Geboorte-kaartjes met enveloppen
De Sirene loeit I!
Officiëele mededeelingen
waarin opgenomen„NIEUWSBLAD voor het Land van Keusden en Altena, de Langstraat en de Bommelerwaard"
Scherpere voorschriften noodzakelijk voor den
handel In Granen, Zaden en Peulvruchten.
spoorwegnieuws.
WIJ BESCHIKKEN
FIRMA L. J. VEERMAN - Tel, 19 - HEUSDEN
:het nederl. roode kruis j
afd. heusden
2E JAARGANG. No. 94
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1946
VAN ALTÉNA
Uitgever: K. VELTMAN te Drunen Algemeen Redacteur: J. H. ROZA te Heusden Drukkerij: FIRMA L. J. VEERMAN te Heusden
Verschijnt Maandag en Vrijdag Abonnementsprijs: f 1.95 per 3 maanden; per week 15 ct.losse nummers 10 et. Advertentiën 20 cent per regel
Advertentiën en berichten worden ingewacht: Voor het Maandagnummer tot Zaterdagmorgen uiterlijk 10 uur; voor het Vrijdagnummer tot Donderdagmiddag uiterlijk 2 uur
De Afdeeling Vóórlichting van het
Ministerie van Landbouw, Visscherij en
Voedselvoorziening deelt mede:
Bij het vaststellen van de regelingen
voor granen, zaden en peulvruchten,
zaaizaad en veevoeder, is gestreefd naar
een zoo groot mogelijke vrijheid van
handelen voor het bedrijfsleven. De
overheid achtte dit verantwoord, omdat
aanvankelijk de verwachting was, dat de
importen zoodanig zouden zijn, dat in
vrij snel tempo zou kunnen worden over
gegaan tot vrijlating van het gebruik.
Meer en meer blijkt echter, dat deze'
verwachtingen door de moeilijke positie
van de wereld-graanmarkt voorshands
niet verwezenlijkt zullen worden.
De algemeene voorraad positie is mo
menteel zoodanig, dat het niet mogelijk
zal zijn, de distributie voor mensch en
dier op het huidige peil te handhaven,
indien geen zekerheid bestaat, dat al
het beschikbare daar terecht komt;,
waar het gebruikt moet worden.
Bij de huidige regeling bestaat te
ruime gelegenheid voor niet bona-fide
personen, voorraden weg te trekken van
de meest noodzakelijke bestemmingen.
Een en ander heeft de Overheid ge
noodzaakt scherpere maatregelen te
treffen. Daarbij blijft voor graanver-
bouwers de gelegenheid bestaan het
zelfverbouwde graan op eigen bedrijf
te gebruiken. Echter dient voor de noo-
dige waarborgen te worden gezorgd,
dat graan, dat niet voor verbruik op
het bedrijf van den verbouwer is be
stemd, wordt afgezet volgens de daar
voor vastgestelde regelen. Daartoe zijn
thans' nieuwe voorschriften uitgevaar-*
digd.
Iedere handelaar en verwerker
zal per 2 Februari 1946, te 24.00
uur een nauwkeurige voorraad-op-
gave moeten verstrekken van de
op dien datum aanwezige voor
raden.
Op basis van deze voorraadopgaven
zullen geen heffingen worden opgelegd.
Nadere instructies hierover zullen wor
den gegeven door de desbetreffende
instanties.
Voorts zal met ingang van 3
Februari 1946 het vervoer van
granen, zaden en peulvruchten,
zaaizaad en veevoederartikelen nog
slechts plaats mogen hebben op
geleidebil jetten
Er dient terdege rekening mede te
worden gehouden, dat tegen het onjuist
of niet opgeven van de voorraaden, als
mede tegen ongedekt vervoer, door den
C.C.D. onverbiddelijk zal worden op
getreden. Op directe inbeslagneming van
voorraden en eventueele transportmid
delen moet worden gerekend.
Het geldt hier een algemeen landsbe
lang. Een ieder zal moeten medewerken
om de beperkte voorraaden te krijgen op
die plaatsen, waar zij het meest noodig
zijn voor mensch en dier. Ontduiking
van de voorschriften zal beschouwd
worden als sluikhandel van de ergste
soort.
