Nr. 14.
Donderdag 21 Februari 1878.
Toegewijd aan Handel, Industrie en
BINNENLAND.
De kunst om cijfers te groepeeren.
Vervolg.
{Ingezonden!)
Slaan wij andermaal een blik op „Eene
grievende teleurstelling" uit het Weekblad
van ïïeusden enz,, van den 9n dezer. In
verband met 't geen reeds door ons is op
gemerkt blijkt daaruit, dat de gebeele be
volking van 't Land van Heusden en Altena
klimt tot 23000 inwoners, en dat daarvan
verre 't grootste gedeelte 11.1. ruim 10000,
gevestigd langs of in de nabijheid der groote
rivjer de Maas, op een afstand van één tot
twee uur van de ten Noorden van 't Oude
Maasje uitgebakende spoorlijn verwijderd blijft.
Deze bevolking drijft aan den zoogenaamden
IToogen Maasdijk een niet onaanzienlijken
handel. Ofschoon 't Weekblad verzuimt te
vermelden, waarin die handel gedreven wordt,
is 't toch bekend, dat hij voornamelijk bestaat
in zelfgeteelde landbouwproduktendie tot
heden bijna uitsluitend per stoomboot of
ander vaartuig over de Maas naar Holland,
vervoerd werden. Ook de reizigers volgen'
gewoonlijk; dien weg. En tereoht, want hetl
vervoer per stoomboot is een zeer goedkoop!
en vrij snel vervoer; en hierbij komt nog,
dat die gelegenheid zich daar herhaalde malen
per dag aanbiedt. Nu leert de ondervinding
dat, zelfs bij 't aanwezig zijn van een spoorweg, 1
voor goederenvervoer die goedkoope en vrij1
snelle verzending per stoomboot verre de;
voorkeur verdient, zoodat ook in de toekomst i
daarvan wel voortdurend gebruik zal worden
gemaakt. En voor reizigers?
Tijd is geld, vooral voor den handel. Die
overtuiging heeft zich gelukkig eindelijk ook
in Nederland gevestigd. Maar zullen nu de
handelaren aan den Hoogen Maasdijk, bij
t gebruik maken van den door hen ge—
wenschten spoorweg, voor hun reis naar het
centrum van hun handel (Dordrecht, Kot ter-
dam, enz.) wel zooveel tijd kunnen uitwinnen
Men neme b. v. de ingezetenen van Werken
dam, de Werken en Sleeuwijk, Woudrichern,
ja wellicht langs den geheelen Maasdijk.
Zou 't wel te veronderstellen zijndat ge
noemde bevolking voor de reis naar 't mid
delpunt barer handelsrelatiën eerst één twee
uur Zuidwaarts zal gaan ter bereiking van
een spoorwegstationen al zoo een duren
omweg kiezen, die haar per slot niet spoediger
zal overgebracht hebben dan de goedkoope
veel gemakkelijker te bereiken gelegenheid
per stoomboot? Iemand uit Woudrichern
zal met t laatste middel toch wel binnen
twee uur tijds naar Dordt stoomen terwijl
't nog volstrekt niet uitgemaakt isof hij
van t eerste willende gebruik makenniet
meer tijd zal behoeven.
Het laat zich dus aanzien, dat bij even
tueel aanwezig zijn yan den spoorweg door
de geheele bevolking langs de Maas weinig
verandering gebracht zal warden in de tot
heden gevolgde wijze van vervoer van goederen
en personen. Hierop zou wellicht een uit
zondering worden gemaakt, wanneer ten ge
volge van aanhoudende vorst de vaart op de
rivier gestremd was. Doch zelfs dan nog
komt het mij voor, dat de reizigers meesttijds
wel zoo gereedeïijk van een station aan de
geprojecteerde lijn DordrechtEist zouden
kunnen gebruik maken, als van een aan de
spoorlijn ten Noorden van 't Oude Maasje.
Doch cok „de Langstraat heeft tot vervoer
der nijverheidsprodukten zijne havens en de
2o. Eerstgenoemde streek zal aan een
spoorweg meer toevoer van personen en
goederen kunnen verschaffen dan laatstge
noemde zpodat,
3o. De doelmatigste richting, aan den
geprojeoteerden spoorweg Zwaluwes-Bosch
te geven, zal zijn de richting door de Lang
straat, ongeveer zooals hij daar reeds is uit-
gebakend en opgenomen.
15 februari 18.78. D.
