Hr. Ms. Onderzeeboot „0-24" Koolplanten Knollenplanten ZAAIMAGHiNE Groot populair concert S^No. 1 G, P. VAN DEN HOVEN PHILIPS en N.S.F. RADIO TOESTELLEN versterker installatie met 6-10 luidsprekers Technisch Bureau „ELGO" Eethen (N.-Br.) FA C. F. VAN MUL Ons Landbouwhoekje. te verkopen en op te ruimen, beschadigde grasdrogerij. Aanbesteding Banwerk J. M. VAN DER POL Rijwielhandel, Reparatie-inrichting Radiotoestellen RijwielSolex TE KOOP: Speeltuin Nederhemert De TYPE LESSEN Zaterdag 18 Juni Stemt op Maandag 20 Juni a.s. Hr. Ms. O-24 heeft een water- verplaatsing van 1000 ton. Maar zij is niet alleen vaartuig, maar ook wa pen. Dat brengt mee, dat zich een volledige gevechtsbemanning aan boord moet bevinden, waarvan gjeen man gemist kan worden. Nu is de gehele beschikbare ruimte volge- stuwd. Niet alleen met munitie, tor pedo's en ander oorlogstuig, maar bovendien en dat is natuurlijk het voornaamste bevat het sigaarvor- mige bootlichaam een technische ou tillage, waarop ieder veel groter bo venwatervaartuig jaloers is. Voeg daarbij de gehele ingewikkelde duik- outillage met luchtleidingen, vents, kingstons, kleppen, kranen, meters, periscopen, asdic, duikroeren en wat niet al, dan is dadelijk in te zien, dat er voor de man aan boord al heel weinig plaats over blijft. Des avonds wordt alle „techniek" op een ingenieuze manier wegge werkt en worden de kooien uitge klapt. En des morgens verdwijnt al les, wat aan een woonverblijf doet t t denken, even ingenieus om de tech- donker, met kroezig tiaar en als hij slordige 70 km per uurl kon de onderzeeboot niet snel genoeg uit de weg van deze torpedo manoeu vreren. Hoewel zich daarop geen „oorlogskop" bevond en het effect van een dergelijke botsing vermoedelijk weinig anders zou zijn dan een buts in de scheepswand of een bescha digde torpedo, toch moet z*on bot sing in ieaer gieval worden vermeden. Een beschadigde oèfentorpedo zinkt, hetgeen een verlies van emigje tien duizenden guldens betekent. Een ge deukte scheepswand van een onder zeeboot is nog kostbaarder. Ter ver mijding van een botsing koos men de snelste, handigste en meest juis te methodede luiken gingen dicht, Hr. Ms. O-24 verdween schielijk on der water en de torpedo passeerde rustig er overheen... De kleinste kerel aan boord /an Hr. Ms. O-24 is korporaal-machinist Soeitoe, die ergens op Timor in „de Oost" werd geboren. Nu woont hij in de Izak Hoornbeekstraat 42 te Delft. Hij is, als al zijn landslieden, nidc haar rechten te hergeven. eI1 döet hij graag Niet alleen het comfort van de 1 trekt van zijn ene oor naar zijn an- bemanriing is tot een minimaojm be- dere een wit-blinkende tandenmond perkt. Zo bestaat de kaartenkamer 0pen die de donkerte van zijn ge uit een aan het plafond van de - - longroom opgehangen kaar bedkastje. De ijskast waar de kok zijn vlees bewaart, is ergens achteruit onder de vloer verborgen, zodat het op duiken van een biefstuk een hele operatie is. Scheepspapieren, boeken, voorschriften en dergelijke zitten sa mengeperst in een laadjie. Hiet ge- is, dat, als iemand een .of an der boekwerk of papier wil bëimach tigén, hij eerst uitgebreid moet „gra ven" om het te vinden, dan alles weer netjes op zijn plaats .moet legr gen en tenslotte het betreffende stuk kan gebruiken. Hetgeen uiteraard een aparte techniek vereist. Het „eerst denken en dan pas doen" .heeft aain boord van een onderzeeboot een bij zondere betekenis. De enige plaats, waar minder te vinden is dan op een „normaal" vaartuig is de brug. We vinden hier alleen twee telegrafen voor de bakboord- en stuurboordmotor elkeen naar de machinekamer, een tele foon in een waterdicht kastje, een kompas en een miniatuur stuurrad. Ergens aan bakboord bevindt zich dan nog een soort koekjestrommel, waarin mefi' een zeekaart kan neer leggen, als die gebruikt wordt. 