Nummer 100.
Zondag 19 December 1880.
3e. Jaargang"
II-
1!
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
"buitenland.
L.J
Met het oog op
de aanstaande feestdagen
zal het volgend numm«.r
dezer courant Vrijdag 24
dezer op het gewone uur
worden uitgegeven.
Bekendmaking.
Belgie.
Frankrijk.
Uitgever: ANTOON TIELEN te Waalwijk.
NATIONALE MILITIE.
Oproeping tot Inschrijving
Vergadering der Kamer van koop
handel en fabrieken van 15
December 1880.
gaan*
Echo van het Zuiden,
lil
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,00, franco per post door
het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden,
enz., franco te zenden aan den Uitgever.
Advertentiën 17 regels 0,60, daarboven 8 cent per regel
groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën, driemaal ter
plaatsing opgegeven, worden tweemaal in rekening gebracht
Reclames beneden de rubriek Binnenland 15 cent per regel.
Burgemeester en Wethouders van Waalwijk.
Gelet op art. 19 der wet van den 19 Augustus
1861 (Staatsblad Nol'72), betreffende de inschrijving
voor de Nationale Militie.
Brengen ter kennis van de belanghebbenden:
Dat alle mannelijke ingezetenendie op den 1
Januari van het jaar 1881 hun 19de jaar zijn in
getreden namelijk die geboren zijn in het jaar
1862onverschillig of zij redenen van vrijstelling
hebben of niet, verplicht zijn zich in de maand
Januari 1881 voor de militie te Joen inschrijven;
dat voor ingezeten wordt gehouden:
lo. hijwiens vaderofis deze overleden
wiens moederofzijn beiden overledenwiens
voogd ingezeten is volgens de wet van den 28
Juli 1850 (Staatsblad No. 44);
2o. hij die geen ouders of voogd hebbende ge
durende de laatste achttien maandenden 1 Ja
nuari 1881 voorafgaande in Nederland verblijf
hield
3o. hijvan wiens ouders de langstlevende in
gezetenen wasal is zijn voogd geen ingezeten
mits hij binnen het rijk verblijf houdt
Dat voor ingezetenen niet wordt gehouden
de vreemdeling, behoorende tot een staat, waar
de Nederlander niet aan de verpligte krijgsdienst
is onderworpenof waar len aanzien der dienst
plichtigheid het beginsei van wederkeengheid is
aangenomen, terwijl daarentegen hij, die eerst
na net intreden van zijn 19de, doch voor het
volbrengen van zijn 26ste jaaringezeten wordt,
verplicht is, zich, zoodra dit plaats heeft, ter
inschrijving aan te geven;
dat voor de militie niet wordt ingeschreven:
lo. de in een vreemd rijk achtergebleven zoon
van een ingezetendie geen Nederlander isen
2o. de in een vreemd rijk verblijfhoudende ou-
derlooze zöon van een vreemdeling, al is zijn
voogd ingezeten
dat de inschrijving geschiedt:
lo. van éen ongehuwde in de gemeentewaar
de vaderofis deze overledende moederof,
zijn beiden overleden, de voogd woont
2o. van een gehuwde en van een weduwnaar in
de gemeente waar hij woont
3e. van hemdie geenmoeder of voogd heeft,
of door dezen is achtergelatenof wiens voogd
buiten 'slands gevestigd isin de gemeente waar
hij woont;
4o. van de buiten 'slands wonenden van een
Nederlander, die ter zake van 'slands dienst in
een vreemd land woont, in de gemeente, waar
zijn vader of voogd het laatst in Nederland ge
woond heeft.
Bij ongesteldheid, afwezigheid of onstentenis is
de vader, of, is deze overleden, de moeder, of,
zijn beiden overledende voogdtot het doen
van die aangifte verplicht.
Met waarschuwingdat diegenenwelke zich
op den 31 Januari 1881 niet hebben aangegeven
overeenkomstig de wet zullen worden gestraft.
Waalwijk den 18 December 1880.
De Burgemeester De Secretaris,
VAN DER KLOKKEN P. W. VAN L1EMPT.
Tegenwoordig alle leden, uitgenomen de heer
C. G. van der Heijden.
De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en goedgekeurd.
