Golfplat» VULPENHOUDERS en VULPOTLODEN HAVELAAR's KANTOORBOEKHANDEL I F Ons Landbouwhoekje. A. M, DE WAAL - Andel SAVAL RUGSPROEIERS Adverteren doet verkopen voo* FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM "...es ~\q JAARBOEK W. P. v. d. Zalm .JU Nieuws in het kort. Ziek en ver van huis. Aan alle Inwoners van liet Land van Heusden en Aitena Contant te betalen. VOORRADIG, Michaël's Ijzerhandel, Aalburg het aangewezen adres Electro Technisch Bureau - Heusden bu De betekenis van de zeemacht. dat de B.L.O.-scholen zich steeds meer uitbreiden. Ongetwijfeld zal de Bommelerwaard in deze niet ach terblijven. Er is wel beweerd dat bij intelli gentie-onderzoek de Bomnieler- waardbewoners achter stonden bij bewoners van andere streken. Voorshands kunnen wij dit nog niet aannemen. Of zit hier achter het illustreren van de noodzakelijk heid van "de oprichting van een B.L.O.-school in de Bommeler waard? Wij weten het niet. Wel weten wij, dat een dergelij ke school voor de Bommelerwaard, evengoed als voor elke andere streek, tot grote zegen zou zijn! De practijk zal ons later in het 'geljijk stellen! Van buiten gezien, was het niet meer dan een loods, en barak van van hout met „papieren" dak. Het komt niet allieen door de evaringen tussen '40 en ''45, dat we bij het zien van zo'n loods een onplezierig! gevoel krijglen, al is die dan nog zo keurig! opgeschilderd. Maar van binnen was het anders. Daar heerste de Rode Kruissfeer op haar best. Het is teveel gezegd als we zouden beweren dat het er bij zonder gezellig was; want er lagen zieke mannen. TVlaar het was er zo igezellijgl als het onder de omstandig heden kon zijn. Die mannen waren arbeiders van 'de D.U.W. en van de Wederopbouw en ze "hadden griep. 'n Griepje jawel, maar je voelt je ellendig. En als je dan nolg[ ergens ver van huis ziek bent... Och, men hoeft niet veel fantaasie te hebben, om te begrijpen dat de arme 'kerels zich toen dubbel ellendig voelden De barakken voor de D.U.W.-arbei ders zijn nu eenmaal alleen op ge zonde mensen ingericht. Voor één zieke man willen de kameraden met plezier zorgen of ze het kunnen is natuuurlijk een andere vraag. Maar als er één man griep heeft, volgen er meeren de toestand van die zie ken werd hoe langer hoe moeilijker Toen nam de Kringcommissaris van het Rioode Kruis in Zjeeland het ini tiatief om een noodziekenhuis in te richten, waar al deze zieke mannen een behoorlijke verpleging konden krijgen: Helpsters van het Rode Kruis Korps stelden zich als verpleegster beschikbaar. Zij waren het, die niet alleen de zieke mannen verzorgden, maar die levens daardoor een geruststelling ga ven in de gezinnen van die patiënten Vijf en vijftig patiënten hebben in Februari 433 verpleegdagen in het noodziekenhuis in Biggekerke door gebracht. Toen de griepepidemie voorbij was, kon het ziekenhuis ge sloten worden. Blijvend was de'dank baarheid van de patiënten maar voor al de voldoening voor die Rode Kruls- helpsterss. Zij die leeds jaren lang vrijwillig: haar tijd gaven, om zich voor té bereiden op hulpverlening aan. zieken of glewonden, hadden haar kennis en haar kunde in de praktijk kunngn brengen. Dank zij uw hulp zaf het Neder- Jarldsche Roodie Kruis in staat zijn dergelijke diensten te bewijzen, wan neer het dezer dhgen om uw jaar lijkse bijdrage bij 11 aanklop!. Al geruime Lijd ligt ter beoorde ling (resencie noemen ze dat in de boeken- en krantenwereld meteen vreemd woord) een alleszins lezens waardige brochure over Dagisol, dal is een insecticide voor bestuiving of bespuiting van de N. V. Dagra te Diemen (Holland) en te Antwer pen. Het gaat eigenlijk over Dagisol- IIexa-chloorcyclohexaan-666. Schrik s.v.p. niet, lezer, van zo'n ijselijk vreemd woord. Verdeel het des noods in lettergrepen en spreek liet woordelijk uit, zoals het er staat. 