Mochten de thans getroffen regelin
gen niet afdoende blijken, dan moet het
bedrijfsleden er rekening mede houden,
dat de Overheid niet zal schromen, hoe
onaangenaam het haar ook moge zijn,
verder gaande maatregelen te treffen.
DE NIEUWE DIENSTREGELING.
Belangrijke verbetering in de
verbinding met het Zuiden.
De belangrijkste verbetering, opge
nomen in de op Maandag 28 Januari
van kracht geworden dienstregeling der
Nederlandsche Spoorwegen, is de ope
ning van een autobusdienst tusschen
Geldermalsen en 's-Hertogenbosch, waar
door de verbinding met het zuidelijk
deel van ons land aanzienlijk wordt
verbeterd en de reisduur aanmerkelijk
bekort.
In verband met deze nieuwe verbin
ding, wordt de trein die om 4.50 van
Amsterdam C.S. vertrok (op werkda
gen), vervroegd tot 4.30, waardoor het
mogelijk is reeds om 12.45 in Maastricht
te zijn. Ook uit Rottjerdam en Den Haag
heeft men in Utrecht aansluiting op
dezen trein. De nachttrein van 3.10 uit
Amsterdam C.S. naar het Zuiden gaat
nu om 7 uur uit Amsterdam (ook op
Zon- en Feestdagen), men is dan om
13.48 in Maastricht. Op deze verbin
ding hebben Rotterdam en Den Haag
echter geen aansluiting. Reizigers, die
om 5.13 uit Maastricht vertrekken (al
leen op werkdagen) kunnen reeds om
12.51 in Amsterdam, 13.11 in Rot
terdam en 13.31 in Den Haag zijn.
Tusschen Geldermalsen-'s Bosch v.v.
zullen voldoende auto's loopen om alle
treinreizigers te vervoerenN Er moet
evenwel rekening mee worden gehouden,
dat, door de bruggen onderweg met
éénrichtingsverkeer, een enkele maal een
auto de aansluiting kan missen. Ten
aanzien van de schipbrug bij Hedel
heeft de Rijkswaterstaat evenwel zijn
volle medewerking toegezegd. Bovendien
zijn zoowel voor de treinen als de
auto's wachttijden vastgesteld. Tus
schen Utrecht en Geldermalsen zijn
voorts treinen bijgelegd, terwijl op het
baanvak Sliedrecht-Geldermalsen de
dienstregeling wijzigingen moest onder
gaan.
Ook tusschen Arnhem en Nijmegen
is een aantal nieuwe treinen ingelegd.
De trein van 17.00 uur uit Vlissin-
gen loopt thans over Roosendaal naar
Den Bosch (op werkdagen) en sluit
aan op het Noorden.
De trein, die om 18.51 uit Rilland
Bath vertrok, komt reeds van Lage-
Zwaluwe (16.00 uur uit Rotterdam
D.P., eveneens alleen op werkdagen).
Op Zondag blijft de verbinding Goes
(V 19.40)-Vlissingen (A 20.40) bestaan.
De trein die om 12.01 uit Lage Zwa-
luwe naar Breda vertrok, is vervroegd
tot 11,45 en rijdt nu door naar Tilburg.
De trein van 13.24 uit Tilburg is
13.31 in Breda en 14.20 in Lage Zwalu
we. Geheel nieuw is een trein van 14.45
uit Lage Zwaluwe, die doorgaat naar
Eindhoven en Blerik.
Nieuw is ook de trein van 16.24 uit
Tilburg naar Lage Zwaluwe en een trein
van 17.52 uit Lage Zwaluwe naar Til
burg, welke laatste aansluiting geeft
naar Boxtel en op den trein van 19.44
van Boxtel naar Eindhoven.
De trein, die om 18.00 van Rotterdam
D.P. vertrok, gaf te Zwijndrecht aan
sluiting op een bus, rechtstreeks naar
Breda. Daarop zal nu aansluiten de
trein van 19.14, waarvan de vertrektijd
wordt verlaat tot 20.08, waardoor men
nog aansluiting heeft naar Tilburg en
Den Bosch.
