Dr. van Royen en de republiek. Wordt de maximum-snelheid afgeschaft? Binnenland r. Scheepjesbreiboek...., „DE VLIEGENDE HOLLANDER" Het werk van de voorconferentie te Batavia is nog niet voltooid, al dus dr. v. Royen in een vraagge sprek voor radio-Indonesia. De de tails van de order tot het staken van de vijandelijkheden moeten nog worden uitgewerkt. De belangrijkste concessie, welke door beide partijen is gedaan, achtte dr. v. Royen het laten varen van het aan beide zijden bestaande wantrouwen. De Nederlandse delegatie heeft van het begin der conferentie aï zich op het standpunt gesteld, dat zij vertrouwen moest hebben in de we derpartij. Aan de andere kant heb ben de leidende figuren vap de Re publiek een van hun standpunt uit uiterst belangrijke concessie ge daan door, vertrouwende op de op rechte bedoeling van Nederlandse zij de om zo spoedig mogelijk te komen tot een overdracht van de souverei- niteit, zich te verplichten de in de verklaringen van 7 Mei neergelegde politiek te volgen. De republikeinse leiders hebben daarmee geriskeerd, de steun van hun volgelingen te verliezen. Dr. v. "Royen was over het tot dusver bereikte resultaat niet onte vreden. Naar zijn overtuiging is het in overeenstemming met de oor spronkelijke instructies van de de legatie en zij heeft dan ook tussen tijds geen wijzigingen behoeven te vragen. Over cle uitlatingen ven de Repu blikeinse leiders, en die van de sul- tan na het terugtrekken van de 'Ne derlandse troepen uit de residentie Djokjakarta, zei 3r. v. Royen: Ik kan u zeggen, dat de 'Nederlandse delegatie het zeer ernstig betreurt, dat de Republikeinse leiders, met na me de Sultan van D jok ja, geen mo gelijkheid hebben gezien om ;bun volgelingen te wijzen op de ernstige wil tot samenwerking, die aan "Ne derlandse zijde bestaat, en deze vol gelingen, aan te sporen ook hunner zijds de nu toegestoken hand te grij pen. Wij hopen en verwachten intussen dat de Republikeinse regering na haar terugkeer in Djokja bereid zal zijn de openbare mening in construc tieve '£in te leiden. Voor Indonesië zo besloot "Dr. v. jpoyen, zijn grote zo niet onbegrensde mogelijkheden weggelegd. Maar deze kunnen alleen worden verwezenlijkt door bewuste samenwerking van alle constructieve krachten. Mohammed 'Roem, de voorzitter van de Republikeinse delegatie heef t. gezegd, dat de Republikeinse troe pen in geen geval de posities, die zij op het ogenblik op Java en Sumatra innemen, zullen ontruimen. Roem zei dat, in commentaar op de besprekingen over een algemeen geldend bevel tot staking van het vuren. Hij hoopte, dat de kwestie van het terugtrekken van de Neder landse troepen nog vóór de Ronde tafelconferentie zal worden bespro ken. Er zijn tal van belangrijke vgjzi- gingen op het gebied van de ver- keerswetgeving op til. De commissie, welke tot taak heeft het nieuwe ver keersreglement te ontwerpen, ziet zich voor allerlei belangrijke belang wekkende beslissingen geplaatst. Zo overweegt men, de maximum snel heid in ons land "af te schaffen, omdat men er o.m. van overtuigd is, dat behoorlijke automobilistenen motorrijders de snelheid van hun voertuig zullen aanpassen aan het normale verkeer, terwijl overtre ders van de meest elementaire be grippen van fatsoen en wellevend heid zich m de regel toch niet storen aan de verkeersborden met de be perkende maximum snelheden. Op vele plaatsen in ons land staan maximumsnelheidsborden, waarop snelheden voorkomen die ook voor de meest bezadigde automobilisten worden ^overtreden. In de commissie is geen overeen stemming omtrent de te nemen be slissing. De stemmen staken. Een deel der leden is vóór afschaffing, de