Binnenland
VERGADERING
UIT EN THUIS
15 jaar geleden
van de Raad der Gemeente VEEN, gehouden op
Donderdag 8 December, des voormiddags half elf.
(Voorzitter: Edelachtb. Heer C. B.
J. Landweer.
SecretarisWelEd. Heer H. W.
Morelissen.
Afwezig de heer Joh. Duijster.
De Voorzitter opent de vergadering
met het formuliergebed.
De Secretaris leest de notulen der
vorige vergadering, die worden vast
gesteld.
Ingekomen stukken
Berichten van de benoemde leden
van de commissie ingevolge de woon-
ruimtewet, dat zij hun benoeming aan
nemen.
Verzoek van de Provinciale raad
voor onvolwaardige arbeidskrachten
om subsidie.
Op voorstel van B. en W. wordt
besloten een subsidie van f 10.te
verlenen.
Verzoek van het bestuur van het
consul tatiebureau te Almkerk, om een
subsidie van 4 dent per inwoner te
mogen ontvangen.
B. en W. stéllen voor aan dit
verzoek te voldoen, wat de gemeente
een bedrag van pl'm. f 50.per jaar
kost. Met algemene stemmen besluit
de raad overeenkomstig dit voorstel1.
Bericht vati Ged. Staten vanNioord-
brabant, inhoudende de mededeling,
dat Ged. Staten vèn "Gelderland voor
steilen, tussen beide provincie's grens-
wijzigingeii aan te brengen. Het is op
hét ogenblik zo, dat gedeelten die fei
telijk tot de provincie Gelderland! De-
horen in Noordbrabant liggen en om
gekeerd. Voorgesteld wordt als grens
bet midden van de rivier de Maas
te nemen. De gemeente Veen verliést
een oppervlakte van pllm. 6 H.A. die
aan de andere zijde der rivier zijn ge
legen. B. en W. zouden Ged. St. wil
len berichten, dat tegen dit voorsM
geen bezwaar bestaat.
De heer Dekker Vraagt of er voor
'de gemieente ookfinanciële gevolgen
aan zijn verbonden, waarop de Voor
zitter ontkennend antwoordt, de grond
behoort aan de domeinen. Met alge
mene stemmen wordt hierop (overeen
komstig bet voorstel van B. e;n W.
besloten. 1
Voorlopige vaststelling gemeenteire-
klening 1948.
De heet v. d. Poll brengt namens
de commissie van onderzoek rap-
gort uit en zegt dat alles in orde is
evonden en de commissie geen op-
of aanmerkingen heeft. Alleen heeft
'de commissie een paar postjes gezien
van schoolgeld, die haar niet 'duidelijk
waren.
Die heer Vos voegt hieraén toe, dat
de aanslagen niet juist zijin, er zijn
er bij die 3 maal' zoveel verdienen en
zo goed als niets betalen, tegenover
anderen die wel behoorlijk moeten
betalten en veel minder verdienen.
De heer Dekker vraagt of daaraan
niets te' doen is.
De Voorzitter antwoordt ontken
nend. De aanslagen zijin gebaseerd op
de opgaaf, die hiervoor door de In
specteur der belastingen, wordt ver
strekt.
De heer v. d. Pol zegt, dat 'hij voor
de kerkelijkelljlke aanslagen een op
gaaf heeft gezien van voorlopige
aanslagen der inkomstenbelasting van
genoemde Inspectie. Hij Jcan hier
over geen bijzonderheden geven, doch
hïji is van oordeel dat deze wel enige
correctie behoeven.
De gemeenterekiening wordt hierop
vastgesteld met een ontvangst voor
de gewone dienst groot f 190.355.25
en een uitgaaf groot f191.812.92, na
delig slot alzo f1457.67. De kapitaal-
dienst met een ontvangst: van
f146.991.81, uitgaaf f 196.081.35, na
delig slliot f49089.54.
Vaststelling gem.-begrbt:in|gt 1950.
De Voorzitter deelt mede, dat de
begroting het mooie bedrag van
f10231.64 als onvoorziene uitgaven
te zjen geeft. Wordt evenwel tot ver
betering der wegen overgegaan, dan
zal' in deze post wel een belangrijke
verandering komen.