Zwaluwe
rivier," zegt 't Weekblad. Gelukkig, dat
zij die nog heeft, want anders zat men daar
zoo goed, of liever zoo slecht, als midden
op de hei. Maar weet 't Weekblad wel, dat
de vaart op die havens-en die rivier ft Oude
Maasje) zich geheel moet regelen naar eb en
vloed? .Ta, dat niet eens alle havens mot
een getij te bereiken zijn Daarenboven
een vaart die van 't tij afhangt, is alles be
halve een geregelde vaart. En hierin zal wel
de hoofdoorzaak gelegen zijn, dat aioh geen
geregelde stoombootdienst voor personen uit
een dier havens kan staande houden, maar
geenszins in gebrek aan reizigers. De wagen-
diensten die men in de Langstraat heeft
ook in correspondentie op verschillende stoom-
bootenkunnen van 't tegendeel overtuigen.
En zou de bloei, waarin zich de stoomboot-
dienst Stad Heusden verheugt, ook niet voor
een groot deel te danken zijn aan 't geen
uit de Langstraat wordt aangevoerd Het
kantoor te Kaatsheuvel en de dagelijksohe
geregelde wagendienst van daar uit op ge
noemde boot zal men tooh wel niet uit
louter weelde onderhouden.
Nu zal niemand willen beweren, dat de
Langstraat geenerlei vervoermiddelen bezit
voor personen en goederen. Integendeel, er
bestaan er nog almaar 't zijn of ongere-
regelde of dure diensten, die allen dit met
elkander gemeen hebben, dat zij 't voornaamste
vereischte voor den handel missen, n. 1. snel
vervoer. En er valt veel te vervoeren
trouwens ieder weet hetdat de streek, die
men Langstraat noemt, algemeen bekend
staat als de meest nijvere en meest handel
drijvende der plattelands gemeenten van ge
heel Nederland.
Uit het tot hiertoe aangevoerde, in verband
met 't geen van de talrijkheid der bevolking
gezegd is, zal het nu, dunkt mij, niet moeilijk
zijnom onder meer tot de volgende con
clusie te komen
lo. De Langstraat heeft meer behoefte
aan een spoorweg dan 't Land van Heusden
en Altena;
's Bosch via Waalwijk.
(Ingezonden.)
Een kort woord aan „Dixi" op zijn in
gezonden stuk in No 12 van dit blad.
t M' are misschien voldoende te herinneren
aan den regel „qui se fache a tort," doch
het belang- der zaak, die het hier geldt, eischt
dat niet het voorbeeld worde gevorderd van
Dixi, wiens schrijftrant bewijst dat hij veel
Moorden, zelfs smadelijke noodig had, om een
stuk te fabriceeren dat niet veel meer is dan
vulsel der kolommen dezer couranten
waarin redenen gezocht worden in autoriteits
geloof, blijkbaar oin het gebrek aan redenen
te verbergen. Op die wijze wordt niet
gedebatteerd nooli gepolemiseerd.
Hij beginne dus met te weerleggen wat
aangevoerd is omtrent het bezwaar gelegen
in de overbrugging van den Baard wij ksclien
overlaat.
Hij hewijze dat de overlaat geen gevaar
meer oplevert voor ijsverstopping als in 1800
voorviel, toen even beneden den klinkerweg zich
een ijsdam vormdedie ware er binnen wei
nige minuten geen opschuiving gekomen, de
schromclijkste gevolgen zou gehad hebben.
Hij bewijze dat gevaar voor herhaling van
dat feit niet zal vermeerderen, wanneer eene
spoorbrug wordt gebouwd 111 den overlaat
waar het geciteerde feit is voorgekomen.
Hij bewijze vooral niet met praatjes over
herinneringen uit zijn kinderleven maar
met redenen dat door het besluit des Minis
tersom eene nieuwe richting te zoeken,
geen gevaar ontstaan is, voor de verwezen-
Seoretaris der gemeente zou dus tot de mede
onderteekening van zoodanige acten niet ver
plicht zijn, zonder dat echter diens mede-o n-
derteekening de acte ongeldig zou kunnen ma
ken, De tegenwoordige Minister ran Binnen-
tandsche Zaken kan zich echter met dit gevoelen
vafl zijn ambtsvoorganger niet vereenigen.
Hij is. van oordeel, dat de mede- onderteekening
van acten als boven bedoeld door de Gemeente
secretaris een bepaald vereisehte is.
