Voetbalsport Bevonden en verloren voorwerpen Binnenland Nieuwe wegenverkeersregeling. In de Betuwe vóór 100 jaar. CAPELLE. De voetbalvereen. „Wit-Zwart" speelde een competitiewedstrijd te gen de voetbalvereen. „Oosterhout", welke wedstrijd in een gelijk spel, 11 eindigdé. VERLOREN Tusschen Andel en Veen een geel lederen heter en hand schoen. Terug te bezorgen bij A. J. Boelen, Wittebroodstraat, Heusden. MAG EEN WIELRIJDER OOK NOG EEN ZAKLANTAARN GEBRUI- I KEN De Haarlemsche .kantonrechter, mr. Bijl de. Vroe, kreeg de vraag te .beantwoorden, of een wielrijder, wiens fiets voorzien is van de voor geschreven afgeschermde fietslamp, bovendien af en toe gebruik mag ma ken van een zaklantaarn, om zich in het donkier beter, te kunnen oriënteet ren. i Een 34-jarige journalist stond na melijk terecht, die op 16 September j.l. over net Verwiulft had gefietst e,n daar even een blauw licht uit stralende zaklantaarn had ontstoken. Hij woondei nog niet lang in Haail- lem en de eenigszins ingewikkelde Verkeerssituatie ter plaatse leverde (voor hem in de duisternis moeilijkhë- dep op. Een agent bekeurde he'm, daar hij op zijh rijwiel, buiten de .voorgeschreven verlichting, nogl een 'blauw licht uitstralende voetgangers lantaarn gebruikte, hetgeen volgens den agent bij andere weggebruikers verwarring kon stichten. De ambtenaar van hiet O Af. was van oordeel, dat die wielrijder straf baar was, op grond van de bepaling' in art 59, sub. 5 van de motpr^ en irijwielwjet en art. 10 van de zgn. verduisteringsverordening, waarin is voorgeschreven aan welke eischen de rijwiel verlichting des avonds moet Voldoen en eischte T 6.ten einde een beslissing in hoogter beroep mo gelijk te maklen. De Kantonrechter was echter van meening, dat art. 59, sub 5 uitsluitend spreekt van r'ijwielj- verlichting en "de zaklantaarn, welke Öe wielrijder in zijn hand hield', daar toe niet gerekend kan voorden, omt- dat deze lampi niet aan het rijwiel is bevestigd. Daar het ten laste get- legde ook niet op grond van andere bepalingen strafbaar is, ontsloeg! de kantonrechte den journalist van re cht sv ervol gi n g. De ambtenaar van "het O..Mj. deelde mede in hooger beroep te zullen Igaan, omdat hij het'niet juist achtte, dat wielrijders, die des avonds ook nog een zaklantaarn gebruiken, op 'grond van dit vonnis vrijuit zouden gaan. L DE PRIJS VAN HET BROOD. In verband met de gewijzigde br.oodprijzen vestigt de gemachtigde voor de prijzen er nog eens de aan dacht op, dat volgens het „prijsaan- duidingsbesluit" in iedere bakkerszaak en op eiken bakkerswagen, waarmede brood bezorgd wordt, een duidelijk zichtbare en leesbare prijslijst moet worden aangebracht. Op overtredingen zal nauwkeurig worden achtgeslagen. Hiertegen zal streng worden opgetreden. PUBLICATIE INZAKE ZIEKEN FONDSEN. De commissaris, belast met het toe zicht op de ziekenfondsen, noodigt alle ziekenfondsen, die in aanmerking willen komen voor erkenning of toe lating in den zin van het ziekenfond- senbesluit, uit om, indien zij niet bij leen organisatie van ziekenfondsen of van riekenhuisverpLegingsfondsen zijn aangesloten, zich onmiddellijk schrif telijk te wenden tot zijn bureau, 't Hoenstraat 7, 's-Gravenhage, ter ver krijging van de, voor de aangifte benoodigde, formulieren. Ziekenfondsen en ziekenhuisverple- gingsfondsen, die bij een organisatie van deze instellingen zijn aangeslo ten, ontvangen de formulieren door middel van het bestuur hunner orga nisatie en behoeven ze dus niet zeiven aan te vragen. KERKELIJKE TOENADERING. Een aantal Ned. Herv. en Gerei, pre dikanten uit midden Overijsel, het z.g. Lemeler convent, had, naar „De Stan daard" meldt, te Lemele een verga dering samengeroepen ter bespreking van de roeping der kerk om naar de