25 Jaar vliegen op Indië Dierendag 1949 LANDBOUW en VEETEELT In de Bommelerwaard vóór 100 jaar. FIRMA L. J. VEERMAN Voor de vroege morgen en de late avond. De roemrijke geschiedenis van een 14.000 km. lange luchtlijn. De luchtverbinding met Indonesië heeft in de loop van dit jaar verschil lende malen in het brandpunt van de belangstelling gestaan, o.a. door de moeilijkheden, die de K.L.M. door politieke oorzaken op deze zo belang rijke luchtlijn heeft ondervonden. Bin nenkort zal deze luchtdienst, een voor naam onderdeel van het K.L.M.-ibe- drijf, opnieuw in het volle licht der openbare belangstelling worden ge plaatst, omdat bet op i October a.s. 25 jaar geleden zal zijn, dat de eer ste poging gedaan werd om Neder land en Indië door de lucht met elkaar te verbinden. Het was in 1919, toen de K.L.Mj nog maar nauwelijks was opgericht, dat het Nederlands-Indische Gouver nement een bedrag van f 10.000 uit loofde voor diegene, die voor het eerst met een vliegtuig van Neder land naar Indië zou vliegende tocht moest voor 1 September 1920 volbracht zijn en .mocht 1^4 dagen duren. Wel een bewijs, dat men niet al te veel begrijp had voor de moei lijkheden, die aan een dergelijke 14.000 km lange tocht over onher bergzame gebieden, verbonden waren in een tijd, dat een vlucht vain Am sterdam 'naar Londen nog een hele onderneming was. Zelfs toen men het b.edrag had verhoogd tot f228.000 en de vliegtijd verlengd tot een maand, kwamen er nog geen liefhebbers, die de tocht wilden ondernemen. In de komende jaren maakten ver- schillende Nederlandse vliegers plan nen om de lange reis naar Indië te ondernemen, maar .al deze plan nen liepen spaak bij gebrek aan een geschikt vliegtuig. In 1924 kwam ér eindelijk leven in de brouwerijde K.L.M-vlieger Van der Hoop kwam met goed voorbereide plannen bij de .president-directeur, de heer Plesman en bood aan om de vlucht te gaan maken. Hij kreeg de beschikking over Fokkers nieuwste machine, de F-7, die pas uit de montagehallen was gekomen. Enige tijd werd dit toestel op de Londenlijningezet om de vljegers ermee vertrouwd te ma ken en op 1 October 1924 vertrok de Fokker, de H-NACC, van Schip hol naar Bataviade grote reis was begonnen. Heel Nederland volgde de vorderingen der koene bemanning. De reis begon voorspoedig en zon der incidenten ging het via de Do- naulanden op de Bal'kan af. Bil Phi- lippopel in Bulgarij kreeg de motor echter kuren, een noodlanding werd onvermijdelijk en toen Van der Hoop beneden een geschikt veldje zag, ginlgl hij .daar landen. Er school' echter een addertje in het gras in de vorm van een diepe voor; de Fokkierkwam hier precies in terecht, hij kapseisde en kwam krakend tot stilstand. Bij inspectie bleek, dat een nieuwe mo tor nodig was en die moest uit Ne derland worden aangevoerd drie we ken gingen hiermee heen, toen was de Fokker eindelijk weer startklaar en kon de reis worden voortgezet. Nog vele avonturen wadhtben de'dap pere vliegers, voordat zij eindelijk op 24 November hun trouwe Fokker op Batavia's vliegveld konden neerzetten. De terugreis verlie(p heel prozaisch, aan boord van een schip, met de Fokker in gedemonteerde 'toestand in het .ruim. De eerste retourvlucht. Het du.urde drie jaar voor er weer een vlucht naar Indië plaats had de Amerikaanse krantenkoning en milljonnair Van Lear Black, die al talrijke vluchten met een gecharterde K.L.M.