TWEEDE BLAD NIEUWSBLAD Wachters Binnenland staulmout BI] DE BALANS UloedahHtoede? voor het Land v. Heusden en Altena, de Langstraat en Bommelerwaard ANDEL Die mooie heuvels aan die W-il- helminasluis alhier worden thans wegge graven teneinde zand té beko men, voor bestrating van die zi,g:. sluis dijk. Wel jammer, dat deze groten© heuvels verdwij'n-en. iHlet bouwen vjan een woonhuis met schuur viobr tekening van J. Vos, is gegund aan de aannemer Ti. Tankieins alhier vobr f 13.700. Architecten Bezemer en die Snoo te Wijk en Aalburg. Na een verblijf van ruim 2 j,aar in Indonesië këéndte Vrijdag, j.l. de militair P. G. Crielaatd in zijtn woonplaats terug;. Hij ontving deze d:agi zeer veel be langs telling. ALMKERK Donderdag 6 Juli a.s. zal door de ouden van daglen alhier ,ee|n ple zierreisje worden glemaaikt naar Nij megen en omstreken. Zijn wij goed ingelicht ,dan zal de reis worden ge maakt met 3 autobussen van 'die N.V. A.L.AD. te Wijk en Aalburg! Door de Prov,. Waterstaat aal de brug;, welke gelegen is aan de Vierlaatsluisi alhier, vernieuwd wor den. Het wordt nqgt géien definitieve vaste brug,- doch een nieuwe nqoidl brug. BRAKEL Dioor de Ned. Herv. kerk al hier is toezegging van beroep uitge bracht op candidaat C. v. d. Bqsch te Vreeswijk, wielké voor dit beroep heeft bedankt. BRUCHEM. Ganid. C. v. d. Bosch te Vrees wijk heeft het beroep naar dé Herv. gerit. van Bruchem, Kerkwijk -enDjeF wijnen aangenomen,. EETHEN Op het gehouden consultatie bureau waren 21 zuigelingen aan wezig 11.1. uit Gen-deren 4, Eetben 11, Drougelen 1, Meeuwen '3, Bab.- broek 2. LAND v. IIEUSDEN EN ALTENA Ged. Staten dezer provincie vestiigjeh die aandacht op de wenselijk heid, de mojgélijkheden voor té weg stel! ing van werkloze arbeiders uit te breiden, speciaal in die gebieden, waar 'dé werkloosheid- in de laatste tijd aanmierkelijk is toegenomen. Uit breiding van tewerkstelling van ar beiders kan echter ondier mteeï worden verkregen door bij! de uitvoe ring van normale werken bepaalde machines uit te schakelen en liamjd- kracht toe te passen. Teneiindé- deze wijze van uitvoering, te bevorderen, is de mogelijkheid geschapen hier voor een subsidie te ontvangen, dat gelijk Js aan de hogere klosten van uitvoei'ing. Voorwaarden tér verkrij- Ons Feuilleton door W. Kerremans 49- Ten slotte vond hij iets dat hem leek. Hij zou voetreizen gaan ma ken. Hij kon gaan waar hij wilde en hij behoefde geen verbinding te houden met een kantoor of een werkplaats of met familie, hij kon echt dolen ein dwalen, zoals de gril van die da!g' of het uur hem1 inviel, met weinig 'bagege en weinig behoef ten. Zijn plan was gauw klaar en hij schreef een brief aan Jpi, dat hij op reis ging naar het Schwarzwald, voet tochten ging maken en dat hij wel enige weken, .misschien maanden-zou wegblijven. 'Mocht zij hem voor iets nodig hebben, dan kon zij l>aar brief zenden aan het reisbureau. Hij wachtte nog enige dagen in de zwak ke hoop, dat Yonca hem iets zo-u schrijven, maar toen dat niet .'ge beurde vertrok hij, lusteloos en ter neergedrukt. HOOFDSTUK IX, TWEE MEISJES SCHERTSEN. Door het bekoorlijke Schwarzwald doolde Ro-elants op goed geluk, zon der -een bepaald reisplan en dat was |g]ing van dit subsidie zijn,dat de si tuatie van, de arbeid smaikt in de plaats ,waar het uit té voeren, werk is gélegen, déze wijze- van uitvoering gewenst maakt erf voorts, dat de, ho gere. klosten hi verhouding