Ingekomen
1°. Afschrift van een adres van de Nederl.
maatschappij ter bevordering van nijverheid te
Haarlem aan zijne excellentie den heer minister
van waterstaat, handel en nijverheid, verzoekende
om daarbij aangevoerde redenen herziening der
wet van 28 Mei 1869, regelende het toezicht
op het gebruik van stoomtoestellen.
Aangenomen voor notificatie.
2°. Adres van de kamer van koophandel en
fabrieken te Groningen aan de tweede kamer
der staten-generaal houdende eenige bedenkin
gen tegen het wetsontwerp tot wijziging der
zegelwetten.
Aangezien deze kamer zich vroeger bij adres
van bijna gelijke strekking tot zijne excellentie
den minister van financiën heeft gewend, is be
sloten ook dit adres aan te nemen voor notificatie.
3°. Van zijne excellentie den heer minister
van waterstaat, handel en nijverheid, een exempl.
van het verslag van den landbouw in Nederland
over 1878.
Ter visie voor de leden
4°. Adres van de Noordbrabantsche stoom
tramweg-maatschappij te Tilburg in dato 29
November 1880, te kennen gevende, dat door
haar aan Ged. Staten van dit gewest vergunning
is gevraagd voor het aanleggen en exploiteeren
van een stoomtramweg, uitgaande van de lijn
TilburgWaalwijkbij de Wagenstraatte
Waalwijk, over den prov. weg tot den Baard-
wij kschen overlaat, met het doel om, bij even-
tueele verandering in de waterverhoudingen in
dat deel der provincie, de lijn verder door te
trekken tot lieuaden en 's Bosch met verzoek
hare concessie-aanvrage bij Ged. Staten en, zoo
veel noodig ook elders te ondersteunen.
De voorzitter vraagt of er iemand voor deze
oangelegenheid het woord verlangt.
De heer Fano zegt er voor te zijn om aë
aanvrage bij Ged. Staten te ondersteunen, hoewel
een stoomtram in deze gemeente niet van gevaar
ontbloot is spr .'ker is van oordeel dat al onder
steunt men de aanvrage nietde concessie toch
wel zal verleend worden intusschen het nut er
van voor deze gemeente valt niet te ontkennen
en de gemeente Baardwijk wordt met Waalwijk
verbonden hij is er derhalve voor ondersteuning
er. wel zoo krachtig mogelijk.
De heer J. B. Van der Heijden is ook voor
ondersteuningeen stoomtram is wel eenigszins
gevaarlijk v-ior de publieke veiligheid, maar dit
weegt niet op tegen- liet belang dat het vervoer
middel voor handel en nijverheid oplevert. Ieder
zal opzichtens kinderen enz. meer op zijn hoede
zijn en mer. zal na verloop van eenigen tijd er
meer en meer aan gewennen.
De heer Zijlmans zegt dat hij zich in den
gemeenteraad, alwaar dan ook tot ondersteuning
bij Ged. Staten besloten is, voor de zaak heeft
verklaard en heeft volstrekt geen reden om er
hier ook niet voor te zijn.
Ook de Voorzitter is voor ondersteuninghet
oostelijk deel der gemeente, dat thans geïsoleerd
is, heeft reel belang bij den aanleg van een
tramweg.
Daarna wordt zonder hoofdelijke stemming
besloten de concessie-aanvrage der bovengenoemde
maatschappij bij Ged. Staten te ondersteunen.
De voorzitter geeft te kennendat binnen
eenige dagen bij de Tweede Kamer in behande
ling zal komen de afdeeling der staatsbegrooting
voor 1881 betrekkelijk den aanleg van staats
spoorwegen. Uit de regeeringsverslagen betrek
kelijk dit onderwerp is geblekeu dat de min.
van waterstaat, handel en nijverheid zich met
kracht heeft verklaard voor de uilvoering van
de spoorwegwet van 1875 ook opzichtens de
lijn Zwaluwe's Bosch. Uit de gewisselde stukken
ten deze tusschen vertegenwoordiging en regeering
is echter merkbaardat er bij sommige kamer
leden neiging bestaat als bezuinigingsmaatregel
de uitvoering te vertragen; hij stelt met het oog
hierop voor nogmaals bij den betrokken minister
op spoedige uitvoering aan te dringen.
Bij acclamatie wordt dienovereenkomstig be
sloten en vastgesteld het volgende adres
Aan Zijne Excellentie den Heer Minister
VAN WATERSTAAT ilANDEL EN NIJVERtlEID
TE 'S-GRAVENHAGE.
