DE FRANSCHEN EN HUN KEUKEN EEN RIJK BEZIT. Het diner in vroegere eeuwen FIN SPORTIEVE GR 7* PPEN MAKEN ALS BEROEP VAN EEN DUBBEL JUBILEUM. En een praatje over Turksche koffie. Abessynïsche Galanterie. HOE DE OUDE PERZEN ELKAAR BEGROETEN. Tweelingen zijn anders". Een nieuw record in Amerika EEN DER VELE, CHARiVÏAET." LENTEiAPji^EN VOOR DE THEETAFEL 1 IIET WORDT WARMER BUITEN en de winterkleeren gaan de kast in. Daar voor in de plaats komt het lichtere, meer luchtige goed, dat toch ook weer niet te luchtig is. Maar wat te doen, als de voor- jaarskleeren van het vorig jaar zijn ver sleten of uit de mode geraakt? Dan gaat U aan den slag! U gaat Uw eigen kleeren maken aan de hand van onze patronen. Bestel ze bij de redactrice Damesrubriek, Laan van Meerdervoort 45a, Den Haag, en binnen enkele dagen ontvangt U het pa troon. De patronen kunnen ook worden "besteld per giro of per postwissel. Giro nummer is (125025). De Fransche kookkunst is wereldbe roemd. In de Middeleeuwen gaven de Fransche vorsten aan hun feesten een rid derlijk en schitterend voorkomen. Aan den disch van Johan van Frankrijk en ook aan de tafels der vroegere Lodewijken, heersch- te een ongekende pracht en weelde. De rid ders in die dagen zagen te Parijs en te Weenen fazanten met vergulde klauwen en pauwen met purperen veeren door de zalen dragen. De specerijen^door de Venetianen uit het Oosten aangebracht verhoogden den smaak voor de kookkunst en gaven aan de smulpartijen der Franschen een bijzonder karakter. Langen tijd kookte men in Frankrijk, in navolging van Italië, de vischspijzen in rozenwater. In den tijd der Lodewijken nam de overdreven verfijning aan tafel zelfs zoo toe, dat er wetten kwa men tegen overdadige diners, doch deze wetten had men evengoed achterwege kun nen laten, want niemand scheen zich hier aan te storen. Bekend is het, dat Lodewijk XII bij zijn inval in Italië verscheidene koks 'gevangen nam, die in Frankrijk spoedig tot eer en aanzien kwamen en schatten gelds verdien den. Het fricandeau stamt af uit de dagen van Lodewijk X. Aan het koninklijk diner werd het fricadeau altijd met Macedonische saus overgoten. Men had voor de bereiding van deze bijzondere saus zelfs een aparte kok, die niets anders behoefde te doen dan deze saus te maken. Aan den weelderigen Franschen tijd hebben wij ook de invoe ring van de vorken te danken; de Romei nen kenden die nog niet. Toen Hendrik IV, na den dood van de Hertogin van Beaufort, Maria de Medicis, huwde, begon het groot ste tijdperk van de Fransche keuken. Koks uit het gevolg van de Medicis voerden het ijs op Frankrijks tafel in. Toen Lodewijk XIV op lateren leeftijd, gelijk in alles zoo ook met betrekking tot zijn tafel, grillig werd, verzon Madame de Maintenon de be roemde cotelettes a la Maintenon. Zij stoof de ze eerst een uur lang op de wijze van de Venetianen met champignons, chalotten, peterselie en boter, deed er zout, peper en sneedjes spek bij, bond ze daarop in geolied papier in den vorm van harten en braadde ze zoo op een zacht vuur, zoodat het papier al het vet opzoog. Tenslotte werd nog een lepelvol velouté aangemaakt met drie in room geklutste eieren en citroensap, plus een weinig peper daarbij gevoegd. Madame de Maintenon moet een bijzonder groot succes met haar gerecht hebben gehad! Om den ouderdom van den trotschen „Zonnekoning" wat op te vroolijken, vond men ook talrijke soorten van likeur uit. De alcohol werd met suiker verzoet en door toevoeging van essence verkreeg het ver schillende kleuren. Iedere gekleurde drank kreeg een aparten naam. De Hertog van Orleans trachtte van zijn politieke vijanden vrienden te maken door hen. ten eten te vragen. Zijn tafels wa ren altijd zóó delicaat en uitgezocht, dat eenieder er een groote eer in stelde bij hem te mogen dineeren. Nu de voor jaarsmodellen weer