tot net aantal extra man-wekén verantwoord kunnen worden geacht. Het werk moét zich lenen voor een arbeidsintensieve wijze van uit voering. Nadere inlichtingen omtrent net verlenen van dit subsidie kunnen worden verkregen bij' de Insp-ejct-eur van de DuU.W. te" 'sBioisoh. AAMBEI ENZALF MIJNHARDT helpl-aIHjd VEEN Dioior dë architecten Bezemer en. de Snoo te Wijk en Aalburg is .aanbesteed het bou wen van een woon huis met winkel voor rek-ennig van de heer B-. Verschoor alhier. Ingeschreven is als volgt T. Tankens te An-del f 14870. A. Tankens te Andel f 14960. H, v. Noorloos te An-dlel f15800.1 v, Wen-del de Joode, Sleeuw, f16303. WOUDRICHEM Alhier is een comité samenge steld met het doel om- een reis te organiseren voor de- iouiden vah da gen in deze gemeente. Voor 'het be komen van de daartoe- benodigide gelden zal binnenkort ini de gemeente een inzameling, worden gehouden. Donderdag j.l. vertrok uit de ze gemeente mep de Kriek met 5 kinderen naar ZuicL-Afrikja, alwaar haar man reeds een paar jaren in hét visserijbedrijf werkzaam is. Toen zij op de vèerboot alhier stapte, om ©en begin te makten 'met de grdfe reis, kwamen nog een groot aantal per sonen haar en 'de klnidierèn een. goe de reis toewensen. Het bouwen van een woonhuis voor de heer W. Holster alhier is onderhands opgedragen aan Gróene- vqld's Aann «bedrijf alhier. Tot tijdelijk onderwijZleres aan de O.L. school alhier is aangestèjd, mlej. Nieuw.stad te Spijk. De leerlingen van. de hogere klassen van' de scholen in deze ge meente" zullen een cursus in school1 zwemtalerf gaan volgen in het zwem bad Bijtelskil tte Slleeuwijk. WIJK Arch. C. H Kleinliöoig te Gen- der-en heeft Vrijdag j.l. alhier aan besteed het verbouwen vjan een boer derij voor de heer A. J. Kuipers, alhier. Ingeschreven werd als volgt fa. Groeneveld, W'chem f20.600. W. G. H. v. Wijnen, Wijk f20.400, voor een voettocht -ook niet nodig. Overal waar hij kwam was het heer lijk van schoonheid en rust. Hij Ciad- weinig bagage meegenomen en zond zijn enige koffer van de plaats, waar hij overnacht had, naar de stad of het dorp, waarheen hij die dag ging lopen, met niets bij zich dan een licht bepakte rugzak. Hij was alleen, maar dat hinderde hem niet het minst, integendeel, hij onttrok zich aan gezelschap endoor zijn alleenzijn was hij polk volkomen meester over zijn doen en laten. Hij kon doen zoals hij' het begeerde veel ,of weinig 1 op-en, snél' o'-f lang zaam, kort of lang rusten, jefin was hij in zijn nieuwe bestemming, aan gekomen, dan bleef 'hij daar ook' baas ,o,v-er zijn tijd e,n zijn hanjdjelin- gen, zonder zich nakte iemand behoe ven te schikken ten zonder dat hij' zo danige inschikkelijkheid aan -een an der behoefde te vragen. Ro-elants had' een lange tocht ach ter de rug toen 'hij onfdjer lenige zware bomen een rustplaats vorfd., Door h-et gebladerte -drön-g het zon licht en deed 'bevende en dartelende lichtplekjes op die donkere -girond dansen. „Duisternis, kilte en wat onzekere lichtplekjes'', dacht RoeLants, „zo is het met mij ook. Ik'..." Hij hield op. Een andere, geheel nieuwe gédacht-e, kwam sluipend in hem .op. Maar een gedachte, diemlet forse kracht doorbrak en alle andere overwegingen terzijde -drukte. „Is h-et juist en zuiver wat ik ■doe", was de eerste nog zwakke be- peinzin'g, en daarop volgde met de fa. T. Tankens tte' Ande-l f 20.