WIE NIET HOOREN WIL, MOET MAAR VOELEN Reeds als jongen liet hij zijn gedach ten gaan. Hoe hij later zijn plan nen kon uitvoeren. door Carly Vos. Frederik Tudor.. wie kent tegenwoordig dien naam nog? Hij is ver geten en ook zijn da den zijn reeds lang in het verleden verzon ken. En toch was de naam van Frederik Tudor eens op ieders lippen. Hij bereikte het toppunt van zijn roem ongeveer hon derd jaar geleden, maar honderd jaar zijn een lange tijd en daar Frederik Tudor geen uitvinder of beroemd veldheer was, doch alleen een handig koopman, zal men over al tevergeefs naar een standbeeld van hem zoeken, ofschoon hij het eigenlijk wel ver diend heeft. Frederik werd in het jaar 1780 in Massa chusetts, een van de staten in Noord-Ame- rika, geboren. Zijn vader was een En- gelschman, zijn moeder een Duitsche. Frederik heeft een heerlijke jeugd ge had op de groote farm van zijn vader. Als kind was hij reeds een uitstekend ruiter en een goed visscher. Als in de harde winters de zeeën en rivieren bevroren waren, liep Frederik met voorliefde over het ijs en toen reeds is de gedachte bij hem opgeko men, die hij later als jongeman in een daad omzette. Het plan? Ja, Frederik had een plan, en hoe ouder hij werd, hoe vaster vormen het plan aannam. Zijn vader schudde het hoofd. Vrienden bespotten hem, maar Fre derik liet zich niet van de wijs brengen. Waarom zou het niet mogelijk zijn, wat hij bedacht had ten uitvoer te brengen? In Zuid-Amerika heerschte een tropisch klimaat en zelfs in den winter was daar sneeuw noch ijs. Als het nu zou gelukken ijs in blokken daarheen te vervoeren, dan moest men daarmede toch een aardig som metje kunnen verdienen. Ja, dat moest men zeker! IJs was voor zoo vele dingen goed: men kon er levensmiddelen in goed houden; men kon koortslijders verlichting brengen, men kon.... ach, men kon zoo oneindig veel met ijs beginnen. En, in dien tijd kon men nog geen kunstmatig ijs ma ken, want vriesinstallaties bestonden er in die dagen nog niet. Alleen het ijs, dat de natuur leverde kwam in aanmerking en hierop bouwde Frederik zijn stoute plan nen en hij was vast besloten deze gedachte op zekeren dag in een daad om te zetten. Helaas moest hij vele jaren wachten en het was eigenlijk een droeve geschiedenis, die hem tot de daad bracht. Zijn vader stierf namelijk onverwacht en liet hem achter met een erfenis van zesduizend dol lar. Dat geld wilde hij besteden om zijn plan uit te voeren. Hij ging naar een ree der om daar de onderhandelingen te be ginnen, maar men was zoo verbaasd, dat men het gladweg weigerde, toen Frederik Tudor verklaarde, 't schip vol ijsblokken te willen laden en daarmee naar Zuid-Ameri ka te varen. Bij twee andere scheepvaart maatschappijen verging het hem niet an d«r» en pas de vierde verklaarde zich aar- Z€l«nd bereid de „gevaarlijke" lading te vervoerendoch slechts onder beding, dat Frederik Tudor zelf mee zou varen. Aan deze voorwaarde voldeed de jonge man gaarne. Hij liet het schip met groote ijsblokken vol laden en bewaakte de lading dag en nacht. De mare, dat er een groot transport ijsblokken naar Zuid-Amerika onderweg was, lokte duizenden nieuwsgie rigen om naar de haven te gaan, toen het schip wegvoer. De menigte kaeK het „doo ds s«bip" na, tot het uit h«t gezicht ver- dw«wr whs. Maar ae' geluk was met Frederik Tudor. In alle Zuid-Amerikaanschi havens, waar hij aanlegde was men bijna sprakeloos, want een schip, dat alleen ijsblokken be vatte, had men nog nooit gezien. Toen ij wat over hun verbazing heen waren, wü«le iedereen