Binnenland VERGADERING UIT EN THUIS 15 jaar geleden van de Raad der Gemeente VEEN, gehouden op Donderdag 8 December, des voormiddags half elf. (Voorzitter: Edelachtb. Heer C. B. J. Landweer. SecretarisWelEd. Heer H. W. Morelissen. Afwezig de heer Joh. Duijster. De Voorzitter opent de vergadering met het formuliergebed. De Secretaris leest de notulen der vorige vergadering, die worden vast gesteld. Ingekomen stukken Berichten van de benoemde leden van de commissie ingevolge de woon- ruimtewet, dat zij hun benoeming aan nemen. Verzoek van de Provinciale raad voor onvolwaardige arbeidskrachten om subsidie. Op voorstel van B. en W. wordt besloten een subsidie van f 10.te verlenen. Verzoek van het bestuur van het consul tatiebureau te Almkerk, om een subsidie van 4 dent per inwoner te mogen ontvangen. B. en W. stéllen voor aan dit verzoek te voldoen, wat de gemeente een bedrag van pl'm. f 50.per jaar kost. Met algemene stemmen besluit de raad overeenkomstig dit voorstel1. Bericht vati Ged. Staten vanNioord- brabant, inhoudende de mededeling, dat Ged. Staten vèn "Gelderland voor steilen, tussen beide provincie's grens- wijzigingeii aan te brengen. Het is op hét ogenblik zo, dat gedeelten die fei telijk tot de provincie Gelderland! De- horen in Noordbrabant liggen en om gekeerd. Voorgesteld wordt als grens bet midden van de rivier de Maas te nemen. De gemeente Veen verliést een oppervlakte van pllm. 6 H.A. die aan de andere zijde der rivier zijn ge legen. B. en W. zouden Ged. St. wil len berichten, dat tegen dit voorsM geen bezwaar bestaat. De heer Dekker Vraagt of er voor 'de gemieente ookfinanciële gevolgen aan zijn verbonden, waarop de Voor zitter ontkennend antwoordt, de grond behoort aan de domeinen. Met alge mene stemmen wordt hierop (overeen komstig bet voorstel van B. e;n W. besloten. 1 Voorlopige vaststelling gemeenteire- klening 1948. De heet v. d. Poll brengt namens de commissie van onderzoek rap- gort uit en zegt dat alles in orde is evonden en de commissie geen op- of aanmerkingen heeft. Alleen heeft 'de commissie een paar postjes gezien van schoolgeld, die haar niet 'duidelijk waren. Die heer Vos voegt hieraén toe, dat de aanslagen niet juist zijin, er zijn er bij die 3 maal' zoveel verdienen en zo goed als niets betalen, tegenover anderen die wel behoorlijk moeten betalten en veel minder verdienen. De heer Dekker vraagt of daaraan niets te' doen is. De Voorzitter antwoordt ontken nend. De aanslagen zijin gebaseerd op de opgaaf, die hiervoor door de In specteur der belastingen, wordt ver strekt. De heer v. d. Pol zegt, dat 'hij voor de kerkelijkelljlke aanslagen een op gaaf heeft gezien van voorlopige aanslagen der inkomstenbelasting van genoemde Inspectie. Hij Jcan hier over geen bijzonderheden geven, doch hïji is van oordeel dat deze wel enige correctie behoeven. De gemeenterekiening wordt hierop vastgesteld met een ontvangst voor de gewone dienst groot f 190.355.25 en een uitgaaf groot f191.812.92, na delig slot alzo f1457.67. De kapitaal- dienst met een ontvangst: van f146.991.81, uitgaaf f 196.081.35, na delig slliot f49089.54. Vaststelling gem.