Met warme ingenomenheid eti de hoogste
belangste'lingExcellentieheeft de kamer van
koophandel en fabrieken alhier kennis genomen
van de tusschen regeering en vertegenwoordiging
gewisselde stukkenter voorbereiding van de
discussiën over de staatsbegrooting van 1881
inzonderheid wat betreft den bouw van staats
spoorwegen, gedecreteerd bij de wet van 1875.
Met voldoening begroeten wij in de eerste plaats
het kennelijk voornemen vau de regeering, naar
onze bescheiden meening, neergelegd in de me
morie ten aanzien vau den spoorweg Zwaluwe-
'sBosoh, om den onderbouw der voornaamste
kunstwerken bij Geertruidenbergin den Baard-
wijkschen overlaat en in het Bossche inundatie-
veld gelijktijdig aan te besteden.
Niet minder belangwekkend was het der kamer
de cordaatheid en vastberadenheid op te merken,
waarmede de regeering elke poging tot reactie
op de gedenkwaardige spoorwegwet van L875
van de hand wijstin hare vaste overtuiging
dat zuinigheid slechts mag betracht worden voor
zoover daardoor de bronnen van handel en
nijverheid en daarmede de volkswelvaart, niet
benadeeld worden.
Wanneer Excellentie de kamer in algeraeenen
zin op dit standpunt positie neemtflan i3 het
verklaarbaar met hoeveel bezorgdheid zij gadeslaat
den toeleg hier en daar merkbaar om onze
nijvere Langstraat nog en nog langer van de
zegeningen van het spoorwegvervoer verstoken
te houden.
Overbodig is het uwer Excellentie's aandacht
nader op de onmisbaarheid van den spoorweg
Zwaluwe's Bosch door de Langstraat in te
roepen.
Zoo ooitExcellentiedan is nu de tijd van
werken daardan is thans de tijd gekomen om
de nijvere en handellievende Langstraat in het
algemeen spoorwegverkeer op te nemen.
De onteigeningswet is uitgevaardigd er behoeft
dus slechts een begin van uitvoering gegeven te
worden óm tot de vervulling onzer rechtmatige
vvenschen te geraken.
Wanneer er reden is om te klagen over min
der gunstigen gang van zaken dan is het noodig
middelen te beramen, die aan zulk een toestand
tegemoet komen dan is spoedige hulp dubbel
geholpen en bovendien uit een oogpunt van
werkverschaffing en économie alleszins lofwaardig
en aan te bevelen.
De Kamer las dan ook met volkomen instem
ming de overweging der regeering om de tegen
woordige ruime geldmarkt en den overvloed van
werkkrachten niet onbeuuttigd te laten voorbij-
Het zij ons mitsdien vergund met allen eerbied
Uwer Excellentie te verzoeken met gepasten
spoed aan den spoorweg door de Langstraat
gevolg te geven.
De kamer van koophandel, enz.
De instructie in zake het spoorwegongeval
Liers-Herstal wordt nog steeds voortgezet en zal
eerst in de volgende maand afgeloopen zijn. De
machinist van den goederentrein L., die als de
oorzaak van het ongeval wordt beschouwd, is na
zijn herstel in hechtenis genomen.
Onder zeer ongans'ige voorteekenen is in Bel
gie de proef genomen met eene nieuwe, buiten
gewoon snelle verbinding van Ostende met Keu
len, door een zoogenaamden train-éclair. Een
trein uit 2 goederen- en 6 personenwagens be
staande, waarin verscheidene hooge ambtenaren
der administratie van den staatsspoorweg gezeten
waren, vertrok ten 11 uur 57 min. van Ostende
en passe-irde reeds ten 1 ul 42 min. Mechclen
en te 3 u. 30 min. Pepinster. De snelheid
was zoo groot, dat de trein op sommige hori
zontale en rechte gedeelten van den weg een
vaart van 88 xilometer in het uur had. Op 200
nieii-r afstand voor Verviers echter derailleerde
de locomotief, dimet hotten en stootuu nog
een honderdtal meter voortrende, maar daarop
omvergeworpen werd. De chef van dienst de
heer Hallmoir, die op den tender stond, sprong
bij het déraillement onmiddellijk op den spoor
wegdijk, met het ongelukkig gevolg dat hij zijn
beide beenen verbrijzelde en na weinige minuten
overleed. De stoker ontving eenige kneuzingen
van weinig belang, terwijl alle overige ambtena
ren met den schrik vrijkwamen.
