V?
KRUSCHE
Boeken die de aandacht vragen.
X
Land- en Tuinbouw
Marktberichten
moderne Radio reparatie
Re betere Electrische installatie
en Kwaliteits Rijwielen
„ELGO"
JANSSEN BOOTEN M.
Veerdienst „JAUIHÏÏRI".
Gekloofde Bijlensteelen
X
Een rijwiel noodig 7
W. La Grouw 6 Hieuwendijk.
Boekhandel Firma L. J. VEERMAN - Heusden
Jongens* en Meisjesboeken
VOOR
TECHNISCH BUREAU
L. W. QOUDA
DAGELIJKSCHE SNELDIENST
W. P. VAN DER ZALM
Hier is het adres.
EETHEN (bij Waalwijk).
Rheumatische pijnen
Bij apoth. cn drog. 1.62, 1.47, 0.76, 0.41.
den persoonlijk het recht verkregen
om over te zetten, b.v. Gorinchem-
sche en Oudendijksche schippers. Het
reglement van 1830 bestendigde deze
toestand.
Gaarne had Gorinchem het v eer
recht „in eenen eeuwigen erfpacht"
gehad, maar als antwoord op een
daartoe in de 16e eeuw gedaan ver
zoek aan den koning, ontving de stad
het veer in pacht voor ©en tijdruim
te van 20 jaar, tegen een betaling
van 12 pond per jaar.
Eerst in 1532 werd het veer aan de
stad in erfpacht gegeven, tegen een
ioveranderlijken canon van 5 pond
's. jaarlijks. Door de depreciaties van
het geld daalde de toch al niet hoo-
ge pachtsom later in waarde en kon
het pond gelijk gesteld worden met
den gulden, zoodat in de 13e eeuw
Ide pachtsom slechts f 5 bedroeg.
Men ging het langzamerhand be
schouwen of Gorinchem het veer-
mecht in vrijen eigendom had.
iWel werd dit „recht" nog ernstig
bedreigd door de staatsregeling van
1738, volgens welke ieder het recht
moest hebben „zoodanig eerlijk be
drijf aan te vangen." Maar van deze
bepaling kwam niets terecht en de
IMïerwestad bleef ongestoord in het
rustig uitoefenen van haar recht.
Zelfs, toen bij de Fransche wet
ten, die met ingang van Maart 1811
look voor ons land bindend zouden
zijn, was bepaald, dat de veren ont
eigend moesten worden tegen scha
deloosstelling, is de stad in het be
zit van het veerrecht gebleven. Ont
eigend is het nooit. Stelde de schade
loosstelling te zware eischen aan de
Keizerlijke schatkist?
Uit verschillende verscheiden
blijkt, dat Gorinchem elk jaar f5 be
taalde voor het veer Gorinchem
Woudrichem. Deze opvatting was ge
heel onjuist, daar dit veer heelemaal
diet op een uitsluitend veerrecht be
rustte en dus ook nooit in pacht kon
Zijn gegeven.
„Zoozeer was men toen overtuigd
van het eigendomsrecht der stad met
betrekking tot het Sleeuwijkscheveer
dat men zich niet kon voorstellen,
dat het daarvoor was, dat de jaar
lijks verschuldigde vijf gulden be
taald werden. De verwarring was
ontstaan: tengevolge van de mislei
dende omschrijving, die van het be
treffende veerrecht in de rekeningen
der domeinen en in die van den ont
vanger der Stadsmiddelen van Gorin
chem werd gegeven."
Zoo leest men dn een rekening van
den rentmeester van het Land van
Arkel 1516: „van den Veere in de
Merwede tusschen Gorinchem ende
Woudrichem", terwijl men in de 13e
eeuw schfeef: „van 'tveer op Wou
drichem". Men bedoelde met het
eerste oorspronkelijk het oude Ar-
kelsche veerrecht, dat zich uitstrek
te van den Zuidelijken oever tot de
„oplisse" tot Woudrichem". De stad
zelf stond er buiten. Door de eigen
domsverschuiving hierboven vermeld
wist men tenslotte niet heler of Gor-
kum was eigenares van het veer op
Sleeuwijk. En de overtuiging vatte
post in het begin der 13e eeuw, dat
de jaarlijksche f5 voor het schippers-
veer op Woudrichem werden betaald.