-Fokker gemaakt had, wilde nu ook wel eens een langere tocht ma ken en ging daarom in op het voor stel om naar Indië te gaan vliegen. Op 14 Juni 1927 vertrok hij met de Fokker F-7a H-NADP, bestuurd door Geyssendorffer en Scholte, naar Ba tavia en op 23 Juli stond de ma chine weer op Schphol. In October van datzelfde jaar was het de K.L.M t- vlieger Koppen, die met een driemo- torige Fokker, genaamd de „Post duif". naar Indië vloogop 1 Octo ber vertrok hij en op 28 October was hij weer terug. Deze vluchten, die voor die dagen recordvluchten waren, openden de ogen van het Nederlandse publiek voor de moge lijkheden van een geregelde lucht-, dienst op Indië en na een serie proefvluchten om de route nader te ieren kennen, werd op 25 September 1930 de dienst op Indië officieel geopend. Indonesië dichter bij Nederland In het begin werd eenmaal per veertien daghn naar Indië gevlogen met driemotorige Fokkers van het type F-7b, een vliegtuig, dat in die dagen wereldberoemd was en overal ter wereld gebruikt werd. In 11 da gen was men'in Indië. Later kwamen de grotere Fokkers van de typen F-i 2 en F-18 op de India-lijn én werd de dienst verdubbeld, zodat een maal per week een vliegtuig vertrok. In 1933 en 1934 werd de lucht lijn naar het Verre Oosten pas goed populair, toen de „Pelikaan" en de „Uiver" langs deze lijn htm wereld beroemde vluchten maakten. Met twee recordvluchten langs de langste luchtlijn ter wereld verwierf de „Vlie gende Hollander" zich in die jaren r§eds een grote wereldfaam. De succes volle vlucht van de „Ui- ver" bracht de K.L.M. ertoe het Ame rikaanse Douglas materieel op de Indië-lijn te gaan gebruiken; de dienst' werd eerst opgevoerd tot tweemaal en later driemaal per week en de reistijd werd teruggebracht tot 5V2 dag. De nieuwste machines, van het type Douglas DC-3, konden 12 passa giers haar Indonesië vervoeren. Stilstand en nieuwe start. Toen kwam de oorlog. De Indië-lijn ondervond al direct moeilijkheden het beginpunt moest van Amsterdam naar Napels worden verplaatst en de dienst moest worden teruggebracht tot een tweemaal wekelijkse. Toen in 1940 Italië aan de oorlog $ing deel nemen. werd de lijn vanuit Lydda in Palestina voortgezet, todat de in val Van de Jappen In Indië het nood zakelijk maakte om de dienst te stop pen. Van de vliegtuigen, die gebruikt wanen voor de evacuatie van belang rijke personen en goederen naar Australië, kwamen e'r maar twee heel huids uit de strijd. Sombere jaren volgden, maar in a 94 5 werden Nederland en Indone sië beiden wéét bevrijd. Dr. Plesman ■k'neëg'in Amerika 14 Skymasters los op Schiphol, dat in de oorlog ge heel verwoest was, werd hard ge werkt en op 10 November .1945 startte de eerste machine weer mee bestemming Batavia. De Vliegende Hollander" was weer gestart en de belangrijke dienst op Indonesië her opend. s 1 Weldra werd viermaal per week naar Indië gevlogenlater, met de komst van Douglas DC-4 en Lock heed Constellation vliegtuigen, werd de dienst geleidelijk opgevoerd tot een dagelijkse dienst. De reistijd, met de Skymaster vier dagen, werd te ruggebracht tot 2V2 dag en de Con stellations van vandaag nemen maar liefst 40 passagiers mee. Ook toen door de politieke gebeurtenissen de K.L.M. genoodzaakt was de r-Oute tij delijk te verleggen via het eiland Mauritius, waardoor het grootste Oceaantraject ter wereld (5534 km) moest worden bevlogen, bleven de „Vliegende Hollanders" in de lucht en hield dé luchtbrug tussen Neder land en Indonesië stand. N Sinds 25 jaar wordt nu naar Indië gevlogen; in die tijd werden ruim 53 millioen kilometer afgelegd, het geen overeenkomt ftiet ruim 1300 maal rondom 3e aarde vliegen. Er werden ruim 104.000 passagiers ver voerd, evenveel als het aantal inwo ners van een stad als Nijmegen verder