Dr. van Royen en de republiek.
Wordt de
maximum-snelheid afgeschaft?
Binnenland
r. Scheepjesbreiboek....,
„DE VLIEGENDE HOLLANDER"
Het werk van de voorconferentie
te Batavia is nog niet voltooid, al
dus dr. v. Royen in een vraagge
sprek voor radio-Indonesia. De de
tails van de order tot het staken
van de vijandelijkheden moeten nog
worden uitgewerkt. De belangrijkste
concessie, welke door beide partijen
is gedaan, achtte dr. v. Royen het
laten varen van het aan beide zijden
bestaande wantrouwen.
De Nederlandse delegatie heeft van
het begin der conferentie aï zich
op het standpunt gesteld, dat zij
vertrouwen moest hebben in de we
derpartij. Aan de andere kant heb
ben de leidende figuren vap de Re
publiek een van hun standpunt uit
uiterst belangrijke concessie ge
daan door, vertrouwende op de op
rechte bedoeling van Nederlandse zij
de om zo spoedig mogelijk te komen
tot een overdracht van de souverei-
niteit, zich te verplichten de in de
verklaringen van 7 Mei neergelegde
politiek te volgen. De republikeinse
leiders hebben daarmee geriskeerd,
de steun van hun volgelingen te
verliezen.
Dr. v. "Royen was over het tot
dusver bereikte resultaat niet onte
vreden. Naar zijn overtuiging is het
in overeenstemming met de oor
spronkelijke instructies van de de
legatie en zij heeft dan ook tussen
tijds geen wijzigingen behoeven te
vragen.
Over cle uitlatingen ven de Repu
blikeinse leiders, en die van de sul-
tan na het terugtrekken van de 'Ne
derlandse troepen uit de residentie
Djokjakarta, zei 3r. v. Royen: Ik
kan u zeggen, dat de 'Nederlandse
delegatie het zeer ernstig betreurt,
dat de Republikeinse leiders, met na
me de Sultan van D jok ja, geen mo
gelijkheid hebben gezien om ;bun
volgelingen te wijzen op de ernstige
wil tot samenwerking, die aan "Ne
derlandse zijde bestaat, en deze vol
gelingen, aan te sporen ook hunner
zijds de nu toegestoken hand te grij
pen.
Wij hopen en verwachten intussen
dat de Republikeinse regering na
haar terugkeer in Djokja bereid zal
zijn de openbare mening in construc
tieve '£in te leiden. Voor Indonesië
zo besloot "Dr. v. jpoyen, zijn grote
zo niet onbegrensde mogelijkheden
weggelegd. Maar deze kunnen alleen
worden verwezenlijkt door bewuste
samenwerking van alle constructieve
krachten.
Mohammed 'Roem, de voorzitter
van de Republikeinse delegatie heef t.
gezegd, dat de Republikeinse troe
pen in geen geval de posities, die zij
op het ogenblik op Java en Sumatra
innemen, zullen ontruimen.
Roem zei dat, in commentaar op
de besprekingen over een algemeen
geldend bevel tot staking van het
vuren. Hij hoopte, dat de kwestie
van het terugtrekken van de Neder
landse troepen nog vóór de Ronde
tafelconferentie zal worden bespro
ken.
Er zijn tal van belangrijke vgjzi-
gingen op het gebied van de ver-
keerswetgeving op til. De commissie,
welke tot taak heeft het nieuwe ver
keersreglement te ontwerpen, ziet
zich voor allerlei belangrijke belang
wekkende beslissingen geplaatst. Zo
overweegt men, de maximum snel
heid in ons land "af te schaffen,
omdat men er o.m. van overtuigd
is, dat behoorlijke automobilistenen
motorrijders de snelheid van hun
voertuig zullen aanpassen aan het
normale verkeer, terwijl overtre
ders van de meest elementaire be
grippen van fatsoen en wellevend
heid zich m de regel toch niet storen
aan de verkeersborden met de be
perkende maximum snelheden.
Op vele plaatsen in ons land staan
maximumsnelheidsborden, waarop
snelheden voorkomen die ook voor
de meest bezadigde automobilisten
worden ^overtreden.
In de commissie is geen overeen
stemming omtrent de te nemen be
slissing. De stemmen staken. Een
deel der leden is vóór afschaffing,
de andere zijn er tegen.
