Nummer 100. Zondag 19 December 1880. 3e. Jaargang" II- 1! Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. "buitenland. L.J Met het oog op de aanstaande feestdagen zal het volgend numm«.r dezer courant Vrijdag 24 dezer op het gewone uur worden uitgegeven. Bekendmaking. Belgie. Frankrijk. Uitgever: ANTOON TIELEN te Waalwijk. NATIONALE MILITIE. Oproeping tot Inschrijving Vergadering der Kamer van koop handel en fabrieken van 15 December 1880. gaan* Echo van het Zuiden, lil Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,00, franco per post door het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden, enz., franco te zenden aan den Uitgever. Advertentiën 17 regels 0,60, daarboven 8 cent per regel groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën, driemaal ter plaatsing opgegeven, worden tweemaal in rekening gebracht Reclames beneden de rubriek Binnenland 15 cent per regel. Burgemeester en Wethouders van Waalwijk. Gelet op art. 19 der wet van den 19 Augustus 1861 (Staatsblad Nol'72), betreffende de inschrijving voor de Nationale Militie. Brengen ter kennis van de belanghebbenden: Dat alle mannelijke ingezetenendie op den 1 Januari van het jaar 1881 hun 19de jaar zijn in getreden namelijk die geboren zijn in het jaar 1862onverschillig of zij redenen van vrijstelling hebben of niet, verplicht zijn zich in de maand Januari 1881 voor de militie te Joen inschrijven; dat voor ingezeten wordt gehouden: lo. hijwiens vaderofis deze overleden wiens moederofzijn beiden overledenwiens voogd ingezeten is volgens de wet van den 28 Juli 1850 (Staatsblad No. 44); 2o. hij die geen ouders of voogd hebbende ge durende de laatste achttien maandenden 1 Ja nuari 1881 voorafgaande in Nederland verblijf hield 3o. hijvan wiens ouders de langstlevende in gezetenen wasal is zijn voogd geen ingezeten mits hij binnen het rijk verblijf houdt Dat voor ingezetenen niet wordt gehouden de vreemdeling, behoorende tot een staat, waar de Nederlander niet aan de verpligte krijgsdienst is onderworpenof waar len aanzien der dienst plichtigheid het beginsei van wederkeengheid is aangenomen, terwijl daarentegen hij, die eerst na net intreden van zijn 19de, doch voor het volbrengen van zijn 26ste jaaringezeten wordt, verplicht is, zich, zoodra dit plaats heeft, ter inschrijving aan te geven; dat voor de militie niet wordt ingeschreven: lo. de in een vreemd rijk achtergebleven zoon van een ingezetendie geen Nederlander isen 2o. de in een vreemd rijk verblijfhoudende ou- derlooze zöon van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten dat de inschrijving geschiedt: lo. van éen ongehuwde in de gemeentewaar de vaderofis deze overledende moederof, zijn beiden overleden, de voogd woont 2o. van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeente waar hij woont 3e. van hemdie geenmoeder of voogd heeft, of door dezen is achtergelatenof wiens voogd buiten 'slands gevestigd isin de gemeente waar hij woont; 4o. van de buiten 'slands wonenden van een Nederlander, die ter zake van 'slands dienst in een vreemd land woont, in de gemeente, waar zijn vader of voogd het laatst in Nederland ge woond heeft. Bij ongesteldheid, afwezigheid of onstentenis is de vader, of, is deze overleden, de moeder, of, zijn beiden overledende voogdtot het doen van die aangifte verplicht. Met waarschuwingdat diegenenwelke zich op den 31 Januari 1881 niet hebben aangegeven overeenkomstig de wet zullen worden gestraft. Waalwijk den 18 December 1880. De Burgemeester De Secretaris, VAN DER KLOKKEN P. W. VAN L1EMPT. Tegenwoordig alle leden, uitgenomen de heer C. G. van der Heijden. