Golfplat»
VULPENHOUDERS en VULPOTLODEN
HAVELAAR's KANTOORBOEKHANDEL I
F
Ons Landbouwhoekje.
A. M, DE WAAL - Andel
SAVAL RUGSPROEIERS
Adverteren doet verkopen
voo* FOTO'S: VISSER ZN. - WERKENDAM "...es
~\q
JAARBOEK
W. P. v. d. Zalm
.JU
Nieuws in het kort.
Ziek en ver van huis.
Aan alle Inwoners van liet
Land van Heusden en Aitena
Contant te betalen.
VOORRADIG,
Michaël's Ijzerhandel,
Aalburg
het aangewezen
adres
Electro Technisch Bureau - Heusden
bu
De betekenis van de zeemacht.
dat de B.L.O.-scholen zich steeds
meer uitbreiden. Ongetwijfeld zal de
Bommelerwaard in deze niet ach
terblijven.
Er is wel beweerd dat bij intelli
gentie-onderzoek de Bomnieler-
waardbewoners achter stonden bij
bewoners van andere streken.
Voorshands kunnen wij dit nog
niet aannemen. Of zit hier achter
het illustreren van de noodzakelijk
heid van "de oprichting van een
B.L.O.-school in de Bommeler
waard? Wij weten het niet.
Wel weten wij, dat een dergelij
ke school voor de Bommelerwaard,
evengoed als voor elke andere
streek, tot grote zegen zou zijn!
De practijk zal ons later in het
'geljijk stellen!
Van buiten gezien, was het niet
meer dan een loods, en barak van
van hout met „papieren" dak. Het
komt niet allieen door de evaringen
tussen '40 en ''45, dat we bij het
zien van zo'n loods een onplezierig!
gevoel krijglen, al is die dan nog zo
keurig! opgeschilderd.
Maar van binnen was het anders.
Daar heerste de Rode Kruissfeer op
haar best. Het is teveel gezegd als
we zouden beweren dat het er bij
zonder gezellig was; want er lagen
zieke mannen. TVlaar het was er zo
igezellijgl als het onder de omstandig
heden kon zijn. Die mannen waren
arbeiders van 'de D.U.W. en van de
Wederopbouw en ze "hadden griep.
'n Griepje jawel, maar je voelt
je ellendig. En als je dan nolg[ ergens
ver van huis ziek bent... Och, men
hoeft niet veel fantaasie te hebben,
om te begrijpen dat de arme 'kerels
zich toen dubbel ellendig voelden
De barakken voor de D.U.W.-arbei
ders zijn nu eenmaal alleen op ge
zonde mensen ingericht. Voor één
zieke man willen de kameraden met
plezier zorgen of ze het kunnen
is natuuurlijk een andere vraag. Maar
als er één man griep heeft, volgen
er meeren de toestand van die zie
ken werd hoe langer hoe moeilijker
Toen nam de Kringcommissaris van
het Rioode Kruis in Zjeeland het ini
tiatief om een noodziekenhuis in te
richten, waar al deze zieke mannen
een behoorlijke verpleging konden
krijgen: Helpsters van het Rode Kruis
Korps stelden zich als verpleegster
beschikbaar.
Zij waren het, die niet alleen de
zieke mannen verzorgden, maar die
levens daardoor een geruststelling ga
ven in de gezinnen van die patiënten
Vijf en vijftig patiënten hebben in
Februari 433 verpleegdagen in het
noodziekenhuis in Biggekerke door
gebracht. Toen de griepepidemie
voorbij was, kon het ziekenhuis ge
sloten worden. Blijvend was de'dank
baarheid van de patiënten maar voor
al de voldoening voor die Rode Kruls-
helpsterss. Zij die leeds jaren lang
vrijwillig: haar tijd gaven, om zich
voor té bereiden op hulpverlening
aan. zieken of glewonden, hadden haar
kennis en haar kunde in de praktijk
kunngn brengen.
Dank zij uw hulp zaf het Neder-
Jarldsche Roodie Kruis in staat zijn
dergelijke diensten te bewijzen, wan
neer het dezer dhgen om uw jaar
lijkse bijdrage bij 11 aanklop!.
Al geruime Lijd ligt ter beoorde
ling (resencie noemen ze dat in de
boeken- en krantenwereld meteen
vreemd woord) een alleszins lezens
waardige brochure over Dagisol, dal
is een insecticide voor bestuiving
of bespuiting van de N. V. Dagra
te Diemen (Holland) en te Antwer
pen.