De heer v. d. Pol brengt namens
de commissie van onderzoek ook over
deze begroting rapport uit en zegt,
dat ook dezie in orde is bevonden.
Alleen meent de commissie, dat een
bedrag van 'f 20.000 als assurantie
voor de toren veel te laag is, dit,
meent zij, mag wel een halve ton
'worden, de premie behoeft geen be
zwaar te vormen.
De Voorzitter zegt, dat B. en W.
hierover otok reeds hebben gesproken,
deze assurantie zal worden verhoogd.
De begroting wordt hierop in ont
vangst en uitgaaf voor de gewone
dienst met 't bedrag van f 104.374.10
en de kapitaaldienst met f 195.378.92
vastgesteld.
De gemeentebegroting voor 1949
wordt: gewijzigd overeenkomstig de
voorstellen van B. en W.
Het bedrag per leerling voor open
baar lager onderwijs wordt voor het
jaar 1950 vastgesteld op f 19.68. Ver
der wordt besloten tot het aangaan
ener kasgeldlening voor het jaar 1950
tot een bedrag van f130.000. De
loswal wordt evenals dit jaar voor
1950 weder verhuurd aan de huidige
pachter voor het bedrag van f75.
Rondvraag.
De heer Timmermans wijst er op
dat het op- en afrijden van de stoep
bij bakker en E. d. Dekker, groot ge
vaar oplevert, vooral in het donker. De
toestand daar eist dringende verbe
tering.
De Voorzitter acht het niet doen
lijk daar een behoorlijke oprit te ma
ken. Dit zou te veel kosten. Misschien
dat éénrichtingverkeer verbetering
kan brengen.
De heer Timmermans meent dat er
toch iets aan dient te gebeuren.
De heer Dekker is het daarmede
eens, zelf bij éénrichtingverkeer blijft
de toestand gevaar opleveren.
De Voorzitter wil de heer de Rui
ter wel opdracht geven om een kos
tenberekening te maken.
De heer v. d. Pol geeft een oplos
sing aan de hand, die misschien niet
zoveel zal behoeven te kosten.
Dezelf de spreker zegt dat er klach
ten zijn over de keuringen der huis-
si ach ting. Het duurt veel te lang
eer de keurmeester komt om te keu
ren.
De Voorzitter wil deze kwestie met
de Burgemeester der gemeente Ee-
ten bespreken, om dan gezamelijk bij
de Burgemeester van Heusden stap
pen te doen, om hierin verbetering
te krijgen.
De heer Dekker zou voor deze keu
ringen niet uitsluitend één dag be
paald willen zien.
Dezelfde spr. vraagt of, als tot
verdere bestrating wordt overgegaan,
daarbij ook de Kruisstraat betrokken
zal worden.
De Voorzitter kan in deze niets
beloven, alleen dat er een plan zal
worden opgemaakt en bekeken in
hoeverre dit mogelijk zal blijken.
De heer Dekker vraagt of ook be
kend is, wanneer de bestrating tot
stand komt.
De Voorzitter hoopt dat dit in 1950
zal mogelijk zijn.
De heer Dekker meent, dat de toe
stand niet tot zolang bestendigd kan
blijven.
De Voorzitter zegt dat reeds grint
voor verbetering is besteld.
De heer Timmermans merkt op,
dat men op de wegen boven Heusden
op zijn kousen kan lopen, terwijl de
wegen hier allerellendigst zijn.
De Voorzitter hoopt dat deze ook
hier in orde zullen komen.
De vergadering wordt hierop ge
sloten.
vloog de K.L.M. voor het
eerst naar Curasao.
Hoewel de weersomstandigheden,
het starten toelieten, was bet wat
de vliegers wel eens noemen „pokken-
weer" toen de bemanning van de
Fokker F-18 „Snip" in de nacht van
14 op 15 December 1934 in de stuur
hut plaats nam1 om de eerste .Neder
landse transatlantische vlucht. Amster
dam-Curasao te beginnen. Het weer
zag er niet erg bemoedigend uit vioor
gezagvoerder J. J. Hondong, tweede
vlieger J. J. van Balkom, navigator-
marconist S Van der Molen en boord
werktuigkundige L. D. Stolk. Ook ds
weerberichten uit Zuid-Europa maak
ten de tocht niet erg aantrekkelijk.