-begrbt:in|gt 1950. De Voorzitter deelt mede, dat de begroting het mooie bedrag van f10231.64 als onvoorziene uitgaven te zjen geeft. Wordt evenwel tot ver betering der wegen overgegaan, dan zal' in deze post wel een belangrijke verandering komen. De heer v. d. Pol brengt namens de commissie van onderzoek ook over deze begroting rapport uit en zegt, dat ook dezie in orde is bevonden. Alleen meent de commissie, dat een bedrag van 'f 20.000 als assurantie voor de toren veel te laag is, dit, meent zij, mag wel een halve ton 'worden, de premie behoeft geen be zwaar te vormen. De Voorzitter zegt, dat B. en W. hierover otok reeds hebben gesproken, deze assurantie zal worden verhoogd. De begroting wordt hierop in ont vangst en uitgaaf voor de gewone dienst met 't bedrag van f 104.374.10 en de kapitaaldienst met f 195.378.92 vastgesteld. De gemeentebegroting voor 1949 wordt: gewijzigd overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Het bedrag per leerling voor open baar lager onderwijs wordt voor het jaar 1950 vastgesteld op f 19.68. Ver der wordt besloten tot het aangaan ener kasgeldlening voor het jaar 1950 tot een bedrag van f130.000. De loswal wordt evenals dit jaar voor 1950 weder verhuurd aan de huidige pachter voor het bedrag van f75. Rondvraag. De heer Timmermans wijst er op dat het op- en afrijden van de stoep bij bakker en E. d. Dekker, groot ge vaar oplevert, vooral in het donker. De toestand daar eist dringende verbe tering. De Voorzitter acht het niet doen lijk daar een behoorlijke oprit te ma ken. Dit zou te veel kosten. Misschien dat éénrichtingverkeer verbetering kan brengen. De heer Timmermans meent dat er toch iets aan dient te gebeuren. De heer Dekker is het daarmede eens, zelf bij éénrichtingverkeer blijft de toestand gevaar opleveren. De Voorzitter wil de heer de Rui ter wel opdracht geven om een kos tenberekening te maken. De heer v. d. Pol geeft een oplos sing aan de hand, die misschien niet zoveel zal behoeven te kosten. Dezelf de spreker zegt dat er klach ten zijn over de keuringen der huis- si ach ting. Het duurt veel te lang eer de keurmeester komt om te keu ren. De Voorzitter wil deze kwestie met de Burgemeester der gemeente Ee- ten bespreken, om dan gezamelijk bij de Burgemeester van Heusden stap pen te doen, om hierin verbetering te krijgen. De heer Dekker zou voor deze keu ringen niet uitsluitend één dag be paald willen zien. Dezelfde spr. vraagt of, als tot verdere bestrating wordt overgegaan, daarbij ook de Kruisstraat betrokken zal worden. De Voorzitter kan in deze niets beloven, alleen dat er een plan zal worden opgemaakt en bekeken in hoeverre dit mogelijk zal blijken. De heer Dekker vraagt of ook be kend is, wanneer de bestrating tot stand komt. De Voorzitter hoopt dat dit in 1950 zal mogelijk zijn. De heer Dekker meent, dat de toe stand niet tot zolang bestendigd kan blijven. De Voorzitter zegt dat reeds grint voor verbetering is besteld. De heer Timmermans merkt op, dat men op de wegen boven Heusden op zijn kousen kan lopen, terwijl de wegen hier allerellendigst zijn. De Voorzitter hoopt dat deze ook hier in orde zullen komen. De vergadering wordt hierop ge sloten. vloog de K.L.M. voor het eerst naar Curasao. Hoewel de weersomstandigheden, het starten toelieten, was bet wat de vliegers wel eens noemen „pokken- weer" toen de bemanning van de Fokker F-18 „Snip" in de nacht van 14 op 15 December 1934 in de stuur hut plaats nam1 om de eerste .Neder landse transatlantische vlucht. Amster dam-Curasao te beginnen. Het weer zag er niet erg bemoedigend uit vioor gezagvoerder J. J. Hondong, tweede vlieger J. J. van Balkom, navigator- marconist S Van der Molen