vervoerden de K.L.M -vogels ruim 1290 ton vracht en ruim 3000 ton post, oftewel 460 millioen brie ven als deze op één dag besteld moesten worden, zouden hiervoor ruim 170.000 brievenbestellers nodig zijn. In totaal zijn tussen Nederland en Indonesië in 25 jaren tijd 3787 viuchten uitgevoerd. In 25 jaar is er tussen Indonesië en Nederland een hechte brug ge slagen, een brug door de lucht, die de stormen der tijd heeft doorstaan en de volkeren van beide landen letterlijk en figuurlijk dichter bij el kaar heeft gebracht. In onze stand op de MERCURIUS 1949 Heusden exposeren wij een pracht collectie SCHRIJF- TEKEN- KANTOOR- ROMANS en KINDERLECTUUR benodigdheden Zie ook onze afdeling RECLAME DRUKWERK vervaardigd op onze drukkerij Boekhandel Drukkerij Heusden Er zijn mensen geweest,, die het om begrijpelijke reden nodig hebben geoordeeld, een der dagen van het jaar naar het dier üe noemen.Die rendag. Dit feit op zichzelf bewijst reeds, dat er op -de andere dagen van het jaar en zelfs op die bijzon dere dag, rond het dier nog alles niet in orde is. Hoe zou hét kunnen in een eeuw, die zelfs een mate loze wreedheid tegenover mensen ge toond heeft. Er zijin immers macht hebbers geweest en zij zijn er nog, die ménsen zagen en zien als mate riaal. Men kan ze gebruiken en als ze versieten zijin dan ontdoet men zich ervan, zo goed als een versleten karpet naar de rommelzolder ver huist en een kaduke fiets in een ver geten hoek oud roest van een don kere smederij terecht komt. Zo be kaaid is vaak ook het dier er afge komen en komt het er nog af. In het gunstigste geval zobgtt „de baas" goed voor het materiaal en heeft biet dier het slechte getroffen, dan steken zijn ribben door het magere karkas en trekt de kou in zijin botten, lijdt hij honger en dorst. Zijn er ddn geen mensen, die bles vertrouwielijk op de hals kloppen én met de hond spelen als een trouwe en eerlijke kameraad. Ja, die zijin er. 'Maar in een straat wionen met hen, zij, jdie katten vergiftigen, hun paarden ran selen en honden van zich aftrappen. De eerbied voor het levende wezen heeft niet overal wortel geschoten en daarom is een dierendag nuttig, ook at blijft het een noodgedwongen scha mele pognig om de mens op dit punt te verbeteren. Toch is het nuttig de Nederlandschè Verenigingtot Bescherming van Dieren (secreta riaat Prinses Mariestraat no. 40 te 's Gravenhageniet alleen te laten rechten voor lotsverbetering van het dier. Aan de behandeling van het dier immers kan mede het bescha vingspeil van èen volk worden afge meten. De mens is gesteld boven het dier. Hij kan die in de nfitubr gelegde maentsverhoudingen misbrui ken om de verwrongenheid van de eigen ziel, af te reageren op het stomme dier. Hij kan ook de eer bied voor alles wat geschapen is en leeft overdragen in de wereld rondom. Hij .kan de hartstocht van het duis- Gelukkig zijn de stoffen weer zóveel in prijs gedaald, en zijn ze overal weer zó te kust en te keur te krijgen, dat we ons af en toe eens „een luxe" kunnen permitteren. Want een luxe is het zeker om een nieuwe och tendjapon aan te schaffen, al thans wanneer we gezond zijn. Zijn we ziek, dan is deze luxe een noodzakelijkheid geworden, en prijzen we ons dan ook ge lukkig, dat we een toilet voor de ziekenkamer, als we weer „lopend patiënt" zijn, gemakke lijk kunnen krijgen. Een enkele maal uitgezonderd, en dan meestal nog alleen als •de stof zeer dik is, zijn de meeste ochtendjaponnen wat de lengte betreft tot óp de grond. De rokken zijn royaal en sluiten tegen elkaar of hebben een grote overslag, al naar ge lang het model van