andere zijn er tegen. Daar minister Spitzen zich inder tijd als secretaris-generaal van het Departement van Verkeer en Water- slaat een voorstander toonde van het afschaffen van de maximumsnel heids bepalingen, gelooft men in des kundige kringen, dat straks de maxi- mumsnelheidsbepalingen zullen wor den afgeschaft, doch dat dan tevens scherpere bepalingen in het leven zullen worden geroepen om verkeers- overtreders, in het bijzonder de „pi raten van de weg" te straffen. Zo overweegt men een Amerikaan se methode in te voeren, waardoor het mogelijk zal worden verkeerszon- daars, die herhaaldelijk in overtre ding zijn, gemakkelijker te contro leren en eventueel het rijbewijs te ontnemen. In sommige staten van Amerika bezitten de automobilisten namelijk boekjes, waarin een aan tal bonnen voorkomen. Telkens wan neer een automobilist een ernstige verkeersfout begaat, wordt een bon uit het boekje gescheurd, en wan neer de bonnen op zijn, wordt de automobilist het rijbewijs ontnomen. Of men de Amerikanen in dit sys teem geheel en al zal vólgen, staat nog te bezien, doch er is in de ver- keerscommissie zeker wel overeen stemming over een strenger optreden tegen onverantwoordelijke wegge bruikers, die het veilig verkeer voort durend in gevaar brengen. Voorts wordt er ernstig over ge dacht, de eisen voor bestuurders van vrachtauto's en autobussen hoger te stellen dan voor bestuurders van personenauto's. Een ander belangrijk vraagstuk, dat onder de loupe wordt genomen, is het verplicht stellen van richting aanwijzers voor de trams. Men acht het namelijk in strijd met de regels voor veilig verkeer, dal trambestuur ders géén richting behoeven aan te geven, terwijl dit wél van andere weggebruikers wordt verlangd. Tenslotte is men voornemens, de nieuwe verkeersvoorschriften in een populaire boekvorm uit te geven. Weliswaar wordt iedere Nederlan der geacht de wet te kennen, doch in de praktijk komt het er op neer, dat verreweg de meeste weggebrui kers weinig of niets van de verkeers- wetgeving weten. Dit wil men trach ten te verbeteren door de uitgifte van een populair boekje, waarin de belangrijkste wetsbepalingen en ver keersregels worden opgenomen. Een legiende leefde gedurende vele eeuwen onder het scheepsvolk van de zeevarende naties. i In havenkroegen en op scheeps werven, in manschapsverblijven en op de brug vertelden de zeelieden elkaar het verhaal van de „Vliegende Hol lander", het zwarte spookschip, dat, als de wind aanwakkerde tot een loeiende storm en de golven hoog opgestuwd werden, onder vol tuig snel lan!g|s voer. De dekken van het schip waren leeg! en slechts op de campanje sitomd een eenzame figuhr, die, met de hand de helmstok omklemmend, het jach- tigje schijp in de juiste koers hield schipper Van der Decken, die vol gens de overlevering! gedoemd' was zonder onderbreking) tot de jongste dag zijn vaartuig, over' de wereldzeeën te sturen. Redder in de nood. Jaren kwamen en jaren ginigien en altijd waarde de duistere schim van de „Vliegende Hollander" over de oceanen. Langzamerhand echter ver vaagde het schrikbeeld en bleef alleen de naam „Vlie.gendé Hollander" be staan als het symbool van snelheid en onverschrokkenheid. Geen wonder dus, dat toen de Hollanders werkelijk een dertigtul ja ren geleden glingen vliegen, deze ere titel op alle luchthavens waar hun machines kwamen, hun deel werd. Niet langer was de „Vliegende Hollander" de schrik van alle zeelie den integendeel, hij (werd vaak de redder in de nood voor de zeevaar ders. Wat dit laatste betreft, sspreken de feiten het meest voo zichzrelf. Zo gebeurde het dat het in de haven van 'Antwerpen liggende stoom schip Bel Pareil wegens een defect aan de scheepsas niet kon uitvaren. Telegrafisch werden nieuwe scheeps- asssen in Amerika besteld. Een vracht -DC-4 van dé K.L.M. vervoerde deze gevaarten, die ieder 2Va meter lang waren en tezamen 2500 kg mogen, over de Atlantische Oceaan. Nauwe lijks twee dagen later kon het schip met herstelde motoren zijn reis ver vólgen. 