COM-PACT'-UM 1 ii. peur. Closetpapier IETS GEHEEL NIEUWS I 6 jaar garantie op houder en pen Neem geen risico maar'n JUNOfornuis. Coöp. Boeren Leenbank „L. B." Rentevergoeding voor inlagen 3°|0 bindwérkT" Firma L. J. Veerman, Heusden. De kleinste vulpen de grootste hoedanigheden OP ELKE WIJZE TE DRAGEN l 's-Hertogenbosch. - 5 Rol voor 25 cent. - W. TIMMERMANS ZONEN, JANSSEN BOOTEN N.V. DAGE LIJ li SC HE SNELDlfiNST FEUILLETON. DE HEKS. NATUURLIJK NAAR DE WIJK EN AALBURG. met COMPACT en toch COMPLEET KORT en toch LANG GOEDKOOP en toch VOLWAARDIG Groot van capaciteit dus Doelmatig Klein van formaat dus Handig - Die reeds jaren met voldoening een fornuis, merk »JUNO« stoken, zij allen zullen U zeggen, er bestaan geen betere. Sierlijke modellen. Schitterende décors- Prachtige afwerking. Rood-, blauw-, wit- en zwart- email. Nikkel en verchroomde uitvoering. Laag in prijs. Komt eens zien naar onze enorme voorraad. Ruim 500 stuks voorhanden. Let op het merk JUNO. IJZERHANDEL Kassier s 1>. VAN WIJK. Kantoor geopend DINSDAGS en VRIJDAGS van 29 uur. 1 Hinthamerstraat 131, voorbij de St. Janskerk Verkrijgbaar in den Boekhandel Firma L. J. VEERMAN, Heusden BOEKHANDEL Firma L. J VEERMAN HEUSDEN KASSIERS EN COMMISSIONAIRS IN EFFECTEN. WAALWIJK- TELEFOON No. 55. Koopen en Verkoopen Effecten. Verzilveren binnen- en buitenlandsche coupons. Belasten zich met het nazien van uitlotingen. Verhuren loketten in hun brand- en inbraak, vrije kluis. Prijzen naar grootte der kastjes- Verrichten verder alle Bankzaken. Bezorgen alle Assurantiën. v/h. GEBRS. VAN STRATEN Co. uitgezonderd Zaterdag. Af 's-HERTOGENBOSCH via HEUSDEN-GORCUM- UTRECHT naar AMSTERDAM en ZAANSTREEK v.v. Santoren te i-BOSCH, BREEDE HAVEN 113—115 Tel. AMSTERDAM, PRINS HENDRIKKADE t/o 86 GrORCUM, HAVENDIJK Agenten te HB0SDBN, B. VAN KUIK, Veerhuis ÜTRBCST, K. VAN EDEN, Merwekade ZAANDAM, GEBR. SMIT, Oostzijde 395 Af 'i-Hertogenboich, aanslniting op den dagelijkiche dienst naar EindhovenVenloRoermondHeerlen en Zuid-Limburg v. v. zoowel in goedkoope als fijnere uitvoering, tegen concurreerende prijzen. 732 42495 303 27 14743 3000 van Voetianen gaf, was die tegen Coc- cejus. Deze was Hoogleeraar in Lei den en legde den nadruk op het ver band, dat er bestond tusschen de ver schillende stukken uit de Heilige Schrift. Meestal vergenoegde men er zich mede een bepaald leerstuk, voor namelijk een dat beturist werd, naar voren te brengen en dan die bewijzen daarvoor hier en daar uit de Schrift bij elkaar te zoeken, zonder uit het verband de werkelijke beteekenis der woorden op te maken. Hij oordeelde Öan ook, dat het tijd werd1 den draad1 der heilige Schrift van voren af aan iop te sporen. Direct kreeg hij' van vele kanten bijval. Maar nog grooter was het aantal van hen, die tegenover hem kwamen te staan, temeer daar die gang bare meening was, dat het iin de eer- lste plaats op een zedige leefwijze aan kwam, een punt, dat door Coccejus uit het oog verloren werd en zooals het altijd gaat bij twisten, de meeningen (werden steeds verder doorgedreven en men viel in twee groepen uit elkaar. 'Zoo leerde Coccejus, dat de Sabbath iriet gehouden behoefde te worden;, daar die door die Israëlieten eerst in de Arabische woestijn was ingesteld1 ën dus lailleen de Joden aanging. De eer ste Christenen hielden hun gemeen Een verhaal uit de Pyreneeën. schappelijke vergaderingen wel óp Zon dag, maar dat was vrijwillig, zonder voorschrift der Apostelen en zeker niet als rustdag. Vooral vanwege dit laat ste trad Voetius scherp tegen hem op. Er ontstond' daardoor een groot onderscheid tusschen de 'beide par tijen, vooral wat de leefwijze betrof. De Voetianen waren zedig in le venswandel en sober in hun kleeding, hielden stipt den Zondag, tot het over- drevene toe. Zoo goed! als algemeen, behoorde tot hen de volksklasse. De Coccejanen droegen beffen en dikke gekrulde en gepoeierde pruiken. Hun godsdienst was oppervlakkig en dik wijls gebeurde het, dat hun vrouwen na kerktijd eën breiwerk of iets der gelijks ter hand namen om voor het raam zittende hun Voetiaansche over buur te kunnen plagen. Door