en boord werktuigkundige L. D. Stolk. Ook ds weerberichten uit Zuid-Europa maak ten de tocht niet erg aantrekkelijk. Ofschoon er niets anders meeging dan 107 fcg Kerstpost, zat de kist propvol' met benzine en olie, die in extra tanks in de cabine was gebor gen. Het begon al met de start op Schiphol. Het was voor Hondong niet gemakkelijk de „Sinip" in de koers te houden, toen hij' over het' door weekte vliegveld rolde. I11 de lucht was het al niet veel beter. Op 300 meter dichte bewolking en zware re- mous. Op 700 meter was het alsof de negen met emmers tegen het vlieg tuig werd gesmeten. Op 2000 mieter steeds zware regen en remous. Op 3090 meter nog meer bewolking en hevige sneeuwval'. Steeds meer klom de „Snip" 0111 het slechte weer te ontwijken, maar op 4500 meter kreeg men met ijsafzetting te kampen. Met geweldige knallen sprongen de stuk ken ijs in het rond en zo 'bleef hét tot aan Marseille toe. Beurtelings stij gen en dalen 0111 aan het ruwe weer te ontkomen. Van Marseille ging het op Casa blanca af, maar alle Nloord-AfrikiaJnse vliegvelden waren door zware regen val1 onbruikbaar. Dan maar weer te rug naar Alicante in Spanje en het weer afwachten. Onderweg veel last van valwinden. Vooral wanneer van wege het slechte zicht laag moest worden gevlogen, bestand er kans op het water gedrukt te worden. Van Alicante naar Casablanca. Nog steeds valwinden. Later klaarde het weer op en de landing in Casablanca ver- liejp vlot. De volgende landingsplaats was Porto Praia op de Kaapverdische eilanden. Het weer was heiig, hetgeen veroorzaakt werd door de zandstor men uit de woestijnen. Op 17 De cember arriveerde de „Snip" in Por to Praia. De Fokker werd grondig nagezien voor de grote en beslissende sprong over de Oceaan. De Nederlandse dluikboot K-18 en de „Stuyviesaril" van de K.N.S.M. had den reeds positie gekozen op die At lantische Oceaan om de bemanning van de „Snip" regelmatig op de hoog te te houden van de ontwikkeling van het weer. Op 19 December te 19.15 uur startte de „Snip" zeer vlot van Porto Praia. Een half uur later echter raak te de radio defect. Gelukkig was het euvel spoedig hersteld en tot midu dernacht verliep de vlucht zonder eni ge bijzonderheden. Om 00.42 uur. passeerde de „Snip" de K-18. Om 1.20 uur raakte de radio weer defect. Stolk was bezig van der Molen te helpen met de oorzaak -van de storing op te speuren. Van Balkom nam ster- Het is een lust voor het oog om in deze dagen de étalages van de kledingmaga zijnen te bekijken. Opvallend veel smaak volle herfst- en wintertoiletten zullen we er in zien uitgestald, van de meest uit eenlopende snit en kleur. Er is voor elk figuur en elke leeftijd wel wat bij. Dat dit mogelijk is, zal u misschien duidelijk worden als wij u vertellen, dat we in een Frans tijdschrift lazen; „alles kan dit seizoen worden gedragen, mits de draag ster rekening houdt met haar leeftijd, want niets is minder flatteus dan een toilet, dat te jong of te oud maakt. „Er zit veel waarheid in deze zin, als we dat „alles" niet te letterlijk opvatten. De beide afgebeelde modellen zijn er twee uit een grote en mooie collectie, die uiterst geschikt zijn voor de Neder landse vrouw. K 3536/21. Deze mantel munt uit dooi haar eenvoud en draagbaarheid voor de moderne vrouw. Er wordt een losse pe lerine over gedragen, die eventueel kan worden weggelaten. Benodigd voor 100 cm. bovenwijdte 3.50 m. stol van 