eenheid van alle ware geloovigen in één kerkelijk instituut te blijven streven. De kerkeraads!eden waren mede uitge- noodigd, zoodat eenige honderden per sonen aanwezig waren. Beurtelings pre sideerden ds. A. Hijmans, Ned. Herv. predikant van Nijverdal én ds. J. H. Broek Roelois, Ger. predikant te Vroomshoop. Ds. Hijmans sprak een openings woord; als eerste reierent trad ds. J. J. Poldervaart, Ned. Herv. pred. te Vriezenveen op en wel over het onder werp: „Waarom de Geref. Kerken-geen scheurkerken zijn". Spr. concludeerde, dat deze kerkelijke gemeenten „nood kerken" zijn. Daarna sprak ds. J. H. Meuleman, Ger. pred. te Den Hamj, over de vraag „Waarom de Ned. Herv. kerk geen valse he Kerk is". Spr's con clusie was, dat de Herv. kerk nog wel degelijk een Chr. Kerk mag worden ge noemd. Op de inleidingen volgde een ge- dachtenwisseling. Dr. Broek Roelofs sprak een kort slotwoord. KEURING VAN DEKHENGSTEN. Vanwege de Vereeniging tot bevor dering van de Landbo uw tuigp a a r dto k- kerij in Nederland (VLN) werd Donder dag in de overdekte veemarkthallen te 's-Bosch de najaarskCuring 1941 van hengsten voor dekking gehouden. Er waren acht hengsten voor de keuring ingeschreven. Twee waren niet opgeko- nomen. Goedgekeurd: Adelsjong 505 Sgrt. Geb. 20-5-36, 1.60 M. Eig. A. Z. Snoek te Almkerk. Goed vooir 1 j. (cat. nr. 48); Walter 386 NS Tg. Geb. 7-3-34, 1,63 M. Eig. alsvoren. Goed voor 3 j. (cat. nr. 50); Sultan II 310 NSTg. Geb. 24-4- 1925, 1,61 M. Eig. A. J. H. Maas te Aalst (Geld.) Goed voor 3 j. (cat. nr. 52); Eicbbaum 323 pret. NSTg. geb. 15-5-1919, 1.58 M. Eig. A. Z. Snoek te Almkerk, Goed voor 3 j. (cat. nr. 53); Winvorst 383 NSTg. Eig. H. A. van Leeuwen te Bergeijck, goed voor 1 j. (nagekomeni){. Twee hengsten werden afgekeurd. Gelijktijdig met deze hengsten keurling werden paarden-taxatiekeuriingen ge houden. GAS EN ELECTRICITEIT. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat de overheid wel! den indruk heeft, dat over het algemeen de bevolking serieus zich inspant om de noodige beperking van 25 pCt. op het gebruik van gas en eiectriciteit in toepassing te brengen, maar anderzijds, nu het seizoen een oploopend 'gebruik veroorzaakt en som migen blijkbaar in, verleiding komen, om gas ot "ëlectriciteit ook voor nood- verwarming te gebruiken, ernstig wil waarschuwen om dit niiiet te doen. Wie gas ,ot eiectriciteit voor verwarming gebruikt, is in een oogenblik over zijn rantsoen heen en loopt vast. Dat dit. niet lijcht te achten is, blijkt uit de cijfers over September ter zake. In September zijn over het geheele land ter oorzake van overschrijding han het gasrantsoen 38.627 'boeten opgelegd, ter wijl bij 629 personen de gastoevoer werd afgesneden. Eveneens in Septem ber werden ter oorzake van te veel electriciteitsgebruik 43.062 boeten opge legd en 'bij 955 personen de levering van eiectriciteit stopgezet. Deze cijfers zijh ernstig. Ze zijn slechts over een enkele maand. Men houde zich voor gewaar schuwd en verflieze de rantsoeneerings- bepalingen geen oogenbllilk uit het oog, want wie te laat zich hierover zorgen maakt, lis ze t die oorzaak, dat hij niJet meer te helpen is. NEDERLAND BLIJFT NEDERLAND. Na er in een hoofdartikel, getiteld: „Nederland blijft Nederland" op te heb ben gewezen dat de leider der N.S.B. steeds heelt gestreefd naar een volko men onafhankelijkheid van het Neder- landsche volk binnen den kring der Germaansche volken in het nieuwe Eu ropa, schrijft het „Nationale Dagblad" het volgende: „Thans zijn wij gemachtigd tot het publiceeren van de volgende, uiterst belangrijke verklaring. Zij luidt: Vast staat, dat zij, die spreken over pt streven van aansluitiing van Ne- derlana bij Duitschland of over. annex atie van Nederland 'door Duitschlanidl