1 1 ■BB ■rs 1 1 - -li VOORDELIGE AANBIEDINGEN TELEFOON 49 - WIJKSESTRAAT W 128 - 130 SSi iet onze ruime sortering IK PRAAT U BINNEN. DRESSOIRS, prachtcollectie vanaf f 79. THEEMEUBELS, eiken, vanaf f 45.— SCHUIFTAFELS, vanaf f 38,75 LEDIKANTEN, spiraalmatrassen, vanaf f 38, GARNITUREN STOELEN, vanaf f98.- Bedden - Matrassen - Complete meubilering Wagen-opruiming I I enkele nieuwe, vanaf f69. f75. enz. O, F. HUISKAMERS, van f375. f415. enz., enz., tot f1000.— O. F. SLAAPKAMERS, met toog, f310.-, f390.-, f425,-, 445.-, 469.-, enz. Ledikantjes, Wiegen, Salonstellen, Fauteuils, Ligstoelen Speciaal adres voor hen, die gaan trouwen Op de gehouden Ijedienvier- IgSadieringi van de voetbalvereniging Koz. Boys werd tot pemningm. ge kozen de heer C. KLoots en tolt commissaris de heer D. Diamein. Voor de junioren werd tot secre taris gekozen de heer J. Pruiisien. Dr. H. R. Schols alhier heeft het beschermheerschap der Chr. zangvereniging; „Soli Deo Gloria" aangekomen. Het bestuur van de stich ting 1940—1945 is als volgt sa- m eng je s te ld C. B. van Driel, P. v. d. Hoek, A. J. Se ton en C. Visser. De plannen voor de bouw lener nieuwe Ned. Herv. kerk wor den uitgje werkt door architect Chr. Nielsen te Amsterdam. De pas- toriebouw vordert gleregeld. Naar men verneemt zal deze half Fe bruari in gebruik worden geno men. Het Consultatiebureau voor £uigjelingien alhier wordt voorlo pig/ gehouden ie dene Woensdag morgen om half negen in het wijkglebouw aan de Uitbreiding. Bij de familie H. C. Vos al hier is telegrafisch bericht b innen- glekomen, dat hun zoon Adriaan Vos, vermoedelijk 'bij de overval van Woensdag; 19 "Jan. door ex tremisten, Is gewond. Hij js zijn linkerarm verloren en is in Batavia in het ziekenhuis opgenomen. De hengist van de heer D'. Roodzant alhier werd op de keu ring te Rotterdam voor een jaar goedgekeurd. Het Aa.nn.bedrijf v. Oord alhier was met f97.600 laagste in schrijver vopr wegiverbetering in Zeeuws-Vlaanderen. Aan de fa. van Oord alhier is tegen f25.400 gegund het ma ken ener perskade in de polder Deyffel te Rotterdam. Vliegtuigen in onzichtbare vangiarmen. Erg|ens naast de landingsoaan van ieen Engiels vliegveld staat een zware leg'ertruck met er achtereen grote, rood-wit geblokte aanhan!g- wagjen; op het dak van deze. aan- ieanglwagen staat een tweetal to rens en twee korte antennes prie men loodrecht de lucht in. Binnen in de waglen is het donker en te midden van een wirwar van dra den, knoppen en schakelaars, zit ten er vijf mannen ingespannen te turen op een aantal schermen, waarop een helgroen lichtpuntje zich langlzaam verplaatst. Elk van hen heeft een koptelefoon opgezet, waardoor hij van tijd tot tijd in structies gee'ft, die voor een on zichtbare ontvanger bestemd zijn. De schermen met giroene licht-" puntjes hebben waarschijnlijk iets te maken met die nieuwe uitvin ding, die in de oorlogsjaren naar voren is giekomen en toen zo bui tengewoon van zich heeft doen sprekenRadar. De loods op het vliegveld. Inderdaad, wat hier in die wa gen gebeurt, heeft iets met Radar te maken. Het gjroene lichtende puntje, dat zich over de schermen beweegt, is de echo van een vlieg tuig1, dat buiten, ergens in de dikke wattigle wolkenmassa rondvliegt en door de giolvenbundel van de rond draaiende Radar-antenne is opgie- spoordhet zial nu door middel van Radar van de grond af veilig worden binnengleloodsd, ondanks het feit, dat de vliegjer in de cock pit geen grondzicht heeft. De vijf mannen in de waglen staan in ver binding met de vlieger en door liet geven van 'instructies laten zij ,bem ©en volkomen veilige landing uit voeren. Deze vijf mannen bedienen een systeem, dat bekend, staat als Gyround Controlled Approach (van (van de gjrond af gecontroleerde landing!) kortweg GCA genoemd het is tijdens de oorlog ontwikkeld door de Amerikaanse luchtmacht om de/ bommenwerpers en trans portvliegtuigen bij elke weersge steldheid veilig' te kunnen binnen loodsen teglen het einde van de oorlog waren ongeveer 30 van de ze installaties in gebruik op de diverse Amerikaanse