'Meer kan men op de brug ook niet heb ben lyant dit hele zaakje moet zo nu en dan onder de golven verdwij nen en dan geeft eiejn teveel op de brugi of aan het dek alleen maar narigheden. Ook voor de rest is uiter aard alles, wat buiten het schip moet uitsteken, zoveel mogelijk wegge werkt. De mitrailleur zakt weg in een waterdicht afgesloten mitraiileurhun. Masten, raa's, zalingen e.d. zijn hele maal nergens te vinden. Om een seinvlag te tonen, kan men een pe riscoop gebruiken, die omhooggaat en als mast kan dienen- Bolders en verschansing kunnen op eenvoudige wijze verdwijnen of in het dek ver zinken. Elk uitsteeksel benadeelt de snelheid onder water en dus moet het aantal „obstakels" tot een mini mum beperkt blijven. Ook het boven water varen met een onderzeeboot biedt eigenaardig heden. Dat het er rustiger zou zijn dan op .een adder vaartuig wordt wel een beweerd, maar is een sprookje. Een onderzeeboot weeteven goed wat stampen en slingeren is, ais ieder ander vaartuig. Het schip is klein, dus de beweiginjglen zijn hef tiger en kwaadaardiger dan die van een mailboot. Onder water is jaet beter, maar bij een storm moet men toch enige tientallen meters duiken om geheel stil te liggen. Bij de vele slingerproeven van prof. VeningMei- nesz, op Hr. Ms. O-24 en op andere onderzeeboten moest men somis tot 80 m. diepte gaan. In open zeë moet men zich liever niet aan dek begeven. Bij het minste beetje zeegang staat dit natuurlijk blank. Maar ook op de brug is men verre van veilig en zelfs de groen ste landrot weet, nadat hij daar een uurtje heeft gestaan al, dat hij .ogen blikkelijk door z'n knieën heeft te zakken, als hij door een doffe plof onder zich gewaarschuwd wordt, dat een golfje tegen de toren breekt en aanstalten maakt om over de brug te komen. Zelfs met mooi weer zijn op de brug olie jassen geen luxe- De navigatie van een aan de op pervlakte yarende onderzeeboot is ui teraard dezelfde als die van ieder ander vaartuig. 'Alleen heeft men nog het grote voordeel, in bijzoi vallen over een derde beschikken. Zo bleek bij torpedolan- ceeroefeningen in de omgeving van Bonaire een torpedo van haar baan af te wijken om met een grote boog naar Hr. Ms. O-24 terug te keren. En aangezien een torpedo een be hoorlijke snelheid ontwikkelt een zicht nog eens zo zwart doet ge lijken. Hij is niet alleen klein van stuk, maar ook erg lenig en is zelfs in staat, onder de platen van de ma chinekamer te dukien, daar rustig rond te scharrelen en op een heel andere plaats dan waar hij „onder dook' 'weer boven te komen. Wat met dat kunststukje bedoeld wordt, weet alleen iemand, die de machine kamer van een onderzeeboot heeft bekeken. Een kat zou er heel wat moeite mee hebben. Zijn tegenhanger is korporaal-elec- tromonteur G. van der Pas. Die geldt als de grootste man aan boord, komt dicht in de buurt van de twee meter en woont te Twisk in Noord-Holland, Kerkbuurt no- K 117. De