Ofschoon er niets anders meeging
dan 107 fcg Kerstpost, zat de kist
propvol' met benzine en olie, die in
extra tanks in de cabine was gebor
gen.
Het begon al met de start op
Schiphol. Het was voor Hondong niet
gemakkelijk de „Sinip" in de koers
te houden, toen hij' over het' door
weekte vliegveld rolde. I11 de lucht
was het al niet veel beter. Op 300
meter dichte bewolking en zware re-
mous. Op 700 meter was het alsof
de negen met emmers tegen het vlieg
tuig werd gesmeten. Op 2000 mieter
steeds zware regen en remous. Op
3090 meter nog meer bewolking en
hevige sneeuwval'. Steeds meer klom
de „Snip" 0111 het slechte weer te
ontwijken, maar op 4500 meter kreeg
men met ijsafzetting te kampen. Met
geweldige knallen sprongen de stuk
ken ijs in het rond en zo 'bleef hét
tot aan Marseille toe. Beurtelings stij
gen en dalen 0111 aan het ruwe weer
te ontkomen.
Van Marseille ging het op Casa
blanca af, maar alle Nloord-AfrikiaJnse
vliegvelden waren door zware regen
val1 onbruikbaar. Dan maar weer te
rug naar Alicante in Spanje en het
weer afwachten. Onderweg veel last
van valwinden. Vooral wanneer van
wege het slechte zicht laag moest
worden gevlogen, bestand er kans op
het water gedrukt te worden. Van
Alicante naar Casablanca. Nog steeds
valwinden. Later klaarde het weer
op en de landing in Casablanca ver-
liejp vlot. De volgende landingsplaats
was Porto Praia op de Kaapverdische
eilanden. Het weer was heiig, hetgeen
veroorzaakt werd door de zandstor
men uit de woestijnen. Op 17 De
cember arriveerde de „Snip" in Por
to Praia. De Fokker werd grondig
nagezien voor de grote en beslissende
sprong over de Oceaan.
De Nederlandse dluikboot K-18 en
de „Stuyviesaril" van de K.N.S.M. had
den reeds positie gekozen op die At
lantische Oceaan om de bemanning
van de „Snip" regelmatig op de hoog
te te houden van de ontwikkeling
van het weer.
Op 19 December te 19.15 uur
startte de „Snip" zeer vlot van Porto
Praia. Een half uur later echter raak
te de radio defect. Gelukkig was het
euvel spoedig hersteld en tot midu
dernacht verliep de vlucht zonder eni
ge bijzonderheden. Om 00.42 uur.
passeerde de „Snip" de K-18. Om
1.20 uur raakte de radio weer defect.
Stolk was bezig van der Molen te
helpen met de oorzaak -van de storing
op te speuren. Van Balkom nam ster-
Het is een lust voor het oog om in deze
dagen de étalages van de kledingmaga
zijnen te bekijken. Opvallend veel smaak
volle herfst- en wintertoiletten zullen we
er in zien uitgestald, van de meest uit
eenlopende snit en kleur. Er is voor elk
figuur en elke leeftijd wel wat bij. Dat
dit mogelijk is, zal u misschien duidelijk
worden als wij u vertellen, dat we in een
Frans tijdschrift lazen; „alles kan dit
seizoen worden gedragen, mits de draag
ster rekening houdt met haar leeftijd,
want niets is minder flatteus dan een
toilet, dat te jong of te oud maakt. „Er
zit veel waarheid in deze zin, als we dat
„alles" niet te letterlijk opvatten.
De beide afgebeelde modellen zijn er
twee uit een grote en mooie collectie,
die uiterst geschikt zijn voor de Neder
landse vrouw.
K 3536/21. Deze mantel munt uit dooi
haar eenvoud en draagbaarheid voor de
moderne vrouw. Er wordt een losse pe
lerine over gedragen, die eventueel kan
worden weggelaten. Benodigd voor 100 cm. bovenwijdte 3.50 m. stol
van 140 cm. breedte.
