voor FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM - Vastenavorrdeebruiken Heide Mij. beeft nogi materiaal in huur van de ge meerite, bet is wel eens voorgekomen dat we daar f iooo.huur van hebben ontvan gen. Dekker. Dan zou ik zisgfgen, niet verkopten en opdracht geven het goed te onderhouden en terug te brengen op een vaste plaats. Voorzitter. De gemeente is geen verhuurinricbtirig en daarom zijn B. en W. er voor dit te verkopen. Van Wendel de Joode. Ik ben bang als bet teruggebracht wordt, dat er weinig meer van over is. Voorzitter. Dan moeten ze dat betalen. v. d. Straaten. Vragen aan de Heide Mij. of ze het willen kopen. Van Wendel de Joode. Is het niet beter de gronden aan de Uiti- breidipg te verkopen, opdat de kopers de gronden 'reeds bouw klaar kunnen laten maken. Voorzitter. Wanneer wij die gron den verkopen moet binnen 6 maan den gebouwd worden, anders mo gen we niet verkopen. Van Wendel de joode. Er is een toewijzing voor de gemeente voor de bouw van 3 woningen. De he ren Dekker en Vos hebben werk ruimte nodig. Kunnen deze niet bouwen buiten die 3 woningen. - Voorzitter. Iedere woning van die 3 kan 264 iMfo hebben. Het plan van Dekker bevat al meer dan 500 M3, dit wordt niet goed gekeurd. Er moet van deze toe zegging perse 3 woningen worden gebouwd. Hierdoor is de gjemeente verplicht zelf te bouwen. Wie «kun nen op bet ogenblik gleen parti culieren helpen. 1 V^n Wendel de: Joode. Bii de opbouw boerderijen wordt zowel voor woning- als voor werkgele genheid toestemming! gegeven tot bouwen. Kan dat nu ook niet voor andere takken van "bedrijven. Voorzitter. Daar is al vaak op gewezen, doch de opbouw boerde rijen is iets aparts, dat staat buiten het verstrekken van hiet volume. Hier komen we echter niet in aan merking voor, omdat we gjeen verwoeste boerderijen hebben. Groenevi^ld. Is er nog kans bui ten die 3 woningen duplex wonin gen te bouten. Voorzitter. Dat Is uitgesloten, omdat we aan het volume gehou den zijn. Wie zal een duplex woning hier willen bewonen. Waar moeten de mensen met hun fietsen, brand stof en wintervoorraad blijven op een bovenwoning. Het is in het belang van die mensen te wachten met het kopen v,an de grond tot dat ze bouwen mogen. Die perso nen hebben tien opzichte van die grond toch wel enige vastigheid. i. Maats'ch. Zorg. Kan het kind van de Pender niet worden uitge zonden, daar het thuis niet kan worden verpleegd. Voorzitter. We kunnen dat ck)or gieven aan hie instelling; "die aeze zaak moet bekijken. De Koning. Als dat kind langer thuis blijft is het weg. Hier moet spoedig werk van gjemaakt wor den. v. Wendel de Joodje. De hoofd zaak is dat het kind niet geplaatst kan worden. j. Als slot stelt de Commissie voor de post onderhoud der gem. eigendommen volkomen te benut ten. Voorzitter. Het komt wel eens voor, dat het niet nodig blijkt te zijn. Verder brengt de Voorzitter dank aan de Comm. van onderzoek en voor het' uitgebrachte rapport. Van Wendel de Joode. Ik zou toch graag; de kwestie van de se cretaris willen aanhouden tot een volgtende vergadering. Voorzitter. B. en W. zullen aan Ged. Staten vragen hoe of het moet. B. en W. stellen voor tot aan koop en plaatsing electr. buiten- klok met verlichting bii het g!em. huis en aanbrenging verlichting aan een te plaatsen electr. buiten- klok aan de Chr. school in de No tenlaan. "Die Voorzitter zegt, dat onze ge meente op liet ogenblik niet meer mee kan daar ze niet in het bezit is van een officiële tijdsaanduiding. Dekker. Ik stem toe dat Sleeu- wijk hierin achteraan bomt, maar nu wilien ze deze achterstand ach terhalen met 2 klokken te plaatsen. Voorzitter. De Chr. school heeft onlangs haar 40-jarig jubileum ge vierd, bij welke gelejgeriheiddoor leerlingen en pud-ieerling'en een buitenidok aan de vereniging is aangieboden. Daar echter de school zelf geen behoefte heeft aan een Verlichte buitenkliok, heeft het be stuur gevraagd of de gemeente voor de verlichting will zorgen, dus die klok kost niets. De Koning. Kan die betonnen paal niet worden vervangen door hout? Voorzitter. Het staat nog niet vast dat het beton zal