1 De Nederlandse tanker Mildred leed schipbreuk voor de kust van IJs land. De bemanning kon worden ge red en het was tenslotte een K.L.M.- Constellation, die de schipbreukelin gen in korte tijd naar huis en haard terugbracht. in dienst van de scheepvaart !Een Venezolaanse scheepsbeman ning vloog, per K.L.IM. via Amster dam naar Stockholm om een'In Zwe den gebouwd schip te gaan ophalen. Deze zelfide manier van vervoer werd door een Nederlandse bemanning; be nut. 4iie een aantal koopvaarders uit Amerika moest hallen. Een volledige opsomming! van dezie voorvallen zou te ver voeren, zo tal rijk zijn de voorbeelden, die in ,de an nalen van de K.L.M. geboekstaafd staan over het vervöef door de lucht van scheepsbemanningeh en onderde, len. De „Vliegende Hollander" per auto. Ook in andere opzichten kunnen luchtvaart en scheepvaart in belang rijke mate samenwerken. Passagiers en bemanningen b.v., die per» schip reizen, ontvangen tijdens de reis voort durend post, dank zij het vliegtuig. Terwijl het schip reeds in volle zee is gorden de brieven en pakketten per luchtpost verzonden naar de eerst volgende aanloophaven van het schip, waar deze bij aankomst uitgedeeld' kan worden. Ook de scheepsacquisiteur van de K.L.M., die met een klein autotje in een Snel tempo langs de kade van de Rotterdamse haven rijdt, staat bij de schepelingen van velerlei landaard bekend als de vliegende Hollander. Of het nu op een Noorse tanker, Zweedse houtboot of een Frans vrachtschip is, onvermoeid klimt de ze K.L.M.-employé langs touwladders of smalle loopplanken op de dek ken en vertelt over de voordelen, die de lychtvaart aan de scheepvaart kan bieden. De scheepsbemanningen heb ben soms maandenlang over de zeeën gezworven en zij hunkeren naar huis- Als het schip om de een of andere rpden (b.v. reparatie) enige tijd in de Rotterdamse haven blijft liggen, is er voor de bemanning een mogelijkheid om per vliegtuig naar het vaderland te reizen. Soms gebeurt het dat èen beman ning te Rotterdam afmonstert. Ook deze schepelingen maken vaak van een K.L.M.-vliegtuig gebruik omsne'l naar huis terug te keren. Op deze wijze bewees en bewijst de luchtvaart nog steeds diensten aan "de scheepvaart en ondersteunen beide takken van wereldvervoer elkaar, waardoor deze ertoe bijdagen, ieder op zijn gebied de grootst mogelijke bloei te bereiken. Schoolartsenprobleem in West^Brabant opgelost Sinds 1946 is men reeds doende' een schoolartsendienst te stichten voor de gemeenten Dinteloord Fijn aart Willemstad, Klundert, Zeven bergen, liooge- en Lage Zwaluwe, Terheijden en Made en Drimmelen. Men was het er wel steeds over eens dat er een dergelijke dienst zou moe ten komen, maar bij de keuze van; de schoolarts raakten de besprekin gen óp een dood punt. Voor deze gemengd katholiek-protestantse streek wilde men 2 artsen aanstellen, beide religies een. Dót ontmoette evenwel onoverkomenlijke financiële bezwaren. Over de "benoeming van slechts een arts" geraakte men moei lijk tot overeenstemming. De genees kundig inspecteur van de volksge zondheid bracht de kring Zevenber gen ip. contact met de krinjg Alm- kerk, (die voor het Land van Heus- den en Altena) welke met precies hetzelfde probleem zat. Samenvoe ging van beide kringen bracht de gewenste