handelen in strijd met den uitgesproken wil van den Führef." Het blaa (laat daarop volgen: Het wil ons voorkomen, dat deze verklaring een groote geruststelling zal zijn vóór dat deel van het Nederlamd- sche volk, dat nog steeds meent tg mogen veronderstellen, dat het op den lOen Mei 1940 met ons zelfstandig volksbestaan gedaan was. Niets is min der waar dan dat. En al moge som mige kringen wel eens helaas, in deze richting hebben gedacht en gesproken, thans is aan alle eventueel nog bestaan de onzekerheid ten deze een eind ge komen door deze duidelijke verklaring welke in geen enkel opzicht voor twee- eriei uitleg denkbaar is. Er dient bovendien met den meesten nadruk op te worden gewezen, dat deze verklaring een uitvloeisel is van de waarlijk verbeten actie, die de leder der N.S.B., ïr. Mussert, gevoerd heeft tegen hen, die het arexionisme in bun vaandel geschreven hadden, en die niets liever zouden zien dan dat Nederland Duitsch zou zijn geworden. NIEUWE BURGEMEESTER VAN ROTTERDAM. De Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied heett op grond van art. 1 alinea 8 van zijn verordening no. 108 40 (vierde verordening over bij zondere bestuursrechteriijke maatrege len) den burgemeester der gemeente Rotterdam, mr. P. J. Oud, op diens ver zoek eervol ontslag verleend en op pen sioen gesteld. In zijn plaats heeft de Rijkscommis saris voor het bezette Nederlandsche gebied op grond van dezelfde verorde ning ir. F. E. Miiller, tot dusver com missaris un de provincie Utrecht, als zoodanig eervol ontslag verleend en tegelijkertijd benoemd tot burgemeester van Rotterdam. Ten slotte heett de Rijkscommissaris voer het bezette Ne derlandsche gebied krachtens art. 1 ali nea 7 van zijn verordenig no. 108/40 den gezant ter beschikking W. B. Enget- brecht te 's-Gravenhage, tot commis saris in de provincie Utrecht benoemd. Treedt ,9 Dec. in werking. Verschenen is een Verordeningen blad, waarin zijn opgenomen een ver ordening van den Rijkscommissaris, waarbij de verordening 73/1940 van 31 Juli 1940, betreffende de snelheid van motorrijtuigen, wordt ingetrok1- ken, een besluit van den secretaris generaal van het departement van waetrstaat betreffende het verkeer op den weg we gie nvie rke e r sr egel in gen het eerste besluit van dien secrétarid- generaal tot uitvoering van deze re geling. De w e ge n verkee r sr egel i hg! treedt in werking op 9 December a.s., met in gang] van welken datum de veror dening van 31 Juli 1940 wordt in getrokken. In de nieuwe regeling zijn uitgebreide voorschriften opgenomen voor de verschillende categorieën weggebruikers, alsmede vele mo dellen voor verkeersteekens. Eiedo-or deze regeling verouderde verkeers teekens moeten uiterlijk 31 December 1942 door de in het besluit vervatte teekens worden vervangen. Aan de Donderdag verschenen we genverkeersregeling wordt het vol gende ontleend Artikel 2 bepaalt, dat het grondm is ,dat elke weggebruiker zich op' een beginsel van het verkeer op den wieg1 zoodanige wijze 'dient te gedragen, dat het verkeer niet in gevaar kan worden gebracht. Hij dient zich tevens zoó te gedraj- gen, dat aan een ander geen schade wordt berokkend of die ander niet in sterker mate wordt 'belemmerd of overlast ondervindt dan 'in de gege ven omstandigheden onvermijdelijk is. In artikel 4 is voorgeschreven, dat installaties van 'welken aard ook, elke door vorm, 'kleur, grootte, als mede door de plaats en de wijze van plaatsing, aanleiding tot ver warring geven met verkeersteekens of -installaties, bf welke afbreuk zoui- den kunnen doen aan de uitwerking daarvan, niet langs den weg mogen worden aangebracht. Het is voorts verboden verkeersteekens aan recla medoeleinden dienstbaar te maken. Artikel 9 regelt de maximum-snel