Voor de Vrouw
Nu er volop bokking is
Raadsvergadering Werkendam
De Europese
Dienstregeling-conferentie.
op Vrijdag 13 October, des nam. 8 uur.
Voorzitter: Ed.Achtb. Heer J. de
Bruyne.
Secretaris: WelEd. Heer J. Tim
mermans.
Aanwezig alle leden als de Voor
zitter de vergadering met het formu
liergebed opent.
Aanwijzing gemeentehuis.
Op voorstel van B. en W. wordt
het gemeentehuis van Werkendam als
zodanig aangewezen.
Beschikbaarstelling van gelden
voor inrichting gemeentehuis.
De Voorzitter licht toe, dat het
nodig is nu de administratie van bei
de gemeenten wordt verenigd, hier
voor de nodige uitgaven te doen.
B. en W. vragen een crediet van
f 5000,dat als volgt is Ce verdelen.
Aanschaffing van een kast voor de
opberging van de kadasterplaten
f 415, een zestal stalen bureaux f 1380,
een drietal kachels, f 450. In Sleeu-
wijk zijn 3 kachels, waarvan er een
naar hier komt en waarvan er twee
bestemd zijn voor het Dorpshuis en
Kleuterschool. Vloerbedekking in 'n
4-tal kamers f 1600, schilderen en be
hangen f500, overgordijnen f655.
In de toekomst zullen nog meerde
re bedragen nodig zijn, voor de in
richting van de kelder tot berg
plaats van het archief en de boven
kamer voor het houden van commis
sievergaderingen en het uitbreiden
van de serre voor publieke tribune.
De heer de Joode acht een kast
met laden voor de opberging van ka-
dasterkaarten niet zo geschikt. Als
deze op carton zijn geplakt, kunnen
ze toch beter staande worden opge
borgen met een nummer op de kant,
dan zijn ze zo er uit te nemen.
De Voorzitter merkt op, dat deze
kaarten niet zijn opgeplakt en 't daar
om beter is, dat ze in laden worden
opgeborgen. Als men ze nodig heeft
om een gedeelte over te halen, kun
nen ze in de lade blijven.
De heer de Joode vraagt hoeveel
van deze kaarten er zijn.
De Voorzitter kan dit niet zeggen,
doch meent van een 30-tal. De kaar
ten zijn geen gemeente-, doch rijks
eigendom.
De heer de Koning heeft gezien
dat ze in de gemeente Eethen opge
plakt waren, doch ze waren daar spoe
dig stuk.
De heer Sterrenburg vraagt of een
en ander niet door inwoners kan wor
den geleverd.
De Voorzitter merkt op, dat de
industrie in de gemeente niet zover
is, dat ze stalen meubelen kan leve
ren, wat door ingezetenen is te le
veren blijft in de gemeente. Wat sta
len meubelen betreft, er zijn slechts
een paar firma's in ons land, die
deze leveren.
De heer Kornet vraagt, waar de
zes bureaux worden geplaatst.
De Voorzitter antwoordt dat er 4
op de Secretarie worden geplaatst, de
andere komen boven. Secretaris en
Ontvanger komen ook boven. Al wat
bruikbaar is, wordt gebruikt.
De heer de Joode merkt op, dat
de Voorzitter heeft gezegd, dat onder
de vloerbedekking, linoleum hard
bord zal worden aangebracht, is het
niet beter iets anders te nemen, dat
meer geluiddempend is
De Voorzitter zegt dat B. en. W. is
geadviseerd hardbord te nemen.
Met algem. stemmen wordt hier
op het gevraagde crediet verleend.
Ingekomen stukken
Een aantal goedkeuringsbesluiten
van Ged. St. op vroeger in beide ge
meenten genomen raadsbesluiten.
De Voorzitter deelt mede, dat de
heer J. v. d. Stelt zijn verzoek, om
aankoop van een stukje bouwterrein
heeft teruggenomen.
Verzoek van de heer Schaddelee,
om hem aan de Biesboschhaven een
terreintje ter grootte van 20 X 40 m
te verstrekken, met de bedoeling een
werfje op te richten. B. en W. heb
ben een onderhoud over de kwestie
gehad met Schaddelee en steden voor
het verzoek toe te staan en het ter
rein te verkopen tegen f 4,per m2.