'Lis een scheikundige benaming. Een goede spreekoefening voormen sen, die zwaar ter tale zijn!... Zeg maar Dagisol 6-6-6; dat is veel ge makkelijker. De brochure, die 16 bladzijden lelt, is prachtig reclamemateriaal én is keurig uitgevoerd op goed, hel der wit papier. Verschillende zeer duidelijke illustraties versieren de tekst. Onder dagisol in de landbouw vindt men plaatjes van de Colora dokever, beschadiging door de kool- zaadaardvlo, de koolzaadglanskever, de koolzaadsnuitkever, kwade kop pen door vlasthrips, thrips, erwten- peulen, beschadigd door thrips, be schadiging door bladrandkever, ten dienste van de Gereformeerde Kerken in Nederland - 1949 ONDERDELEN IS en BLIJFT t.o. de Toren te Woudrichem HET ADRES VOOR BETER WERK zwarte bonenluizen op stengel, aas kevers, engerling aan wortel en emelten. Onder Dagisol in de tuinbouw vindt men sprekende afbeeldingen van kurkringen door appclzaagwesp- gangen, rupsen op kool, bladluis en aardrups. Het boekje vertelt ook nog in het kort, hoe men het insecticide in bo- inenteelt en bosbouw, in kleine tui nen, in de veeteelt en in de .opslag plaatsen kan toepassen. En ten slotte bevat het nog de algemene voorschriften voor het ge bruik van Dagisol en de aparte ge bruiksaanwijzing van Dagisol-stuit en Dagisol-spuit, benevens een op somming van de verpakkingsvormen. Hier dient nog vermeld te wor den, dat de foto's van de Planten- ziektenkundige Dienst te Wagenin- gen afkomstig zijn. Ik mag hier ze ker wel als een groot voordeel van Dagisol noemen, dat het in tegen stelling met vele andere insecten- dodende stoffen, volkomen onscha delijk is voor mens en huisdier, wanneer het gebruikt wordt vol gens 'de gebruiksaanwijzing. Resumerende kom ik tot de con clusie, Öat vooral mijn oud-leerlin gen verstandig zullen doen, als zij aan de Entomologische Dienst van Dagra N. V. te Diemen, Afd. Insec ticiden een exemplaar van het mooie boekje aanvragen. Ik weet niet of het kosteloos ver krijgbaar is, maar voor mijn 4de klassers vraag ik beslist, of voor elke leerling één exemplaar ver strekt kan worden, desnoods tegen betaling. W. B. te A. De, begrippen „Zeemacht" en „Zee vaart" zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden en daarom zal „Zee macht" blijven bestaan zolapg sche pen de zeeën bevaren. Dat is dus notgi onafzienbaar lang. Over het onderwerp „Zeemacht" zijn ip de loop der eeutveh talloze verhandelingen geschreven, Sommige uitspraken gaven bljj'k van zo'n gezon de en" frisse kijk op de zaak, dat vzij nimmer in het vergeetboek zijn ige- raajet. Een daarvan is bijvoorbeeld afkomstig van de Britse .zeevaarder Sir Walter Raleigh, die reeds in 'de 17e eeuw heeft gezegd: „De par tij, welke de zee beheerst, oefent de controle uit over de handel. Controle over de handel betékent macht over de rijkdommen der wereld en dien tengevolge wereldmacht". R's klas sieke uitspraak zegit precies waar het op aankomt, nl. op de controle over He zeeweg, deze internationale han delsroute bij uitnemendheid. De par tij, wél'kê in een oorlog *'de heer schappij ter zee weët te verkrijgen, kan deze controle uitoefenen. De macht, welke daartoe in staat stelt heet „Zeemacht". De controle be hoeft niet absoluut te zijn. Als in grote lijmen het doel maar wordt bereikt n.l. dat onze eigien én bond genootschappelijke schepen de zee weg kunnen blijven gébruiken, ter wijl het massale zeetransport van de vijand van de zeeën wordt wegge vaagd. Gewoonlijk zal een ter zee zwakkere vijand blijven tegensparte len, door aanwending1 van vliegtuigen, onderzeeboten, blokkadebrekers e.d. Maar deze alternatieven zijn gewoon lijk uiterst kostbaar. 