voor het Land van Heusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard i 40 jaar i Scheepsbouw in Heusden Und van aiteha h_aj No. 6657 Donderdag 31 Maart 1949 1909 1949 Firma L. J. Veerman, Heusden Dit is de titel van het schitterende gedenkboek, dat de scheepswerf de Haan en Oerlemans alhier in verband met feit, dat deze werf op i April a.s. 40 jaar bestaat, heeft laten druk ken. Deze titel willen wij ook gebrui ken om enige woorden te wijlden aan het jubileum van een bedrijf, dat zich gedurende 40 jaren in Heusden heeft weten te handhaven en dit niet alleen, doch dat zich van een onbe duidend reapratiewerkplaatsje heeft weten op te werken tot een bedrijf, dat zoewl in binnen- als buitenland een uitstekende naam heeft verwor ven. Het was in 1907 dat enige Heusde- naren, daartoe door de nood gedron gen, trachtten de werklozen van Heus den, 'door het stichten van een in dustrie werk te verschaffen. De pogingen hiertoe mislukten, eveneens aie van een Rotterdamse fir ma, die een tweede poging onder nam. De verliezen waren van dien aard, dat deze werkplaats verkocht moest worden. Deze verkoop vond ten ove rs taan van notaris Zynen de Gier pilaats op 15 Februari 1909. Het waren twee jonge mensen, die met het ideaal bezield waren eens zelf een eigen werf te leiden, die de werf aankochten. De werf, een groot woord, als men weet, dat deze gehelie werf be stond uit een dwars helling met een kantoor, een houten gebouwtje en als werkplaats, een overdekte loods van 221/2 meter lengte en 13 meter breed te. Er was toen een Rijnscheepje van ongeveer 600 ton in aanbouw voor de „Frankfurter Transport Gesell- schaft". De eerste taak van de nieuwe eige naars was het terrein geschikt te .ma ken om de schepen langsscheeps te water te kunnen laten, waardoor meer dere schepen tegelijk konden wor den gebouwd, zodat al spoedig een viertal hellingen ter beschikking ston den. Ook werkplaatsen en kantoor werden uitgebreid. De eerste opdracht was een mo torschip voor een Scbiedamse firma, van 150 ton, dat tot tevredenheid éer opdrachtgevers werd afgeleverd, zodat meerdere orders het gevolg waren. Hierna gaven de bouw van Belgi sche kanaalschepen de z.g. „Kempe naars" en SambresChepen hieel wat werk. Bij het eerste lustrum, was men reeds bezig aan bouwnummer 43, waaruit blijkt dat de werf regel matig van orders was voorzien en reeds aan 70 arbeiders werk ver schaf te. Toen brak de eerste wereldoorlog uit. Niettegensstaande dat meerdere arbeiders gemobiliseerd werden kon het bedrijf tamelijk goed gaande ge houden worden. Men was toen juist begonnen met de bouw van sleepbo ten. Voor de bekende sleepdienst „de Roode Ster" (Amsterdam-Rotterdam werden een aantal sleepboten ge bouwd, een bewijs, dat de maatschap pij over het afgeleverde werk zeer tevreden was. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog liepen er 8 bouwop drachten. Vier van deze schepen kon den worden afgeleverd, doch 4 ble ven aan de werf liggen. De jaren 19141918 waren voor het bedrijf zeer belangrijk, omdat men er in slaagde het eerste Rijn- Hernëkanaalschip te bouwen, waarvan het eerste in bet voorjaar van 1916 werd afgeleverd. Na de oorlog werd de bouw van deze schepen een der belangrijkste afdelingen. In 191 «3 werd de eerste opdracht verkregen voor de bouw van een zee schip. Na zes jaar was men dus reeds zover dat men zeeschepen kon bouwen. De eerste opdracht