Onze 5-daape.
A, DE GRAAFF Zn.
NATUURAZIJN
WM ER mum.
mr nit en niet meer er in
VEBSCHOOB'S -manufacturen
J. M. VAN DER POL
Maakt U morgen eens
een lékkerder schotel!
Concours Hippique
Op 3 Augustus
Zïerikzee.
Gebr. Bleijenberg
WOONHUIS
VISSERSBOOT
voorname
punten
V acantie
Mooi weer
Een 1ste klas
Hollands merk
R ij w i e 1
Tel. 1 Meeuwen
SINDS
1850
'n VERJAARDAG
in zicht?
Havelaar s Kantoorboekhandel
Woudrichem
Electro Technisch Bureau - Heusden
f
daarom VRIJDAG en ZATERDAG
ALLES ZONDER PUNTEN
En wat voor artikelen
Zaterdag is de finale, dus allen naar
Tel. 40 - WOUDRICHEM
Een simpel verhaal door A. Nijman, Marinierscorrespondent.
Neen, dat viel ii.iet mee, helemaal
niet. Vijf dagen hebben we gezwor
ven, vijf dagen geperst daar in dat
gebied in de omgeving vaif Ngawi,
waar de compagnieën „Y(sco)" en
„W(illem)" van de Mariniersbriga
de opereerden. En toen we die 5de
dag tegen 11 uur ons einddoel had
den bereikt, waren we lens! Op!
Maar we hadden er ook bijna 80
kilometer opzitten.
Ds 1ste dag.
Het begon al goed die morgen.-
Het schemerde nog, toen we van
de truck stapten en dp weg. gingen.
Na de eerste 200 meter stonden we
al aan een kali met een brug, die in
het. water lag. En wat doe je dan,
als je toch aan de overkant moet
zijn? Je probeert heelhuids naai* be
neden te komen over die glibberige
kleiwal. Onvervaard stap je in die
modder-brei, waarin je al onmiddel
lijk tot je knieën wegzakt en, dan
verder maar plonsen door dat gore.,
bruine kali water. Druipend, stinkend
en 5 kilogram zwaarder, tracht je
aan de andere kant weer naar boven
te kruipen. Je klemt je vast aan gras
en struiken, tevergeefs probeer je met
je 'natte schoenen vaste grond te krij
gen op de gilad'de klei, je hijgt en
stegnt en langzaam vorder je, meter
voor meter. Tot zo'n ellendige rottak,
waar je met je hele gewicht aan
hangt, afbreekt en je weer even "hard
naar beneden glist, terug in die vieze
modder.
„Ja, ga daar maar zitten," zegt
je maat dan nog zo hatelijk weg
en daardoor „gesterkt" onderneem
je nieuwe pogirïgfon. Zo kom je bo
ven, hijgend, bemodderd' en niet in
staat om ook nog maar één stap te
doen. Maar verder moeten we20
kilometer, staat er op het program
ma voor vandaag. En zo zet „IJsco"
zich weer in beweging!, - die helie stoet
van infanteristen, mortieristen, mi-
traillisten en dragers. Op die lange
weg door Midden-Ja va. De zon stijgt
snel en brandt onbarmhartig; je
groentje is allang doorweekt en grate
zweetplekken komen door je dun-
gareè-jasje been. Dg banden van je
rugzak snijden en je helm schijnt
kilo's te wegen. Er komt wéér ëen
kali, wéér hetzelfde liedje van glij
den, plonsen, waden omhoog glib
beren, wachten op dê rest en mét
sjieperende schoenen, een waterspoor
achter je, maar weer verder sjokken.
Kilometer na kilomie ter, kali na kali.
Vijf zijn wij er die d^g overga sto
ken. Vijf vuile bruine modderkali's
alle bruggen model „pigi".
De zon staat al laag in het Westen,
als we die dag ons einddoel berei
ken een kampong voor bivak. Grote
huizen, banjak baleh-baleh's, gedek-
matten op de vloer en miodel-mandi-
kamers met ijskoud water. Wat wil
je nog meer? In een hoek! met dat
geweer, klamboe spannen, het drijf
natte, be modderde vuiltje uit en d)an
maar plens en, dat koude water over
je bezwete body. Daar knap .je van
op. 'Je voelt je een ander mens wor
den en als je even later in een schone
oepdek en met de scheiding weer in
liet haar je snert zit te schaften, dan
>en je alle vermoeidheid en ellende,
welke je die dagj hebt doorgemaakt
alweer vergeten.
Het is een gezellige boel daar des
avonds in die warong. Bij een flikke
rend oliepitje drinken we grote gla
zen thee en koffie. Maar zo heel langj
blijf je er ook niet zitten, want 'tis
mörlen weer vroeg dag en de lange
mars doet zich wel degelijk voelen.