vilegbases en na de grote strijd werd het systeem ook voor de burgerluchtvaart be schikbaar gesteld. Enkele grote Engelse vliegvel den, zoals b.v. London Airport, zijn met dit systeem uitgterust en regel matig gaat er een KLM-vliegtuig heen om de vliegjer met dit nieuwe systeem bekend te maken. Onzichtbare vang'armen. De K.L.M. lesmachine hangt er- glens tussen de wolken en de an tenne op de waglen naast de start baan van het Englelse vliegveld draait rond en zoekt tastend de horizon afplotsielinjgl zien een v,an de twee buitenste mannen, die sa men „GCA-Approach" vormen, op het scherm voor zich een lichtend stipje verschijnende machine be vindt zich binnen de straal van de zoekende radarbundel, die een reikwijdte heeft van 50 kilometer, en nu hoort de man van „GCA- Approach" in zijn microfoon de stem van de KLMi-vlieger „Hallo GCA, hier K.L.M. Ba ker King1, wilt u mij binnenbreinj- g!e,n? Over." „Hallo Baker King1, hier GCA. Begrepen. Geef mij -uw hoogte, koers en poèitie. Over." „Hier Baker King, hoogte 1200 m., koers 190, ten NW van het vliegjveld". „Hier GCA, daal tot 900 m en zet hoogtemeter op' 761 mm". De vliegier is inmiddels gedaald tot 900 m. en beeft zijn hoogte meter bijiglesteld, zodat die de hoogte boven het vliegveld aan geeft. „Hier GCA, welk type vliegt U?" „Hier Baker King!, type DC-3. Over". „Hallo Baker King!, daal tot 450 meter, koers 115". „Koers 115, gledaald tot 450 meter". „Hier GCA, ik zie u nu op 6 km NO \an het vliegjveld met wind achter". 0- „Hier Baker King, op 6 km NO van het vliegveld met wind ach ter". „Hallo Baker King, uw lan dingsbaan in 29, maak u gereed voor de landing. Over". „Landingisbaan 29, gereed om te dalen". Bij deze woorden laat de vlie gler zijn wielen neer en zijn lan- dingsklappen half uit. „Hallo Baker King1, wacht u even, ik gbef u over aan no. 2". Op dit moment gieeft de eerste man van „GCA-Approach" het K. L.M.-viegtuig over aan zijn col legia om zelf naar een volgend vliegtuig te giaan speuren. Hij doet dit als volgt: „Baker Kinjg op 10 km, rechts beneden op bet scherm, hoogte 800, koers .110". No. 2 neemt dan de Baker Kingl over en meldt zich „Hallo Baker King!, hier „GCA- Approach" no. 2. Ontvangjt u mij igjoed? O vier". „Hier Baker Kingl, ik ontvang u op sterkte 5. O vier". 1 „Hallo Baker King, u hebt nu zijwind en zit op 11 km van b£t vliegiveld, daal naar 350 meter". „Zijwind. ^50 meter. Ovier". „Stuur nu naar rechts, koers 200". Naar rechts, koers 200". Ik praat u binnen". Nu is de K.LJM.-machine ge komen binnen de gerichte golvlèn van de tweede radarzenderdeze zendt twee bundels uit, een hori zontale en een vierticale. Op de schermen in de wagen zien de drie mannen in het midden het beeld van het vliegtuig als een giroen lichtpunt verschijnen en de twee buitenste mannen meten re- gielmatig de afstand die het groe ne puntje verwijderd is van de lijn, die de juiste landingisbaan aangeeft- Wanneer de vlieger goed binnenkomt moet het precies op de op het scherm aangegeven lijn zitten. De ene man controleert de horizontale richting! en de andere de verticale beiden geven regel matig "hun bevindingen door aan de middelste man, die in verbin ding staat met de vlieger in de cockpit. Hij „praat" de machine binnen. „Hallo Baker King, hier GCA- Talk-Down. Ik praat u binnen. Stuurt u naar rechts, koers 290". „Naar rechts, koers 290. Over". „Hallo Baker King!, blijf nu op deze hoogte". OK, ik blijf op deze hoogte". Antwoordt u mij niet meer, al leen maar luisteren. - U bent nu in de richting van de landings baan... stuur naar links 285... u bent op 10 km van de landings baan... koers in orde... daal nu met 2 meter per minuut... stuur naar rechts 290... 8 km van de landingsbaan... 20 meter te hoog ...daal sneller... 10 meter te hoog ...koers in orde... 6 km van de landingisbaan... wind noord-west, 1 5 km per uur... 5 'nieter te laag langizamer dalen... Zijn uw wie len uit en gezekerd... koers in T O >9 CMÊD tssv i OPRUIMING FIRMA CH. SCHREUDER Zn. - HEUSDEM yy yy yyA

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 6