel toenemende
productie. Het kwaad der bescherming
woekert voort als de bekende olievlek.
'Met kleine middelen zijn de ongerech
tigheden niet meer te verhelpen en
dermaal moet de overheid de helpen
de hand uitstrekken. Het laatste red
middel, dat veelal dikwijls een paar-
demiddiel is, wordt dan aangegrepen,
namelijk dat yan de gedwongen
aan e<e n s 1 u i t i n g in kartellen, met
het doel productie en prijzen te rege
len. In Amerika is men op dit punt zeer
ver gegaan en men behoeft niet te
vragen met welk resultaat. Dreigen nu
dn Nederland dezelfde gevaren? Er
wordt reeds gemompeld over een van
Overheidswege in te stellen dvvangor-
ganisatie voor de leerindustrie, teneinde
onwillige fabrikanten te dwingen, zich
te schikken naar van bovenaf voorge
schreven prijzen, leveringsvoorwaarden,
productiecontingenten, kortom naar a"
die regelingen, welke op instigatie van
een bepaalde groep zullen worden in
gevoerd. Het is te hopen, dat, indien
het ooit zoover mocht komen, men
zich van tevoren rekenschap geeft van
de gevolgen, welke een dergelijk dwang
systeem voor de industrie kan hebben.
Het is een proefneming van de aller
gevaarlijkste soort en het is zeer de
vraag of het verzwakte organisme van
jenze volkshuishouding een dergelijk
diep in het vleesch snijdende operatie
zal overleven.
Een door crisisaanvallen geteisterd
bedrijfsleven behoeft voor alles rust,
Om zich bij de veranderde omstandig
heden te kunnen aanpassen. Die aan
passing beerikt men echter zeker niet
langs den weg van dwang, ook niet
door nog meer bescherming toe te
passen, zooals de Brabantsche wolin
dustrie dat blijkbaar wil. Ongetwijfeld is
het voor de betrokken industrie verlok
kelijk, een contingenteering naar de
hoeveelheid toe te passen, doch men
geeft dan het beginsel prijs, dat con
tingenteering alleen bedoeld is als maat
regel tegen zoogenaamden overmatigen
invoer. Men gaat dan geheel den kant
van een bescherming op, die in het
geheel geen rekening meer houdt met
de belangen van den consument, ter
wijl het tevens de vraag is of daardoor
tenslotte ook wel de belangen van den
producent zelf gediend worden. Want
zoo goed als de wollenstoffenindustrie
bescherming kan vragen, kunnen dat
ook alle andere industrieën en wij zou
den dan geheel in een stelsel van nood
lottige autarkie vervallen. Reeds nu
w ij zen de kosten van levens
onderhoud in Nederland ee.n
stijgende lijn aan. Hoe zal men
echter met duurdere levenskosten tot
verlaging van de loonen, welke in het
belang van onze exportindustrie zooge-
wenscht geacht wordt, kunnen gera
ken?
Protectie leidt tot verslechtering van
de levensvoorwaarden der groote mas
sa en aldus tot inkrimping van de
totale vraag naar industrieproduc
ten op de binnenlandsche markt. Pro
tectie leidt ook tot verstarring van de
productiekosten, welke dat juist nu min
der dan ooit kunnen verdragen, wil ons
productieapparaat niet geheel in het
ongereede geraken en tenslotte leidt
protectie, zij het langs ondergrondsche
wegen, tot vermeerdering van
werklooshe id, omdat de vraag
naar industrieproducten, ook in het bin
nenland, afneemt en de afzet in het
buitenlana door de te hooge productie
kosten in het geheel wbrdt lamgesla
gen. Algemeene verarming is het laat
ste gevolg van bescherming, waarmede
aanvankelijk slechts enkele groepen ge
holpen zijn, uiteindelijk ons g e h e e-
1 e volksbestaan wordt bedreigd. Het
is wel heel gemakkelijk gezegd, dat
de werkloosheid kan worden bestreden
door de binnenlandsche markt zooveel
mogelijk te reserveeren voor de eigen
industrie, doch men vergeet dan al te
licht, dat onze industrie voor het groot
ste deel export-industrie is, die naar
het buitenland moet blijven leveren, wil
len wij ons grondstof-arme land van
de noodige grondstoffen uit het büiten-
land "blijven voorzien. 'Ook nu nog be
trekken wij voor meer dan 1 milliard
gulden allernoodzakelijkste goederen
uit Tiet buitenland. Nemen wij slechts
de Brabantsche wol- en lederindustrie,
en niet ,te vergeten Twente, die toch
voor het .grootste deel hun grondstof
ten buitenslands inkoopen. Hoe za! men
dat op den duur kunnen, indien men
door teveel bescherming de koopkracht
van ons land dusdanig zou verminderen,
dat betaling aan het buitenland niet j
meer mogelijk zou zijn? Niemand zal
willen ontkennen, dat, nu het buitenlad
allerwege zoovele belemmeringen inden
weg legt, bijzondere maatregelen ter be
scherming van ons bedrijfsleven nood
zakelijk zijn. Doch men hoede zich
voor middelen, welke erger zijn dan
de kwaal. Ons bedrijfsleven zou door
nog meer bescherming stellig den ver
stikkingsdood tegemoet gaan.