worden. Ik zelf geef ook de voorkeur aan hout, daar dat voor dit doel be ter geschikt is. t Dekker. Wannier voor de klok aan de school niets anders dan voor de verlichting gezorgd be hoeft te worden, moet men dit altijd doen. Voorzitter. De kosten zijn voor alles geraamd op f 1400. Het bedrag voor de Chr. lagere school wordt vastgesteld op f20.61 per leerling en dat voor de U.L.O. school op f 30.60 per leerling. Besloten wordt het verzoek van de ULO school om uitbreiding van de fietsenbergplaats en aanbren gen van electr. verlichting; toe te staan. Als onderwijzeres aan de lagere school alhier werd benoemd nuej. v. Andel van Gorincbem. B. en W. stellen voor tot het verschaffen van gelden in reke ning-courant aan de Stichtingl Na tuurbad „Bijtelskil" en uitgifte van grond in erfpacht aan gjenoemde stichting. Dit voorstel wordt aangenomen met dien verstande dat de gemeen te de rente voor hun 'rekening neemt en de stichting moét zor gen voor de aflossing; der gelden en gelegenheid moet geven dat de kinderen der 3 hoogste klassen der lagere Scholen in klasse-ver hand kunnen zwemmen. Hierna wordt de vergadering ge sloten. en plantten de drie stammen drie- hoekigvormig tegen elkaar, zodat de toppen elkaar raakten. In die top werd een mand gehangen, waarin een kat gestopt werd. Daarna werd de inwendige ruimte van de driehoek met stro en takken opgevuld. Daags daarna trokken de pastoor met de burgemeester, de onderwij zer met de schooljeugd naar de heuvel. Hier bad men het Onze Vader, waarna men de opgestapel de brandstof aanstak. De kat kwam daarbij jammerlijk om. Nauwkeurig speurde men de richting na, waarheen de rook dreef en over wiens akker dit het geval was, zou een overvloedige oogst ten deel vallen. Nog afschuwelijker was, wat te Stralsund gebeurde in de 15e eeuw. Daar heerste n.l. het gebruik, een kat vast te spijkeren in de Vasten tijd, terwijl de Kattenridder die titel alleen kon veroveren, door onder luid gejubel van de bevol king, het gemartelde dier dood te bijten. Varkensvlees was ook vroeger eeri gewilde spijs. In Zwaben werden de krulstaar ten meestal Donderdags voor de Vasten naar de kuip geholpen.. In de Paltz op Vastenavond, ber- >vijl men in de Haag voor diei avond apart wat bloedworst be waarde. Soms ging het nuttigen er van: met zekere formaliteiten gepaard. In Hessen b.v. at men op Vas tenavond, op As-Woensdag en de daarop volgende Donderdag brei, spekpannekoeken en zuurkool met varkensvlees of erwtensoep met een varkensribje. Waren de bot jes afgekloven, idan werden ze in de zak gedaan, waarin inen het lijnzaad bewaarde, dat in het komende seizoen moest worden uitgestrooid. Dan zou het vlas ze ker groeien! De boeren in Beieren lieten in de Vastennacht (Dinsdag!) wat var kensvlees en kool op hun bord over, welke lekkernijen die volgen de dag aan het pluimvee werden opgevoederd. De beentjes smeet men zover mogelijk weg: hoe ver der, hoe beter. Zover toch kon den de haviken geen kwaad doen aan het vee. En... een andere zijde van de zaak, die men hier niet moet ver gelen is, dat de boer, die op Vas tenavond varkensvlees at, dat jaar geen last van... vlooien zou heb ben De FoekepoL Gem a s kerde v as tenavo nd gek - ken" zot toegetakeld, trokken des avonds luidruchtig langs de straat om vooral het vrouwelijke deel der mensheid de schrik op hiet lijf te jagen. De jeugd trok meer miet de rommelpot of fockepot langs de huizen, daarbij hun vastenavond liedjes galmend, als: „Vrouw 't is vastenavond, Ik kom niet thuis voor 't avond, Ik kom niet thuis voor morgen vroieg Dan' is het ook nog tijds genoeg- Hier woont nog een rijke man, Die ons wel wat geven kan: Veel zal hij geven, Lang zal hij leven, Zalig zal hij sterven, En de hemel zal hij erven. Daar boven in de horsten sc h 0 o r s t e enz older Daar hangen zoveel worsten: Vrouw, geef mij de lange, Laat de korte maar hangen! Als de lange gegeten zijn, Zullen de korte wel beter zrn. 