heid, waarbij wordt opgemerkt, dat de bestuurder ongeacht daarvan met een zoodanige snelheid dient te rij den, dat hij te allen tijde in staat is om aan zijn verplichtingen in het ver keer te voldoen, daaronder begrepen het tijdig doen s tilstaan van het voer tuig, indien zulks noodig is. Dit geldt in het bijzonder vooa* weggedeelten, waar niet voldoende zicht is en bij gelijkvloersche spoorwegovergangen. Het inslaan van den hoofdweg of het oversteken "daarvan dient met matige snelheid te geschieden. Indien bij tramhaltes de passagiers op de rijbaan in- en uitstappen, mag men slechts met matige snelheid en op zoodanigen afstand voorbijrijden, dat er geen gevaar voor de passa- giers ontstaat; zoo noodig dient de bestuurder-stil t e houden. Artikel 10 schrijft voor, dat men verplicht is naar rechts uit te wijken, en links in te halen, en dat de be stuurder van een voertuig, dat wordt ingehaald, zijn snelheid niet magver- hoogen. Óp weggedeelten, waar ruet voldoende zicht is, is het inhalen ver boden. V' In artikel 12 wordt bepaald, dat de bestuurder van een voertuig verplicht is weggebruikers, die aan gevaar blootstaan, door het- gevên van sig1- nalen op de nadering van z'ijn voer tuig opmerkzaam te maken. Het ge ven van waarschuwingssignalen uit anderen hoofde -in het bijzonder, om zélf op een roekelooze wijze te kunnen blijven tijden bf meer dan noodig is, is verboden. Hij, die wenscht in te halen, mag zulks door het geven van signalen te kenpejn geven. Het geven van signalen moet wor den gestaakt, indien dieren daardoor onrustig worden. Het parkeeren, dat in art. 16 wordt geregeld, is o.a. verboden op nau we weggedeelten en waar geen vol doende zicht is, alsmede in scherpe bochten, naast verkeersheuvels, voor de in- of uitrittien van per ceel en en binnen 10 meter voor of na kruising- gen of, vereenigingen vaïi wegfem of halteborden van openbare vervoer middelen. Artikel 19 schrijft vooj*, dat de lading van een voertuig zoodanig; ge stuwd dient te zijn, dat niemand er gevaar door loopt, aan niemand scha de wordt 'berokkend of in hooger ma te dan onvermijdelijk is, overlast wordt aangedaan. De lading mag de bedrijfszekerheid van het voertuig niet verminderen; zulks geldt even eens voor het vervoer van piersonen wTat hun accomodatie en hun gedrag gedurende den rit betreft. De hoogte van voertuig en lading te zamen mag niet mieer dan 3.50 mat ter bedragen. In artikel 27 wordt nog bepaald, dat het vastmaken van handwagens aan rijwielen, alsmede het voorttrek ken van handwagens of het geleiden van dieren door een op een rijwiel gezeten 'berijder v terbod en is. Artikel 35 vehordent, dat rij- en trekdieren en vee in het -verkeër een geschikten bestuurder of gelei der moeten hébben, die in voldoende ■mate invloed op deze kan uitoefenen. Voor het gebruik onder den zadel of als trekdieren mogen op den wfeg elleen dieren worden gebezigd, wel ke voor het verkeer geschikt zijn.' Paarden mogen slechts aan elkaar gekoppeld worden geleid. Op elk viertal paarden moet ten minste één geleider aanwezig zijn. Artikel 36 behelst o.m. het verbod om op den weg zeisen te vervoeren, welke niet afdoende beschermd zijn. Artikel 42 bepaalt, dat overtredin gen van 'de bepalingen van het bfó- sluit worden gestraft met hechtenis van ten hoogste zes weken of mjet boete van ten hoogste 500 gulden. Bij veroordeeling van een bestuur der van een motorrijtuig kan den veroordeelde de bevoegdheid motor rijtuigen te besturen voor ten hoogj- ste een jaar worden ontzegd. Wanneer wij den Gelderschen Volksalmanak van 1836 opslaan, dan zien wij al dadelijk, dat het aantal markten en kermissen ,dat gehouden werd, veel grooter was, dan tegen woordig. Vele markten zijn in den loop der jaren verdwenen, meerdere