1 1
■BB
■rs
1
1
- -li
VOORDELIGE AANBIEDINGEN
TELEFOON 49 - WIJKSESTRAAT W 128 - 130
SSi
iet onze ruime sortering
IK PRAAT U BINNEN.
DRESSOIRS, prachtcollectie
vanaf f 79.
THEEMEUBELS, eiken, vanaf f 45.—
SCHUIFTAFELS, vanaf f 38,75
LEDIKANTEN, spiraalmatrassen, vanaf f 38,
GARNITUREN STOELEN, vanaf f98.-
Bedden - Matrassen - Complete meubilering
Wagen-opruiming I I
enkele nieuwe, vanaf f69. f75. enz.
O, F. HUISKAMERS, van
f375. f415. enz., enz., tot f1000.—
O. F. SLAAPKAMERS, met toog,
f310.-, f390.-, f425,-, 445.-, 469.-, enz.
Ledikantjes, Wiegen, Salonstellen, Fauteuils, Ligstoelen
Speciaal adres voor hen,
die gaan trouwen
Op de gehouden Ijedienvier-
IgSadieringi van de voetbalvereniging
Koz. Boys werd tot pemningm. ge
kozen de heer C. KLoots en tolt
commissaris de heer D. Diamein.
Voor de junioren werd tot secre
taris gekozen de heer J. Pruiisien.
Dr. H. R. Schols alhier
heeft het beschermheerschap der
Chr. zangvereniging; „Soli Deo
Gloria" aangekomen.
Het bestuur van de stich
ting 1940—1945 is als volgt sa-
m eng je s te ld C. B. van Driel, P.
v. d. Hoek, A. J. Se ton en C.
Visser.
De plannen voor de bouw
lener nieuwe Ned. Herv. kerk wor
den uitgje werkt door architect Chr.
Nielsen te Amsterdam. De pas-
toriebouw vordert gleregeld. Naar
men verneemt zal deze half Fe
bruari in gebruik worden geno
men.
Het Consultatiebureau voor
£uigjelingien alhier wordt voorlo
pig/ gehouden ie dene Woensdag
morgen om half negen in het
wijkglebouw aan de Uitbreiding.
Bij de familie H. C. Vos al
hier is telegrafisch bericht b innen-
glekomen, dat hun zoon Adriaan
Vos, vermoedelijk 'bij de overval
van Woensdag; 19 "Jan. door ex
tremisten, Is gewond. Hij js zijn
linkerarm verloren en is in Batavia
in het ziekenhuis opgenomen.
De hengist van de heer D'.
Roodzant alhier werd op de keu
ring te Rotterdam voor een jaar
goedgekeurd.
Het Aa.nn.bedrijf v. Oord
alhier was met f97.600 laagste in
schrijver vopr wegiverbetering in
Zeeuws-Vlaanderen.
Aan de fa. van Oord alhier
is tegen f25.400 gegund het ma
ken ener perskade in de polder
Deyffel te Rotterdam.
Vliegtuigen in onzichtbare
vangiarmen.
Erg|ens naast de landingsoaan
van ieen Engiels vliegveld staat een
zware leg'ertruck met er achtereen
grote, rood-wit geblokte aanhan!g-
wagjen; op het dak van deze. aan-
ieanglwagen staat een tweetal to
rens en twee korte antennes prie
men loodrecht de lucht in. Binnen
in de waglen is het donker en te
midden van een wirwar van dra
den, knoppen en schakelaars, zit
ten er vijf mannen ingespannen te
turen op een aantal schermen,
waarop een helgroen lichtpuntje
zich langlzaam verplaatst. Elk van
hen heeft een koptelefoon opgezet,
waardoor hij van tijd tot tijd in
structies gee'ft, die voor een on
zichtbare ontvanger bestemd zijn.
De schermen met giroene licht-"
puntjes hebben waarschijnlijk iets
te maken met die nieuwe uitvin
ding, die in de oorlogsjaren naar
voren is giekomen en toen zo bui
tengewoon van zich heeft doen
sprekenRadar.
De loods op het vliegveld.
Inderdaad, wat hier in die wa
gen gebeurt, heeft iets met Radar
te maken. Het gjroene lichtende
puntje, dat zich over de schermen
beweegt, is de echo van een vlieg
tuig1, dat buiten, ergens in de dikke
wattigle wolkenmassa rondvliegt en
door de giolvenbundel van de rond
draaiende Radar-antenne is opgie-
spoordhet zial nu door middel
van Radar van de grond af veilig
worden binnengleloodsd, ondanks
het feit, dat de vliegjer in de cock
pit geen grondzicht heeft. De vijf
mannen in de waglen staan in ver
binding met de vlieger en door liet
geven van 'instructies laten zij ,bem
©en volkomen veilige landing uit
voeren.
Deze vijf mannen bedienen een
systeem, dat bekend, staat als
Gyround Controlled Approach (van
(van de gjrond af gecontroleerde
landing!) kortweg GCA genoemd
het is tijdens de oorlog ontwikkeld
door de Amerikaanse luchtmacht
om de/ bommenwerpers en trans
portvliegtuigen bij elke weersge
steldheid veilig' te kunnen binnen
loodsen teglen het einde van de
oorlog waren ongeveer 30 van de
ze installaties in gebruik op de
diverse Amerikaanse vilegbases en
na de grote strijd werd het systeem
ook voor de burgerluchtvaart be
schikbaar gesteld.