Je kruipt dan ook gauw onder je
klamboe en bet duurt niet lang of
'ngeshurk over de hele linie bewijst,
dat j,IJsco" in het andere wereldje
verzeild is getaakt. v
Tt Is nog donker als we de volgen
de morgen ontwaken. En in het don
ker pak je je spullen in, kauw je
haastig wat droge kakie's die je wég
spoelt met een mok kampangwater.
Rugzak om, helm pp, strootje in je
mond en daar ga je weer. „De 2de
dag is altijd de zwaarste", zeggen
de" jongens 'die het weten kunnen.
En ze hébben gelijk. Het terrein
wordt er trouwens ook niet gemak
kelijker op. 'tls heuvelland en het
smalle paadje loopt midden door de
kampongs. Met andere woorden
blubber, 'tWordt klimmen, dalenen
baggeren. Da's allemaal nog wel te
doen. Maar dan komt een gedeelte,
dat compagnie „Y" zich nog iang
zal heugen. Dat stuk „deceauville-
spoor". Een spoorbaan door het
djatibos, waarover het hout wordt
vervoerd. „Aha" denken we de eerste
10 meter, „harde grond onder de
voeten, da's zo". Maar na 50 meter
hebben we er al schoon genoejg van
en na 100 meter voelen wij, dat
we gek begjinnen te worden. Daaps
van het overwippen van biels op biels,
die soms slechts een onderlinge tus
senruimte hebben van nauweliiks 20
cm, duizelig van de grond die je
onder je door ziet schuiven. Maar
we moeten, het kan niet anders, want
aan beide zijden van de rails staal
het water twee voet hoog. Na 3 kilo
meter wordt de trip even onderbro
ken. 'tls te gek. Maar de rust duurt
niet lang. Verder moeten we, als
maar verder. En weer dezelfde lij
densweg- Bielsen, steeds maar biel
sen. Eén struikelt er. Met een klap
siaat-ie voorover. Maar gelukkig geen
brokken. Mopperend krabbelt-ie over
eind en huppelt verder. Nee, Je kunt
beter. 40 kilometer over de Veluwe
lopen dan 5 kilometer hier over zo'n
smalspoor. Maar aan alles komt een
eind. Er staat een kampong rechts
van de weg. En hoopjes klapperbo
men er omheen.
t Moet voor de heer des huizes
anders wel een vreemd gezicht zijn
geweest, al die mariniers, die als
een blok z'n woning komen binnen
vallen, op stoelen, baleh-baleh's, pp de
vloer, niet meer in staat om „pap"
te zeggen.
Er wordt koffie gezet en men
draagt klappers aan; langzaam ko
men wre weer bij.
Ruim anderhalf uur rusten we uit,
voor we aan de laatste paar kilome
ters beginnen, die ons nog van het
bivak scheiden.
Daar ontmoeten we ook onze com
pagnie „W". Willem, die gelijk met
ons uit Padangah was vertrokken,
maar die een andere weg had geno
men. Maar wii ^moeten verder. Wij
willen bivak zoeken, klamboe span
nen. 141st hebben.
'tls nog een taai eindje dat laat
ste maar eindelijk dan toch belanden
we in een kampong, waar we de
nacht zullen doorbrengen. De 2e en
zwaarste dag zit er op.
De derde dag doen we het rustig:
aan. We vertrekken vroeg en leggen
nauwelijks 10 kilometer af. Om 11
uur ligjg'en we alweer in bivak. En...
hier kunnen trucks komen, wat te
vens wil zegigen: Een vette hap van
middag.
Baboe's worden opgescharreld om
de was te doen. Er zijn Chinezen,
waar je nasi kan schaften en "de eie
ren kosten 15 cent. Kortom we ne
men het ervan deze dag, "Wij komen
du en hebben rust.
Dan, de 4e da<2^ komen we in de
djatibossen. Bergachtig terrein. Maar
waar bos is, is ook schaduw. En dat
scheelt veel. Achttien kilometer tip
pelen we vandaag en we lopen ze
met plezier, ondanks het zware ter.
rein. ondanks het ruwe pad over
die rotsbodem. Eigenlijk, voor we
het zelf weten, hebben we de afstand
afgelegd. Klamboe's worden weer ge
spannen en gretig happen we weer in
de kaakjes, 'tls op deze avond, dat
vlootpredikant Stoppelaar, die de hele
tocht heeft meegelopen, een avond-
sluiting houdt.
Alles komt er bij zitten: Protestan
ten en Katholieken en zij die „ner-
gens-an-'doen". Dominee spreekt over
de plaats van de godsdienst in het
militaire leven en het durven uitko
men voor je geloof. De schemering
is al ingevallen, de bergen rondom
zijn nog maar flauw te onderschei
den. Honderden kikkers in de sa-
wah's hebben hun eentonig nachtlied
ingezet. "Zacht ruist de wind door
't bamboe-doerie. En dan klinkt plot
seling een couplet van ons volklied.