Verzoek van de firma de Bonts
en de Groot tot aankoop van een
terrein groot 2400 m2, voor de stich
ting van een betonfabriek, n.l. 60X40
meter.
B. en W. stellen voor ook dit ver
zoek in te willigen n.l. door het ter
rein te verkopen of in erfpacht af
te staan, gedurende een tijdvak van
20 jaar.
Het terrein is gelegen naast dat,,
wat is afgestaan aan het Centraal
Bureau.
De heer v. 'tSant meent, dat de
terreinen nog rijkseigendom zijn, zijn
reeds de voorwaarden bekend, waar
op het rijk deze aan de gemeente zal
overdragen
De Voorzitter zegt dat de raadsle
den van Sleeuwijk begrijpelijkerwijze
niet op de hoogte zijn met verschil
lende kwestie's die op de gemeente
Werkendam betrekking hebben. Mis
schien zijn er meerdere, het zal goed
zijn, deze aan de raadsleden uit te
rêiken, zodat ze hiermede op de
hoogte geraken. De gemeente zal de
grond van het rijk overnemen, tegen
de prijs die het rijk er indertijd voor
heeft betaald bij de aankoop.
De overdracht zal vermoedelijk zeer
binnenkort plaats vinden.
v. 'tSant: Dus de aankoopprijs is
nog niet bekend?
Voorzitter: Jawel, doch deze prijs
is zo niet in eens te zeggen.
De heer G. Ippel vraagt of de
heer Schaddelee de grond niet op
gunstiger voorwaarden krijgt.
De Voorzitter antwoordt dat dit
niet in de bedoeling van B. en W.
ligt; met bijzondere omstandigheden
kan geen rekening worden gehouden.
Na afloop der vergadering wil spr.
hierover nadere mededelingen doen.
Hij deelt tevens mede, dat het Cen
traal Bureau haar gebouw aan de ha
ven heeft aanbesteed voor het be
drag van f90,000.
De heer Groeneveld maakt de op
merking dat, als men de terreinen te
veel aan kleine industrieën gaat ver
kopen er dan geen gelegenheid over
blijft, als zich later een grote in
dustrie zou willen vestigen.
De heer v. 'tSant is van mening,
dat een kleine industrie zich kan ont
wikkelen, hij kent wel betonfabrie-
ken, die zich belangrijk hebben uit
gebreid.
De Voorzitter kan de heer Groene
veld de verzekering geven, dat de
gemeente, wat haar terreinen betreft,
nog lang niet uitverkocht is. Als dit
waar was ging de vl^g uit.
Hierop wordt besloten de aange
geven terreinen tegen de genoemde
voorwaarden te verkopen.
De Voorzitter doet vervolgens me
dedeling van een ingekomen schrij
ven van de heren C. Ippel, H. de Ko
ning, D. Groeneveld en J. v. d. Stelt
van de Partij van de Arbeid, waarin
wordt aangedrongen om stappen te
ondernemen, dat de gemeente in -zijn
geheel voor de personele belasting
wordt geclassificeerd in de 6e klasse,
en zo dit niet mogelijk is in de 7de.
Het is thans zo, dat Werkendam is
ingedeeld in de 7e klasse, de Bies-
bosch in de 8ste en de gemeente de
Werken en Sleeuwijk eveneens in de
8e klasse.
De Voorzitter kan in verband met
dit verzoek mededelen, dat de wet
de gemeenten voor deze belasting in
9 klassen heeft ingedeeld, er is wel
iets voor te zeggen, die gehele ge
meente in een en diezelfde klasse te
krijgen, doch voorstellen daartoe moe
ten 4 maanden voor het belastingjaar,
zijn ingediend en het belastingjaar
loopt van 1 Januari tot 31 Decem
ber, zodat zo'n voorstel voor 1 Sep
tember gedaan moest zijn. Sleeuwijk
is in 1934 ingedeeld in de 8 e klasse,
de raad van deze gemeente heeft her
haaldelijk getracht, hierin verande
ring te krijgen, doch dit is niet ge
lukt. Ged. St. en de Minister hebben
hierover te beslissen. Spr. zou willen
voorstellen het schrijven in handen
van B. en W. te steden om enkele
berekeningen op te stellen en daar
na met voorstellen bij die raad te
komen.