zijn uitgeko men, zullen vele dames zich alreeds hebben afge vraagd: welk mo del zal wel bij mij passen dit jaar? En welk model is feitelijk weer het meest intrek? Nu, op de eerste vraag kan ik U moeilijk antwoord geven, maar op de twee de vraag wellicht wel, want weet U welke modellen ondanks alle nieu- wigheidjes, welke dit jaar weer wor den gezien, toch nog het meest in trek blijven? Het zijn de sportieve mantels, die iede re vrouw zoo vlug kleeden. De spor tieve mantel heeft het groote voor deel, dat zij bijna iedereen goed staat en dat zij op bijna elk uur van den dag kan wor den gedragen. En waarom zouden wij dan niet weer een pa troon beschikbaar stellen van een spor tieve damesmantel? Welnu, bijgaand mo del (nummer 881) wordt gemaakt van lich te, soepele, halfwollen stof. Het model is niet ingewikkeld: de voorpanden moeten een flink stuk over elkaar heen vallen, zoo dat de mantel niet herhaaldelijk openvalt bij het loopen of wanneer wij haar op de fiets dragen. Kraag en revers zijn breed en aan den rand bestikt, evenals de manchetten en de zakken, welke laatste zijn opgestikt. Om het middel komt een 4 centimeter breede ceintuur, sluitend met een groote, vierkante gesp. Het achterpand kan ofwel uit één geheel ofwel uit twee banen be staan. Maakt U er twee banen van, maak dan een ondiepe split in den mantel, het geen vooral voor de fietsters gemakkelijk is. Het vak om de menschen aan het lachen te maken, is heusch geen lichte taak. Clowns, die het gelukt om een geheel ge zelschap voortdurend aan het lachen te houden, zijn in den regel zelf niet zoo ge lukkig. Letterkundigen, die vlijtige mede werkers aan humoristische bladen zijn, zijn in minstens drie gevallen van de vijf som ber en stil. Komieke tooneelspelers zijn al tijd door hun melancholieke stemming ach ter de schermen bekend geweest. Liston, de Engelsche tooneelspeler, wiens gelaats uitdrukking, zelfs als zij geheel in rust was, steeds een luid gelach opwekte, was als een der grootste zwartgalligen van zijn tijd bekend. i Bill Williams, die eenige tientallen jaren geleden in Noord-Amerika als de grootste grappenmaker bekend stond, weende als een schooljongen, als een en ander niet naajr zijn zin ging of wanneer een zijner collega's hem had geleedigd. Toen Dominique, de Fransche grappen maker, geheel Parijs met zijn vroolijke kwinkslagen aan het lachen maakte, werd een dokter aldaar eens door iemand met een zeer ongelukkig voorkomen bezocht, die steeds van hem verlangde om door zelfmoord een einde aan zijn leven te ma ken, een verlangen, dat hem altijd kwelde en waarvan hij zich niet kon losmaken. „Ga naar den schouwburg Dominique eens zien!" raadde de arts hem. „Helaas, ant woordde hem de bezoeker, „ik ben zelf de grappenmaker Dominique". Gedwongen vroolijke luim is inderdaad een treurige zaak. Er is bij die menschen, die het grappenmaken als een beroep heb ben gekozen, altijd iets, wat men min of meer tragisch zou kunnen noemen. Immers, al heeft de grappenmaker nog zoo'n groot verdriet te dragen, tóch moet hij iederen avond een lachend gezicht zetten en het J publiek vermaken. Zoo iets is tragisch te noemen. Maar gelukkig zijn met alle vroo lijke lieden zoo. Er zijn ook voorbeelden van komieken, die m het dagelijksch leven al even vroolijk zijn als wanneer zij op het tooneel of tusschen gezelschap verkeeren. Die menschen, die met gedwongen, maar recht hartelijk vrooiijk zijn, zijn gelukkige menschen en weten ook een ander gelukkig te maken. In de Oostenrijkscne hoofdstad heeft men het vorig jaar het 300-jarig jubileum her dacht van de bevrijding van de Turken uit Weenen. Dit jubileum had echter met nog een andere herdenking plaats kunnen vin den. In dat jaar was het n.l. tevens 300 jaar geleden, dat de Turksche koffie en de Turk sche café's in Europa haar intrede