Het gemeentebestuur van Gor-
kum wilde van deze betaling onthe
ven worden, maar zijn request van
1818 had geen resultaat: Anderzijds
werd ook geen erfpacht ingevorderd.
In Aug. 1843 heeft de stad de ver
schuldigde jaarlijksche cijnsen echter
afgekocht en hield dus de betaling
van de f5 op.
Stilzwijgend heeft de Staat in de
eerste helft der 13e eeuw nog meer
dere malen het eigendomsrecht der
stad op het veer erkend, toen er plan
nen bestonden om dit aan het Rijk
over te dragen.
In 1824 wezen Ged. Staten er op,
dat het noodzakelijk was het veer
door een stoomboot te laten bedie
nen. De stad moest zelf een stoom-
pont aanschaffen, of het veer over
dragen aan het Rijk. Daar de aan-
schaffings- en exploitatiekosten zeer
hoog waren, was de stad tot overdra
gen bereid, mits het Rijk jaarlijks
een schadevergoeding van f3037 ver
leende. Na den Belgischen opstand
werd de zaak opnieuw behandeld,
maar ook toen konden de partijen
niet tot overeenstemming komen.
Toen de regeering het overleggen
vorderde van de eigendomsbewijzen
der stad, antwoordde het gemeente
bestuur „dat het bezit ter goeder
trouwe van het Sleeuwijksche veer
door de stad Gorinchem van de splrt-
se van Woudrichem tot de Sleeuwijk
sche kerk, alle overlegging van ei
gendomsbewijs ten ©enenmale over
bodig maakte."
Het Rijk willigde de eischen der
stad niet in. 16 jaar later (1858) be
sloot het gemeentebestuur zelf een
stoomboot in de vaart te brengen
en 8 Oct. 1859 had de eerste over
tocht plaats.
Door den bouw der nieuwe Mer
wede brug, zal, zooals wij hierboven
opmerkten, het veerbedrijf aanmer
kelijk worden ingekrompen, maar de
veerverbinding Gorkum-Sleeuwijk zal
niet verdwijnen.
Voor het locale verkeer zal het
nog belangrijke diensten bewijzen,
terwijl ook het langzame en zware
verkeer nog meermalen vandestoom-
pont gebruik zal maken.
Hierbij moet ook worden opge
merkt, dat door de nieuwe brug ve
len uit het Land van Altena, die
zich thans oriënteeren op de groo-
tere Xoordbrabantsche centra, zich
dan meer zullen richten op Gorkum.
TIP TOP SERIE
a fl,per deel, geb.
KAMPEERIDYLLEN door J. van
Dorp.
DE ZOON VAN DEN. RERENLEI-
DER door G. Holle:
DOOR DE RUSSISCHE SNEEUW
VELDEN door G. A. Henty.
IN DE WOUDEN DER GERMANEN
door E. Molt.
STORMVOGELTJE door J. P. Zoo-
mer-Vermeer.
OM DE SCHATTEN VAN DE ON
OVERWINLIJKE VLOOT door
J. G. Kramer.
DE GOUDEN DRAAD door Helè-
ne Laman de Vries.
ONDER DE DUINKERKERS door
G. C. Hoogewerf.
BOB EN INA door Nanda.
HET DRIJVENDE VLET door J.
A. Slempkes.
ROMANS,
Werken van G. v. Nes-Uilkens.
gebonden f2,per deel.
PASTORALES.
EERWAARDE.
LICHTE VENSTERS.
INGRID.
DE BERGMANNETJES.
DE ZOEKER.
DUBBELE BART.
HET VERLATEN EIBERSNEST.
NIEUWE PADEN.
ECHO SERIE.
f 1,55* per stuk gebonden.
HET KLEINE DIER, Martin An
ders en Nexo.
AVONDGLOED, Pamela Wynne.
BURGERRECHT, A. S. M. Hutchin
son.
SMITH, Warwick Deeping.
SORREL EN ZOON, Warwick Dee-
ping.
Telefoon No. 19
DE MINSTE RISICO.
'tis tegenwoordig geen tijd om
maar iets te wagen, als er tenminste
een gelegenheid is om een vrij ze
kere weg te bewandelen. Wij mogen
thans allerminst zeggen: het ging
voorheen wel eens of meermalen
goed, wij zullen hopen, dat het nu
weer zoo zal gaan.