Het gaat eigenlijk over Dagisol-
IIexa-chloorcyclohexaan-666. Schrik
s.v.p. niet, lezer, van zo'n ijselijk
vreemd woord. Verdeel het des
noods in lettergrepen en spreek liet
woordelijk uit, zoals het er staat.
'Lis een scheikundige benaming.
Een goede spreekoefening voormen
sen, die zwaar ter tale zijn!... Zeg
maar Dagisol 6-6-6; dat is veel ge
makkelijker.
De brochure, die 16 bladzijden
lelt, is prachtig reclamemateriaal én
is keurig uitgevoerd op goed, hel
der wit papier. Verschillende zeer
duidelijke illustraties versieren de
tekst.
Onder dagisol in de landbouw
vindt men plaatjes van de Colora
dokever, beschadiging door de kool-
zaadaardvlo, de koolzaadglanskever,
de koolzaadsnuitkever, kwade kop
pen door vlasthrips, thrips, erwten-
peulen, beschadigd door thrips, be
schadiging door bladrandkever,
ten dienste van de
Gereformeerde Kerken
in Nederland - 1949
ONDERDELEN
IS en BLIJFT
t.o. de Toren te Woudrichem
HET ADRES VOOR BETER WERK
zwarte bonenluizen op stengel, aas
kevers, engerling aan wortel en
emelten.
Onder Dagisol in de tuinbouw
vindt men sprekende afbeeldingen
van kurkringen door appclzaagwesp-
gangen, rupsen op kool, bladluis en
aardrups.
Het boekje vertelt ook nog in het
kort, hoe men het insecticide in bo-
inenteelt en bosbouw, in kleine tui
nen, in de veeteelt en in de .opslag
plaatsen kan toepassen.
En ten slotte bevat het nog de
algemene voorschriften voor het ge
bruik van Dagisol en de aparte ge
bruiksaanwijzing van Dagisol-stuit
en Dagisol-spuit, benevens een op
somming van de verpakkingsvormen.
Hier dient nog vermeld te wor
den, dat de foto's van de Planten-
ziektenkundige Dienst te Wagenin-
gen afkomstig zijn. Ik mag hier ze
ker wel als een groot voordeel van
Dagisol noemen, dat het in tegen
stelling met vele andere insecten-
dodende stoffen, volkomen onscha
delijk is voor mens en huisdier,
wanneer het gebruikt wordt vol
gens 'de gebruiksaanwijzing.
Resumerende kom ik tot de con
clusie, Öat vooral mijn oud-leerlin
gen verstandig zullen doen, als zij
aan de Entomologische Dienst van
Dagra N. V. te Diemen, Afd. Insec
ticiden een exemplaar van het mooie
boekje aanvragen.
Ik weet niet of het kosteloos ver
krijgbaar is, maar voor mijn 4de
klassers vraag ik beslist, of voor
elke leerling één exemplaar ver
strekt kan worden, desnoods tegen
betaling.
W. B. te A.
De, begrippen „Zeemacht" en „Zee
vaart" zijn onverbrekelijk met elkaar
verbonden en daarom zal „Zee
macht" blijven bestaan zolapg sche
pen de zeeën bevaren. Dat is dus notgi
onafzienbaar lang.
Over het onderwerp „Zeemacht"
zijn ip de loop der eeutveh talloze
verhandelingen geschreven, Sommige
uitspraken gaven bljj'k van zo'n gezon
de en" frisse kijk op de zaak, dat vzij
nimmer in het vergeetboek zijn ige-
raajet. Een daarvan is bijvoorbeeld
afkomstig van de Britse .zeevaarder
Sir Walter Raleigh, die reeds in 'de
17e eeuw heeft gezegd: „De par
tij, welke de zee beheerst, oefent de
controle uit over de handel. Controle
over de handel betékent macht over
de rijkdommen der wereld en dien
tengevolge wereldmacht". R's klas
sieke uitspraak zegit precies waar het
op aankomt, nl. op de controle over
He zeeweg, deze internationale han
delsroute bij uitnemendheid. De par
tij, wél'kê in een oorlog *'de heer
schappij ter zee weët te verkrijgen,
kan deze controle uitoefenen. De
macht, welke daartoe in staat stelt
heet „Zeemacht". De controle be
hoeft niet absoluut te zijn. Als in
grote lijmen het doel maar wordt
bereikt n.l. dat onze eigien én bond
genootschappelijke schepen de zee
weg kunnen blijven gébruiken, ter
wijl het massale zeetransport van de
vijand van de zeeën wordt wegge
vaagd. Gewoonlijk zal een ter zee
zwakkere vijand blijven tegensparte
len, door aanwending1 van vliegtuigen,
onderzeeboten, blokkadebrekers e.d.