Daar minister Spitzen zich inder
tijd als secretaris-generaal van het
Departement van Verkeer en Water-
slaat een voorstander toonde van
het afschaffen van de maximumsnel
heids bepalingen, gelooft men in des
kundige kringen, dat straks de maxi-
mumsnelheidsbepalingen zullen wor
den afgeschaft, doch dat dan tevens
scherpere bepalingen in het leven
zullen worden geroepen om verkeers-
overtreders, in het bijzonder de „pi
raten van de weg" te straffen.
Zo overweegt men een Amerikaan
se methode in te voeren, waardoor
het mogelijk zal worden verkeerszon-
daars, die herhaaldelijk in overtre
ding zijn, gemakkelijker te contro
leren en eventueel het rijbewijs te
ontnemen. In sommige staten van
Amerika bezitten de automobilisten
namelijk boekjes, waarin een aan
tal bonnen voorkomen. Telkens wan
neer een automobilist een ernstige
verkeersfout begaat, wordt een bon
uit het boekje gescheurd, en wan
neer de bonnen op zijn, wordt de
automobilist het rijbewijs ontnomen.
Of men de Amerikanen in dit sys
teem geheel en al zal vólgen, staat
nog te bezien, doch er is in de ver-
keerscommissie zeker wel overeen
stemming over een strenger optreden
tegen onverantwoordelijke wegge
bruikers, die het veilig verkeer voort
durend in gevaar brengen.
Voorts wordt er ernstig over ge
dacht, de eisen voor bestuurders van
vrachtauto's en autobussen hoger te
stellen dan voor bestuurders van
personenauto's.
Een ander belangrijk vraagstuk,
dat onder de loupe wordt genomen,
is het verplicht stellen van richting
aanwijzers voor de trams. Men acht
het namelijk in strijd met de regels
voor veilig verkeer, dal trambestuur
ders géén richting behoeven aan te
geven, terwijl dit wél van andere
weggebruikers wordt verlangd.
Tenslotte is men voornemens, de
nieuwe verkeersvoorschriften in een
populaire boekvorm uit te geven.
Weliswaar wordt iedere Nederlan
der geacht de wet te kennen, doch
in de praktijk komt het er op neer,
dat verreweg de meeste weggebrui
kers weinig of niets van de verkeers-
wetgeving weten. Dit wil men trach
ten te verbeteren door de uitgifte
van een populair boekje, waarin de
belangrijkste wetsbepalingen en ver
keersregels worden opgenomen.
Een legiende leefde gedurende vele
eeuwen onder het scheepsvolk van
de zeevarende naties. i
In havenkroegen en op scheeps
werven, in manschapsverblijven en op
de brug vertelden de zeelieden elkaar
het verhaal van de „Vliegende Hol
lander", het zwarte spookschip, dat,
als de wind aanwakkerde tot een
loeiende storm en de golven hoog
opgestuwd werden, onder vol tuig
snel lan!g|s voer.
De dekken van het schip waren
leeg! en slechts op de campanje sitomd
een eenzame figuhr, die, met de hand
de helmstok omklemmend, het jach-
tigje schijp in de juiste koers hield
schipper Van der Decken, die vol
gens de overlevering! gedoemd' was
zonder onderbreking) tot de jongste
dag zijn vaartuig, over' de wereldzeeën
te sturen.
Redder in de nood.
Jaren kwamen en jaren ginigien en
altijd waarde de duistere schim van
de „Vliegende Hollander" over de
oceanen. Langzamerhand echter ver
vaagde het schrikbeeld en bleef alleen
de naam „Vlie.gendé Hollander" be
staan als het symbool van snelheid
en onverschrokkenheid.
Geen wonder dus, dat toen de
Hollanders werkelijk een dertigtul ja
ren geleden glingen vliegen, deze ere
titel op alle luchthavens waar hun
machines kwamen, hun deel werd.
Niet langer was de „Vliegende
Hollander" de schrik van alle zeelie
den integendeel, hij (werd vaak de
redder in de nood voor de zeevaar
ders.
Wat dit laatste betreft, sspreken
de feiten het meest voo zichzrelf.
Zo gebeurde het dat het in de
haven van 'Antwerpen liggende stoom
schip Bel Pareil wegens een defect
aan de scheepsas niet kon uitvaren.
