hacvt eió efien Huisvrouwen weten zich te behelpen i Ook de jongere generatie stelt illlllllllUlUIIIIIIUIinillllllllllllillllllllllllillll KNIP-PATRONEN v-tkAiciticL cwJuleM, hei hwd SARDINISCHE VROUWEN Huwelijk, vuurplaats, weefstoel en kleeding t 2oo lang mogelijk jeugdig te blijven is de wensch van iedere vrouw, zelfs van de genen, voor wie het niet meer dan een vrome wensch is! Jonge meisjes daarente gen hebben vrijwel steeds het verlangen om er ouder uit fe zien dan zij in werke lijkheid zijn, doch zij zijn zich haar stralende jeugd be wust. Overbodig zou het zijn, om predicaties tegenover de jongére generatie te houden, dat natuurlijke eenvoud de charme harer jeugd des te meer tot uitdrukking doet komen. Allerlei hulpmiddelen worden te baat genomen in de eerste plaats de lippen stift die onnatuurlijk wer ken en alle bekoorlijkheid aam een frisch meisjesgelaat ontnemen, het zelfs ontsie ren, zooals onlangs het oor deel van een sportieven jon geman luidde. Is het niet grootendeels uit behaagzucht ,om de mannen te bekoren, dat van deze middelen zoo'n ruim gebruik wordt gemaakt door jonge meisjes enoudere vrou wen? Zijn zij zich wel be wust, dat natuurlijke een voud door de mannen als de beste eigenschap eener vrouw beschouwd wordt? Ook in de kleeding moet deze tot uitdrukking gebracht worden; eenvoudige, sportie ve modellen leenen. zich daarom het mee^t om door' de, jongere generatie me succes gedragen te worden. Onnoemelijk veel details maken het moge lijk om afwissehng aan te brengen, zoo wel in den vorm van garneeringen als in de keuze van sieraden, Tweedeelige costumes voldoen aan prac- tische eischen, evenals blouses en rokken, die zonder groot puntenoffer meer afwis seling mogelijk maken, evenals de steeds meer op den voorgrond tredende over- gooiers, die zich vooral voor slanke meis jesfiguren leenen. Onze schets geeft een nieuw ontwerp overgooier te zien, gemaakt van effen stof in neutrale kleur. Vierkan te halsuitsnijding en armsgaten met gar neering van stiksels, die tevens meer ste vigheid geven aan de stof. Sluiting langs den zijkant over de geheele lengte met knoopen en knoopsgaten, hetgeen een zeer apart effect biedt. De rok bestaat uit acht smalle banen, die zich naar den zoom toe verbreeden en een weinig klokkende on- i Nu de avonden langer worden zullen .we ons weer onledig gaan houden met het maken van handwerken. Liefst zullen we restantjes gaan bewerken, die we in onze lappendoos hebben, terwijl er altijd nog allerlei kleedjes zonder puntenoffer te krijgen zijn. Meestal zijn de motieven het zij in kruis- dan wel in platten- of steel- steek uit te voeren er op gedrukt. Zijn we zoo gelukkig om zelf nog de beschikking te hebben over lapjes, die groot genoeg zijn voor kleedjes, kussens of kleine gordijntjes, waarvoor zelfs ge woon katoen dienst kan doen, dan koopen we strijkpatronen, die heel billijk in prijs zijn en strijken deze met een niet te warm ijzer op het materiaal. Dieren-motieven en bloemetjes leenen zich vooral voor kinderkamers en kunnen zoowel in een als in meerdere kleuren ge werkt worden. Wanneer men in een van de schilderach tige dorpen in de bergen van Sardinië ver toeft, k^n men niet alleen van de schoon heid van het landschap genieten, doch te vens de tradities der bevolking leeren kennen. Na het sluiten van een huwelijk bege leidt een kleurige ruiterstoet, soms uit twintig paarden bestaande, waarop even- zooveel paren zitten, het jonge paar naar de nieuwe woning. De meisjes en vrouwen zitten achter de mannen op het groote „fa- milie"-zadel; voor haar is voor een kus sen en ruggesteun zorggedragen. De bon te hoofddoeken, rokken en schorten flad deren lustig heen en weer en steken fel af tegen de