Maar deze alternatieven zijn gewoon
lijk uiterst kostbaar. 'Volgens Ralejgb
heeft het verliezen van de zeeweg;
onherroepelijk het verliezen van de
wereldmacht tengevolge. In een we
reldoorlog strijden beide partijen om
de •wereldheerschappij. Periodiek bre
ken zulke conflicten uit. Voorbeelden
uit de laatste tijd zijn de Napoleon
tische oorlogen en de Wereldoorlo-
len I en" II. Geen van "deze gfiewel
ige conflicten heeft Raleigh's eeu
wenoude uitspraak gelogenstraft.
Maar het luchttransport dan? heeft
dit geen radicale verandering ge
bracht in de algemene opvatting over
de betekenis van de zeeweg;? Niet bij
hen. die hoofdzaken van bijzaken kun
nen onderscheiden. Ontegenzeggelijk
is het vliegtuig .een duchtige „concur
rent' 'geworden van het schip, ter
wijl bovendien veilig kan worden aan
genomen, dat nog een grote uitbrei
ding voor luchtverkeer in het ver
schiet ligt. Daar staat echter tegen
over dat ook bet goederenverkeer
over die wereld gestadig; toeneemt.
Men kan dit bijvoorbeeld concluderen
uit de hoeveelheid mee te voeren la
ding bij overzeese expedities in oor
logstijd. Was in Wereldoorlog I nog
6,5 ton per ingescheepte soldaat vol
doende, tijdens Wereldoorlog II bleek
de nodige lading., reeds opgelopen
tot 10.5 ton. Gezien de economi
sche voordelen van het zeetransport,
zal 'tovergrote deel van de verkeers
toename door scheepsverbindingen
worden opgevangen. Onder bepaalde
omstandigheden kan men op lucht
verkeer zijn aangewezen, zonder dat
er een alternatief bestaat. Den recent
voorbeeld is de „luchtbrug" naar Ber
lijn.
Tijdens Wereldoorlog. II was de
geallieerde oorlogsvoering in China
geruime tijd uitsluitend gebaseerd op
het luchttransport van Rrits-Indië uit
over het Himalaya-geberg(te: Deze in
cidentele gevallen moigjen echter niet
leiden tot luchtvaart ;extremisten!
In de afgelopen oorloig moest de
bevoorrading van de Geallieerde lucht-
armada's met brandstof en munitie
door zeeschepen geschieden. Kleinere
typen vliegtuigen moesten eveneens
per schip naar ver-af gelegen opera-
tie-Jerreinen worden vervoerd. Het
gehele igrondperssoneel plus de in
stallaties van de vliegkampen moes
ten per schip worden getransporteerd.
De Verenigde Staten zouden hun
enorme luchtvloot nimmer hebben
kunnen bouwen wanneer niet grqtg
hoeveelheden grondstoffen via de
laadruimen van zeeschepen de Ameri
kaanse fabrikanten hadden bereikt.
Door deze enkele voorbeelden wil ik
er slechts de aandacht op vestigen,
dat de aloude zeeweg .nog niet zo
aftands is als wef'eens wordt aange
nomen. Integendeel, zijn betékenis
vertoont 'een ononderbroken stijgende
lijn.
Het begrip „Zeemacht" is onver
brekelijk verbonden met de zeeweg.