deden. Toen de Turken in Oostenrijk kwamen, leerden zij de Europeanen n.l. het drinken van de Oostersche koffie, al was het gebruik van deze drank in den beginne voor den Europeaan niet direct sympathiek. Voor de Turken echter is koffie, en misschien komt dit, doordat de Koran den Turken het ge bruik van alcoholhoudende dranken ver biedt, van een groote waarde. Later werd de koffie ook in West-Europa algemeen, en thans zou men zich niet meer voor kunnen stellen, dat men zijn 12-uurtje at zonder een geurig kopje koffie er bij te drinken. In Turkije is het drinken van koffie al leen maar aan de mannen toegestaan; een fatsoenlijke vrouw en ook de kinderen, mo gen zich niet aan het gebruik van koffie wagen. De Turken drinken hun koffie geheel an ders dan wij dit gewoon zijn. Zij gebruiken geen koppen, waar de koffie in wordt ge goten, doch zij drinken de koffie door mid del van de nargileh, of waterpijpen, zooals men deze zonderlinge voorwerpen zou kun nen noemen. De koffie, welke men in Tur kije drinkt, is veel sterker dan wij haar ge woon zijn te drinken. De Turksche koffie ziet zwart en is zoo dik als stroop. Doordat de Turken het gebruik van koffie al zoo veel langer kennen dan wij, West-Euro peanen, hebben zij ook veel meer variaties weten te bereiken. Reeds eeuwen geleden werden de Oostersche spijzen, vaak met koffie bereid. Dergelijke spijzen vinden bij ons niet veel liefhebers, mischien omdat wij het gebruik van dergelijke slecht vertee- rende spijzen niet kunnen verdragen. Een Turksche koffiehuis verschilt he melsbreed met een Europeesche koffiehuis. Vooreerst ziet men, als men een Turksch koffiehuis binnentreedt, geen tafeltjes en stoelen staan. De bezoekers, welke een der gelijk koffiehuis binnentreden, dienen op de hurken te gaan zitten. De ongewoonte van een dergelijk „rustig zitje" is dan mis schien ook wel de oorzaak, waarom zoo weinig Europeanen een Turksch koffiehuis bezoeken; tot de geregelde bezoekers wor den bijna uitsluitend in Europa verblijven de Turken gerekend. Toch is het gebruik van koffie voor ons Westerlingen, niet aleeen een genot. Som migen zelfs wordt het gebruik van koffie door de geneesheeren ontraden, zulks door de werking der coffeme, welke zich in alle soorten koffie bevindt. Daarom is het ge bruik van de coffeinevrije Koffie Hag zulk een uitkomst voor diegenen, wiens arts het gebruik van koffie neeft verboden. Terwijl men in Parijs, Weenen en Lon den verscheidene Turksche koffiehuizen vindt, diè, hoewel met vaak door de Wes terlingen bezocht, zien toch in een zekeren bloei kunnen verheugen, kwijnen de laat ste koffiehuizen in het land zelf weg. De koffiehuizen in Turkije zijn bij de vreem delingen niet meer in trek; zij vormen geen attractie meer. In het vroegere Constanti- nopel vindt men er nog slechts enkelen, doch ook deze zullen wellicht binnen af- zienbaren tijd worden verdrongen door de moderne café's, welke bij de Turken meer in trek zijn. Ook de nargileh, de zonder linge waterpijpen, zijn niet meer zoo in ge bruik. De Westersche gewoonten zijn voor al in de na-oorlogsjaren steeds dieper in de Oostersche landen doorgedrongen en heb ben vooral in Turkije vele oude, Mohamme- daansche gebruiken op den achtergrond ge duwd. Niet alleen het gebruik van sterke dranken, maar ook het rooken van sigaren, sigaretten en zelfs pijpen is voor den Mo hammedaan verboden, doch het is vooral de nieuwe Westerscne cultuur geweest, waarvoor de Oostersche wetten plaats moesten maken, hoe diepgeloovig de door snee Turk ook kan. worden genoemd. Op den 8en der maand Asjoer is het den jongemannen van Massowa (Abessynië), volgens zeer oud, Bedoeïnisch gebruik, ge oorloofd om ieder meisje, dat zij ontmoeten, onbarmhartig af te ranselen, welk verlof zij op alles behalve sentimenteele manier uitvoeren. Daar de meisjes zich