De heer C. Ippel zegt dat zijn
fractie heeft gemeend, dat de klasse
gelijkstelling van betekenis is voor
alle burgers en ook een tastbaar voor
deel voor hen die tegenstanders wa
ren van samenvoeging der gemeen
ten. De huren van de nieuwe wonin
gen zijn landelijk vastgesteld, waar
door bewoners in grotere gemeenten
bevoordeeld worden boven die in lan
delijke, die meer personele belasting
moeten betalen. Vandaar het voor
stel van spr.'s fractie, dat in tweeën
is te splitsen. Het eerste om de ge
hele gemeente in te delen in de zesde
klasse; als dat niet mogelijk is, dan
voor te stellen, dat de gemeente ge
heel in dezelfde klasse zal komen.
Zijn fractie heeft berekend, dat dit
4 a f 5000 zou kosten. Het argument,
dat men met zijn voorstel voor 1951
te laat zou zijn, is niet juist. De
Voorzitter gaat dan uit van de oude
wet. De nieuwe wet geeft aan dat
het belastingjaar loopt van 1 Juni
tot 31 Mei, men raadplege art.
35 van de wet in deze.
De heer v. 'tSant vraagt, waarom
Werkendam in de 7e en de Biesbosch
in de 8e klasse is ingedeeld.
De Voorzitter kan dit niet zeggen.
Deze indeling loopt vanaf 1936. Wat
de opmerking over de huur der nieu
we woningen betreft, deze is niet juist.
De aanslag voor deze woningen vindt
plaats niet naar de werkelijke, doch
de geschatte huur.
De heer C. Ippel merkt op dat
dit op een onjuistheid berust en her
zien zal worden.
De Voorzitter zegt toe, dat B. en
W. zullen zorgen voor 1 Febr. in
deze kwestie met een voorstel te zul
len komen.
De heer C. Ippel acht dit te laat
en wijst er op, dat hier slechts een
aftrek van f 100, in Gorinchem f 150
en grotere plaatsen, woningen totf
f 5,zelfs buiten de belasting vallen.
De heer G. Ippel kan zich volko
men verenigen met het voorstel van
de heren. De bewering dat men op
het platteland voordeliger zou kun
nen leven dan in een stad, is onjuist.
In een stad zijn meerdere dingen b.v.
gas en electriciteit goedkoper dan
op het platteland. Gelijkschakeling
van de gehele gemeente in één klasse
acht spr. ook op zijn plaats.
De heer Groeneveld hoopt, dat het
college van B. en W. ook van inzicht
zal zijn, dat gelijkschakeling van de
gehele gemeente wenselijk is.
De Voorzitter gelooft wel, dat
ook de wethouders het daarmede eens
zullen zijn. Doch men moet met be
hoorlijke argumenten en gegevensko-
men, wil men in deze succes bereiken.
De argumenten dienen steekhoudend
te zijn. B. en W. zullen zo spoedig
mogelijk deze gegevens zien te ver
zamelen. Spr. stelt voor het schrijven
aan te houden.
Nadat de heer v. 'tSant nog heeft
opgemerkt dat in deze in de gemeente
Sleeuwijk meer uniformiteit bestond
dan in Werkendam, waar de gemeen
te in 2 "klassen was ingedeeld, wordt
dit voorstel aangenomen.
Voorstel van B. en W. om afwij
zend te beschikken op verzoeken om
subsidie:
a. van de Bond van openbare
leeszalen in Noordbrabant te Eind
hoven; b. van het Prov. Genootschap
voor Kunsten en Wetenschappen in
Noordbrabant; c. van de Stichting
Lager Nijverheidsonderwijs in de Bis-
van 11 tol 21 Oct- te Amsterdam
Het is al bijna 100 jaar geleden,
dat Nederlandse treinen de lands
grenzen begonnen te overschrijden.