zwart-witte kleedij der mannen. Daags te voren worden de bezittingen der bruid en haar geschenken, kortom al les wat zij mede ten huwelijk brengt, op een door een prachtig span ossen getrok ken, ouderwetschen wagen, voorzien van met koper beslagen wielen, naar de nieuwe woning vervoerd. Wanneer de bruid uit een ander dorp afkomstig is, wordt zij door den ruiter stoet afgehaald en aan de grens van de nieuwe woonplaats wordt de bruidegom rijkelijk met graan bestrooid. Eersjt graan, dan zout. f Als het jonge paar uit de kerk komt, nadat het huwelijk gesloten is, volgt een regen van graankorrels en vlokjes wol, terwijl zij ten derde male bedacht wor den', Wanneer zij bij him huis zijn aange komen; doch ditmaal is het zout, dat men strooit, waarna het brood, waarop het zout heeft gelegen, in ontelbare stukjes wordt gebroken. Al deze handelingen heb ben hun symbolische beteekenis. Thans springen allen van de paarden en er wordt een stoet gevormd, die het jonge ar in huis geleidt; de bruidsmoeder is de laatste en draagt als wijze en vooruit zie rde vrouw een olielamp, terwijl naast haar een ezeltje loopt. Het Sardinische ezeltje, dat in geen enkel gezin ontbreekt, is een bevoorrechte huis- zelfs kamerge noot, aan wien het in beweging houden wordt toevertrouwd van het molentje, dat in een hoek van het groote vertrek staat. Ook het waterrad, dat zich op het erf be vindt, wordt in urenlange tred door hem in beweging gebracht. Zwijgzaam en met afgemeten pas treedt men tot voor de geheiligde vuurplaats, te genover het jonge paar, waarna allen hen naar het slaapvertrek geleiden, waar daags te voren het bed met kanten, kost bare dekens en bloemen versierd is ge worden. Het paard van het bruidspaar wordt naar den stal gebracht, waarna de onge- huwden hun rossen weer bestijgen en deel gaan nemen aan het huwelijksfeest, waar muziek en dans hen wachten. Alle belangrijke gebeurtenissen in het gezinsleven spelen zich af aan de vuur plaats, waar ook het eerste kind geboren zal worden, nadat de man het huis verla ten heeft. Naast deze. geheiligde vuurplaats is het ook, dat men eenmaal den laatsten adem wenscht uit te blazen; de dooden blijven er tot het uur der "begrafenis rus ten. De weefstoel mag niet ontbreken. De weefstoel moet vanwege zijn om vang in een nevenvertrek geplaatst wor den; hier verv'aardigen kundige vrouwen handen de prachtigste weefsels, die zoo'n bijzondere waardigheid aan de drachten verleenen. Zij weven ook het stevige lin nen voor de ruime blouses, waarover zij het met kleurige motieven geborduurde keurslijf dragen. Deze drachten verschillen onderling van elkander naar gelang van de streek waar men woont; soms zijn zij licht, dan weer donker van toon, nu eens domineeren blauw-wit-rood, dan weer rood-zwart of bergrood (vermiljoen) en goud. Hét diep uitgesneden keurslijf vertoont meermalen gouden en zilveren sieraden, die juweeltjes van goud- en zilversmeed kunst blijken te zijn. Knoopen worden in druiven-, bloemen-, ster- en klokvorm gemaakt, gespen en oorhangers, plaatjes van filigram; en nimmer ontbreken amu letten voor moeder en kind, die moeten dienen om de door „mal occhio" booze oog -T- veroorzaakte ziekten te verdrijven. Onafscheidelijk zijn aan de sierlijke hoofd doeken, de fraaie sierspelden en gespen verbonden. Die doeken, dieook weer op zeer uiteenloopende wijze gedragen wor den, zijn meestal wit, doch bij rouw zwart, paars of bruin. Soms omlijst zoo'n doek het gelaat als een nonnekap, dan weer vormt hij aan weerszijden van het gelaat een driehoek, die met fraai bewerkte zil veren versieringen bijeengehouden wordt. De hoofdbedekking der mannen bestaat uit een eenvoudige, zwarte wollen muts, die evenwel afwisseling biedt door