Zwaar bassen de stemmen van jonge
Hollanders door de Indische avond
stilte: „Mijn schild ende betrouwen,
zijt Gij, o God, mijn Heer..."
't Heeft geregend, de afgelopen
nacht. Zware bonken klei onder je
schoenen, gladde bodem, blubbervve-
gen... persen. En dat is nog niet al
les. Er moeten nog even een paar
„heuveltjes' 'genomen worden, zo van
60 graden; een kwartier om 10 me
ter te stijgen, 3 seconden om alles
weer ongedaan te maiken. Tja, het
kost nog een behoorlijk druppeltje
zweet, die laatste 6 kilometer. Maar
we zijn net paarden, die de stal rui
ken. Op de grote weg gekomen zet
ten we er nog "even de spurt in en
post Mantroe weet niet wat ze ziet,
als compagnie „IJsco" daar model
komt aanmarcheren, onder het zin
gen van„Zie ginds komt de stoom
boot".
BEZOEKT HET
LANDELIJKE RUITERS
Aanvang 9.30 en 14 uur.
Entrée prijs f 1
Zitplaatsen f 0,50.
Rijwielstalling op het terrein.
1100 jarig bestaan van
Rijwielhandel,
Reparatie-inrichting, Radiotoestellen
TE KOOP:
mef 2 schuurtjes, erf en
fruitbomen, groot 6 are
29 centiaren.
TE KOOP,
een kinderwagen z.g.a.n.
een herenrijwiel
een damesrijwiel
een wit geëm. fornuis
een gegoten fornuis
MAST NATUURAZIJN.
MAST NATUURAZIJN
MAST NATUURAZIJN
■x-
11
n
HET ADRES VOOR BETER WERK
We zouden dit zo gaarne wensen, helaas ze komen weer terug die nare TEXTIELPUNTEN
Doch we willen weer enkele dagen in vooroorlogse sfeer zaken doen,
We noemen slechts
Grote kussensslopen van prachtige kwaliteit
Zware blauwe handdoeken, linnen theedoeken
Fraaie japonstoffen, manchester, sportflanels
Zwarte sajet, alle soorten breiwol, interlock Dames- en Herenondergoederen
Wollen en gestikte dekens, tafel- en divankleden, cocoslopers en matten
enz, enz. enz.
We zilien nok vol, onze sorteringen op
ieder gebied overtreffen Uw verwachting.
STERK VERLAAGDE PRIJZEN - GROTE KORTINGEN
5 kilometer smalspoor
Verder.
TE ALMKERK op 30 Juli 1949.
Fokmerriën in tuig
Shetland ponneys
Springconcours
rijden wij met onze luxe reiswagen
naar het feest van
Tevens pracht gelegenheid om evacué's
te bezoeken.
SPOEDIGE OPGAVE GEWENST.
Wijk en Aalburg Tel. 21 (d. en n,)
Oudheusdensestraat W 2 - Heusden
uit voorraad leverbaar
Vertegenw.„Phoenix"- en „Adek"-
Rijwielen„Victoria" Electr. Was
machines
Erkend
Naaimachinehandelaar en Reparateur
Te bevragen bij P. H O N IN G S,
Hoge Maasdijk A 96, Wijk.
Aan hetzelfde adres te koop 'n nieuwe
stroomlijn model, voor alle
doeleinden geschikt.
wegens verhuizing
Te bevragen op 28 en 29 Juli a.s.
bij A. Schilders, F 86 L, Meeuwen.
Ofschoon de levering van orginele
merk-rijwielen nog steeds beperkt is,
kunnen wij deze momenteel uit voor
raad leveren.
Een sla-schotel b.v., met die
heerlijke, geurige en zachte'
U bereikt er hetzelfde mee als
met sla-saus, maar U bent na
tuurlek veel voordeliger uit.
is héél wat fijner en héél wat
beter voor Uw gezondheid,
dan gewone tafelazijn, lang
houdbaar en GEGARANDEERD
zuiver. Een proef zal U over
tuigen, dat
opvallend fijn van smaak is.
Vraag Uw winkelier I
U geeft natuurlijk een
„Vulpenhouder"
Grote sortering in alle prijzen
(met garantie)
t/o de Toren
J. A. VAN BERGE HENEGOUWEN
Breestraat 85
UIT VOORRAAD LEVERBAAR:
Radio apparaten vanaf f135,— tot f235,—
T. L. Buizen, Droogscheer apparaten o m „Philishave'
Wasmachines en Wringers