'Volgens Ralejgb heeft het verliezen van de zeeweg; onherroepelijk het verliezen van de wereldmacht tengevolge. In een we reldoorlog strijden beide partijen om de •wereldheerschappij. Periodiek bre ken zulke conflicten uit. Voorbeelden uit de laatste tijd zijn de Napoleon tische oorlogen en de Wereldoorlo- len I en" II. Geen van "deze gfiewel ige conflicten heeft Raleigh's eeu wenoude uitspraak gelogenstraft. Maar het luchttransport dan? heeft dit geen radicale verandering ge bracht in de algemene opvatting over de betekenis van de zeeweg;? Niet bij hen. die hoofdzaken van bijzaken kun nen onderscheiden. Ontegenzeggelijk is het vliegtuig .een duchtige „concur rent' 'geworden van het schip, ter wijl bovendien veilig kan worden aan genomen, dat nog een grote uitbrei ding voor luchtverkeer in het ver schiet ligt. Daar staat echter tegen over dat ook bet goederenverkeer over die wereld gestadig; toeneemt. Men kan dit bijvoorbeeld concluderen uit de hoeveelheid mee te voeren la ding bij overzeese expedities in oor logstijd. Was in Wereldoorlog I nog 6,5 ton per ingescheepte soldaat vol doende, tijdens Wereldoorlog II bleek de nodige lading., reeds opgelopen tot 10.5 ton. Gezien de economi sche voordelen van het zeetransport, zal 'tovergrote deel van de verkeers toename door scheepsverbindingen worden opgevangen. Onder bepaalde omstandigheden kan men op lucht verkeer zijn aangewezen, zonder dat er een alternatief bestaat. Den recent voorbeeld is de „luchtbrug" naar Ber lijn. Tijdens Wereldoorlog. II was de geallieerde oorlogsvoering in China geruime tijd uitsluitend gebaseerd op het luchttransport van Rrits-Indië uit over het Himalaya-geberg(te: Deze in cidentele gevallen moigjen echter niet leiden tot luchtvaart ;extremisten! In de afgelopen oorloig moest de bevoorrading van de Geallieerde lucht- armada's met brandstof en munitie door zeeschepen geschieden. Kleinere typen vliegtuigen moesten eveneens per schip naar ver-af gelegen opera- tie-Jerreinen worden vervoerd. Het gehele igrondperssoneel plus de in stallaties van de vliegkampen moes ten per schip worden getransporteerd. De Verenigde Staten zouden hun enorme luchtvloot nimmer hebben kunnen bouwen wanneer niet grqtg hoeveelheden grondstoffen via de laadruimen van zeeschepen de Ameri kaanse fabrikanten hadden bereikt. Door deze enkele voorbeelden wil ik er slechts de aandacht op vestigen, dat de aloude zeeweg .nog niet zo aftands is als wef'eens wordt aange nomen. Integendeel, zijn betékenis vertoont 'een ononderbroken stijgende lijn. Het begrip „Zeemacht" is onver brekelijk verbonden met de zeeweg. Het is een ruim begrip, dat volstrekt nie bepdrk blijft tot de oorlogsmarine, ook al is deze met de koopvaardij, het voornaamste instrument in dienst van de zeemacht. Waar liet vliegtuig aangewend wordt tot de bescherming van eigen maritieme objecten óf tot de aanval op vijandelijke schepen of installaties, in dienst van het zeever- keer, daar is zo'n vliegtuig eveneens een instrument van zeemacht. Haven bedrijven, scheepswerven, vliegkam pen ten behoeve van de zee-oorlog, geographisch gunstig gelegen mari tieme steunpunten, bronnen van zee varend en vliegend personeel, zii al len staan in dienst van „Zeemacht", omdat zij in