de wijze, waarop zij gedragen wordt. Kleurenrijkdom der Sardinische W' kleederdracht. Op feestdagen geven deze Sardinische drachten een ongekende rijkdom van A 766. De mouw is recht en heeft 3 kleine knoopjes als garneering. Langs alle naden is een stiksel als versiering aangebracht. Verkrijgbaar in de maten 404244. A 767. Prijs 40 cent. Nu we op allerlei manieren probeeren met zoo weinig mogelijk stof een aardige japon te maken, geeft dat wel eens hoofd- derlijn geven. Opgestikte zak. Blouses ipet korte of lange mouwen sportief of meer gekleed, vragen slechts weinig stof, omdat ze slechts tot pl.m. 10 c.m. voorbij de armsgaten reiken. Een af werking met zoom, waardoor band gehaald wordt met aan de uiteinden een stukje smal elastiek, voorkomt het opschuiven. Links een jurk van dunne wollen stof, eenvoudig model, waarvan het streepdes- sin voor den rok in diagonale richting ver werkt is. Practisch om op kille nazomer- sche herfstdagen te dragen zijn de mouw- looze vesten, die van een couponnetje stof gemaakt kunnen worden en dus geen punten vragen. Als eenige garneering wor den verscheidene rijen stiksels langs arms gaten, hals en voorpanden aangebracht, terwijl een paar opgestikte zakken niet mogen ontbreken. Dikwijls heeft men nog een avondjurk in de kast hangen, die men niet meer gebruikt. De mode is veranderd of de draagster heeft haar al teveel gedragen, zoodat allé fleur er langzamer hand af is. Vooral, als het een ge bloemde jurk is, is zij heel geschikt om er bijvoor beeld een onderjurk, een hemdje of een broekje van te maken. Het zal van het model afhangen of er een garnituur uit geknipt kan worden, maar meestal biedt een avondjurk ruim schoots materiaal hier voor. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan men even tueel tule of kant als aan vulling gebruiken. 150 A 767. breken, welk model het meest daaraan te gemoet komt: Bijgaande teekeping toont zulk een jurk- je van zeer eenvoudigen snit, dat tegelij kertijd een gekleeden indruk maakt. We behoeven slechts 1 x de hoogte van de japon en 1 X de lengte van dé mou wen stof te koopen. Deze stof moet 130 c.m. breed zijn. De jurk sluit met knoopen tot onderaan de rok. De halsopening is eenigszins hoog opge knipt; de kopmouwen zijn glad en sluiten 1 met een drukknoop en er zijn 3 sierknoop- jes opgezet. Het ceintuurtje loopt vanaf het figuur naadje van voren achter om de taille; heen. De hartvormige zakjes zijn doorgestikt op 1 c.m. van den rand. Deze japon kan ook vervaardigd wor-, den uit een oude mantel. Verkrijgbaar in de maten 404244. KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN j zijn tegen aangegeven prijs verkrijgbaar j! bij het practisch modeblad, postbus 36 Den Ij Haag. Betaling steeds vooruit per giro (postrekening 203203), per postwissel of in postzegels, mits deze een waarde heb ben van I 1/2, 3 of 7 1/2 cent, - s- kleuren en warmte van toon te zien. De vrouwen roosteren dan het feestgebraad, waarvoor een kuil in de aarde wordt ge graven, die met takken bedekt wordt; hierop komen de in bladeren en kruiden gewikkelde schapen, die weer afgedekt worden met takken, nadat zij rijkelijk met wijn begoten zijn, waarna het hout aangestoken en het vleesch croquant ge roosterd wordt. Aan zoö'n kostelijk maal, waarbij enor me hoeveelheden spaghetti of macaroni niet ontbreken, neemt het gansche dorp deel. Het feestbrood wordt bij uitzonde ring van fijn meel gebakken en is rond van vorm, zoodat het om den arm gedra gen kan worden. In gewone tijden nuttigt de bevolking slechts brood, dat van ge malen eikels wordt gebakken en in vroe- geren tijd vermengde men dit zelfs nog met klei. Manden van allerlei vorm. De Sardinische vrouwen zijn niet alleen zeer bedreven