Telegrafisch werden nieuwe scheeps-
asssen in Amerika besteld. Een vracht
-DC-4 van dé K.L.M. vervoerde deze
gevaarten, die ieder 2Va meter lang
waren en tezamen 2500 kg mogen,
over de Atlantische Oceaan. Nauwe
lijks twee dagen later kon het schip
met herstelde motoren zijn reis ver
vólgen. 1
De Nederlandse tanker Mildred
leed schipbreuk voor de kust van IJs
land. De bemanning kon worden ge
red en het was tenslotte een K.L.M.-
Constellation, die de schipbreukelin
gen in korte tijd naar huis en haard
terugbracht.
in dienst van de scheepvaart
!Een Venezolaanse scheepsbeman
ning vloog, per K.L.IM. via Amster
dam naar Stockholm om een'In Zwe
den gebouwd schip te gaan ophalen.
Deze zelfide manier van vervoer werd
door een Nederlandse bemanning; be
nut. 4iie een aantal koopvaarders uit
Amerika moest hallen.
Een volledige opsomming! van dezie
voorvallen zou te ver voeren, zo tal
rijk zijn de voorbeelden, die in ,de an
nalen van de K.L.M. geboekstaafd
staan over het vervöef door de lucht
van scheepsbemanningeh en onderde,
len.
De „Vliegende Hollander"
per auto.
Ook in andere opzichten kunnen
luchtvaart en scheepvaart in belang
rijke mate samenwerken. Passagiers
en bemanningen b.v., die per» schip
reizen, ontvangen tijdens de reis voort
durend post, dank zij het vliegtuig.
Terwijl het schip reeds in volle zee
is gorden de brieven en pakketten
per luchtpost verzonden naar de eerst
volgende aanloophaven van het schip,
waar deze bij aankomst uitgedeeld'
kan worden.
Ook de scheepsacquisiteur van de
K.L.M., die met een klein autotje
in een Snel tempo langs de kade van
de Rotterdamse haven rijdt, staat bij
de schepelingen van velerlei landaard
bekend als de vliegende Hollander.
Of het nu op een Noorse tanker,
Zweedse houtboot of een Frans
vrachtschip is, onvermoeid klimt de
ze K.L.M.-employé langs touwladders
of smalle loopplanken op de dek
ken en vertelt over de voordelen, die
de lychtvaart aan de scheepvaart kan
bieden. De scheepsbemanningen heb
ben soms maandenlang over de zeeën
gezworven en zij hunkeren naar huis-
Als het schip om de een of andere
rpden (b.v. reparatie) enige tijd in de
Rotterdamse haven blijft liggen, is er
voor de bemanning een mogelijkheid
om per vliegtuig naar het vaderland
te reizen.
Soms gebeurt het dat èen beman
ning te Rotterdam afmonstert. Ook
deze schepelingen maken vaak van
een K.L.M.-vliegtuig gebruik omsne'l
naar huis terug te keren.
Op deze wijze bewees en bewijst
de luchtvaart nog steeds diensten aan
"de scheepvaart en ondersteunen beide
takken van wereldvervoer elkaar,
waardoor deze ertoe bijdagen, ieder
op zijn gebied de grootst mogelijke
bloei te bereiken.
Schoolartsenprobleem in
West^Brabant opgelost
Sinds 1946 is men reeds doende'
een schoolartsendienst te stichten
voor de gemeenten Dinteloord Fijn
aart Willemstad, Klundert, Zeven
bergen, liooge- en Lage Zwaluwe,
Terheijden en Made en Drimmelen.
Men was het er wel steeds over eens
dat er een dergelijke dienst zou moe
ten komen, maar bij de keuze van;
de schoolarts raakten de besprekin
gen óp een dood punt. Voor deze
gemengd katholiek-protestantse streek
wilde men 2 artsen aanstellen,
beide religies een. Dót ontmoette
evenwel onoverkomenlijke financiële
bezwaren. Over de "benoeming van
slechts een arts" geraakte men moei
lijk tot overeenstemming. De genees
kundig inspecteur van de volksge
zondheid bracht de kring Zevenber
gen ip. contact met de krinjg Alm-
kerk, (die voor het Land van Heus-
den en Altena) welke met precies
hetzelfde probleem zat. Samenvoe
ging van beide kringen bracht de
gewenste mogelijkheid om zowel oen
protestante als een katholieke school
arts te benoemen voor het samenge
voegde glebied, dat 12000 scholieren
telt. De burgemeesters van de 20
belanghebbende gemeenten kwamen
reeds tot accoord en zij; .zullen hun
onderscheidene raden eenzelfde be-
noemingsvoorstel doen. De nieuwe
schoolartsendienst, wordt behalve de
20ste ook de grootste van Noord-
Brabant. Een voorlopig dagelijks be
stuur is gevormd uit de burlgjemees
ters van Zevenbergen (voorzitter),
Made en Drimmelen, Almlkerk, Wer
kendam, Klundert en Sprang-Capelle
"Men heeft zich verzekerd van de
medewerking van "Groene- en Wit-
Gele Kruis. Deze verenigingen zullen
ook stemrecht hebben m de» straks
te vormen commissie van beheer.