(385. fa. H. v. Nporloios te Andel f19.531. Gegund1 aan de laagste inschrijver, WIJK EN AALBURG Alhier is onderhands aanbe steed! erf gegund het bouwen van een woonhuis met schuurtje voor re kening van K. Smokers, aan die aan nemer H. Vos alhier voor f 10312. Een vrachtauto voorzien van gasturbine, In de Verenigde Staten zijn de -eerste weggroeven met een nieuwe vrachtauto met gasturbine ©en vol ledigi succes geworden. De in deze vrachtauto ingebouwde gasturbine is lichter erf minder ingewikkeld van constructie dan die gjébruafcelijké au- toimobielmotioren en vertoont grote overeenkomst -met de ;g!astur'bines, die voor straalvliegtuigen gebruikt wor den. In plaats van echter 'een druk verschil te veroorzaken, dat gebruikt wordt om het vliejgtuig voort te stu wen, wordt het vermqgen van die gastuFbinie hier gebruikt pm via een vrii normaal systeem van assen en tandwielen -de wielen van ©en vracht auto in beweging te brengen. Die gasturbine-vrachtauto', die een laadvermloigien va-n 9 torfheeft, verschilt uiterlijk slechts weinig v-an-d-e tot dus ver gebruikelijke vrachtauto's meteen ■dergelijk laadvermogen, doch de die-N kundigen wijzen erop, dat het ge bruik van gasturbines -op de duur wellicht tqt belangrijke wijzigingen in de constructie van vrachtauto's zal leiden. De gasturbine, die een vermogen van 175 pk heeft, weegt slechts 90 kilo, 1125 kilo minder dan een normale benzine- of dieselmotor met eenzelfde vermogen. Daar komt nog bij, dat deze gasturbine Slechts ongeveer 1/8 van de plaatsruimte in neemt, die in een vrachtauto' met een motor van het tot dusver ge bruikelijke type door het moto,rag: BOON SILLEVIS 35 JAAR BIJ DE LUCHTVAART Het was Zondag j.l. precies 35 jaar geleden dat Boon Sillevis bij de vlie gerij zijn intrede deed. Op 21 Mei 1915 hl, kwam hij op 't toenmalige vliegveld Soest-erberg bij de Techni sche Dienst, iets wat in die dagen voor hem de vervulling van een grote wens betekende. Dat was zo in zijn werk gegaan. Sillevis was voor zijn' nummer opgeroepen bij de Genie, maar hij werd ingedeeld bij de Pio niers, waar hij ijverig de spade moest wildheid van een dijkdoorbraak Neen, het is niet juist, miiet zuiver en niet waar. Ik bedrieg mezelf. Zo; 'ben ik niet om als een futloze zwak keling te blijven rondwaren, in diep medelijden met mezelf. Bien ik eejn man of ben ik een kwezel', ©en we zel? Hij sloe:g op zijn knie en riep hard op „Maar wat ben je toch eigenlijk een misselijk wezen, jij: Karei Rqe- lants ,wat ben je een weeklagende sentimentele jammerende lammeling. Je zit hier je zelf tie beklaigtein en doet weinig! anders dan lamenteren over je schrikkelijk lot. Ben jij een vent of een weekdier? Is er dan geen onsje geestkracht, geen spqor van wilskracht in je gebleven?" Uit is hetUit moet het zijn, ver sta je. Ik word' rechtuit missjelijk' van mezelf, als ik -denk hoe ik' al die dagen ,al die jaren me heb aange steld tegenover meztelf. En nu, hier op dit zelfde ogierfblik gooi ik het roer om, ik sluit de tekeninlgl. af. Yonca is verloren voor mijDat weet ik. Misschien heb ik het mis en gebeurt er nog eens ©ein wonder, maar dan zal ik de gedachten niet kunnen, verdrijven, dat ze mij niet heeft liefgehad ©n pas later tot een ander inzicht is gekomen, wat aan- de spontaniteit wel wat afbreuk doet. Ik stel. nu, en voor altijd vast ein ik wil dat helder en scherp in mijn me morie schroeienYonca is voor'mij verloren en dus moet zij vergeten worden. Vanaf dit ogenblik zal ik