In 1853 had de AkenMaastricht
Spoorwegmaatschappij reeds directe
treinen, waarvan begin- en eindpunt
uit haar naam te lezen zijn. In
de loop van de jaren groeide het
aantal plaatsen, waar Nederlandse
treinen de grenzen passeerden. Deze
treinen werden echter veelal door
talrijke kleine maatschappijtjes ge
ëxploiteerd, die zowel het beginpunt
in Nederland als het eindpunt in Bel
gië of Duitsland bedienden. Aanslui
tende lijnen naar verdere buiten
landse bestemmingen ontbraken en
niemand voelde dan ook behoefte
aan internationaal contact om de
dienst regelingen van die treinen met
elkaar in overeenstemming te bren
gen.
Maar toen al die stukjes spoorlijn
in Nederland en het buitenland op
elkaar gingen aansluiten en de vele
kleine maatschappijtjes tot grotere
samensmolten, ontstond gaandeweg
de behoefte om rijtuigen en voor
dommen Breda en den Boschd. van
de Stichting Gew. Sociale Avondscho
len Kath. Middenstand Bisdom den
Bosch.
De heer G. Ippel zegt, dat als zijln
inlichtingen juist zijn, dat dan ook
de bewoners dezer gemeente van 'de
openbare leeszalen gunnen prófite-
ren. Het is geen katholieke instel
ling, er zijn ook vieel protestanten
die ier van profiteren. Spr. zou dit
verzoek dan ook aan B. en W. willen
terugwijzen, opdat deze een nader
onderzoek instellen.
De Voorzitter deelt mede, dat hij
enige jaren geleden in een commissie
heeft gezeten voor deze leeszalen en
is daarvoor ook in Eindhoven ge
weest. Het is spr. toen gebleken, dat
het practisch onmogelijk is, bogken
hier te krijgen. Men heeft hier ook en
kele particuliere boekerijen, waar "de
ingezetenen een boek kunnen krijgen.
Spr. gelooft, dat men het verzoek
met een gerust geweten van de hand
kan wijzen.
De heer de Koning merkt op, dat
men hier alleen particuliere biblio
theken heeft, hebben die ook boeken
voor iedereen?
De Voorzitter kan dit niet zeggen.
Als men hier iemand had die zich
met de verspreiding der boeken wil
de belasten, zou het nog iets anders
zijn.
Met algemene stemmen worden
hierop alle vier de verzoeken afge
wezen.
Benoeming gemeente-secretaris
Op de aanbeveling van B. en W>
zijn geplaatst: J. A. Timmermans en
W. A. de Klerk.
De Voorzitter zou het volgende
punt n.L benoeming gemeente-ontvan
ger, waarvoor door B. en W. op de
aanbevelingslijst zijn geplaatst N. v.
d. Assem en G. van Reenen, hieraan
willen vastkoppelen. Indien een der
leden over de personen die worden
aanbevolen, inlichtingen zou wensen
van particuliere aard, wil hij daar
voor de openbare vergadering schor
sen.
De heer C. Ippel zou wel gaarne
de personen willen bespreken. De
openbare vergadering woiidt dus ge
schorst.
Na heropening wordt overgegaan
tot stemming, waarbij de heer J.
al wagenladingen verder en ver
der het buitenland in te voeren. Het
is begrijpeplijk dat de loop van deze
internationale treinen, samengesteld
uit rijtuigen en bagagewagens van
verschillende maatschappijen, het on
derwerp van internationaal overleg
gingen worden. Hoe moesten de aan
sluitingen met het buitenland wor
den gelegd en hoe moest die loop
van rijtuigen van maatschappijen
over de lijnen van andere worden
geregeld? Men raakte van elkaar af
hankelijk en... er moest geppraat
worden. En wel over de volgende
vragen: Hoe moeten de aansluitin
gen liggen; welke rijtuigen moeten
in de internationale trein rijden en
waarheen, in welke volgorde moeten
deze staan en welke maatschappij
moet deze rijtuigen ter beschikking
stellen? Over de verdeling der kos
ten spréken wij in dit artikel niet.
want die is het onderwerp van af
zonderlijke overeenkomsten, die met
de Europese dienstregeling-conferen
tie niet van doen hebben.
