zo goed als nieuw Orgel, keukengerei Huiskamer Ameublement N 1948 Spreek met VAN WIJLEN en't komt in orde A. KWETTERS - Breestraat 83 - HEUSDEN Ververij en Ghem. Reiniging „DE PAUW" Nijmegen INGEZONDEN BEKENDMAKING Zoek dit jaar geen Kinder- o{ Wandelwagen, TE KOOP: „de potteman" hopen we, evenals nu, U steeds van dienst te zijn met heeft thans het agentschap van Stomen en Verven in alle gewenste kleuren in beperkte mate voorradig VERSCHOOR'S MANUFACTUREN, Woudrichem merk «Liebig", 14 Reg.,4-Spels. Doorlopende Harp. Prachtige moderne eiken kast. Brieven onder No. 41 aan het Bureau van dit Blad. Het Algemeen Ziekenfonds, district 's-Her- togenbosch, maakt bekend, dat vanaf 1 Jan. de overeenkomst met Gebr. BLEIJENBERG te Wijk opgehouden heeft te bestaan en dat vanaf dien datum de verzekerden vrij zijn, gebruik te maken van de bonafide verhuur ders, die gerechtigd zijn personen te ver voeren tegen vergoeding. ONDER GARANTIE FL. 570- Waalwijk Grotestraat 229 299 Tel. 67 - 468 woensdag 28 jan. 10 uur alum. en emaille gr. markt gorkum TE KOOP: compleet tafel, 2 fauteuils, 4 stoelen, Dressoir en Theemeubel. Alles nog in zeer goede staat. Te bevragenA. VAN BALLEGOOIJEN, Kerkstraat B 38a, Wijk en Aalburg. Radiotoestellen Rijwielen van de bekende merken Huishoudelijke artikelen Electro artikelen Emaille en Glaswerk Wasmachines en Wringers Landbouwgereedschappen Haarden en Kachels Touwwerk en Oliën maar wendt U tot ons en U vindt de wagen die U zoekt uit een ruime collectie. Voor al Uw inkopen en problemen de oplossing: TELEFOON 18 GENDEREN P. S. Zo juist ontvingen we van de Importeurenkele Naaimachines en Belg. Kinderwagens CTQ oo co Stille Nationalisatie bedreigt de vervoerders. Minister Vos op het oorlogspad. Wat wil de W.A.G.? D,e heer' Vos, Minister van Ver keer en Waterstaat, bekend uit het kabinet Schermerhorn om zijn Na- lionalisatiepJannen, heeft de strijd bijl opgenomen en is weer op het oorlogspad getogen. Ditmaal heeft hij als proefko nijn de vervoerders uitgekozen, waarmede deze belangrijke scha kel in het economische leven al lerminst gediend is. Propageerde hij destijds zijn. „labour ideën" openlijk en met veel bravour, thans volgt hij een andere tactiek. Zijn ontwerp Wet Au lover voer- goederen bevat geen enkele maal dit voor iedere vrije Nederlander misselijk makende woord, doch voor degene die tussen de regels door kan lezen bestaat er geen twijfel over, dat hier gelracht wordt een van onze nijverste en initiatief rijkste groep middenstan ders de nek om te draaien. En dit nu zullen zij zich allerminst zo maar goedsmoeds laten doen. Ze ker de vervoerders hebben zelf om een wet gevraagd, doch niet om deze wet, welker grondgedach te ligt in de Wet Autovervoer Personen, die voor 'de autobus houders zulke funeste gevolgen ge had heeft. Met dit gevaar voor ogen pro testeren thans de goederenver- voerders tegen een wetsontwerp, waarbij de Minister alle macht wordt verleend om op grond van een niet omschreven en vage uit drukking als „algemeen vervoer- belang" iedere bonafide vervoer der uit te schakelen; de ongere geld vervoerders zelfs zonder eni ge schadevergoeding. Deze wet is in haar geheel van een huivering wekkende, vaagheid, welke weinig goeds voorspelt. Wat is Algemeen Vervoersbe- lang? Afgaande op de W.A.P. heeft er alles van weg, «dat men ten depar- temente hieronder verstaat A.T.O.- belang. En als we de verschijnse len in de vervoerswereld bekijken wordt deze mening versterkt. Waarom b.v. kreeg de A.T.O. een eigen deviezen-pot om zelf standig nieuwe wagens en banden te kopen en kregen de vervoerders dure afgejakkerde dumpwagens en is het nog steeds een heksentoer voor hen om een band machtig te worden? Waarom kreeg de A.T.Öt 3 a 4 smaal zoveel materiaal als voor 1940, terwijl de particu liere vervoerder nog 'beknibbeld wordt op 1 ton, welke hij hoven zijn vooroorlogse tonnage uitkomt Waarvoor is het nodig, dat het staatsbedrijf A.T.O. zich gaat toe leggen crp ongeregeld vervoer, om daarmee de particulier te becon- cureren, tegen dikwijls beneden kostprijs liggende tarieven, ter wijl de A.T.O. voor de oorlog Af haal en Besteldienst der N. S. was? Deze vage 'begripsaanduiding Algemeen vervoersbelang is een der grootste bezwaren tegen deze Wet, waarbij nog komt, dat in het ontwerp te veel wordt overge laten aan nadere uitvoering bii algemene maatregel van bestuur. Zo wordt er b.v. een landelijke adviescommissie ingesteld, voorde lijn en bodediensten, terwijl haar taak wordt geregeld bij algemene maatregel van bestuur. De algeme ne richtlijnen voor de taak' van deze adviescommissie dienen in de Wet te worden vastgesteld. Het gevaar is anders