K 3537/21. Deze aardige japon is op verschillende plaatsen ingerim-
peld. De ruimte van de hals wordt door twee strikjes bij elkaar ge
houden. Benodigd voor 98 cm. bovenwijdte 2.50 m. stof van 140 am,
breedte.
De klaargeknipte patronen van deze modellen zijn 0.95 verkrijg
baar bij Delia Patronen Service", Kromme Nieuwe Gracht 66 t»
Utrecht. K 3536/21 is verkrijgbaar in de bovenwijdten van 92, 100 er
108 cm., terwijl K 3537/21 verkrijgbaar is in de bovenwijdten van 90
98 en 106 cm. De modellen zijn overgenomen uit Bella, het Nieuwe
Modeblad.
bestek ,op. Hondong zat alleen in de
stuurstoel. Plotseling zag hij van alle
motoren de benzinëdruk weglopen.
Terstond daafna liepen die motoren
terug. Hondong schakelde over van
de cabinetanks op de vleugeltanks en
na kalm planeren tot 500 mieter
kwam de benzinedruk weer op en
pakten de motoren.
Het weer werd slechter. Sterbestek
was moeilijk tie krijgen en mien moesl
drift meten door idle gaten in het
wolkendek. Die radio was nu gedeel
telijk hersteld, doch slecht bruikbaar.
Plogere cumulus met regen en licht
onweer. De „Snip" bleef constant
op 700 meter vliegen. Koers vliegen
was zeer moeilijk, daar gezorgd moest
worden, dat ieder gat in de wolken
bruikbaar was voor driftmeting. Re
mous tikken "trachtten dit te belet
ten. Blindvliegen, zware regenbuien,
passaatwolken. i
Zo vliegt de moedige bemianning
van de „Snip' 'met een snelheid van
215 kin op Zuid-Amerika aan. Op
20 December te 10.18 wordt land
aangelopen. Die sprong is prachtig ge
lukt. Nu gaat het via Cayenne, de
Duivelseilanden en Al'bina naar Para
maribo en vandaar naar Cardc&s en
tot slot bereikte men op 22 Decem
ber 1934 te 19.20 uur Garagao, hel
einde van de eerste transatlantische
K.L.M.-vlucht.
De „Snip' 'is niet meer naar Ne
derland teruggekeerd. 19 Januari
1935 werd de lijn Curasao-Aruba ge
opend. 125 km lang. Het prille be
gin van het West-Indisch Bedrijf van
de K.L.M., dat in 15 jaar zou uit
groeien tot een hele luchtvaartonder
neming met een luchtnet van meer
dan 14.000 km lengte, waarin niet
minder dan 19 plaatsen in Centraal
Amerika en op de Caraibische eilan
den zijn opgenomen. Een gebied ter
grootte van Europa. Vian Miami tot
Paramaribo en van "St. Maarten tot
San José in Co sta Rica.
Twaalf van de vijftien jaren heeft
de ouwe trouwe „Snip" haar diensten
tussen de moderne DC-3's en DC-4's1.
verricht tot einde 1946. Thans zijnde
stuurhut, een motor en een propeller
van deze Fokker, welke het begin
maakte van het bloeiend bedrijf van
de K.L.M. in West-Indië, voor het na
geslacht bewaard in het Curacaose
museum.
DE WERKLOOSHEID IN NOVEM
BER.
In de afgelopen maand steeg het
als werkloos geregistreerde aantal
mannen van 49,246 tot 62,704, te we
ten 42,686 geheel werklozen (vorige
maand 35,866), 19,415 arbeiders bij
een DU W-object (12,902) en 603
wachtgelders (478).
De vraag naar mannelijk personeel
daalde van 21,688 tot 18,980. Deze
ongunstige ontwikkeling in werkge
legenheid is voornamelijk een gevolg
van het intredende winterseizoen.
In de aardewerk- en steenindustrie
steeg het aanbod van arbeidskrachten
van 853 tot 1156; in de bouwbedrij
ven van 5,657 tot 9,115; in de veen
derijen van 1,290 tot 2,319; in de.
landbouw 3,532 tot 7,596 en in de
groep losse ongeschoolde arbeiders
van 7,702 tot 10,395.