DE i.ooo.oooste FORD V 8
VERVAARDIGD.
Dat de Ford V 8 cylinder auto
mobiel de wereld stormerhand ver
overd heeft, bewijst het feit, dat on
langs de i.ooo.oooste V 8 van de
montagelijn der Ford fabrieken te
Detroit afliep.
Eén millioen Ford achtcylinder au
tomobielen... Een enorm aantal, voor
al wanneer men bedenkt, dat Henrv
Ford eerst in 1932 een aanvang
maakte met de productie van den
V 8 iFord motor, naast den bekenden
4 cylinder, en in successie op den
Lincoln V 8 cylinder motor, waar
van de productie werd stopgezet om
met de vervaardiging van een V 12
type Lincoln-motor te beginnen.
En dit cijfer 1.000.000 wordt nog
sprekender, wanneer men bedenkt,
dat op de geheele wereld door alle
andere automobielfabrieken te zamen
nog geen millioen achtcylinders
wagens zijn vervaardigd.
Henry Ford produceert dan ook
momenteel bijna 5000 V 8 Fordwa
gens per dag, meer dus dan de ver
dere automobielindustrie te zamen.
Deze enorme cijfers vinden natuur
lijk hun oorzaak in de buitengewone
kwaliteiten van den Ford V 8, als
degelijkheid, zuinigheid, snelheid enz.
waarbij nog komt dat dit Ford pro
duct zeer laag in prijs is.
Henry Ford heeft de productie van
dezen i.ooo.ooosten Ford V 8 per
soonlijk van het begin tot het einde
gevolgd en toen deze wagen de lijn
verliet, instructie gegeven om hem
ten toon te stellen in het kolossale
Ford expositiegebouw op de wereld
tentoonstelling in Chicago.
Wii willen niet nalaten onze lezers
tevens nog te onthullen dat door de
Fordfabrieken tot op heden circa
22.000.000 automobielen vervaardigd
zijn, ongeacht de 15.000.000 T mo
dellen van voor 1927.
Een respectabel aantal dus.
o
AUTO TEGEN EEN BOOM.
Een inzittende gedood.
Vrijdagmiddag om drie uur is een
auto tusschen De Ginkel en Ede te
gen een boom gereden.
Behalve den bestuurder waren in
den auto vier personen gezeten.
De 30-jarige mej. De Graaf werd
bij de botsing opslag gedood. Haar
stoffelijk overschot is naar het lij
kenhuisje te Ede vervoerd.
De overigen werden niet gewond
en kwamen met den schrik vrij. De
auto werd gedeeltelijk beschadigd.
o
DE POST HAASTTE ZICH NIET.
Men meldt uit Voorschoten aan het
Leidsche Dagblad
Er wordt in dezen tijd zoo dikwijls
gesproken van gehaastheid en voort
jagen, niets gaat vlug genoeg, maar
bij de posterijen bestaat een enkele
maal, nog wel eens een verzending
waar jaren voor noodig zijn, al is het
binnenlandsch verkeer.
6 Augustus 1934 werd bij de fa
milie v. L. alhier, een briefkaart be
zorgd, die 15 Juli 1925 was verzon
den uit Geldrop (N.-B.)
De datumstempels waren duidelijk
leesbaar. En dan klaagt 'men nog over
gejaagdheid
AUTO VA"N°EEN PONT
GEREDEN.
2 Slachtoffers.
Vrijdagmiddag omstreeks half vier
is te Velsen een tragisch ongeval ge
beurd, dat aan twee jonge menschen
het leven heeft gekost.
Toen een der stoomponten van den
steiger wegvoer, is een personenauto,
waarin 6 personen waren gezeten en
die met de achterwielen nog op de
klep stond, achteruit in het Noord-
Zeekanaal gereden. Vier van de inzit
tenden konden zichzelf redden, doch
de twee anderen zijn verdronken.
Omtrent de toedracht van dit onge
val vernemen wij van den inzittende
Karei Bruyns uit Amsterdam de vol
gende bijzonderheden.
De bestuurder en eigenaar van de
auto, de heer G. H. Heynemann, wo
nende aan den Overtoom te Amster
dam, had in gezelschap van zijn echt-
genoote, zijn dochter en zijn zoontje,
een uitstapje gemaakt naar Alkmaar.
In hun gezelschap bevonden zich
nog een Duitsche dame en een vriend
je van het zoontje van den heer H.