natuurlijk dien dag in de huizen verborgen houden, maskeeren de knapen zich als bedelaars of stellen de een of andere list in het werk om haar naar buiten te lokken en daar aan dit hardhandig spelletje niet zelden ook volwassenen deelnemen, geeft het tot veel strijd en familietwisten aanleiding. In het oude Perzië werd de vreemdeling met zeer veel plichtplegingen begroet. Al was het bezoek aangekondigd, dan nog deed men den bezoeker de vraag „Hoe kwam uwe heerlijkheid op de gedachte, deze nederige woning binnen te gaan?" De bezoeker antwoordde dan, dat het hem veel eer aandeed. Wilde men echter de Mor- genlandsche etiquette volgen, dan diende de bezoeker te vragen: „Wat bewoog U Uw slaaf aldus tegemoet te komen? Ik ben hierover onuitsprekelijk verlegen. Deze overmaat van goedheid beschaamt mij". In middels was de bezoeker het woon vertrek genaderd, waarop de gastheer dan weer sprak: „Treedt binnen. Gij zijt thuis; alles is het uwe, ieder zal u gehoorzamen!" Na tuurlijk bedankte de bezoeker dan weer voor zooveel eer, onderwijl de gastheer de pantoffels voor den bezoeker te voorschijn haalde. Na nog een klein half uur te heb ben verspild met de grondige informatie van elkaar gezondheid, kon men eindelijk overgaan tot de bespreking over dat onder werp, tot welks doel de bezoeker gekomen was Tweelingen zijn anders dan andere kin deren; dat is een feit! In hoeverre dat an ders geldt en of het altijd opgaat, dat wil len wij in het midden la^en, maar dat er uit het verleden zeldzame staaltjes bekend zijn, waaruit blijkt, dat tweelingen vaak begaafd zijn met zintuigen, welke de ge wone eenlingen missen, kan ons allen be kend zijn. Wij herinneren aan romans en dergelijke boeken, als „De Corsicaansche tweelingen". Men leert daaruit, dat de bei de tegelijk geboren kinderen vaak ook in geestelijk opzicht zoo sterk aan elkaar zijn verbonden, dat niets hen in het latere le ven kan scheiden. D.w.z. de een kan wel naar Indië en de andere naar den Noord pool gaan, maar in den geest blijven zij bij elkaar. Het dagelijksch leven echter, vooral in onzen drukken tijd, is oorzaak, dat veel in het geestelijk leven der menschen vervlakt of geheel verdwijnt en derhalve zullen ook de meeste tweelingen van hun bij zonderen De Canadeesche moeder, die tien maan den geleden het leven schonk aan een vijf- ling, heeft een record geslagen, zoo zeggen de Yankees, die blijkbaar alles met .re cords" uitrekenen. De geneesheer die bij de geboorte van deze -vijfling tegenwoordig was, vertrouwt, dat de kleintjes spoedig gezond en flink zullen opgroeien. Alle» wordt trouwens ook voor de kinderen ta het werk gesteld om ze op volmaakte ba by's te doen lijken. De vijflingen gelijk* sprekend op elkaar, waarom de geneesheer besloot elk der baby's een gekleurd lintje met een naamkaartje om te hangen. Nog nooit is het in Amerika, noch te Europa voorgekomen, dat een vijfling hn>- ger in het leven bleef dan enkele dagen, hoogstens twee weken. Natuurlijk wilden de op sensatie beluste Amerikanen al dadelijk voordeel van dit bijzonder babyspan hebben. Zij boden de Hierbij het model van een der vele, char mante voor jaarsjaponnen, welke allen één overeenkomst hebben, n.l. dat zij, evenals bij de winterja- ponnen, hoog moeten sluiten aan den hals. Bijgaande jurk (no. 882) is vervaardigd van lichtblau we japonstof, gegarneerd met een voorstuk van donker blauwe stof. Wanneer men het prentje be ziet, dan zou men denken, dat het lijfje uit tweeën be staat, doch dit is niet het ge val. De mou wen worden even onder de schouderstuk ken aangezet. Het lijfje loopt naar achteren op den rug door en sluit hier als het ware in een pellerine, n.l. met enkele knoopjes. De rok is recht en slankmakend. Van vo ren, zooals van achteren komt een diepe, inspringende plooi. De mouwen zijn recht naar den pols