kermissen afgeschaft. Nemen wij b.v. de plaats Ammerzoden, dan staat daar achter vermeld, dat de jaarlijksche kermis er op 24 Julij gehouden werd, maar van markten lezen wij niets. Deze kermis heeft zich tot heden gja- handhaafd. De paarden markt te Brakel placht op 25 Sept. gehouden te worden, ter wijl het 12 October te Toederoijen kermis was, 27 Julij te 'Gameren-, 19 October te Kerkijk. Vooral Zaltbommel schijnt een drukke marktplaats te zijn geweest 19 Febr. paardenmarkt, 28 Sept. ker mis, 22 Oct. paardenmarkt, 26 Oct. runderiparkt (beestenmarkt), evenals 1-4-8-11-1518-22-25 en 29 November. Talrijk, maar niet zoo menigvuldig waren ook die Tielsche markten. Voor het reizigersvervoer waren er diligences en toefkarren. Zoo kon men van Gulen'borrg naar Utrecht ei ken Dings dag, Woensdag!, Vrijdag en Zaterdag, des morgens, ten 7 ure, met eene Wagen (Weid. P. van Haas- bergén). Van Zaltbommel naar 's Bosch des Woensdags en Zaterdagsmorgens, ten 6 ure, met- eene Wagen, die op del- zelfde dagen, dies middags ten 3 ure,, van 's Bosch weder naar Z-Bommel vertrekt. Ook had het vervoer met beurt schepen, schuiten, zeilaken en stoomr booten plaats Van 'Culenborg op'Rot terdam, 's morgen ten half tien ure schip. Van Zaltbommel naar Gorin- chem, des Zondags ten 1"2 ure, van Zalt'bommél naar Dordrecht tien '9 ure. De booten der Nederl. Stoomboot Maatsch. correspondeerden te Gorin- chem met de boot op 's Bosch en met de diligence op 's Hage, Amsterdam en Breda. Door de overstroomingsramp van 1825 waren vele piersonen verdron ken, was veel vee verloren gegaan, waren tal van woninigen vernield. De veldgewassen haddien zeeir veel ge leden- De oogst was "dit jaar in heel Gelderland gering en die tarweoogst was weinig. Alleen die haver kon men in He Betuwe redelijk' noementerwijl1 de 'boon-en, erwten en aardappelen al leen ook' hier en in de lage Veluweg streken een goeden oogst opleverden. Maar de vruchtboom en haddien veel van de vorst geleden. Ook in den aanvang van 1826 deed het inundatiewetter veel schade, voor- ai door de dijkbreuken te Ochten. Maar in 1827 ging het den landbou wers veel beter, daar hij meer voor de producten kon maken. O.ok bét fabriekswezen onderging aanmerkelij ke veranderingen. Te Gent werd eén nieuwe tegelfabriek opgericht en ook in 1828 'bleven desteenbakkerijten in bloei toenemen, "door dien voort duren de n aanleg van straatwegen- Al hield de lente van 1829 de schoonste beloften in, het daarop vol gende natte weer was oorzaak van nieuwe overstroomingen. Vopral de aardappelènteelt mislukte, en 'de prijs der aardappelen werd zoo hoog, dat dte behoeftige klassen ze niet b'eta- len konden en het onmogelijk werd zich dien gewonen wintervoorraad aan te schaffen- Vele weiden werden in moeras sen herschapen. Het hooi was vier keer zoo duur dan andere'jaren. 'Vele ischapen stierven aan een heerschen;- de ziekte. En het Land van Maas en Waal, de Bommelerwaard'en meer dere plaatsen hadden van het hooga water zeer veel te lijden. Het fabriekwezen had geen reden tot klagen, al moesten de steenfabrie ken tijdelijk het werk staken door het natte weer. De handel was minder levendig en werd zeer gedrukt door.de staats gebeurtenissen (oorlog met België). Het transportwezen was zeer, bemoei lijkt. Geducht had de oogst In 1832 te lijden van hagelslag, terwijl cholera in 1833 in Gelderland heel wat slacht offers eischte. De begrafenis .van de acht slachtoffers uit het Oudemannenhuis, die Vrijdagavond 3 October bij den Britschen luchtaanval op Rotterdam om het leven kwenen. President dr. C. Volkers, gevolmachtigde van den Rijkscommissaris voor Rotteraam, brengt den laatsten groet (Stapf-Kramer)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1941 | | pagina 4