De terugweg leidde over Velsen,
waar drie stoomponten het zeer druk
ke verkeer over het Kanaal onder
houden.
De middelste der ponten, een z.g.
vrijvarende pont van het nieuwste mo
del, lag juist aan den steiger en was
bijna volgeladen.
De pontknecht beduidde den heer
H. dat hij nog mee kon, waarna de
auto de pont opreed.
Er was echter niet voldoende
plaats, waardoor de auto met de ach
terwielen op de klep bleef staan in
afwachting dat de overige wagens
ruimte zouden maken en de klep
omhoog getrokken kon worden.
Reeds vóór dit gebeurd was, voer
de pont van den steiger weg, met
het gevolg, dat de klep, toen zij den
steun van den steiger miste, onder
het gewicht van de auto, naar 'be
neden dook en de wagen het Kanaal
ingleed.
Omstanders, die het gevaar zagen
aankomen, schreeuwden nog „stop,"
doch de pontbestuurder, die op een
afgesloten brug staat, heeft dit niet
gehoord. De heer H. slaagde er nog
in het portier te openen en uit den
wagen te springen. Onmiddellijk
daarop verdween de auto in de diep
te. De heer H. wilde zich direct
weer te water begeven, doch dit werd
hem door de omstanders belet.
o
van ouds bekend
Hotel Café Billard
ST. JANSSTRAAT 10—12
TELEF. INTERC. 436.
Ruime Autogarages.
RECLAME WAGENS
speciaal tarief.
'ëiosm
1
Tandheelkundige,
GORINCHEM
TELEFOON 349.
's Maandags 9-3
Minvermogenden 9.30—10 v.m.
»?asiBg'«iafii graag gaat
Zoo juist verschenen in de
geïllustreerde
als No. 6:
Tekst en Teekeningen van
FRANS MANDOS Tzn.
Dit boek bevat 90 tekst-illus
traties met bij behoorenden tekst
en is gestoken in een vlotten twee-
kleurigen omslag, duidelijk lees
bare letter, bestemd voor kinderen
van 812 jaar.
De prijs slechts
FIRMA L. VEERMAN
HEUSDEN.
in blauw, wit en zwart email.
Dubbele wanden en circulatie.
Solide afwerking. Schitterende décors.
LAGE PRIJZEN.
Ruim 500 StdkS voorhanden.
Hinthamerstraat No. 129131—133
„Mijn meubelen zijn van ,,'T WOONHUIS", dan za.
een ieder begrijpen, dat gij hebt gehandeld als een
verstandig menscb.
,,'T WOONHUIS" steeds zorgt voor prima afwer
king en coulante bediening.
„'T WOONHUIS" heeft steeds de grootste sortee
ring en de meest smaakvolle modellen.
,,'T WOONHUIS" heeft daarbij DB LAAGSTE
PRIJZEN.
,,'T WOONHUIS" heeft bij een zeer grooten omzet
toch slechts geringe exploitatiekosten.
,,'T WOONHUIS" er geen dure afdeelingscbefs of
verder onnoodig personeel op na houdt.
,,'T WOONHUIS" is de eenige speciaal MEUBEL
ZAAK, die wat sorteering, modellen en kwaliteit
betreft, met de grootste zaken op dit gebied in den
lande kan wedijveren. ALLEEN met dit verschil,
dat wij onze prijzen VEEL LAGER kunnen stellen
dan bedoelde zaken.
verkoopt „'T WOONHUIS" strikt a contant, waar
door wij elk risico uitschakelen, hetgeen den kooper
ten goede komt.
Bezichtigt steeds onze Passage-Etalages
en ruime Magazijnen.
G. VENNIX Vughterstraat 46-48 Telefoon 922
HERTOGEN BOSCH.
Levering per eigen -wra.olita.iito iranco thuis.
LEVERING VAN
spoedig, net en billijk, door de
SIH£3
SOLlfiD, SIERLIJK EM GOEDKOOP
worden GAARNE en SPOEDIG
geleverd door
v./h. GBBRs. VAN STRATBN Co.
Geregelde
v.v. uitgezonderd Zaterdags.
Van 's-BOSCH via HEUSDEN-GORCUM-UTRECHT
naar AMSTERDAM en ZAANSTREEK.
Kantoren
'•-BOSCH, BREEDE HAVEN 113
A'DAM, DROOGBAK
HEUSDEN, B. VAN KUIK, Veerhuis
Agenten:
UTRECHT, A. VAN EDEN, Merwekade
GORCUM, S. v. d. WIEL, Havendijk
WORMERVBBR, N.V. EXP. Mij. „Nijverheid"
GEREGELDE DAGELIJKSCHE DIENST
ROTTERDAM—VENLO— ROERMOND via HEUSDEN.
Tel. 732
Tel. 42495
Tel. 27
Tel. 14743
Tel. 303
Tel. 1549