Door een der Republikeinsche leden van den
senaa' den heer Tonaille-Sallgny is een amen
dement op het ontwerp betreffende de reorgani
satie der rechterlijke macht ingediend, dat gerust
een tegenontwerp heeten mag. Hij wil de
rechters benoemd hebben voor 15 jaren door
den president der Republiekuit twee lijsten
waarvan de eene door de kamer en de andere
door den senaat is opgemaakt. Om de driejaren
wordt een vijfde vernieuwd. Geen rechter even
wel kan zoolang zijn mandaat duurtworden
afgezet tenzij bij besluit van het Hof van Cas
satie.
De kamer heeft het budget vau ontvangsten
aangenomen, zooals de commissie het haar voor
stelde, dus met verwerping van alle wijzigingen,
door den senaat aangebracht.
Rochefort heeft veel kans een groot deel
zijner populariteit te verliezen. Eerst is gebleken
dat wijlen Albert Jolywieus nagedachtenis
door Rochefort op alle mogelijke wijzen was
beschimpthem indertijd het leven gered had
en thans heeft de Voltaire aan het licht ge
bracht dat hij behalve aan Garabelta ook inder
tijd aan Trochu heeft geschreven en wel in de
meest onderdanige bewoordingen om te verzoe
ken dat zijn leven gespaard zou worden. Nog
bleek dat Gambetta hem indertijd in Nieuw-
Caledonië aan 5000 francs heeft geholpen. En
op Gambetta wordt juist door Rochefort dag
aan dag geschimpt. Ondankbaarheid vergeeft
het volk niet licht.en zoo staat hun afgod van
vroeger thans op zijn leemen voetstuk te wan
kelen.
In de kleine republiek Andorra, tusschen
Frankrijk en Spanje in de Pyreneëit gelegen, is
oproer uitgebarsten. Fransche speculanten wilden
er namelijk een speelbank oprichten, wat de
overheid v eigert, maar wat de bevolking schijnt
te wenschen. Men verwacht nu Fransche tus-
schenksmst tot herstel der orde.
De heer de Lesseps deelt mede, dat voor
1.300,000 aandeelen voor 't Panamakanaal door
200,000 personen is ingeschreven. Er zijn dus
gemiddeld 6 aandeelen door elk genomen, bij de
inschrijving voor het Susz-kanaal was dit getal
5. Frankrijk beeft het meest ingeschreven, daarna
volgt Spanje.
De Fransche groote Westerspoorwegmaat
schappij hield een proefneming op groote schaal
aan haar station St. Lazare, tusschen het Ja-
blochof-, het Loutin-licht en het licht van de
gasmaatschappij. De besluiten waren in het
voordeel van het electrisch licht, doch daar de
gasmaatschappij verklaarde, het bijzonder tarief,
dat voor de spoorwegmaatschappijen van toepas
sing was, geheel te zullen afschaffen, heeft m n
de gasverlichting nog niet voor de cleqtrischc
doen wijken. Dit bewijst wel dat de gasmaat
schappijen langzamerhand de concurrentie tegen
het electrisch licht beginnen te duchten.
Woensdag ochtend werd het stoffelijk
os'erschot van mevrouw Thiers ter aarde besteld.
Een onafzienbare menigte bewoog zich langs de
straten.
Achter den lijkwagen gingen de bloedverwan
ten der overledenede twee vertegenwoordigers
van den president der republiek de presidenten
der beide kamers en het corps diplomatique,
Toen de lijkwagen voor de kerk Notre Dame
de Lorette aangekomen was verlieten Gambetta
en eenige anderen den stoet. Eerst ten 3 nre
werd Père Lachaise bereikt.
Geen lijkredenen werden gehouden. Opge
merkt werd, dat geen lid der familie Orleans
bij de plechtigheid vertegenwoordigd wa9. De
lijkwagen was de zelfde waarmede Thiers ter
laatste rustplaats vervoerd werd.
Te Perpignan heeft wederom een paniek
in de schouwburg plaats gebadzooals dikwerf
door moedwilligheid of voorbarigheil veroorzaakt
worden.
Een toeschouwer in het parterre riep plotse
ling brand en nu ging alles aan het dringen
om de zaal te verlaten, in plaats van eersteens