niet denkbeeldig, dat het mePdeze commissie gaat als met de commissie Breen, inge steld bii de W.A.P. Deze is thans zover gevorderd, dat er hoege naamd geen particuliere autobus lijnen meer bestaan en nagenoeg aiïes in handen is van de A.T.O. of een haver dochterondernemin gen. Bovendien is het de vraag of de ze Commissie de grote hoeveelheid aanvragen met de nodige spoqd zal kunnen behandelen en of één landelijke commissie voldoende in zicht zal bezitten in de bijzondere omstandigheden van meer locale aard. Het ware derhalve gewenst, dat meerdere verguimingencommissies in het leven geroepen werden, wel ke de aanvrage in haar district be handelen. De beschikking over de vergun ningen voor het ongeregeld ver voer wordt in handen gelegd van de betrokken Rijksinspecteur, wel iswaar bijgestaan door een advies commissie, doch ook voor deze commissie is het gewenst, dat zij haar grondslag vindt in de wet. Dat deze vergunning-verlening in handen van één persoon ligt is al evenmin ideaal, aangezien dit ge makkelijk aanleiding kan worden tot handelingen, welke niet geheel in overeenstemming zijn met wat de eerlijkheid eist." Ook de aard dezer vergunningen ontmoet zeer grote bezwaren. Het is een soort vestigingsvergunning met een beperkte looptijd van 10 jaar. Na deze periode moet de ver gunning ppnieuw worden aange vraagd. Hiermede vervalt de bestaans zekerheid van iedere vervoerder. Want wie zegt, dat bij deze nieuwe aanvrage de C.V.G., op instigatie van de Minister, op grond van liet vage „Algemene Vervoersbelang" niet een aantal vergunningen niet meer zal verlengen? Dit is niet al leen voor de ondernemers zelf funest, maar wat geschiedt er dan met hun personeel enz.? En wat voor zekerheid hebben de kinde ren van de vervoerders? (Voor deze laatsten is er nog een ander bezwaar, want dever gunningen zijn niet overdraagbaar, zodat de zoon van de vervoerder maar moet afwachten of hem een vergunning verleend zal worden. Is het een wonder, dabde vervoer ders hun zonen niet opleiden in hun bedrijf en zeggen: „liet zal mijn tijd wel duren". Deze Wet biedt de vervoerder geen enkele bescherming. Integen deel, zij hangt als een zwaard van Damocles hoven hun hoofden. ïn het korte bestek van dit artikel kunnen niet alle bezwaren behan deld worden doch wij moeten nog wijzen op één groot gevaar, waarbij ook het bedrijfsleven ten nauwste betrokken is. In vervoer- deskundige kringen is algemeen aanvaard de stelling: vrije keuze voor de verlader van het vervoer middel, dat hij voor zijn transpor ten wil uitkiezen. De Minister heeft op deze vrije keuze e$n eigen visie, want hii stelt eerst de tarieven vast (niet op uitsluitend kostprijs, doch mo gelijk ook op zijn coördinatieba sis), bepaalt daarna de capaciteit der vervoerstakken, ook op zijn coördinatiebasis en zegt daarna tegen de verlader: „kies maar uit" Wat er onder deze omstandig heden van de „vrije" keuze voor de verlader terecht zal komen, laat zich denken. Het zal zijn als de vrije keuze van de veroordeelde tegen wie wordt gezegd: „gij moogt kiezen, of gij wilt wonden dood geschoten. of niet, maar wanneer ge neen kiest, wordt ge opgehan gen". De „vrije" keuze van de verla der' is bij de coördinatieplannen van de Minister een farce, om geen sterker woord te gebruiken. De vervoerders, die er zich wel van bewust zijn, dat hier een aanslag gepleegd wordt op hun bestaan, hebben een grote actie tegen de Wet op touw gezet. vIn spoedvergaderingen hebben zij de nodige gelden voor deze actie bijeengebracht. Zij vragen bij deze actie mede de steun van liet publiek tegen een Wet. die een fanaal moet zijn voor het bedrijfsleven. Want wat er vandaag geschiedt met de vervoerders, kan morgen overkomen aan de rest van het bedrijfsleven. DE WERKEN EN SLEEUWIJK Geboren: Geertruida J.. d. van H. v. Andel en J. den Dekker; Jan Govert, z. van J. Vos en H. Noorman. Overleden: Hugo v. Pelt, echt genoot van G. Stout, oud 53 j.; Gerrit Dekker, weduwnaar van C. den Besten, oud 74 j. ZUILICHEM. Geboren: Jan IJ., z. van'C. G. M. v. Heusden en J. A. v. d. Maas; Mattijsje C., d. van J. C. J. v. Wij- gerden en C. J. v. Maaren. Getrouwd: L. Hobo en N. Ko ren. WERKENDAM. Geboren: Aagje, d. van A. Blok land en D. Verschelling; Greetha d. van Jac. v. Driel en M. D. Klob; Johanna, d. van J. H. den Dunnen en E. Blokland; Neeltje,. d. van G. Rijkers en J. v. Èlze- lingen. Getrouwd: Jacob Zwets, 22 j. en Jannigje van Berchum 23 i.;Hen- drikus den Hollander 29 i. en Alida W. Hovestadt 26 j. Overleden: Arie de Keijzer 74 j. en A. M. van Berchum 70 Gothische Huiskamers Prima Tafelzeil

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1948 | | pagina 4