Een nieuwe trein van 20.52 uit Box
tel naar Tilburg (A 21.20) en verder
naar Breda en Roosendaal (alleen op
werkdagen) sluit aan op den trein uit
Eindhoven naar Den Bosch. (Vertrek
Eindhoven 20.08). Deze trein gaat da
gelijks loope/z.
Ten einde de reisduur Den Haag
RotterdamArnhem te verkorten, zijn
de aansluitingstijden te Utrecht tusschen
deze treinen naar elkaar toegebracht,
waardoor de treinenloop op deze baan
vakken is gewijzigd.
UtrechtArnhem is bovendien met
één paar Dieselelectrische treinen uit
gebreid.
Voor de Zaankanters is van belang'
een nieuwe late verbinding Amsterdam-
Uitgeest. Deze trein rijdt dagelijks, ver
trekt om 23.35 uit Amsterdam en stopt
op alle stations in dé Zaanstreek.
Voor het Gooi is er een nieuwe late
verbinding Amsterdam (V 23.30)
Amersfoort. Ook deze trein rijdt dage
lijks en stopt op de tusschenstiations.
Uit Rotterdam zal om 23.00 nog een
trein naar Zwijndrecht vertrekken, die
om 23.30 uit Zwijndrecht naar Rotter
dam terugkeert. Daardoor heeft men
met den trein van 21.35 uit Amsterdam
weer over een
ruime sorteering
Buitengewoon aardige
en leuke motieven
Drukkerij voor het betere
genre Familie- en
Handelsdrukwerken
Correcte bediening
Vlugge afwerking
nog verbinding over Zwijndrecht (Dord
recht).
Een belangrijke verbetering is ook
tot stand gebracht in de verbinding
tusschen Enkhuizen, Hoorn en Amster
dam v.v. Op werkdagen zal de trein
van 17.15 uit Enkhuizen doorrijden naar
Amsterdam (A 8.54) en stoppen in
Purmerend en Zaandam.
Om 9.54 gaat deze terug uit Amster
dam, stopt in Zaandam en Purmerend
en is om 10.55 in Hoorn, waar hij
aansluit op den trein, welke 11.35 in
Enkhuizen is.
Voorts is er .een trein van 17.57
uit Hoorn, die stopt in Purmierend
en in Zaandam aansluiting geeft naar
Amsterdam, waar men dan om 19.35
arriveert.
Om 19.05 vertrekt uit Zaandam een
trein, die stopt in Purmerend, Hoorn
Hochkarspel, Bovenkarspel en om 20.25
in Enkhui/en is. Deze trein sluit aan
op de bestaande verbinding Amsterdam
(V 18.35)Zaandam (A 18.25).
Voorts zijn er in dezfe nieuwe dienst
regeling vele afwijkingen van de voor
gaande. die wij onmogelijk alle kunnen
vermelden. Den reizigers wordt echter
dringend aangeraden, de nieuwe lii.t-
hangbiljetten en vouwbladen grondig
te raadplegen.
Extra bon voor meat and vegetables
Voor de periode van 2 tot 15 Februari
zal een extra-bon voor 224 gram meat and
vegetables (vleesch en groente in blik) wor
den aangewezen voor de leeftijdsgroepen
boven 4 jaar.
Sinaasappelen en mandarijnen.
Inzake de tusschen Nederland en Spanje
gesloten handelsovereenkomst meldt Agencc
France Presse nader, dat Nederland ook
sinaasappelen en mandarijnen zal ontvan
gen. De koersen van gulden en peseta, wel
ke voor deze overeenkomst zullen worden
vastgesteld op basis van den dollarkoers te
Amsterdam.
Gecondenseerde melk met suiker.
Behalve de blikjes gecondenseerde melk,
welke bij een tekort aan melk voor het pu
bliek beschikbaar worden gesteld in plaats
van gestandaardiseerde melk, waarbij de
prijs van een blikje gelijk gesteld is aan
den prijs van één liter melk, zullen bij een
dergelijk tekort ook blikjes gecondenseerde
melk met suiker in een aantal steden op
beperkte schaal in den handel worden ge
bracht. De prijs van deze laatste blikjes
mag maximaal tien cent per blikje hooger
zijn dan den prijs, welke ter pladse geldt
voor een liter losse gestandaardiseerde melk.