niet langer me blijven verlustigen in mijn leed, de gedachte aan het droe vige, onbereikbare niet blijven cul gregaat wordt ingenomen. Als brandstof kan benzine, petro leum, diesel- pf stookolie of zelfs, „pers!g|as" gebruikt worden, de gas turbine maakt veel minder lawaai dan een normale dieselmotor met eenzelfde vermogen -en de uitlaatgas sen zijn" bijna onzichtbaar en hebben nimmer een onaangename geur. De deskundigen wijzen erop, dat giasturbines nog mieer voordelen heb ben, daar een koelsysteem overbodig' is, de chauffeur bijna nooit meer be hoeft over te schakelen en de motor na gestart te zijn, onmiddellijk zijin volle vermogen kan leveren én niet zoals zuigermotoren eerst op tem peratuur moet komen. ^Voorts slaat deze motor nooit onverwachts af. Deze nieuwe gasturbine is gecom- hanter-en. Dit zinde Boon, die ©en. technische knobbel had, helemaal niet ten zijn brieven naar huis lieten over dit punt niets aan duidelijkheid te wensen over. Toevallig kende zijn vader, die een machinefabriek had, Boon's kolonel ien hij schreef d-eze e-en brief. De brief had succes, want op zekere dag moest Sillevis bij de kolonel komen en de ze vroeg hem of hij zo graag dood wilde vallen. Immers, bij de „vlie gerij" komen in d-e ruimste zin van het woord, al zat je nu op de grond, betekende werkelijk een waaghalzerij, die je wel eens met het leven zou kunnen bekopen. „Neen, kolonel", antwoordde Sil levis -dan ook, „doodvallen natuurlijk niet, ik wilde alleen graag bij de Technische Dienst op Soesterberg ko men werken." „Je moet het zelf weten", was het hardnekkige antwoord van de kolonel, „morgen kan je gaan -doodvallen". En zo was in die dagen niet alleen de mening van de kolonel o-ver d-e vliegerij, maar van tal van andere mensen. Dat -ervoer Sillevis de vol gende dag, toen hij met zijn geweer stru-eerd d,oior de Boeing Air Plan Company t-e Seattle in de Staat Was hington. Reeds 2 jaar lang worden met de nieuwe motor dooir deze on derneming liaboiratqriumL.proéVen ge nomen en het monteren, ervan in een vrachtauto-chassis betekent het begin van de uitvoering! van een veelom vattend programma van pra.ctijkp roe ven met d-eze motor. Van de zijde van id-e fabrikanten wondt erop gewe zen dlat er nog tal van proeven geno men mioeten worden voor het ont werp de kinderziekten te boven is en in productie genomen kan wordierf. Verwacht wordt echter, -dat deze motor voor; tal van doeleinden gé bruikt zal kunnen worden en men is voornemens binnenkort een dérjglelijiké motor in -een motorboot te bouwen» over de schouder het Soesterbergse vliegkamp binnenstapte. Alle ramen van d-e kantoren waar hij langs liep, stonden open -en uit een daarvan hing d-e oppas van een luitenant bij de Ca- "vallerie. Op zijn vraag wat hij kwam doen, antwoordde Sillevis: ,„Ik kom hier werken." De oppas keek zeer bedenkelijk en gaf hem toen de vol gende raad: „Als je -dat dan per se wilt, neem dan dat geweer van je en schiet je ineens dood, dan ben je van alles af." Zo'n vaart liep het natuurlijk niet. Uiteraard, zou men kunnen zeggen, anders zou Boon Sillevis thans zijn 35-jarig jubileum bij -de vliegerij niet hebben kunn-en vieren. Hij werd als technicus op het veld te werk gesteld -en Boon had bet daar best naar zijn zin. Op een goede dag circuleerde er een lijst, waarop enthousiastelingen kon-den intekenen 6m Vliegën te leren. Aanvankelijk had Sillevis helemaal geen zin, maar