In deze commissie wil men ook ver-
tegenwoordigfers der schoolbesturen
en schoolhoofden opnemen.
ZWARE BRAND TE ROTTERDAM
Een geweldige brand heeft Vrij
dagmiddag te Rotterdam gewoed.
Loods drie en vier op het terrein
van de Gemeentelijke Handelsinrich-
tingen aan de Spoorweghaven zijn
volkomen vernield.
De loodsen bevatten o.a. chemi
caliën, zoals kali, salpeter en kleur
stoffen, voorts landbouwwerktuigen,
veevoeder, papier, hennep en wol.
Men schat dat de schade millioe-
nen guldens bedraagt.
MILITAIR LESVLIEGTUIG VER!
ONGELUKT.
Donderdagmiddag: is in de Bath-
polder bij Rilland iofp Zuid-Beveland'
ongeveer 50 meter van de zeedijk,
een militair les vliegtuig van het vlieg
veld Woensdrecht verongelukt. Het
vliegtuig, dat een oefenvlucht aan
het maken was, .verloor volgens oogr
getuigen plotseling hoogte en raakte
met de vleugel de grond- Het sloeg
over de kop en werd totaal vernield.
De verwondingen van beide inzit
tenden zijin niet van die aard dat
voor beider leven gevreesd moet wor
den. 1
Het toestel, een Tiger Moth van
de militaire vliegbasis te Woens-
idrecht, kwam terecht vlak bij een
groep arbeiders, die op een aardap
pelveld aan het looftrekken waren.
Ooglgletuigen verklaarden, dat het
toestel erg "Laag vloog en schuin nihg
om reclamebiljetten uit te strooien
voor het vliegfeest, ten bate van
het Van Weerden Poelmanfonds. Dé
twee inzittenden werden door dé ar
beiders snel uit het toestel gehaald.
TWEE LIJKEN UIT DE „ROER
MOND" GEBORGEN.
Het stoffelijk overschot van Hans
Plesman, Nederlands piloot en zoon
van de algemeen "directeur van de
K.L.M. is omhooggehaald uit het ge
zonken wrak van de „Roermond".
De duikers vonden in de gebroken
romp van het toestel nog een an
der lichaam, doch dit kon nog niet
geïdentificeerd worden.
Het aantal geborgen slachtoffers
is hiermee tot 25 ges legen. De stof
felijke resten van acht personen
worden nog vermist.
NA 30 JAAR GEVONDEN:
Een dezer dagen werd een brieven
bus aan het hulppostkantoor van
Houthem afgebroken. Men vond in
een hoek van de bus vastgekneld'
enkele briefkaarten, welke 30 jaar
geleden gepost zijn.
De posterijen zullen trachten als
nog deze postbestelling uit te voe
ren.
hliselijk feest in paleis
soestdijk.
De, koperen bruiloft van H.M. Ko
ningin Juliana en Z.K.H. Prins Bern-
hard werd ten paleize Soestdijk ge
vierd met een intiem feest, waarvoor
ongeveer 100 gasten uit de kringen,
welke het koninklijk echtpaar het
nteest nabij staan, waren uitgeno
digd.
Het radio-dansorkest „The Skymas-
ters" onder leiding van Piet Schef-
fer heeft de uitnodiging ontvangen
o(p dit intieme feest passende muziek
te verzorgen. Annie de Reuver, die
juist uit Zuid-Afrika is teruggekeerd
verleende vocale médewerking.
Ter gelegenheid van het i21/2-jarig
huwelijksfeest van koningin Juliana
en Prins Bernhard, die nesp. be
schermvrouwe en ere-voorzitter zijn
van de koninklijke vereniginjg voor
luchtvaart, heeft deze vereniging het
jubilerend paar de K.N.V.V..-erepen
ning met inscriptie aangeboden.
DEFILé VAN GRENADIERS EN
JAGERS.