140 cm. breedte. K 3537/21. Deze aardige japon is op verschillende plaatsen ingerim- peld. De ruimte van de hals wordt door twee strikjes bij elkaar ge houden. Benodigd voor 98 cm. bovenwijdte 2.50 m. stof van 140 am, breedte. De klaargeknipte patronen van deze modellen zijn 0.95 verkrijg baar bij Delia Patronen Service", Kromme Nieuwe Gracht 66 t» Utrecht. K 3536/21 is verkrijgbaar in de bovenwijdten van 92, 100 er 108 cm., terwijl K 3537/21 verkrijgbaar is in de bovenwijdten van 90 98 en 106 cm. De modellen zijn overgenomen uit Bella, het Nieuwe Modeblad. bestek ,op. Hondong zat alleen in de stuurstoel. Plotseling zag hij van alle motoren de benzinëdruk weglopen. Terstond daafna liepen die motoren terug. Hondong schakelde over van de cabinetanks op de vleugeltanks en na kalm planeren tot 500 mieter kwam de benzinedruk weer op en pakten de motoren. Het weer werd slechter. Sterbestek was moeilijk tie krijgen en mien moesl drift meten door idle gaten in het wolkendek. Die radio was nu gedeel telijk hersteld, doch slecht bruikbaar. Plogere cumulus met regen en licht onweer. De „Snip" bleef constant op 700 meter vliegen. Koers vliegen was zeer moeilijk, daar gezorgd moest worden, dat ieder gat in de wolken bruikbaar was voor driftmeting. Re mous tikken "trachtten dit te belet ten. Blindvliegen, zware regenbuien, passaatwolken. i Zo vliegt de moedige bemianning van de „Snip' 'met een snelheid van 215 kin op Zuid-Amerika aan. Op 20 December te 10.18 wordt land aangelopen. Die sprong is prachtig ge lukt. Nu gaat het via Cayenne, de Duivelseilanden en Al'bina naar Para maribo en vandaar naar Cardc&s en tot slot bereikte men op 22 Decem ber 1934 te 19.20 uur Garagao, hel einde van de eerste transatlantische K.L.M.-vlucht. De „Snip' 'is niet meer naar Ne derland teruggekeerd. 19 Januari 1935 werd de lijn Curasao-Aruba ge opend. 125 km lang. Het prille be gin van het West-Indisch Bedrijf van de K.L.M., dat in 15 jaar zou uit groeien tot een hele luchtvaartonder neming met een luchtnet van meer dan 14.000 km lengte, waarin niet minder dan 19 plaatsen in Centraal Amerika en op de Caraibische eilan den zijn opgenomen. Een gebied ter grootte van Europa. Vian Miami tot Paramaribo en van "St. Maarten tot San José in Co sta Rica. Twaalf van de vijftien jaren heeft de ouwe trouwe „Snip" haar diensten tussen de moderne DC-3's en DC-4's1. verricht tot einde 1946. Thans zijnde stuurhut, een motor en een propeller van deze Fokker, welke het begin maakte van het bloeiend bedrijf van de K.L.M. in West-Indië, voor het na geslacht bewaard in het Curacaose museum. DE WERKLOOSHEID IN NOVEM BER. In de afgelopen maand steeg het als werkloos geregistreerde aantal mannen van 49,246 tot 62,704, te we ten 42,686 geheel werklozen (vorige maand 35,866), 19,415 arbeiders bij een DU W-object (12,902) en 603 wachtgelders (478). De vraag naar mannelijk personeel daalde van 21,688 tot 18,980. Deze ongunstige ontwikkeling in werkge legenheid is voornamelijk een gevolg van het intredende winterseizoen. In de aardewerk- en steenindustrie steeg het aanbod van arbeidskrachten van 853 tot 1156; in de bouwbedrij ven van 5,657 tot 9,115; in de veen derijen van 1,290 tot 2,319; in de. landbouw 3,532 tot 7,596 en in de groep losse ongeschoolde arbeiders van 7,702 tot 10,395. Gaat men het verloop der werk loosheid in de provincie Noord-Bra bant na, dan blijkt het aantal