ijs koopen en zoo kon Frederik Tudor met een aardige ver dienste naar huis terugkeeren. In het jaar 1805, toen op het eiland Mar tinique een erge koorts-epidemie heersch te, waaraan duizenden menschen stierven, verscheen hij met een nieuwe scheepsla ding ijs en droeg op deze manier veel bij tot genezing van j ontelbare slachtoffers. Een jaar later was hij echter bijna ver moord geworden. Hij was in een stille Braziliaansche bocht voor anker gegaan en had vijftig ijsblok ken aan de inboorlingen verkocht. Wat deden echter deze menschen? Zij lieten de ijsblokken in de zon liggen, en toen zij ze den volgenden dag wilden vervoeren, wa ren de ijsblokken natuurlijk gesmolten. Dat het ijs smelten kon. daarvan hadden zij geen begrip en zij verdachten den blan ken man er van,i dat hij des nachts het ijs weer had teruggehaald, of dat hij hun tooverijs had verkocht. De mannen lieten zich niet overtuigen. In cano's omringden zij het groote schip, schoten vergiftige pijlen op Tudor en de blanke bemanning af en gingen er tenslot te toe over brandfakkels op het schip te werpen. Wie weet, wat er nog gebeurd zou zijn, als Tudor niet op het laatste oogen- blik bevel had gegeven het anker te lich ten en er van door te gaan. Ternauwernood ontkwamen hij en zijn bemanning aan den dood en hij heeft het later nooit meer ge waagd met inboorlingen zaken te doen. Dit avontuur kon echter zijn zegetocht niet stuiten. Zijn naam werd steeds be roemder en plotseling doken hier en daar menschen op, die hem concurrentie aan wilden doen. Desondanks wendde in het jaar 1833 de Britsche Regeering zich tot Frederik Tu dor en niet tot zijn concurrenten, toen het er om ging ijs naar Indië te verschepen. JjIO5.l- ïx>~358SSt81fd6d|iSiS5Sb|||x£s, OPLOSSING: Het teekenen op kleine ruitjes. een kunstschilder. Onbetrouwbaar. Wel Paultje, hoe vindt je den nieuwen onderwijzer? O, wel aardig, moeder, maar ik geloof niet, dat ik hem kan vertrouwen. Gisteren zei hij, dat 4 en 5 9 was en vandaag zei hij, dat 2 en 7 negen is. Frederik Tudor sloot een contract, waarbij hij het monopolie verkreeg voor deze transporten en jaar in jaar uit heeft hij scheepsladingen, die uitsluitend uit ijs blokken bestonden, naar Indië verscheept. In Calcutta werd de lading gelost en werden er groote onderaardsche opslagplaatsen gebouwd waar men het ijs zon der groot verlies gerui- men tijd kon opslaan. Tenslotte kwamen de Japanners en Chinee- zen ook bij Tudor voor de levering van ijsblok ken. Vele jaren lang heeft Tudor deze zaken gedreven, waarna hij zich uit het zakenleven terugtrok. De droom, die hij als jongen reeds ge koesterd had, was in vervulling gegaan! EEN REKENKUNSTJE Wie kan zes cijfers uit de hierbij afgebeelde tabellen vinden, die sa- jnen 21 als uitkomst ge ven? De opgave is moeilijker dan zij er op het eerste gezicht uit ziet. Dat komt omdat er een kleine truc bij ge bruikt moet worden. HET MAKEN VAN ALLERLEI SPEEL GOED. Hier zien jullie ver schillende voorbeelden om allerlei aardig speel goed zelf te maken. Daarvoor kunnen jul lie zooals bij het schild wachthuisje bijvoor beeld een oud doosje gebruiken, waarin de deur wordt uitgesneden en met een aardig rand je papier omplakt, voor de nette afwerking, terwijl het doosje dan op een stukje karton of stuk triplex kan wor den gelijmd. Op dezelfde manier kun je van een leeg lu- fersdoosje een kruiwa gen maken met een stukje karton als wiel. Probeeren jullie nu zelf de andere voorwer pen te maken zonder dat wij vertellen, hoe 't moet gebeuren. MOEILIJKE SOMMEN. Jan was