de Coc- jaansche leer over den Sabbath werd de Zondag meer en meer tot een ge wonen dag. Later kreeg die strijd zelfs een politiek karakter toen de Oranje partij de zijde van Voetius koos en de Staatsgezinden o.a. de De Witten die van Coccejus. i Gezien Voetius zucht naar kerke lijke rechtzinnigheid en reiinen levens wandel valt het niet te verwonderen, dat hij zich sterk aangetrokken ge voelde tot alles wat dien kant uitging, vandaar dat hij veel voelde voor Idle z.g. conventioneelen. Door de vrije op vatting omtrent de levenswijze kwa men er steeds meer groepjes die zich ten deele losmaakten van de Kerk, welke dan met 20—40 personen ge zelschapjes vormden. Aangezien er tus schen de verschillende groepjes steeds meeningsverschil bestond, was een al- geheele afscheiding natuurlijk onmo gelijk. De Synode, zoowel als dë Sta ten deden wat ze konden om deze ge zelschappen weg te werken, wat echter niet zoo gemakkelijk was. Voetius voel de, dat ze niet weggewerkt maar veel eer in goede banen geleid moesten wor den. Zoo voelde hij ook veel voor het werk van Jan de Labadie, een predi kant uit Midderburg, een eigenaardig man die als een ware boetprediker het land doortrok. Toen de Labadie echter op verzoek van hun beidei; vrien din, de geleerde Anna Maria Schuur man, tien dagen in Utrecht predikte, luwde zijn belangstelling voor dezen man. 'En toen êenigen tijd later die Labadie in Middelburg was afgezet en een kerk naast de kerk ontwikkelde greep Voetius naar de pen. Zoo is Voetius zijn geheele leven werkzaam geweest voor den opbouw van de Ned. Herv. Kerk. Aan onver- moeiden ijver en ongemeene kennis paarde zich bij hem een onmisken bare scherpzinnigheid. De zelfbewust heid zijner kracht wordt nog grooter door den eerbied! welke zoovelen hem toedroegen. Voor velen was zijn uit spraak het einde van alle redeneering. Twee en veertig jaar is hij een sieraad van öe Utrechtsche Universiteit ge weest. 1 Nov. 1676 was de laatste dag van zijn werkzaam en welbesteed leven. Heusden mag er trots op gaan, zulle een man te hebben voortgebracht J. v. H. Onberispelijke Uitvoering Billijke Prijsberekening 7. Franchita luisterde aandachtig en, ter- iwijl ze langzaam en voorzichtig het bergpad1 beklom, dat naar haar huisje leidde, overwoog ze 't alles in haar hart. Ook Volgens haar opvattingen was Zulk een directe .aanroeping van dë H. Maagd1, gevolgd door een directe in menging harerzijds, niets buitenge woons. Maar ze vond toch, dat Benita er meer recht op had dan Violante. Als het was, gelijk lnes had beweerd, en iGuIdo Benita het eerst had aangespro ken dan mocht zij1 de hul,p der H. Maagd ook wel inroepen. Daar was niets kwaads in; de Hei lige Maagd kon dan zelve altijd beslis sen wie ze helpen zou. Moeder Franchita was wel boos op Benita, omdat ze haar mooie kleeren Zoo gescheurd had en haar nieuwe klompen zoo verwaarloosd en bedor ven, maar ze gunde haar Guid'o eerder dan aan Violante. Zoodra ze in haar huisje was aan geland en een weinig van d'e vermoeie- gehoord. En vader Gaston die er bij was, vulde het verhaal aan, met allerlei won deren van Notre Dame de Lourd'es en de grot, waar jaarlijks duizenden en duizenden kwamen om genezing voor hun kwalen te vinden en troost voor hun verdriet en hoop voor d'e toekomst. En hij vertelde haar van Bernadette Soubirous, het eenvoudige herdersmeis je, aan wie de H. Maagd! was versche nen, als een schitterend gekleede dame in een wit gewaad met een langen, witten sluier, die tot aan de voeten reikte. En hoe elk harer voeten met een bloeiende roos was versierd. In het eerst was de gedachte dat deze verschijning de Heilige Maagd kon zijn, niet in Bernadette opgekomen, doch nadat de mooie dame eenige keeren een rozenkrans van glinsterende kralen door haar vingers had laten glijden, had zij haar toegesproken en haar ge vraagd gedurende veertien dagen, eiken avond in het schemerdonker, bij de grot, waar ze nu waren, te komen. En de Heilige Maagd' was haar, in die veertien dagen verscheiden keer verschenen en 'Bernadette was geheel onder haar gezegenden invloed geko men. Den laatsten