werk lozen met 209 gestegen te zijn. Gemiddeld zijn er thans in Neder land 13 werklozen per 1000 manne lijke inwoners. In Noordbrabant bedraagt dit 15 per duizend en in Zeeland slechts 4. Het aantal werkloze vrouwen daal de van 5.759 tot 5.176. De vraag ■naar vrouwelijk personeel nam af van 17.420 tot 16.724. DE INKRIMPING BIJ DE POLITIE. Naar wij van bevoegde zijde ver nemen zal de afvloeiing van ongeveer 500 leden van het corps rijkspolitie, welke door de regering op korte termijn noodzakelijk wordt geacht en waarmede op de begroting 1950 re kening is gehouden, zodanige wijze geschieden, dat de ontslagen met in achtneming zoveel mogelijk van de belangen van het betrokken perso neel enerzijds en die van de dienst anderzijds geleidelijk in 1950 zullen worden verleend. NOG STEEDS LECTUUR NODIG VOOR INDONESIë. In de laatste weken, is er helaas een lichte daling te merken in het aaptal boeken en tijdschriften, dat de NIWIN ontvangt voor de Neder landse militairen in Indonesië. In verband hiermede, vestigt het Lec- tuurdepot NIWIN-Rode Kruis er de aandacht op, dat thans meer dan ooit boeken en tijdschriften nood zakelijk zijn. Zendingen boeken tot een gewicht van 1 kg, kunnen port vrij worden opgestuurd aan BARK- Den Haag. Zendingen tijdschriften tot een ge wicht van 1 kg, kunnen portvrij wor den opgezonden aan de Lectuurdienst Rode Kruis. Bovendien kunnen zowel boeken als tijdschriften worden ge deponeerd in de bekende gele lec- tuurhuisjes, die wekelijks worden ge ledigd. ONRUST IN SOERABAJA. De onrust in Soerabaja blijft voort- du ren. Een bende heeft de leder- fabriek „Wonotjolo", 2 km buiten de stad, overvallen. 'De bende, die met revolvers bewapend was, dreef het personeel bijeen, maakte zicho.m. meester van een geldkist en verdween met twee eveneens gestolen auto's. Zes politieleden en een leider van een wijk werden ontvoerd. Voorts werd een groot aantal in braken en gewapende overvallen ge pleegd duizenden guldens werden hierbij buitgemaakt. Bij een politie- razzia werden door met stenguns be wapende agenten twee vluchtenden neergeschoten. Men zou langzamerhand kunnen! spreken van een noodtoestand, al dus „De Vrije Pers" te Soerabaja. En voorts: „Om onbegrijpelijke re denen werd tot nu toe niet overge gaan tot enige buitengewone maat regelen. MISLUKTE ROOFOVERVAL. Een 26-jarige jongeman, L. J. W. Sch., inwoner van Hoograven bij Utrecht zat in geldnood en heeft zich derhalve door het ingooien van een ruit van een winkel in de Visstraat te Utrecht, waarin wapens worden verkocht, meester gemaakt van een revolver. Verder kocht hij een zwarte baard en plakte deze tegen zijn kin. Daarna trachtte hij een roofoverval te plegen op een postagentschap, dat gevestigd is in de boekwinkel van de firma de Wed. Bakker te Hoog raven. Hij haalde voor het loket plotseling een revolver te voorschijn en riep „handen omhoog" tot een juffrouw, die hem bediende. Zes van de 7 personen die bin nen waren staken de handen omhoog, doch de zevende greep de overvaller beet en ér ontstond een worsteling. De overvaller zag evenwel kans te ontvluchten. Een achtervolging werd ingezet en al spoedig slaagde men er in de overvaller te grijpen. De re volver had hij onderweg weggewor pen doch kon in beslag genomen worden. Een driedeks sleep boot die in Amerika gebruikt wordt voor autovervoer.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1949 | | pagina 4