dikste is niet, zoals men zou verwachten, de kok, die aan boord van Hr. Ms. O-24 maar een klein, mager man netje is, maar hofmeester Tuïk die te Groningen woont, Zaagimuldersweg 68a. Hij doet denken aan een als matroos verkleed cherubijntje, maar zijn lichaamsomvang heeft weinig uit staande met een lui leven. Dat heeft niemand aan boord van een onder zeeboot. Tuik heeft altijd schone han den een bijzonderheid tussen al die technische knutselaars en ver zorgt de officieren. Verder zit hij, ook als net er „bruin" toegaat, altijd net jes in de klieren, een eer die hij deelt met luitenant ter zee 2de kl. F. F. Brinkman, Soestdijkseweg 92 te Bilt- hoven en sergeant-telegrafist G. van der Meer uit Den Haag, Jacob Gil lesstraat 35. Dit drietal ziet er on der alle omstandigheden uit om door een ringetje te halen, hetgeen in ze kere zin wel begrijpelijk is, want zij hebben wat een onderzeehootman noemt, een „herenbaan". Sergeant v. d. Meer brengt zijn dagen door in de radiohut, waar hij leiding heeft over 'een tweetal korporaals-telegra fisten en een telegrafist eerste klasse. Daar bespeelt hij radar en radio, de ogen en oren van Hr. Ms. O-24. De heer Brinkman is navigatie-offi- cier en heeft dus interesssie voor de kaarten, passers, linealen en wat dies meer zij. Ook al geen baan om met vuile handen te verrichten. Dit stel ketels heeft met Hr. Ms. onderzeeboot O-24 al heel wat afge zworven. De lengte van de laatste reis naar, door en van de West tezamen met de torpedo-oefeningen aldaar en de zwaartekracht-metingen van prof. Vening Meinesz kwam neer op an derhalf maal de wereldomtuek. Bo vendien voer men grotendeels in „vuil weer' 'en dan is het pp een onder zeeboot niet leuk meer. Om een onderzeeboot te beman nen zijn taaie kerels nodig, waar aan bijzondere eisen worden gesteld, niet ajjeen wat betreft vakbekwaam heid en lichamelijk uithoudingsvermo gen, maar ook wat betreft hun mo rele eigenschappen. Een onderzeeboot moet een aaneensluitend geheel zijn, een feilloos werkend raderwerk en de mannen maken daarvan evenzeer deel uit als al de machinerieën, die er in zijn opgenomen. In de afgelopen oorlog heeft men vergelijkingen kunnen trekken tussen onze onder zee bootbe manningen en die der andere geallieerden. Die vielen zeker niet uit ten ongunst» van onze mannen. Die hielpen en helpen nu nog de eer van de Koninklijke Ma rine en van cLe Nederlandse, vlag hoog te (houden. Tussen inkuilen en inkuilen be staat een groot verschil. Onwetend worden nog altijd fouten gemaakt. Onderstaand artikel troffen we aan in het nummer van „De Nieuwe Veld bode" van 9 Juni j.l., een blad, dat m.i. zeker ook gelezen moest wor den door alle oud-leerlingen van landbouwscholen en -cursussen. De abonnementsprijs van f6.50 per jaar is beslist niet te' hoog. Een volgende maal hopen we nojg een paar artikelen uit dat blad over te nemen, die o.m. antwoord geven pp de yraag„Hoe kuilde de prac- tijk in 1948 het gras?" We beginnen met Een tip voor het inkuilen. Er is in de laatste weken in de graslandstreken al heel wat inge kuild. De grasgroei is er ook naar geweest. Het is dit voorjaar wel bui tengewoon groeizaam voor het gras. In de silo's wordt in het Westen meestal met melasse ingekuild. Maar alle bedrijven hebben nog geen silo. Daardoor wordt er nog heel wat „warm" ingekuild. Bij verschillende boeren hoorden we de klacht, dat zij