mogelijkheid om zowel oen protestante als een katholieke school arts te benoemen voor het samenge voegde glebied, dat 12000 scholieren telt. De burgemeesters van de 20 belanghebbende gemeenten kwamen reeds tot accoord en zij; .zullen hun onderscheidene raden eenzelfde be- noemingsvoorstel doen. De nieuwe schoolartsendienst, wordt behalve de 20ste ook de grootste van Noord- Brabant. Een voorlopig dagelijks be stuur is gevormd uit de burlgjemees ters van Zevenbergen (voorzitter), Made en Drimmelen, Almlkerk, Wer kendam, Klundert en Sprang-Capelle "Men heeft zich verzekerd van de medewerking van "Groene- en Wit- Gele Kruis. Deze verenigingen zullen ook stemrecht hebben m de» straks te vormen commissie van beheer. In deze commissie wil men ook ver- tegenwoordigfers der schoolbesturen en schoolhoofden opnemen. ZWARE BRAND TE ROTTERDAM Een geweldige brand heeft Vrij dagmiddag te Rotterdam gewoed. Loods drie en vier op het terrein van de Gemeentelijke Handelsinrich- tingen aan de Spoorweghaven zijn volkomen vernield. De loodsen bevatten o.a. chemi caliën, zoals kali, salpeter en kleur stoffen, voorts landbouwwerktuigen, veevoeder, papier, hennep en wol. Men schat dat de schade millioe- nen guldens bedraagt. MILITAIR LESVLIEGTUIG VER! ONGELUKT. Donderdagmiddag: is in de Bath- polder bij Rilland iofp Zuid-Beveland' ongeveer 50 meter van de zeedijk, een militair les vliegtuig van het vlieg veld Woensdrecht verongelukt. Het vliegtuig, dat een oefenvlucht aan het maken was, .verloor volgens oogr getuigen plotseling hoogte en raakte met de vleugel de grond- Het sloeg over de kop en werd totaal vernield. De verwondingen van beide inzit tenden zijin niet van die aard dat voor beider leven gevreesd moet wor den. 1 Het toestel, een Tiger Moth van de militaire vliegbasis te Woens- idrecht, kwam terecht vlak bij een groep arbeiders, die op een aardap pelveld aan het looftrekken waren. Ooglgletuigen verklaarden, dat het toestel erg "Laag vloog en schuin nihg om reclamebiljetten uit te strooien voor het vliegfeest, ten bate van het Van Weerden Poelmanfonds. Dé twee inzittenden werden door dé ar beiders snel uit het toestel gehaald. TWEE LIJKEN UIT DE „ROER MOND" GEBORGEN. Het stoffelijk overschot van Hans Plesman, Nederlands piloot en zoon van de algemeen "directeur van de K.L.M. is omhooggehaald uit het ge zonken wrak van de „Roermond". De duikers vonden in de gebroken romp van het toestel nog een an der lichaam, doch dit kon nog niet geïdentificeerd worden. Het aantal geborgen slachtoffers is hiermee tot 25 ges legen. De stof felijke resten van acht personen worden nog vermist. NA 30 JAAR GEVONDEN: Een dezer dagen werd een brieven bus aan het hulppostkantoor van Houthem afgebroken. Men vond in een hoek van de bus vastgekneld' enkele briefkaarten, welke 30 jaar geleden gepost zijn. De posterijen zullen trachten als nog deze postbestelling uit te voe ren. hliselijk feest in paleis soestdijk. De, koperen bruiloft van H.M. Ko ningin Juliana en Z.K.H. Prins Bern- hard werd ten paleize Soestdijk ge vierd met een intiem feest, waarvoor ongeveer 100 gasten uit de kringen, welke het koninklijk echtpaar het nteest nabij staan, waren uitgeno digd. Het radio-dansorkest „The Skymas- ters" onder leiding van Piet Schef- fer heeft de uitnodiging ontvangen o(p dit intieme feest passende muziek te verzorgen. Annie de Reuver, die juist uit Zuid-Afrika is teruggekeerd verleende vocale médewerking. Ter gelegenheid van het i21/2-jarig huwelijksfeest van koningin Juliana en Prins Bernhard, die nesp. be schermvrouwe en ere-voorzitter zijn van de koninklijke vereniginjg voor luchtvaart, heeft deze vereniging het jubilerend paar de K.N.V.V..