oorlogstijd een onmis bare functie vervullen in de strijd om de heer schappij ter zee. Dit is de klassieke, ruime opvatting van het begrip zeemacht, verheven boven de strijd tussen maritieme deskundigen en dilettanten. Hun strijd gaat in hoofdzaak over de betekenis, welke aan bepaalde instrumenten van zee macht moet worden toegekend ineen toekomstige oorlog'. Men kan elke gulden maar 'één kleer uitgeven en daarom eist een goed beleid, dat eerst de meest bedreigde punten wor den verzorgd. Aangezien het hemd nader is dan de rok, zal elkie expert; het meeste .onder de indruk zijn van de leemten op zijn eigen 'gebied. Eien afdoende oplossing is, dat men op alle maritieme fronten veel sterker is dan elke vermoedelijke toekom stige tegenstander. Groot-Brittanmië heeft zich deze luxe in de vorige eisuw kunnqn permitteren. Het werd hier toe in staat gesteld doordat Enge land toen nog over de nodige mid delen en bases beschikte, terwijl de Britten bovendien begaafd waren mét maritieme visie. Onze laatste 'factor is van essentiële betekenis. Een ener gieke, grote mogendheid kan desniet temin een wereldoorlog verliezen, wanneer haar leiders onvoldoende be grip hebben voor de beslissende in vloed van' zeemacht op het verloop van de strijd, In de moderne tfij'd hebben de continentale potentaten van Europa op dit punt Goddank niet uit- giemunt door helder inzicht. Hoe moet nu Nederliand's houding zijn ten opzichte van „Zeemacht"? Onze'positie tussen de volkeren wordt in hoge male bepaald door een uit gebreide, bloeiende scheepvaart en visserij en bovendien door een leven dig verkeer met onze overzeese ge biedsdelen. Deze kenmerken stempe len Nederland tot een zeevarende na tie. Na de bittere ervaringen tijdens Wereldoorlog II is ons volk vastbe sloten om zich niet meer van den domme te houden inzake de interna tionale veiligheid. Wanneer de we reldvrede in de toekomst weer eens door een agressor zou worden ver stoord, dan grijpen wij: actief in om het recht te helpen; zegevieren. Wij kiezen daarbij de partij:, welke Jiet recht aan haar zijde heeft. Wijl mar chanderen niet met ons geweten, ook al zou dit ons misschien aan de zijde van die partij brengen, welke ogen schijnlijk de zwakkere is. i Juliana van Stolberg leerde haar zoons, immers reeds hoe men in dit leven het eeuwige boven het tijdelijke moet weten te stellen. Wat leren ons de lessen uit de geschiedenis? Hun tendens is, dat het gewoonlijk de con tinentale potentaten waren, die de onheilen van groe veroveringsoorlo- egn, over de mensheid hebben uitge stort. Hun regiem werd steeds ge kenmerkt door geringschatting van de goddelijke en menselijke waarden. Steals weer zijn het de maritieme mogendheden geweest, die tenslotte aan zulke dictatoriale machtswelluste lingen "het halt hebben moeten toe roepen. Na harde strijd is het hun steeds weer gelukt om deze continen tale draken te verslaan en aan de on derworpen volkeren hun vrijheid te hergeven. Hoewel wij elk toekomstig geval individueel moeten beoördelen, wijzen de lesssen der historie ons in een we reldconflict toch als het ware vanzelf onze plaats aan tussen de zeemogend heden. In dat geval mogen wij ■zéker niet klaplopen op onze bondgenoten, maar dienen wij ons aandeel in de strijd op overtuigende wijze bij te dragen. Op het gebied vaïi zee macht" moeten wij jkuimen deelne men met een redelijk sterke oorlogs vloot en melt een uitgebreide, moder ne en goéd beschermde koopvaardij vloot. Ook de nautische installaties van onze over de aardbol verspreide maritieme steunpunten zullen een 'be