dien morgen niet op school ge komen en de meester kreeg het volgende briefje: Meneer, Jan kan vandaag niet op school komen, omdat hij inplaats van zijn vader de deur vandaag open moet doen als er gebeld wordt. U hebt Jan gisteren een som mee naar huis gegeven, die was zoo: „Wan« neer een weide zes vierkante kilometers groot is, hoe lang moet een man dan loo- pen als hij per uur 5 kilometer aflegt?" Jan is nog geen man en daarom kon hij de som niet maken. Zijn vader is er nu op uit gegaan vanmorgen al vroeg en hoopt vanavond weer bijtijds terug te zijn, het zal alleen moeilijk wezen omdat hij meestal veel harder loopt dan 5 kilometer per uur. Als U weer eens een lastige som opgeeft, wilt U die dan voor de vrouwen opgeven, want het is zoo lastig om zonder man en vader te zitten den heelen dag. Met vriendelijke groeten, de moeder van Jan. Vriendelijk! De directeur van den dierentuin was met vacantie toen hij het volgende briefje van zijn plaatsvervanger ontving: „Alles gaat goed, behalve de chimpansee, die schijnt dood te gaan van verlangen naar een kameraad. Wat zullen wij doen tot U terugkomt? RADIO. Gisteren hebben wij heerlijk genoten van de radio! Tannhauser! Schitterend! O, wij luisteren nooit naar die kleine sta tions. Een vrije middag. Toen Marietje met haar moeder een wan deling maakte, liep er een locomotief zon der wagens over de spoorrails. Opeens zag Marietje dat en zei tegen haar moeder: Kijk eens, moeder, die loco motief heeft vandaag ook een vrijen mid dag. OAS' IS lEJPSR WAAR. P-wrtta» va* e«i KHmteel: Ja meneer, dit Jcasteel is al meer dan duizend jaar oud en nog heelemaal in goeden staat. Laat ik er evsn DQvwfcgen, dat U er zeker van kunt zijn, dat ze tegenwoordig zulke oude kasteelan niet meer bouwen. Gehoorzaam. Moeder: Als je voor de tweede keer ge vraagd wordt of je nog een stuk taart wilt hebben, dan moet je zeggen: Neen, dank U. Vergeet het niet hoor. Frank ging naar zijn tante, die jarig was en alles ging goed, tot tante hem vroeg: Frank wil je nog een tweede stuk taart? Frank: Neen, dank U; vergeet het niet hoor! Knappe kippen. Klein meisje: Mammie, zwarte kippen zijn toch een boel knapper dan witte, niet waar? Mammie: Waarom kindje? Klein meisje: Omdat zwarte kippen wel witte eieren kunnen leggen, maar witte kippen geen zwarte eieren. Jongens, als jullie vruchten eten, Wees verstandig en drink later, Als je dorst krijgt, en het wordt heeter, Heelemaal geen druppel water. Sprak hun moeder, tot haar spruiten, De jongens lachten en gingen heen, Zij holden samen gauw naar buiten. En plukten vruchten als niet één. Maar nadat zij hadden gegeten, Hun buikje rond en nog wat in hun klomp, Ach, zij moeten zelf maar weten, Holden ze samen naar de pomp. Nu moeten zij hun daad bezuren, Zij liggen te krimpen van de pijn. Dat komt van al hun malle kuren, En van hun ongehoorzaam zijn. OPLOSSING: Rekenkunstje. 21 is een oneven getal, en de getallen op de tabellen zijn eveneens allemaal on even. Nooit kunnen zes oneven getallen 'n oneven getal als uitkomst geven. Daarom gebruiken wij hier een truc, waarvan wij reeds in de opgave melding maakten. Er staat namelijk niet in de opgave, dat de 6 der in de tabellen staande getallen er uit gezocht moeten worden, doch „zes cijfers" Wij kunnen dus rustig twee cijfers uit de tabel tot een getal maken, dus bijvoorbeeld twee van de voorhanden zijnde eenen tot 11. Op deze manier is een van de mogeüikel oplossingen bijvoorbeeld: 11 3 _l 3 1 21.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1936 | | pagina 7