Mitsdien is de bovenbedoelde circulaire inge
trokken.
Het schijnt nog niet zeker, dat de Tweede
Kamer den 4den Maartzooals onlangs bericht
werd, bijeen zal komen, door de Raad van State
aan het onderzoek der ontwerp- schoolwet meer
tijd besteedtdan waarop gerekend werd. Da
indiening dier wet wordt daardoor natuurlijk
vertraagd.
Aan het Kralingsche veer zijn in de afgeloo-
pen week verkocht 1106 zalmen, yoor f 0.8.5
tot f 0.95 per half kilo.
Door de Nederlandsohe Centraal spoorweg
maatschappij is bij de Regeering concessie ge
vraagd tot exploitatie van de lijn Amersfoori-
Nijmegendie voor rekening van den staat
wordt aangelegd.
ïijking der reeds lang gekoesterde hoop: dat
Waalwijk met 't grootste gedeelte der Lang
straat aan het spooncegnet zal verhonden
wordenalsmede dat liet belang van Waal
wijk staat of valt uitsluitend met het traject
door den overlaat en dat belang niet vol
doende zou verzekerd zijnmet eene aan
sluiting aan den Z. O. spoorweg tussclien
's Bosch en Tilburg.
Eerst dan kan de zaak, die ook „Dixi"
zij het dan ook op zonderlinge wijze
voorstaatuit het gevoerde bebat uit trek
ken en daarvoor alleen namen wij de
pen op.
Jos. van Daelen.
Tilburg.
Te Yenlo is hefe vijfjarig zoontje van een
landbouwer in eene in vollen gang zijnde dorsch,-
machine geraakt.
Het kind werd geheel verpletterd.
Naar men verneemt is op het verzoek van
voor de laatste wetswijziging gepensioneerde
onderofficieren en militairen van minderen graad,
die zich tot den Minister van oorlog gewend
hebben, met het verzoek, om wat hun pensioen
betreft, in t genot te mogen deelen van de be
tere bepalingen der nieuwe wetafwijzend be
schiktde Minister heeft echter beloofd deze
militairen zooveel mogelijk nog in rijks instel
lingen te plaatsen.
Door den yorigen Minister van binnenlandsche
zaken werd in 1877 aan de gemeente besturen
als het gevoelen der Regeering medegedeeld, dat
j in overeenkomsten, extrajudieieële handelingen
I betreffendede gemeente behoort vertegenwoor-
Idigd te zijn door den Burgemeester alleen. De
Een Engclsch oorrespondent van de Haart.
Ct. schrijft het volgende over den bekenden
obelisk
«Ik heb eindelijk het voorrecht genoten, met
eigene oogen de vermaarde of beruchte naald van
Cleopatra te mogen aanschouwen. Historische
herinneringen en zeker niet sierlijke vorm ar
chitectuur of gezochte qualiteit van steen maken
hare waarde uit. De twee obelisken, door
Octavius of Augustus van On (Heliopolis) naar
Alexandrie overgebracht oin het front, van liet
Caesareum te versieren ter eere van Julius
Caesar, werden reeds van den beginne de naal
den van Cleopatra genoemd ofschoon deze be
vallige Vorstin reeds ettelijke jaren vroeger ge
storven was. De beide zuilen waren ruim 1600
jaren vo'o'r de geboorte van Christus in de na
bijheid van On opgericht, in gezelschap van twee
andere obelisken, die hun weg naar Konstantinopel
en Rome gevonden hebben. De Pharao van
Egypte onder wiens regeering, zij eigenlijk te
On geplaats werdenwas Thothmes IIImaar
Sesostris plaatste er de hieroglyphen op. Dat
zijn de herinneringen, die eene historische waarde
aan deze steenklompen geven. Het was onte
genzeggelijk eene hooge gunst van Mchemet-Ali
om deze zuil aan de Engelsohe Regeering te
schenken maar het kan weinig verwondering
baren, dat de Britsche ambassade geen bijzondere
haast maakte met dit ruwe gevaarte naar
Engeland te doen overbrengen. Hoe dr. Eras
mus Wilson de 10,000 p. at. waarborgde, en
John Dixon, de groote ingenieur, het plan voor
een afzonderlijk vaartuig voor den overtocht
maakte, is bekend genoeg.
1 O 7 J - w JJAWTO A^VUCi.3 Ucldl
Keel am cs of aanbevelingen beneden de rubriek Binnenland. 15 cent per gewonen regel.