langrijke bijdrage moeten leveren aan de eindoverwinning. Deze eisen zijn gemakkelijk op papier te formuleren, maar nog vele jaren van herstelwerk liggen voor ons, wil die praktijk in oorlogstijd er rriede In overeenstem- rfilng zijn. De Nederlandse reders hebben onze koopvaardijvloot op ener gieke wijze weten te herstellen van de zware schade, welkte^, zij tijdens Wereldoorlog II heeft geleden. Laten wij uit dit krachtige voorbeeld het vertrouwen putten, 'dat ook Neder land's "regeerders maritieme visie be zitten, zodat oofc de overige instru menten van „Zeemacht" spoedig op peil zullen zijn! De gemiddelde leeftijd, waarop in de Verëiïiigde Staten mannen in het huwelijk treden is 25 jaar. De ge middelde leeftijd' van de vrouwen 21. De mannén verdienen dan gemiddeld 40 dollar per week. De meeste Ame,- rikaanse meisjes werken pet als .de mannen en ongeveer de helft van hen blijft gedurende de eerste paar jaar 'na hun huwelijk in betrekking om hun huis en de inrichting ervan te helpen betalen. In de Verenigde Staten zijn onge veer 2000 luchtvaartmaatschappijen, die goederen en passagiers vervoeren en niet volgens een vaste dienstre geling vliegen. Bovendien wiordt op 35 trajecten volgens een vaste dienst regeling gevlogen. Een Amerikaanse boer is er ver leden jaar bij een Nationale mais- ver bouw wedstrijd in geslaagd van 4 hectaren grond 790 mud mais te oogsten- Voor zover bekend was zijn gemiddelde oogst van 197r5 mud per hectare een record. De Christelijke Jongemeisjes Or ganisatie van de Verenigde Staten heeft 440 plaatselijkë afdelingen, ter wijl op 609 scholen voor Middelbaar Onderwijs en in 1.550. dorpen op het platteland onderafdelingen gjevestigd zijn. 1 1 Bij het New York Central System, een Amerikaanse spoorwegmaatschap pij, die meer dan 1000 personentrei nen laat rijden, heeft zich gedurende de laatste 9 jaren geen enkel trein ongeluk met dodelijke afloop voor gedaan. Gedurende deze penodje be droeg het totale vervoer ,57 milliard reiziger-mijlen. Een reizilgermijl is het vervoer van 1 reiziger over 1 mijl (1,6 km). i De gemiddelde productie van g(oe- deren en diensten per Arbeider is sedert 1910 in de Verenigde Staten met ruim 2 pet. per jaar 'gestegen. Het aantal arbeidsuren, dat iii 1948 in de Verenigde Staten bij stakingten tengevolge van conflicten tussenwerk gevers en werknemers verloren is gegaan, vormt een nieuw laagterecord sedert het ènide van dé oorlog. Het Amerikaanse Ministerie van Arbeid deelt mede, dat het totaal van 34.100.000 man-uren, die verloren gingen, minder dan een half percent van het geschatte totaal arbeidsuren in de Amerikaanse industrie uitmaak te. L 1 L 'I Door het korte crediet wat ons gegeven wordt door de Groot handel in Brandstoffen, zien wij ons genoodzaakt U vriendelijk te verzoeken, bij de aflevering van Brandstof deze De Verenigde Brandstoffenhandel in de Boekhandel van de Firma L. J. VEERMAN te Heusden, PRIJS f 2.50. alle maten, oud en nieuw Balken, planken, ribben, latten, alles gezaagd. Partij deuren, nieuw, 95 x 2,10 M, Ramen en kozijnen. IJzeren ramen. Beton buizen en beton palen. HEDEN ONTVANGEN nieuwe voorraad voor Bergstraat Wijk GROTE EN MOOIE SORTERING waaronder de alom bekende >BALL POINT* Vulpenhouders, o. a. „Reynolds Flyer f 4.90, vindt U in VULLINGEN van de Reynolds Flyer slechts f 1.50 J. A. VAN BERGE HENEGOUWEN Breestraat 85 UIT VOORRAAD LEVERBAAR: Radio apparaten vanaf f135,— tot f235,— T. L. Buizen, Droogscheer apparaten o m .Philishave" Waschmaschines en Wringers

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 6