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. Ingekomen 1°. Afschrift van een adres van de Nederl. maatschappij ter bevordering van nijverheid te Haarlem aan zijne excellentie den heer minister van waterstaat, handel en nijverheid, verzoekende om daarbij aangevoerde redenen herziening der wet van 28 Mei 1869, regelende het toezicht op het gebruik van stoomtoestellen. Aangenomen voor notificatie. 2°. Adres van de kamer van koophandel en fabrieken te Groningen aan de tweede kamer der staten-generaal houdende eenige bedenkin gen tegen het wetsontwerp tot wijziging der zegelwetten. Aangezien deze kamer zich vroeger bij adres van bijna gelijke strekking tot zijne excellentie den minister van financiën heeft gewend, is be sloten ook dit adres aan te nemen voor notificatie. 3°. Van zijne excellentie den heer minister van waterstaat, handel en nijverheid, een exempl. van het verslag van den landbouw in Nederland over 1878. Ter visie voor de leden 4°. Adres van de Noordbrabantsche stoom tramweg-maatschappij te Tilburg in dato 29 November 1880, te kennen gevende, dat door haar aan Ged. Staten van dit gewest vergunning is gevraagd voor het aanleggen en exploiteeren van een stoomtramweg, uitgaande van de lijn TilburgWaalwijkbij de Wagenstraatte Waalwijk, over den prov. weg tot den Baard- wij kschen overlaat, met het doel om, bij even- tueele verandering in de waterverhoudingen in dat deel der provincie, de lijn verder door te trekken tot lieuaden en 's Bosch met verzoek hare concessie-aanvrage bij Ged. Staten en, zoo veel noodig ook elders te ondersteunen. De voorzitter vraagt of er iemand voor deze oangelegenheid het woord verlangt. De heer Fano zegt er voor te zijn om aë aanvrage bij Ged. Staten te ondersteunen, hoewel een stoomtram in deze gemeente niet van gevaar ontbloot is spr .'ker is van oordeel dat al onder steunt men de aanvrage nietde concessie toch wel zal verleend worden intusschen het nut er van voor deze gemeente valt niet te ontkennen en de gemeente Baardwijk wordt met Waalwijk verbonden hij is er derhalve voor ondersteuning er. wel zoo krachtig mogelijk. De heer J. B. Van der Heijden is ook voor ondersteuningeen stoomtram is wel eenigszins gevaarlijk v-ior de publieke veiligheid, maar dit weegt niet op tegen- liet belang dat het vervoer middel voor handel en nijverheid oplevert. Ieder zal opzichtens kinderen enz. meer op zijn hoede zijn en mer. zal na verloop van eenigen tijd er meer en meer aan gewennen. De heer Zijlmans zegt dat hij zich in den gemeenteraad, alwaar dan ook tot ondersteuning bij Ged. Staten besloten is, voor de zaak heeft verklaard en heeft volstrekt geen reden om er hier ook niet voor te zijn. Ook de Voorzitter is voor ondersteuninghet oostelijk deel der gemeente, dat thans geïsoleerd is, heeft reel belang bij den aanleg van een tramweg. Daarna wordt zonder hoofdelijke stemming besloten de concessie-aanvrage der bovengenoemde maatschappij bij Ged. Staten te ondersteunen. De voorzitter geeft te kennendat binnen eenige dagen bij de Tweede Kamer in behande ling zal komen de afdeeling der staatsbegrooting voor 1881 betrekkelijk den aanleg van staats spoorwegen. Uit de regeeringsverslagen betrek kelijk dit onderwerp is geblekeu dat de min. van waterstaat, handel en nijverheid zich met kracht heeft verklaard voor de uilvoering van de spoorwegwet van 1875 ook opzichtens de lijn Zwaluwe's Bosch. Uit de gewisselde stukken ten deze tusschen vertegenwoordiging en regeering is echter merkbaardat er bij sommige kamer leden neiging bestaat als bezuinigingsmaatregel de uitvoering te vertragen; hij stelt met het oog hierop voor nogmaals bij den betrokken minister op spoedige uitvoering aan te dringen. Bij acclamatie wordt dienovereenkomstig be sloten en vastgesteld het volgende adres Aan Zijne Excellentie den Heer Minister VAN WATERSTAAT ilANDEL EN NIJVERtlEID TE 'S-GRAVENHAGE. Met warme