Het is een ruim begrip, dat volstrekt
nie bepdrk blijft tot de oorlogsmarine,
ook al is deze met de koopvaardij,
het voornaamste instrument in dienst
van de zeemacht. Waar liet vliegtuig
aangewend wordt tot de bescherming
van eigen maritieme objecten óf tot
de aanval op vijandelijke schepen of
installaties, in dienst van het zeever-
keer, daar is zo'n vliegtuig eveneens
een instrument van zeemacht. Haven
bedrijven, scheepswerven, vliegkam
pen ten behoeve van de zee-oorlog,
geographisch gunstig gelegen mari
tieme steunpunten, bronnen van zee
varend en vliegend personeel, zii al
len staan in dienst van „Zeemacht",
omdat zij in oorlogstijd een onmis
bare functie vervullen in de strijd om
de heer schappij ter zee. Dit is de
klassieke, ruime opvatting van het
begrip zeemacht, verheven boven de
strijd tussen maritieme deskundigen
en dilettanten. Hun strijd gaat in
hoofdzaak over de betekenis, welke
aan bepaalde instrumenten van zee
macht moet worden toegekend ineen
toekomstige oorlog'. Men kan elke
gulden maar 'één kleer uitgeven en
daarom eist een goed beleid, dat
eerst de meest bedreigde punten wor
den verzorgd. Aangezien het hemd
nader is dan de rok, zal elkie expert;
het meeste .onder de indruk zijn van
de leemten op zijn eigen 'gebied. Eien
afdoende oplossing is, dat men op
alle maritieme fronten veel sterker
is dan elke vermoedelijke toekom
stige tegenstander. Groot-Brittanmië
heeft zich deze luxe in de vorige eisuw
kunnqn permitteren. Het werd hier
toe in staat gesteld doordat Enge
land toen nog over de nodige mid
delen en bases beschikte, terwijl de
Britten bovendien begaafd waren mét
maritieme visie. Onze laatste 'factor
is van essentiële betekenis. Een ener
gieke, grote mogendheid kan desniet
temin een wereldoorlog verliezen,
wanneer haar leiders onvoldoende be
grip hebben voor de beslissende in
vloed van' zeemacht op het verloop
van de strijd, In de moderne tfij'd
hebben de continentale potentaten van
Europa op dit punt Goddank niet uit-
giemunt door helder inzicht.
Hoe moet nu Nederliand's houding
zijn ten opzichte van „Zeemacht"?
Onze'positie tussen de volkeren wordt
in hoge male bepaald door een uit
gebreide, bloeiende scheepvaart en
visserij en bovendien door een leven
dig verkeer met onze overzeese ge
biedsdelen. Deze kenmerken stempe
len Nederland tot een zeevarende na
tie. Na de bittere ervaringen tijdens
Wereldoorlog II is ons volk vastbe
sloten om zich niet meer van den
domme te houden inzake de interna
tionale veiligheid. Wanneer de we
reldvrede in de toekomst weer eens
door een agressor zou worden ver
stoord, dan grijpen wij: actief in om
het recht te helpen; zegevieren. Wij
kiezen daarbij de partij:, welke Jiet
recht aan haar zijde heeft. Wijl mar
chanderen niet met ons geweten, ook
al zou dit ons misschien aan de zijde
van die partij brengen, welke ogen
schijnlijk de zwakkere is. i
Juliana van Stolberg leerde haar
zoons, immers reeds hoe men in dit
leven het eeuwige boven het tijdelijke
moet weten te stellen. Wat leren ons
de lessen uit de geschiedenis? Hun
tendens is, dat het gewoonlijk de con
tinentale potentaten waren, die de
onheilen van groe veroveringsoorlo-
egn, over de mensheid hebben uitge
stort. Hun regiem werd steeds ge
kenmerkt door geringschatting van
de goddelijke en menselijke waarden.
Steals weer zijn het de maritieme
mogendheden geweest, die tenslotte
aan zulke dictatoriale machtswelluste
lingen "het halt hebben moeten toe
roepen. Na harde strijd is het hun
steeds weer gelukt om deze continen
tale draken te verslaan en aan de on
derworpen volkeren hun vrijheid te
hergeven.
Hoewel wij elk toekomstig geval
individueel moeten beoördelen, wijzen
de lesssen der historie ons in een we
reldconflict toch als het ware vanzelf
onze plaats aan tussen de zeemogend
heden. In dat geval mogen wij ■zéker
niet klaplopen op onze bondgenoten,
maar dienen wij ons aandeel in de
strijd op overtuigende wijze bij te
dragen. Op het gebied vaïi zee
macht" moeten wij jkuimen deelne
men met een redelijk sterke oorlogs
vloot en melt een uitgebreide, moder
ne en goéd beschermde koopvaardij
vloot. Ook de nautische installaties
van onze over de aardbol verspreide
maritieme steunpunten zullen een 'be
langrijke bijdrage moeten leveren aan
de eindoverwinning. Deze eisen zijn
gemakkelijk op papier te formuleren,
maar nog vele jaren van herstelwerk
liggen voor ons, wil die praktijk in
oorlogstijd er rriede In overeenstem-
rfilng zijn. De Nederlandse reders
hebben onze koopvaardijvloot op ener
gieke wijze weten te herstellen van
de zware schade, welkte^, zij tijdens
Wereldoorlog II heeft geleden. Laten
wij uit dit krachtige voorbeeld het
vertrouwen putten, 'dat ook Neder
land's "regeerders maritieme visie be
zitten, zodat oofc de overige instru
menten van „Zeemacht" spoedig op
peil zullen zijn!