in de weefkunst, doch ook bekwame kantwerksters en manden-maak sters. Manden worden in allerlei vorm ge vlochten en op het hoofd of op de heupen gedragen, naar gelang van het product, dat vervoerd moet worden. Plat voor amandelen en olijven, diep en gewelfd van lijn voor Citroenen, sinaasappelen en vijgen. Weer anders van uitvoering zijn de manden, waarin de zeeëgels na de vangst geborgen worden. Hoog èn diep zijn de manden, welke bij de kreeftenvangst gebruikt worden of die, welke men mede- neemt naar het strand, op zoek naar schildpadden. Er zijn ook manden, die ge vlochten worden van biezen of van dwerg- palmen, mirten en de buigzame takken der mastiekboomen. Wanneer men eenigen tijd op Sardinië vertoefd heeft, en met het volk vertrouwd is geraakt, valt het moei lijk afscheid te nemen van dit schilder achtige eiland en zijn bewoners. Slechts weinig menschen zijn er, die on vatbaar zijn voor een welverdiend woord van lof. Het geeft ons een machtig mid del in de hand mits we het goed weten toe te passen bij de opvoeding onzer kin deren, in den omgang met ancfeern, in het gezinsleven, omdat het de betrokkenen zal stimuleeren hun werk zoo goed mogelijk uit te voeren. Om misverstand te voorkomen moeter- we evenwel voorop stellen, dat lof en be- oordeeling niet het zelfde zijn. Om iets te beoordeelen, moeten we objectief zijn, moe ten we een of ander nuchter en rijpelijk overwegen. Het verstand oordeelt, het harl prijst. Goedgemeende lof is de uiting van een medevoelend hart. We moeten ons dus niet afvragen, of het in den zin van een juist oordeel bedoeld is, maar we zullen ei de betrokkene menigmaal bij het inrichten van een of ander werk een hart onder den riem steken. In de kracht van een woord van lof ligt het geheim verscholen, waar door het menigen opvoeder mogelijk is mei moeilijke kinderen om te gaan en hun lust tot werken op te voeren. Het is, ^Isof kin deren, die vaak alle zelfvertrouwen verlo ren hebben, zich door een woord van lof als aan de takken van een grooten boom vastklemmen en de kracht krijgen om naaf hoogere. takken te grijpen. 1 Ook in den huiselijken kring speelt lof menigmaal een grooten rol en maakt, dat de* huisvrouw met dubbel genoe?en haar taak vervult. Een man mag hierover lachen, doch een feit is, dat hij zijn waardeering voor hetgeen zijn vrouw, vooral in dezen tijd doet, wel 'eens in eep woord van lof mag omzetten voorzoover hij althans in gebreke bleef! Wij allen hebben tegenwoordig zoo'n be hoefte aan een kleine bemoediging, man nen zoowel als vrouwen, waarom zullen wij dan zoo uiterst karig zijn met woorden van lof? Inderdaad moet q^et altijd alles van de zijde van den man verwacht worden, ook de vrouw kan menige gelegenheid vinden om haar lof uit te spreken. t Wij moeten niet steeds even critisch staan tegenover alles wat wij in het leven ervaren, doch veel meer een tegemoetko mende houding aannemen. Wanneer het ons lukt, om anderen hierdoor gelukkiger te maken, hen aan te sporen tot werlcen, hen wellicht boven een zekere onver schilligheid weten uit te doen komen door hen te prijzen, dan zal zoo'n woord van lof ongetwijfeld vruchten dragen. SUCCESPATROON. A 766. Prijs 40 cent. Korte manteltjes worden tegenwoordig veel gedragen en staan op een gebloemde japon zoowel als op effen gekleurd rokje bijzonder aardig. Het* manteltje van de teekening kan vervaardigd worden van blauwe, grijze en roode wollen stof. Vier zakken versieren het geheel en van voren is het /model er in gebracht door een naad, die van den bovensten zak naar den zak op de heup loopt. De ruimte van het rugpand wordt door een elastiekje in het middel bij elkaar ge houden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1941 | | pagina 8