Gaat men het verloop der werk
loosheid in de provincie Noord-Bra
bant na, dan blijkt het aantal werk
lozen met 209 gestegen te zijn.
Gemiddeld zijn er thans in Neder
land 13 werklozen per 1000 manne
lijke inwoners.
In Noordbrabant bedraagt dit 15
per duizend en in Zeeland slechts 4.
Het aantal werkloze vrouwen daal
de van 5.759 tot 5.176. De vraag
■naar vrouwelijk personeel nam af van
17.420 tot 16.724.
DE INKRIMPING BIJ DE
POLITIE.
Naar wij van bevoegde zijde ver
nemen zal de afvloeiing van ongeveer
500 leden van het corps rijkspolitie,
welke door de regering op korte
termijn noodzakelijk wordt geacht en
waarmede op de begroting 1950 re
kening is gehouden, zodanige wijze
geschieden, dat de ontslagen met in
achtneming zoveel mogelijk van de
belangen van het betrokken perso
neel enerzijds en die van de dienst
anderzijds geleidelijk in 1950 zullen
worden verleend.
NOG STEEDS LECTUUR NODIG
VOOR INDONESIë.
In de laatste weken, is er helaas
een lichte daling te merken in het
aaptal boeken en tijdschriften, dat
de NIWIN ontvangt voor de Neder
landse militairen in Indonesië. In
verband hiermede, vestigt het Lec-
tuurdepot NIWIN-Rode Kruis er de
aandacht op, dat thans meer dan
ooit boeken en tijdschriften nood
zakelijk zijn. Zendingen boeken tot
een gewicht van 1 kg, kunnen port
vrij worden opgestuurd aan BARK-
Den Haag.
Zendingen tijdschriften tot een ge
wicht van 1 kg, kunnen portvrij wor
den opgezonden aan de Lectuurdienst
Rode Kruis. Bovendien kunnen zowel
boeken als tijdschriften worden ge
deponeerd in de bekende gele lec-
tuurhuisjes, die wekelijks worden ge
ledigd.
ONRUST IN SOERABAJA.
De onrust in Soerabaja blijft voort-
du ren. Een bende heeft de leder-
fabriek „Wonotjolo", 2 km buiten
de stad, overvallen. 'De bende, die
met revolvers bewapend was, dreef
het personeel bijeen, maakte zicho.m.
meester van een geldkist en verdween
met twee eveneens gestolen auto's.
Zes politieleden en een leider van
een wijk werden ontvoerd.
Voorts werd een groot aantal in
braken en gewapende overvallen ge
pleegd duizenden guldens werden
hierbij buitgemaakt. Bij een politie-
razzia werden door met stenguns be
wapende agenten twee vluchtenden
neergeschoten.
Men zou langzamerhand kunnen!
spreken van een noodtoestand, al
dus „De Vrije Pers" te Soerabaja.
En voorts: „Om onbegrijpelijke re
denen werd tot nu toe niet overge
gaan tot enige buitengewone maat
regelen.
MISLUKTE ROOFOVERVAL.
Een 26-jarige jongeman, L. J. W.
Sch., inwoner van Hoograven bij
Utrecht zat in geldnood en heeft zich
derhalve door het ingooien van een
ruit van een winkel in de Visstraat
te Utrecht, waarin wapens worden
verkocht, meester gemaakt van een
revolver. Verder kocht hij een zwarte
baard en plakte deze tegen zijn kin.
Daarna trachtte hij een roofoverval
te plegen op een postagentschap, dat
gevestigd is in de boekwinkel van
de firma de Wed. Bakker te Hoog
raven. Hij haalde voor het loket
plotseling een revolver te voorschijn
en riep „handen omhoog" tot een
juffrouw, die hem bediende.
Zes van de 7 personen die bin
nen waren staken de handen omhoog,
doch de zevende greep de overvaller
beet en ér ontstond een worsteling.
De overvaller zag evenwel kans te
ontvluchten. Een achtervolging werd
ingezet en al spoedig slaagde men er
in de overvaller te grijpen. De re
volver had hij onderweg weggewor
pen doch kon in beslag genomen
worden.
Een driedeks sleep
boot die in Amerika
gebruikt wordt voor
autovervoer.