De gemiddelde leeftijd, waarop in
de Verëiïiigde Staten mannen in het
huwelijk treden is 25 jaar. De ge
middelde leeftijd' van de vrouwen 21.
De mannén verdienen dan gemiddeld
40 dollar per week. De meeste Ame,-
rikaanse meisjes werken pet als .de
mannen en ongeveer de helft van
hen blijft gedurende de eerste paar
jaar 'na hun huwelijk in betrekking
om hun huis en de inrichting ervan
te helpen betalen.
In de Verenigde Staten zijn onge
veer 2000 luchtvaartmaatschappijen,
die goederen en passagiers vervoeren
en niet volgens een vaste dienstre
geling vliegen. Bovendien wiordt op
35 trajecten volgens een vaste dienst
regeling gevlogen.
Een Amerikaanse boer is er ver
leden jaar bij een Nationale mais-
ver bouw wedstrijd in geslaagd van 4
hectaren grond 790 mud mais te
oogsten- Voor zover bekend was zijn
gemiddelde oogst van 197r5 mud per
hectare een record.
De Christelijke Jongemeisjes Or
ganisatie van de Verenigde Staten
heeft 440 plaatselijkë afdelingen, ter
wijl op 609 scholen voor Middelbaar
Onderwijs en in 1.550. dorpen op het
platteland onderafdelingen gjevestigd
zijn. 1 1
Bij het New York Central System,
een Amerikaanse spoorwegmaatschap
pij, die meer dan 1000 personentrei
nen laat rijden, heeft zich gedurende
de laatste 9 jaren geen enkel trein
ongeluk met dodelijke afloop voor
gedaan. Gedurende deze penodje be
droeg het totale vervoer ,57 milliard
reiziger-mijlen. Een reizilgermijl is het
vervoer van 1 reiziger over 1 mijl
(1,6 km). i
De gemiddelde productie van g(oe-
deren en diensten per Arbeider is
sedert 1910 in de Verenigde Staten
met ruim 2 pet. per jaar 'gestegen.
Het aantal arbeidsuren, dat iii 1948
in de Verenigde Staten bij stakingten
tengevolge van conflicten tussenwerk
gevers en werknemers verloren is
gegaan, vormt een nieuw laagterecord
sedert het ènide van dé oorlog. Het
Amerikaanse Ministerie van Arbeid
deelt mede, dat het totaal van
34.100.000 man-uren, die verloren
gingen, minder dan een half percent
van het geschatte totaal arbeidsuren
in de Amerikaanse industrie uitmaak
te. L 1 L 'I
Door het korte crediet wat ons
gegeven wordt door de Groot
handel in Brandstoffen, zien wij
ons genoodzaakt U vriendelijk
te verzoeken, bij de aflevering
van Brandstof deze
De Verenigde
Brandstoffenhandel
in de Boekhandel van de Firma
L. J. VEERMAN te Heusden,
PRIJS f 2.50.
alle maten, oud en nieuw
Balken, planken, ribben,
latten, alles gezaagd.
Partij deuren, nieuw, 95 x
2,10 M,
Ramen en kozijnen.
IJzeren ramen.
Beton buizen en beton
palen.
HEDEN ONTVANGEN
nieuwe voorraad
voor
Bergstraat Wijk
GROTE EN MOOIE SORTERING
waaronder de alom bekende >BALL
POINT* Vulpenhouders, o. a. „Reynolds
Flyer f 4.90, vindt U in
VULLINGEN van de Reynolds Flyer slechts f 1.50
J. A. VAN BERGE HENEGOUWEN
Breestraat 85
UIT VOORRAAD LEVERBAAR:
Radio apparaten vanaf f135,— tot f235,—
T. L. Buizen, Droogscheer apparaten o m .Philishave"
Waschmaschines en Wringers