ingenomenheid eti de hoogste belangste'lingExcellentieheeft de kamer van koophandel en fabrieken alhier kennis genomen van de tusschen regeering en vertegenwoordiging gewisselde stukkenter voorbereiding van de discussiën over de staatsbegrooting van 1881 inzonderheid wat betreft den bouw van staats spoorwegen, gedecreteerd bij de wet van 1875. Met voldoening begroeten wij in de eerste plaats het kennelijk voornemen vau de regeering, naar onze bescheiden meening, neergelegd in de me morie ten aanzien vau den spoorweg Zwaluwe- 'sBosoh, om den onderbouw der voornaamste kunstwerken bij Geertruidenbergin den Baard- wijkschen overlaat en in het Bossche inundatie- veld gelijktijdig aan te besteden. Niet minder belangwekkend was het der kamer de cordaatheid en vastberadenheid op te merken, waarmede de regeering elke poging tot reactie op de gedenkwaardige spoorwegwet van L875 van de hand wijstin hare vaste overtuiging dat zuinigheid slechts mag betracht worden voor zoover daardoor de bronnen van handel en nijverheid en daarmede de volkswelvaart, niet benadeeld worden. Wanneer Excellentie de kamer in algeraeenen zin op dit standpunt positie neemtflan i3 het verklaarbaar met hoeveel bezorgdheid zij gadeslaat den toeleg hier en daar merkbaar om onze nijvere Langstraat nog en nog langer van de zegeningen van het spoorwegvervoer verstoken te houden. Overbodig is het uwer Excellentie's aandacht nader op de onmisbaarheid van den spoorweg Zwaluwe's Bosch door de Langstraat in te roepen. Zoo ooitExcellentiedan is nu de tijd van werken daardan is thans de tijd gekomen om de nijvere en handellievende Langstraat in het algemeen spoorwegverkeer op te nemen. De onteigeningswet is uitgevaardigd er behoeft dus slechts een begin van uitvoering gegeven te worden óm tot de vervulling onzer rechtmatige vvenschen te geraken. Wanneer er reden is om te klagen over min der gunstigen gang van zaken dan is het noodig middelen te beramen, die aan zulk een toestand tegemoet komen dan is spoedige hulp dubbel geholpen en bovendien uit een oogpunt van werkverschaffing en économie alleszins lofwaardig en aan te bevelen. De Kamer las dan ook met volkomen instem ming de overweging der regeering om de tegen woordige ruime geldmarkt en den overvloed van werkkrachten niet onbeuuttigd te laten voorbij- Het zij ons mitsdien vergund met allen eerbied Uwer Excellentie te verzoeken met gepasten spoed aan den spoorweg door de Langstraat gevolg te geven. De kamer van koophandel, enz. De instructie in zake het spoorwegongeval Liers-Herstal wordt nog steeds voortgezet en zal eerst in de volgende maand afgeloopen zijn. De machinist van den goederentrein L., die als de oorzaak van het ongeval wordt beschouwd, is na zijn herstel in hechtenis genomen. Onder zeer ongans'ige voorteekenen is in Bel gie de proef genomen met eene nieuwe, buiten gewoon snelle verbinding van Ostende met Keu len, door een zoogenaamden train-éclair. Een trein uit 2 goederen- en 6 personenwagens be staande, waarin verscheidene hooge ambtenaren der administratie van den staatsspoorweg gezeten waren, vertrok ten 11 uur 57 min. van Ostende en passe-irde reeds ten 1 ul 42 min. Mechclen en te 3 u. 30 min. Pepinster. De snelheid was zoo groot, dat de trein op sommige hori zontale en rechte gedeelten van den weg een vaart van 88 xilometer in het uur had. Op 200 nieii-r afstand voor Verviers echter derailleerde de locomotief, dimet hotten en stootuu nog een honderdtal meter voortrende, maar daarop omvergeworpen werd. De chef van dienst de heer Hallmoir, die op den tender stond, sprong bij het déraillement onmiddellijk op den spoor wegdijk, met het ongelukkig gevolg dat hij zijn beide beenen verbrijzelde en na weinige minuten overleed. De stoker ontving eenige kneuzingen