In zomertenue, met opgerolde mou
wen, voorafgegaan door de drumband'
van de Koninklijke Militaire Kapel,
trok een bataljon grenadiers van het
ie infanterie-depot, een compagnie
grenadiers en een compagnie jagers
van het ie territoriale bataljon Don
derdagochtend precies half elf het
hek binnen van het paleis Soestdijk.
Op dat tijdstip waren H.M. de Ko
ningin, Z.K.H. Prins Bemhard en
de vier Prinsesjes op het bordes ver
schenen.
Het was niet tier gelegenheid van
de koperen 'bruilóft, dat grenadiers
en jagers voor het koninklijk gezin
defileerden. Het 120-jarig bestaan van
de garderegimenten grenadiers en
i'agers valt echter op deze dag! en
iet défilé vormde de enige officiële
gebeurtenis op deze 7e Juli.
DE NIEUWE KONiINGINNEr
ZEGELS.
Maandag 11 Juli a.s. zullen .als
eerste in de reeks van de nieuwte
postzegels met beeltenis, van H.M.
Koningin Juliana de 10 cents- (goud
oker) en f i.—- ze géi (rood) verschij
nen. De overige waarden zullen ge
leidelijk volgen. Dieze serie zal de
beeltenis van H.M. en face dragen,
op een dohker fond, waarin zijn uit
gespaard monogrammen J.R met een
kroon erboven. Bij! de zejgels van
f 1.t.m. f 10.— is het fond opge
bouwd uit een fijn netwerk van el
kaar kruisende lijnen.
De vetkoop van de zieigels zal ge
schieden, voorzover de voorraad van
de tegenwoordigle uitgiften zal zijn
uitgeput. Voor verzamelaars zullen
evenwel op hun verzoek de nieuwe
zegels, voorzover zij zijn verschenen,
verkrijgbaar zijn.
De ontwierpen zijn. van de hand'
van de kunstenaar S. L. Hart'zl die
ook de oorspronkelijke gravure maak
te de te'kst en de waarde-majndui-
ding zijn van. cle letterkunstenaar J.
van Krimpen. De 'druk voor de
lage waarden: rotogravure, voor de
hoge waarden: plaatdruk berustte
bij Joh. Enschedé en Zonen, Grafi
sche Inrichting N.V. te Haarlem.
j Het „Scheepjesbreiboek No. 3" is verkrijgbaar
j in de Boekhandel van de Firma L. J. VEERMAN I
j te Heusden
EEN NIEUWE VEEG-DWIJL WAGEN IN AMERIKA
1 Dit boekje - HET SCHEEPJESBREIBOEK
J No. 3 is het derde breiboek, dat tot stand
2 is gekomen, door de samenwerking tussen i
de fabrikanten van „Scheepjeswol", de N.V.
v/h Wed. D. S. van Schuppen Zn. te
Veenendaal en de Uitgevers Mij. „Ons Vrije
Nederland" te Utrecht, uitgeefster van het
geïllustreerde weekblad O. V. N.
De beide voorgaande boekjes najaar 1948
j en voorjaar 1949 zijn uitverkocht en het
ligt in de lijn der verwachtingen, dat zij, die
een der voorgaande boekjes gekocht hebben, t
ook dit zomerbreiboek zullen willen bezitten,
Immers, zoals iemand, die eenmaal met Scheep-
t jeswol gebreid heeft, altijd met Scheepjeswol
wil breien, zo wil ook iemand, die eenmaal l
iets uit het Scheepjesbreiboek gebreid heeft,
t altijd uit het Scheepjesbreiboek breien. Dat
heeft een begrijpelijke reden. De N. V. v.
Schuppen is de grootste wolfabrikante van
Nederland en als een dergelijke fabrikante
i een breiboekje gaat samen stellen, dan doet J
zij dat vakkundig. Alle modellen, die in
j deze Scheepjesbreiboeken voorkomen, zijn
J ontworpen en gebreid door ervaren breisters, t
en aan deze fabriek verbonden experts. Dat
garandeert U, dat deze patronen foutloos
zijn. En bovendien deze breisters zijn ook
bereid U te helpen, als Uw breikennis niet J
toereikend is om een bepaalde stekencom-
J binatie te doorgronden of een bepaalde uit- l
drukking te begrijpen. Stuur in dat geval J
5 een briefkaartje aan de N.V. v/h Wed. D.
S. van Schuppen Zn., Veenendaal en de
zaak komt in orde,
PRIJS 30 CENT
I