het lijfje. De meeste ochtendtoiletten zijn voorzien van een driekwart-lange of van een geheel lange mouw, zodat het mouwtje van nachthemd of pyama onzichtbaar blijft. De knippatronen zijn tegen vooruitbetaling per postwissel van 0.50 verkrijgbaar bij „Beila Patronen Sservice", Kromme Nieuwe Gracht 66, Utrecht. L'Jj 3418/17 is leverbaar voor 100, 106 en 112 cm. bovenwijdte, terwiji DL 3419/17 te verkrijgen is voor 90, 96 en 102 cm. bovenwijdte. De modellen zijn overgenomen uit „Bella", het Nieuwe Modeblad. tere ik zich laten uitleven in een zwieep ,die een dierenrug striemt. Het hangt er maar van af, wat d|e mens, wat de mensen doen. De cultuur wordt niet gebouwd uit de dode stof alleen. Het leven trilt er in, de. be trekking tot het levende is er 'in verdisconteerd. Daarom moet men eerst wjgten, hoe 'mensen zijn in hun omgang met dieren, pm te kunnen /eggen op welke trap van beschaving zij .staan. Zo komt het dier op 4 October uit de eenzaamheid van zijn vaak ver geten "bestaan naar voren. Met het dier werd het essentiële aan de schepping toegevoegd. Daarom moet het dier worden beschermd. Levend' in de cultuur heeft het dier zijn na tuurlijke afweermiddelen verloren- of hebben zij1 aan betekenis ingeboet. De mens is daaróm verplicht het le vende weerloze schepsel te bescher men en een verzorging te geven, waarop het recht heeft. Het streven te komen van passief medelijden tot actieve bescherming heeft zin. „Indien zelfs zou blijken, dat de krachtigste pogingen ter be strijding van het kwaad der dier en- marteling, niet in staat zullen zijn, dit kwaad geheel terug te dringen, dan zal er toch voldoening zijn, po gingen daartoe te hebben aange wend". DE BETEKENIS VAN RUBBER STALVL0EREN VOOR ONS VEE. Enkele jaren geleden is men in ons land begonnen met toepassing van rubber voor stalvloeren. Vooral in de weide streken, waar men weinig stroo heeft, liggen de beesten op de betonnen of bakstenen stalvloeren waar alleen wat zand ,op gestrooid is. Het liggen op zo'n koude vloer is zeer nadelig voor de koeien en de melkproductie Jijdt er onder. Vooral de voorpoten der dieren zijn zeer gevoelig voor kou en krijgen de koeien vaak gezwollen knieën. Om dit euvel te vermijden vult men de voorstand wel op «net graszoden, leem, enz. Men krijgt hierdoor ech ter een onhygiënische stal, terwijl het de boer veei werk bezorgt. Daar waar men tot rubber stal vloeren is overgegaan,' is men over het resultaat zeer tevreden. Bekende fokkers spraken reeds hun waarde ring uit over deze rubber stalvloeren en tneit men dit soort vloeren o.a. in 'de Wieringermeer zeer veel aan. D<e conclusie waartoe de directie van de bouwafdeling kwam is de volgende ie. Gedurende de stal-periode kwhmen geen koeien met stalbenen of andere kwalen (kwetsuren welke niet vloeren verband houden) voor. 2e. x Voorai'het economische voor deel .dat geen' stroo gebruikt moet worden Jrwam duidelijk tot uitdruk king. 1 3e. Nadelen van rubber stalvloe ren zijn niet bekend. Deze stalvloeren werden vroeger geleverd in tegelvorm, doch 'de laat ste tijd gaan de fabrieken er steeds rn.ee r toe over deze aan één stuk te leveren, waardoor de naden tus sen de tegels komen te vervallen en de vloer aanmerkelijk hygiënischer is. Vóór honderd jaar was het aantal markten en kermissen in de Bomme- Lerwaardg veel groter dan thans. •Langzamerhand werden deze ech ter afgeschaft, al bleven ze op en kele plaafsen bestaan tot op de hui dige dag, als b.v. te 'Ammerzoden, waar dé kermis vroeger .op 24 Jiuli werd gevierd. Brakel had zijn .paardenmarkt op 25 September, terwijl