gold liet 1000 tons Noorse schip „Ynur", dat in het najaar van 1916 kon worden geleverd. Hierop volgde in het voorjaar van 191 6, de opdracht voor twee zeeschepien voor Deense reke ning n.l. het s.s. „Tristed" en „Lifland", welke order weer spoe dig gevolgd werden door twee Zweed se orders voor de s.s. „Primula" en „Cscar". Kort daarop volgde een vier tal schepen voor Nederlandse rede rijen. Al deze schepen maten on geveer 1600'en 1700 ton. In deze eerste oorlog werd .ook het grootste scliip gebouwd dat ooit van de hellingen liep n.l. een zee- schip van 3200 ton, dat naar Dene marken werd verkocht. De na-oorlogse malaise van 1920 1923 liet het bedrijf niet onbe roerd, wat de bouwsommen duidelijk demonstreren. De schepen van liet bouwjaar 1919 hadden een totale bouwsom van f 1.477.000, die van 1921 van f66.100.Het bedrijf wist deze moeilijke jaren door te komen en zich weer heel spoedig te her stellen, zodat spoedig weer op volle capaciteit werd gewerkt. In de ja- - 'O - v V ren 19241930 werden gemiddeld 13, 14, soms 15 schepen per jaar gebouwd, meestal Dortmiond-Ems en Kijn-Hernekkanaalschepen. In 1922 werd bouwnummer 60 en in 1930 bouwnummer 180 bereikt. In 1930 brak weer een moeilijke tijd aan ,als gevolg van de naweeën van de eerste wereldoorlog, tenge volge waarvan zelfs nieuwe schepen werden opgelegd. Dit werd nog ver ergerd doordat 21 September 1931 Engeland devalueerde en Nederland de gulden handhaafde. JDe Neder landse werven werden 'daardoor in het buitenland geheel uitgeschakeld. In dit tijdvak trad de heer J. OerTe- .inans uit de firma en werd het be drijf geheel alleen door de heet A. de Flaan voor eigien rekenkinJg voort gezet. In 19321934 werden enkele Rijn- Hernekanaalschepen voor eigen reke ning gebouwd, die met verlies ver kocht werden, wat ook het geval was met enige motortankschepen voor buitenlandse rekening, met gevolg, dat de werf van Mei 1936Septem ber 1936 stil lag, iets wat nog niet was voorgekomen. Intussen was er een nieuw type schepen naar voren gekomen het z.g. „motorkustvaartuig". Na de eerste opdracht hiervoor volgden opdrachten uit 't buitenland en wel uit Z.-Afrikka. Spoedig daarop weer een voor Por tugese rekening, voor de bouw van een moederschip voor de kabel jauwvangst, de „Argus" dat zowel als zeilschip en als motorschip moest dienst doen. Met dit schip verwierf de werf zich een uitstekende naam. Zowel in binnen- als buitenlandse bladen werd het genoemd en ver schenen er afbeeldingen van. Het was een prachtschip met 4 masten, dat wij ons nog heel goed herinneren. De scheepswerf de Haan en Oer lemans vroeg en verkkreeg ook oc trooi op een eigen vinding, zowel voor ons land als enkele buitenlandse naties n.l. op de werking van de schroeif bij sleepschepen. In 1938 werd de eerste opdracht van een dergelijk schip verkregen, waarop spoedig 3 andere opdrachten volg den, die zonder uitzondering alle een succes bleken te zijn. Thans varen er al een 1 o-tal schepen van dit type en thans is weer een nieuwei opdracht verkregen. Zo kwam de 2de wereldoorlog. Toen deze uitbrak waren op de werf coaster voor Nederlandse rekening en vier motortankschepen voor Duit se rekening in aanbouw. Tengevolge van de oorlogshande- delingen waren beide bruggen nabij Heusden vernield en hoewel de werf dergelijke werkzaamheden nog nooit had uitgevoerd, durfde ze het aan de draaibrug over "het Heusdense ka