Het jaar 1872 maakt voor het eerst
melding van een internationale dienst
regeling-conferentie, waaraan echter
Nederland waarschijnlijk nog niet
heeft deelgenomen. Te hooi en te
gras worden deze besprekingen in
A. Timmermans als gemeentesecre
taris alle stemmen en de heer W.
v. d. Assem als gemeente-ontvanger
11 stemmen verkreeg, terwijl 2 stem
men uitgebracht werden op. de heer
C. van Reenen.
Beide functionarissen leggen hier
op in handen van de Voorzitter de
vereiste eden af en deze wenst eerst
de beer Timmermans geluk met zijn
herbenoeming tot secretaris, nu van
de verenigde gemeente Werkendam.
Het is allen bekend, dat de beer
Timmermans reeds meer dan 30 ja
ren deze functie vervuld. Het stelt
tot grote voldoening dat hij nu ook
voor de nieuwe gemeente alis zoda
nig is benoemd. Spr. twijeflt er niet
aan of de heer Timmermans zal met
liefde en lust zijn werk verrichten
in het belang der gemeente. Moge
God hem daartoe ook de kracht ge
ven.
Hierna richt de Voorzitter zich
ook tot de heer v. d. Assem, die hij
eveneens geluk wenst ipet zijn be
noeming. Deze is wel ipet in de
gemeente Werkendam werkzaam ge
weest ,doch niettemin is hij pr geen
onbekende, aangezien hij immers hier
is geboren. Ook de heer v. d. Assem
hei-dacht kort geleden het feit, jdat
hij 30 jaren in de gemeente Sleeuwijk
werkzaam was, waar hij zijn arbeid
met lust en liefde vervulde. Deze
dag moet de heer v. d. Assem vol
doening schenken, nu hij in de nieu
we gemeente is benoemd. Spr. twij
felt er niet aan, dat ook hij niet lust
en liefde hier zijn werk in het belang
der gemeente zal verrichten. Moge
God ook hem daartoe de kracht
schenken.
De heer v. d. Assem dankt de
Voorzitter voor diens woorden en
de raad voor het in hem gestelde
vertrouwen. Hij hoopt dat God hem
de kracht zal geven, zijn werk met
liefde te vervullen.
De heer Timmermans dankte even
eens de Voorzitter voor de tot hém
gerichte woorden en de raad voor
het in hem gestelde vertrouwen. Hij
hoopt zijin beste krachben te geven
om in het belang van de gemeente
werkzaam te zijn.
(Wordt vervolg!"
batere jaren herhaald, maar van
1900 af komt er tekening in en be
sluiten de spoorwegmaatschappijen
voortaan tweemaal per jaar bij el
kaar te komen, één maal voor de
zomer- en éénmaal voor de wiiiter-
dienstregeling.
Wereldoorlog nummer 1 legde het
onderling overleg vrijwel geheel lam,
maar in 1919 namen de Zwitserse
spoorwegen het initiatief om de
deelnemers opnieuw bijeen te roe
pen. Zij hebben sindsdien de orga
nisatie van dit internationaal over
leg behouden.
Na bijeenkomsten in 1920 en 1921
in Zwitserland, werd in 1922 besloten
tot de stichting van de Europese
dienstregeling-conferentie in haar
huidige vorm: een jaarlijks te hou
den bespreking tot regeling van de
jaardienst, die het daarop volgend
voorjaar begint, meestal in Mei, en
geldende tot het voorjaar daarop. De
in October aanvangende winterdienst
zou dan althans in het i nternationale
verkeer geen ingrijpende veranderin
gen brengen.