Poederoijeneen vrolijke kermisdrukte demonstreerde op 12 October. Een week later trokken, vooral ook de jongelui uit de Bommelerwaard naar Kerkwijk, om de kermisfuif daar nog eens dunnetjes over te doen. Van alle plaatsen 'in de Bommeler waard en omgeving, had Zaltbommel de drukste markt eri ofschoon deze nog wel bestaat, haalt de bedrijvig heid er thans niet méér bdj van vóór een eeuw! Vooral in November wierden hier veel rundermarkten gehouden. Wie hier niet slaagde kon te Tiel terécht, dat ook om zijn markten bekend was, al had Zaltbommel er veel meer. Voor zover m'an niet „per pedes apostolorii'mreisde, stonden diligen ces en toerkarren de refzigers ten dienste. Culemborg onderhield een vrij ge regelde dienst op Utrecht met .„eene Waagen". In de geriefelijke wachtkamer der- wed. van Haasbergen, kon men ellcë- Dinsdag, Woensdag, Vrijdag en Za terdag een plaatsje bespreken, mits men zorgde ten zeven ure" ('s mor gens) aanwezig te zijn. Zaltbommel had een vrii drukke dienst 00 "Den Bosch. Zelfs kon men van hieruit „des namiddags ten 3 ure" nog naar Brabants hoofdstad. Wie liever een boottochtje maak te (wat vooral bij mooi wieer 's zo mers was te prefereren, mits mén over voldoende tijd en geduld be schikte) kon per zeilaak, schuit, beurtschip of...Nstoomboot zelfs, van Bommel naar Rotterdam o£ naar Dor drecht 'of Gorinchem, welke vaar tuigen voor deze routes resp. 0111 half tien, negen uur en twaalf uur ver trokken. De diensten waren zo ingericht, dat de boten der Ned. Stoomboot Mij. correspondeerden te Gorkummét de boot op Dien Bosch en rnlet de diligence op Den Haag, Amsterdam en Breda. Men ziet, ondanks de geisoleerde beslotenheid van de Bomfmelerwaard, werden er toch al pogingen gedaan het contact mét de „buitengebieden" te intensiveren. DUSSEN. Over de maand Augustus. Geboren: Aartje Elisabeth Maria, d. van T. de Graaf, en Gl Dieelen Cornelis, z. van M. de Bodt en Chr. van Hees; Maria Johanna Elisabeth, d. van L. A. van den Oven en H. M. de BicAnna Maria Jacoba, d'. van H. H. de Rooij en M A. Brocks Gerardus Jacobus Wilhelmus, z. van C. Hofmans en J. W. S grootAn- tonius Walterus Maria, z. van L. G. de Wit en E. A. Wietlerïngs Petronella Maria Lucia, d. van C. J. de Wit en J. A. DiddenJohanna Elisabeth Maria, d. van G. J. van Velthoven en P. C. M. C. van Don gen Johan Anton, Anton Johan en Hendrik Anton, z. van P. Donker sloot en J. van der SchansAnna Margaretha Theresia, d. van A. Lj van Moergestel en A. Nieuwesteeg- GetrouwdRocus H. van Seeter, 28 j. en Johanna C. Leeggaingers,, 25 Overleden: W. Donkersloot, 72 j„ wedn. van G. RomboutC. Vriens, 69 j„ echtgenote van P. J. Vriens C. Ribbers, 22 j. Levenloos aangegeven 1. DE WERKEN c a. GeborenAnna, d. v. C.van Noor loos en B. P. de Pender; Elizabeth Cornelia Gerardina, d. van JVL v. d. Stelt en Chr. Paans. Ondertrouwd Markus Verkerk, 30 j. en Johanna Pieternella Adriaanfje van Vu uren, 24 j. DL 3418/17. De sluiting van dit model bestaat uit een groot aantal knopen. De wijde mouwen zijn gegarneerd met de stof van één onzer pyama's. In de klokkende rok zijn twee zakken verwerkt. Benodigd voor 106 cm. bovenwijdte 5 m stof van 90 cm. breedte. DL 3419/17. Deze ochtendjapon van een vrolijke, gebloemde stof heeft driekwart lange mouwen. De rok is geheel gerimpeld aan het gladde lijfje bevestigd. Een leuk, plat kraagje langs de halsuitsnijding maakt het model erg vlot. De sluiting bestaat uit knopen. Benodigd voor 9fj cm. bovenwijdte 5.'50 m. stof van 90 cm. breedte. Reizigersvervoer.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4