de kuil niet voldoende op tempera tuur konden krijgen. Meestal was dat het geval bij kuilen, die open la gen voor de Noordenwind. De ster ke koude wind koelde dan de kuil- hoop zodanig af, dat hij niet vol doende in temperatuur kon stijgen. Dat gaf dan, óf stagnatie in het werk, doordat men, om toch maar voldoen de warmte-ontwikkeling te krijgen, het reeds gemaaide gras enkele da gen moest laten liggen, om de kuil geleglenheid te geven warm genoeg te worden, óf een verkeerde werk wijze, doordat men gras ging bren gen pp een kuil, die nog niet warm genoeg was. In beide gevallen zullen de resulta ten minder goed worden. Laat men het gras te veel verwelken, dan is het niet meer zo geschikt voor de kuilhoop. Brengt men het gras op een te koude kuil, dan wordt de broei in het onderliggende gras ge remd en krijgt men een ongewenste verzuring van de kuil. Bij de kuilhopen, die meer be schut lagen tegen de koude wind, had men geen last van te langzame temperatuurstijging. Een eenvoudig middel, om de moeilijkheid op te heffen, is wel, om een "beschutting aan de windzijde aan te brengen, bijv. van rietmatten, of iets derge lijks, waardoor de afkoeling;^door de wind zou zijn voorkomen. 'Mogelijk kunnen de lezers hiermee bij een volgende gelegenheid hun voordeel doen.' W. B. te A. H.® ZWART, Almkerk Tuinder Telef. 32 TE KOOP: Landvrouw 2 M. Oadheusdsnschestraat W 2 Neusden van door de Mondaccordeonvereniging uit Zaltbommel .CONCORDIA" Boekhoudingen Belastingzaken ACCOUNTANTSKANTOOR Heusden, Burchtstraat W 55 Waalwijk, Grotestraat 59 Uit voorraad of op korten termijn: Voor Uw openluchtbijeenkomsten verhuren wij m r X x w r O f Cd X x* r O r Cd X ca r< P GORINCHEM Haarstraat 59 een zeer grote partij Alle soorten ook bij De Coöp. Grasdrogerij „DE NIEUWE HOOP" te Genderen, wenst haar door oorlogshandelingen Een gedeelte der apparatuur is nog aanwezig. Zij, die interesse hebben, dienen zich te richten tot het kantoor der Coöp. Zuivelfabriek „Op Hoop van Zegen" te Genderen, Aanbesteding van 3 percelen Banwerk in de Polder van Veen, op Vrijdag 17 Juni a.s., des nm. 7 uur, ten kan tore van de Secretaris, waar tevens nadere inlichtingen te bekomen zijn. De Voorzitter, JAC. v. d. POL bij de Eerw. Zusters te Heusden zijn weer hervat. Inlichtingen te verkrijgen aan 't St. Antoniusgesticht, Zuidersingel Z 35, Heusden, Te zien bij H. Keiler Nieuwendijk Inschrijvingsbiljetten inleveren vóór 18 Juni a.s. bij H. Keiler te Nieuwendijk. uit voorraad leverbaar Vertegenw.„PHOENIX"- en „ADEK"-Rij wielen „VICTORIA" Electrische Wasmachines Erkmd Naaimacbinehandelaar an Reparateur Kiezers van Rijswijk LIJST 1 f 195.—, f 235.-, f 260.-, f 300.-, enz. prijzen f 135.—, f 140.— f 340.-, f 395.- Vraagt bij ons demonstratie. Beluister deze nieuwe apparaten eens rustig bij U thuis, het verplicht U tot niets. een grote Stel U met ons in verbinding en vraagt inlichtingen OFFICIAL PHILIPS en N.S.F. SERVICE. X ca O r ra x ca Cd r1 ca O f Cd X Cd ca ca Cd X Vanaf 1 Juni is ook in ons district de RIJWIEL SOLEX overal voor het voetlicht getreden. Het aantal neemt dagelijks toe en dank zij de betrouwbaarheid, zuinigheid en goede service zal dit blijven voortgaan, Bestel ook Uw RIJWIEL SOLEX nu, want de wachttijd wordt nog langer. Tel. 2644 - 2645 RIJWIEL SOLEX - RIJWIEL SOLEX - RIJWIEL SOLEX

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4