Wij moeten bij het verbouwen van
elk gewas wel terdege de kansen op
een goeden oogst overwegen en ons
dus afvragen, welk ras of variëteit
wij zullen nemen. In normale tijden
mocnt men wel eens zeggen; ik zal
het eens met dat ras of die varië
teit probeeren, laat ik het er maar
eens op wagen. Zulke risico's kunnen
en mogen wij nu niet op ons nemen.
Men moet de minste risico nemen.
Zoo bijv. bij de teelt van suiker
bieten, die binnenkort de grond in
moeten. De teelt hiervan is voor het
geheele volk van beteekenis. Voor
den landbouwer naast de geldelijke
opbrengst, om de belangrijke rol,
die de suikerbiet bij de vruchtwis
seling speelt; voor den veehouder
om de koppen en bladeren, die een
gewild veevoeder zijn en voor, de
burgers om het eindproduct, de sui
ker, niet alleen een genot-, doch
ook een voedingsmiddel van betee
kenis.
Wij moeten hierbij zoo weinig mo
gelijk risico's nemen. Daarom is het
zaak om een ras te nemen, dat, zoo
als het wel eens en zeer ter snede uit
gedrukt is, de beste kansen biedt op
de beste resultaten. Dat is de biet,
die in Nederland *s gekweekt en ge
teeld en steeds maar weer veredeld
en door selectie geheel op Nederland-
sche landbouweischen, Nederlandsch
klimaat en Nederlandschen bodem is
ingesteld.
Al willen \?ij de waarde van bui-
tenlandsche rassen niet verkleinen,
toch moet op grond van wat de prak
tijk leerde, vooral nu, ons "Neder
landsch product de voorkeur heb
ben.
AGRICOLA.
ROTTERDAM, 11 Maart. Veemarkt.
Aanvoer 2680 dieren, waarvan 700 ge-
bruiksvee, 46 bokken en geiten, 250 vette
runderen, 55 schapen, 1521 nuchtere kal
veren, 76 graskalveren, 24 paarden, 2 veu
lens, 0 varkens, 0 biggen, 6 zuiglammeren.
Prijzen per stuk:
ie kw. 2e kw. 3e kw.
Kalfkoeien 545 425 325
Melkkoeien 540 425 325
Vare koeien 345 275 225
Vaarzen 330 275 190
Pinken 280 200 160
Aanvoer melk- en kalfkoeien als vorige
week, met tamelijken handel en iets
hoogere pryzen.
Aanvoer vare koeien ruimer, handel
vlot, pryshoudend.
De aanvoer vaarzen en pinken korter
met tragen handel en iets lagere prijzen.
's HERTOGENBOSCH, 12 Maart, 1941.
Op de markt van heden waren aange
voerd 1582 stuks:
700 runderen
vette kalveren
126 nuchtere kalveren
297 biggen
zeugen
326 loopers
133 schapen of lammeren
e'
De pry zen waren als volgt
per stuk
Kalfkoeien f 400.— tot 540.
Jongvee 180.285.
Graskalveren 110.230.—
Nuchtere kalveren 24.38.—
Zeugen
Loopers 34.48.—
Biggen 14.24.
Schapen 38.— 54.
Lammeren
22.—
30.—
Aanvoer van runderen klein, met matige
handel, doch hooge pry zen. Jongvee
weinig aanvoer, duur, weing levering voor
de Centrale. Biggen weinig aanvoer,
kalme handel, prijzen vast. Nuchtere
kalveren goede aanvoer, zeer hooge pry zen.
Schapen en lammeren bijna uitsluitend
voor de Veehouderij Centrale, weinig handel.
v/h GEBRS. VAN STRATEN Co.
UITGEZONDERD ZATERDAG.
!Af 's-HERTOGENBOSCH via HEUSDEN—GORCUM—
UTRECHT naar AMSTERDAM en ZAANSTREEK v.v.
Kantoren te
DEN BOSCH, Breede Haven 113115 Telefoon 732
AMSTERDAM, Prins Hendrikkade t/o 86, Telefoon 42495
IGORINCHEM, Havendijk Telefoon 303
Ag enten te
HEUSDEN, B. v. KUIJK, Veerhuis Telefoon 27
UTRECHT, A. v. EDEN, Merwekade Telefoon 14743
ZAANDAM, Gebr. SMIT, O ostzijde 395 Telefoon 3000
[Af 's-Bosdi, aansluiting op den dagelijkschen dienst naar
Eindhoven-Venlo-Roermond-Heerlen en Zuid-Limburg v.v.