Enkele grote Engelse vliegvel
den, zoals b.v. London Airport, zijn
met dit systeem uitgterust en regel
matig gaat er een KLM-vliegtuig
heen om de vliegjer met dit nieuwe
systeem bekend te maken.
Onzichtbare vang'armen.
De K.L.M. lesmachine hangt er-
glens tussen de wolken en de an
tenne op de waglen naast de start
baan van het Englelse vliegveld
draait rond en zoekt tastend de
horizon afplotsielinjgl zien een v,an
de twee buitenste mannen, die sa
men „GCA-Approach" vormen, op
het scherm voor zich een lichtend
stipje verschijnende machine be
vindt zich binnen de straal van de
zoekende radarbundel, die een
reikwijdte heeft van 50 kilometer,
en nu hoort de man van „GCA-
Approach" in zijn microfoon de
stem van de KLMi-vlieger
„Hallo GCA, hier K.L.M. Ba
ker King1, wilt u mij binnenbreinj-
g!e,n? Over."
„Hallo Baker King1, hier GCA.
Begrepen. Geef mij -uw hoogte,
koers en poèitie. Over."
„Hier Baker King, hoogte 1200
m., koers 190, ten NW van het
vliegjveld".
„Hier GCA, daal tot 900 m en
zet hoogtemeter op' 761 mm".
De vliegier is inmiddels gedaald
tot 900 m. en beeft zijn hoogte
meter bijiglesteld, zodat die de
hoogte boven het vliegveld aan
geeft.
„Hier GCA, welk type vliegt
U?"
„Hier Baker King!, type DC-3.
Over".
„Hallo Baker King!, daal tot 450
meter, koers 115".
„Koers 115, gledaald tot 450
meter".
„Hier GCA, ik zie u nu op 6
km NO \an het vliegjveld met
wind achter". 0-
„Hier Baker King, op 6 km NO
van het vliegveld met wind ach
ter".
„Hallo Baker King, uw lan
dingsbaan in 29, maak u gereed
voor de landing. Over".
„Landingisbaan 29, gereed om
te dalen".
Bij deze woorden laat de vlie
gler zijn wielen neer en zijn lan-
dingsklappen half uit.
„Hallo Baker King1, wacht u
even, ik gbef u over aan no. 2".
Op dit moment gieeft de eerste
man van „GCA-Approach" het K.
L.M.-viegtuig over aan zijn col
legia om zelf naar een volgend
vliegtuig te giaan speuren. Hij doet
dit als volgt:
„Baker Kinjg op 10 km, rechts
beneden op bet scherm, hoogte
800, koers .110".
No. 2 neemt dan de Baker Kingl
over en meldt zich
„Hallo Baker King!, hier „GCA-
Approach" no. 2. Ontvangjt u mij
igjoed? O vier".
„Hier Baker Kingl, ik ontvang
u op sterkte 5. O vier". 1
„Hallo Baker King, u hebt nu
zijwind en zit op 11 km van b£t
vliegiveld, daal naar 350 meter".
„Zijwind. ^50 meter. Ovier".
„Stuur nu naar rechts, koers
200".
Naar rechts, koers 200".
Ik praat u binnen".
Nu is de K.LJM.-machine ge
komen binnen de gerichte golvlèn
van de tweede radarzenderdeze
zendt twee bundels uit, een hori
zontale en een vierticale. Op de
schermen in de wagen zien de
drie mannen in het midden het
beeld van het vliegtuig als een
giroen lichtpunt verschijnen en de
twee buitenste mannen meten re-
gielmatig de afstand die het groe
ne puntje verwijderd is van de
lijn, die de juiste landingisbaan
aangeeft- Wanneer de vlieger goed
binnenkomt moet het precies op
de op het scherm aangegeven lijn
zitten. De ene man controleert de
horizontale richting! en de andere
de verticale beiden geven regel
matig "hun bevindingen door aan
de middelste man, die in verbin
ding staat met de vlieger in de
cockpit. Hij „praat" de machine
binnen.
„Hallo Baker King, hier GCA-
Talk-Down. Ik praat u binnen.
Stuurt u naar rechts, koers 290".
„Naar rechts, koers 290. Over".
„Hallo Baker King!, blijf nu op
deze hoogte".
OK, ik blijf op deze hoogte".
Antwoordt u mij niet meer, al
leen maar luisteren. - U bent nu
in de richting van de landings
baan... stuur naar links 285... u
bent op 10 km van de landings
baan... koers in orde... daal nu
met 2 meter per minuut... stuur
naar rechts 290... 8 km van de
landingsbaan... 20 meter te hoog
...daal sneller... 10 meter te hoog
...koers in orde... 6 km van de
landingisbaan... wind noord-west,
1 5 km per uur... 5 'nieter te laag
langizamer dalen... Zijn uw wie
len uit en gezekerd... koers in
T
O >9
CMÊD
tssv
i
OPRUIMING
FIRMA CH. SCHREUDER Zn. - HEUSDEM
yy
yy
yyA