dag had! de 'Ma donna het arme herdersmeisje een ge heim ingefluisterd, dat ze niemand mocht openbaren, en had ze haar te vens .als een opdracht gegeven om Vader Gaston vertelde verder, wat te gaan, naar de Heilige Grot. er door Bernadotte gedaan was om In gedachte zag ze steeds den weg tot dit doel te geraken, hoe eenige naar Frankrijk voor zich. geestelijken er vóór en andere er te gen waren en hoe, ten slotte, niet één IV. maar drie kerken waren verrezen; de „Basilique", de Crypte" en de „Ro- Toen Benita hoorde, dit Violante saire'. Vader Gastno liet er haar een van het Heilige bronwater wilde don- plaatje van zien. ken om 'de liefde van Guido Iragolo Maar Benita luisterde ai lang niet voor zich zelve te verkrijgen, werd zij meer. woedend, meer nog omdat in haar Van het lange veiliaal had zij slechts wilde natuur lag, om bf j (het minste slechts twee feiten in zich opgenomen; in drift te ontsteken dan wel uit ge^ nis was bekomen, riep ze Benita en vertelde haar wat ze aan d'e bron had [een kerk bij de grot te laten bouwen. het ëene was, dat d'e Heilige Maagd bedroefde meisjes troostte en het twee de, dat zij Bernadette een groot ge heim had ingefluisterd. In haar kwam een levendige begeerte om haar verdriet aan de Gebenedijde toe te vertrouwenmogelijk zou Ma ria haar dan ook het geheim meedeelen, dat ze Bernadette had meegedeeld. Voor Benita was er geen twijfel omtrent den .aard er van; het behelsde natuurlijk datgene, wat elk meisje verlangend was om te weten. O! ze wist het zeker, als zij zou ne- derknielen, daar hij die heilige grot, voor het beeld der Moedermaagd, dan zo uhaar het raadsel van het leven worden opgehelderd, dan zou de Moe der Gods haar influisteren, wat liefdie was en hoe ze elugkkig zou kunnen worden en dan zou ze tevens vragen haar te openbaren wie ze was. Van dat oogenblik af had Benita Do lores slechts één wensch n.l. om de bergen over te trekken en naar Lourdes negenheid voor den jongen man. Zij had 'hem maar eens gezien en dat zoo vluchtigals Violante er niet tusschen was gekomen, zou ze tot aan de kust. meest beruchte smokkelaars uit den om trek en was de schrik der Fransche douanen en der Carahineros, want hij smokkelde aan beide kanten en had zijn vrienden en afnemers even goed aan den Spaanschen kant der bergen als aan den Franschen. Hij trok de Bidassoa over alsof het een beek was, bij' hoog water met een boot en als het getij laag en er bijna geen water was ,te voet. Een paar jaar geleden was Benita, in een van haar wilde buien, weggeloo- pen van Panticosa en had ze 's nachts de smokkelaars gevolgd langs het smal le gemzenpad, over die bergen heen, hem denkelijk vergeten hebben. Of schoonhij' was dë eerste, die haar boven de anderen had verkozen, en danze gunde Violante haar triomf niet. De Heilige Maagd zou niet zoo onrechtvaardig kunnen zijn, meende ze. Zij had zoo weinig, Violante was wel niet rijk, verre van dat, maar ze was toch niet zoo arm als Zij; de Basken en de .overige bewoners van de Pyre neeën hebben geen van allen overvloed, doch in den regel hebben ze voldoende voor hun eenvoudige levenseischen. De mannen verdienen genoeg met het bebouwen van den vrij dankbaren bodem, met de jacht en met d'e visch- vangst "aan de kust, met smokkelen en met balspelen. De beide laatste bronnen van inkom sten zijn verreweg die vruchtbaarste. De vader van Violante was een dor 't Was een vreemde, lange nacht in Maart geweest; zoo donker mogelijk en daardoor zoo gunstig voor de smok kelaars. 's Morgens vroeg waren zij de grens rivier hij Hendaye, overgetrokken. Be nita was achtergebleven; de mannen hadden haar toch niet meegenomen; de Basken laten hun vrouwen altijd achter bij gevaarlijk werk, in tegenstel ling, met de Ghana's, dat heidensche bedelvolk. Waar zij1 gaan, worden ze door hitn vrouwen en dochters gevolgd, maar zij hebben ook geen vaste woonplaats, doch zwerven van het eene land naar het andere om' te stelen. In de oogen der Basken slaan zij' verre beneden hen. (Wordt vervolgd). t "V Fin L J.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1936 | | pagina 6