'k Heb zo lang met de fockepot gelopen, Ik heb geen geld om brood te kopen Vrouw geef me dit vrouw geef me dat, Geef mij een stuk van een varkensstart. Het is helaas jammer, dat door de' nivellerende invloed van de) moderne tijd zoveel folkloristische gebruiken, die meermalen de ty pische levenswijze in bepaalde streken belichten, verdwenen zijn ofschoon er thans weer pogingen worden aangewend oude volksge bruiken te doen herleven, om zo het poëtisch waas, dat bekoorlijk verschillende nederzettingen om hulde, opnieuw Lot aanzijn te roe pen. Nog levenskirac'htig. Niet verdwenen of naar de ach tergrond geschoven is echter het pret-maken op Vastenavond, de dag, die aan As-Woensdag vooraf gaat. Dat is dus Dinsdag, die men wel de naam heeft gegeven van „Vette Dinsdag of Mardi Gras". Het is een smuldag, een dag van uiterste vreugde. I11 verband hier mede zegt men wel eens, dat ie mand het zo druk heeft, als de pan op Vastenavond, wat dan ziet op het paimekoekenbakken. As-ritus. As-Woensdag luidt de 40-daagsc vasten in. De priester, die de palm takken van het vorige jaar, die toen op Palmzondag werden ge wijd, verbrand had, maakte met deze as een kruisje op het hoofd der gelovigen, lien alzo herinne rend aan het feit, dat zij nietige stervelingen waren. Drijver zegt, dat, toen. de open bare poenitentie bestond de boe telingen aan de kerkdeur met as werden bestrooid en daarna wer den weggezonden en dat de as gold als een middel, om zich van zonde te reinigen (Vgl. de as der rode koe, waarvan we in de Bijbel le zen). As. als vrudhtbaarheidsnle. In de folklore neemt de as een belangrijke plaats in, evenals het vuur, waaraan deze materie haar ontstaan te danken heeft. Tijdens het carnaval ziin er steeds „zwartmakers'die het op jonge meisjes gemunt hebben. Meestal zijn het opgeschoten jongemannen, die er het grootste pleizier in hebben, de meisjes met as of roet van uitdovende vuren in te wrijven. Zo> was het tenmins te in de Achterhoek en zo zal het wel op meerdere plaatsen zijn. In verband hiermede halen wij een „Brief van Teunis Pof an zien vrind Gart Knol" aan, medege deeld door Van der Ven. ...„En wij opgescholen jongens maakten de handen zwart en wij gingen de deerns verschrikt maken en dan liepen ze veur oe weg, tut daj ze net achter een dikken boom te pakken kregen. En as dan zo'n deerntjen verschrikt was, mos ie ze toch ook wel weer ofkussiem, waar dej det noe beter doen dan in 't donker achter een dikkfen boom. Och, een mensche is maar eens jong en van zo'n smok ach ter een boom heft der nog nooit iéne kiespein gekregen." Het zwart maken der meisjes met het roet van het symbolisch zonnevuur, dat vruchtbaarheid geeft over de velden, zover het schijnsel reikt, gevoegd bii de vrij heid van het kussen, wijst onge twijfeld op oude vruchtbaarheids- riten". Kerkciereinoniën. In de kerken werden deze dagen de altaren met doeken behangen, waarop Bijbelse voorstellingen ziin aangebracht. Deze beeldden ge deelten van Jezus' lijden af. Deze z.g. „hongerdoeken", die soms vrij groot konden zijn, dienden om de kerkgangers beter de Bijbelse ta ferelen te doen begrijpen. Alle Zondagen in die Vastenperio de dragen aparte namen, als: In troïtus of „inleiding tot de H. Mis; Judica of Passie-Zondag, Pal- marum of Palm-Zondag. Men noemt de eerste Zondag ook wel Witte Zondag. Deze is aan verliefde paren gewijd en om dat de jongelui elkaar op krakelin gen trakteerden, lieet hij ook wel K rake 1 ingen -Zondag. Het dier in de Vastentijd. Te Parijs voerde men op zo'n dag van Carnaval wel Seigneur Carnaval rond, potsierlijk uitge dost, vergezeld van een vette os. Op dat dier zat een als koning gekleed kind. Het rondleiden van die os zal wel zijn ontstaan gevonden hebben in liet feit, dat de Franse slagers omtrent deze tijd een vette os langs de huizen voerden om te laten zien, welk mals vlees weldra bij hen te koop zou liggen. In Nassau handelde de bevol king gemeenschappelijk in het be lang van de landbouw, doch de kat werd er de dupe van. 's Maandags vóór Vastenavond trokken de jongens er van huis tot huis, al zingend en bedelend om stro voor het Hale Hagel)vuur. Drie der grootste knapen kap ten elk in het bos een denneboom. Deze omwonden ze dan met stro

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 8