Zp herhaalde zich de internatio
nale dienstregeling-conferentie ieder
jaar in October, telkens op een an
dere plaats. Dit duurde totdat de
tweede wereldoorlog opnieuw een
spaak kwam steken in het wiel van
dit internationaal overleg. Het werd
in October 1945 weer opgevat dank
zij de European Central Inland-
Transport Organisation (E.C.I.T.OQ
Dit tijdens de oorlog te Londen op
gerichte orgaan liad tot doel ,onde
te brengen in de chaos, waarin de
Duitsers de spoorwegen in de bezette
landen hadden achtergelaten. Na kor
te tijd echter herleefden de vooroor
logse dienstregeling-conferenties. De
Zwitsers namen weer de leiding,
want het was in Luga.no, dat de
eerste bijeenkomst in November '45
werd gehouden. In 1946 was Mon-
treux conferentie-stad, in 1947 Istan-
boel, in 1948 Krakau, in 1949 Brigh
ton en thans Amsterdam. De vo
rige keer dat de conferentie in Ne
derland werd gehouden, was in 1925,
toen zij Den Iiaag tot zetel koos.
Het doel van de conferentie is
statutair omschreven als: regelen van
de loop der internationale treinen
met hun aansluitingen en trachten
het grens overschrijdend railverkeer
te vergemakkelijken.
Een bijzonderheid, die kenmer
kend is voor Nederlands positie ter
conferentie is het feit, dat ons land,
behalve in het Oost-Westverkeer,
Duitsland via Hoek van Holland-
Engeland v.v., altijd begin- of eind
punt van de internationale treinen
is.
Behalve de hier beschreven Eu
ropese dienstregeling-conferentie voor
de reizigerstreinen, worden nog af
zonderlijke Europese conferenties ge
houden voor de regeling van de loop
der internationale goederentreinen.
Bokking is een product dat ver
kregen wordt door het -roken van
haring. Men kent hierbij twee me
thoden: het „koud roken", dat lan
ge tijd (24 a 26 uur) gebeurt bij
een lage temperatuur en het „warm
roken" dat kort duurt, n.l.- 4 a 5
uur bij een hoge temperatuur.
Bij de eerste, langdurige methode
krijgt men de gerookte bokking, (En
gelse-, spek- of zalmbokking); hier
voor wordt uitgegaan van sterk ge
zouten haring (pekelharing of steur-
haring). Bij de tweede methode ont
staat de gestoomde bokking (o.a. de
Harderwijker en de Lemster- of stroo-
bokking), waarvoor men verse ha
ringen neemt, die eerst licht worden
gepekeld.
Het onderscheid tussen gerookte
en gestoomde bokking is dan ook,
dat de eerste soort zouter en droger
is dan de tweede. Gestoomde bok
king is door de hoge temperatuur
en het in de vis aanwezige vocht als
het ware gaar gestoomd in zijn ei
gen velletje, zodat het visvlees zach
ter en minder glazig is en het vel
losser zit dan bij de gerookte. De
houdbaarheid van de gestoomde bok
king is dan ook minder groot dan
die van de gerookte; men kan ze
meestal niet langer dan 2^3 dagen
bij koele temperatuur bewaren.
Iedereen weet, dat haring een zeer
gezond voedingsmiddel is. Gerookt
of gestoomd heeft zij deze eigen
schap volkomen behouden. Zij bevat
n.l. veel eiwit (haast evenveel als een
zelfde hoeveelheid vlees) en veel vet,
waarin de vitamines A en D. zijn
opgelost. Ook komen er veel waarde
volle voedingszouten in voor, o.a. jo
dium, dat men bijna in geen enkel
ander levensmiddel aantreft. Als men
dan de prijs beziet, dan is zo'n uit
stekend en smakelijk product wel
goedkoop verkrijgbaar!
De bokking geniet bekendheid als
broodbelegging, bij het ontbijt of aan
de koffiemaaltijd. Ook kan men ze,
als hartig hapje, verwerken in een
salade of, nadat ze is fijngewreven
en vermengd met wat fijngehakte ui,
slasaus en peterselie, op toast smeren.
Uitgeholde tomaten of komkommers
gevuld met bokking (die bv. ver
mengd is met slasaus en fijngesne
den sla), vormen een pittig voorge
rechtje of een smakelijk extraatje bij
de koffiemaaltijd. Bovendien kan bok
king verwerkt worden bij de warme
maaltijd, in rijstgerechten of maca
roni of bij stoofschotels. Hartige drie-
in-de-pan kan men maken, door het
beslag te vermengen met wat fijnge
wreven bokkingvlees.
Laten wij, nu er weer volop bok
king is, daar ook terdege van pro
fiteren 1