naal te herstellen. De Nederlandse coaster werd afge bouwd, terwijl met de afwerking van de Duitse order zoveel mogelijk werd getraineerd, daarvoor werd een or der geaccepteerd op vier sleepboten voor Nederlandse rekening. Vanzelf namen de Duitsers hiermede geen Met de heer de Haan jubileren op deze dag ook de Heer H. Vos, die 40 jaar lang in de smederij werk zaam is, waarvan een reeks van jaren als chef en de heer M. Wijn stekers, die als boekhouder reeds een diensttijd van 35 jaren achter de rug heeft. genoegen, doch werd herhaaldelijk op spoed aangedrongen. In 1944 werden verschillende JRot- terdamse en Amsterdamse scheeps werven door de Duitsers vernield. De Fleusdense werf bleef daarvoor ge spaard, maar Heusden werd front gebied, dus ook de aan de rivier gelegen scheepswerf wel in het bij zonder. Deze kreeg niet minder dan 27 voltreffers, het 'kantoor werd door de Duitsers in brand geschoten. Die 66-jarige heer de Haan met zijn doch ter, wisten uitbreiding van de brand te voorkomen. Veel weid in die da gen ook gestolen en geroofd.. De eerste maanden na de bevrij ding werden besteed aan het oprui men, dichten en bruikbaar maken van de gebouwen. Terwijl daarna on der de uitsterst moeilijke omstandig heden weer met de werkzaamheden werd aangevangen. Van hoog tot laag werd er met energie gewerkt, waar voor de Directie in haar jubileum boek haar personeel de verdiende lof brengt. Hier kwam de goede hoedanigheid van de Nederlander tot uiting. De Nederlander, die anders gaarne kankert, doch in zulke ogen blikken met taie volharding werkt om er weer bovenop te komen. Dit is gelukt. Er is weer een nieuw schitterend kantoor verrezen. De bankwerkerij werd hersteld, de werf beeft weer zijn oude aanzien her kregen In de eerste periode na de bevrijr ding liepen de werkzaamheden zo goed als uitsluitend over het .ierstel len van schepen, doc.i reeds in 1946 verkreeg de werf een opdracht van de K,N.S.M. voor het bouwen van twee motorkustvaartuigen voor de dienst in West-Indië, waarna ook nog een opdracht voor een zelfde schip volgde voor Noorse rekening. Flierna volgde nog een opdracht voor een „coaster" voor Finse en 3 voor Nederlandse rekening, die thans nog op stapel staan of in af werking zijn. Voor de bouw van een „coaster" zijn 5 a 6 maanden ge moeid op de helling en circa 2 maan den voor de afwerking. In totaal werden 250 schepen met een gezamenlijke tonnage van ruim 150.000 ton en een bouwwaarde van 20 millioen gulden gebouwd. Voorwaar een prachtige prestatie, die tevens bewijst, dat de bewering van verschillende Heusdenanen „hier wil niks" en „je kunt doen wat je wilt maar bereikt toch niks", klets praat is en dat men ook in Hjeusden MEIWSBLAB Uitgave: Telefoon No. 19 - Postrekening No. 61525 Algemeen Redacteur: J. H. ROZA te Heusden Dit blad verschijnt Maandag en Donderdag Abonnementsprijs f 1.95 per kwartaal, per week 15 ct., per no. 10 ct. Advertentiën 20 cent per regel Advertentiën en berichten worden ingewacht voor het Maandagnummer tot Zaterdagmorgen uiterlijk 10 uurvoor het Donderdagnummer tot Woensdagmiddag uiterlijk 2 uui DE HEER A. DE HAAN eigenaar en leider der scheepswerf, in zijn privé-kantoor. H. VOS 40 jaar lang in dienst bij de scheepswerf. GEZICHT OP DE SCHEEPSWERF M. WIJNSTEKERS die de dag herdenkt, dat hij voor 35 jaar bij de werf in dienst trad.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 1