WOUDRICHEM—GORINCHEM v.v.
Winterdienstregeling ingaande 3 November 1940
Voor vroeger of later diensten zich te meMen
bij F. F. J. H. v. STRATEN, Kantoor Rijkswal,
Woudrichem, bij de Waterpoort, Telef. no. 21.
DAGELIJKSCHEN DIENST (béhalve Zondags).
VAN WOUDRICHEM:
6.30, 7,—, 7,30, 8.—, 8,30, 9.—, 9,30, 10,—, 10,30,
11,—, 11.30, 12.—, 12.30, 1.—, 1.30, 2.—, 2.30, 3.—, 3.30,
4.—, 4.30, 5.—, 5.30, 6.—, 6.30, 7.—, 8.—, 9.—, 110.—.
VAN GORINCHEM:
7—, 7,30, 8,8,30, 9.—, 9.30, 10.—, 10.30, 11
11.30, 12.—, 12.15», 1.—, 1.30, 2.—, 2.30, 3.—, 3.30, 4.—,
4.30, 5.—, 5.30, 6.—, 6.30, 7.—, 7.30, 8.30, 9.30, 110.30.
De met Igemerkte uren alleen Zaterdag.
Voor AUTO- en WAGENVERVOER:
de halve uren van Woudrichem,
de heele uren van Gorinchem.
ZONDAGSDIENST.
VAN WOUDRICHEM:
8.30, 9.30, 10.30, 11.30, 12.30, 1.30, 2.30, 3.30, 4.30, 5u30,
8.30, 7.30, 8.30, 9.30.
VAN GORINCHEM:
9.—, 10.—, 11.—, 12.—, 1.—, 2.—, 3.—, 4.—, 5.-, 6.—,
7.—, 8.—, 9.—, 10.—.
TARIEF:
Enkele reis Woudrichem-Gorinchem of omgekeerd f0,171/,.
Dagretour Woudrichem-Gorinchem of omgekeerd f 0,30.
BERGSTRAAT WIJK EN AALBURG
Bill ij k e prijzen
HOUT- EN TURFGAS GENERATOREN GEBRUIKERS
Wij DROGEN afdoende Uw blokjes.
Capaciteit 50 ton per week. Geen handel. Vraagt offerte
onder opgaaf van kwantum aan de DROGERIJ van
B. W. BUIZER Telef. No. 2 ALMKERK (N.-Br.)
Steeds ruime voorraad in BURGERS E.N.R.4
SIMPLEX, ALTENA, R. S. en nog vele andere merkfio.
Meisjes-, Jongens- en Kinderrijwielen.
EYSINK- en SPARTA- Motorrijwielen.
2e hands hoeren- en damesrijwielen.
Gritzner en Pfaff NAAIMACHINES
X in hand- en trapmodellen.
WASCHMACHINES,
Miele en andere merken in electra
en handmachines.
Erres, H. E., Empo en andere STOFZUIGERS.
Philips' en Erres RADIO, met de hieraan ver bondam
REPARATIE-INRICHTING.
KRONEN, Perkament, Porselein en diverse modellen
Slaap- en Huiskamerlampen, Keukenkapjes, enz.
Haarden, Haardkachels, Fornuizen, Waschfornuisjes.
Kachelpijpen. Kolenemmers, -bakken en -kits.
Sukkel niet langer met Uw ouden lantaarn. KOOR EEN
LOHMANNLAMP. Verder nog verschillende andere mer
ken, zooals EMPO, SOL'AR, MELAS, enz.
RIJWIEL' MOFFELEN EN BIEZEN
Zoolang gratis 'n rijwiel in bruikleen.
LEDEREN MOTOR KLEEDING, Jassen, Jekkers, Ves
ten, Ren kappen, enz.
AUTOPEDS MET LUCHTBANDEN
TRAAN voor schoenen en paardentuig.
Overal op de wereld waar aan
geleden werd, heeft Kruschen zijn wel
dadige werking bewezen. Neem toch óók
onder voortdu
rende controle
van sckeikun-
dige-apotheker
G. J. Logger
x