-erepen ning met inscriptie aangeboden. DEFILé VAN GRENADIERS EN JAGERS. In zomertenue, met opgerolde mou wen, voorafgegaan door de drumband' van de Koninklijke Militaire Kapel, trok een bataljon grenadiers van het ie infanterie-depot, een compagnie grenadiers en een compagnie jagers van het ie territoriale bataljon Don derdagochtend precies half elf het hek binnen van het paleis Soestdijk. Op dat tijdstip waren H.M. de Ko ningin, Z.K.H. Prins Bemhard en de vier Prinsesjes op het bordes ver schenen. Het was niet tier gelegenheid van de koperen 'bruilóft, dat grenadiers en jagers voor het koninklijk gezin defileerden. Het 120-jarig bestaan van de garderegimenten grenadiers en i'agers valt echter op deze dag! en iet défilé vormde de enige officiële gebeurtenis op deze 7e Juli. DE NIEUWE KONiINGINNEr ZEGELS. Maandag 11 Juli a.s. zullen .als eerste in de reeks van de nieuwte postzegels met beeltenis, van H.M. Koningin Juliana de 10 cents- (goud oker) en f i.—- ze géi (rood) verschij nen. De overige waarden zullen ge leidelijk volgen. Dieze serie zal de beeltenis van H.M. en face dragen, op een dohker fond, waarin zijn uit gespaard monogrammen J.R met een kroon erboven. Bij! de zejgels van f 1.t.m. f 10.— is het fond opge bouwd uit een fijn netwerk van el kaar kruisende lijnen. De vetkoop van de zieigels zal ge schieden, voorzover de voorraad van de tegenwoordigle uitgiften zal zijn uitgeput. Voor verzamelaars zullen evenwel op hun verzoek de nieuwe zegels, voorzover zij zijn verschenen, verkrijgbaar zijn. De ontwierpen zijn. van de hand' van de kunstenaar S. L. Hart'zl die ook de oorspronkelijke gravure maak te de te'kst en de waarde-majndui- ding zijn van. cle letterkunstenaar J. van Krimpen. De 'druk voor de lage waarden: rotogravure, voor de hoge waarden: plaatdruk berustte bij Joh. Enschedé en Zonen, Grafi sche Inrichting N.V. te Haarlem. j Het „Scheepjesbreiboek No. 3" is verkrijgbaar j in de Boekhandel van de Firma L. J. VEERMAN I j te Heusden EEN NIEUWE VEEG-DWIJL WAGEN IN AMERIKA 1 Dit boekje - HET SCHEEPJESBREIBOEK J No. 3 is het derde breiboek, dat tot stand 2 is gekomen, door de samenwerking tussen i de fabrikanten van „Scheepjeswol", de N.V. v/h Wed. D. S. van Schuppen Zn. te Veenendaal en de Uitgevers Mij. „Ons Vrije Nederland" te Utrecht, uitgeefster van het geïllustreerde weekblad O. V. N. De beide voorgaande boekjes najaar 1948 j en voorjaar 1949 zijn uitverkocht en het ligt in de lijn der verwachtingen, dat zij, die een der voorgaande boekjes gekocht hebben, t ook dit zomerbreiboek zullen willen bezitten, Immers, zoals iemand, die eenmaal met Scheep- t jeswol gebreid heeft, altijd met Scheepjeswol wil breien, zo wil ook iemand, die eenmaal l iets uit het Scheepjesbreiboek gebreid heeft, t altijd uit het Scheepjesbreiboek breien. Dat heeft een begrijpelijke reden. De N. V. v. Schuppen is de grootste wolfabrikante van Nederland en als een dergelijke fabrikante i een breiboekje gaat samen stellen, dan doet J zij dat vakkundig. Alle modellen, die in j deze Scheepjesbreiboeken voorkomen, zijn J ontworpen en gebreid door ervaren breisters, t en aan deze fabriek verbonden experts. Dat garandeert U, dat deze patronen foutloos zijn. En bovendien deze breisters zijn ook bereid U te helpen, als Uw breikennis niet J toereikend is om een bepaalde stekencom- J binatie te doorgronden of een bepaalde uit- l drukking te begrijpen. Stuur in dat geval J 5 een briefkaartje aan de N.V. v/h Wed. D. S. van Schuppen Zn., Veenendaal en de zaak komt in orde, PRIJS 30 CENT I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4