van weinig belang, terwijl alle overige ambtena ren met den schrik vrijkwamen. Door een der Republikeinsche leden van den senaa' den heer Tonaille-Sallgny is een amen dement op het ontwerp betreffende de reorgani satie der rechterlijke macht ingediend, dat gerust een tegenontwerp heeten mag. Hij wil de rechters benoemd hebben voor 15 jaren door den president der Republiekuit twee lijsten waarvan de eene door de kamer en de andere door den senaat is opgemaakt. Om de driejaren wordt een vijfde vernieuwd. Geen rechter even wel kan zoolang zijn mandaat duurtworden afgezet tenzij bij besluit van het Hof van Cas satie. De kamer heeft het budget vau ontvangsten aangenomen, zooals de commissie het haar voor stelde, dus met verwerping van alle wijzigingen, door den senaat aangebracht. Rochefort heeft veel kans een groot deel zijner populariteit te verliezen. Eerst is gebleken dat wijlen Albert Jolywieus nagedachtenis door Rochefort op alle mogelijke wijzen was beschimpthem indertijd het leven gered had en thans heeft de Voltaire aan het licht ge bracht dat hij behalve aan Garabelta ook inder tijd aan Trochu heeft geschreven en wel in de meest onderdanige bewoordingen om te verzoe ken dat zijn leven gespaard zou worden. Nog bleek dat Gambetta hem indertijd in Nieuw- Caledonië aan 5000 francs heeft geholpen. En op Gambetta wordt juist door Rochefort dag aan dag geschimpt. Ondankbaarheid vergeeft het volk niet licht.en zoo staat hun afgod van vroeger thans op zijn leemen voetstuk te wan kelen. In de kleine republiek Andorra, tusschen Frankrijk en Spanje in de Pyreneëit gelegen, is oproer uitgebarsten. Fransche speculanten wilden er namelijk een speelbank oprichten, wat de overheid v eigert, maar wat de bevolking schijnt te wenschen. Men verwacht nu Fransche tus- schenksmst tot herstel der orde. De heer de Lesseps deelt mede, dat voor 1.300,000 aandeelen voor 't Panamakanaal door 200,000 personen is ingeschreven. Er zijn dus gemiddeld 6 aandeelen door elk genomen, bij de inschrijving voor het Susz-kanaal was dit getal 5. Frankrijk beeft het meest ingeschreven, daarna volgt Spanje. De Fransche groote Westerspoorwegmaat schappij hield een proefneming op groote schaal aan haar station St. Lazare, tusschen het Ja- blochof-, het Loutin-licht en het licht van de gasmaatschappij. De besluiten waren in het voordeel van het electrisch licht, doch daar de gasmaatschappij verklaarde, het bijzonder tarief, dat voor de spoorwegmaatschappijen van toepas sing was, geheel te zullen afschaffen, heeft m n de gasverlichting nog niet voor de cleqtrischc doen wijken. Dit bewijst wel dat de gasmaat schappijen langzamerhand de concurrentie tegen het electrisch licht beginnen te duchten. Woensdag ochtend werd het stoffelijk os'erschot van mevrouw Thiers ter aarde besteld. Een onafzienbare menigte bewoog zich langs de straten. Achter den lijkwagen gingen de bloedverwan ten der overledenede twee vertegenwoordigers van den president der republiek de presidenten der beide kamers en het corps diplomatique, Toen de lijkwagen voor de kerk Notre Dame de Lorette aangekomen was verlieten Gambetta en eenige anderen den stoet. Eerst ten 3 nre werd Père Lachaise bereikt. Geen lijkredenen werden gehouden. Opge merkt werd, dat geen lid der familie Orleans bij de plechtigheid vertegenwoordigd wa9. De lijkwagen was de zelfde waarmede Thiers ter laatste rustplaats vervoerd werd. Te Perpignan heeft wederom een paniek in de schouwburg plaats gebadzooals dikwerf door moedwilligheid of voorbarigheil veroorzaakt worden. Een toeschouwer in het parterre riep plotse ling brand en nu ging alles aan het dringen om de zaal te verlaten, in plaats van eersteens

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1880 | | pagina 1