De marge voor de standaardisatiebedrijven
en de detaillisten zal dezelfde zijn als voor
ongesuikerde condens.
Pindakaas.
Het is mogelijk, binnenkort voor
jeugdige personen van 1421 jaar
een potje van 370 gr. pindakaas
beschikbaar te stellen. Op 10 Fe
bruari zal een voor-inl everm gs bon
bekendgemaakt worden, welke te
vens als koopbon zal gelden.
Hoe is 't mogelijk!!
In onze vorige artikelen lieten wij
reeds overduidelijk uitkomen, dat er
buiten het lidmaatschap der N.S.B. nog
vele andere manieren waren om zich
on-Nederlands en a-sociaal te gedragen»
Ter illustrering moge nog het vol
gende dienen. Een persoon, die als
stroman en tot dekkingvan enige
z.g. illegalen diende, maakte zich voor
hen verdienstelijk als spion en was er
op uit anderen aan de galg te helpen,
gewoonte getrouw aan de hand van
gissingen of insinutaies.
Wat was echter zijn voornaamste
bezigheid
Deze bestond uit een levendige zwar
te handel bij voorkeur met de moffen.
De „Kriegsmarine" en Sanatoria voor
de door bombardementen over hun ze
nuwen gejaagde Duitse vrouwen waren
gretige afnemers.
Deze wisten echter schijnbaar al te
goed wat voor vlees ze in de kuip
hadden, gezien het feit, dat de „Marine"
het bij hem gekochte rookvlees op een
andere plaats nauwkeurig op het ge
wicht controleerde.
Zo gebeurde het ook, dat een Nat.-
Soc. burgemeester, die de grond onder
de voeten te warm werd en de benen
nam, alras vervangen werd door den
eersten wethouder, tevens groot-indu-
striëel daar ter plaatse.
Dit heerschap voelde zich niet alleen
zeer gevleid, maar schijnbaar tevens
genoodzaakt een nog grotere activi
teit aan den dag te leggen als zij!n
voorganger. Onder meer beijverde hij
zich, mensen aan te wijzen voor het
vervaardigen van Duits-militaire objec
ten.
Een verzetsman achtte zich verplicht
den persoon in kwestie er op te wij
zen, dat dit in strijd was mipt de richt
lijnen welke de Nederlandse regering;
vanuit Londen hierover gaf, waarop!
deze slappeling prompt te verstaan gaf,
dat niet de Nederlandse regering Jn
Londen, maar de Duitse bezetting zijn
wettige autoriteit was.
In tegenstelling met de minder gesi
tueerden, welke gezamenlijk waren opge
sloten, verleende men dezen profiteur
een uitzonderlijk comfort in den vorm
van huisarrest en werd hij niet per
vrachtwagen, doch in de privé-auto van
den plaatselijken O. D.-Commandant ver
voerd.
Maar al te duidelijk bleek hier weer,
dat het recht met voeten getreden werd.,
Wij hebben niets aan mannen met
een geweten als een trékharmonica.
Wij hebben niets aan mannen, die
steeds van twee wallen gegeten, ja zelfs
gevreten hebben. Niet alleen de tijd
der collaborateurs, maar ook die der
profiteurs moet ten einde zijn.
Laat ieder van ons, nu de strijd
voor de wederopbouw van ons Vader
land in vollen gang is, zijn plicht doen*
om in een daadwerkelijke eendracht en
met volledige uitschakeling van onze
particuliere belangen, door werken en
strijden te komen tot de herrijzing!
van ons Vaderland, opdat aan het einde
van dien strijd eenieder van ons met
onzen nationalen held Joh an de Witt
zal kunnen getuigen:
Ik heb, ook in het swaerst
van den storm, steeds op
het deck gestaen.
(Onder verantwoordelijkheid
van den Uitgever).
Aanmelding voor peetschappen.
De laatste maanden worden door
buitenlanders Nederlandsche kinderen als
peetkinderen aangenomen. Deze ontvan
gen dan maandelijks, gedurende zes
maanden, of ineens, een pakket of een
bedrag in geld. Dit alles geschiedt door