op aandringen van d-e anderen zette hij „voor de aardigheid" zijn naam. Sille vis werd getest o-p de Farman en na 17V2 uur was hij los. Het waren pri mitieve toestelletjes, di-e niet sneller tiveren, maar ik ruim alles op. Ik wil mezelf worden en niet langer eep jammerende slapzak, -die zich nipt ov-er een verdriet kjan heenzetten. Ik sluit het hoofdstuk Yonca met een dikke streep en elke gedachte aan haar z-al ik onmiddellijk' verdrijven. Ik zal niet langer gezelschap- ontwij ken ,maar het zoeken -en dan igja ik zioi snel' mogelijk naar huis en wil! geregeld werk hebben. O, wat ben ik lang en veel te lang een -opgetuigde beroerling gewteiefst. Wat moet-en Lydie en Wiml hun schouders hébben -opgehaald over mijn ineengezakte houding. Wat zal Yonca zelf... Neen,' geen gte-diacht-e meer aan haar. Weg! En pp mijn kamer k-omt mooi ingelijst het versje It is -easy enough to be p-lteasiant. When life -goes along like a song But a man worthwhile Is he who can simile, When everthing is dead wrong. Ja, in die t'ijld dat ik het kloicht was h-et „life a song" en toen dacht ik dat ik -eten man van stavast was als er -eens tegenspoed tou. komen, maar nu er een slag is ggvalllen, e-en harde en pijnlijke slag, waar was nu mijn smile? 1 Wanneer Yonca.Weg'Ik ga een programma maken. Zodria 'die ge dachte aan haar bij mij opkomt, mo-et ik iets hebben dat niiijln -denken, sterk kan bezighouden. Wat k'ain ik vinden? Nu dadelijk? It is easy enough... Wacht, ik ga proberen dat versje berijmd te viertalen. Dat werkje hield hem bezig! ©n te giauw had hij een vertaling: Gm vrolijk t-e zijn met een prettig! gezicht, Is gemakkelijk als t' leven, Is blijde en licht Maar pas hij is e-en man, Die ook glimlachen klan, Wanneer alles zich tegen hem richt-. j Een beetje k-unstmatigj lopge-'wtekt sprong hij op -en -bégorf zijln laatstle 12 kilometer naar Fre-udenstadt. „Wanneer alles zich tégen hem I richt" ov-erwooigi hij ©n bij mij, is ni-et alles tegen mij gekomen. Ik'ben' -niet -ongeneselijk ziek gew-ordërf, ik heb gieen zintuig verlore-n, ik ben niet geruïneerd, niét uitgestoten, én ik voel weer dé oü-de werklust in mij gpo-eien. Ik ga direct iets Zoe ken e-n zal wel wat vinden qok'... Als ik toen iti Breda toch magr iets aan mevrouw Vermeer had ge zegd, of als ik... Neen, weg!' Ik wil ni-et meer aan Y-onca denken,. Ik moét iets bij de hand hebben om d-e ge dachten aan haar te kunnen ver jagen. Een ander vers vertalen? Ik begin maar met het reciteren van verzen di-e ik ken, die heb je altijd klaar, Wat zal h-et zijn? Mi begon halfluid dé forumscène uit Julius Ceasar op te zeggen en verbeterde voortdurend zijn voor dracht. Daardoor bleven zijn gedach ten bij die declamatie bepaald en kon het beeld van Yonca niet in zijln denken kiome-n. Doch 'twas niet ge makkelijk qim het zich telkens weer opdringende beeld, de herinneringen -en die gemaakte f-outen te verdrijven, (Wordt vervolgd) behorende bij het voorzien van de naam Tendo's vernieuwt en verbetert uw bloed N.V. A. J. TEN DOESSCHATE - ZWOLLE HET KONINKLIJK BEZOEK AAN PARIJS. Bij de Are de Triomphe werd op het graf van de onbekende soldaat door de Koningin en de Prins een krans gelegd, v. 1. n. r.Generaal H. Chouteau militair-gouverneur van Parijs, Generaal J. de Lattre de Tassigny, H. M. de Koningin, Generaal Pierre König, Z. K. H. Prins Bernhard.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1950 | | pagina 5