toeloopend, worden echter onder de manchet een weinig ingehaald. Kiest men halfwollen stof voor de japon, dan kunt u het middenstuk, dat op het lijfje loopt, van fluweel maken. EEN JAPON VOOR DE ZACHTE" DAGEN. Een sierlijk toi- n band wel niet meer weten dan wat de bur gerlijke stand er van vertelt. Toch moeten ouders van tweelingen er altijd op bedacht zijn, dat de mogelijkheid, dat hun kinde ren eikaars zieleleven wonderlijk goed ver staan, niet is uitgesloten. Vaak misschien, zullen zij uit den mond der kleinen opmer kingen hooren, welke slechts door de om standigheid dat de kinderen tweelingen zijn, kunnen worden verklaard. Het opvoe den van tweelingen is ook in dit opzicht dus moeilijk. Overigens is er aan tweelin gen niet veel bijzonders. Zij zijn ieder voor zich, net als andere kinderen. Een pretje is het natuurlijk, dat zij. tezamen opgroeien en aan elkaar dus een makkertje van pre cies denzelfden leeftijd hebben. Zij beleven alles in de wereld tezamen. Het tanden krij gen, praten, leeren, school gaan, enz. Tot dat de onverbiddellijke tijd ook de twee lingen gaat scheiden. En dan soms ge beurt het wel, dat men plotseling het be wijs krijgt, dat zij in wezen niet geschei den zijn moeder van de kinderen, mevrouw Dionne, aan, de kinderen op de Internationale We reldtentoonstelling van Chicago ten toon te stellen. De moeder zou dan een bedrag van 10.000 dollar ontvangen. Het aanbod werd evenwel geweigerd. Wel stond de moeder de kinderen voor enkele dagen af aan een filmmaatschappij, die een volle dige rolprent van de kleinen maakte. Hier voor ontvingen de ouders 3000 dollar. Een hagedoorntakje, fijn gestyleerd tot borduurmo- tiafje, zal een linnen thee- garaitirar frisch en smaak vol opsmukken. De uitwer king van het motief is in richelieu borduurwerk, dus niet erg moeilijk, hoofd zaak is fijn en regelmatig t» werken. Op het tafelkleed zijn de motiefjes als omlijsting jracht, terwijl de len sober zijn gegar- met een enkele tak. bijbehoorende thee- is geassorteerd bij de rMt. De kleedjes worden af geboord met een eigen- aardigen festonsteek. letje voor de ou dere dames toont u model 883. Het is gemaakt van zeegroene mousse line, gegarneerd met een kanten jabot en kanten manchetten. De sluiting geschiedt van voren, onder het befje. De mou wen zijn drie kwart lang; vlak eronder vallen de kanten strooken. welke de man chet vormen. De rok bezit aar. weerszijden een viertal naar bin nen springende plooitjes, welke tot aan de knie worden ingestikt en verder los val len om bij het loopen voldoende ruimte te vinden. Nogmaals, deze japon is bijzonder geschikt voor da mes op leeftijd en daarbij is zij slankmakend, zon der dat dit bijzon der opvallend is. GEDACHTEN OVER HET KIND. In het kind zijn vier dingen, welke men het laten moet en welke men ten zijnen voordeele kan aanwenden: gevoel van on afhankelijkheid, liefde, zucht tot navolging en neiging tot bedrijvigheid. De opvoeding behoeft deze vier eigenschappen niet aan te zetten en mag ze ook niet onderdrukken. Zeven deugden bij een kind, waarin eigenbaat op den troon zit, geven weinig hoop. Zeven gebreken bij een kind, waarbij een liefdevol hart, geven weinig vrees. De liefhebster van klassiek borduurwerk zal het garnituur liefst geheel wit zien, de gene, die wat meer fantasie verlangen, kun nen evengoed gekleurd linnen kiezen, als ook lavendelblauw, goudgeel of frisch rose. De motieven worden in wit geborduurd. Het patroon kan daarbij nog dienst doen voor een tafelkleedje, een kussen of een ta- fellooper, wellicht ook voor een lampekap. Zij, die van modern borduurwerk houden, kunnen het patroon in veelkleurige zijde uitwerken in plat borduurwerk en nerf- steeken op grof grijs linnen, wat een kleu rig decoratief effect geeft.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1935 | | pagina 8